|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział techniczny - Wymiana sprzęgła alternatora
Ksiezyc - 2016-09-17, 19:48 Temat postu: Wymiana sprzęgła alternatora Witam,
popsuł mi się alternator, a dokładniej sprzęgło - lata luźno.
Odkręciłem alternator, ale nie udało mi się go wyjąć - jest tam za mało miejsca. Myślę, że uda mi się wymienić to sprzęgło pod maską.
Regulator napięcia: BR14CO.
Sprzęgło jednokierunkowe alternatora: VKM 03612
Alternator bosch: 0124415041
Potrzebuję pomocy przy doborze klucza do tego sprzęgła. Myślę nad zestawem kluczy, ale też wolałbym wiedzieć jaki klucz dokładnie potrzebuję, by mieć pewność, że będzie w zestawie.
Czy jest jakiś katalog by dobrać jeszcze szczotki do tego alternatora?
corrado - 2016-09-17, 20:15
2 klucxe potrzebne sa.mozesz je kupic na allegro do bosha.ja mam je jeszcze ze statego auta
Ksiezyc - 2016-09-17, 20:31
corrado napisał/a: | 2 klucxe potrzebne sa.mozesz je kupic na allegro do bosha.ja mam je jeszcze ze statego auta |
Widziałem właśnie w zestawach te klucze gwiazdkowe klucze. Skoro w zestawie jest ich 13, to spora szansa, że złe kupie. Stąd też pytanie o symbol tego klucza.
kali - 2016-09-17, 20:50
Możesz też odkręcić cały alternator. Odkręcasz tył blokujesz wirnik. I odkręcasz. Przy okazji robisz przegląd alternatora.
Ksiezyc - 2016-09-17, 20:55
kali napisał/a: | Możesz też odkręcić cały alternator. Odkręcasz tył blokujesz wirnik. I odkręcasz. Przy okazji robisz przegląd alternatora. |
Nie mogę wyjąć tego alternatora. Tam jest tak ciasno, że nie da się go wyjąć.
Rurek od klimatyzacji nie odkręcę, pompy wspomagania też już wolę nie ruszać.
Józef - 2016-09-17, 22:52
Może się przyda plik pdf
Józef - 2016-09-17, 23:04
Zapomniałem, żeby wyjąć alternator musi być usunięty zderzak przedni pojazdu.
laisar - 2016-09-17, 23:56
Ksiezyc napisał/a: | Potrzebuję pomocy przy doborze klucza do tego sprzęgła |
Sześciokątny M20 plus torx 50.
Cytat: | Czy jest jakiś katalog by dobrać jeszcze szczotki do tego alternatora? |
http://www.hurtowniarozru...VoqQ0cxNDIzMjk=
Ksiezyc napisał/a: | Rurek od klimatyzacji nie odkręcę |
Nie ma takiej potrzeby - wystarczy odkręcić sprężarkę od wspornika i odsunąć ją na bok.
(Tak samo ze wspomaganiem).
kali - 2016-09-18, 01:44
Józef napisał/a: | Zapomniałem, żeby wyjąć alternator musi być usunięty zderzak przedni pojazdu. |
Nie musi robiłem to u siebie. Zderzak odsunięty, od sprężarki odkręciłem 1 srubę lekko ciągnąć rurkę. Samą śrubę skróciłem o 1 cm by później wychodziłem bez problemu. Alternator zdiołem i wyczyściłem. Sprzęgło kosztowało niecałe 100zł
corrado - 2016-09-18, 06:48
Sprzęgło wymieniałem w 2 autach na samochodzie, alternarora nie wyjmowalwm.
Jak nie masz imadla duzego albo klucza pneumtycznwgo to nawet odkrecenie sprzegielka na aucie jest łatwiejsze.dobrze radze
kali - 2016-09-18, 08:11
Jak masz klucze i jesteś pewny stanu technicznego alternatora to na samochodzie. W innym wypadku wyciągasz. Dwa czy trzy razy musiałem wyciągnąć bo nie szło ruszyć i trzeba było ciąć i zawsze to było w Mercedesie. Łatwiej zrobić to na wierzchu z pełnym dostępem niż na samochodzie.
Ech bajko pisarzu na aucie pójdzie kluczami a na zewnątrz duże imadło i pneumat....... Ręce opadają. Pewnie że z imadłem wygodniej, ale na zewnątrz mam cały wachlarz innych możliwości. Młotek, przecinak, wkrętak, spawarka, pasek klinowy, pasek parciany, żabki, francuzy, zaciski stolarskie i typu mors....... Itd. Po prostu do wyboru do koloru.
Józef - 2016-09-18, 08:35
Książka napraw logan sandero podaje że zderzak musi być usunięty ale jak mechanik wykombinuje że usunie bez zdjęcia zderzaka to już jego mistrzostwo.
kali - 2016-09-18, 09:37
E.... Odkręcasz górne łatwo dostępne śruby i przy nadkolu zapinki z jednej strony. Odchylasz, podpierasz kołkiem by ci rąk nie przycisnął i jedziesz z koksem. Najwięcej się nawkór....łem o ułożenie rurek klimy przy sprężarce. Przez które miały problem z wyjęciem jednej śruby z podstawy alternatora.
Ksiezyc - 2016-09-18, 11:03
Faktycznie nie da się inaczej odkręcić alternatora bez demontowania zderzaka :)
Sprężarki już chyba nie będę odkręcał, nie chce narobić szkód z tą klimą (działam pod blokiem, bez kanału :D).
