|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
|
Technika jazdy - Czy ogranicznik prędkości zwiększa spalanie?
grapess - 2014-07-29, 10:21 Temat postu: Czy ogranicznik prędkości zwiększa spalanie? Często używam ogranicznika prędkości, zwłaszcza w trasie.
Bardzo wygodne ustrojstwo, ale odnoszę wrażenie, nieodparte ale na razie tylko wrażenie,
że auto więcej pali jak się korzysta z tego wynalazku.
Korzystam z tego urządzenia tak, że nastawiam pożądaną prędkość, następnie wciskam pedał gazu do pierwszego oporu i jadę.
Czy ktoś też ma takie wrażenie, albo może robił jakieś testy? Jak działa ten układ?
Boogie - 2014-07-29, 10:34
Czyli jedziesz jak na tempomacie, zwiększa to niestety spalanie.
route2000 - 2014-07-29, 10:37
Jechałem z ogranicznikiem, więc takie mam odczucie, że auto za wszelką cenę chce utrzymać stałą zaprogramowaną przez kierowcę prędkość jak pod górę i w dół. Pod górę to dodaje gazu, a w dół to hamuje bez ingerencji kierowcy. Nie wiem i nie sprawdzałem pod kątem zużycia paliwa, ale IMHO chyba podwyższa zużycie paliwa. Bo jak pod górę to dodaje gazu to zwiększa zużycie, a jak w dół to nie wiem, czy hamuje silnikiem czy hamulcami. Trzeba to sprawdzić organoleptycznie i zrobić własny test.
Napełnić paliwo na full i pojechać taki odcinek tam i z powrotem bez udziału ogranicznika. Po powtórnym zatankowaniu zanotować wynik i jeszcze raz pojechać taki sam odcinek z udziałem ogranicznika. Powtórnie zatankować i zapisane wyniki możemy je porównać czy zwiększa czy zmniejsza zużycie....
Karenzo - 2014-07-29, 10:56
Zwiększa bo sam zwalniasz pod górkę aby wiecheć na nią siłą rozpędu a komputer daje pełną moc na silnik wtedy .
johnson - 2014-07-29, 10:59 Temat postu: Re: Czy ogranicznik prędkości zwiększa spalanie?
grapess napisał/a: | Często używam ogranicznika prędkości, zwłaszcza w trasie.
Bardzo wygodne ustrojstwo, ale odnoszę wrażenie, nieodparte ale na razie tylko wrażenie,
że auto więcej pali jak się korzysta z tego wynalazku.
Korzystam z tego urządzenia tak, że nastawiam pożądaną prędkość, następnie wciskam pedał gazu do pierwszego oporu i jadę.
Czy ktoś też ma takie wrażenie, albo może robił jakieś testy? Jak działa ten układ? |
a dlaczego nie na tempomacie? wtedy nie trzeba wciskać gazu, jak przekroczysz prędkośc np, przy wyprzedzaniu to auto po prostu zwolni i wróci do zapisanej prędkości.
Tempomat zwiększy spalanie bo jedziesz szybciej, na zakrętach, pod górki tempomat ciągle trzyma zadaną prędkość, kierowca przeważnie zdejmuje nogę z gazu albo nie wciska go głębiej więc dochodzenie potem do prędkości przelotowej jest delikatniejsze.
Z drugiej strony na tempomacie zszedłem DD poniżej 4l więc da się jechać tanio.
I Dacia sama nie hamuje, to jest tempomat pasywny więc tylko silnik hamuje.
grapess - 2014-07-29, 11:01
johnson napisał/a: | a dlaczego nie na tempomacie? |
Ot, bo go nie mam, albo jeszcze nie znalazłem jak go włączyć
johnson - 2014-07-29, 11:03
grapess napisał/a: | johnson napisał/a: | a dlaczego nie na tempomacie? |
Ot, bo go nie mam, albo jeszcze nie znalazłem |
myslałem że tempomat/ogranicznik idą w parze w każdej Dacii
wojtek_pl - 2014-07-29, 11:04
Tempomat może zwiększać zużycie paliwa. Jak ty zjeżdżasz z górki to nie zwalniasz tylko korzystasz z rozpędu a tempomat ma za zadanie utrzymać zadaną prędkość i przy zjeździe z góry niepotrzebnie hamuje. Ale różnice nie powinny być jakieś drastyczne, IMHO w granicach błędu pomiarowego....
