DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - brak wskaźnika temperatury silnika / aktywacja / alternatywy

kyrneh - 2013-06-23, 19:31
Temat postu: brak wskaźnika temperatury silnika / aktywacja / alternatywy
Mam pytanie, w poprzedniej wersji Logana I /silnik 1,4/ miałem wskaźnik temperatury silnika aktualnie w nowej wersji Logan II / silnik 1,2/ takowego wskaźnika nigdzie nie widzę, oprócz komputerka jest tylko wskaźnik poziomu paliwa.Co sądzicie o tym?
mekintosz - 2013-06-23, 22:36

Jest to krok w tył, zawsze warto mieć kontrole nad temperatura. Gdzieś jest zlokalizowana kontrolka przegrzania silnika. Poszukaj w instrukcji.
Lukas87 - 2013-06-23, 22:43

mekintosz napisał/a:
Gdzieś jest zlokalizowana kontrolka przegrzania silnika.


ale w razie awarii termostatu może nie pomóc ;-)

kyrneh - 2013-06-24, 06:31

mekintosz napisał/a:
Jest to krok w tył, zawsze warto mieć kontrole nad temperatura. Gdzieś jest zlokalizowana kontrolka przegrzania silnika. Poszukaj w instrukcji.


Kontrolka przegrzania płynu chłodzącego jest ale brak jest wskaźnika aktualnego poziomu temperatury co znacznie utrudnia bieżącą obserwację systemu chłodzenia. Uważam ten fakt za mankament tej wersji wskaźników.

TD Pedro - 2013-06-24, 08:52

kyrneh napisał/a:
brak jest wskaźnika aktualnego poziomu temperatury

ale to chyba zmierza w tym kierunku... w Kangoo pięć lat temu "wyeliminowali" ten wskaźnik... też byłem zdziwiony ;-) ale okazało się, że mi akurat jego brak w niczym nie przeszkadzał :-P , samochód nagrzewał się szybko (trochę wolniej jak na zwnątrz było więcej niż - 15 st. C) i przez dwa lata ujeżdżania Kangoo nigdy nie stwierdziłem z tym żadnych problemów (ale każdy ma swoje oczekiwania)

antropolog - 2013-06-24, 16:46

w Skoda Fabia też nie ma , jedynie światełko niebieskie -że za zimny, czerwone - za gorący- ogólny trend. Ja tam wolę więcej danych. W swoim loganie udało mi się zrobić 6 kresek, jak ostro jechałem w górach pod górę (Kowary- przełęcz Okraj), ale 8 nie udało mi się nigdy :)

A zdarzyło wam się by ta czerwona lampka się wam zapalała ?

shrek - 2013-09-27, 10:46
Temat postu: brak wskaźnika temperatury silnika
czy ktos ma jakis pomysl jak zainstalowac lub aktywowac w ecu wyswietlanie temperatury silnika.w silniku takowy czujnik sie znajduje bo po podlaczeniu do kompa pokazuje temp. prosze o jakies rady. dzieki
chriskb - 2013-09-27, 11:35

Smartphone z Androidem, interface OBDII z BT i aplikacja Torque (OBD Check).
MZ000 - 2013-12-22, 18:06

TD Pedro napisał/a:
kyrneh napisał/a:
brak jest wskaźnika aktualnego poziomu temperatury

ale to chyba zmierza w tym kierunku... w Kangoo pięć lat temu "wyeliminowali" ten wskaźnik... też byłem zdziwiony ;-) ale okazało się, że mi akurat jego brak w niczym nie przeszkadzał :-P , samochód nagrzewał się szybko (trochę wolniej jak na zwnątrz było więcej niż - 15 st. C) i przez dwa lata ujeżdżania Kangoo nigdy nie stwierdziłem z tym żadnych problemów (ale każdy ma swoje oczekiwania)

Nie przeszkadza póki samochód jest nowy i nic się nie dzieje.
Też tak mam i uważam to za błąd (zresztą Renault szybko się wycofało i teraz każdy Helios i wyżej ma takowy wskaźnik). Poradziłem sobie montując elektroniczny dodatkowy, ale to nie to.

Dlatego nowy duster powinien mieć stare zegary, wtedy były by 100% ok. :-/

eplus - 2014-01-12, 17:33

antropolog napisał/a:
w Skoda Fabia też nie ma , jedynie światełko niebieskie -że za zimny, czerwone - za gorący- ogólny trend. Ja tam wolę więcej danych.


Nie łudźmy się, jak jest 8 cegieł (to określenie obowiązujące na forum, mi symbol raczej przypomina książkę) palonych po 2 to mamy - 0 i 2 cegły - niebieski, 4 cegły - bez światełka, 6 cegieł - czerwone, 8 cegieł - silnik zatarty. Więc różnica niewielka, a do tego łatwiej zauważyć czerwoną kontrolkę, której nigdy nie było w tym miejscu, niż dwie dodatkowe cegły w kolorze pomarańcz. :idea:

skajter - 2014-12-17, 15:22
Temat postu: brak wskaźnika temperatury
Witam wszystkich,

mam pytanie, od pewnego czasu jestem właścicielem Sandero Stepway - 1.5 dci, rok 2014, laureate, zauważyłem brak wskaźnika temperatury wody, po prostu brak, w związku z tym mam pytanie tak ma być?

pozdrawiam
Jarek

Karenzo - 2014-12-17, 15:39

tak
Cav - 2014-12-17, 16:38

Karenzo napisał/a:
tak


Zdaniem Renault oczywiście.
Normalne auta mają wskaźniki.

Karenzo - 2014-12-17, 16:52

Cav, Ktoś przed tobą ukrywał informacje o braku tego wskaźnika ?
Renault cie oszukało ? miało być a nie ma ?
Nie jeździłeś autem przed zakupem ?

DrOzda - 2014-12-17, 16:55

Cav napisał/a:
Karenzo napisał/a:
tak


Zdaniem Renault oczywiście.
Normalne auta mają wskaźniki.

Urzekła mnie Twoja historia
Jeździłem nastoma nienormalnymi autami które miały tylko kontrolkę.
W tym "KRULEM" golfem ....

Józef - 2014-12-17, 16:57

Widocznie doskonałość tego auta niweluje brak takiego urządzenia.
Cav - 2014-12-17, 16:59

Karenzo napisał/a:
Cav, Ktoś przed tobą ukrywał informacje o braku tego wskaźnika ?


No nie wywiesili tej informacji wielkimi literami w cenniku.
A model którym jeździłem na jazdach próbnych (wersja przedliftowa) chyba miał wskaźnik.
Twój ma?

A wskaźnik temperatury płynu w samochodzie był dla mnie tak oczywisty od 25 lat które wcześniej przejeżdziłem wszelakimi samochodami, że nie wpadłem na to, żeby sprawdzać w liście wyposażenia.
Podobnie jak nie szukałem czy dali wlew do baku, prędkościomierz czy koła.

Cav - 2014-12-17, 17:00

DrOzda napisał/a:
Cav napisał/a:
Karenzo napisał/a:
tak


Zdaniem Renault oczywiście.
Normalne auta mają wskaźniki.

Urzekła mnie Twoja historia
Jeździłem nastoma nienormalnymi autami które miały tylko kontrolkę.
W tym "KRULEM" golfem ....


A ja trzema.
Captur, Duster i Sandero.

Pozostałe kilkadziesiąt aut miało wskaźniki, nawet takie z lat 80-tych.

DrOzda - 2014-12-17, 17:04

Tia chyba produkcji Matchboxa to by zresztą wiele tłumaczyło. ...
Karenzo - 2014-12-17, 17:07

25 lat temu to oczywiste było że partia jest tylko jedna a jak widzisz troszeczkę się od tego czasu zmieniło .
Na pewno przy usuwaniu tego wskaźnika nie brano pod uwagę kwestii finansowych bo wszystko potrzebne do wyświetlania temperatury cieczy w silniku jest zaimplementowane .
Po prostu taka moda na zachodzie

Renault to firma a nie organizacja charytatywna , wprowadzili taki nowy design może ci pobadać lub nie , skoro auta się sprzedają to znaczy że klientom się podoba.
Aktualnie można kupić bez obrotomierza dla mnie jest to nieakceptowalne ale auta się sprzedają więc nie można napisać że jest to "nie normalne"
No chyba że Cav chciał by się cofnąć o te 30 lat wtedy można by napisać że auto jest nie normalne bo partia tak powiedziała

Cav - 2014-12-17, 17:33

DrOzda napisał/a:
Tia chyba produkcji Matchboxa to by zresztą wiele tłumaczyło. ...


Rok temu sprzedałem takiego Twojego matchboxa.
Rocznik 1988.
Oprócz wskaźnika temperatury płynu miał też wskaźnik temperatury oleju, napięcia w instalacji, ciśnienia doładowania i kontrolki sprawności wszystkich żarówek.
Taki tam włoski kompakcik.....

Cav - 2014-12-17, 17:37

Karenzo napisał/a:
25 lat temu to oczywiste było że partia jest tylko jedna a jak widzisz troszeczkę się od tego czasu zmieniło .
Na pewno przy usuwaniu tego wskaźnika nie brano pod uwagę kwestii finansowych bo wszystko potrzebne do wyświetlania temperatury cieczy w silniku jest zaimplementowane .
Po prostu taka moda na zachodzie


Tylko że ta moda przewiduje drugą kontrolkę, taką jak w Capturze (niebieska), sygnalizującą że silnik jeszcze jest zimny.Jak zgaśnie to w domyśle oznacza - "od teraz można cisnąć".
Ile może kosztować taka diodka - 50 groszy?

W ogóle te nowe deski w Dacii są strasznie ubogie, nawet informacji z kompa pokładowego nie wyświetlają w ilości więcej niż 1 sztuka - jak dla mnie dziadostwo niemożebne, żeby wybierać między podglądem spalania a temperaturą na dworze.

W starych deskach to było (OIDP).

PiotrWie - 2014-12-17, 19:42

Cav napisał/a:
Karenzo napisał/a:
25 lat temu to oczywiste było że partia jest tylko jedna a jak widzisz troszeczkę się od tego czasu zmieniło .
Na pewno przy usuwaniu tego wskaźnika nie brano pod uwagę kwestii finansowych bo wszystko potrzebne do wyświetlania temperatury cieczy w silniku jest zaimplementowane .
Po prostu taka moda na zachodzie


Tylko że ta moda przewiduje drugą kontrolkę, taką jak w Capturze (niebieska), sygnalizującą że silnik jeszcze jest zimny.Jak zgaśnie to w domyśle oznacza - "od teraz można cisnąć".
Ile może kosztować taka diodka - 50 groszy

Taka diodka owszem była w C3 2014 ( ale nie wiem na ile była nastawiona, gasła po 100 -150 metrach, w większości samochodów wskaźnik temperatury silnika jeszcze wtedy się nie poruszy) ale nie było jej ani w Polo 1,6 TDI DSG 2014 ani w Zafirze 1,8 2014 - tak więc Dacia jest jak VW czy Opel, nie jak Renault czy Citroen. Brak wskaźnika temperatury to nowy pomysł - w poprzednich generacjach był, nawet wyobraź sobie że w Dacii. A w starym Renault - R 25 z 1990 roku był nawet wskaźnik temperatury oleju w automatycznej skrzyni biegów.

mekintosz - 2014-12-18, 00:37

W nosie mam info czy już jest odpowiednio ciepły silnik - to można wyczuć na słuch ( 1.5 dci ) lub po prostu założyć, że po przejechaniu 2-3 km jest ok. Gorzej jak się w środku gorącego lata niemal wrze płyn chłodzący silnik. W Citorenie AX miałem wskaźnik temperatury płynu i przydał się podczas wystąpienia awarii termostatu. W nowych daciach jest kontrolka przegrzania się silnika czy zapala się "check engine" ? Kiedyś w Sandero zaświeciła mi się kontrolka przegrzania silnika przy mocno minusowej temperaturze. Winna była parafina w filtrze paliwa ;-)

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=6626

laisar - 2014-12-18, 02:30

Cav napisał/a:
Normalne auta mają wskaźniki.

