DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Opór powietrza

DUCATI - 2009-06-16, 14:15
Temat postu: Opór powietrza
Szukalem danych oporu Logana i nasunely mi sie przemyslenia...

1. Czy jest on bardzo istotny ? Ostatnio sie go raczej nie podaje w opisach, a jednoczesnie podaje jako uzasadnienie halasu czy obnizenia predkosci. Wiec jak to jest.. ?

2. Duzy opor Logana - 0.36. Auto wyglada na oplywowe, ale z drugiej strony jest glosne i ma trudnosci z predkoscia maksymalna (przynajmniej mi nie udalo sie jej osiagnac nawet licznikowo). Co ciekawe MCV i Sandero maja taki sam, a np Toyota RAV4 podobno duzo mniejszy (chyba 0.31) choc wyglada na kanciata. Model ECO ma podobno 0.29 (wiec moze jednak cos to daje), a wyglada calkiem podobnie, wiec mozna podejrzewac, ze osiagnieto to malym kosztem (jakies spoilerki itp...). Wiec dlaczego nie mozna bylo tego zrobic w modelu standardowym ??
Przy okazji... ma ktos pomysl na zaslepienie dziur do swiatel przeciwmgielnych w zderzaku ?

3. Tylko tyle.. ? :)

Resident - 2009-06-16, 15:36

Należy odróżnić współczynnik oporu powietrza Cx charakterystyczny dla każdego auta od oporu powietrza (oporu jakie stawia powietrze), który zależy od Cx ale i powierzchni czołowej i nade wszystko od szybkości.

Opór (ogólnie) jest istotny, bo od niego zależy hałas, zużycie paliwa, częściowo prędkość maksymalna (zależnie od mocy silnika - brakuje mocy na pokonanie oporów - nie osiągniemy prędkości maksymalnej).

gigi303 - 2009-06-16, 18:02
Temat postu: Re: OPÓR POWIETRZA
DUCATI napisał/a:

Przy okazji... ma ktos pomysl na zaslepienie dziur do swiatel przeciwmgielnych w zderzaku ?



Najlepiej zaślepić ją światłem przeciwmgielnym ;-) :-P

laisar - 2009-06-16, 19:33

Cytat:
Model ECO ma podobno 0.29 (wiec moze jednak cos to daje),

Nie może tylko na pewno - np niższe spalanie.

Cytat:
a wyglada calkiem podobnie, wiec mozna podejrzewac, ze osiagnieto to malym kosztem (jakies spoilerki itp...).

Nie tylko spojlerki - kilka innych "bajerów" też, choć ciężko jednoznacznie ocenić o ich poszczególnych wagach:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=659

Cytat:
Wiec dlaczego nie mozna bylo tego zrobic w modelu standardowym ??

"Kasa, misiu, kasa...".

No i nieco komplikacji w codziennym życiu: http://www.daciaklub.pl/f...php?p=1442#1442

wox - 2009-06-16, 21:25
Temat postu: Re: OPÓR POWIETRZA
DUCATI napisał/a:
ma trudnosci z predkoscia maksymalna (przynajmniej mi nie udalo sie jej osiagnac nawet licznikowo)

To trochę dziwne, że nawet licznikowych 175 (bo tyle w papierach jest) nie osiągnął
Ja próbowałem raz na A4 i bez problemów miałem licznikowe 180 (w papierach dCi 85-konne ma tylko 163), a jeszcze było trochę pod nogą (na youtube są filmiki, na których jadą nawet ponad 200 licznikowe), ale na horyzoncie pojawiły się auta więc zwolniłem.

Andrzej - 2009-06-16, 21:48

DUCATI napisał/a:
Czy jest on bardzo istotny ?


To zależy jak szybko się jeździ. W korkach nie ma znaczenia,na autostradzi już ma.

A co do prędkości maksymalnej to podejrzewam, że prędkościomierze są tak samo dokładne jak komputery pokładowe. Dla przykładu na piątym biegu przy 2000r/min mam 85km/h za to 170km/h mam nie przy 4000 a przy 4200r/min.

czaju - 2009-06-16, 22:52

Cytat:
Dla przykładu na piątym biegu przy 2000r/min mam 85km/h za to 170km/h mam nie przy 4000 a przy 4200r/min.


było o tym ostatnio w Motorze... do prędkości rzeczywistej licznik może dodawać do 9km/h
czyli rzeczywiste 40 zamyka się w przedziale 40-49, 50 w 50-59 itd.

Widocznie przy 85 rzeczywiście jedziesz np. 80 a przy 170 np 161 albo coś w tym kierunku - i wszystko gra

Nie bez powodu prędkość jest zawyżana - kilka powodów - możesz włożyć większe koła, zachęca do wolniejszej jazdy (tzn mniej szybkiej)

gigi303 - 2009-06-17, 07:05

ja też nie mogę osiągnąć prędkości nadświetlnej moją draculą od 140 idzie bardzo bardzo opornie , z drugiej strony nawet juz nie będę próbował sprawdzać bo nie mam radości z jazdy jadąc sokowirówką i maszynką do mielenia jednocześnie bo taki mniej więcej hałas jest jak się jedzie :mrgreen:

Z drugiej strony tak po za tematem :mrgreen: co raz bardziej jestem przekonany że ów hałas w aucie powodują opony a nie sam silnik.

Resident - 2009-06-17, 07:08

Też czytałem, że szybkościomierze zawyżają wartości o jakieś 4%. Można to zweryfikować za pomocą GPS. Sprawdzał ktoś kiedyś?
gigi303 - 2009-06-17, 07:16

ja sprawdzałem ale w citroenie , GPS wskazywał mniejszą prędkość, nie chcę przekłamać ale jeśli pamięć mnie nie myli to chyba około 7 km/h mniej przy licznikowym 80.
jackthenight - 2009-06-17, 08:01

W dacii podobnie licznik auta wskazywał mniej o około 8 km/h względem GPS-a.
alekpoz - 2009-06-17, 08:11

potwierdzam, na dwóch różnych GPS jest u mnie różnica w stosunku do licznika o ok. 10 km - np: 110 licznik/99-100 GPS, 160 licznik (to mój maks) 148 GPS. Przy mniejszych prędkościach ta różnica (wydaje mi się) jest proporcjonalnie mniejsza..
piotrres - 2009-06-17, 08:36

-temat wskazań wałkowaliśmy już chwilę temu, jeszcze na starym forum. Wg GPS wychodzi błąd systematyczny ok. 7...8% w zależności od rozmiarów opon :mrgreen:
-co do oporu aerodynamicznego Logana, to skrobnę coś więcej później, bo sprawa z tym co podaje Dacia jest na mój gust trochę dziwna. Z resztą odnoszę wrażenie, że wszyscy producenci lekko przekłamują te dane.
Pozdrawiam
Piotr S.

DUCATI - 2009-06-17, 11:14

gigi303 napisał/a:
ja sprawdzałem ale w citroenie

Jaki model ? Znajomy ma C5 i twierdzi, ze mu wskazuje idealnie. Nie chce mi sie wierzyc...

Co do kosztow spojlerkow to przy produkcji seryjnej wydaja sie znikome... Pochwalili by sie lepszymi parametrami co mogla by zwiekszyc sprzedaz i jeszcze by byli do przodu...

gigi303 - 2009-06-17, 15:46

W Berlingo 1.9d , a u znajomego w C2 też jest różnica ale nie przytoczę jak duża, upewnie się to powiem :-)
Andrzej - 2009-06-17, 19:51

Dobra, tylko zauważcie, że u mnie jest co innego niż procentowy błąd licznika. Obroty i prędkość nie rosną proporcjonalnie, i nie jest to także wynikiem tego, że wskazania prędkościomierza nie zaczynają się od zera, bo wskazówka zaczyna drać dopiero przy kilkunastu km/h [np. jazda bez gazu na II biegu].
zielony - 2009-06-17, 21:24

gigi303 napisał/a:

Z drugiej strony tak po za tematem :mrgreen: co raz bardziej jestem przekonany że ów hałas w aucie powodują opony a nie sam silnik.


Ja też tak uważam. Zwłaszcza na nowoczesnym, przyczepnym asfalcie.

A propos oporu, to czytałem gdzieś, że bardzo istotne jest nie tylko to, jak samochód "się zaczyna", ale też "jak się kończy". W przypadku uciętej pod kątem prostym MCV, opływające powietrze tworzy zawirowania i podciśnienie "hamujące" auto :-?

Resident - 2009-06-18, 08:03

zielony napisał/a:
A propos oporu, to czytałem gdzieś, że bardzo istotne jest nie tylko to, jak samochód "się zaczyna", ale też "jak się kończy". W przypadku uciętej pod kątem prostym MCV, opływające powietrze tworzy zawirowania i podciśnienie "hamujące" auto :-?

W zwykłym wzorze na opór powietrza nie jest to uwzględnione chyba, że w tym wspólczynniku Cx właśnie. Ale zgadza się - tył samochodu też ma wpływ, ze względu na zawirowania. Najbardziej opływowym kształtem jest kształt spadającej kropli wody - z przodu okrągła, gładka, z tyłu wydłużona zwężająca się.

DUCATI - 2009-06-18, 09:38

No nie wiem.. ja bym raczej powiedzial, ze z 2 stron sie zwezajaca... W kazdym razie Cx dla MCV podaja taki sam..
laisar - 2009-06-18, 10:52

http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient

("kształt" - "współczynnik siły oporu")



("Zmierzone wartości współczynnika siły oporu")

jackthenight - 2009-06-18, 12:16

laisar napisał/a:
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient

("kształt" - "współczynnik siły oporu")

Obrazek

("Zmierzone wartości współczynnika siły oporu")


Czyli najlepiej jakby jeździć autem tylko do tyłu, bo wtedy kształtem przypominamy spadającą kroplę wody :)

KaS602 - 2009-06-18, 12:33

jackthenight napisał/a:
spadającą kroplę wody

Tyle, ze spadająca kropla wody to prawie idealna sfera... :P
Lepsze byloby skrzydlo na kolkach ;)

DUCATI - 2009-06-18, 13:34

Szkoda, ze nie dali tej kropli scietej z obu stron... Ale niektore wartosci dosc zaskakujace...
Resident - 2009-06-19, 10:52

No właśnie. Szczególnie zaskakujące jest porównanie współczynnika sphere i half-sphere. Trochę to przeczy mojemu wyobrażeniu opływowego kształtu i wirów tworzących się za kształtem ;-) Ale przyroda nie zawsze jest taka, jaką sobie ją wyobrażamy. :-)
jurek - 2009-06-19, 12:39

Karoserii człek nie zmieni, ale na cx wbrew pozorom bardzo duży wplyw ma spód. Jakby ktoś miał odpowiednią dawkę samozaparcia / ja nie mam/ to mógłby zrobić osłonę podwozia. pozdr
DUCATI - 2009-06-19, 12:49

Cytat:
Czyli najlepiej jakby jeździć autem tylko do tyłu, bo wtedy kształtem przypominamy spadającą kroplę wody :)

Tyle ze rysunku z "wiatrem od tylu" nie ma...
Ja obstaje przy swoim, ze mniejszy opor daje "kropla" zaostrzona z 2 stron.

Andrzej - 2009-06-19, 21:23

DUCATI napisał/a:
Ja obstaje przy swoim, ze mniejszy opor daje "kropla" zaostrzona z 2 stron.


A przyglądałeś się czasami kształtom profili lotniczych?!
Większość z nich ma własnie kształt zbliżony do "kropli" z maksymalną grubością między 30 a 40% cięciwy. Nie licząc może profili ponaddźwiękowych, ale to już inna beczka.

