DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dawne modele Dacii - Daćka samsona

samson - 2012-01-15, 15:03

Nie chciałem zakładać innego tematu, więc napisze tutaj. Od kilku dni jestem posiadaczem Dacii 1310 z 1991 roku. Myślałem, że takie okazje nie istnieją... a jednak. Dacia od dziadka 36 rocznik, cały kufer części zamiennych - wszystko co może ulec uszkodzeniu w komplecie. Przebieg oryginalny 60 000 km ;)
Samochód kupiliśmy z myślą o udziale w tegorocznej edycji rajdu złombol Katowice - Archaia Olympia w Grecji. Dziadek niestety nieudolnie naprawił zerwany gwint świecy, więc na prędkości zrzuciliśmy głowicę do profesjonalnej naprawy. Poza tym nie mamy co robić w autku ;)
Krótki film z rozbierania silnika:
http://www.youtube.com/wa...=1&feature=plcp

TD Pedro - 2012-01-15, 15:20

Witaj w Klubie... :-)

Gratuluję pomysłu i zapału...
samson napisał/a:
Krótki film z rozbierania silnika:

film raczej "szybki" a nie krótki... :lol:

maciek - 2012-01-15, 15:29

;-) , załóżcie raczej swój temacik, o przygotowaniach auta do złombolu:-D będziecie mieli w nas kibica ;-)
ajax - 2012-01-15, 19:29

Popieram. Pokibicujemy :-D
Marek1603 - 2012-01-15, 19:37

Witajcie w klubie.

Dacia kupiona z allegro? Niedawno taki kolorek był wystawiony.

samson - 2012-01-15, 20:50

Wielkiego tematu o przygotowaniach nie będzie... bo nie ma co przygotowywać.
Niebawem jak skończymy głowicę zrobię małą sesję zdjęciową - zobaczycie jaki dziadek rodzynek uchował. Później mycie, suszenie i do garażu aż śniegi nie pójdą w cholerę ;)

EDIT:
Tak, ta bordowa z Gorzowa Wlkp z Allegro/otomoto.

samson - 2012-01-16, 20:36

Dzisiaj po kilkugodzinnych bojach założyliśmy z powrotem głowicę. Nie obyło się bez ręcznej roboty, i dremelowaniu komory spalania. Dzień zakończyliśmy gotowym do odpalenia silnikiem, zabrakło tylko filtra oleju który Inter Cars dał zły :evil: Jutro jeździmy :mrgreen:
Marek1603 - 2012-01-16, 22:14

Jakbym chciał 1310 to też bym ją brał. Ta to już tlx. Cieżko znaleść sztukę w dobrym stanie.
Trzymam kciuki i powodzenia podczas wyprawy.

samson - 2012-01-18, 09:45

Z przyjemnością muszę się pochwalić, że Dacia po założeniu naprawionej głowicy odpaliła bez proszenia i jeździ, aż miło. Jedyny mankament do zrobienia to nierównomierna praca poniżej 1100-1200 obrotów więc tymczasowo takie ustawiliśmy wolne obroty. Macie może pomysł co może być przyczyną?

Po pierwszej jeździe, już wiem, że bez skrzyni 5 biegowej się nie obędzie. Skrzynie już namierzyłem, niemniej jednak ciekawy jestem co więcej może być potrzebne? Belka pod skrzynie ?

Marek1603 - 2012-01-18, 10:57

Belke pod skrzynię 5-tkę masz na allegro. Jeszcze potrzebne poduszki do skrzyni, a reszta powinna pasować. Napisz do Michała Dacia1310p (GG 1451996) on przekładał to ci wszystko powie.
samson - 2012-01-18, 10:59

Super, belkę już zamówiłem. Jakiś pomysł gdzie namierzyć poduchy ? W Intercarsie brak.
Marek1603 - 2012-01-18, 12:38

Jeżeli belkę kupiłeś na allegro u AC-Grojec to dzwoń do gościa bo miał hurtownie części do dacii, a teraz robi wyprzedaże stanów magazynowych. Jak nie będzie miał to ci coś doradzi.
UniculTLX - 2012-01-18, 15:05

Belka jest inna, poduszki takie same. Za to musisz dorwać wodzik do skrzyni 5 biegowej :-P ten od czwórki jest za długi.

