|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział ogólny o daciach - Ciśnienie w oponach - Duster
st3fan - 2012-03-25, 07:36 Temat postu: Ciśnienie w oponach - Duster Wczoraj z ciekawości sprawdziłem ciśnienie w oponach w moim Dusterze - minął już prawie miesiąc od zakupu, a wcześniej jakoś wydawało mi się, że wszystko powinno być w porządku. Zdziwiło mnie, że wartość ciśnienia we wszystkich kołach była w okolicy 2,8-2.9 bara, a tabliczka znamionowa podaje 2,0 bara.
Nie wydaje mi się, aby taka różnica w ciśnieniu wynikała z warunków atmosferycznych, czy też przegrzania.
Z ciekawości muszę jeszcze wyciągnąć koło zapasowe i sprawdzić w nim ciśnienie.
Czy jest to możliwe, że serwis nie sprawdził podczas oględzin tak prostej rzeczy jak ciśnienie w oponach? Czy takie akcje to standard mający na celu np. szybsze zużycie opon?
Co więcej, jeżeli serwis nie sprawdził takiej rzeczy, co jeszcze powinienem sprawdzić w nowym samochodzie?
art350 - 2012-03-25, 11:56
Ja przekładałem teraz koła i w zimówkach było ciśnienie właściwe natomiast w letnich było 3,0 wynika to pewnie z tego,że koła zostały napompowane tak mocno aby się opona "ułożyła",a regulację przeprowadzamy sami albo osoba której zlecimy przełożenie kół.Takie jest moje zdanie ale mogę się mylić.
BLACHA_997 - 2012-03-25, 12:37
Częściowo wpływ maja także warunki atmosferyczne. W miesiąc po zakupie samochodu (listopad 2011) sprawdzałem i regulowałem ciśnienie (był siarczysty mróz). Następnie 2-3 tygodnie temu (pierwsze ciepłe dni) sprawdziłem wartość ciśnienia (na zimnych oponach) i okazało się, że w każdym kole jest przeciętnie 0,5 atmosfery więcej niż norma.
Lukasz_B - 2012-03-25, 15:29
U mnie od dealera opony wyjechały z ciśnieniem ok. 2,6. Po przeglądzie zerowym bez zmian.
Dar1962 - 2012-03-25, 17:45
po prostu pompują więcej nie bawiąc się w sprawdzanie - inna sprawa,że opona z prawidłowym ciśnieniem 2,0 wygląda jak na lekkim kapciu
Piotr_K - 2012-03-25, 17:55
Dar1962 napisał/a: | po prostu pompują więcej nie bawiąc się w sprawdzanie - inna sprawa,że opona z prawidłowym ciśnieniem 2,0 wygląda jak na lekkim kapciu |
Dokładnie i tak się "miękko" jedzie ....;) z salonu wyjeżdżałem na mocno dopompowanych i jazda była zupełnie inna...twardsza a na kostce brukowej rezonans taki, że hej ....
chriskb - 2012-03-25, 18:32
Pompują ile daje kompresor, tanie auto, kto by si,e przejmował ciśnieniem w oponach
mekintosz - 2012-03-25, 19:40
Właśnie zastanawiałem sie nad cisnieniem w Sandero. Ma byc w obu osiach 2.0 bar ale jest znaczek autostrady i wtedy zalecaja 2,2 w tylnej osi. W instrukcji zas sugeruje zwiekszenie o te 0,2 bar w przypadku kiedy samochod jest w pełni obciazony lub ciagnie przyczepke. Dotyczy to ogumienia 185/65/R15. Jakie wartosci cisnienia stosujecie w swoich Sandero ?
Prezes - 2012-03-26, 08:00
Ja w Dusterze miałem 2.0 to się ABS za wcześnie włączał. Przy 2,6 dopiero dało się jeździć normalnie. Może celowo tak pompują?
Piotrek721015 - 2012-03-26, 09:51
Ja pompuję po 2,. Teraz auto lekko się toczy. Może faktycznie pompują więcej niż na naklejkach sugerują, by jeździło się lżej?
jackthenight - 2012-03-26, 19:56
Ja w swoim Sandero pompuje do 2 barów przód i tył.