DUCATI - 2009-06-20, 13:15

No wlasnie sie zastanaiwalem jak wygladaja statki, lodki, kajaki, samoloty... wyszlo mi, ze raczej nie sa zaokraglone, albo minimalnie..
Andrzej - 2009-06-20, 16:49

DUCATI napisał/a:
No wlasnie sie zastanaiwalem jak wygladaja statki, lodki, kajaki, samoloty... wyszlo mi, ze raczej nie sa zaokraglone, albo minimalnie..


To chyba musisz przyjrzeć się jeszcze raz, i w dodatku z kilku stron nie tylko z boku...

kier - 2009-06-20, 22:14

Resident napisał/a:
Najbardziej opływowym kształtem jest kształt spadającej kropli wody - z przodu okrągła, gładka, z tyłu wydłużona zwężająca się.


eeee, dlaczego???

--
pozdrawiam
kierek

mag - 2009-06-20, 22:51

Kropla wody ma najmniejszy opór - ale tylko jako dzieło natury :-) - chodzi o to, że pewna ilość masy, o pewnej stałej objętości musi mieć minimalny opór aerodynamiczny w stosunku do minimalnej powierzchni... - kula ma najlepszy (najmniejszy) współczynnik objętości do powierzchni, z kolei w wyniku różnicy ciśnień, z tyłu kropli lepiej się sprawdza taki "wydłużony" kształt :-) lepszy cx ma np. dwustronnie zaostrzony nóż (czy coś o takim przekroju) - ale jest to "nienaturalny" kształt. Teoria pól mówi, że najlepszy współczynnik cx mają obiekty, których geometryczna suma przekrojów daje w efekcie coś o kształcie "pół-kropli" - ale z tego co wiem ma to znaczenie tylko w okolicy prędkości przydźwiękowych i wyższych :-) (a takich daćka nie osiąga)...
DUCATI - 2009-06-21, 15:49

Cytat:
To chyba musisz przyjrzeć się jeszcze raz, i w dodatku z kilku stron nie tylko z boku...

No tak.. to zapewne zla perspektywa spowodowala, ze zaokraglony kajak mi sie wyostrzyl ;)

NO I DLA JASNOSCI... Mowie o ogolnym zarysie, a nie, ze np czubek jest lekko zaokraglony, co moze wynikac np z procesu technologicznego, a nie z aerodynamiki.

Mag, bardzo madrze to zabrzmialo (dla mnie wrecz magicznie ;) ), jak bys jeszcze podal wiarygodne zrodlo...

Andrzej - 2009-06-21, 18:07

DUCATI napisał/a:
No tak.. to zapewne zla perspektywa spowodowala, ze zaokraglony kajak mi sie wyostrzyl ;)

NO I DLA JASNOSCI... Mowie o ogolnym zarysie, a nie, ze np czubek jest lekko zaokraglony, co moze wynikac np z procesu technologicznego, a nie z aerodynamiki.


Na kształt ryb [jeżeli już szukamy "aerodynamiki" w wodzie...] też zapewne wpływa proces technologiczny. Trzeba przecież gdzieś zamontować oczy, zęby itd. Z tyłu z kolei tych problemów nie mamy więc może być zaostrzony.

DUCATI - 2009-06-21, 18:12

O czym ty, czlowieku, gadasz ?? Ryby wg ciebie tez sa okragle z przodu ??

Powaznie sie teraz pytam...

Andrzej - 2009-06-21, 18:24

Nie są okrągłe, ale zbliżone kształtem do spłaszczonej kropli - podobnie jak profil lotniczy - kształt "zaokrąglony", przynamniej w moim rozumowaniu nie oznacza kształtu kuli tylko coś obłego, nie zaostrzonego jak np. ostrze noża czy siekiery.

Podobny kształt ma i kajak i kadłub samolotu, okrętu i łodzi podwodnej.

mag - 2009-06-21, 18:26

DUCATI napisał/a:
jak bys jeszcze podal wiarygodne zrodlo...

Fizyka - David Holiday, Robert Resnick
- Rozdziały dotyczące: dynamiki, aerodynamiki, hydrodynamiki, z uwzględnieniem napięcia powierzchniowego cieczy i zapewne jeszcze kilka innych :-P

A tak ogólnie to jest to całkiem spora część fizyki - i mam przykre wrażenie, że ta dyskusja to dyskusja blondynek o prądzie:
"- nie wiem jak działa prąd... - mówi jedna.
- to proste: pstrykasz - i światło się zapala".
A skoro moja odpowiedź budzi Twe niezadowolenie, no cóż, google Twoim przyjacielem...
Pozdrawiam.

DUCATI - 2009-06-22, 11:55

Cytat:
Podobny kształt ma i kajak i kadłub samolotu, okrętu i łodzi podwodnej.

widocznie mamy inne postrzegnaie swiata.. albo kajak ci sie pomylil z pontonem, a samolot ze... chcialem powiedziec sterowcem, ale to chyba jadnak zly przyklad..

Grot strzaly tez pewnie jest "zaokraglany" po to by szybciej leciala i lepiej sie wbijala.. ;)

Panie profesorze magiku... Blondynki tez maja prawo podyskutowac o pradzie, nawet z elektrykiem, tylko ten musi byc poprostu wyrozumialy... No to w koncu kropla ma mniejszy opor czy noz ? Nie przypominam sobie bysmy dyskusje ograniczali do tworow natury...

Jak ksiazka wpadnie mi w rece to sie ustosunkuje, na razie zgodnie z zaleceniami googluje i na poczatek cos takiego...:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kropla

Cytat:
Na temat kształtu spadającej kropli potocznie istnieją m.in. poniższe błędne poglądy:

* kropla ma kształt wydłużony w pionie, z "ogonkiem" na górze,
* przyciąganie ziemskie wydłuża kroplę,
* kropla przyjmuje najlepszy pod względem aerodynamicznym kształt.


Przyjmuje, ze w niniejszej dyskusji "ksztalt kropli" oznacza potoczne jego rozumienie...

Tu mamy rybki:

http://www.jezioro.com.pl...tyka.html?id=98

Mowiac o zaostrzonym przodzie mialem na mysli rybke nr 1., a zaokraglonym (czyli tak jak w kropli) - nr 9 :)

Resident - 2009-06-22, 18:20

kier napisał/a:
Resident napisał/a:
Najbardziej opływowym kształtem jest kształt spadającej kropli wody - z przodu okrągła, gładka, z tyłu wydłużona zwężająca się.

eeee, dlaczego???

Bo tak wynika ze współczynników podanych przez laisar'a?

kukubara - 2009-06-22, 19:24

kier napisał/a:
Resident napisał/a:
Najbardziej opływowym kształtem jest kształt spadającej kropli wody - z przodu okrągła, gładka, z tyłu wydłużona zwężająca się.

eeee, dlaczego???


Bo tak :)

Najmniejsze opory wirowe _za_ obiektem.

Przyroda sie nie myli...

J.

DUCATI - 2009-06-22, 20:30

To dlaczego te ryby maja zaostrzone pyski ??
mag - 2009-06-22, 20:48

No dobra. O kropli nie zacząłeś... :-)
Odpowiadając na pytanie:
Logan przypomina "coś" poskładane z sześciennych pudełek. Ma ostre kanty. To powoduje, że "przecinając" powietrze robi to w sposób "turbulentny" - przed nim powstaje "poduszka powietrzna" (1), którą częściowo pcha przed sobą. Ta część powietrza która z tej poduszki "ucieknie" omija samochód "zacinając" się na wszystkich możliwych kantach i niegładkich nierównościach (2). W końcu powietrze natrafia na dziurę za samochodem (w przypadku kombi) lub nagłe zmniejszenie samochodu (sedan) - powoduje to powstanie: podciśnienia "ciągnącego samochód do tyłu", takoż ponownie wirów (3)... 1+2+3 daje Ci właśnie opór aerodynamiczny :-) - siłę "ciągnąca" samochód do tyłu tym mocniej, im szybciej jedziesz... - oczywiście do tego musisz doliczyć opór cierny - tarcie: opon o drogę, tarcie na wszystkich łożyskach w samochodzie itp... i oba opory maja wpływ na v max jak i hałas :-) . Myślę, że samo wyeliminowanie / zmniejszenie "kantów" (np. wyrównanie szyb w drzwiach bocznych z powierzchnią blachy) w loganie w istotny sposób zmniejszyłoby opór aerodyn. - ale wówczas samochód utraciłby to co mi się w nim podoba :-D - te kanciatość. Podobnie z "uciętym tyłem" w kombi - gdyby go nieco zaokrąglić lub spłaszczyć - opór zmalałby... ale to się chyba nie kalkuluje z kolei z kosztami produkcji i serwisowania (stłuczek).
Z drugiej strony z tego co pamiętam siły tarcia/oporu rosną (mniej więcej) proporcjonalnie do kwadratu prędkości - więc tu tkwi przyczyna dlaczego im szybciej jedziesz tym większą mocą musisz dysponować - lub bardziej "opływowym" autem. Innymi słowy: w próżni logan i bolidy F1 mogłyby równie szybko jechać dysponując mocą jakiej dostarcza rozrusznik :-D . Tak to mniej więcej wygląda... Czy to wystarczy? (dodam, że istnieją całe instytuty badawcze koncentrujące się tylko na aerodynamice - a i tam nie wszytko wiedzą :-D )
PS. Kropla oczywiście nie jest prostym złożeniem kuli i stożka - jest to raczej przybliżenie - a kulka z Twojego przykładu (w wiki) jest kulką tylko dlatego, że w tym przypadku prędkości kropli jest jeszcze zbyt mała w stosunku do napięcia powierzchniowego, aby mówić o oporze aerodynamicznym...
PPS Opór aerodynamiczny zależy od pola przekroju poprzecznego (ppp). Przeprowadź doświadczenie myślowe: ściśnij sobie tę kroplę na maxa - tak aby ppp -> min - co otrzymasz? - prostą, której opór aerodyn. = zero.
Pozdrawiam.

Andrzej - 2009-06-22, 20:59

DUCATI napisał/a:
widocznie mamy inne postrzegnaie swiata.. albo kajak ci sie pomylil z pontonem, a samolot ze... chcialem powiedziec sterowcem, ale to chyba jadnak zly przyklad..

Grot strzaly tez pewnie jest "zaokraglany" po to by szybciej leciala i lepiej sie wbijala.. ;)


Nie no teraz to ja wymiękam. Niech Ci będzie, kajaki, samoloty i inne przedmioty latające czy pływające są zaostrzone podobnie jak grot strzały - który przecież powstał po to aby zmniejszyć jej opór aerodynamiczny.
Jeśli zaś chodzi o ptaki, to są to przecież raczej głupie stworzenia, które po prostu nie wiedzą, że jakby latały do tyłu to ich skrzydła stawiały by mniejszy opór...

...tylko dla czego samoloty tak nie latają????

A propos rybek - fajne obrazki - szkoda, że nie ma rzutu z góry...

mag - 2009-06-22, 21:19

:mrgreen: skrzydła w samolocie (i u ptaka też) nie mają zmniejszać oporu aerodynamicznego :mrgreen:
Andrzej - 2009-06-22, 21:23

mag napisał/a:
skrzydła w samolocie (i u ptaka też) nie mają zmniejszać oporu aerodynamicznego


Ale mają mieć jak najmniejszy opór przy jak największej sile nośnej.

mag - 2009-06-22, 21:48

Andrzej napisał/a:
Ale mają mieć jak najmniejszy opór przy jak największej sile nośnej.

voilà :!:
i to tym mówimy :-P
Możemy zbudować samobieżny naleśnik (o minimalnym oporze), ale co nam to da?
Innymi słowy: można minimalizować opór logana - ale po co? jakim kosztem? W końcu logan nie jest przeznaczony / zaprojektowany do szybkiej jazdy - raczej jako dość pojemna, dość wygodna, dość tania furmanka :mrgreen: - i to spełnia doskonale! Nie czuję potrzeby jazdy tym samochodem z v > 120 km/h - a do 90 km/h nie czuje się za bardzo oporu (i przy tej prędkości nie ma istotnej różnicy pomiędzy bardziej a mniej aerodynamicznym samochodem - tak mi się wydaje). Więc o co chodzi?

laisar - 2009-06-22, 22:24

Mogłoby chodzić o zużycie paliwa.

