DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Dodatki do oleju silnikowego

Martin81 - 2023-06-14, 15:06

Czy używacie dodatku do oleju w postaci molibdenu lub cerateca liqi moly w silnikach 1.0 LPG ?
Szwagier24a - 2023-06-14, 16:43

Tak, korzystam z Ceramizera. Nie mam zaufania do Cerateca czy Militeca od K-2. Dodatkowy poślizg przyda się temu silnikowi bo jest eksploatowany głównie z obrotami powyżej 2000.
Black Dusty - 2023-06-14, 16:49

Szwagier24a napisał/a:
Tak, korzystam z Ceramizera. Nie mam zaufania do Cerateca czy Militeca od K-2.

Czym to Ceramizer zdobył Twoje zaufanie?

uno0 - 2023-06-14, 19:57

od nowości Liqui Moly dwusiarczek molibdenu MoS2
r70 - 2023-06-15, 09:42

Szwagier24a napisał/a:
Tak, korzystam z Ceramizera. Nie mam zaufania do Cerateca czy Militeca od K-2. Dodatkowy poślizg przyda się temu silnikowi bo jest eksploatowany głównie z obrotami powyżej 2000.

Ale do wspomagania poślizgu to lepszy niż mos2 który albo ceratec. Ceramizer jeśli się nie mylę bazują na związkach boru które budują powłokę "ceramiczna" ale to nie zawiera związków molibdenu kotew redukują znacząco racie. Mos2 służy do redukcji tarcia, a lm ceratec zawiera zarówno bór jak i molibden (w skrócie) dlatego dopóki jest w silniku to redukuje tarcie ( molibden)i buduje powłokę zabezpieczająca która pozostaje nawet po zmianie oleju (bor - tak jak robi to ceramizer).

Aktyn - 2024-04-22, 11:48

Tak się zastanawiam czy nie dodać cerateca do 1.0 tce / juz z gpf / ... ktoś to dolewał do oleju w tym silniku ? jeżeli tak to z jakim efektem ...?
r70 - 2024-04-23, 10:18

A jakiego efektu oczekujesz ? Działania większości dodatków do olejów trudno będzie Ci zweryfikować - jeśli jesteś przekonany że zadziałają, to na pewno pomogą Ci mentalnie ;)
Ja stosowałem / stosuje LM ceratec do wszystkich samochodów które miałem/mam. W 1.0 zauważyłem lekkie wyciszenie leży zimnym rozruchu. Mocne wyciszenie na zimno było we wszystkich dieslach, i zauważalnie bardziej niż w 1.0 dało się usłyszeć w 1.2tce.
Żaden silnik nie eksplodował, żaden sie nie zatarł -ax prze iwg z ceratec to u mnie 120tys km
Obecnie stosuje po ok 0.5 dawki przy każdej zmianie oleju(interwał zmiany różny w różnych samochodach -w duster 1.9 -15tys km, aktualny przebieg 80tys)

Jarekf3d - 2024-04-23, 13:11

Martin81 napisał/a:
Czy używacie dodatku do oleju w postaci molibdenu lub cerateca liqi moly w silnikach 1.0 LPG ?

Nie używam. Kiedyś wtajemniczałem się w ten temat i doszedłem do wniosku że chyba nie warto. Lepiej za te pieniądze skrócić interwał o te 2-3 tysiące niż to dolewać do oleju.

Aktyn - 2024-04-23, 14:30

r70 napisał/a:
A jakiego efektu oczekujesz ? Działania większości dodatków do olejów trudno będzie Ci zweryfikować - jeśli jesteś przekonany że zadziałają, to na pewno pomogą Ci mentalnie ;)
Ja stosowałem / stosuje LM ceratec do wszystkich samochodów które miałem/mam. W 1.0 zauważyłem lekkie wyciszenie leży zimnym rozruchu. Mocne wyciszenie na zimno było we wszystkich dieslach, i zauważalnie bardziej niż w 1.0 dało się usłyszeć w 1.2tce.
Żaden silnik nie eksplodował, żaden sie nie zatarł -ax prze iwg z ceratec to u mnie 120tys km


To,że nie eksploduje to się raczej spodziewam ... bardziej mi chodzi czy nie ma to jakiegoś wpływu na ten wynalazek jak filtr gpf - niby producent cerateca twierdzi,że można ale wiadomo ,że lepiej zapytać użytkowników ...

r70 - 2024-04-23, 16:33

A bierze Ci olej ? no bo jeśli nie to nie ma dużego zagrożenia. Fiat fiorino którym jeździłem miał filtr cząstek - jak go kupiłem był w 100% sprawny, jak sprzedawał - nadal. Zrobiłem nim chyba 50tyś, nie pamiętam dokładnie z preparatem LM w oleju.