Jasne - np bmw, volkswagen, honda, kia, mazda...


(Mnie też się to nie podoba, ale taki teraz trynd - a że niektórym nie podobała się antytrendowa dacia, to teraz dostali "nowoczesność" w pakiecie d; ).


mekintosz napisał/a:
W nowych daciach jest kontrolka przegrzania się silnika

Jest.

PiotrWie - 2014-12-18, 09:01

Pewnie jakiś specjalista marketingu wymyślił że będą same korzyści - po pierwsze na kosztach, po drugie klienci przestana przyjeżdżać z reklamacjami że zimą są niedogrzane, po trzecie - jak latem przegrzeje i będzie mial do zrobienia silnik to może odda na złom cały samochód i kupi kolejny.
skajter - 2014-12-18, 10:54

dokładnie to miałem na myśli, dowiedziałem się,że jest czujnik, a co jazdy próbnej - ciekaw jestem strasznie kto zwraca uwagę na rzeczy na które od lat się przyzwyczaił, ze są...
laisar - 2014-12-18, 10:59

skajter napisał/a:
kto zwraca uwagę na rzeczy na które od lat się przyzwyczaił, ze są

Właściwie to można by chyba powiedzieć, że producenci mają rację - skoro i tak nie zwraca się na coś uwagi, to chyba faktycznie nie jest to coś potrzebne...

Karenzo - 2014-12-18, 12:46

i tak ten wskaźnik który jest to mało mówił
są w nim tylko 3 pozycje
0 cegiełek 2 cegiełki 4 cegiełki
Najlepsze były stare wskazówkowe ...

laisar - 2014-12-18, 15:07

Karenzo napisał/a:
są w nim tylko 3 pozycje
0 cegiełek 2 cegiełki 4 cegiełki

Nieprawda - jest jeszcze 6 i 9 kresek.

Karenzo - 2014-12-18, 15:13

może i jest ale jak się pokaże 9 kresek to chyba trzeba uciekać
a ta 6 kreska to ile niby stopni ?
jak była wskazówka to już przy 92-3 można było próbować zbijać temperature a tak nie wiadomo

PiotrWie - 2014-12-18, 16:00

Karenzo napisał/a:
może i jest ale jak się pokaże 9 kresek to chyba trzeba uciekać
a ta 6 kreska to ile niby stopni ?
jak była wskazówka to już przy 92-3 można było próbować zbijać temperature a tak nie wiadomo

Skoro mam po nagrzaniu zawsze cztery to przy sześciu już bym starał się obniżać.
Człowiek reaguje na zmianę tego co widzi na co dzień - jak mi się zablokował termostat w BMW to od razu zauważyłem że wskaźnik idzie do góry - jeszcze zanim wyświetliło komunikat o zbyt wysokiej temperaturze, nie mówiąc o kontrolce przegrzania. Jeśli kontrolka przegrzania zapala się jak temperatura przekroczy optymalną to może tak być - ale jeśli się zapali dopiero przy rzeczywistym przegrzaniu - to kicha. Dobrze że w Oplu jest coś takiego jak "test mode" komputera - tam jest możliwość odczytu temperatury w stopniach.

Karenzo - 2014-12-18, 16:10

wszystko zależy ile to jest stopni te 6 kresek , jak 92-5 to ok można zbijać , cudując z ogrzewaniem w aucie ale jak to jest 100 C to już za późno
corrado - 2014-12-18, 19:13

może troszkę obok waszego topiku, ale to dlaczego warto utrzymywać ciepło silnika i monitorować temperaturę :

-> wpływ podwyższonej temp. płynu chłodzącego na sprawność silnika ( na przykładzie silnika diesla )

Wykazano, że istnieje możliwość utrzymania założonego stałego ciśnienia o warto-
ści 0,3 MPa w układzie i uzyskania przy tym podwyższonej temperatury cieczy, prowadzącej do wzrostu
sprawności ogólnej silnika.


https://www.google.pl/url....82001339,d.bGQ

po krótce tylko z wyników doświadczenia :

Z przebiegów momentu obrotowego w funkcji prędkości obrotowej wynika, iż
zastosowanie podwyższonego ciśnienia w układzie chłodzenia średnio do 0,3 MPa,
a także wzrost temperatury cieczy chłodzącej silnika do około 120°C, wpłynęły
istotnie na wzrost maksymalnego momentu obrotowego przy prędkości obrotowej
powyżej 1500 obr/min średnio o około 10 Nm, czyli o około 8%, co stanowi blisko
10 Nm (rys. 5a). Proporcjonalnie do wzrostu momentu obrotowego zmieniła się
moc silnika (rys. 5b).effective efficiency
Wzrost momentu obrotowego nastąpił przy zbliżonym zużyciu paliwa, co
świadczy o poprawie ekonomiczności pracy silnika, ponieważ jednostkowe zużycie
paliwa zmalało około 7–8% przy prędkości powyżej 2000 obr/min, czyli o blisko
20 g/kWh. Jedynie podczas pracy silnika z minimalną prędkością obrotową, tzn.
około 1000–1500 obr/min, było podobnie dla obu układów chłodzenia (rys. 5c).
Z charakterystyki przedstawiającej sprawność ogólną w funkcji prędkości obrotowej
silnika (rys. 5d) wynika, że powyżej n = 1500 obr/min następuje wzrost sprawności
ogólnej silnika o blisko 0,02, co stanowi około 8% sprawności ogólnej silnika.
Wzrost ten utrzymuje się powyżej prędkości obrotowej 2000 obr/min
itd....

laisar - 2014-12-18, 23:40

Karenzo napisał/a:
a ta 6 kreska to ile niby stopni?

http://www.daciaklub.pl/f...p?p=23586#23586
Cytat:
0 kresek - temperatura poniżej 50 °C
2 kreski = temperatura od 50 do 80 °C
4 kreski = temperatura od 80 do 105 °C
6 kresek = temperatura od 105 do 115 °C
9 kresek = temperatura powyżej 115 °C


PiotrWie napisał/a:
przy sześciu już bym starał się obniżać

W sprawnym aucie wentylator nie dopuszcza do wyświetlenie się 6 cegiełek, bo włącza mu się drugi bieg, gdy temperatura przekroczy 98°C.

Karenzo napisał/a:
ak to jest 100 C to już za późno

Nie - układ chłodzenia nie pracuje przecież na czystej wodzie, więc 6 kresek właściwie jest nieszkodliwe (przynajmniej jeśli nie przeskakuje na 9 i z powrotem...).

eplus - 2014-12-19, 05:30

Do tego pod ciśnieniem, co też podwyższa temperaturę wrzenia.
PiotrWie - 2014-12-19, 19:20

laisar napisał/a:


PiotrWie napisał/a:
przy sześciu już bym starał się obniżać

W sprawnym aucie wentylator nie dopuszcza do wyświetlenie się 6 cegiełek, bo włącza mu się drugi bieg, gdy temperatura przekroczy 98°C.


Też tak mi się wydaje - bo w moim póki co sprawnym Dusterze nigdy nie wyświetlił 6-ściu. Gdyby wyświetlił uznałbym to za awarię, ale jadąc do warsztatu obniżałbym temperaturę np. przez włączenie ogrzewania na full - takie postępowanie pomogło mi dojechać do warsztatu jak mi się zablokował termostat w BMW.

laisar - 2014-12-19, 19:38

PiotrWie napisał/a:
jadąc do warsztatu obniżałbym temperaturę

Jeżeli nie rosłaby powyżej 6 kresek, to nie ma takiej potrzeby - np skakanie pomiędzy 4 a 6 cegiełkami samo w sobie nie jest szkodliwe, co najwyżej denerwujące. Problem jest tylko taki, że po prostu nie mamy już marginesu bezpieczeństwa - i gdyby 6 kresek zmieniło się w 9, to wtedy trzeba by szybko reagować.

mekintosz - 2014-12-20, 21:43

Wracając do nieśmiertelnego tematu kresek w daci. Być może celowym zabiegiem inżynierów z Renault była taka konstrukcja wyświetlacza, by 4- kreski były informacją o optymalnej temperaturze - na środku "skali wskaźnika". Później 6 kresek o lekkim przegrzaniu zaś kompley 9-ciu o możliwości trwałego uszkodzenia silnika. Ten skok parami co dwie kreski ma ułatwić zauważenie zmian zamiast skoku co jedną? Takie moje luźne przemyślenie.




piku - 2014-12-20, 22:31

mekintosz napisał/a:
Być może celowym zabiegiem inżynierów z Renault była taka konstrukcja wyświetlacza, by 4- kreski były informacją o optymalnej temperaturze - na środku "skali wskaźnika


Być może. Jednak moje auto rzadko osiąga ten poziom. I tu się rodzi kilka pytań, które już padały, a na które nie znamy odpowiedzi.

bastol - 2014-12-22, 13:37

to ja z drugiej strony się wypowiem

Ja się ucieszyłem, kiedy dowiedziałem się że w Lodgy nie ma wskaźnika temp. tylko kontrolka która się zapala gdy zacznie się robić silnikowi za ciepło. dlaczego? ano dla tego:

Poprzednie autko to Ford Mondeo 2.0 TDCI 130KM 2003. Tak, to auto ma wskaźnik temperatury płynu chłodzącego; nie to auto nie ma kontrolki podwyższonej temp płynu chłodzącego. W pewnym momencie podczas wyprawy w góry, okazało się że auto straciło moc. Ale co ciekawe do 100-110 km szło normalnie jak burza, a potem flak, ledwo utrzymywało swoją prędkość. Przejechałem tak ze 30 km od domu zastanawiając się o co chodzi. Nie wiem czemu ale spojrzałem wtedy na ów wskaźnik... Tak daleko się wygiął, że praktycznie łamał bolczyk który blokuje jego dalszy ruch przy jakiś (na oko 150 stopniach celsjusza). Doczłapałem się tak do najbliższej stacji benzynowej, zalałem płynem i wodą (było lato), i temp. wróciła do normy, ale wyszła na jaw dziura w chłodnicy. Gdybym miał zapaloną/mrugającą kontrolkę, na 100% bardziej rzuciłaby mi się w oczy.
Co ciekawe mimo że tak bez wody (jak sięgnąłem pamięcią) jeździłem tym autkiem wcześniej po mieście z miesiąc czasu, nic mu się nie stało i dalej śmigał jak oszalały. Przy okazji jeździłem też bez oleju, i też jakoś to przeżył. Dziwny silnik.... iii dziwny kierowca.

W każdym razie mi się podoba, że w Daćce jest kontrolka zamiast wskaźnika, chyba że mogłoby być tak jak było np. w Polonezie, albo w Xsarce (1 model). Tam był wskaźnik temp, a jak się przekroczyło dopuszczalne 90 stopni, to się zapalała dodatkowa żółta lampka. Wtedy i wilk syty, i owca cała.

Ale naspamowałem...

mekintosz - 2014-12-22, 15:40

bastol napisał/a:
to ja z drugiej strony się wypowiem

Gdybym miał zapaloną/mrugającą kontrolkę, na 100% bardziej rzuciłaby mi się w oczy.
....
W każdym razie mi się podoba, że w Daćce jest kontrolka zamiast wskaźnika, chyba że mogłoby być tak jak było np. w Polonezie, albo w Xsarce (1 model). Tam był wskaźnik temp, a jak się przekroczyło dopuszczalne 90 stopni, to się zapalała dodatkowa żółta lampka...