Mogłoby chodzić o komfort - redukcja szumów nawet przy 60 czy 90 nie byłaby niczym złym.

Mogłoby wreszcie chodzić o dążenie do doskonałości - bo i czemu nie? (;

Rzecz natomiast w tym, że jak zawsze "nie ma darmowych obiadów" - poprawa jednych parametrów może się odbić na innych. (Chociaż osobiście przypuszczam, że część "niedoróbek" Logana jest wyłącznie "marketingowa" - żeby niskim kosztem dało się go poprawić - więc być może pewien margines do działań własnych jest...).

DUCATI - 2009-06-23, 08:22

Mag, czytales caly post ??

Wlasnie o to chodzi, ze jest wiele kanciastych aut, ktore maja nie gorsze wlasciwosci aerodynamiczne od zaokraglonych, a przyklad Logana Eco pokazuje, ze mozna chyba w dosc prosty sposob wyraznie to w nim poprawic, no i skoro to zrobiono to widocznie jednak cos to daje. Tamten watek wydawal sie zakonczony, teraz jest dyskusja czy wiekszy opor daje kropla czy kopla z dziobkiem.

W wikipedii jest wyraznie napisene, ze kropla jest okragla bo wlasnie to napiecie powierzchniowe ma wieksza sile od pedu powietrza, a z biegiem czasu raczej sie splaszczy w wyniku oporu niz wydluzy.

Nie dali rzytu rybek z gory, ale czy opor powietrza (lub wody) tylko "z gory" dziala ??
Z ptakami to nie wiem czy zartowales... Napewno by opor byl wiekszy jak by lataly do tylu...

Co do skrzydel to tak sie akurat sklada, ze maja bardzo maly opor i w przekroju wlasnie sa zblizone do tej "kropli".

Andrzej - 2009-06-23, 20:40

DUCATI napisał/a:
ale czy opor powietrza (lub wody) tylko "z gory" dziala ??


Opór zależy od przekroju, a jak widzisz coś tylko z jednej strony (dwa wymiary) to nie jesteś w stanie ocenić jaki ma to coś na prawdę kształt. Coś, co z boku wygląda jak prostokąt wcale nie musi być równoległobokiem, a coś, co z boku wygląda jak koło nie musi być kulą .

DUCATI - 2009-06-23, 22:54

Ale cos co z boku bedzie kolem bedzie mialo mniejszy opor nic cos podobnego co z boku jest kwadratem.
jurek - 2009-06-23, 22:57

Jednym słowem kwadratura koła. Jak zwykle dorabiasz piz...e uszy. pozdr
laisar - 2009-06-23, 23:03

Niekoniecznie - najpierw rzut boczny, później rzut z góry:
DUCATI - 2009-06-24, 10:05

Napisalem "cos podobnego"... Tak przy okazji to ciekawe dlaczego calkiem pokazna czesc rybek nie ma ksztaltu kropli tylko ew splaszczonej kropli...
laisar - 2009-06-24, 10:50

Właściwa odpowiedź powinna brzmieć:

"No tak, rozpatrując nieznane bryły jeden ich rzut to faktycznie za mało by można oszacować ich własności".



Większość stworzeń i urządzeń nie może sobie po prostu pozwolić na zmaksymalizowanie jakości tylko jednej cechy, tylko musi wybierać jakiś kompromis z innymi, często zupełnie przeciwstawnymi. (Dobrym przykładem jest... Logan Eco2 - piotrres go już zanalizował pod tym kątem).

DUCATI - 2009-06-24, 13:47

No ja tu wyraznie widze, ze rzut boczny ryby byl ksztaltowany pod wzgledem obnizenia oporu.

Co tym razem oznaczaja malunki ?

Wszedzie pisza, ze ksztalt kropli to najbardziej oplywowy ksztalt wystepujacy w naturze, tymczasem okazuje sie, ze faktycznie kropla ma inny ksztalt i jakos nie moge sobie przypomniec zadnego naturalnego obiektu o tym ksztalcie (moze kometa ?). Tak to rozprzestrzeniaja sie mity...

Mi sie wydaje, ze zaostrzony przod zmniejszylby opor bo czasteczki powietrza uderzaja pod mniejszym katem. Chetnie bym zobaczyl wyniki jakiegos testu porownawczego.. :)

piotrres - 2009-06-24, 18:09
Temat postu: O oporze pojazdów
Obiecałem, że napiszę słow kilka o oporze autek osobowych jak mnie opuści gorączka(dziecko coś zjadliwego przyniosło z przedszkola).
No to piszę:

SILA OPORU AERODYNAMICZNEGO A MOC

Opór aerodynamiczny wyrażamy poprzez iloczyn siły ciśnienia dynamicznego q:

q=ρV²/2

Powierzchni odniesienia S (w przypadku pojazdów, kadłubów samolotów i …pocisków jest to powierzchnia max. przekroju czołowego) i bezwymiarowego współczynnika oporu CX

Px=qSCx

Współczynnik ten zależy od kształtu ciała (o czym dalej) jego orientacji przestrzennej (np. kąta natarcia) oraz tzw. kryterialnych liczb podobieństwa:
Reynoldsa:

Re=VLρ/µ µ-kinemat. wsp. lepkości,

Re≈(siły bezwładności/siły lepkości)

wyrażająca podobieństwo ze względu na lepkość płynu,
oraz liczby Macha:

Ma= V/a a-prędkość dzwięku

Wyrażającej podobieństwo ze względu ściśliwość ośrodka (podobieństwo pola ciśnienia)
Istnieją inne liczy kryterialne, lecz w aerodynamice pojazdu znaczenie ma praktycznie liczba Reynoldsa, ponieważ występujące ty przepływy możemy z powodzeniem traktować jako nieściśliwe (chyba, że mamy do czynienia z TGV czy MAGLEV’em ) Wpływ ma również turbulencja początkowa nabiegającego strumienia.
Moc jakiej potrzebujemy na pokonanie oporu jest równa iloczynowi prędkości V∞ i siły oporu PX:

N_aero =Px•V=ρV³SCx/2

Jak więc widać, moc rośnie z trzecią potęgą prędkości. Zatem wzrost tej ostatniej o 10% powoduje wzrost mocy wydatkowanej na pokonanie sił aerodynamicznych o 33,1 % !

Wartość współczynnika oporu Cx zależy od kształtu ciała.
Dobrą ilustracją jest tu rysunek 1 przestawiający porównanie oporu, różnych profili lotniczych (uwaga! Tutaj siły odnosimy do powierzchni nośnej, a nie przekroju czołowego)

Uderzające jest, że współczynnik oporu profilu lotniczego dla zerowego kąta natarcia jest znacznie mniejszy niż w przypadku płaskiej płytki omywanej strumieniem równoległym !
Specjalne ukształtowanie profilu, z przesuniecie maksimum grubości do 50…60% cięciwy
pozwala na uzyskanie zmniejszenia oporu tarcia. Uzyskujemy w sten sposób profil tzw. laminarny. Który może mieć opór nawet o 40% mniejszy niż profil klasyczny przy tej samej grubości i tej samej liczbie Re
(rys. 2)

W oporze pojazdu możemy wydzielić trzy zasadnicze składowe:
1. opór tarcia (lepkościowy) który wynika z naprężeń stycznych w warstwie przyściennej, mający znikomy udział w oporze całkowitym
2. opór ciśnieniowy, wynikający z istnienia obszaru oderwania za pojazdem
3. opór indukowany wynikający ze wzbudzania porzecznych składowych prędkości przepływu.

Wir podkowiasty powstający na podszybiu dwu i trójbryłowców (rys. 3) powoduje generuje opór indukowany innymi słowy moc jest marnowania na powstanie składowych poprzecznych przepływu. Jednocześnie sedanie obecność kufa powoduje ograniczenie obszaru oderwania za…sprawą wiru podkowiastego który „napędza powietrze” do obszaru za tylną szybą zmniejszając podciśnienie, ssące auto do tyłu. Liftbacki, forma pośrednia miedzy sedanem a hatchbackiem mają mniejszy opór ciśnieniowy, ale większy indukowany gdyż a tylnej klapie generowane są wiry krawędziowe. W przypadku hatchback’ów obszar oderwania jest dużo większy, co powoduje postanie oporu ciśnieniowego. . Przykład: Clio II Cx=0,38 wobec Cx=0,36 dla starej Talii/Symbol’a

Wir podkowiasty a zatem i opór indukowany nie postaje w przypadku nadwóź jednobryłowych, jednakże pojawia się znaczny opór cisnieniowy z tym zjawiskiem można walczyć stosując „boattailing”
lub stosując generatory wirów (vide Logan Eco2 ) sloty górne bądź boczne (Dacia Duster, ech!) To drugie rozwiązanie jest o tyle ciekawe, że nie powoduje powstania siły nośnej którą trzeba potem niwelować stosując elementy dociskające

piotrres - 2009-06-24, 18:44

DUCATI napisał/a:
No ja tu wyraznie widze, ze rzut boczny ryby byl ksztaltowany pod wzgledem obnizenia oporu.

Wszedzie pisza, ze ksztalt kropli to najbardziej oplywowy ksztalt wystepujacy w naturze, tymczasem okazuje sie, ze faktycznie kropla ma inny ksztalt i jakos nie moge sobie przypomniec zadnego naturalnego obiektu o tym ksztalcie (moze kometa ?). Tak to rozprzestrzeniaja sie mity...

Mi sie wydaje, ze zaostrzony przod zmniejszylby opor bo czasteczki powietrza uderzaja pod mniejszym katem. Chetnie bym zobaczyl wyniki jakiegos testu porownawczego.. :)

E voila, test porównawczy na wykresie nr 1 z mojego poprzedniego postu
Oazuje się, że są ciała, które mają opór mniejzy niż płytka omywana strumieniem równoległym. :-D
Wynika to z własności tzw warstwy przysciennej czyli obszaru płynu bezpośrednio przyległego do powierzchni ciała, Która bardzo "lubi" spadek ciśnienia (wzrost prędkości) a "nie przepada" za hamowaniem (spadek ciśnienia) patrz poniższe załączniki
Przy odpowiednim więc ukształtowaniu ciała możemy uzyskać stosunkowo niskie wartości Cx

piotrres - 2009-06-24, 19:30

DUCATI napisał/a:
Mag, czytales caly post ??

Wlasnie o to chodzi, ze jest wiele kanciastych aut, ktore maja nie gorsze wlasciwosci aerodynamiczne od zaokraglonych.

Osobiście przestałem wierzyć w fabryczne dane dotyczące oporu aerodynanicznego podawane przez producentów np Cx=0,31 dal RAV 4
Ciekawe ile ma Kanciasta Dusza czli Kia Soul ? Nowa Fabia ?
Moda ostatnio na kanciaki. A pierwszy był Logan ! 8-) :mrgreen:
Nota bene Dacia deklaruje we wszystkich wariantac tj: sedan, mcv, sandero, pickup Cx=0,36
Na podatawie deklarowanych danych osiągowych różnych wersji silnikowych (benzyna diesel etanol) Logana podjałem się próby oszacowania wsp. oporu pozostsałych modeli Dacii. Za wartość referencyjną przyjąłem Cx=0,36 dla sedana, jako prawdopodobną i przy założeiu, że przy tej samej średnicy kół pozostałe opory (tj. nieaerodynamiczne) są na tym samym poziomie uzyskałem następujące wyniki(wiem, wiem, mcv ma większy przekrój czołowy)

Logan: Cx=0,36 (ref)
Sandero: 0,396 (0,385...0,404)
MCV: 0,433 (0,422...0,442)
Pickup: 0,497 (0,482...0,512)
Nota bene w przypadku Sandero Stepway Renault do Brasil przynaje się do Cx=0,45 !