Sprzęgło powinno się udać wymienić, alternator daje się przekręcać i mam możliwość dostania się do regulatora napięcia. Ciężko wymienić te szczotki? Da się to łatwo później złożyć?
Nigdy nie rozbierałem alternatora, a teraz mam dobrą okazję ku temu. 160k przebiegu, a chyba nie było żadnych napraw przy alternatorze.
Dzięki za link Laisar. Już wiem, jaki mam rodzaj szczotek :) BX2132
Miałem już upatrzony zestaw kluczy, ale chyba nie nada się to zupełnie do daci ;/
T50 jest, ale M20 nie ma :( Laisar, nie jest to przypadkiem M22 ? Na allegro tak piszą "nasadka 6-kątna 22mm (Renault, Volvo)" Co nie znaczy, że się nie mylą...
http://allegro.pl/klucze-...6445430633.html
A jeśli dobrze widzę, to na rosyjskiej stronie informacja jest o M18 ;O
https://www.drive2.ru/l/4854456/
Jutro chyba pofatyguję się do samochodu i sam zmierzę przed kupnem :)
Marek1603 - 2016-09-18, 13:45
Proszę o wyrażanie się, żebym nie musiał ponownie kasować postów.
laisar - 2016-09-18, 13:57
Ksiezyc napisał/a: | nie jest to przypadkiem M22? |
Nie wiem - katalog części podaje nr 6001548094, czyli właśnie M20, ale też nie jest bezbłędny.
No i bywa, że niektóre dacki nie są zgodne z oficjalną specyfikacją, więc zawsze najlepiej sprawdzić jak jest w danym aucie.
Ksiezyc - 2016-09-18, 14:51
Mam problem. Zmierzyłem suwmiarką i wyszło 28mm. A co najlepszego to nie jest zwykły sześciokąt, a ma jeszcze takie wypustki. Oczywiście nie widzę zestawu z takim kluczem ;/ Numer na części 110616. Spotkał się ktoś z czymś takim?
laisar - 2016-09-18, 15:37
Ksiezyc napisał/a: | Zmierzyłem suwmiarką i wyszło 28mm |
Przyjrzałem się procedurze wymiany w Dialogysie i wygląda inaczej niż w starej serwisówce w PDF, którą oglądałem pierwotnie - nie przytrzymuje się zwykłej nakrętki, ale nasadkę wkładaną w otwór koła pasowego. Stąd różnica w rozmiarach.
Ksiezyc napisał/a: | nie widzę zestawu z takim kluczem |
SKF VKN 350.
Ksiezyc napisał/a: | Numer na części 110616 |
To skrócona wersja - pełny to 7700110616.
corrado - 2016-09-18, 15:51
kali napisał/a: |
Ech bajko pisarzu na aucie pójdzie kluczami a na zewnątrz duże imadło i pneumat....... Ręce opadają. Pewnie że z imadłem wygodniej, ale na zewnątrz mam cały wachlarz innych możliwości. Młotek, przecinak, wkrętak, spawarka, pasek klinowy, pasek parciany, żabki, francuzy, zaciski stolarskie i typu mors....... Itd. Po prostu do wyboru do koloru. |
bajko-pisarzu ? wez skoncz "mistrzu" , tylko do odkrecania srubek sie nadajesz i niczego madrzejszego:)
Haha to trudniej dwoma kluczami ? a myslisz ze wyjac altka latwiej i szybciej z calm tym arsenalem :
" Młotek, przecinak, wkrętak, spawarka, pasek klinowy, pasek parciany, żabki, francuzy, zaciski stolarskie i typu mors" ?
myslisz ze kazdy ma sprawarke i zaciski stolarskie tak wogole ?
Ksiezyc - 2016-09-19, 20:27
Po wielu próbach udało się wyjąć alternator górą :)
Chciałbym dokupić łożyska, a nie przyszło jeszcze narzędzie do sprzęgła.
Jedno z łożysk (to przy szczotkach) ma numer 6003RDD, wie ktoś jaki numer ma to drugie łożysko?
laisar - 2016-09-19, 20:37
Ksiezyc napisał/a: | jaki numer ma to drugie łożysko? |
Które?
Ksiezyc - 2016-09-19, 20:49
laisar napisał/a: | Ksiezyc napisał/a: | jaki numer ma to drugie łożysko? |
Które?
Obrazek |
Numer 2 na schemacie.
Zerkniesz na moje szczotki?
Pilnie do wymiany? Nie mogę namierzyć w intercarsie/allegro takiego regulatora napięcia. Mogę go zastąpić BOSCH – F 00M A45 234 BR14-M1 ?
laisar - 2016-09-19, 21:25
Ksiezyc napisał/a: | Numer 2 na schemacie |
Dawniej 6001548077, zastąpiony przez 7701047242, alternatywnie 5001850067 - w ASO 250 zł, ale jest sporo zamienników.
Ksiezyc napisał/a: | [szczotki] Pilnie do wymiany? |
Z elektrotechniki miałem "dst"... (; ale wiem, że bardziej niż wygląd liczy się docisk i swoboda ruchu.
W każdym razie nówki mają zdaje się 17,5 mm.
Ksiezyc napisał/a: | Nie mogę namierzyć w intercarsie/allegro takiego regulatora napięcia |
Dawniej 6001548087, zastąpiony przez 7701048230 - nie chcesz znać ceny w ASO... Na szczęście oba mają zamienniki - chociaż inne niż podany przez Ciebie, więc nie wiem, czy akurat on by pasował mimo oznakowanie w IC jako przeznaczony do tej wersji silnikowej.
|
|