Hmm wskażniki są po to by je obserwować w zasie jazdy. W prędkościomierzu nie masz kontrolki przekroczenia max dopuszczalnej w Polsce prędkości - i tak ludzie często ją przekraczają.

Karenzo - 2014-12-22, 17:07

Nie zalewa się wodą/płynem gorącego układu !!!
bastol - 2014-12-22, 21:42

Karenzo napisał/a:
Nie zalewa się wodą/płynem gorącego układu !!!



:) czyli brak wody, brak oleju i zalewanie na gorąco, a cholera dalej jeździła jak oszalała

dopisane 30 sec później: pewnie na to nagłe zalewanie miał też wpływ fakt dwójki małych płaczących dzieciaków na pokładzie, ale teraz to i tak bez znaczenia

Karenzo - 2014-12-22, 21:45

http://forum.vwvento.org/viewtopic.php?t=7724
acco - 2015-04-16, 23:06
Temat postu: Brak wskaźnika temperatury w dusterze I faza 2
Mam pytanie,które nurtuje mnie odkąd tydzień temu odebrałem nowego Dustera,nie ma wskaźnika temperatury silnika więc jak zdiagnozować uszkodzenie termostatu?A z doświadczenia wiem,że nie jest wieczny,wymieniałem we wszystkich samochodach które miałem.Macie jakieś pomysły?
corrado - 2015-04-16, 23:16

torque albo inny program na androida do telefonu + bluetoothowy ELM327 w miejsce zlacza obd2 i wszystko wiesz - dokladnie co do 1 stopnia jaka temperatura płynu chł .
acco - 2015-04-18, 18:28

No tak to jest jakieś rozwiązanie
Bo nawsadzali czujniki ciśnienia w kołach,czy zmiany biegów nie wiem po co a tego ważnego zabrakło.Ta nasza wspaniała unia i jej przepisy

corrado - 2015-04-18, 18:49

dokładnie tak,
muszą przecież jakoś wcisnąć te swoje "gadżety" , a tak jest ustawa - a ludzie muszą kupować

fotorobart - 2015-04-18, 18:54

czepiacie się :mrgreen: bez czujników da się śmigać :-D
corrado - 2015-04-18, 19:01

wiadomo, że się da, nic nowego, tylko czy to zgodne teraz z prawem
fotorobart - 2015-04-18, 19:03

a dlaczego ma by nie zgodne? czy to wykroczenie (MKK) lub przestępstwo (sąd)? :mrgreen:
corrado - 2015-04-18, 19:15

np. nie przejdzie przeglądu rej.
fotorobart - 2015-04-18, 19:21

żartujesz? przecież mogę jeździć na "kapciach" :shock: , a poza tym masz 2,5 roku na kupno i montaż :mrgreen:
Lza - 2015-04-19, 18:47

acco napisał/a:
nawsadzali czujniki ciśnienia w kołach,czy zmiany biegów nie wiem po co a tego ważnego zabrakło.Ta nasza wspaniała unia i jej przepisy


Akurat brak wskaźnika to raczej wynik oszczędności producenta, niż przepisów UE :-) Chyba jeszcze nie ma zakazu montowania wskazówki temperatury płynu chłodzącego :-)

A nie ma żadnej alternatywnej formy wyświetlania temp. silnika? np. w jednej z opcji na wyświetlaczu? A może komp sam potrafi wykryć awarię i da znać np. zapalając check engine?

Z drugiej strony wskaźnik temperatury silnka to był potrzebny w autach 40 lat temu, gdy nie było płynów na bazie glikolu, elektrowentylatorów chłodnicy i innej elektro-automatyki. Przyzyzwyczliśmy się, że go mamy, ale jak się zastanowić to nie jest do niczego potrzebne. Im bardziej nowoczesne auta, tym mniej takich wskaźników powinno być.

Józef - 2015-04-19, 19:01

Tutaj się nie zgodzę, przecież zegarka tak samo może nie być w zestawie. Wyobrażacie sobie teraz wskażniki bez zegarka?
Lza - 2015-04-19, 19:32

Samochody nie są wykorzystywane tylko do rekreacji, więc podanie aktualnego czasu na wyświetlaczu jest przydatne i utylitarne. Temperatura płynu chłodzącego? To jest ważne dla układów sterujących pracą silnika, które przejeły część obowiązków kierowcy lata temu. Dla kierowcy to jest informacja potrzebna opcjonalnie, przeważnie zbędna. 20 lat jeżdżę samochodami i przypominam sobie, kiedy ten wskaźnik miał praktyczne zastosowanie: gdy trzeba było ręcznie regulować ssanie. :-) Niektórzy teraz pewnie już nie wiedzą co to jest ssanie :-)
Cav - 2015-04-19, 19:41

Lza napisał/a:
Samochody nie są wykorzystywane tylko do rekreacji, więc podanie aktualnego czasu na wyświetlaczu jest przydatne i utylitarne. Temperatura płynu chłodzącego? To jest ważne dla układów sterujących pracą silnika, które przejeły część obowiązków kierowcy lata temu. Dla kierowcy to jest informacja potrzebna opcjonalnie, przeważnie zbędna. 20 lat jeżdżę samochodami i przypominam sobie, kiedy ten wskaźnik miał praktyczne zastosowanie: gdy trzeba było ręcznie regulować ssanie. :-)


Dopóki wszystko jest sprawne.
Gdy nie jest - taki wskaźnik jest bardzo przydatny.
Jak inaczej dowiesz się o termostacie zaciętym w pozycji otwartej?

Syn miał taki problem w Peugeocie, temperatura zazwyczaj była między 60 a 70 stopni.
Po wymianie termostatu zużycie paliwa spadło o litr, kultura pracy wzrosła.

W Dacii byś się nawet nie dowiedział, że masz takowy problem.

Józef - 2015-04-19, 19:50

Pamiętam syrenę, która miała zegarek wielkości garnka. Natomiast wskazanie temperatury jak najbardziej było. Wszystkim młodym wskażniki temperatury są nie potrzebne. Opowiem takie zdarzenie, pracowałem z młodymi kierowcami, mówię do jednego sprawdzałeś stan oleju, on mi odpowiada po co przecież lampka ciśnienia oleju się nie zapaliła, ot i wszystko.
Cav - 2015-04-19, 19:55

Józef napisał/a:
Pamiętam syrenę, która miała zegarek wielkości garnka. Natomiast wskazanie temperatury jak najbardziej było. Wszystkim młodym wskażniki temperatury są nie potrzebne. Opowiem takie zdarzenie, pracowałem z młodymi kierowcami, mówię do jednego sprawdzałeś stan oleju, on mi odpowiada po co przecież lampka ciśnienia oleju się nie zapaliła, ot i wszystko.


A potem zdziwi się jeden z drugim, jak im lampka oleju zapali się na trasie...
Kilka sekund po zatarciu się silnika.
Autopsja - jakby ktoś miał wątpliwości.

shrek - 2015-04-19, 20:42
Temat postu: Re: Termostat w nowym dusterze
acco napisał/a:
Mam pytanie,które nurtuje mnie odkąd tydzień temu odebrałem nowego Dustera,nie ma wskaźnika temperatury silnika więc jak zdiagnozować uszkodzenie termostatu?A z doświadczenia wiem,że nie jest wieczny,wymieniałem we wszystkich samochodach które miałem.Macie jakieś pomysły?


Tu masz moj termometr i wskazanie temperatury silnika - http://www.daciaklub.pl/f...1662356#1662356

Lza - 2015-04-20, 08:10

Cav napisał/a:

Jak inaczej dowiesz się o termostacie zaciętym w pozycji otwartej?


Skoro OBU (komputer pokładowy) ma takie dane, a ma:

- czas jaki upłynął od uruchomienia silnika
- temperatura płynu chłodzącego
- obciążenie silnika
- a nawet temperatura zewnętrzna

to wykrycie uszkodzonego termostatu i zapamiętanie błędu, zapalenie check engine to raptem kilka dodatkowych linijek w oprogramowaniu. Więc koszt dla producenta znacznie niższy niż setki tysięcy sztuk wskaźników.

Jeszcze pytanie czy termostat jest mechaniczny czy elektroniczny. Jeśli to drugie, to cyfrowa autodiagnoza jest jeszcze bardziej banalna.

Opel, fiat w niektórych modelach też nie daje tego wskaźnika. Być może inne marki też.
(Nie che mi się drązyć)

route2000 - 2015-04-20, 10:39

Raczej jest mechaniczny. Na tym forum było o wymianie termostatu.
laisar - 2015-04-20, 12:41

route2000 napisał/a:
Raczej jest mechaniczny.

Na pewno był do tej pory - jak będzie w autach z Euro6 i systemem Stop&Start to się okaże.

Lza napisał/a:
wykrycie uszkodzonego termostatu i zapamiętanie błędu, zapalenie check engine to raptem kilka dodatkowych linijek w oprogramowaniu. Więc koszt dla producenta znacznie niższy niż setki tysięcy sztuk wskaźników.

Bynajmniej - bo dotychczasowy wskażnik i tak był częścią wyświetlacza LCD, a nie dedykowanym urządzeniem. Najtaniej było zatem zostawić starą tablicę instrumentów - oprócz braku blichtru niczego jej nie brakowało.

(Miejsce na dodatkowe kontrolki tempomatu czy właśnie S&S też by się znalazło).

No ale skoro zapadła decyzja, że nowe daćki mają lepiej wyglądać, to drugą najtańszą opcją było ponowne wzięcie już gotowej tablicy instrumentów i nie dopisywanie żadnych linijek oprogramowania.

Natomiast nie sądzę, żeby likwidacja wskaźnika była złośliwa - po prostu wpisuje się w "nowoczesne" podejście upraszczania wszystkiego /:

Daster - 2015-04-20, 13:01

Jednak wskaźnik słupkowy temp. jest bardzo potrzebny w ocenie stopnia rozgrzania motoru.

Chroni silnik przed przedwczesnym zużyciem, gdy musi wykonywać zlecenia kierowców z "ciężką i dynamiczną nogą".

Staram się nie dawać w przysłowiową pi..ę kiedy nie zapaliły się 4 cegiełki.

A jak to jest w Dusterze ph2 z nietuningowanymi wskaźnikami?

laisar - 2015-04-20, 13:15

Daster napisał/a:
wskaźnik słupkowy temp. jest bardzo potrzebny w ocenie stopnia rozgrzania motoru

Niekoniecznie - w nowych renówkach kontrolka świeci się na niebiesko, dopóki silnik nie osiągnie temperatury roboczej.

Daster napisał/a:
kierowców z "ciężką i dynamiczną nogą"

Ci są sami sobie winni, więc nikt ich nie żałuje <;

Daster napisał/a:
jak to jest w Dusterze ph2

Kontrolka temperatura zaświeca się testowo przy zapłonie i gaśnie aż do chwili uruchomienia się alarmu przegrzania.

Brak innego wskażnika temperatury silnika.

(Czyli tak samo jak we wszystkich modelach poczynając od lodgy włącznie).

kicia - 2015-04-20, 13:50

Daster napisał/a:
Chroni silnik przed przedwczesnym zużyciem, gdy musi wykonywać zlecenia kierowców z "ciężką i dynamiczną nogą".

Jako posiadaczka "ciężkiej i dynamicznej nogi" powiem tak: nie potrzebuję żadnego wskaźnika żeby chronić silnik (a przede wszystkim turbinę) - po prostu przez pierwsze i ostatnie mniej więcej 2 minuty jazdy staram się jechać powoli i spokojnie.

A sam wskaźnik nie skłoni usera do ochrony silnika - musiałaby to być jakaś "piszczałka" jak przy niezapiętych pasach, żeby user nie przekraczał 3 tys. obrotów na zimnym silniku. :-)

Telside - 2015-04-20, 14:12

laisar napisał/a:


Daster napisał/a:
jak to jest w Dusterze ph2

Kontrolka temperatura zaświeca się testowo przy zapłonie i gaśnie aż do chwili uruchomienia się alarmu przegrzania.