DUCATI - 2009-06-24, 21:53

Mowiac "kanciaste" mialem namysli np Citroena XM, Alfe 155, nie wsponminajac o Coupe SZ czy Ferrari F40. Fabii nie uwazam za kanciasta, Logan tez nie do konca...

Jaki wykres nr 1 ? Nic z nich nie rozumiem... Co oznaczaja te kolory ? Oba te profile chyba nie maja calkiem ostrego czubka. To sa skrzydla ? Jak gruba jest ta plytka ? Jakies trojkaty, krzyzyki... :P

Jak wyliczyles to Sandero ? To calkiem inny ksztalt niz Logan...

pw700 - 2010-05-24, 19:23

Zastanawia mnie wysoki Cx Daci Duster. W danych technicznych podano 0,42. To słaby wynik, taki sam jak dużego fiata:).
Concept Duster miał 0,30. Czyżby w modelu produkcyjnym zapomnieli już to dopracować? Albo pomyłka w drukowaniu broszury.

laisar - 2010-05-24, 20:02

Raczej nie pomyłka, ale też (mimo że parametr faktycznie jest dość spory) żadna tragedia - tzn. jeśli weźmie się pod uwagę, że de facto nie jest to żaden SUV, tylko pojazd zaprojektowany jako użytkowo-terenowy, do czego ani osiąganie dużych prędkości, ani wyjątkowa ekonomia przy nich do niczego potrzebna nie jest.

Narzędzi powinno się używać po prostu zgodnie z ich przeznaczeniem, a nie lamentować, że widły przeciekają albo mikroskopem się ciężko gwoździe wbija... (;

piotrres - 2010-05-24, 23:30

pw700 napisał/a:
Zastanawia mnie wysoki Cx Dacii Duster. W danych technicznych podano 0,42. To słaby wynik, taki sam jak dużego fiata:).
Concept Duster miał 0,30. Czyżby w modelu produkcyjnym zapomnieli już to dopracować? Albo pomyłka w drukowaniu broszury.


Koncept to była zupełnie inna bajka: tamto autko miało parę dowcipnych rozwiązań, takich jak boczne wloty/skrzela redukujące opór ciśnieniowy nadwozia,wyraźny boattailing, schowane nadkola, i parę innych drobiazgów. Podoba mi się, ale nie chciałbym mieć go w swojej stajni. Podobnie jak z niektórymi dziełami sztuki.

Wygląda na to, że wartość Cx seryjnego Dustera została podana dość uczciwe, a nawet z lekkim zapasem.
Na ogół producenci zaniżają w celach reklamowych wartość Cx, apotem odbija się to min. w zużyciu paliwa. In plus, oczywiście :lol: .

Jestem np. w stanie uwierzyć w Cx=0,28 dla T. Corolli X sedana, ale Cx=0,31 dla T. RAV4 to już czysta ściema. Tak samo nie wierzę wartość Cx dla G. Cherokee. Straszny z niego kanciak :mrgreen:
Jak idzie o "dużą fiatę" to dla sedana Cx=0,42 to dla sedana współcześnie rzeczywiście byłaby porażka.

Co do Dustera, to jego Cx wg danych oficjalnych innych producentów plasuje się w środku tabeli (patrz: załącznik), a rzeczywistość może być nawet nieco lepsza.

Px=½ρV²SCx

gdzie: ρ≈1,225 kg/m³ ( dla celów porównawczych przyjmuję wartość n.p.m. wg "Atmosfery Wzorcowej" PN-78/N-03100) S -powierzchnia odniesienia (tu: czołowa)
Cx -współczynnik oporu czołowego. V-prędkość w m/s
Jak widać przy tej samej prędkości lepszy aerodynamicznie będzie ten pojazd który ma
mniejszy iloczyn SCx
. Stąd w tabelce występuje ta własnie wielkość a nie tylko "goły współcznynnik".
Duster będąc autem z ambicjami terenowymi siłą, a nie terenówką autostradową, co siłą rzeczy implikuje stosunkowo wysoki Cx ponieważ:

1. Ma duży prześwit (205/210 mm, Sz.Yeti tylko 175 mm, tyle co Stepway) Im większy, tym mniejszy "wpływ ziemii"redukujący opór indukowany
2.Duży skok amortyzatorów(bo być musi) oznacza dużą szczelinę nadkola, a to dokłada oporu ciśnieniowego. Nie pmaga też "muskularna" stylizacja nadkoli (oderwania), oraz wystające progi (opór indukowany: wiry) w jakis sposób chroniące progi (czegoś takiego nie ma np. Qashquai)
2. Duży kąt natarcia (nie zaryje nosem w to co inne SuperSUVnice),-podcięcie przedniego zderzaka przesuwa punkt spiętrzenia do góry co powoduje wzrost oporu ciśnieniowego
3. Kąt przedniej szyby nie może być zbyt mały, bo utrudniałby obserwację drogi przed autem (nb. kąt jest taki sam jak w Loganie)
4. Duster jest dwubryłowcem: ergo opór indukowany (pkt. 3 i porę postów wyżej) i opór ciśnieniowy: obszar oderwania za autem (stąd tylna wycieraczka). Temu ostatniemu można by zaradzić radykalnie obniżając z tyłu linię dachu, i zwężając tylną część nadwozia.
A to oznacza mniej miejsca nad głowami( przydaje się w terenie), mniej miejsca na tylnej kanapie (w papierach auto : 5-miejscowe, faktycznie 4-miejscowe: p. Yeti), zredukowany bagażnik. Taka operacja wymagałaby zwiększenia "dyfuzorowatości" ;-) spodu auta, bo inaczej wzrośnie nam siła nośna i spadnie przyczepność.
5. swoje dokładają relingi dachowe.

Ergo, niema bata, tak być musi! To jest pakowne auto do spokojnej jazdy i ew. jazdy w terenie, a nie "Autostradnyj Tank" :mrgreen: w rodzaju nowego M. Outlandera etc.

pw700 - 2010-05-25, 00:36

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Bo miałem chwilę zwątpienia i już się zastanawiałem czy nie wycofać się z Dustera (co się wiąże z oczywistą stratą zaliczki). Stało się to kiedy przeczytałem wyniki innych samochodów. Wspomniana Rav4, potem dostawczy boxer, czy doblo - producenci tych samochodów chwalą się współczynnikiem w okolicach 0,31-0,33. Zaniepokoiły mnie te dane na niekorzyść Dustera.
Ale po Twojej wypowiedzi, jak również po przeczytaniu tych starszych wiadomości już wiem skąd się wziął wynik 0,42. Nie wszystkie zagadnienia techniczne są dla mnie jasne, ale raczej czuję się wystarczająco uświadomiony w temacie.
No i jestem już bardziej spokojny, bo wiem że w tego typu samochodzie trudno o lepszy kompromis, jaki reprezentuje duster ( aerodynamika w stosunku do właściwości praktycznych/funkcjonalnych/terenowych).
Szkoda, że na jeździe próbnej nie miałem okazji sprawdzić jak zachowuje się przy wyższych prędkościach. I jak wypada w porównaniu do dotychczasowego Citroena berlingo (no jeszcze z 1,5 mies. nim będę jeździł, do odbioru Dacii). W berlingo przy około 130 słychać znacząco hałas opływającego powietrza (nie wiem jaki ma Cx, ale S ma na pewno dosyć dużo -ponad 1,8m wysokości).
Z kolei rzadko przekraczam 100km/h. To chyba moje obawy są trochę na wyrost.
Mam nadzieję że Duster będzie palił tyle, ile podali w katalogu: niewiele ponad 5l.

[ Komentarz dodany przez: laisar: 2010-05-25, 15:11 ]
Odpowiedź w sprawie ewentualnego (nie)przepadania zaliczki: http://www.daciaklub.pl/f...p?p=52138#52138.

piotrres - 2010-05-25, 14:11

Uaktualniłem dane oporowe w mojej SUVnicowej tabelce.
Wychodzi na to, że SCx Duster ma taki sam jak Koleos czyli 1,01

Jak ktoś ma dane uzupełniające, to proszę o informacje.

No to sobie sam uzupełniam:

piotrres - 2010-07-08, 17:24

Wstrząśnięty do głębi losem swoim i innych kolegów i koleżanek Dusterowców, odebrałem dziecku kredki i troszkę przemodelowałem Dustera. :lol:

Okazuje się, że praktycznie zachowując w wymiary w tym krytyczne kąty, dałoby się pojechać w dół z oporem poprzez:
1. wyoblenie klapy silnika i nieznaczne zwiększenie pochylenia szyby przedniej
2. większe wypełnienie zderzaka, do stycznej wynikającej z kąta natarcia
3. przemodelowanie nadkoli od strony drzwi
4. delikatne obniżeni linii dachu nad bagażnikiem
5. dodanie slotu/spojlera nad klapą bagażnika
6. zmianę owiewek lusterek
7. przemodelowanie utwierdzeń relingów
Nieco infantylne skutki mojej radosnej tfu-rczości ;-) można zobaczyć niżej :lol:

Prezes - 2010-07-08, 18:00

Taki szkic w stronę kaszkaja.. A mi się ta kwadratura szczególnie z przodu w Dusterze podoba :-D
laisar - 2010-07-08, 21:28

@piotrres: A coś raczej prostszego, np w typie Logan Eco2?

Albo jedna, może dwie najistotniejsze zmiany? (Ale bez drastyczności w rodzaju pochylania szyby czy obniżenie linii dachu! Carry on!!! - i to z już istniejącego Dustera). Bardziej wyoblona atrapa i spoilerek już by chyba coś istotnego dały...

piotrres - 2010-07-08, 21:46

W rzeczy samej...
osobiście postulowałem w "akcesoriach do Dustera" taki spojlerek/slot (żeby, żona miała o czym rozprawiać w kole gospodyń wiejskich ;-) )
który powinien troszkę zredukować opór. Oczywiście, jeżeli cena nie byłaby z Księżyca (co podważałoby efekt ekonomiczny: zakup/montaż/malowanie) to czemu nie. Innymi słowy: po jakim przebiegu zwróci się taka inwestycja.
P.S:
Hmm, coś takiego do Sandero chyba było.

laisar - 2010-07-09, 02:40

Nie wiem, czy "coś takiego" (w sensie działania), ale w Reno Stepway spoiler rzeczywiście jest dostępny: http://www.daciaklub.pl/f...p?p=43620#43620
piotrres - 2010-07-27, 16:57
Temat postu: Interferencja aerodynamiczna między samochodami cz I
Jak obiecałem słów kilka na temat interferencji aerodynamicznej.
Ma to związek z tematem:

-Jak wyprzedzać Dacią Logan
-Spalanie

A sprawa ma się tak:
w miarę doganiania poprzednika opór zaczyna spadać w sposób wyczuwalny w odległości ok 10 długości samochodu. W zakresie od 4...2 długości dla samochodu doganiającego występuje plateau oporu a wartość wynosi ok 80% oporu samochodu izolowanego. Poprzedzający praktycznie nie odczuwa wpływu.
Od 1,5 długości sytuacja zmienia się: poprzedzający zyskuje na spadku oporu, a doganiający traci
Przy separacji równej 1 długości opory obu zrównują się i osiągają ok 90% wartości dla aut izolowanych
W skrajnym przypadku zerowej odległości :evil: opór aerodynamiczny poprzednika wynosi... ok.20% wartości dla auta izolowanego, natomiast dla "wiszącego na zderzaku":
125% :!: oporu auta izolowanego.