OMODOS - 2014-07-29, 13:05
Cześć,
Nie zauważyłem jakiegoś radykalnego zwiększenia zużycia paliwa w trasie jadąc na ograniczniku prędkości. Ostatnio przejechałem 3600 km (na dwa razy po 1800 km) przy pełnym załadowaniu: 4 osoby, bagaże pod dach plus box.
Generalnie samochód był przeładowany dość poważnie - tylne koła chowały się już w nadkolach :) W tych warunkach średnio na ograniczniku ustawiałem ok 102-114 km/h i spalanie gazu w trasie wyniosło ok 8,3 l na 100 km.
pawelg - 2014-07-29, 13:24
wojtek_pl napisał/a: | Tempomat może zwiększać zużycie paliwa. Jak ty zjeżdżasz z górki to nie zwalniasz tylko korzystasz z rozpędu a tempomat ma za zadanie utrzymać zadaną prędkość i przy zjeździe z góry niepotrzebnie hamuje. Ale różnice nie powinny być jakieś drastyczne, IMHO w granicach błędu pomiarowego.... |
Tempomat nie ma dostępu do układu hamulcowego.
Może co najwyżej hamować silnikiem - w wypadku hamowania silnikiem spalanie wynosi dokładnie 0 - silnik chodzi bez zasilania paliwem, tak więc tutaj spalanie nie powinno być większe.
Pod górkę z tego co obserwowałem chwilowe zużycie paliwa - tempomat (przynajmniej u mnie) nie daje gazu "do dechy".
p,paw
OMODOS - 2014-07-29, 13:53
Tempomat i ogranicznik to dwie różne rzeczy.
Tempomat stara się utrzymać prędkość niezależnie od pochylenia nawierzchni, a ogranicznik nie pozwala przekroczyć.
Jazda na ograniczniku prędkości przy zjazdach ze wzniesienia nigdy nie ogranicza spalania do 0, a jedynie ogranicza go.
Samochód wtedy pali tyle ile potrzeba by utrzymać prędkość ze szczytu wzniesienia.
keretey - 2014-07-29, 14:17
Przy jeździe na ograniczniku z góry spalanie też może wynosić 0 - wystarczy, że element między fotelem kierowcy a kierownicą zdejmie nogę z gazu.
Generalnie ogranicznik jest spoko, jeśli się go ustawi np. na ograniczenie + 5km/h (na błąd licznika) i jedzie normalnie.
Wtedy nie zapomni się człowiek przypadkiem, a jeśli np. przy wjeździe na wzniesienie nie dociśnie gazu to samochód normalnie trochę zwolni.
Więc do ekojazdy jest to lepsze niż tempomat.
Przy wspomnianym stylu - ogranicznik + gaz prawie na maxa: hmm, a nie prościej włączyć tempomat?
A tempomatem można osiągnąć jedno - najszybszy zgodny z przepisami przejazd, ale nie ekonomiczy.
OMODOS - 2014-07-29, 14:24
keretey napisał/a: | Przy jeździe na ograniczniku z góry spalanie też może wynosić 0 - wystarczy, że element między fotelem kierowcy a kierownicą zdejmie nogę z gazu. |
- prawda, ale nie oto chodzi w naszym przykładzie przecież. Jak wyłączysz silnik też nic nie spali...
keretey napisał/a: | Przy wspomnianym stylu - ogranicznik + gaz prawie na maxa: hmm, a nie prościej włączyć tempomat? |
- musisz wziąć pod uwagę to, że przy braku tempomatu - zwyczajnie nie da się go za nic w świecie włączyć.
pawelg - 2014-07-29, 18:37
OMODOS napisał/a: |
Jazda na ograniczniku prędkości przy zjazdach ze wzniesienia nigdy nie ogranicza spalania do 0, a jedynie ogranicza go.
Samochód wtedy pali tyle ile potrzeba by utrzymać prędkość ze szczytu wzniesienia. |
Ogranicznik prędkości nie jest w stanie ograniczyć prędkości przy zjeździe - jeżeli na danym biegu i zerowym wciśnięciu gazu samochód będzie jechał szybciej niż ograniczenie (jest o tym nawet w instrukcji).
A to dlatego, że jedynym elementem na jaki ma wpływ zarówno ogranicznik jak i tempomat to poziom "wciśnięcia" gazu. Ani ogranicznik, ani tempomat nie zmieni biegu ani nie wciśnie hamulca. Jedyne co może robić to modyfikować wciśnięcie gazu od 0 do 100%.
p,paw
OMODOS - 2014-07-29, 19:44
Nikt z wyjątkiem kierowcy nie wciśnie hamulca.