Brak innego wskażnika temperatury silnika.

(Czyli tak samo jak we wszystkich modelach poczynając od lodgy włącznie).


Jaką ikonkę ma ta kontrolka?

laisar - 2015-04-20, 14:21

Telside napisał/a:
Jaką ikonkę ma ta kontrolka?

Tradycyjną (nr 48):



(Mniej więcej na godzinie 8 na prędkościomierzu - http://img.netcarshow.com...allpaper_29.jpg).

Lza - 2015-04-20, 14:58

laisar napisał/a:

Bynajmniej - bo dotychczasowy wskażnik i tak był częścią wyświetlacza LCD, a nie dedykowanym urządzeniem.


Ano racja, do tej pory myślałem, że w daciach jest/był osobny, klasyczny wskaźnik ze wskazówką. W sumie pomysł z niebieskim kolorem kontrolki w reniach mi się najbardziej podoba - fajny kompromis pomiędzy zupełnym brakiem wskazania jak w daci, a osobnym, średniowiecznym, i mało porzydatnym cyferblacie na desce.

Inna sprawa, że pewnie z połowa kierowców w ogóle nie zastanawia się nad temperaturą silnika, więc tym bardziej logiczne jest żeby kontrolowanie jego temperatury całkowicie zrzucić na komputer.

Cav - 2015-04-20, 16:21

Lza napisał/a:
Cav napisał/a:

Jak inaczej dowiesz się o termostacie zaciętym w pozycji otwartej?


Skoro OBU (komputer pokładowy) ma takie dane, a ma:

- czas jaki upłynął od uruchomienia silnika
- temperatura płynu chłodzącego
- obciążenie silnika
- a nawet temperatura zewnętrzna

to wykrycie uszkodzonego termostatu i zapamiętanie błędu, zapalenie check engine to raptem kilka dodatkowych linijek w oprogramowaniu. Więc koszt dla producenta znacznie niższy niż setki tysięcy sztuk wskaźników.


Ale masz jakieś wsparcie, że taki algorytm istnieje w Dacii, czy tylko ponosi Cię wyobraźnia?
Bo w P206 żaden błąd nie został zapisany.

Daster - 2015-04-20, 19:38

kicia napisał/a:
Daster napisał/a:
Chroni silnik przed przedwczesnym zużyciem, gdy musi wykonywać zlecenia kierowców z "ciężką i dynamiczną nogą".

Jako posiadaczka "ciężkiej i dynamicznej nogi" powiem tak: nie potrzebuję żadnego wskaźnika żeby chronić silnik (a przede wszystkim turbinę) - po prostu przez pierwsze i ostatnie mniej więcej 2 minuty jazdy staram się jechać powoli i spokojnie.

A sam wskaźnik nie skłoni usera do ochrony silnika - musiałaby to być jakaś "piszczałka" jak przy niezapiętych pasach, żeby user nie przekraczał 3 tys. obrotów na zimnym silniku. :-)


2 minuty może wystarczy do ogrzania się silnika do temp "roboczej" jeśli nie jest wystygnięty.
Jeśli jest zimny lub jeszcze dodatkowo jest na zewn. mróz to na pewno zbyt krótki okres.

kicia - 2015-04-21, 06:34

Ja czytałam gdzieś, że wystarczy minuta.
Cóż, silnik będzie musiał znieść takie traktowanie. :-)
Na szczęście w nocy samochód nie stoi na mrozie, a po tych 2 minutach to co najwyżej przez kilka sekund przekraczam 3 rpm (przy włączaniu się do ruchu z podporządkowanej). Dopiero po ponad 5 minutach jestem na autostradzie i utrzymuję wysokie obroty.

jas_pik - 2015-05-06, 12:40
Temat postu: Wskaźnik temperatury silnika w smartfonie
Rozwiązanie dla wszystkich którzy mają problem z brakiem wyświetlania temperatury

Karenzo - 2015-05-06, 15:17

używałem kiedyś telefonu jako kamerki samochodowej .
Pomysł w praktyce jest tragiczny bo rozwala baterie i trzeba za każdym razem bawić się w ustawianie

wojtek_pl - 2015-05-06, 16:28

Było !

Torque Pro na Androida i masz dodatkowe wskazania razem z interfejsem OBDII

pawel1313 - 2016-04-19, 13:19

Ogrzeje temat - a czy nie jest to może kwestia "aktywacji" kolejnej pozycji w menu komputera pokładowego ?
route2000 - 2016-04-19, 13:21

Jak masz dostęp do CLIP-a to możesz spróbować, ale raczej to jest nie możliwe. Sam też chciałbym mieć wskaźnik temperatury silnika. ;-)
DrOzda - 2016-04-19, 13:38

A co miałoby wyświetlać tę temperaturę skoro nie ma przygotowanego wsadu do LCD ?
Teoretycznie można by dopasować termistor i podpiąć pod ten idący z lusterka i przełącznikiem wybierać sobie odczyt temperatury - nie wiem tylko do ilu stopni jest wyświetlana temperatura na komputerze pokładowym ...

pawel1313 - 2016-04-19, 13:57

DrOzda napisał/a:
A co miałoby wyświetlać tę temperaturę skoro nie ma przygotowanego wsadu do LCD ?

Nie chce koniecznie takiego luksusu jak pozycja prezentowana "na stałe" ale klikając pomiędzy poszczególnymi pozycjami w komputerze pokładowym chciałbym aby była wyświetlana też temperatura silnika.
Dzwoniłem do kilku magików z clipem, przez tel prawie każdy twierdzi ze jest taka opcja ale gdy byłem u dwóch to obaj polegli.
Stąd moje pytanie - bo nie wiem czy to kwestia ich "umiejętności" i szukać dalej czy po prostu nie ma takiej możliwości.

DrOzda - 2016-04-19, 14:19

No ale jak LCD miałby wyświetlać temperaturę skoro nie ma odpowiedniego programu który to obsługuje ?
Musiałby mieć wgrany program który na podstawie rezystancji ne wejściu zamieni ją na odczyt temperatury albo musiałby umieć pobrać te dane z CAN i je wyświetlić - trzeba by przeprogramować sterownik LCD dopisując własną procedurę.

pawel1313 - 2016-04-19, 15:25

Drozda jeśli tak to przepraszam, myślałem że piszesz o miejscu na wyświetlaczu :->
W zafirze też nie ma standardowo temp silnika ale po aktywacji kompem można było ją wyklikać na wyświetlaczu dlatego sądziłem że skoro np interfejs na bluetooth potrafi ją odczytać to i komputer pokładowy da radę...... ;-)

kali - 2016-04-19, 19:26

ECU musi znać temperaturę silnika dla przygotowania odpowiedniej porcji paliwa. Kierowcy to do niczego nie służy.
shrek - 2016-04-19, 20:17

route2000 napisał/a:
Jak masz dostęp do CLIP-a to możesz spróbować, ale raczej to jest nie możliwe. Sam też chciałbym mieć wskaźnik temperatury silnika. ;-)


W Lodgy nie ma takiej opcji w CLIP-e.

kali napisał/a:
ECU musi znać temperaturę silnika dla przygotowania odpowiedniej porcji paliwa. Kierowcy to do niczego nie służy.


Zna z czujnika temperatury ale nie wyswietla .


Nawet w zegarach nie ma pinu odpowiadajacego za temperature silnika.
Mozna przeniesc czujnik z lusterka do ukladu chlodzenia lub rozwiazanie jak moje:
Pokazuje temp. wew. i silnik.

laisar - 2016-04-19, 21:05

shrek napisał/a:
w zegarach nie ma pinu odpowiadajacego za temperature silnika

Nie musi być - ta informacja jest dostępna w CAN-ie.

shrek - 2016-04-19, 21:12

No ok zgodze sie,ale jak aktywowalem termometr zewnetrzny to juz wtedy szukalem temp. silnika i nie znalazlem.
laisar - 2016-04-19, 21:54

shrek napisał/a:
szukalem temp. silnika i nie znalazlem

Bo to rzeczywiście zależy od oprogramowania tablicy instrumentów.

pawel1313 - 2016-04-20, 06:14

laisar napisał/a:
shrek napisał/a:
szukalem temp. silnika i nie znalazlem

Bo to rzeczywiście zależy od oprogramowania tablicy instrumentów.


Czyli wszystko jasne - nie ma opcji aby uzyskać w "kulturalny" sposób temp silnika :-|

laisar - 2016-04-20, 09:21

pawel1313 napisał/a:
nie ma opcji aby uzyskać w "kulturalny" sposób temp silnika

To zależy od definicji "kulturalnego" (; - kol. shrek miał powyżej 2 propozycje, które niektórzy mogliby za takie uznać.

shrek - 2016-04-20, 11:11

W niedalekiej przyszlosci przeniose czujnik z lusterka do ukladu chlodzenia.
laisar - 2016-04-20, 12:25

shrek napisał/a:
przeniose czujnik z lusterka do ukladu chlodzenia

To nie zadziała - czujnik z lusterka nie ma odpowiedniego zakresu w górę.

pawel1313 - 2016-04-20, 14:17

Rozwiązanie z wyświetlaniem u kolegi Shreka jest jak najbardziej dla mnie ok tylko obawiam się że nie jest to rzeczywista temp odczytywania przez ECU a na takiej mi zależy.
arnold - 2016-04-20, 16:06

Nawet fabryczne zegary temp. wody nie pokazują rzeczywistych wartości temperatur tylko są dla ozdoby.
shrek - 2016-04-20, 16:13

Moj czujnik podlaczylem pod zasilanie nagrzewnicy tak wic otrzymalem temperature przeklamana o -10 st. Jezeli komus to przeszkadza to moze wykonac przejsciowke i podlaczyc bezposrednio przy termostacie. Takim sposobem otrzyma jak najmniejsze przeklamanie.
laisar - 2016-04-20, 16:17

arnold napisał/a:
nie pokazują rzeczywistych wartości temperatur

Tzn. że niby co konkretnie pokazują?

arnold - 2016-04-20, 20:31

Moja panda od 75 do 100 pokazywała środek skali.
Jakbyś wziął wskazania i wahania współczesnych aut z aktywnymi termostatami to niektórzy dostałiby zawału.

Dardus - 2016-04-20, 22:16

Przerabiałem ten temat podczas jazdy na wczasy, nawet się sprawdził.
Smartfon, odpowiedni program plus ELM przez OBDII, najprostszy bezinwazyjny sposób na odczyt parametrów i nie tylko temperatury, bezpośrednio z ECU. :-D
Zastanawiam się, czy nie zastosować teraz jakiegoś starego smatrfona na stałe. :-)

pawel1313 - 2016-04-21, 07:44

Dardus napisał/a:
Przerabiałem ten temat podczas jazdy na wczasy, nawet się sprawdził.
Smartfon, odpowiedni program plus ELM przez OBDII, najprostszy bezinwazyjny sposób na odczyt parametrów i nie tylko temperatury, bezpośrednio z ECU. :-D
Zastanawiam się, czy nie zastosować teraz jakiegoś starego smatrfona na stałe. :-)


Też się nad tym właśnie zastanawiam, tylko problem w tym że w lodgy mam niewiele miejsca koło OBDII aby na stałe zostawić interfejs w gnieździe.
Jest tam niewielki schowek który po zamknięciu dochodzi prawie do gniazda - nawet takie maleństwo
http://allegro.pl/obd2-bt...5362479788.html
tam mi nie podejdzie a wycinanie dziury itp w tylnej ścianie schowka odpada :-|

shrek - 2016-04-21, 07:53

pawel1313 napisał/a:
Dardus napisał/a:
Przerabiałem ten temat podczas jazdy na wczasy, nawet się sprawdził.
Smartfon, odpowiedni program plus ELM przez OBDII, najprostszy bezinwazyjny sposób na odczyt parametrów i nie tylko temperatury, bezpośrednio z ECU. :-D
Zastanawiam się, czy nie zastosować teraz jakiegoś starego smatrfona na stałe. :-)


Też się nad tym właśnie zastanawiam, tylko problem w tym że w lodgy mam niewiele miejsca koło OBDII aby na stałe zostawić interfejs w gnieździe.
Jest tam niewielki schowek który po zamknięciu dochodzi prawie do gniazda - nawet takie maleństwo
http://allegro.pl/obd2-bt...5362479788.html
tam mi nie podejdzie a wycinanie dziury itp w tylnej ścianie schowka odpada :-|


Zdemontuj i przenies gniazdo troszke dalej.