Doświadczali tego kierowcy wyścigowi, gdy okazywało się, że przechwycenie rywala było łatwe natomiast, szanse na wyprzedzenie były zerowe.

Już z tego wynika, że jazda na zderzaku nie popłaca,
a wyprzedzanie dobrze zacząć "z marszu", a nie "ze zderzaka"
Redukujemy opór sobie a nie wyprzedzanemu. :-D i więcej widać.
Oczywiście im większego "klocka" mamy przed sobą, tym pozytywna interferencja dla jadącego z tyłu jest większa.
Do postu dołączam orientacyjny wykres dla dwóch identycznych samochodów jadących gęsiego. szkic wg danych z książki J. Piechny: "Podstawy aerodynamiki pojazdów", WKŁ, Warszawa 2000

piotrres - 2010-09-01, 16:59

Duster i Jeep Liberty mają podobno tego samego Cx'a:
Trudno w to uwierzyć, zważywszy na fakt, że Duster ma dość płaski spód, natomiast Liberty ma sporo wystających el. zawieszenia, bardziej wydatne nadkola, większy kąt szyby przedniej i mniejsze wydłużenie nadwozia.

piotrres - 2010-11-13, 19:02


więcej: http://www.atzonline.com/.../alloc=3/id=805
Aż się prosi o takie fartuszki:

nb. takie małe pseudochlapacze występują przed tylnymi kołami.

piotrres - 2010-11-29, 19:52
Temat postu: Opór aerodynamiczny SUV'ów
Troszkę bardziej naukowo o aerodynamice SUV'ów:

1. Wpływ modyfikacji bryły na aerodynamikę LR-softtopa:
https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/6709/1/Paper_2002-01-0529.pdf


Wierzyć się nie chce w Dusterowe 0,42 wobec 0,406 LR-St ale jak się wgłębić w tekst, to w zależności od techniki eksperymentu dostaniemy istotne różnice wartości CX (CD) patrz tabela 3

2. I zabawy z wykorzystaniem CFD:
Dla celów poglądowych, ciekawy jest rozdział 3, rys. 3.1...3.3.:
http://csus-dspace.calsta....pdf?sequence=1

piotrres - 2010-12-06, 23:43
Temat postu: Wizualizacje opływu 2D nadwozi w tuneliku wodnym
Parę obrazków przedstawiających opływ płaskich modelików czterech typów nadwozi stylizowanych (co ręka dała) na Logana, MCV, Sandero i Logana Pickupa. Modeliki były
wykonanie ze styroduru i przyklejone do podstawki ze stalowej płytki.
Wizualizacja została wykonana w kanaliku wodnym.
Trzeba mieć na uwadze, że opływ rzeczywistego auta jest w pełni trójwymiarowy.
Załączone obrazki, mogą jakościowo oddać to co się dzieje w osi symetrii auta.
Wszytkie zdjecia : PiotrReS

laisar - 2010-12-07, 01:41

piotrres napisał/a:
I zabawy z wykorzystaniem CFD

Mnie najbardziej zainteresował... VSD! (((:

piotrres - 2010-12-07, 22:48

VISiO zamiast CFD ?! Przebóg! :lol:

A tak na serio, to ja to nazywam Colorfull Fluid Dynamics, zamiast Computational... F. D. ponieważ, jak zauważyłem wsród użytkowników, stosownych kodów, umiejętność "wklikania" danych nie idzie bynajmniej w parze z umiejętnością krytycznej interpretacji i oceny wyników. Ot, G.I.G.O.

laisar - 2010-12-07, 23:28

piotrres napisał/a:
VISiO zamiast CFD?!

Nie! Vortex Suppression Device ((((: Dla MCV-ki chyba akurat jak znalazł...

piotrres - 2010-12-08, 00:01

A to mnie Kolega zażył.... :shock:
No, ale w ten sposób zdobywa się wiedzę.
Idę guglać!

________________________________________
P>S>:
Mam dyplomanta który ma za zadanie zmęczyć redukcję oporu SUV'a w (badania w tunelu aero.) Masz jakieś współrzędne sieciowe mat. źródłowych dot. tego "dławiwira" ;-) ?. Bo coś zaleźć w sieci nie mogę. :-?

laisar - 2010-12-08, 00:48

Moja maksymalna culpa! :oops: Ono jest Vortex Strake Device...

...Ale ten supresor też istnieje (((: - http://www.google.com/sea...=utf-8&oe=utf-8

piotrres - 2010-12-08, 09:57

laisar napisał/a:
..Ale ten supresor też istnieje

Ale kontekst jest ciut inny
Ego te absolvo! :lol:

DUCATI - 2010-12-15, 16:26

Cytat:
W skrajnym przypadku zerowej odległości :evil: opór aerodynamiczny poprzednika wynosi... ok.20% wartości dla auta izolowanego


U... to odlatuje w kosmos... ;)

Cytat:
, natomiast dla "wiszącego na zderzaku":
125% :!: oporu auta izolowanego.


A to z powodu... ?

A jak bedzie dla peletonu kolarskiego ? :P

piotrres - 2010-12-15, 23:44

1. Patrz moje wizualizacje... trochę wyjaśniają.
2.Pomiary wagowe w tunelu aerodynamicznym.
Już G. A. Eiffel to odkrył badając siły na dwóch współosiowych płytkach kołowych (dość to odległe od auta ale niech bedzie), umieszczanych w różnych odległościach

DUCATI - 2010-12-16, 16:33

No ale auto z tylu redukuje mi opor o 80% ?? To bym wystrzelil jak rakieta...

Wizualizacje nic mi nie wyjasniaja zwlaszcza, ze malo wyrazne..

piotrres - 2010-12-16, 19:51

DUCATI napisał/a:
No ale auto z tylu redukuje mi opor o 80% ?? To bym wystrzelił jak rakieta...


Zanana jest rzecz, że kierowcy wyścigowi "przechwytując" poprzedzającego nie są stanie go wyprzedzić. To jest to zjawisko.
Obiekt zbyt blisko z tyłu redukuje opór poprzednika, "porządkując" mu opływ, sam zaś konsumuje tę energię, bo....nic w przyrodzie nie ginie tylko zmienia właściciela.
Często pokazuję to studentom, ustawiając tuż za walcem kołowym płaską płytkę
opór...walca spada drastycznie!
A nie idziesz jak rakieta, bo w układ sterowania wpięty jesteś ...Ty, i bezwiednie(?) reagujesz na zmiany prędkości.

Ty nie wystrzelasz, ale wyprzedzający polski autobus w tył rumuńskiego TiR'a już tak!
http://www.radio.katowice...Hash=642ad231fd
a przyczyna była czysto aerodynamiczna....Podobna do "wciągania ludzi pod pociąg".
Wiem bo robiłem kiedyś ekspertyzę... :-/
Widzi mi się , że na takie tematy będę musiał coś skrobnąć przed Świętami

DUCATI napisał/a:
Wizualizacje nic mi nie wyjaśniają zwłaszcza, ze mało wyraźne..

Nooo tak, bo tu trzeba zawodowca ;-) Np. mnie :mrgreen:

DUCATI - 2010-12-17, 16:06

To by oznaczalo, ze ponad 80% oporu przypada na tyl, w co nie chce mi sie wierzyc, i ze prawie caly ten opor jest redukowany przez auto z tylu, w co tez nie chce mi sie wierzyc. Skad wytrzasnales te 80% ?

Co do walca i plytki... Plytka ma zapewne wieksza pow. czolowa od walca. Plytka zapewne pcha powietrze, a to pcha walec. Sprzyja temu plaskie "czolo" tych figur. Nie wiem czy to nadal nazywa sie redukowaniem oporu powietrza czy raczej pchaniem powietrzem.

Cytat:
Ty nie wystrzelasz, ale wyprzedzający polski autobus w tył rumuńskiego TiR'a już tak!


Wg tej teorii TIR powinien wystrzelic, a nie autobus w niego walic.

To by byl dobry sposob na zalatwianie przeciwnikow na drodze. Podjezdzam pod zderzak, a ten wali na auto przed nim... O ile by sie dalo podjechac bo jak mi opory wzrosna prawie dwukrotnie... :)
A... napisales, ze mi wzrasta tylko o 25%... To gdzie ta energia zginela ?

eplus - 2010-12-17, 21:59

W 1991 jechałem Fiatem 126p nad Balaton, po pół dnia na autostradzie przestaje się odczuwać prędkość (tak, dziś można się z tego pośmiać :mrgreen: ). A Węgier to takie stworzenie, że jak jedzie jednostajnie 90, a ty go wyprzedzisz i jedziesz dalej 100, to on często dostaje jakiejś chorej ambicji, zaczyna cię ścigać i chce się odkuć. Pamiętam babę, która jechała za mną Trabantem, a ja za jakimś furgonem, i gdy pokazało się miejsce do wyprzedzania, to oczywiście wyprzedziłem furgon, a ona chciała połknąć i mnie przy okazji. Dałem do spodu i nie pozwoliłem się wyprzedzić dwusuwowi, babka odpadła gdy już ewidentnie szła na czołówkę (w sytuacji gdy się otwiera okno, jak również gdy kończy się ograniczenie, to wolno przyspieszać nawet wtedy, gdy ktoś z tyłu daje lewy kierunek, inaczej zawsze "ostatni byliby pierwszymi", bo poprzedzający nie miałby prawa przyspieszyć). Wracajmy na autostradę - jadę sobie za jakąś dużą puszką, jestem coraz bliżej, lewy kierunek - no nie, co za cham, przyspieszył! Więc zjeżdżam - on zwalnia i za chwilę druga próba - maluch znów nie daje rady. Dopiero, gdy zobaczyłem, że szafa dawno zamknięta, zrozumiałem, że maluch tak walczył z powietrzem, a kierowcy furgonu było to obojętne...

Cx nie działa samoistnie, lecz chyba mnoży się przez przekrój auta, więc dla dużo wyższego i szerszego przy tym samym Cx opór będzie liczbowo większy, ale być może ze względu na gabaryty większy zyskuje, bo zaburzenie przepływu powietrza ma prawdopodobnie miejsce w mniejszym stosunkowo obszarze niż dla auta małego, powiedzmy Fiat 126p ciągnie powietrze na 8 cm wokół siebie, Pajero przy podobnym Cx 10 cm wokół, ale ta "aureola" doda do oporu malucha dużo więcej %, bo on jest mniejszy.

Co do efektu skali to z młodości pamiętam hasło "liczba Reynoldsa", która akurat dotyczy płata nośnego (przynajmniej w znanym mi przykładzie). ;-)

A manipulować pomiarem Cx umiałbym nawet ja - przy małej prędkości przepływ może być laminarny, więc zmierzyłbym przy małej, wyżej będą turbulencje, szumy i gwizdy i Cx wzrośnie, a przy prędkości 1Macha będzie dwucyfrowy przed przecinkiem...

PS. Bogaty zestaw znaków matematycznych i greckich pod emotikonami to chyba zachęta do wnikliwego i naukowego opisania problemu... :lol:

piotrres - 2011-02-01, 12:02
Temat postu: A Talamelli J. Westin "Aerodynamics of Cars"
Liczba Re jest jedną z liczb podobieństwa i odnosi się do ciał wszelakich poruszających się w płynie lepkim. Ogólny trend jest taki że Cx z Re spada, patrz np tu:

http://www.daciaklub.pl/f...er=asc&start=45

Co do aerodynamiki samochodu to dla "posiadających" narzecze kapitalistów ;-)
dołączam link do dość przystępnie napisanego wykładu z Poltechniki Sztokholmskiej:

http://www2.mech.kth.se/courses/5C1211/Drag04.pdf

piotrres - 2011-03-09, 15:46

DUCATI napisał/a:
No ale auto z tylu redukuje mi opor o 80% ?? To bym wystrzelil jak rakieta...


