DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Wymiana sprzęgła alternatora

Ksiezyc - 2016-09-17, 19:48
Temat postu: Wymiana sprzęgła alternatora
Witam,
popsuł mi się alternator, a dokładniej sprzęgło - lata luźno.
Odkręciłem alternator, ale nie udało mi się go wyjąć - jest tam za mało miejsca. Myślę, że uda mi się wymienić to sprzęgło pod maską.
Regulator napięcia: BR14CO.
Sprzęgło jednokierunkowe alternatora: VKM 03612
Alternator bosch: 0124415041

Potrzebuję pomocy przy doborze klucza do tego sprzęgła. Myślę nad zestawem kluczy, ale też wolałbym wiedzieć jaki klucz dokładnie potrzebuję, by mieć pewność, że będzie w zestawie.
Czy jest jakiś katalog by dobrać jeszcze szczotki do tego alternatora?

corrado - 2016-09-17, 20:15

2 klucxe potrzebne sa.mozesz je kupic na allegro do bosha.ja mam je jeszcze ze statego auta
Ksiezyc - 2016-09-17, 20:31

corrado napisał/a:
2 klucxe potrzebne sa.mozesz je kupic na allegro do bosha.ja mam je jeszcze ze statego auta


Widziałem właśnie w zestawach te klucze gwiazdkowe klucze. Skoro w zestawie jest ich 13, to spora szansa, że złe kupie. Stąd też pytanie o symbol tego klucza.

kali - 2016-09-17, 20:50

Możesz też odkręcić cały alternator. Odkręcasz tył blokujesz wirnik. I odkręcasz. Przy okazji robisz przegląd alternatora.
Ksiezyc - 2016-09-17, 20:55

kali napisał/a:
Możesz też odkręcić cały alternator. Odkręcasz tył blokujesz wirnik. I odkręcasz. Przy okazji robisz przegląd alternatora.


Nie mogę wyjąć tego alternatora. Tam jest tak ciasno, że nie da się go wyjąć.
Rurek od klimatyzacji nie odkręcę, pompy wspomagania też już wolę nie ruszać.

Józef - 2016-09-17, 22:52

Może się przyda plik pdf
Józef - 2016-09-17, 23:04

Zapomniałem, żeby wyjąć alternator musi być usunięty zderzak przedni pojazdu.
laisar - 2016-09-17, 23:56

Ksiezyc napisał/a:
Potrzebuję pomocy przy doborze klucza do tego sprzęgła

Sześciokątny M20 plus torx 50.


Cytat:
Czy jest jakiś katalog by dobrać jeszcze szczotki do tego alternatora?

http://www.hurtowniarozru...VoqQ0cxNDIzMjk=


Ksiezyc napisał/a:
Rurek od klimatyzacji nie odkręcę

Nie ma takiej potrzeby - wystarczy odkręcić sprężarkę od wspornika i odsunąć ją na bok.

(Tak samo ze wspomaganiem).

kali - 2016-09-18, 01:44

Józef napisał/a:
Zapomniałem, żeby wyjąć alternator musi być usunięty zderzak przedni pojazdu.

Nie musi robiłem to u siebie. Zderzak odsunięty, od sprężarki odkręciłem 1 srubę lekko ciągnąć rurkę. Samą śrubę skróciłem o 1 cm by później wychodziłem bez problemu. Alternator zdiołem i wyczyściłem. Sprzęgło kosztowało niecałe 100zł

corrado - 2016-09-18, 06:48

Sprzęgło wymieniałem w 2 autach na samochodzie, alternarora nie wyjmowalwm.
Jak nie masz imadla duzego albo klucza pneumtycznwgo to nawet odkrecenie sprzegielka na aucie jest łatwiejsze.dobrze radze

kali - 2016-09-18, 08:11

Jak masz klucze i jesteś pewny stanu technicznego alternatora to na samochodzie. W innym wypadku wyciągasz. Dwa czy trzy razy musiałem wyciągnąć bo nie szło ruszyć i trzeba było ciąć i zawsze to było w Mercedesie. Łatwiej zrobić to na wierzchu z pełnym dostępem niż na samochodzie.
Ech bajko pisarzu na aucie pójdzie kluczami a na zewnątrz duże imadło i pneumat....... :lol: Ręce opadają. Pewnie że z imadłem wygodniej, ale na zewnątrz mam cały wachlarz innych możliwości. Młotek, przecinak, wkrętak, spawarka, pasek klinowy, pasek parciany, żabki, francuzy, zaciski stolarskie i typu mors....... Itd. Po prostu do wyboru do koloru.

Józef - 2016-09-18, 08:35

Książka napraw logan sandero podaje że zderzak musi być usunięty ale jak mechanik wykombinuje że usunie bez zdjęcia zderzaka to już jego mistrzostwo.
kali - 2016-09-18, 09:37

E.... Odkręcasz górne łatwo dostępne śruby i przy nadkolu zapinki z jednej strony. Odchylasz, podpierasz kołkiem by ci rąk nie przycisnął i jedziesz z koksem. Najwięcej się nawkór....łem o ułożenie rurek klimy przy sprężarce. Przez które miały problem z wyjęciem jednej śruby z podstawy alternatora.
Ksiezyc - 2016-09-18, 11:03

Faktycznie nie da się inaczej odkręcić alternatora bez demontowania zderzaka :)
Sprężarki już chyba nie będę odkręcał, nie chce narobić szkód z tą klimą (działam pod blokiem, bez kanału :D).
Sprzęgło powinno się udać wymienić, alternator daje się przekręcać i mam możliwość dostania się do regulatora napięcia. Ciężko wymienić te szczotki? Da się to łatwo później złożyć?

