DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Niskie ciśnienie oleju przy odpalaniu

PIOSAW86 - 2024-06-01, 12:47
Temat postu: Niskie ciśnienie oleju przy odpalaniu
Witam,
Na początku roku zakupiłem samochód Dacia Duster 2, silnik 1.6 84kW, 2018r.
Po wymianie oleju, filtra oleju oraz świec co jakiś czas przy odpalaniu zapala mi się na ułamek sekundy STOP, kontrolka ciśnienia oleju, a także pojawia się dźwięk piknięcia i komunikat "ryzyko awarii silnika", aczkolwiek on nie zawsze. Nie jest to za każdym razem, natomiast jeśli już się to dzieje to jest to na zimnym silniku po długim postoju (pół dnia, doba...). Wymieniłem jeszcze raz filtr oleju na taki jaki był wcześniej (nie podam nazwy - kolega mechanik to robił przy mnie, także fuszerki nie było). Zalany jest olej TotalEnergies Quartz 9000 Energy 5W40 (wcześniej tteż był 5W40, tylko jakiejś firmy krzak). Stan ¾ miarki na bagnecie.

Dodam, że przed wymianą oleju takiej sytuacji nie było ano razu.

Pomóżcie gdzie szukać przyczyny.

DrOzda - 2024-06-01, 15:36

Uszkodzony czujnik ciśnienia oleju albo faktycznie problemy z ciśnieniem. Trzeba wkręcić zamiast czujnika manometr i obserwować wskazania podczas uruchamiania i wkręcania na obroty.
villager - 2024-06-01, 16:29

A na bagnecie poziom oleju jest prawidłowy? Wygląda na to jakby podczas postoju olej spływał całkowicie i po uruchomieniu dopiero pompa go zasysała by podawać do obiegu. Wydaje mi się, że pompa oleju powinna mieć jakiś zawór zwrotny, który by zabezpieczał przed całkowitym spływaniem oleju po zatrzymaniu silnika. Może ten zawór jest uszkodzony, albo coś się w nim podstawiło. Objawy takie jak podajesz obserwuję u siebie tylko raz - po zalaniu świeżego oleju i uruchomieniu silnika, kiedy pompa zaczyna tłoczyć olej od zera i filtr jest jeszcze suchy.
Black Dusty - 2024-06-01, 17:30

Był taki temat
https://www.daciaklub.pl/...pic.php?t=16635

PIOSAW86 - 2024-06-01, 18:30

villager napisał/a:
A na bagnecie poziom oleju jest prawidłowy?


Tak, poziom jest właściwy, ¾ na bagnecie.

corrado - 2024-06-01, 18:59

Kup sobie manometr z koncowkami na rozne gwitny do aut za 90pln z al. i bedziesz wszystko wiedzial. Przyda sie na przyszle auta w rodzinie rowniez.
BLACHA_997 - 2024-06-02, 09:01

Jak napisał Black Dusty temat (problem) pojawił się w pierwszych egzemplarzach drugiej generacji Dusterów - mojego też dotknęła ta przypadłość (rocznik -styczeń 2019). Po jednej z wizyt z ASO i wgraniu nowego oprogramowania problem zniknął i tak jest do dziś.
eio - 2024-06-02, 09:24

BLACHA_997 napisał/a:
Jak napisał Black Dusty temat (problem) pojawił się w pierwszych egzemplarzach drugiej generacji Dusterów - mojego też dotknęła ta przypadłość (rocznik -styczeń 2019). Po jednej z wizyt z ASO i wgraniu nowego oprogramowania problem zniknął i tak jest do dziś.

Jeśli to jest faktyczna przyczyna, ktorą mogło na gwarancji zrobić ASO, to poprzedni właściciel to zaniedbał. PIOSAW86, jedź do ASO niech to zrobią w ramach ukrytej wady. W razie czego kosztem tej naprawy możesz obciążyć poprzedniego właściciela na podstawie rękojmi (masz 2 lata od ujawnionej w aucie ukrytej wady).

shrek - 2024-06-02, 11:29
Temat postu: Re: Niskie ciśnienie oleju przy odpalaniu
PIOSAW86 napisał/a:
Witam,
Na początku roku zakupiłem samochód Dacia Duster 2, silnik 1.6 84kW, 2018r.
Po wymianie oleju, filtra oleju oraz świec co jakiś czas przy odpalaniu zapala mi się na ułamek sekundy STOP, kontrolka ciśnienia oleju, a także pojawia się dźwięk piknięcia i komunikat "ryzyko awarii silnika", aczkolwiek on nie zawsze. Nie jest to za każdym razem, natomiast jeśli już się to dzieje to jest to na zimnym silniku po długim postoju (pół dnia, doba...). Wymieniłem jeszcze raz filtr oleju na taki jaki był wcześniej (nie podam nazwy - kolega mechanik to robił przy mnie, także fuszerki nie było). Zalany jest olej TotalEnergies Quartz 9000 Energy 5W40 (wcześniej tteż był 5W40, tylko jakiejś firmy krzak). Stan ¾ miarki na bagnecie.