Jarekf3d napisał/a:
Martin81 napisał/a:
Czy używacie dodatku do oleju w postaci molibdenu lub cerateca liqi moly w silnikach 1.0 LPG ?

Nie używam. Kiedyś wtajemniczałem się w ten temat i doszedłem do wniosku że chyba nie warto. Lepiej za te pieniądze skrócić interwał o te 2-3 tysiące niż to dolewać do oleju.

wróżenie z fusów - efekt taki sam jak dodatki do oleju - psychologiczny. Jeśli chcemy coś wiedzieć a nie zgadywać, to trzeba zrobić badania próbki oleju (oleju z dodatkami) nowego, a następnie po zaplanowanych interwałach Będziemy mieli jakąś wiedzę, poza tym można zrobić oględziny wnętrza silnika żeby widzieć jak utrzymuje czystość. Można też robić test jednokropelkowy oleju żeby określać jak następuje proces degradacji, czy olej jest rozcieńczony paliwem itp. To wszystko daje "jakąś" wiedzę - reszta to wróżby :)
Widząc z czego składa się dodatek do oleju i dając wiarę producentowi (w moim odczuciu LM jest godny zaufania) można przypuszczać jaki może byćefekt - ale to też przypuszczenia. Poza tym wszystko zależy do jakiego oleju dodamy ten "uszlachetniacz" - jak olej który używany jest dopakowany dodatkami itp.

edit: mój duster ma gpf i wiem o tym tylko dlatego że widnieje w specyfikacji; przez 80 tyś nie dał o sobie znać, Ceratec zna od 60-65tyś km, nie pamiętam dokładnie.

Aktyn - 2024-04-23, 18:25

r70 napisał/a:
mój duster ma gpf i wiem o tym tylko dlatego że widnieje w specyfikacji; przez 80 tyś nie dał o sobie znać, Ceratec zna od 60-65tyś km, nie pamiętam dokładnie.


I o taką właśnie informację mi chodziło ... dzięki. Nie spodziewam się jakiejś tam poprawy w prawie nowym silniku ale raczej chcę go zabezpieczyć / krótkie odcinki , zimne starty itd ..
Jak możesz to dopisz jeszcze swoje dawkowanie - lejesz zgodnie z zaleceniami 6% czyli w dużym przyblizeniu całe 300 ml opakownie czy mniej ...?

r70 - 2024-04-23, 18:52

@Aktyn; Ceratec jak wiesz (albo nie) działa 2 torowe:
1. Powłoka "ceramiczna" powstaje na bazie boru i utrzymuje się (teoretycznie) do 50tyś km, nawet po wymianie oleju na inny,
2. molibden redukuje tarcie (i prawdopodobnie pozytywnie wpływa na łańcuch rozrządu), ale czyni to tak długo jak jest obecny w oleju.
No więc ja w ramach profilaktyki, zalewa mniej więcej połowę opakowania (150ml) na każdą zmianę oleju. Nie osiągam wprawdzie "optymalnej" koncentracji dodatków, ale nie dodaję tyle niechcianej bazy mineralnej (ceratec jest na bazie oleju mineralnego) do oleju 0w20 którym zalewam silnik. Poza tym mam nadzieję że nie przekroczę wartości granicznych w mieszance (oba pierwiastki często występują już olejach silnikowych w różnych ilościach. W ten sposób tym wzbogacam olej o spore dawki obu dodatków za każdym razem kiedy zmieniam olej a więc realizuję 2 torowość działania ceratec-a zawsze , a nie co 2 albo 3 wymianę oleju ;)
Ale to wszystko tylko teorie... ;) Oleju z z ceratec-iem jeszcze nie badałem - może zrobię taki test teraz jak przesiałem się na kilka zmian na olej GULFa - nowego i po 15tyś km, może warto będzie wydłużyć interwał do 20 tyś? ;)

villager - 2024-04-23, 19:31

Jedno jest pewne: nie zaszkodzi ale i nie pomoże ;-) Można więc lać.
r70 - 2024-04-24, 16:14

To nie jest pewne ;) oba stwierdzenia są prawdopodobne - za mało badań. Równie dobrze można założyć że nie ma znaczenia jakim olejem zalejemy silnik. Jeden powie że nie ma to znaczenia a drugi że ma - oby będzie to trudno udowodnić ;)
uno0 - 2024-04-24, 18:38

odkąd mam SS3 co wymianę dodaję dodatek do oleju silnikowego z dwusiarczkiem molibdenu (MoS2) LIQUI MOLY. Teraz przy 30000km będę się zastanawiać jeszcze nad płukanką....
shrek - 2024-05-05, 20:04

Regularna wymiana oleju+ filtr (zalecanego przez producentów) co 10000 kkm i problem rozwiazany nie potrzebujemy żadnych specyfików.
Marcinho - 2024-05-12, 19:37

Ja tam leje sam olej i tyle. Pozdrawiam.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group