Pomyślmy:
Jedziesz ca. V=90 km/h (25 m/s) auto ma przekrój czołowy S≈2,3 m² gęstość powietrza ρ=1,225 kg/m³ Cx_izolowanego =0,35 przy redukcji o 80% otrzymujesz ekstra siłę skierowaną do przodu:
ΔPx= 1,225*(25)²*2,3*0,35*0,8/2= 247 N
Auto z kierowcą+bagaż+pełny bak: m≈ 100 kg
extra przyspieszenie w przypadku "ghostridera" :-D w Loganie pojawiającego się nagle na twoim zderzaku:

a=ΔPx/m=0,224 m/s² =22,4 cm/s²
To daje "przeciążenie" w kierunku pierś-plecy:
nx=0,224/9,81 ≈ 0,0228g :mrgreen:
Tyle, że auto z tyłu nie materializuje się nagle za naszymi plecami, lecz się powoli przybliża, więc efekt odczuwalny jest słabszy, a i w układ sterowania wpięty jest człowiek który "pilnuje" prędkości.


DUCATI napisał/a:
To by oznaczało, ze ponad 80% oporu przypada na tył, w co nie chce mi się wierzyć, i ze prawie cały ten opór jest redukowany przez auto z tylu, w co tez nie chce mi sie wierzyć. Skąd wytrzasnąłeś te 80% ?

Co do walca i plytki... Płytka ma zapewne większa pow. czołową od walca.

Nie przy tym samym przekroju, płytka daje ma wymuszone oderwania na krawędziach, a na walcu dla laminarnej warstwy przyściennej oderwanie następuje wcześniej niż przy w.p. turbulentnej i mamy szerszy ślad, z wyższym podciśnieniem. W przypadku warstwy turbulentnej przepływ odrywa się później i ślad jest węższy, więc i "ssanie" do tyłu jest mniejsze.


Opór pojazdu jest głównie oporem ciśnieniowym, tj zależy od wielkości podciśnienia za samochodem i szerokości obszaru oderwania, Następny w kolejce jest opór indukowany związany z poprzecznymi w stosunku do kierunku ruchu auta składowymi wektora prędkości. Opór tarcia (związany z naprężeniami stycznymi w warstwie przyściennej) jest praktycznie do pominięcia. Tak więc faktycznie opór "ulokowany" jest głównie z tyłu auta

Skad wytrzasnąłem redukcję oporu? Ano stąd: J. Piechna: "Podstawy aerodynamiki pojazdów", WKŁ, Warszawa 2000
Chociaż badania tunelowe zalinkowanego (streszczenia) artykułuz J. Of Wind Engieeering and Industrial Aerodynamics

http://www.sciencedirect....2d&searchtype=a

Pokazują, że w odległości 0,4 długości opór przedniego auta (identyczne pojazdy!) spada o 60%, a tylnego wzrasta o 30% , a że bilans się nie zgadza? Układ jest nieliniowy (jak cała aerodynamika) następuje przebudowa struktur wirowych itd.
I to jest waśnie interferencja aerodynamiczna: dwie lub więcej brył mogą dawać siły
mniejsze lub większe niż suma sił brył izolowanych. W zależności od konfiguracji.
Dlatego ptaki często latają w kluczach, bo razem mają mniejszy opór indukowany!

Wierzchucki - 2011-03-09, 21:14

No to powinniśmy śmigać grupowo...
w przyszły tyg. poleciałbym ze Ś-cia do Kam. Pom.
:?: Kto leci ze mną???? :?:

DUCATI - 2011-03-09, 21:40

*0.8 oznacza redkucje o 80% ? Chyba o 20...
piotrres - 2011-03-11, 17:30

Wierzchucki napisał/a:
No to powinniśmy śmigać grupowo...

Dokładnie tak! :-)

Niestety, nie po drodze.

eplus - 2011-03-11, 17:49

piotrres napisał/a:
Wierzchucki napisał/a:
No to powinniśmy śmigać grupowo...

Dokładnie tak! :-)

Niestety, nie po drodze.


Dlaczego nie? Po to są autobusy MPK :idea: :!:
Tylko nie otwierać okien :!: :mrgreen:

piotrres - 2011-03-13, 19:40

Chodziło tu o śmiganie w konwojach pojazdów.

eplus napisał/a:
Dlaczego nie? Po to są autobusy MPK :idea: :!:

Z pewnością byłoby to ekonomiczniejsze, i ekologiczniejsze, ale z punku widzenia epidemiologii i doznań węchwych w dzień targowy... ;-)

eplus napisał/a:
Tylko nie otwierać okien :!: :mrgreen:

Panie Profesorze, ...okna i tak nie otworzę :lol:

chociaż... widzałem wynik badań torowych GM z których wynikało, że z użycie paliwa w pewnym sedanie, z uchylonymi oknami (nie wiem ile) było nieco... mniejsze niż w przypadku zamknięych okien i włączonej klimatyzacji. :shock:

piotrres - 2011-03-13, 20:35

W pracy mgr P.N. Krishnani "CFD Study of Drag Reduction of Generic Sport Utility Vehicle", CSU, Sacramento 2009, znalazłem następujący wyciąg z danych z badań doświadczalnych dotyczących przyrostu oporu na skutek dodawania różnych akcesoriów (mniej lub bardziej przydatnych).

Dane mają charakter orientacyjny, dotyczą badań L-R Freelandera 2, rzędy wielkości powinny się zgadzać:

Akcesorium: ΔCx
relingi dachowe: +0,001...+0,011
stopnie boczne: -0,003...-0,006 :shock:
chlapacze (4 szt.): +0,011
kufer dachowy: +0,05...0,075
deflektor przedni:
("bug deflector"): +0,015

"kangur" +0,007...0,01
osłony na reflektory: +0,004...0,006
chrapy ("snorkel"): +0,065


Na uwagę zasługuje (i jest dla mnie zaskoczeniem), że stopnie boczne mogą powodować redukcję oporu auta. :shock:
Wynika to zapewne stąd, że ograniczają przepływ przez tylne nadkole i porządkuje struktury wirowe za nadkolem przednim (a i zapewne drzwi się mniej otrzaskają błockiem :mrgreen: )

P.S:
Eplus, no mamy wniosek: musimy sobie fundnąć takie "bajeranckie" stopnie z inox'u,
koniecznie z gumowymi nakładkami, iżby się "Mamusia" :evil: czasem nie poślizgnęła, jak się będzie spieszyła!
Może Inspektor Gadżet jakieś po przystępnej cenie znajdzie ? ;-)

TD Pedro - 2011-03-13, 20:44

piotrres napisał/a:
Może Inspektor Gadżet jakieś po przystępnej cenie znajdzie ? ;-)


jeżeli hurtem będzie taniej... :lol: też się piszę... :-)

eplus - 2011-03-14, 10:56

To już lepiej od razu skrzydła o zmiennej geometrii, jaklie miał Fantomas w DS19. 8-)
Orurowanie, stopnie - fajnie, tylko, jak auto jest naprawdę na ramie. Bo w konstrukcji samonośnej wywala się 4 dziurki w blasze - i na tym to się ma trzymać? :-( :shock:

[ Komentarz dodany przez: laisar: 2011-10-21, 08:29 ]
Odpowiedź ws montażu orurowania i ew. stopni: http://www.daciaklub.pl/f...p=104647#104647.

piotrres - 2011-03-14, 11:49

eplus napisał/a:
To już lepiej od razu skrzydła o zmiennej geometrii, jaklie miał Fantomas w DS19. 8-)


Phantomas?! Oh, non, le plombier polonais! ;-) To tak a propos orurowania.

A co do mód aeronautycznych, to spieszę donieść, że płaty o zmienny skosie są od paru ładnych sezonów passe ;-) (gwoli ścisłości: zmienną geometrię masz także wtedy, gdy stosujesz klapy i sloty: zmienia się kształt profilu)

eplus napisał/a:
Orurowanie, stopnie - fajnie, tylko, jak auto jest naprawdę na ramie. Bo w konstrukcji samonośnej wywala się 4 dziurki w blasze - i na tym to się ma trzymać? :-( :shock:


No właśnie dlatego podpiąłem fotkę CR-V ponieważ to też jest nadwozie samonośne, a i prześwit nie powala. L-R Freelander też jest samonośny. Chya, że... mają przewidziane konstrukcyjnie wzmocnienia w płycie podłogowej.
I tak się zastawiałem czemu służy orurowanie w DD właśnie z racji typu nadwozia. Zmniejszeniu kąta rampowego ?

Natomiast sprawę zaskakującego działania stopni bocznych na aerodynamikę podałem jako ciekawostkę przyrodniczą: w aerodynamice brył nieopływowych, a takimi są i będą samochody takie zaskakując efekty dają często zmiany sprzeczne
z intuicją

(takie "coś" nosi nazwę paradoksu).

P.S: Mam kolegę który takie różne dodatki nazywa z pogardą "silly-conami" :-D

DUCATI - 2011-03-14, 13:59

Jak juz sie tak madrzycie to moze ktos wytlumaczy dlaczego narciarz zjazdowy ma krotszy czas przejazdu gdy wykonuje mniej (krotsze) skokow ?
Beckie - 2011-03-14, 14:05

Bo w czasie skoku ma mniej opływowy kształt?
eplus - 2011-03-14, 14:16

Gdy na samym starcie podskoczy na 5 metrów w górę, to te sekundy do lądowania są stracone - bo prędkości żadnej nie ma i nic nie ujechał - nabiera prędkości od składowej stycznej do podłoża siły grawitacji. A ona występuje tylko w styczności z ziemią.
Eksperyment: równia pochyła i schody o tym samym nachyleniu. Z równi kulka stacza się natychmiast i rozpędza stale. Ze schodów trzeba ją popchnąć, będzie skakać coraz wyżej, ale się nie rozpędzi tak, jak na równi. Brak siły działającej w poziomie albo stycznej do podłoża.

A ten hydraulik też ukradł jakieś diamenty? :mrgreen:
Zderzaki o zmiennej geometrii - to by było to :!: Kurtynki opuszczane powyżej 60km/h, a w terenie chowane, jak w Batmobilu.

Prezes - 2011-03-14, 14:18

Bo nie umie :)
Wiadomo, że nóg nie będzie prostował, bo go wyprostowana sylwetka wyhamuje.
Poza tym to chyba nie w temacie Dacii, a bardziej o sportach zimowych.

piotrres - 2011-03-15, 00:55

...dochodzi jeszcze "mały" drobiazg:po utracie kontaktu z podłożem, narty zamieniają się w baaardzo kiepskie skrzydła o małym wydłużeniu (nie wiem jak zjazdówki, bo nie używam, ale na moich 210 cm "skiturówkach" nie polatam :-D ) gruuubo poniżej 1
a jak "powszechnie wiadomo" :-P opór indukowany zależy od kwadratu siły nośnej i
wydłużenia skrzydła Λ=L²/S:

Cx_ind = Cz²(1+δ) /(ΠΛ)

gdzie: L -rozpiętość, S-powierzchnia w planie, δ >= 0 -tzw. wsp. Treftza, zależny od kształtu (dla elipsy δ=0)

No to tyle wymądrzania się ;-)
Niby KOT, ale... to jest jeszcze jeden (poza obciachem) powód by sobie do kufra skrzydła nie przyczepiać: poprawi docisk a dołoży oporu indukowanego i oporu tarcia

eplus - 2011-03-15, 11:43

A ja w Felce zakładałem na bagażnik narty nosami do przodu. W Felce klapa idzie wysoko do góry i uderzałaby w nosy, a tyły są krótsze. I raz na granicy strażnik mówi mi: "Narty źle założone". "Nie wolno? Mam przepiąć? " A strażnik: "Mi to obojętne, ale odwrotnie jest mniejszy opór." Ja do niego: Niemożliwe, bo wtedy by się tyłem na nich lepiej jeździło." :mrgreen: :mrgreen: :-P
DUCATI - 2011-03-15, 14:18

Czyli jak skoczek stosuje styl V to ten opor jest mniejszy ?
piotrres - 2011-03-16, 01:00
Temat postu: Opór nart na dachu
DUCATI napisał/a:
Czyli jak skoczek stosuje styl V to ten opor jest mniejszy ?