PiotrWie - 2012-03-26, 20:04
Kratylos napisał/a: | Piotrek721015 napisał/a: | Ja pompuję po 2,. Teraz auto lekko się toczy. Może faktycznie pompują więcej niż na naklejkach sugerują, by jeździło się lżej? |
za wysokie cisnienie nie jest zdrowe ani dla zawieszenia ani dla amortyzatorow... |
Dodałbym do tej listy jeszcze kręgosłup- i to jest poważniejszy problem - nie wymienisz go!
monopios - 2012-03-26, 20:04
Kratylos napisał/a: | a wysokie cisnienie nie jest zdrowe ani dla zawieszenia ani dla amortyzatorow... |
I wydłuża drogę hamowania.
maciek - 2012-03-26, 20:04
bo wyższe ciśnienie nie szkodzi oponie, to właśnie za małe czyli mniejsze niż norma przewiduje powoduje że opona się niszczy. Wyższe ciśnienie może powodować wyższy dyskomfort podczas jazdy.
jackthenight - 2012-03-26, 20:10
Wyższe ciśnienie również niszczy oponę :
A - ciśnienie prawidłowe; bieżnik jednolicie zużywany
B - ciśnienie za niskie; bieżnik zużywa się na brzegach opony
C - ciśnienie zbyt wysokie; bieżnik zużywa się po środku szerokości
monopios - 2012-03-26, 20:13
jackthenight, wyprzedziłeś mnie z tym postem, ja tylko podam jak wyglądają opony w realu ze złym ciśnieniem w oponach.
Piotr_K - 2012-03-26, 20:34
Za oponeo.com :
ciśnienie żywotność
prawidłowe 100%
+20% 80%
-20% 80%
-40% 40%
Ciśnienie w oponach w każdej parze kół musi być jednakowe, z tolerancją do 0,01 MPs. Większa różnica ciśnień może powodować, w przypadku przedniej pary kół, do „ściągania” pojazdu w stronę koła o mniejszym ciśnieniu. Może być także przyczyną nierównomiernego hamowania.
Nośność opony i dopuszczalna prędkość obowiązują tylko w przypadku napompowania opon na zimno do nominalnego ciśnienia. Istotne jest zatem przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących ciśnienia powietrza, które powinno być dostosowane do rzeczywistego obciążenia pojazdu.
Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie powoduje nieregularne zużycie bieżnika, prowadzi również do przedwczesnego ich zużycia. Ciśnienie powietrza w oponie podczas eksploatacji pojazdu powinno być sprawdzane na zimno regularnie co dwa tygodnie - szczególnie przed dłuższymi podróżami.
Co to jest "ciśnienie przewidziane przez producenta danego auta"?
Jest to optymalne ciśnienie dla opon w naszym pojeździe, które podaje producent auta. Informację o zalecanej wartości ciśnienia do każdego pojazdu, producenci zamieszczają w różnych miejscach pojazdu, najczęściej w formie wlepki. W zależności od danego pojazdu, informację tę można znaleźć na klapce wlewu od paliwa, w schowku, na progu lub słupku, przy drzwiach kierowcy. Najczęściej zalecane wartości to przykładowo, 2.0, 2.2, itp.
Co powoduje spadek temperatury w naszych oponach?
Podczas zimy częste są duże wahania temperatur. Każdy spadek temperatury oznacza obniżenie ciśnienia w naszych kołach. Dla przykładu, nasz samochód ma zalecaną wartość ciśnienia opon 2 bary. Opona została napompowana do zalecanego ciśnienia w garażu, w temperaturze około 20 stopni Celsjusza. Przyjrzyjmy się wpływowi temperatury: w temperaturze 0 stopni Celsjusza, ciśnienie tej samej opony wynosić będzie już 1,8 bara, przy dalszych spadkach, w temperaturze minus 10 stopni będzie to 1,7 bara, a przy minus 20 stopniach, ciśnienie wynosić będzie już tylko 1,59 bara, co oznacza spadek o 20 procent w stosunku do zalecanego przez producenta! Dlatego podczas zimy, kluczowe jest sprawdzanie ciśnienia w oponach częściej niż w okresie letnim, najlepiej raz w tygodniu.