EDIT:

Swoją drogą - piąty bieg w ów pojeździe załącza się dość specyficznie... Można kilka lat jeździć nie wiedząc, że go mamy. Aha, a różnica obrotów silnika między 4 a 5 to jakieś 300 rot/min...

samson - 2012-01-18, 15:37

Podpowiedz jak znaleźć piątkę, może jest a o niej nie wiem :)
Marek1603 - 2012-01-18, 15:39

UniculTLX napisał/a:

Swoją drogą - piąty bieg w ów pojeździe załącza się dość specyficznie... Można kilka lat jeździć nie wiedząc, że go mamy.


Masz rację Krzychu zwłaszcza, że tlx-y z lat 90-tych były i z 4 i 5-ką.

A chodzi chyba o łącznik między lewarkiem, a skrzynią. Jeżeli tak jest to potwierdź Krzychu.

UniculTLX - 2012-01-18, 16:29

Piątkę najlepiej jest wrzucać z czwórki - tak jakbyś chciał normalnie zapiąć 5ty bieg, z tym że po skosie i energicznie :) Ciężko może być ją wyczuć, bo ten rumuński łącznik (o czym pisałem wcześniej i o czym wspomniał Marek1603) jest wykonany z iście rumuńską precyzją i np. u mnie po założeniu fabrycznie nowego wogóle nie dało się załączyć 5tki.
Przerobiłem sobie go po swojemu i teraz jest jak należy.

I taki smaczek na koniec - w mojej Dacii fabrycznie (taaak jest u mnie od nowości) była założona jedna opona o innych rozmiarach niż pozostałe i gałka lewarka z oznaczeniem na 5 biegów, a skrzynia czwórka :shock: :mrgreen:

loganik - 2012-01-19, 10:55

Jeśli ma oznaczenie TLX, powinna być skrzynia 5-cio biegowa i silnik 1397ccm, ale teraz uwaga: jak kupowałem swoją w 1991r (na placu było ok 50 szt) znajomy sprzedawca powiedział żebym wszystko sprawdził bo: gałki lewarka były założone jak popadnie- 4 na piątce i odwrotnie, oznaczenia na klapie też, w niektórych były podłużne półki pod deską rozdz. Dopiero 4-ty egzemplarz był taki jak chciałem - TLX, 1397ccm(miały trochę wieksze przepustnice) i 5-ka skrzynia.
samson - 2012-01-19, 11:05

U mnie na klapie widnieje napis TX. Właśnie wróciłem z jazdy testowej i mam nieodparte wrażenie, że jednak tego piątego biegu nie ma...
Marek1603 - 2012-01-19, 11:08

No to jeszcze jedna rzecz, którą możesz sprawdzić. Wejść pod auto i zobaczyć jaka jest belka z tyłu skrzyni. Taka jak kupiłeś czy inna.
kozajroo - 2012-01-26, 16:02

Siema wtrącę się troszkę. A może byłbyś zainteresowany kupnem całej daczki z tego samego rocznika w mechanicznie bardzo dobrym stanie za kilka groszy?? cena do negocjacji??
samson - 2012-01-26, 16:07

Podeślij szczegóły tej Daćki na t.bramson@farmapomyslow.pl - jestem zainteresowany.
Marek1603 - 2012-01-28, 20:23

Poduszka skrzyni pięcio biegowej jest tutaj http://allegro.pl/poduszk...2084114403.html
i jest inna niż w 4.

samson - 2012-01-29, 14:40

Dzięki. Powoli kompletuję zestaw do przekładki skrzyni.

Teraz nasunęło mi się pytanie - czy Dacia posiada utwardzanie gniazda zaworowe - pytam w kontekście lania paliwa bezołowiowego.