Opór nie, ale tak ustawione narty działają trochę jak skrzydło delta, wytwarzają tzw. nośność wirową.

eplus napisał/a:
A ja w Felce zakładałem na bagażnik narty nosami do przodu. W Felce klapa idzie wysoko do góry i uderzałaby w nosy, a tyły są krótsze. I raz na granicy strażnik mówi mi: "Narty źle założone". "Nie wolno? Mam przepiąć? " A strażnik: "Mi to obojętne, ale odwrotnie jest mniejszy opór." Ja do niego: Niemożliwe, bo wtedy by się tyłem na nich lepiej jeździło." :mrgreen: :mrgreen: :-P


No i strażnik miał rację:

1. Zadarte noski wytwarzają wiry krawędziowe, a z tego wynika i siła nośna i opór indukowany. Narta się wygina. Oderwania przepływu idące z krawędzi nosków wywołują drgania takiego zestawu
2. Po odwróceniu nosków do tyłu, te ostatnie znajdują się w cieniu aerodynamicznym uchwytów, więc narty nie przeszkadzają.
Schematycznie zilustrowałem to na załączonej rycinie.

P.S.:
W tym sezonie na Dusterze woziłem 3 pary nart o długościach: 210/195/140 cm.
Tylko trzeba było ich położenie tak podregulować, aby się dało bezkolizyjnie otworzyć klapę tylną.

DUCATI - 2011-03-17, 12:07

Pytalem, oczywiscie, o indukowany... Bo w stylu V rozpietosc nam rosnie, wydluzenie maleje, czyli powinien malec...
piotrres - 2011-03-27, 21:58

Jak pisałem chwilę temu, opór powietrza, niczym duch Doktora Freuda, chichocze sobie cichutko za tylną kanapą ;-) tj. głównym sprawcą nieszczęścia jest tył autka.
Aby, dla orientacji przedstawić "co i jak na co" wpływa przygotowałem poniższy, wykresik-na podstawie publikacji SAE
Wg tego górą powinny być jednobryłowce z silnie opadającym dachem w części tylnej, i z infleksją dachu nad bagażnikiem.

TD Pedro - 2011-03-28, 10:09

czyli Duster jako jednobryłowiec (?) powinien mieć korzystny współczynnik cx - za wyjątkiem mało opadającego dachu...(ale może jak mu się dołoży do bagażnika... to tył/dach mu opadnie :lol: ) może jakieś skrzydło/lotka poprawi parametr?...
piotrres - 2011-03-30, 21:25

Otóż, nie DD dwubryłowcem jest.
Sam myślę o jakichś niedewastacyjnych (i nie agrotuningowych) rozwiązaniach redukujących opór naszego cuda.

Pierwsze trzy rzeczy (w kolejności łatwości stosowania) które przychodzą mi na myśl to:

-niewielkie tamy ("przedchlapacze") z przodu;
-częściowe przesłonięcie chłodnicy;
-przedłużenie tylnej linii dachu z boat-tailinigiem lub slot.

W najbliższym czasie postaram się skrobnąć ciut więcej na ww. temat.

P.S>:
Fajnie by było znaleźć geometrię DD. Możnaby wtedy dmuchnąć model :-P

TD Pedro - 2011-03-30, 21:34

trzymam kciuki za natchnienie i pomysły :-P ... :lol:
laisar - 2011-03-30, 21:47

piotrres napisał/a:
Fajnie by było znaleźć geometrię DD. Możnaby wtedy dmuchnąć model

Nie wiem jak bardzo są dokładne - znając entuzjazm, ale i dokładność hobbistów, to pewnie od Sasa do lasa - ale istnieją przecież modele 3D do różnych gier w stylu GTA lub virtual tuningu, to powinno się je dać użyć (albo chociaż przekonwertować)...

Xrzysioo - 2011-03-30, 22:19

No ja jakiś czas temu zacząłem budować Logana w 3D ;)

http://dl.dropbox.com/u/1...2010_Render.jpg

kiedyś zbudowałem Daewoo Tico ;)

http://dl.dropbox.com/u/1772612/Daewoo_Tico.jpg

Pozdrawiam

Daster - 2011-03-31, 06:54

Wow normalnie eroTico
piotrres - 2011-05-06, 21:32

Daster napisał/a:
Wow normalnie eroTico

nad gorącą Martyniką... :lol:
laisar napisał/a:
ale i dokładność hobbistów, to pewnie od Sasa do lasa -

Na poważnie, to przydałoby się porządne odwzorowanie geometrii, a nie czyjeś, "mnie się wydaje". W pracy zalazłby się odpowiedni skaner 3D, ale DD przez drzwi nie przejdzie. :cry: ściany by trzeba wyburzać. :-?

Czuje, że skończy się na przybliżonej bryle ("generic Duster" ;-) ) płycie MDF i plotterze tnącym :-? Czyli na badaniach jakościowych.

piotrres - 2011-05-26, 17:23

Historia nieco zapomniana, lecz, swego czasu Logan startował w Bibendum Challenge i zajął drugie miejsce.
Poniższy obrazek pokazuje min. poprawiono aerodynamikę Logana środkami mało inwazyjnymi. Cx spadł z 0,36 do 0,29 (prawie 20%):




Istotne z punktu widzenia Daćkomajsterkowicza (myślę o zmianach małoinzwayjnych) są pozycje: 3, 4,5
ponieważ 6,7 może mieć uboczne skutki blacharsko/lakiernicze.
Co wiecej: być może poz. 3 Sandero pasowałaby do Logana, a poz. 5 od Dustera. 4. Hmm układ chłodzenia...

bebe - 2011-05-26, 22:21

Ja mam takie "vortex generators" przez całą długość dachu. :) Może kupić na allegro kilka plasticzanych "rekinich płetw" a la BMW, poprzyczepiać na końcu tych garbów i będzie dyfuzor? :D

Edit: przepraszam, nie dopatrzyłem - to nie są obłe garby, tylko faktycznie cóś jakby turbulizatory. Tak czy inaczej, do zrobienia z odpowiedniej liczby tuningowych rekinich płetw. :)

laisar - 2011-05-26, 22:28

Niestety - w prostouciętodupej MCV-ce to tak nie zadziała, tu raczej przydałby się chyba jakiś slot... (I to najlepiej zmechanizowany, a co! (; ).
Prezes - 2011-05-27, 07:45

Punkt 3. - ogólnie jakaś guma pod zderzakiem? Wiele aut tak ma..
laisar - 2011-10-13, 17:58

Co prawda o mesiu, tekst taki sobie, ale kilka obrazków - zajefajnych: http://www.samar.pl/__/3/...ml?locale=pl_PL
bebe - 2011-10-14, 12:57

laisar napisał/a:
Co prawda o mesiu, tekst taki sobie, ale kilka obrazków - zajefajnych: http://www.samar.pl/__/3/...ml?locale=pl_PL

Rozumiem, że dla MCVki na tej symulacji przepływów za rufą pojawiłoby się coś takiego ;) :


laisar - 2011-10-14, 21:10

Chyba nie aż tak źle (;

Ale fakt, że sporo można by poprawić...

piotrres - 2011-10-14, 22:23

Bebe, nie mieszajmy
jądrowego wybuchu podziemnego do aerodynamiki. :-D :-D ;-)
http://www.samar.pl/__/3/...ml?locale=pl_PL
Merc GLK ma Cx=0,35 wg producenta przy sylwetce "grubo ciachanej". Uwierzycie?!


"...odpowiedzialnym za aerodynamikę, akustykę i prace w kanale aerodynamicznym"
Naaaa jaaa, der Windkanal im Polnisch heist TUNEL AERODYNAMICZNY:

translatorus ...uptus ;-)
Poz tym:
"...ale i przemyślane detale, takie jak przepływ powietrza w okolicy przednich kół, osłony podwozia, kształt kołpaków, innowacyjne, ząbkowane osłony nadkoli"
No proszę, a ja myślałem o ząbkowanych:
osłonach lusterek, tylnych osłonach relingów, deflektorach nadkoli przednich.

"...dla każdej wersji Klasy B będzie pakiet Eco, który zawiera m.in.: zmniejszony prześwit (czyli mniejszy współczynnik czołowy A), dodatkowe uszczelnienie wokół tylnej szyby oraz osłony elementów zawieszenia tylnej osi. Z takim pakietem Cx wynosi 0,24, czyli przewyższa pod względem aerodynamiki nawet Klasę E Coupé...."
-współczynnik czołowy A?: pole powierzchni!
-uszczelnienie wokół tylnej szyby? Chyba przedłużenie linii dachu ?!
-zmniejszony prześwit?
z prac dyplomowych prowadzonych w tunelu aerodynamicznym pod kier. piotrresa wnikało, że o redukcji oporu dwubryłowca (w końcu mam DD)
-prześwit/długość (a daćki mają statystycznie wysoki) --->położenie pkt. spiętrzenia
-długość linii dachu ( owo "uszczelnienie tylnej szyby")
"..Jak mówił rozmówca największe zyski wprowadzane przez firmy są obecnie na zmianach stylizacyjnych lusterek (zysk 2-5%)..."
No pewnie: generatory wirów na lusterkach. Rozważałem to! BMW to ma a Dacia nie ?! ;-)
"...oraz na chłodnicy (przepływ strugi przez komorę silnika to zysk nawet 10% Cx)..."
wg szacunków piotrresa to 6...10% oporu. W Dusterze można spokojnie zdjąć 50% oporów chłodzenia (exp. drogowe by. piotrres z zaklejaniem wlotów powietrza).
Myślę, że dałoby się spokojnie spuścić Cx DD z 0,42...0,38-0,37

"...A jak to się przekłada na zużycie paliwa? Jak zdradził dr Woll badania wykazały, że obniżenie współczynnika oporu powietrza o zaledwie 0,01 owocuje zaoszczędzeniem 0,4 litra paliwa na każde 100 kilometrów podczas podróży z prędkością 130 km/h..."
Sęk w tym, że na drogach Podkarpacia sprzed Euro 2012 :-P , w odróżnieniu od autobahnów.de nie da się pojechać z zalecaną prędkością 130 km/h ;-)
I tu jest problem :-D . Moja średnia w trasie to ok 53 km/h :-?
Ale...przesłanianie chłodnicy dale inny efekt: przy ruchu silnie niejednostajnym (miasto!) pojawia się efekt tzw. "efekt masy dołączonej", co może tłumaczyć, ze Laisarowi spadło paliwa po przemieszczeniu tablicy rejestracyjnej w ...ruchu miejskim na terenie [W******]
Moim zdaniem: można było dość prostymi środkami zmniejszyć zużycie paliwa w daćkach, przynajmniej od strony aerodynamicznej. Tylko jak to się ma do pozycjonowania "produktu" w ramach reno-nissan-samsung-dacia !?
_________________________________________________________________________
P.S.
Eeech, bylem na ACC2011 w mateczniku "Gwiazdy"/Eech, Było się sprzedać ; -) :lol: :-D :-D

RnR - 2011-10-15, 05:52

A może zrobić samemu taki "generator wiru" ? :)
Dar1962 - 2011-10-15, 07:48

moim poprzednim autem był nissan note. Jego sylwetka też nie należała do najbardziej opływowych - szczególnie ogromne, prostokątne lustra boczne - powyżej 120 km/h działały jak hamulce aerodynamiczne :-P
laisar - 2011-10-15, 17:18

@piotrres: Wdrażaj, wdrażaj! Choćby w jakimś JV - klientów na pewno by nie brakło, daćkowcy są w większości wyjątkowo praktyczni.