Co oznacza mniejsze ciśnienie w naszych oponach?
Mniejsze ciśnienie w naszych oponach to szereg problemów. Opony ze zbyt niskim ciśnieniem wydłużają drogę hamowania, a także pogarszają sterowalność pojazdu. Zbyt niskie ciśnienie powoduje znoszenie na boki podczas jazdy na wprost i "pływanie" podczas pokonywania zakrętów. Niższe ciśnienie powoduje obniżenie ogólnie pojętej przyczepności, która szczególnie podczas zimy jest dla nas bardzo ważna. Zbyt niskie ciśnienie powoduje także większe zużycie paliwa oraz znaczące zwiększenie zużycia bieżnika opony.
Niektórzy twierdzą, że należy obniżać ciśnienie w oponach na zimę po to, by opona miała lepszą przyczepność na śniegu. Nic bardziej błędnego. Zbyt niskie ciśnienie powoduje, że opona nie styka się z nawierzchnią całą szerokością, a jedynie krawędziami, co obniża jej przyczepność i siłę nośną. Celowe obniżanie ciśnienia w oponach stosowane jest w sportach wyczynowych samochodów z napędem 4x4, ale wynika to z innej specyfiki nawierzchni, po której się te pojazdy poruszają. Dlatego tego typu analogie są chybione.
Zimą zwiększamy ciśnienie w oponach o 0,2 bara
Prawidłowe ciśnienie zapewnia oponom najlepszą możliwą dla nich przyczepność, co szczególnie istotne jest zimą. W praktyce, nie zawsze jest możliwe bieżące dostosowywanie ciśnienia do aktualnej temperatury, szczególnie w przypadku często zmieniających się temperatur w zimie. Dlatego też, kiedy niskie temperatury utrzymują się przez okres kilku dni, zaleca się zwiększyć ciśnienie o 0,2 bara. Dlaczego kompensacja odbywa się akurat o 0,2 bara? Wynika to z pewnego rodzaju uśrednienia zakresu zimowych wahań temperatury w naszym klimacie.
Za --> http://www.opony.com.pl/a...zimowych/?id=25
P.S. fajne komentarze ;)
Stepway - 2012-03-31, 22:02 Temat postu: Re: Ciśnienie w oponach
st3fan napisał/a: | (...)jeżeli serwis nie sprawdził takiej rzeczy, co jeszcze powinienem sprawdzić w nowym samochodzie? |
Regulację świateł. O ile nieprawidłowe ciśnienie w oponach można właściwie poprawić we własnym zakresie, o tyle regulację świateł zalecam na stacji diagnostycznej.
A z oponami, to chyba taki "standard" bo u mnie było podobnie.
Ryszard - 2012-04-04, 22:50
Rozmawiałem z doświadczonymi wulkanizatorami przy wymianie w Dusterze na letnie: sugerują wartość ciśnienia na 2,2 (max 2,3) choć na tabliczce jest faktycznie 2.0
R
Dar1962 - 2012-04-07, 13:56
Ryszard napisał/a: | Rozmawiałem z doświadczonymi wulkanizatorami przy wymianie w Dusterze na letnie: sugerują wartość ciśnienia na 2,2 (max 2,3) choć na tabliczce jest faktycznie 2.0
R |
postanowiłem sprawdzić na drodze eksperymentu ową sugestię - dwa dni temu korzystając z dokładnej i jeszcze nie popsutej maszyny na Orlenie podniosłem ciśnienie w ogumieniu z 2.0 do 2,2 atm. Odczucia: nieco mniej miękko ale nadal komfortowo, auto zrobiło się przyjemnie sprężyste, buda mniej ugina się podczas ostrych manewrów, lżej i dalej się toczy (szczególnie na luzie), subiektywnie lżej i lepiej się prowadzi, łatwiej skręca. Na oponach nie widać efektu przepompowania (wypukłości po środku bieżnika). Za mało przejechałem,żeby powiedzieć cokolwiek o różnicy w spalaniu - jeśli będą to pewnie minimalne i oczywiście na plus. Ale ogólnie rzecz biorąc jest całkiem fajnie i zamierzam na razie tak zostawić - proponuję spróbować
Marek1603 - 2012-04-07, 14:10
Spróbuj mu zrobić pomiary spalania i porównaj do wcześniejszych. Na pewno się pozytywnie zdziwisz.