Tak przy okazji - padła mi dmuchawa ogrzewania, dosyć ładnie wpasowałem tam dmuchawę od BMW E36 (taka profanacja zabytku na szybko, żeby nie zamarznąć) i uwaga - gdyby ktoś próbował, nie ma to sensu. Łopatki są inaczej ułożone i dmuchawa dmucha... nie wiadomo gdzie. Założyłem już oryginalną sprawną i w końcu jest ciepło :)

loganik - 2012-01-29, 17:19

Zawory i gniazda w 1300 i 1310 nie były utwardzane, do Et 95 trzeba dolewać dodatek. Można je łatwo szlifować. Ja chyba jeszcze bym znalazł zawory, ale od TLX.
Marek1603 - 2012-01-29, 18:55

Zawory masz na allegro. Poszukaj w archiwalnych jak nie będzie aukcji.
samson - 2012-01-31, 18:24

Widzę, że dyskusja przymiera więc napiszę dla rozruszania tematu tylko tyle, iż dzisiaj musiałem przeparkować Daćkę...i o godzine 7 rano odpaliła bez żadnego proszenia przy -16C :) To jest jednak dobra maszyna :mrgreen:


Tak przy okazji - nie działa mi kontrolka poziomu paliwa, zamówiłem już nowy pływak/czujnik - jak się zabrać do jego wymiany?

Marek1603 - 2012-01-31, 19:36

Daćka to jest bardzo dobry samochód, a nie dobry. :-P ;-)

Poszedłem i sprawdziłem, bo akurat bak mam w piwnicy.

Na baku (obudowie pływaka) są trzy wypusty, a na pływaku trzy wpusty. Musisz pływakiem obrócić w lewo, aż zgrają ci się te znaki i wyciągasz do góry.

Montaż czytaj od tyłu. :mrgreen:

samson - 2012-01-31, 22:14

Dobra dobra, ale jak się w ogóle dobrać do sprawy, żeby mieć dostęp do baku. W bagażniku, pod kanapą czy jeszcze inaczej ?
Marek1603 - 2012-02-01, 06:03

W bagażniku masz bak. Ściągasz wykładzinę i na samym środeczku masz go. Pływak jest od góry od strony siedzenia.
samson - 2012-02-04, 14:28

I po raz kolejny ta sama historia. Citroen C2 HDI poległ, Vectra CDTI poległa... Dacia odpaliła. Tak więc sobotni wypad na zakupy w stylu retro :mrgreen:
Marek1603 - 2012-02-04, 16:19

No to musiało być zdziwienie pod sklepem.
samson - 2012-02-14, 16:48

Kilka fot z dzisiejszego poranka ;-)
https://www.facebook.com/...=1&l=a6c50fc325

Marek1603 - 2012-02-14, 17:24

Ładnia. Widzę, że wziołeś drakulę na dwupasmówkę, zawory z sadzy otrzepać. :mrgreen: ;-)
samson - 2012-03-15, 16:21

Cześć i czołem,

Nie odzywałem się chwilę , ponieważ Dacia gania jak wściekła i połyka kilometry. Przejechałem już nią z 1500 km i nie mogę przestać jeździć dalej ;)
Mam jedynie problem z czujnikiem poziomu paliwa - zamówiłem nowy i dostałem... niestety dwuprzewodowy a u mnie siedzi zdaje się starszy typ jednoprzewodowy.

Jakieś pomysły gdzie to dostać?

Marek1603 - 2012-03-15, 17:32

Tutaj http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=6712 masz fajny temacik więc podzwoń.
Chyba w tym drugim kiedyś mieli Auto-motor.

Dacia1310p - 2012-04-29, 16:53

Hehehe Marek1603, to ciekawe co jest u mnie na zaworach :P
Marek1603 - 2012-04-29, 19:47

No co takiego fajnego.
samson - 2012-05-15, 18:56

Dostałem dzisiaj długo wyczekiwany i poszukiwany właściwy czujnik poziomu paliwa. Jak wielkie było moje zdziwienie gdy po jego podłączeniu... na zegarach dalej nic poza tym, że zaświeciła się kontrolka rezerwy. Wyjechałem na drogę przegonić Drakulę z nadzieją, że ruch wachy w zbiorniku spowoduje, że wskazówka poziomu paliwa wstanie - niestety nic takiego się nie stało.