DrOzda - 2016-04-21, 08:45

Gniazdo wystarczy odkręcić i podwiesić gdzieś za trytytkę obok tablicy bezpieczników.
pawel1313 - 2016-04-21, 09:00

Może i rzeczywiście tak zrobię, najwyżej przez przeglądem przywrócę do stanu pierwotnego ;-) Shrek, Drozda - dzięki :-)
Karenzo - 2016-04-21, 21:41

Możesz sobie kupić combain na androidzie u chinoli za 100-400 $ .
Taki komputerek ma zwykle bluetooth więc podłączasz się elm237 odpalasz program i masz najlepszy komputer pokładowy .
do wyboru do koloru
http://www.aliexpress.com...3574&isrefine=y

Ogólnie fajna sprawa bo można do tego podłączyć neta i kamerki

Dardus - 2016-04-21, 22:16

Alternatywa dla radia, ciekawe czy połączy się z kamerą cofania.
Chociaż ten powinien.
http://www.aliexpress.com...b8-6fd86caadd35

Karenzo - 2016-04-21, 22:37

Przy wyborze raczej kierował bym się ilością ramu .
Ale sam pomysł fajny bo podłączy się net i mamy najlepsze navi + yanosik za darmo
Do tego kamerka cofania i mamy lepszy system multimedialny niż nowe marki premium

pawel1313 - 2016-04-22, 06:39

Bardzo fajny kombajn - gdybym nie miał radia w standardzie to bym się nie zastanawiał :-D
shrek - 2016-04-23, 16:31

Podlaczanie czujnika z lusterka w uklad chlodzenia nie spisal sie. Interwal odswiezania przez licznik jest za wolny. Nawet po godzinie jazdy zegar pokazal prawidlowej temperatury silnika. I w moim odczuciu gdy temperatura przekroczyla 40 stopni (wedlug drugiego termometra juz 88 stopni) tym wolniej sie dzwigal. Wiec porazka nici z temperatury silnika na zegarach w Lodgy.
ryba369 - 2016-06-02, 21:17

Ja planuję zamontować coś takiego na temperaturę oleju i na płyn chłodzący http://allegro.pl/termome...ermometry-14204
niby nie przekłamuje i grosze kosztuje :-)

pawel1313 - 2016-06-03, 06:29

ryba369 napisał/a:
Ja planuję zamontować coś takiego na temperaturę oleju i na płyn chłodzący http://allegro.pl/termome...ermometry-14204
niby nie przekłamuje i grosze kosztuje :-)


A gdzie będziesz się wpinał z sondą ?

art - 2017-01-19, 11:56
Temat postu: Wskaźnik temperatury silnika w Logan II
Jako że Logan II, którego jestem właścicielem, nie ma sygnalizacji temperatury silnika czy jest możliwość dorobienia czegoś takiego ?
mbar - 2017-01-19, 12:10

http://www.reveltronics.c...r-pokladowy-ukp
shrek - 2017-01-19, 12:15

http://www.daciaklub.pl/f...der=asc&start=0

Ja mam taki podlaczony czujnik pod nagrzewnice.

kali - 2017-01-19, 18:51

https://goo.gl/images/xvEiZt
art - 2017-01-20, 06:46

Fajny ten komputerek z pierwszego linku :) wydrukuje i podjade zapytac w warsztacie ile by to kosztowalo
route2000 - 2017-01-20, 08:40

art, a potem zdasz relację co zrobiłeś. ;-)
shrek - 2017-01-21, 22:55

kali, podlaczyles juz ten wynalazek? Jak sie spisuje?
kali - 2017-01-22, 00:02

Podłączyłem całkiem nieźle. Znajdę chwilkę to zdam relację.
Mumin87 - 2019-08-22, 08:47
Temat postu: Logan/sandero II - wskaźnik temperatury silnika
Witam jestem posiadaczem Logan mvc wersja laureat 2019r 1.0 scs czy jest możliwość aby wyświetlała się temp. Silnika jak w innych modelach renault w tych kosteczkach na wyświetlaczu ?
DrOzda - 2019-08-22, 09:33

Było już milion razy wałkowane , nie.
Mumin87 - 2019-08-22, 09:55

To jak sprawdzić temp silnika wertuje i nie widać tych milionowych postów?
Obywatel MK - 2019-08-22, 11:32

Producent nie przewidział kontroli temperatury dla kierowcy, być może po podpięciu modułu do gniazda OBD można ją zobaczyć w oprogramowaniu.
telecaster1951 - 2019-08-22, 11:33

Tylko poprzez temperaturę powietrza z nawiewów. Leci ciepłe - silnik rozgrzany.
Dymek - 2019-08-22, 11:50

Mumin87 napisał/a:
To jak sprawdzić temp silnika

W wersjach "na Europę" nie ma takiej opcji fabrycznie.
Rozwiązanie zastępcze- zakup modułu bluetooth wpinanego do gniazda OBD i ściągnięcie dowolnej Apki na smartfona, wtedy możesz odczytywać temperaturę w stopniach C. I mnóstwo innych parametrów również.

Dardus - 2019-08-22, 19:11
Temat postu: Re: Logan mvc wskaźnik temp
czy jest możliwość aby wyświetlała się temp. Silnika



Jest możliwość i nie tylko temperatury.
Od dłuższego czasu korzystam przykładowo z Olivia Drive - OBD2 i mogę polecić, jest też wiele innych podobnych aplikacji.
Połączenie jak kolega powyżej opisał.

adrian23 - 2019-08-23, 13:48

podepnę się, czy w logan II 2013 rok też mogę zrobić taki zabieg?
Wystarczy najprostszy OBD za 20 zł np taki:
https://allegro.pl/oferta/interfejs-diagnostyczny-elm327-bluetooth-z-pl-odb2-7404690823
oraz apka na telefon?

Dardus - 2019-08-23, 14:09

Bez problemu powinno działać.
Tylko ja bym zainwestował w interfejs przynajmniej za 50zł.
Ten z linku potrafi czasami zrywać połączenie z telefonem.

Dymek - 2019-08-23, 14:56

adrian23 napisał/a:
Wystarczy najprostszy OBD za 20 zł np taki?

Wybierz któryś ICAR VGATE na bluetooth, czyli raczej od 50zł.

Dymek - 2019-08-30, 10:31

W tym temacie, w ramach ciekawostki- w najnowszych egzemplarzach Renault Logan Stepway czy Renault Dokker Stepway w Rosji, pojawiły się nowe wyświetlacze komputera pokładowego. Powrócono do wskaźnika temperatury silnika w formie pionowych cegiełek- po lewej stronie, symetrycznie do wskaźnika poziomu paliwa.
Ciekawe czy ta wersja trafi też do Dacii...

buladag - 2020-01-26, 13:38

http://www.daciaklub.pl/f...1802746#1802746
effesse72 napisał/a:
Now I have to study hard for implement the Temp of Coolant of Engine (I don't like the little vertical bars)

Temperature of coolant? Its possibile to enable it?

effesse72 - 2020-01-26, 13:42

buladag napisał/a:
Temperature of coolant? Its possibile to enable it?


Hi, I studied it on the Deutsche DACIA forum, but it's only for Logan/Sandero II I think.

buladag - 2020-01-26, 13:46

Hmm Lodgy has the same gauges.
effesse72 - 2020-01-26, 13:52

buladag napisał/a:
Hmm Lodgy has the same gauges.


Probably it will work but you need to look for someone that already did to be sure at 100% to avoid damages to your lovely Dodgy.

Dymek - 2020-01-26, 14:49

effesse72 napisał/a:
Now I have to study hard for implement the Temp of Coolant of Engine (I don't like the little vertical bars)

Is this your picture? This screen is inactive in our Dacias. I would like to know how to enable this vertical indicator ... There is such an option in DDT4ALL, but unfortunately it is also inactive.

buladag - 2020-01-26, 15:25

Dymek napisał/a:
There is such an option in DDT4ALL, but unfortunately it is also inactive.


Gdzie tego szukać w ddt4all?

effesse72 - 2020-01-26, 17:58

Dymek napisał/a:
effesse72 napisał/a:
Now I have to study hard for implement the Temp of Coolant of Engine (I don't like the little vertical bars) and 4WD Inclination Data, if it will be possible ;-)

Is this your picture? This screen is inactive in our Dacias. I would like to know how to enable this vertical indicator ... There is such an option in DDT4ALL, but unfortunately it is also inactive.

4x4 indications will not be in Sandero. Only Duster has the module needed to read the slope


Yes Dymek, it is my car ;-) see this link for trying your-self , keep ENABLED the best Antivirus you have!

https://lisandru.eu/automotive/dacia-logan-sandero-ddt4all-hidden-features.html

buladag - 2020-01-26, 20:22

effesse72 thanks, it works in Lodgy.


effesse72 - 2020-01-26, 21:18

buladag napisał/a:
effesse72 thanks, it works in Lodgy.

[url=https://i.postimg.cc/SN588fjJ/20200126-200028.jpg]Obrazek[/url]


You are welcome Buladag, happy DACIA to all!

Dymek - 2020-01-26, 21:26

I'll check tomorrow! If it succeeds it will be strange. Nobody in our forum has probably published it yet.
buladag - 2020-01-26, 21:31

Ciekawostka, przejechałem 8km w jedną wyjeżdżając z +15st. C, 20min postoju, 8km w drugą i więcej niż 3 kreski się nie pokazało.
Dymek - 2020-01-26, 21:57

buladag napisał/a:
Ciekawostka, przejechałem 8km w jedną wyjeżdżając z +15st. C, 20min postoju, 8km w drugą i więcej niż 3 kreski się nie pokazało.

Zgodnie z opisem nie powinno być więcej niż 3 kreski, skoro mamy montowane termostaty na zakres poniżej 90 stopni.

buladag - 2020-01-26, 22:04

Mhm, tak mnie zmyliło bo tam gdzieś jest wrzucona fotka z 5 kreskami :D
Dymek - 2020-01-27, 08:34

Niestety- tak jak pisałem wcześniej- nie udaje mi się tego włączyć. Próbowałem z tym ćwiczyć już 2 lata temu.
U mnie pozycje w "Cluster TDB" mają inne nazwy. Niezależnie którą z nich wybiorę lewa część tej tabeli "Configuration 2" (czyli kolumna "Read") jest czerwona- nie odczytuje bieżących ustawień. Zapis jest również niemożliwy. Czyli "Configuration 2" nie działa, ale zakładka "GENERAL CONFIGURATION - SCREEN 1" działa bez problemu- włączałem tam już ekran z zegarkiem.
Może nowsze liczniki mają inny soft...?

buladag - 2020-01-27, 09:10

Sprawdź z boku wersją którą masz tam do wyboru. U mnie na wersji 5 wywalało błąd na czerwono natomiast poszło bez problemu na wersji 4.9.
Dymek - 2020-01-27, 09:20

buladag napisał/a:
Sprawdź z boku wersją którą masz tam do wyboru. U mnie na wersji 5 wywalało błąd na czerwono natomiast poszło bez problemu na wersji 4.9.