A powiedz jeszcze czy jest wizualnie efekt niedopompowanych kół czy zniknął. Gdzieś, ktoś, pisał, że tak jest.
monopios - 2012-04-07, 14:17
Dar1962 napisał/a: | Na oponach nie widać efektu przepompowania (wypukłości po środku bieżnika) |
na postoju nie, a jak jest w ruchu tego nie wiesz. A siła odśrodkowa która działa na oponę w ruchu może zrobić swoje.
Dar1962 - 2012-04-07, 17:58
Marek1603 napisał/a: | A powiedz jeszcze czy jest wizualnie efekt niedopompowanych kół czy zniknął. Gdzieś, ktoś, pisał, że tak jest. |
optycznie kapeć jakby nieco mniejszy, ale to może autosugestia?
TD Pedro - 2012-04-07, 22:01
Dar1962 napisał/a: | podniosłem ciśnienie w ogumieniu z 2.0 do 2,2 atm. |
jeżdżę tak o ok. roku, niepojących objawów wizualnych ani negatywnych odczuć w prowadzeniu samochodu nie dostrzegam ...
Marek1603 napisał/a: | Spróbuj mu zrobić pomiary spalania i porównaj do wcześniejszych. Na pewno się pozytywnie zdziwisz.
A powiedz jeszcze czy jest wizualnie efekt niedopompowanych kół czy zniknął. |
różnicy w zużyciu paliwa również nie dostrzegam a jeżeli jest to z uwagi na nieporównywalność sytuacji jest niezauważalna...
wizualny efekt niedopompowania w/g mnie nadal występuje...
eplus - 2012-04-08, 12:27
Zawsze lepiej mieć te 2,3 - po pierwsze skutki zbyt dużego ciśnienia nie są tak szkodliwe, jak zbyt niskiego, po drugie ani się człowiek nie obejrzy, a już i tak ma 1,9bar, po trzecie szybciej można zauważyć ściąganie, gdy złapie się gwoździk - np. przy ciśnieniu 1,8/2,3, a nie dopiero przy 1,5/2.0.
Marek1603 - 2012-04-09, 19:39
Dzisiaj sprawdziłem u mnie na naklejce ciśnienie i jest:
185/65/R15 przód 2,4 tył 2,6 więc jakim cudem w dusterku jest tylko 2,0, a wulkanizator podał max 2,3. Przecież jest to 215/65/R16 i szersza. Coś mi się wydaje, że powinno być 3.0, a jeżeli tak to jest duża różnica i być może takie duże spalanie macie zwłaszcza w 1.6.
TD Pedro - 2012-04-09, 19:46
Marek1603 napisał/a: | Coś mi się wydaje, że powinno być 3.0, | ale na naklejce jest napisane równo 2,0 zarówno przód jak i tył...
Marek1603 - 2012-04-09, 20:04
Wiem że jest tak napisane i to mnie właśnie dziwi. Waga porównywalna do MCV-ki. Uprzedzę następną uwagę że jest szersza opona i jednostkowy nacisk się rozkłada. W porządku ale żeby się dobrze rozkładał to musi być odpowiednie ciśnienie. Tylko jakie? Chyba jutro podjadę do kumpla.
Auto Krytyk - 2012-04-10, 07:05
Ja pompowałem w MCV do 3 barów wszystkie koła , auto lepiej się prowadzi i mniej spala, opony zużywały się równomiernie po 54000km było jeszcze 6-7mm bieżnika.