Objawy:
czujnik w baku (paliwa ok 3/4 baku) - świeci się kontrolka rezerwy, wskazówka leży na dnie
czujnik wyjęty, pływak ręcznie do samej góry - kontrolka rezerwy gaśnie, wskazówka dalej na dnie

i cóż to może być, walnięty wskaźnik w zegarach?

WojtekLodz - 2012-05-15, 19:57

Mam podobną sytuację. Też zamontowałem nowy pływak i niestety nie wskaźnik nie wskazuje takiej ilości paliwa co powinien, tylko że u mnie nie świeci się rezerwa. Przyzwyczaiłem się do jazdy bez wskaźnika i jak do tej pory mi to nie przeszkadza :)
Marek1603 - 2012-05-15, 20:02

samson napisał/a:
i cóż to może być, walnięty wskaźnik w zegarach?


Prawdopodobnie tak właśnie jest. Jak co to mają takie wskaźniki w Sosnowcu, a raczej jeszcze powinni mieć. Chyba, że wyrzucili.

http://www.daciaklub.pl/f...light=sosnowiec

spokojny - 2012-05-15, 20:11

u mnie też nie działa - to chyba znak firmowy Dacii z tamtych lat ;)
ja zapisuję sobie kilometry i ilość paliwa...tylko że ostatnio zapomniałem odczytać i popylałem z laczka na stacje a potem z bańką paliwa do fury ;p
a poważnie to ile wam wchodzi paliwa do baku??
ja mam instrukcję z 1984r która mówi o 47,5L ale po tej ostatniej przygodzie do całkowicie pustego weszły mi 42 litry.

Marek1603 - 2012-05-15, 20:17

Na spisie macie pozycja 346 wskaźnik poziomu paliwa do tlx-a. Jest tez tablica rozdzielcza kompletna ale do tlx-a z nową deską rozdzielczą.

Te wskaźniki w 1300 i 1310p (okrągłe zegary) mają taka dziwną budowę bo rozbierałem licznik do remontu. Nawinięta jest cewka na jakiejś blaszce i pod wpływem przepływającego prądu jakby nagrzewała się i wygina pokazując stan poziomu paliwa.

Marek1603 - 2012-05-15, 20:22

W mojej "DACIA 1300 Produkcja na licencji RENAULT pisze 50l.
spokojny - 2012-05-15, 20:39

No to albo w moim się tyle mułu zebrało od 84 albo smok nie zciąga całego paliwa albo jakaś wgniota jest i pojemność spadła. No chyba, że jakaś inna siła nieczysta :P
samson - 2012-05-15, 20:41

Ja póki co też ganiam "na zeszyt" ale trochę luksusu by się przydało z tym wskaźnikiem ;)
Swoją drogą polecam śledzenie naszego fanpejdża na facebooku: https://www.facebook.com/RallyTeamZlombol ;)

Marek1603 - 2012-05-15, 20:45

Może Rumuni oszczędzali i robili coraz mniejsze baki.
samson - 2012-05-15, 20:58

Pytanie zagadka, jak się dobrać do zegarów?
Marek1603 - 2012-05-15, 21:10

Nie pamiętam ale są chyba na zatrzaskach albo przykręcane od spodu. Jutro zobaczę i pstryknę ci fotkę bo mam deskę w garażu na wierzchu. Samych zegarów też ci zrobię bo mam drugie na zapas.
Marek1603 - 2012-05-17, 10:49

Licznik zamontowany jest od dołu na dwóch bolcach, a od góry zablokowany dwoma zaczepami przy rogach.



Poniżej masz pokazany zaczep



A tak wygląda w 1300 i 1310 miernik poziomu paliwa (okrągłe zegary). Jest to normalny "ustrój" miernik pomiarowy. Pomyliło mi się ze wskaźnikiem temperatury.


spokojny - 2012-05-30, 22:50

Może też bym ruszył moje zegary i/lub czujnik poziomu paliwa ale czy...
ktokolwiek ma Dacie 1300/1310p z PRAWIDŁOWO działającym wskaźnikiem paliwa??? Czy to jest wada fabryczna, której nie można się pozbyć?