Sprawdzałem każdą wersję... Jaka jest u Ciebie pełna nazwa tej pozycji z 4.9?
U mnie jest "CLUSTER_x52_X67_X79_X92_v4.9"- na pewno nie jest to taka krótka nazwa jak te podawane w opisie na linkowanej stronie, czyli "CLUSTER v4.9".

buladag - 2020-01-27, 09:32

Oj niestety nie pamiętam aktualnie rozłożyła mnie grypa bez podpinania do auta chyba nie jesteśmy w stanie tego sprawdzić. Maby effesse72 know which version he choose?
effesse72 - 2020-01-27, 13:38

buladag napisał/a:
Oj niestety nie pamiętam aktualnie rozłożyła mnie grypa bez podpinania do auta chyba nie jesteśmy w stanie tego sprawdzić. Maby effesse72 know which version he choose?


I think the best is doing at first a search for the installed ECUs in DDT4ALL then choose the correct Cluster TDB. This evening I will try to use again the Wi-Fi OBD2 Interface because I need to turn off the External Temp and the Clock on the BC and I will check if the menu CLUSTER is v5.0, for example. Best regards, Stefano.

Dymek - 2020-01-27, 15:36

Na niemieckim forum jest info, że temperaturę cieczy chłodzącej daje się aktywować dla liczników w wersji "14" (nie wiem jak to sprawdzić)- wyprodukowanych od września 2017. Mój licznik może być starszy.
effesse72 - 2020-01-27, 20:34

buladag napisał/a:
Temperature of coolant? Its possibile to enable it?


https://www.drive2.ru/b/512854005710323853
https://www.drive2.ru/b/488108671893504744
https://www.drive2.ru/l/507087342100545923

Dymek - 2020-01-28, 09:27

effesse72 napisał/a:
I think the best is doing at first a search for the installed ECUs in DDT4ALL then choose the correct Cluster TDB.

It won't work on my Sandero 2017. In DDT4ALL you can see that he is looking for five ECUs, including one CLUSTER TDB. This can be seen in the search line at the bottom of the screen. But after searching, the CLUSTER TDB found is not displayed, so it cannot be selected. All CLUSTERs permanently visible in DDT4ALL for Sandero II do not allow turning on the coolant temperature option. In "Configuration 2" all options are inactive.

buladag - 2020-01-28, 09:32

Ja nigdy nie wyszukuję, tylko wybieram ręcznie Lodgy i dalej to co tam potrzebuję. W tym przypadku do wyboru były dwie wersje i na 4.9 się zaprogramowało. Ddt4all używam tego pełnego, nie tylko obciętego dla Dacii bo w tym dla Dacii nie mogłem np. aktywować zegarka.
Dymek - 2020-01-28, 09:45

buladag napisał/a:
Ja nigdy nie wyszukuję, tylko wybieram ręcznie Lodgy i dalej to co tam potrzebuję. W tym przypadku do wyboru były dwie wersje i na 4.9 się zaprogramowało. Ddt4all używam tego pełnego, nie tylko obciętego dla Dacii bo w tym dla Dacii nie mogłem np. aktywować zegarka.

No zgadzam się. Też używam pełnej i chyba ostatniej wersji DDT4ALL. Jednak próbowałem wyszukać i efekty są takie, że akurat podczas wyszukiwania pojawia się na dole info w rodzaju, że "Cluster TDB nie jest w 100% zgodny" i wyszukanego licznika w ogóle nie wyświetla. Przyjmuję więc, że jest tak jak podano na forum Dacianer.de- opcja nie działa w licznikach starszych niż wrzesień 2017. Mam samochód z grudnia więc może się to zgadzać.

effesse72 - 2020-02-03, 22:40

buladag napisał/a:
Ja nigdy nie wyszukuję, tylko wybieram ręcznie Lodgy i dalej to co tam potrzebuję. W tym przypadku do wyboru były dwie wersje i na 4.9 się zaprogramowało. Ddt4all używam tego pełnego, nie tylko obciętego dla Dacii bo w tym dla Dacii nie mogłem np. aktywować zegarka.


Hello dear Buladag and Dymek,
I did again one test and this time shooted some pictures, hope they can be usefull to all of us!
Best regards and thank you very much again, Stefano.

Dymek - 2020-02-04, 15:55

Mały Off-Topic. Historia zatoczyła koło i na niektórych rynkach do Sandero i Logan wraca normalny wskaźnik temperatury- zdjęcie z nowego Renault Sandero z Rosji.
effesse72 - 2020-02-07, 19:58

Dymek napisał/a:
Mały Off-Topic. Historia zatoczyła koło i na niektórych rynkach do Sandero i Logan wraca normalny wskaźnik temperatury- zdjęcie z nowego Renault Sandero z Rosji.


Hello dear Dymek, it seems as the central part of Duster tacho!

Łukasz_M - 2020-07-08, 20:52

Dymek napisał/a:
adrian23 napisał/a:
Wystarczy najprostszy OBD za 20 zł np taki?

Wybierz któryś ICAR VGATE na bluetooth, czyli raczej od 50zł.

Tak dla potomności to OBD II w wersji WiFi może być lepszym rozwiązaniem jeśli chce się korzystać z zestawu głośnomówiącego, muzyki przez bluetooth. Teoretycznie są programiki pozwalające współdzielić bluetooth przez dwa urządzenia, ale to dodatkowy stopień komplikacji.
Z łatwością można też zaadaptować na taką tablicę wskaznikową stary,lub nieużywany telefon lub tablet. Np. ICar Pro sam się aktywuje bez wyciągania z gniazda i przycisku na obudowie więc zostaje tylko włączyć taki dodatkowy ekran i apkę a OBD zostaje w gniezdzie cały czas

Dymek - 2020-07-09, 10:51

Odnośnie tematu podstawowego poruszonego w tym wątku- jest aktualizacja. W Daciach sprzedawanych od mniej więcej początku 2018 roku istnieje możliwość włączenia opcji wyświetlania temperatury silnika w formie "linijki" opisanej w instrukcjach obsługi- czyli dodatkowy ekran z literką "t" i rzędem 0-5 pionowych kresek. Możliwe do włączenia za pomocą ddt4all. Link do wątku: KLIK
Sprawdzone także przeze mnie w Sandero 2020, działa.

telecaster1951 - 2020-07-09, 13:50

Dymek, A możesz dac instrukcję jak to zrobić? W tamtym wątku jest bałagan. Do tego pisałeś o problemach.
Dymek - 2020-07-09, 14:21

telecaster1951 napisał/a:
Dymek, A możesz dac instrukcję jak to zrobić? W tamtym wątku jest bałagan. Do tego pisałeś o problemach.

Jedynym problemem jest rocznik samochodu a konkretniej- data produkcji samego licznika. Podobno licznik musi mieć oprogramowanie w wersji "14" lub wyższej a to podobno oznacza datę produkcji licznika od września 2017. W moim Sandero nie mogę tego włączyć, bo jest produkcyjnie z października 2017 a licznik pewnie sporo starszy. Także początek 2018 to "na dwoje babka wróżyła", ale w samochodach z 2019 i 2020 to już na pewniaka można to włączać, tym bardziej że kilka osób już włączało.
A instrukcją jest zdjęcie poniżej z ekranem ddt4all- jeżeli w zakładce "Configuration 2" program odczyta dane w lewej kolumnie (czyli Lecture), w pozycji "EngTemp_Present", to wystarczy w prawej kolumnie (Ecriture) wybrać "EngTemp is present" i zapisać. Natomiast jeśli lewa kolumna będzie cała na czerwono, to nie ma co próbować, bo licznik nie obsługuje tej opcji.

telecaster1951 - 2020-07-09, 19:57

I kicha. Auto z 2019 i lewa kolumna ma czerwono...

Słuchaj, A to może być wina ELMa? Niby się z nim łączy, ale w sumie nigdzie nie czyta nic z auta. Wszędzie jest czerwono.

Dymek - 2020-07-09, 22:02

telecaster1951 napisał/a:

Słuchaj, A to może być wina ELMa? Niby się z nim łączy, ale w sumie nigdzie nie czyta nic z auta. Wszędzie jest czerwono.

Jak to nic nie czyta? A inne ustawienia licznika?Jeżeli nic nie czyta, to nie ma prawa działać.

telecaster1951 - 2020-07-09, 22:52

Nic. Wszystko czerwone. Program pokazuje status połączono, niby się komunikuje z Elmem, ale nic nie odczytuje. W dowolnym ustawieniu wszystko jest No Data. Nie tylko ustawienia licznika, ustawienia wycieraczek to samo. Zakładam że ELM jest do kitu. Jutro od kumpla pożyczę jego wtyczkę i zobaczę co wyjdzie. Ten mi został jeszcze z Chevroleta. Tam działał.
Dymek - 2020-07-10, 09:21

telecaster1951 napisał/a:
Nic. Wszystko czerwone. Program pokazuje status połączono, niby się komunikuje z Elmem, ale nic nie odczytuje. W dowolnym ustawieniu wszystko jest No Data. Nie tylko ustawienia licznika, ustawienia wycieraczek to samo.

No to inny interfejs potrzebny dla sprawdzenia. Program zapewne komunikuje się z ELM, ale ELM nie komunikuje się z samochodem.
Co do wersji licznika- jest opisana na naklejce z tyłu, poniżej fotka mojego licznika z 2017, ale jak widać niestety jeszcze w wersji V13... :cry:

telecaster1951 - 2020-07-10, 20:02

No sukces. Po przetestowaniu 4 ELMów, udało się znaleźć działający. Wskaźnik temperatury się objawił. Dzięki za pomoc!

[ Komentarz dodany przez: laisar: 2020-07-20, 01:36 ]
O interfejsach - http://www.daciaklub.pl/f...1810150#1810150.

Dymek - 2020-07-10, 21:21

telecaster1951 napisał/a:
Wskaźnik temperatury się objawił. Dzięki za pomoc!

Gratulejszyn! I zazdraszczam... 👍

Łukasz_M - 2020-07-13, 09:50
Temat postu: Temperatura płynu chłodniczego to nie temperatura silnika
Temperatura płynu chłodzącego to nie temperatura silnika, inaczej pisząc to tylko pochodna temperatury silnika która osiąga tą niby poprawna temperaturę w okolicach 90°C o kilkanaście kilometrów wcześniej a nawet o kilkanaście minut wcześniej niż temperatura silnika stanie się robocza. Silnik jest rozgrzany gdy temperatura oleju dobije do tej roboczej wartości bo to on smaruje silnik i dociera tam gdzie ciecz chodząca nie ma prawa docierać. Reasumując jak ten wskaźnik dobije do tej niby poprawnej temperatury silnika to i tak przez następne kilkanaście minut lepiej nie szaleć z prędkością obrotową silnika. Szczególnie jak się jedzie z dieslem gdzie rozgrzanie tego oleju to może trwać nawet ponad 20 km lub ponad 20minut - szczególnie w zimie.
Zadaniem cieczy chłodzącej jest szybko odbierać i oddawać ciepło, olej również , jednak nie powinien tej temperatury już tracić tak szybko jak ciecz chłodząca.

Dymek - 2020-07-13, 10:28
Temat postu: Re: Temperatura płynu chłodniczego to nie temperatura silnik
Łukasz_M napisał/a:
Temperatura płynu chłodzącego to nie temperatura silnika...