(W sumie to aż dziw, że jeszcze nikt tego nie zrobił...).


piotrres napisał/a:
Laisarowi spadło paliwa po przemieszczeniu tablicy rejestracyjnej w ...ruchu miejskim na terenie [W******]

...Aczkolwiek uczciwie trzeba powiedzieć, że nie zostało to Zbadane Naukowo [:

(No i dodatkowym efektem ubocznym jest konieczność odpierania "ataków" mechaników: "Paaaanie, to nie polonez, żeby trzeba było zasłaniać chłodnicę!" <<<: ).

piotrres - 2011-10-17, 18:14

Kratylos napisał/a:
a stary kanciasty logan mial calkiemn dobry wspolczynik sporo lepszy od dustera no i spalanie ok... no ale teraz w modzie sa suvy... :->


Bo Logcio ma sterczący qfer! A DiDi nie!
Klasyka gatunku: Clio II vs Thalia I:
Dla Clio II: Cx=0,38
Dla Thalii I: Cx=0,36
przyczyna róznicy:
bagażnik porządkujący opływ z tyłu, przez co redukuje się opór ciśnieniowy,
oraz zwiększa się stosunek prześwitu do długości (zwiększone opory przepływu pod spodem powodują, że, powierze płynie "bardziej górą" ;-) i o to chodzi)
Co do Logana, to stosując generatorki wirów na spływowej powierzchni dachu, przedni fartuszek, przedchlapeacze tylne (jak w Dusterze) i przesłonięcie chłodnicy dało się zjechać z Cx do poziomu Cx=0,29
"Klockowaty" DD Concept miał 0,30 więc da się

Dar1962 napisał/a:
(...) Nissan Note. Jego sylwetka też nie należała do najbardziej opływowych - szczególnie ogromne, prostokątne lustra boczne - powyżej 120 km/h działały jak hamulce aerodynamiczne :-P


Bierzcie przykład od najlepszych :-P , patrz załącznik.

piotrres - 2011-10-20, 22:56

piotrres napisał/a:
W Dusterze można spokojnie zdjąć 50% oporów chłodzenia (exp. drogowe by. piotrres z zaklejaniem wlotów powietrza).
Myślę, że dałoby się spokojnie spuścić Cx DD z 0,42...0,38-0,37

Na razie wg Renault do Brasil Cx=0,402
czyżby opory chłodzenia? Inny grill?

eplus napisał/a:
...Orurowanie, stopnie - fajnie, tylko, jak auto jest naprawdę na ramie. Bo w konstrukcji samonośnej wywala się 4 dziurki w blasze - i na tym to się ma trzymać? :-( :shock:


http://www.daciaklub.pl/f...p=104637#104637

piotrres - 2013-03-28, 19:17

No i coś o generatorach wirów:
https://www.bnl.gov/isd/documents/78582.pdf
i stary znajomy TAD-2
A tu Mitsubishi:
http://www.mitsubishi-mot...2004/16E_03.pdf

piotrres - 2014-04-15, 18:51
Temat postu: Opór Dokkera i Dustera
Wracam do starego tematu:
Przeglądając materiały katalogowo-reklamowe zamieszczone przez Informbiuro Dacii rzuciłem okiem na charakterystyki aerodynamiczne nowych daciek i...

Wychodzi na to, że:

Lodgy: SCx=0,864
Dokker SCx =0,965
Duster (Ph I) SCX=1,01

Wynika z tego, że Dokker ma w tych samych warunkach nieco mniejszy (o ok. 4,5%) opór aerodynamiczny niż Duster (Ph I, dla Noul Duster tych danych nie ma ale pewnie są takie same). I to pomimo ewidentnie większego przekroju czołowego (vide. rycina). Na oko Dokker ma bardziej klockowatą sylwetkę od "starej" MCV'ki (na co utyskiwał ongiś Bebe), że o Dusterze tu nie wspomnę.
Co ciekawe Duster 4x2 1.5 dCi przegrywa w (mocno teoretycznym) konkursie na V_max z Dokkerem 1.5 dCi o całe 6 km/h: 156 km/h wobec 162 km/h nb. oba wehikuły mają tę sama masę własną m=1205 kg!

Clou programu polega na tym, że Dokker ma niższe zawieszenie, mniejsze nisze nadkoli, i bardziej wypełniony pas przedni w porównaniu z Dusterem.
To z kolei przesuwa punkt spiętrzenia w dół: zatem mniej powietrza opływa wstydliwy spód auta.
______________________________________________________

mekintosz - 2014-04-15, 20:17

Pisza cos o wspólczynnikach dla Sandero I i II ?
jas_pik - 2014-04-15, 21:29
Temat postu: Re: Opór Dokkera i Dustera
piotrres napisał/a:

Clou programu polega na tym, że Dokker ma niższe zawieszenie, mniejsze nisze nadkoli, i bardziej wypełniony pas przedni w porównaniu z Dusterem.
To z kolei przesuwa punkt spiętrzenia w dół: zatem mniej powietrza opływa wstydliwy spód auta.

Czyli jeśli się zrobi coś w rodzaju zawieszenia o regulowanej wysokości ( jak w Land Roverach czy też Cytrynkach) z możliwością sterowania wysokości z kabiny i na autostradzie ustawi się zwis autostradowy - rzędu 12 cm to przy nie zmienionej mocy silnika będzie można znacznie zwiększyć szybkość maksymalną i zmniejszyć zużycie paliwka :mrgreen:
Ja jednak zostaję przy zawieszeniu fabrycznym - jest naprawdę niezłe.

corrado - 2014-04-15, 23:02

Ciekawe to co wkleił Piotrres,

Wg mnie idąc tymi spostrzeżeniami, mniej wypełniony pas przedni u spodu Dusterek tnie powietrze w większym stopniu na ogólnie 2 strugi - w porównaniu do Dokkera. Może jakiś spojler z tyłu by trochę to poprawił. W związku z tym mniejszy jest nacisk auta do jezdni i słabsze przenoszenie energii na koła i jezdnię. Mogę się mylić... :roll:

jas_pik - 2014-04-15, 23:24

corrado napisał/a:
... pas przedni u spodu Dusterek tnie powietrze w większym stopniu na ogólnie 2 strugi - w porównaniu do Dokkera...

Ale DD ma płytę pod silnikiem która uspokaja przebieg powietrza miedzy jezdnią a pojazdem.
Może pomysłem było by wklejenie tam zawirowaczy :idea:

corrado napisał/a:
.... W związku z tym mniejszy jest nacisk auta do jezdni i słabsze przenoszenie energii na koła i jezdnię. Mogę się mylić... :roll:

Spojler to raczej nie zwiększający docisku ale bardziej uspokajający struge powiatrza na końcu dachu :?:

corrado - 2014-04-16, 10:33

Nie. Spojler dociska -> vide -> wyścigi i bolidy Formuła 1.
jas_pik - 2014-04-16, 12:36

Spoiler zamontowany na tylnej krawędzi dachu w małym stopniu wpływa na docisk tylnej osi a w olbrzymim koryguje aerodynamikę pojazdu. W ten sposób umożliwia obniżenie zużycia paliwa. Koncepcja jego działania opiera się na regulacji przepływu powietrza w przestrzeni za samochodem . W DD ostrego zakończenia dachu powoduje że powietrze „spada” na tylną szybę wytwarzając podciśnienie, które działa hamująco .
Spoiler redukuje obszar występowania podciśnienia zmniejszając turbulencje. Oszczędności w zużyciu paliwa, jakie wynikają z zainstalowania spoilera w samochodach typu SUW mogą wynieść do 4%

corrado - 2014-04-16, 13:33

A taki może tak. W Formule 1 jest trochę inny -> skierowany ku górze
Dar1962 - 2014-04-16, 14:39

bo w F1 to nie jest spojler, tylko skrzydło, którego zadaniem jest nie tyle poprawianie opływu lecz zwiększenie docisku tylnej osi
corrado - 2014-04-16, 14:52

haha Dar1962 , Lubisz za kimś powtarzać? Niczego nowego nie odkryłeś. :mrgreen:

wojtek_pl - 2014-04-17, 12:22
Temat postu: Re: Opór Dokkera i Dustera
Duster ma gorszy Cx niż konkurencja bo nie ma nisko schodzącego przedniego zderzaka (za to ma dobry kąt natarcia) i ma bardzo wystające nadkola. A to zwiększa opór powietrza i zużycie paliwa.
Coś za coś: jest lepszy w terenie a gorszy na autostradzie.

leo - 2014-04-17, 23:07

jas_pik napisał/a:
Spoiler zamontowany na tylnej krawędzi dachu w małym stopniu wpływa na docisk tylnej osi a w olbrzymim koryguje aerodynamikę pojazdu. W ten sposób umożliwia obniżenie zużycia paliwa. Koncepcja jego działania opiera się na regulacji przepływu powietrza w przestrzeni za samochodem . W DD ostrego zakończenia dachu powoduje że powietrze „spada” na tylną szybę wytwarzając podciśnienie, które działa hamująco .
Spoiler redukuje obszar występowania podciśnienia zmniejszając turbulencje. Oszczędności w zużyciu paliwa, jakie wynikają z zainstalowania spoilera w samochodach typu SUW mogą wynieść do 4%
Obrazek

Ciekaw jestem opinii Piotrresa, będzie z nas najwięcej wiedział.
Piotrres, dasz się zawołać do tablicy? :mrgreen:

laisar - 2014-04-18, 00:04

@leo: Już się wypowiedział - http://www.daciaklub.pl/f...p?p=55512#55512
jas_pik - 2014-04-18, 00:22

A ja wszedłbym dalej i szukał rozwiazań związanych z redukcją oporu aerodynamicznego w samochodach Renault i Dacii.
Polecam do poczytania :ciekawy art o aerodynamica samochodów osobowych
Oraz dostępne opracowania dotyczące poprawy aerodynamiki ciężarówek które również są bardzo kanciaste :-D
Bo widząc opracowania inżynierów Dacii nad efektywnością energetyczną to nie odkrywają żadnych nowych rzeczy.
W szczególności dobrze że zaczęli używać opracowania dotyczące uspokajania przepływu powietrza na krawędziach budy , które dają bardzo ciekawe rezultaty ( tzw Vortex - generatory). oraz jeszcze inny art ( oba po angielsku)

leo - 2014-04-18, 00:48

laisar napisał/a:
@leo: Już się wypowiedział - http://www.daciaklub.pl/f...p?p=55512#55512

Rzeczywiście...
Ależ Ty masz pamięć - post z lipca 2010 r... :-D

mekintosz - 2014-04-19, 19:53

Znalazłem ciekawy filmik pokazujący różnice w hałasie belek bagażnika w zależności od kształtu oraz producenta. Też w sumie chodzi o przepływające strugi powietrza ;-)


http://www.whispbar.eu/hearthedifference <-film

laisar - 2016-10-19, 22:00

Pewna ciekawostka - http://ecomodder.com/foru...html#post524334


piotrres - 2021-01-19, 21:19

Nie chciało mi się samemu rysować.


r70 - 2022-07-05, 16:55

piotrres, spoglądając na Twoje wyobrażenie Dustera I które zmniejszyłoby jego opory aerodynamiczne, odnoszę wrażenie że projektanci, przygotowując wersję II a potem potem II FL inspirowali się Twoją pracą (w ostatniej wersji nawet spoiler dołożyli prawie jak Twój) :)
Czy mógłbyś w wolnej chwili przeanalizować jak ich praca mogła się przełożyć na realne zmniejszenie oporów nowego Dustera ?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group