DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Jogger, inteligentne ładowanie a kuny (odstraszacz Bielik)

Seweryn480736 - 2024-09-25, 17:01
Temat postu: Jogger, inteligentne ładowanie a kuny (odstraszacz Bielik)
Fabryczny akumulator (dwa miesiące), w sobotę zamontowany odstraszacz do kun (bdb oceniany https://allegro.pl/oferta/samochodowy-ultradzwiekowy-odstraszacz-kun-gryzoni-do-samochodu-auta-bielik-15438785946), w niedzielę trasa 200km, poniedziałek, wtorek i środa samochód bez ruchu a dziś środa już komunikat, że akumulator słaby i że mam uruchomić silnik. Czy to jest żart czy ten słynny inteligentny system ładowania akumulatora? Nie da się go wyłączyć? Czy jestem zmuszony odmontować system antykunowy? Możecie coś doradzić? Dzięki!
Łukasz_M - 2024-09-25, 17:25

Naładuj akumulator, zmierz pobór prądu z odstraszaczem oraz bez i się dowiesz czy to ten odstraszacz. To inteligentne ładowanie trzyma akumulator poniżej max pojemności co nie znaczy że dopuszcza do jego rozładowania. Zasadniczo ładuje tyle że nie do max.
Seweryn480736 - 2024-09-25, 18:08

Naładować ładowarką czy jazdą i alternatorem?
Marcyś - 2024-09-25, 18:45

Ładowarką automatyczną
wojtek013 - 2024-09-25, 19:27

Mam takie coś od początku praktycznie i nigdy nie rozładował aku, a mam dodatkowo jeszcze autoalarm.
No chyba, że coś nie tak z odstraszaczem, lub jakiś inny powód.
Zmierz pobór prądu.

Marmach - 2024-09-25, 21:20

Ha, to ciekawe. Ja zainstalowałem antykunę w Peugeocie 508 i w Lodgy. W Logdy nie ma najmniejszych problemów, no ale nie ma żadnych inteligentnych układów... W Żeżocie odkąd mam tego piskacza, to praktycznie przestał działać start-stop, chyba że naładuję akumulator ładowarką, albo przejadę jakąś długą trasę - ale na długo nie starcza.
eio - 2024-09-25, 22:11

Mam antykunę. Błyska, mruczy. Nie rozladowuje aku (mój aku jest zwykły, nie efb). Juz nie wiem czy antykuna odstrasza. Około roku temu zobaczyłem ślady kuny. Obejrzała i zachwycila sie odstraszaczem. W prezencie zostawiła mi czerstwą bułkę.
Seweryn480736 - 2024-09-26, 08:59

Nie mam prostownika - musiałbym kupić. Mam na coś zwrócić uwagę podczas kupna? Czy taki będzie OK? https://allegro.pl/oferta/prostownik-12v-i-24v-ladowarka-do-akumulatora-akumulatorow-samochodowy-12-14883723920
Michał B24 - 2024-09-26, 10:07

Te z Lidla są OK
Dymek - 2024-09-26, 10:08

Najważniejsze- sprawdzić ile mA pobiera Twoja antykuna podczas pracy. Najlepiej "na żywo" zmierzyć miliamperomierzem i się okaże, czy w ogóle może to mieć wpływ na akumulator.
Moja antykuna (firmy Viano) pobiera nominalnie 15mA plus dodatkowo 5mA jeżeli zostają wyzwolone błyski.
Taki pobór prądu, pod kątem rozładowania akumulatora jest absolutnie pomijalny.
U siebie mam autoalarm, antykunę i kamerkę-rejestrator na przód i tył, pracującą w trybie parkingowym.
Podładowanie akumulatora w naszym wypadku naprawdę niewiele daje- samochód szybko zadba o to, aby już po kilku dniach doprowadzić go ponownie do stanu niedoładowania- niestety tak działa system inteligentnego ładowania. A samymi komunikatami o akumulatorze na ekranie komputerka nie należy się po prostu przejmować i normalnie jeździć, taki komunikat to tylko informacja, że system zaczyna (tylko chwilowo) dbać bardziej o akumulator.
Nie wiem po co to wprowadzili- chyba aby stresować niepotrzebnie kierowcę.
A przejechanie długiej trasy wcale nie oznacza efektywnego ładowania akumulatora, wręcz przeciwnie, zwłaszcza jeżeli to lato, pora dzienna i włączonych jest mało odbiorników prądu na pokładzie. Wtedy mamy długie okresy bez ładowania (napięcie instalacji około 12V) a ładowanie pojawia się w miarę rozładowywania się akumulatora i zawsze podczas hamowań silnikiem. No to jak zakończysz jazdę akurat po takim okresie bez ładowania, to zaraz po wyłączeniu silnika będziesz miał na akumulatorze 12-12,3V. To ile ma być po nocy czy po weekendowym postoju? :lol:

Seweryn480736 - 2024-09-26, 10:15

Dziękuję, może faktycznie jest tak jak piszesz Dymek. Wedle producenta pobór pradu antykuny w stanie czuwania Ic=15mA, w czasie generowania błysków świetlnych IL=10mA, podczas generowania sygnału dźwiękowego Is=21mA. W sumie ok. 432 mA na dobę.

Napięcie aku mierzyć przy zgaszonym zapłonie? Do jakiego poziomu napięcie jest w normie/akceptowalne?

Dymek - 2024-09-26, 10:36

Seweryn480736 napisał/a:
Wedle producenta pobór pradu antykuny w stanie czuwania Ic=15mA, w czasie generowania błysków świetlnych IL=10mA, podczas generowania sygnału dźwiękowego Is=21mA.

Ale sygnał dźwiękowy jest chyba generowany cały czas podczas czuwania, nie? Urządzenie "pika" podczas czuwania? Czy są jakieś dwa rodzaje sygnału?

Cytat:
Napięcie aku mierzyć przy zgaszonym zapłonie? Do jakiego poziomu napięcie jest w normie/akceptowalne?
Napięcie na akumulatorze najlepiej zmierzyć sobie po dłuższym postoju, np. po nocy i oczywiście bez uruchamiania silnika, no i multimetrem, który pokazuje prawdę a nie takim, co ma dokładność +/-0,5V. Nie wiem jak to tam wygląda w Joggerze, bo u mnie w Sandero2 od nowego mam napięcia po nocy rzędu 11,6-11,8V i wszystko działa normalnie, silnik odpala nawet w największe mrozy itd. Nawet na starym akumulatorze, gdy było 11,3V nie było najmniejszych problemów z niczym. Tu ważna jest wydajność prądowa akumulatora a nie poziom napięcia.
Ale na pewno gdyby to był któryś z nowych modeli Dacii, to takie komunikaty o akumulatorze miałbym codziennie. Na szczęście w poprzedniej generacji nie ma w ogóle żadnych komunikatów tekstowych na komputerku, więc jest błogi spokój :mrgreen:
Pamiętaj, że to wszystko zupełnie nie pasuje do normalnych, dawnych teorii o prawidłowym stanie akumulatora, gdy nie było tej całej "inteligencji ładowania". Dawniej przyjmowało się, że po wyłączeniu silnika napięcie sprawnego akumulatora powinno być zbliżone do 12,9V a po dłuższym postoju do 12,3-12,5V i że dłuższe rozładowanie akumulatora poniżej 12V kończy się jego szybkim zgonem. A tu mamy nową rzeczywistość...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group