Nigdy nie rozbierałem alternatora, a teraz mam dobrą okazję ku temu. 160k przebiegu, a chyba nie było żadnych napraw przy alternatorze.

Dzięki za link Laisar. Już wiem, jaki mam rodzaj szczotek :) BX2132

Miałem już upatrzony zestaw kluczy, ale chyba nie nada się to zupełnie do daci ;/
T50 jest, ale M20 nie ma :( Laisar, nie jest to przypadkiem M22 ? Na allegro tak piszą "nasadka 6-kątna 22mm (Renault, Volvo)" Co nie znaczy, że się nie mylą...
http://allegro.pl/klucze-...6445430633.html

A jeśli dobrze widzę, to na rosyjskiej stronie informacja jest o M18 ;O
https://www.drive2.ru/l/4854456/

Jutro chyba pofatyguję się do samochodu i sam zmierzę przed kupnem :)

Marek1603 - 2016-09-18, 13:45

Proszę o wyrażanie się, żebym nie musiał ponownie kasować postów.
laisar - 2016-09-18, 13:57

Ksiezyc napisał/a:
nie jest to przypadkiem M22?

Nie wiem - katalog części podaje nr 6001548094, czyli właśnie M20, ale też nie jest bezbłędny.

No i bywa, że niektóre dacki nie są zgodne z oficjalną specyfikacją, więc zawsze najlepiej sprawdzić jak jest w danym aucie.

Ksiezyc - 2016-09-18, 14:51

Mam problem. Zmierzyłem suwmiarką i wyszło 28mm. A co najlepszego to nie jest zwykły sześciokąt, a ma jeszcze takie wypustki. Oczywiście nie widzę zestawu z takim kluczem ;/ Numer na części 110616. Spotkał się ktoś z czymś takim?


laisar - 2016-09-18, 15:37

Ksiezyc napisał/a:
Zmierzyłem suwmiarką i wyszło 28mm

Przyjrzałem się procedurze wymiany w Dialogysie i wygląda inaczej niż w starej serwisówce w PDF, którą oglądałem pierwotnie - nie przytrzymuje się zwykłej nakrętki, ale nasadkę wkładaną w otwór koła pasowego. Stąd różnica w rozmiarach.


Ksiezyc napisał/a:
nie widzę zestawu z takim kluczem

SKF VKN 350.


Ksiezyc napisał/a:
Numer na części 110616

To skrócona wersja - pełny to 7700110616.

corrado - 2016-09-18, 15:51

kali napisał/a:

Ech bajko pisarzu na aucie pójdzie kluczami a na zewnątrz duże imadło i pneumat....... :lol: Ręce opadają. Pewnie że z imadłem wygodniej, ale na zewnątrz mam cały wachlarz innych możliwości. Młotek, przecinak, wkrętak, spawarka, pasek klinowy, pasek parciany, żabki, francuzy, zaciski stolarskie i typu mors....... Itd. Po prostu do wyboru do koloru.


bajko-pisarzu ? wez skoncz "mistrzu" , tylko do odkrecania srubek sie nadajesz i niczego madrzejszego:)
Haha to trudniej dwoma kluczami ? a myslisz ze wyjac altka latwiej i szybciej z calm tym arsenalem :
" Młotek, przecinak, wkrętak, spawarka, pasek klinowy, pasek parciany, żabki, francuzy, zaciski stolarskie i typu mors" ?
myslisz ze kazdy ma sprawarke i zaciski stolarskie tak wogole ? :mrgreen:

Ksiezyc - 2016-09-19, 20:27

Po wielu próbach udało się wyjąć alternator górą :)
Chciałbym dokupić łożyska, a nie przyszło jeszcze narzędzie do sprzęgła.
Jedno z łożysk (to przy szczotkach) ma numer 6003RDD, wie ktoś jaki numer ma to drugie łożysko?

laisar - 2016-09-19, 20:37

Ksiezyc napisał/a:
jaki numer ma to drugie łożysko?

Które?


Ksiezyc - 2016-09-19, 20:49

laisar napisał/a:
Ksiezyc napisał/a:
jaki numer ma to drugie łożysko?

Które?

Obrazek


Numer 2 na schemacie.
Zerkniesz na moje szczotki?


Pilnie do wymiany? Nie mogę namierzyć w intercarsie/allegro takiego regulatora napięcia. Mogę go zastąpić BOSCH – F 00M A45 234 BR14-M1 ?

laisar - 2016-09-19, 21:25

Ksiezyc napisał/a:
Numer 2 na schemacie

Dawniej 6001548077, zastąpiony przez 7701047242, alternatywnie 5001850067 - w ASO 250 zł, ale jest sporo zamienników.

Ksiezyc napisał/a:
[szczotki] Pilnie do wymiany?

Z elektrotechniki miałem "dst"... (; ale wiem, że bardziej niż wygląd liczy się docisk i swoboda ruchu.

W każdym razie nówki mają zdaje się 17,5 mm.

Ksiezyc napisał/a:
Nie mogę namierzyć w intercarsie/allegro takiego regulatora napięcia

Dawniej 6001548087, zastąpiony przez 7701048230 - nie chcesz znać ceny w ASO... :shock: Na szczęście oba mają zamienniki - chociaż inne niż podany przez Ciebie, więc nie wiem, czy akurat on by pasował mimo oznakowanie w IC jako przeznaczony do tej wersji silnikowej.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group