Dodam, że przed wymianą oleju takiej sytuacji nie było ano razu.

Pomóżcie gdzie szukać przyczyny.



Normalnie w daci sygnalizacja niskiega ciśnienia oleju zaswieci sie od 2000 obr/min tak jest skonfigurowany Ecu. ponizej tej predkosci obrotowej ta kontrolka nie działa.
Ja bym sprawdził czy ktos przed toba nie zmienił tej wartosci na zbyt niska i dlatego sie tak dzieje.

EBmazur - 2024-06-02, 12:07

Cytat:
eioW razie czego kosztem tej naprawy możesz obciążyć poprzedniego właściciela na podstawie rękojmi (masz 2 lata od ujawnionej w aucie ukrytej wady).

Z tym ewentualnym żądaniem od poprzedniego właściciela to chyba nie bardzo. Bo PIOSAW86 pisze:
Cytat:
Po wymianie oleju, filtra oleju oraz świec co jakiś czas przy odpalaniu zapala mi się na ułamek sekundy STOP, kontrolka ciśnienia oleju, a także pojawia się dźwięk piknięcia i komunikat "ryzyko awarii silnika", aczkolwiek on nie zawsze

Czyli domyślam się, że wcześniej tego nie było. A wtedy poprzedni właściciel stwierdzi, że też nie obserwował takiego zjawiska i nie da się udowodnić, że coś ukrywał.

PIOSAW86 - 2024-06-02, 12:33

Tu problem zaczął się po wymianie oleju i filtrów. Wcześniej nic takiego nie miało miejsca. Auto zakupione w styczniu, wymian dokonywałem w maju (na poprzednią był papier, więc dojeździłem kilometry do 14tys.). Przez wcześniejsze około 2tys. km nie było żadnego problemu.

Niby zaświeca się to na ułamek sekundy, żeby zczytać komunikat sam stopklatki musiałem robić z nagranego filmiku. Ale jakaś przyczyną tego jest.

Podeślę link mojemu zaprzyjaźnionemu mechanikowi, może wywnioskuje coś z Waszych porad i albo sam zdziała, albo przekieruje mnie dalej.

shrek - 2024-06-02, 18:12

Jezeli problem sie zaczął po wymianie oleju i filtra to podmień filtr bo moze zawor zwrotny nie trzyma.
krimar - 2024-06-02, 20:50

Też obstawiam wadliwy filtr oleju, najlepiej jak filtr ma zawory By-pass Valve (przelewowy), Anti-Drain Valve (przeciwspustowy - zapobiegający opróżnieniu), może być jeszcze Anti-siphon Valve (zwrotny)
Była kiedyś dyskusja o silnikach 1,5 dci, w których stosowanie nieodpowiednich filtrów (choć przeznaczonych do tego silnika) powodowało podobny efekt.
Co do ustawień kontrolki oleju, aby nie zapalała się poniżej 2000 obrotów, to lepiej - zgodnie z zaleceniami tego forum - obniżyć je np do 500.

PIOSAW86 - 2024-06-03, 02:17

shrek napisał/a:
Jezeli problem sie zaczął po wymianie oleju i filtra to podmień filtr bo moze zawor zwrotny nie trzyma.

Podmieniłem. Ale bez efektu. W sobotę po postoju ciut ponad dobę kontrolka mrugnęła. W niedzielę (postój bez wcześniejszego odpalania około 28 godzin) spokój. Najgorzej, że nie dzieje się to zawsze po dłuższym postoju, a co jakiś czas...

PIOSAW86 - 2024-06-03, 02:18

Cytat:
Co do ustawień kontrolki oleju, aby nie zapalała się poniżej 2000 obrotów, to lepiej - zgodnie z zaleceniami tego forum - obniżyć je np do 500.

A podpowiesz jak to uczynić?

DrOzda - 2024-06-03, 05:48

Zamiast kombinować to sprawdź wersję oprogramowania ECU i jak jest stara to zaktualizuj. W ASO lub u magików od CLIP.
Do sprawdzenia wystarczy ELM327 i dowolna apka np. CarScanner.

krimar - 2024-06-03, 07:45

PIOSAW86 napisał/a:
A podpowiesz jak to uczynić?

http://www.daciaklub.pl/f...1738128#1738128
sugeruję zapoznać się z innymi możliwościami upgrade Dacii http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=15189

Ajry - 2024-08-03, 17:10

Miałem to samo, codziennie po nocy lub dłuższych, kilkudniowych postojach auta. Przy pierwszej mojej wymianie oleju zmieniłem filtr na mahle oc1566 i inną markę oleju. Nie pamiętam dokładnie jakie siedziały tam wcześniej. Problem ustal (teraz alert pojawia się naprawdę sporadycznie oraz zawsze przy pierwszym uruchomieniu po wymianie oleju na nowy- zapewne czujnik wyłapuje niski stan zanim pompa zaciągnie nowy olej do układu). Aha i przy drugiej wymianie oleju zmieniłem go z tej nowej zalecanej normy bodaj acea a2 na starszą a3b4. Wydaje mi się, że główną przyczyną jest rodzaj / jakość filtra oleju.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group