Myślę, że z tego uproszczenia wszyscy zdają sobie doskonale sprawę. Piszemy "temperatura silnika", bo dokładnie tak opisuje ten wskaźnik producent w Instrukcji Obsługi.
Aby wszystkie informacje były już w jednym miejscu- dodaję interpretację odczytów naszych "pięciu kresek", zaczerpniętą z obcego forum:
0 kresek: poniżej 25 ° C
1 kreska: 25 – 49.9 ° C
2 kreski: 50 – 74.9 ° C
3 kreski: 75 – 92.9 ° C
4 kreski: 93 – 102.9 ° C
5 kresek: od 103 ° C
Jak na razie osoby, którym udało się to uruchomić, zeznają że po rozgrzaniu, podczas normalnej jazdy uzyskują prawidłowy odczyt 3 kresek.

eio - 2020-07-13, 11:00

W moim MCV2 z 2017 jest jedno czerwone pole w kolumnie Lecture - DPF_PRESENT - "no data". Pozostałe są białe. Auto wyprodukowane pod koniec listopada 2017 (wg charakterystyki w ddt4all). Tablica wymieniana była po jej awarii w grudniu 2019 r. Nie wiem z którego roku ona jest. Wykorzystałem icar pro z ddt4all dla wszystkich aut grupy Renault w wersji z 09/07/2019. Przełączyłem Eng_Temp_Present na "...is present" w kolumnie Ecriture. Nie mam dodatkowej osi temperatury na wyświetlaczu. Czy jest nowsza wersja ddt4all?
Dymek - 2020-07-13, 11:16

eio napisał/a:
Przełączyłem Eng_Temp_Present na "...is present" w kolumnie Ecriture. Nie mam dodatkowej osi temperatury na wyświetlaczu. Czy jest nowsza wersja ddt4all?

Może nie zatwierdziłeś zmian? A teraz jak połączysz się ponownie, to co ci pokazuje w okienku odczytu w kolumnie Lecture? Masz "not present", czy "is present"? Jeśli "is present" to znaczy, że zapisał zmianę.
No i nie wiem o jakiej "osi" piszesz- to nie będzie dodatkowa oś, tylko dodatkowy, osobny "ekran" komputerka, który wywołasz przewijając kolejno ekrany. Zgodnie z instrukcją obsługi:

eio - 2020-07-13, 11:47

Dymek napisał/a:
Może nie zatwierdziłeś zmian?

Poprzednio rzeczywiście nie zatwierdzałem zmian... Teraz zrobiłem to wg ostatniego screenu. Usunąłem też "is present" dla ostatniego wiersza (zmieniłem na "not"). I zatwierdziłem wg podanej kolejności. Ciekawe, bo po tym pojawiły się 2 czerwone pola - dla Eng_Temp_Present i DPF_PRESENT. Kolor pierwszego zmieniał się na biały po wciśnięciu zielonej kulki. Pojawił się dodatkowy ekran (nie z lewą osią) - po przewinięciu ekranów. Nowy ma 2 litery i ikonkę samochodu na środku. Pierwsza litera jest podobna do £ (takie podwójne L), a druga to I. Samochód jeszcze nie wybuchł.

Edit: O! Mój nowy ekran jest podobny do tego, który przedstawiłeś na dodatkowym zdjęciu powyżej. Czy to jest to?

Edit2: Gdzieś wcześniej, może nie na tym forum, widziałem dwie osie jednocześnie wyświetlane. Lewa była dla temperatury a prawa dla paliwa. Dlatego oczekiwałem obu na raz. Ale jeśli wyjdzie, to może być osobno.

Dymek - 2020-07-13, 12:55

eio napisał/a:
Edit: O! Mój nowy ekran jest podobny do tego, który przedstawiłeś na dodatkowym zdjęciu powyżej. Czy to jest to?

Czyli się udało ;-) Ta literka to "t" a druga "I" to nie litera, lecz kreska temperatury- w miarę nagrzewania silnika pojawiają się kolejne kreski.
Cytat:
Edit2: Gdzieś wcześniej, może nie na tym forum, widziałem dwie osie jednocześnie wyświetlane. Lewa była dla temperatury a prawa dla paliwa. Dlatego oczekiwałem obu na raz. Ale jeśli wyjdzie, to może być osobno.

Zdjęcia z pionową "osią" temperatury, widoczną z lewej strony okna, pochodzą z nowych, rosyjskich modeli Renault Sandero i Logan. U nas nic takiego nie zobaczysz- nasze wyświetlacze nie umożliwiają wyświetlania takiego wskaźnika.

Przy okazji- przestrzegam przed radosnym klikaniem wszędzie gdzie się da w programie ddt4all. W tym wątku ingerujemy tylko w pierwszą linijkę dotyczącą temperatury. Przypominam też, że wszelkie działania podejmujemy wyłącznie na własne ryzyko.

eio - 2020-07-13, 13:33

Nie robię zmian na łapu capu. Odwzorowałem ustawienia, które przedstawiłeś na swoim zrzucie w programie ddt4all. Nie wiem czemu wcześniej miałem "is present" w ostatniej linijce. Miałem hipotezę, że ta linijka blokowała inne ustawienia. Poza tym, pomimo tamtego ustawienia, była nieaktywna, bo miała "no data" zaznaczone na czerwono. Nie mam DPF. Nie ryzykowałem. Kilkanaście dni temu zrobiłem zrzuty ekranowe z obrazów ddt4all z mojego auta - wielu ustawień i parametrów. Większości, bo brakło mi cierpliwości dla wszystkich. Trwało to kilka godzin, a później dłuuugie podładowanie akumulatora samochodu. Mam takie zabezpieczenie w razie czego.

Wcześniej już straciłem nadzieję, że mogę uzyskać temperaturę płynu chłodzącego / silnika na ekranie w moim aucie. Dzięki Dymek za pomoc i zrzut ekrany z podaną kolejnością kliknięć. Pozostało jeszcze doświetlanie zakrętów - być może tam również nie zatwierdziłem zmian wg procedury. Sprawdzę to później. Ale to już inny temat.

[ Komentarz dodany przez: laisar: 2020-07-20, 01:25 ]
O doświetlaniu - http://www.daciaklub.pl/f...1810170#1810170.

Dymek - 2020-07-14, 07:44

Wnioskuję o zaprzestanie w tym wątku dyskusji o interfejsach i przeniesienie się do innego działu... Jest o tym odpowiedni, wydzielony i podwieszony wątek.
Pozostańmy przy temacie uruchamiania odczytu temperatury, przy założeniu że mamy już sprawny interfejs. ;-)

Łukasz_M - 2020-07-14, 09:57

1. Czym chcesz uruchamiać ten odczyt temperatury jak nie interfejsem?
2. Więcej zyskasz jak sobie ten odczyt uruchomisz na telefonie niż z tych kreseczek
3. Moim zdaniem te kreseczki mogą tylko wskazać na to że temperatura 'być może jest prawidłowa', zakres przedziału --- jest zbyt szeroki w porównaniu do roboczej i bezpiecznej temperatury w okolicach 90°C.
Dlaczego Renault zlikwidował to wskazanie? może dlatego że menu staje się już przydługie a wskazania są i tak mało precyzyjne. Zresztą sama forma wskazania za pomocą kreseczek też jest jakąś kombinacją alpejską - zajmuje to pięć pozycji wyświetlacza - spokojnie można by tam wrzucić samą temperaturę w postaci liczbowej jednak są kreseczki które łatwo pomylić ze stanem - 'brak odczytu temperatury'. Występujące w niektórych ekranach cegiełki mają lepszą rozdzielczość. Jak uruchomić te cegiełki? W których Daciach one są dostępne?

eio - 2020-07-14, 10:32

Łukasz_M napisał/a:
Jak uruchomić te cegiełki? W których Daciach one są dostępne?

Z tematu wynika że tylko w Rosji w Sandero/Logan Stepway ale ze znaczkami Renault a nie Dacii.

Dymek - 2020-07-14, 11:38

Łukasz_M napisał/a:
1. Czym chcesz uruchamiać ten odczyt temperatury jak nie interfejsem?

Temat skierowany jest do użytkowników, którzy mają interfejs i ingerowali już w inne ustawienia i opcje, głównie za pomocą programu ddt4all. Rozważania w stylu "który interfejs lepszy i do czego" znajdują się w osobnym wątku. Zapraszamy więc TUTAJ
Cytat:
2. Więcej zyskasz jak sobie ten odczyt uruchomisz na telefonie niż z tych kreseczek

Znakomita większość osób wyposażonych w interfejs zdaje sobie doskonale sprawę z możliwości odczytu mnóstwa parametrów na smartfonie, w tym i bezpośredniego odczytu temperatury w stopniach. Ale nie każdy ma ochotę jeździć cały czas z wpiętym interfejsem i uruchomiona apką monitorującą.
Temat dotyczy możliwości włączenia uproszczonego wskaźnika temperatury na wyświetlaczu komputerka- w postaci takiej, jak zaplanował to producent. Uszanuj to, że część osób chce sobie taki uproszczony odczyt włączyć
Cytat:
Dlaczego Renault zlikwidował to wskazanie? .... Występujące w niektórych ekranach cegiełki mają lepszą rozdzielczość. Jak uruchomić te cegiełki? W których Daciach one są dostępne?

Obecnie nie ma i nie było takich wersji w Daciach- odkąd ekran komputerka przeniesiono na prawą stronę licznika.
Stare modele, mające ekran komputerka na środku licznika, rzeczywiście miały odczyt temperatury pionowymi cegiełkami, analogicznie jak poziom paliwa. Zmieniając licznik wprowadzono inny wyświetlacz, który tych cegiełek po prostu nie posiada (nie ma w ogóle tych pól)- nie ma więc sposobu na ich włączenie. Taki wyświetlacz był dotąd zarówno w Daciach, jak i w ich odpowiednikach ze znaczkiem Renault. Jednak od 2019 roku w wersjach Renault stopniowo wprowadzają kolejny nowy wyświetlacz, w którym powrócono do cegiełek temperatury.
Do Dacii to raczej nie trafi- prędzej wejdą nowe modele Dacii z całkowicie nowymi licznikami.

Mumin87 - 2020-07-14, 21:32

udało się uruchomić dacia logan 2019 prymitywny wskaznik ale działa 3 kreski to norma dla pracy silnika u mnie tez tak wskazuje
nowy - 2020-07-14, 21:52

Może kolega gdzieś z okolic Wrocka przypadkiem?
eio - 2020-07-20, 13:36
Temat postu: Re: Temperatura płynu chłodniczego to nie temperatura silnik
Dymek napisał/a:

0 kresek: poniżej 25 ° C
1 kreska: 25 – 49.9 ° C
2 kreski: 50 – 74.9 ° C
3 kreski: 75 – 92.9 ° C
4 kreski: 93 – 102.9 ° C
5 kresek: od 103 ° C

Dla mnie mega wygoda. Nie muszę mieć wpiętego smartfona, by zobaczyć temp. płynu chłodniczego.

Po przejechaniu 40 km miałem na liczniku 3 kreski, czyli temp w zakresie 75-93 C. Na zewnątrz było 27 C. W aplikacji na smartfonie połączonego poprzez bluetooth z interfejsem wpiętym w gniazdo diagnostyczne auta temp. płynu wyniosło 77 C (kilka minut później). Natomiast blok silnika, miejsce nieprzykryte plastikami gdzieś obok sondy lambda, po styknięciu sondą z multimetru, miał wynik 122 C (po minucie czy dwóch).

Trojan1000 - 2021-01-30, 16:46

Dymek napisał/a:
telecaster1951 napisał/a:
Dymek, A możesz dac instrukcję jak to zrobić? W tamtym wątku jest bałagan. Do tego pisałeś o problemach.