Jazda bez gazu w dół bez dodania gazu nie ograniczy prędkości.
Powyższe oczywistości są oczywiste więc o nich nie wspominałem.
Nie za bardzo rozumiem czy wiesz co chciałem przekazać we wcześniejszym poście.
Wytłumaczyć jeszcze raz?
pawelg - 2014-07-29, 19:57
OMODOS napisał/a: |
Nie za bardzo rozumiem czy wiesz co chciałem przekazać we wcześniejszym poście.
Wytłumaczyć jeszcze raz? |
W części dotyczącej tego jak ogranicznik prędkości miał by wpłynąć na zwiększenie spalania - zdecydowanie tak.
p,p
OMODOS - 2014-07-29, 20:09
Będzie zdecydowanie trudno bo nigdy o tym nie wspominałem.
pawelg - 2014-07-29, 20:22
OMODOS napisał/a: | pawelg napisał/a: | OMODOS napisał/a: |
Nie za bardzo rozumiem czy wiesz co chciałem przekazać we wcześniejszym poście.
Wytłumaczyć jeszcze raz? |
W części dotyczącej tego jak ogranicznik prędkości miał by wpłynąć na zwiększenie spalania - zdecydowanie tak. |
|
Odniosłem wrażenie, że kilka postów wcześniej napisałeś, że ogranicznik nigdy nie ograniczy zużycia paliwa do 0 - z czym miałem czelność się nie zgodzić i chciałem poznać wytłumaczenie - szczególnie przy zjeździe z górki.
Ale chyba nie ma co - boję się, że popełnię kolejny błąd i zrobi się OT.
Cav - 2014-07-29, 21:47 Temat postu: Re: Czy ogranicznik prędkości zwiększa spalanie?
johnson napisał/a: |
I Dacia sama nie hamuje, to jest tempomat pasywny więc tylko silnik hamuje. |
I robi to bardzo nieefektywnie - przy hamowaniu silnikiem przy jeździe z górki na tempomacie zaczyna szarpać samochodem, trochę doda gazu, za chwilę odpuści bo osiągnął założoną prędkość, znowu doda itd.
johnson - 2014-07-29, 21:59 Temat postu: Re: Czy ogranicznik prędkości zwiększa spalanie?
Cav napisał/a: | johnson napisał/a: |
I Dacia sama nie hamuje, to jest tempomat pasywny więc tylko silnik hamuje. |
I robi to bardzo nieefektywnie - przy hamowaniu silnikiem przy jeździe z górki na tempomacie zaczyna szarpać samochodem, trochę doda gazu, za chwilę odpuści bo osiągnął założoną prędkość, znowu doda itd. |
tak robi każdy pasywny tempomat, jeden bardziej, drugi mniej, ale zawsze da sie to sprowokowac
OMODOS - 2014-07-29, 22:04
Generalnie mam nadzieję kończąc temat to:
Na prostej - używać
Na podjeździe - korzystać rozsądnie
Na zjazdach - wyłączać albo overspeedować.
Cav - 2014-07-30, 16:10 Temat postu: Re: Czy ogranicznik prędkości zwiększa spalanie?
johnson napisał/a: | Cav napisał/a: | johnson napisał/a: |
I Dacia sama nie hamuje, to jest tempomat pasywny więc tylko silnik hamuje. |
I robi to bardzo nieefektywnie - przy hamowaniu silnikiem przy jeździe z górki na tempomacie zaczyna szarpać samochodem, trochę doda gazu, za chwilę odpuści bo osiągnął założoną prędkość, znowu doda itd. |
tak robi każdy pasywny tempomat, jeden bardziej, drugi mniej, ale zawsze da sie to sprowokowac |
Nie twierdzę że nie każdy, bo to mój pierwszy.
Ale bardzo mi się to nie podobało.
Mógłby jakoś wyczuwać że jedzie z górki i nie przyspieszać bez potrzeby.
Cav - 2014-07-30, 16:11
OMODOS napisał/a: |
Na zjazdach - wyłączać albo overspeedować. |
To znaczy?
Co chcesz w ten sposób osiągnąć?
OMODOS - 2014-08-04, 08:45
TO chyba oczywiste.
Chciałbym tym manewrem rozpędzić samochód. Tak by skorzystać z tej dodatkowej prędkości np. na kolejnym podjeździe lub jadąc dalej prosto.
Mając ustawiony ogranicznik - nie rozpędzę samochodu na zjeździe.
|
|