Marek1603 - 2012-05-31, 04:57

Jak uruchomię swoją po remoncie to ci powiem. :-)
samson - 2012-10-24, 19:28

Dawno się nie odzywałem więc teraz od razu pojadę z grubej rury, proszę państwa o to elektroniczne zegary do Dacii 1310 produkowane w Rumunii, czekam na wycenę:


agresywny - 2012-10-24, 22:18

samson hahahahahahahahaha! No naprawdę poszedłeś z grubej rury :D Naprawdę wierzysz, że to są zegary do Dacii? Nie zastanawia Cię wyskalowanie obrotomierza i wielki napis ROMAN (rumuńska marka ciężarówek) na środku? :D

www.roman.ro

samson - 2012-10-25, 06:50

Kolego, zdjęcie jest przykładowe.
Tutaj masz detale: http://www.electroprecizi...ment-panel.aspx

laisar - 2012-10-25, 08:26

agresywny napisał/a:
to są zegary do Dacii?

W kwestii formalnej: nie muszą być - wystarczy, że będą potrafiły (da się je zmusić) obsłużyć dane wejściowe dostarczane przez daćkę.

samson - 2012-10-25, 09:17

Panowie, jak widać po stronie ten producent robi zegary do ciężarówek Roman - jak przypuszczam cyfrowe ze względu na konieczność zastosowania tachografów cyfrowych (wymóg UE) oraz przy okazji do Dacii ;-)
Dacia1310p - 2012-10-27, 22:03

Ktoś kto sobie ceni oryginalność, styl i klimat lat kiedy były produkowane dacie nie kupi takiego szmelcu ;) Widzieliście w latach 80tych cyfrowe liczniki? Jak dla mnie to nie jest warte ani grosza, jedynie co to taki gadżet niszczy urok dacii i tyle.... No ale każdy ma swój gust ;)
laisar - 2012-10-27, 22:09

Dacia1310p napisał/a:
Widzieliście w latach 80tych cyfrowe liczniki?

No ba! Nie tylko cyfrowe, ale nawet wyświetlające dane na LCD. Chcesz parę fotek? (:

WojtekLodz - 2012-10-28, 08:27

Ciekaw jestem jak wedle producenta zamontować taki licznik do 1300 bez niszczenia deski
Dacia1310p - 2012-10-28, 18:25

laisar, a z chęcią sobie oglądnę :mrgreen:
P.S Sorki w Kadettach GSi były Digitale :P

laisar - 2012-10-28, 18:39

Do wyboru do koloru:

http://www.motivemag.com/...hes.shtml?1980s

http://forums.vwvortex.co...-Digital-Dashes

Ogólnie http://www.google.com/sea...+dashboard+1980 - 3/4 obrazków to będą lata 80 [:

bebe - 2012-10-28, 23:17

laisar napisał/a:
Do wyboru do koloru:

No dobra, ominęło mnie pół życia. :( Cudne były!

laisar - 2012-10-29, 00:11

bebe napisał/a:
Cudne były!

Eeetam - jeśli nie znasz, to popatrz na analogowa od citroena, BX i CX. To dopiero jest czad!

samson - 2013-05-31, 17:06

Zima w końcu poszła precz więc drodzy Państwo dzisiaj odwiedziłem rakietę, która zimowała w ogrzewanym garażu (stała temperatura ponad 20 stopni, sucho). Po pół rocznym postoju wystarczyło 5 razy zapompować ręcznie paliwko, kluczyk do stacyjki i... pali bez namawiania ;)
Niestety postój i mała ilość przejechanych kilometrów przez ostatnie parę lat zrobiło swoje. Czas zajrzeć do hamulców, łożysk piast z tyłu. Nigdy w życiu nic w samochodzie sam nie zrobiłem, ale zaraz lecę kupić sobie kobyłki i czas się czegoś nauczyć ;)

W razie czego łożyska tylnych piast bez problemu dostępne są w sieci sklepów Prema, komplet na koło ok. 30 PLN.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group