Jedynym problemem jest rocznik samochodu a konkretniej- data produkcji samego licznika. Podobno licznik musi mieć oprogramowanie w wersji "14" lub wyższej a to podobno oznacza datę produkcji licznika od września 2017. W moim Sandero nie mogę tego włączyć, bo jest produkcyjnie z października 2017 a licznik pewnie sporo starszy. Także początek 2018 to "na dwoje babka wróżyła", ale w samochodach z 2019 i 2020 to już na pewniaka można to włączać, tym bardziej że kilka osób już włączało.
A instrukcją jest zdjęcie poniżej z ekranem ddt4all- jeżeli w zakładce "Configuration 2" program odczyta dane w lewej kolumnie (czyli Lecture), w pozycji "EngTemp_Present", to wystarczy w prawej kolumnie (Ecriture) wybrać "EngTemp is present" i zapisać. Natomiast jeśli lewa kolumna będzie cała na czerwono, to nie ma co próbować, bo licznik nie obsługuje tej opcji.



Ja mam Logana MCV II z 2016 roku. Mam ten sam problem. Czy zegary się różniły tylko softem? jeśli tak to za pomocą programu renolink można zgrać pamięć flash i eeprom oraz ponownie ją wgrać. Jeśli elektronika zegarów jest identyczna to wystarczy zgrać soft z nowszych zegarów i wgrać do starszych.

Dymek - 2021-01-30, 23:41

Trojan1000 napisał/a:
Czy zegary się różniły tylko softem? Jeśli elektronika zegarów jest identyczna to wystarczy zgrać soft z nowszych zegarów i wgrać do starszych.

Nie mam pojęcia czy to jest wykonalne... Już nawet myślałem o zakupie nowszych zegarów, bo chyba przebieg samochodu zapisywany jest gdzieś indziej? Swoją drogą wiadomo, że elektrycznie bez problemu współpracują zegary z Clio i wszystko jest wtedy wyświetlane, tylko mechanicznie już nie za bardzo...

Dariusz77 - 2021-02-04, 07:03

Bardzo fajny tip :-) Wskaźnik temperatury aktywowany. Logan MCV 2 sce 1.0 z 2019. Dziękować, dziękować.... :mrgreen:
Dymek - 2021-02-07, 19:11

Trojan1000 napisał/a:
...za pomocą programu renolink można zgrać pamięć flash i eeprom oraz ponownie ją wgrać. Jeśli elektronika zegarów jest identyczna to wystarczy zgrać soft z nowszych zegarów i wgrać do starszych.

Próbowałeś coś działać w tym temacie? Czy na pewno ten programik umożliwi wgrywanie softu? Będę w posiadaniu nowych zegarów "w celach naukowych" i ten temat mnie interesuje...

Killer King - 2021-02-07, 19:27

Może uda się zrobić, żeby jednocześnie pokazywał temp. cieczy chłodzącej i temp. oleju.
Trojan1000 - 2021-02-22, 21:37

Dziś mój kolega użyczył mi Dacie abym mógł zgrać soft z jego zegarów. Auto rocznik 2018 więc teoretycznie da się włączyć temperaturę cieczy. Faktycznie w jego zegarach dało się zmienić opcję aby był wskaźnik teoretycznie włączony. Niestety na ekranie komputera pokładowego niewidać wskaźnika temperatury.

Pliki ściągnięte z zegarów z auta rocznik 2018.

Dymek - 2021-02-23, 10:29

Trojan1000 napisał/a:
Dziś mój kolega użyczył mi Dacie abym mógł zgrać soft z jego zegarów. Auto rocznik 2018...

Dziwne... czy aby na pewno procedura była właściwa i zegary "przyjęły" rozkaz? Robiłem to już kilka razy i zawsze, gdy ta opcja była w ogóle dostępna w programie ddt4all, to zegary przyjmowały tą zmianę (po kliknięciu przycisku "Aknowledge modifications") i ponownym włączeniu stacyjki i silnika. Ja mam luzem nowe zegary z lutego 2019 i chciałbym trochę zgłębić temat różnic softu. Ponoć istotna jest wersja softu widoczna na etykiecie zegarów- do zadziałania tej opcji wymagana jest minimum wersja V14.00. Moje zegary z września 2017 mają jeszcze V13.00 a zegary z lutego 2019- V16.00.

Pytanie do wszystkich zorientowanych- czy tablica zegarów niepodłączona do instalacji samochodu (z podpiętym jedynie zasilaniem) daje możliwość podłączenia się do niej programatorem? Czyli sytuacja- zegary na stole z podłączonym zasilaniem i interfejsem podpiętym po CAN?

Trojan1000 - 2021-02-23, 18:22

Niby wszystko poszło tak jak miało. Możliwe że te zegary to jakaś wersja "przejściowa". Najłatwiej zgrać soft z zegarów które są zamontowane w aucie. Trzeba poprosić kogoś kto ma w miarę nową Dacię.
RobertK - 2021-03-25, 19:41

Witam.

Mam taki odczyt w moim DUSTER 2017 chyba nie można aktywować temp , czy coś robię zle ?

eio - 2021-03-25, 20:35

RobertK napisał/a:
Mam taki odczyt w moim DUSTER 2017 chyba nie można aktywować temp , czy coś robię zle ?
Na tej tablicy nie zrobisz. Poszukaj innej, gdzie jest aktywne.
RobertK - 2021-03-25, 20:46

Dziękuje za informacje.

Pozdrawiam.

Dymek - 2021-03-26, 08:15

RobertK napisał/a:
Mam taki odczyt w moim DUSTER 2017 chyba nie można aktywować temp , czy coś robię zle ?

Jak lewa strona tabeli będzie na czerwono, to nic z tego. Masz zbyt starą wersję zegarów, aby to włączyć, to tak jak u mnie.

eastcowboy - 2021-03-27, 08:19

RobertK napisał/a:
Mam taki odczyt w moim DUSTER 2017 chyba nie można aktywować temp , czy coś robię zle ?

At the bottom of the picture the scan result shows you are connected to Radio CAN.
The cluster ecu is located on the vehicle CAN.
remove your adapter
The cluster version must be 14.00 or higher for the water temperature.

kielon - 2022-04-03, 17:14
Temat postu: Wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej
Witajcie,

Nie znalazłem odpowiedzi na swoje pytanie a w saunie chciałbym mieć podgląd na temperaturę chłodziwa. Ktoś jakiś rozwiązał ten problem? Czy ewentualnie uniwersalny komputer podłączany pod OBD da radę?
Ale coś takiego zastosować niż przegrzać ewentualnie silnik.

Jakieś pomysły?

eio - 2022-04-03, 17:44

Było o tym np. tutaj (6. post) http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=19232 i link do tematu.
laisar - 2022-04-03, 17:45

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=9361

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=7121

kielon - 2022-04-03, 17:45

O dziękuję bardzo. Słabo szukałem w takim razie. Muszę zgłębić temat.
buladag - 2022-04-03, 18:34

W Lodgy da się aktywować, więc w Loganie pewnie też.
ceranix3 - 2022-08-22, 18:33

Panowie, a czy przez ten interfejs da sie aktywowowac te kwadraty od temperatury silnika? Czy one pojawiaja sie natychmiast zalozmy 2 czy dopiero po jakims czasie.Pisze bo auto bede mial za dwa dni a jak jechalem kawalek to jakos nie kojarze czy byly czy nie .Z pewnoscia brak danych o spalaniu pewnie przez to ze jest LPG.Czemu to rozlaczaja jak jest LPG? Przeciez na benie tez sie jezdzi.Ale widze ze idzie to ogarnac.Pytam o te kwadraty od temperatury.Ciekawe czym jeszcze mnie zaskocza.
matek - 2024-01-11, 09:06

Witam
Czy jest ktoś z Łodzi w celu ogarnięcia tematu wskaźnika temp. w prawym zegarze SANDERO LIFT
z 2019r 1,0SCE. Chodzi mi o pokierowanie krok po kroku lub nawet fizyczną pomoc.
Pozdrawiam

Dymek - 2024-01-11, 09:16

matek napisał/a:
...ogarnięcia tematu wskaźnika temp. w prawym zegarze SANDERO LIFT
z 2019r 1,0SCE.
To nie w zegarze, lecz na ekranie komputerka pokładowego. Obecnie jest jeszcze łatwiej, bo opcja włączenia tego zawitała nawet do prostych smartfonowych apek- jak np. Car Scanner. Wystarczy kliknąć...
matek - 2024-01-11, 09:38

Ok. zgoda nie w zegarze ale na wyświetlaczu w prawym zegarze po paru naciśnięciach przyciskiem przewijanie opcji. Rozumie, że nie da się uzyskać tej informacji razem
z wskaźnikiem stanu paliwa.

Dymek - 2024-01-11, 10:12

matek napisał/a:
Rozumie, że nie da się uzyskać tej informacji razem
z wskaźnikiem stanu paliwa.
Zgadza się, na naszych wyświetlaczach tego nie przewidziano inaczej, jak tylko na osobnym ekranie, sama temperatura w formie 5 pionowych kresek.
Podpowiem jeszcze, że mając MediaNav z AA i smartfona z "Torque" możemy też uzyskać odczyty temperatur (i nie tylko) na ekranie MediaNav: LINK No, ale to tak tylko "przy okazji". Fabrycznego wskaźnika to nie zastąpi, bo wymaga podłączenia na stałe interfejsu CAN.

matek - 2024-10-22, 11:54

Witam, nareszcie się udało mam aktywny wskaźnik temperatury ( SANDERO II LIFT 2019r ).
Kupiłem taki interfejs i to efekt. Sukces dzięki instrukcji na forum i podpowiedziom kol. Dymka.

matek - 2024-10-23, 15:29

Patrząc tak na wyświetlacz to pod względem estetyki programiści soft-u nie wysilili się, ale jest to
przydatne w pewnych sytuacjach. Czy nie można było "wstawić" podobnej linijki pionowej jak dla wskaźnika benzyny.

DrOzda - 2024-10-23, 15:45

Można, ale wtedy musisz inaczej zaprojektować wyświetlacz LCD
Dymek - 2024-10-23, 16:02

matek napisał/a:
Patrząc tak na wyświetlacz to pod względem estetyki programiści soft-u nie wysilili się... Czy nie można było "wstawić" podobnej linijki pionowej jak dla wskaźnika benzyny.
To nie jest "zasługa" programistów, tylko decyzji o zaprojektowaniu takiego akurat wyświetlacza. To jest wyświetlacz segmentowy ze ściśle narzuconymi aktywnymi polami a nie jakiś dot-matrix. Nie wyświetli pól, które nie istnieją. Były wyświetlacze z taką linijką z lewej strony dla temperatury, ale tylko w Rosji- dla Renault Sandero2: KLIK
A u nas jak poniżej (były i inne ale zawsze bez temperatury)...

Stereo - 2024-10-24, 06:44

Z drugiej strony - jakby te wskaźniki temperatury pokazywały faktycznie temperaturę... One w zasadzie powinny być nazywane wskaźnikami rozgrzania silnika, bo jedyne do czego się przydają to pokazywanie kiedy silnik się już rozgrzał, a ich charakter jest zakresowy. Tzn nie mają liniowego przelicznika temperatury na wskazanie, nawet te analogowe, a środkowe położenie obrazuje jedynie pewien zakres temperatur "zdrowych dla silnika". Przy czym zazwyczaj jest on dość szeroki.
Kiedyś nawet podłączałem się pod te czujniki tam badałem faktyczne temperatury i wniosek był taki, że jak ten wskaźnik na desce poinformuje o pierwszych symptomach przegrzania, to już pewnie dawno pozamiatane ;)
Co prawda w normalnym samochodzie prawdopodobieństwo takiej sytuacji jest bliskie zeru, ale jednak.

shrek - 2024-10-25, 17:59

Ale po co komu odczyt temp. Silnika czy ona jest 65(niedogrzany c,y 105 ) to wskazanie jast zawszę takie same. I to noe tylko dacia , bo audi ma tak samo czly czas 90 dla oka.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group