Dar1962 - 2012-04-10, 09:30
teoria z 3 atm zamiast 2 w Dusterach i pomyłki producenta wydaje się mocno naciągana. W instrukcji jest ta sama wartość. Czyżby od 3 lat nikt się nie zorientował? Sądzę że te 2 to jednak nie pomyłka. Przy dużej, wysokoprofilowej oponie ciśnienia są niższe niż przy np 15x60x185
monopios - 2012-04-10, 09:51
vulcanor napisał/a: | Ja pompowałem w MCV do 3 barów wszystkie koła , auto lepiej się prowadzi i mniej spala |
I ryzyko wystrzału opony, też było większe. Pamiętajcie o tym, że na oponę działają duże przeciążenia i potrzebuje ona odpowiedniego ciśnienia aby mogła to wszystko zamortyzować, a nie jak kamień, który twardszy ten pęka.
Domel2250 - 2012-04-10, 09:56
Należy jeszcze pamiętać o tym, że im wyższe ciśnienie w oponach tym niższy komfort jazdy oraz inne siły oddziaływują na elementy zawieszenia auta i nie tylko, po prostu część obciążeń zamiast być tłumiona przez opony, musi być tłumiona przez zawieszenie, nadwozie oraz i nasze kręgosłupy ...., ryzyko przebicia opony takze jest większe, może niewiele, ale zawsze... (Oczywiście to się tyczy głównie różnicy 2 i 3 bar)
Joanka - 2012-04-10, 10:18
Dar1962 napisał/a: | teoria z 3 atm zamiast 2 w Dusterach i pomyłki producenta wydaje się mocno naciągana. W instrukcji jest ta sama wartość. Czyżby od 3 lat nikt się nie zorientował? Sądzę że te 2 to jednak nie pomyłka |
Ja też tak sądzę. Dlaczego? Ano dlatego, ze w innych samochodach podobnych gabarytów i właściwości zalecane ciśnienie w oponach jest podobne:
- Scenic RX4 : 2,2
- Suzuki Grand Vitara: 2,1
- Qashqai: 2,3
- Kia Sportage; 2,0
- Toyota Rav4: 2,0
Więcej mi się nie chce wpisywać...
Marek1603 - 2012-04-10, 15:18
No i się dowiedziałam.
Opony w dusterze są typu jak to mówią fachowcy 4X4, a tam się stosuje niższe ciśnienie ze względu na warunki w jakich może pracować tj. teren. Natomiast na asfalcie można dać nawet 2,5 ale auto może się zachowywać jak ping pong ale nie musi. Właśnie to co mówicie jak się przegnie to cierpi całe zawieszenie. Dlatego myślę, że to 2,3 jest optymalne.
czaju - 2012-04-14, 16:00
a ja myślę że to już zależy od osobistych uznań.
W sandero zaleca się 2.0 na przód 2.2 na tył, a ja tam najlepiej się czują przy 2.2 przód i 2.4 tył, bo imho przy zalecanych samochód gorzej zachowuje się w szybszych zakrętach (tzn. krawężniki zamiast być blisko są stanowczo ZA blisko)
mekintosz - 2012-04-15, 00:54
Duzo informacji:
http://www.oponyres.pl/porady_opony.php
miedzy innymi:
"Dlaczego należy wymieniać wentyle?
Wentyl jest gwarantem szczelności koła i bardzo ważnym elementem, który ma istotny wpływ na bezpieczeństwo. Kiedy samochód jedzie z prędkością 100 km/h, w wyniku działania siły odśrodkowej wentyl powoduje bicie o mocy około 1,7 kG (jak butelka pełna wody).
W czasie użytkowania wentyl starzeje się, a jego stan pogarsza. Dlatego konieczna jest wymiana wentyli podczas każdej wymiany opon. "
Czy to ma sens czy kolejna proba naciagania na sile ? Ja wymienilem w listopadzie wentyle przy okazji zmiany opon lato -> zima.
eplus - 2012-04-15, 04:12
- a przynajmniej jego poślinienie - i od razu wiadomo, czy jest szczelny. Koła wyważa się z wentylami, a butelka Piwniczanki czy Wentylanki mogłaby 400 lat wisieć na łożysku i na pewno żadna kulka by od tej siły nie pękła. ;) Stary czy nowy wentyl obciąża chyba podobnie. Jedynie świecąca zakrętka bardziej.
PS. Dwa razy zdarzyło mi się, że ślina wskazała wadliwy wentyl. Kosztuje on w detalu chyba 60gr, a wulkanizator w ogóle go nie dolicza, jest to jak w piekarni "rozkurz" czy w warsztacie blachowkręt. Jednak aby samemu wymienić - trzeba go mieć, spuścić powietrze, a potem godzinę pompować, więc jasne - wulkanizator zrobi to sprawniej.
48piotr - 2012-04-15, 08:02
Cytat: |
- a przynajmniej jego poślinienie - i od razu wiadomo, czy jest szczelny. |
Nie zawsze.Guma w której jest wętyl parcieje i powietrze uchodzi obok wętyla.
mekintosz - 2012-04-15, 18:28
eplus napisał/a: | Jednak aby samemu wymienić - trzeba go mieć, spuścić powietrze, a potem godzinę pompować, więc jasne - wulkanizator zrobi to sprawniej. |
Owszem jak jest popsuty ale jako tzw prewencja ? Dodatkowe 10 zl nie majatek ale czy nie jest to jakies naciaganie ?
Dar1962 - 2012-04-15, 18:34
dobrym rozwiązaniem są wentyle metalowe - efektownie wyglądają przy alufeldze a jedynym elementem które ewentualnie się starzeje jest bardzo tania, gumowa uszczelka
mekintosz - 2012-04-15, 18:54
Czyli jak zmieniac to na metalowe ?
Xrzysioo - 2012-04-15, 19:02
ja w moim Sandero - przód 2, tył 2,2 tak jak podaje producent "autostrada" (ja jeżdzę większość w trasie). Kumpel w Oplu ma 2 jako Comfort i chyba 2,4 jako Eco :)
Dar1962 - 2012-04-15, 19:37
mekintosz napisał/a: | Czyli jak zmieniac to na metalowe ? |
moim zdaniem tak, chromowane są praktycznie niezniszczalne, to inwestycja na lata - wymienia się -w razie potrzeby tylko tą malutką pierścieniową uszczelkę kosztującą grosze
Marrtin - 2022-04-26, 07:31
Pobawię się w Archeologa i odkopię temat.
W Dusterze z 2013 roku faktycznie jest wartość 2.0 bar dla przodu i tyłu.
Jak to jest w nowszych daciach na tych samych oponach?
Wydaje mi się, że gdzieś widziałem 2,2 BAR dla opon 215/65R16
Wczoraj montowałem nowe koła, które były jeszcze fabrycznie napompowane do 2,5 BAR, zmniejszyłem do 2,2 bar i tak zamierzam zostawić.
Hipolit - 2022-04-26, 09:00
Ja pompuję 2,6 przód i 2,4 tył. Zrobiłem na takim ciśnieniu prawie 78 tys km i nic się nie dzieje.
tomkasz - 2022-04-26, 09:24
Marrtin napisał/a: | Jak to jest w nowszych daciach na tych samych oponach?
Wydaje mi się, że gdzieś widziałem 2,2 BAR dla opon 215/65R16 |
Dla 17" D2f1 na oryginalnej wklejce na drzwiach jest 2,2. Przód tył i zapasowe tak samo.
villager - 2022-04-26, 19:46
Nabijam równo - przód/tył po 2,5 bara. We wszystkich samochodach jakie miałem robiłem tak samo.
yeti65 - 2022-04-27, 04:10
W Outlanderze, na balonach 215/70/16, było 2,6, a przy jeździe powyżej 160km/h 2,7.
I wg mnie było to stanowczo za dużo, ja trzymałem się 2,5. W Dusterze pompuję tyle ile w książce pisze.
Większość mojej jazdy to drogi lokalne i bardzo odpowiada mi miękkość Dustera.
keikan - 2022-04-27, 12:56
Ja testowałem 2,0, 2,3 oraz 2,5... Zostałem przy 2,5 we wszystkich kołach.
|
|