DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Duster 1.0LPG filtr DPF/ FAP ?

brzuch0 - 2022-02-17, 23:11
Temat postu: Duster 1.0LPG filtr DPF/ FAP ?
Czy duster 1.0 LPG ma montowany filtr DPF/ FAP ?
laisar - 2022-02-18, 01:00

Tak, ma montowany filtr cząstek stałych - ale nazywa się on GPF, a nie DPF/FAP.


Źródło: str. 18 w https://en.media.dacia.com/assets/behind-the-wheel-of-the-new-duster-362b-989c5.html?dl=1

tomkasz - 2022-02-18, 13:07

Tak doprecyzowując: ma montowany od drugiej połowy / 4 kwartału 2020 roku. Ponieważ od 2021 roku obowiązuje norma Euro 6 AP, a wcześniej była Euro 6 D-full i dla pośredniego wtrysku filtr cząstek stałych nie był potrzebny, aby spełnić wymagania normy.
krimar - 2022-02-18, 14:23

Prawdopodobnie te Dustery z 6 biegowa skrzynią i 1500 kg uciągiem na haku (czyli model 2021) mają GPF, a te z 5 biegową i uciągiem na haku mniejszym nie mają.
laisar - 2022-02-18, 14:38

W limitach emisji cząstek stałych dla silników benzynowych z wtryskiem pośrednim literalnie _nic_ nie zmieniło się od września 2018 i normy Euro 6c - kolumna "P" w https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards#Emission_standards_for_passenger_cars

Nigdzie nie udało mi się znaleźć informacji, żeby w Euro 6 AP (ISC-FCM) było inaczej, ani uzasadnienia dla obowiązkowego montażu GPF przy wtrysku pośrednim.

BLACHA_997 - 2022-02-18, 17:43

Laisar - oświeć mnie jeśli możesz. Mam Dustera 1,6 z 2019 - w nim chyba nie ma FAP/DPF?
laisar - 2022-02-18, 19:16

Z powodów jak wyżej w ogóle nie może mieć FAP/DPF - ale GPF-a też oczywiście nie ma.
tomkasz - 2022-02-18, 19:21

laisar napisał/a:
W limitach emisji cząstek stałych dla silników benzynowych z wtryskiem pośrednim literalnie _nic_ nie zmieniło się od września 2018 i normy Euro 6c - kolumna "P" w https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards#Emission_standards_for_passenger_cars

Nigdzie nie udało mi się znaleźć informacji, żeby w Euro 6 AP (ISC-FCM) było inaczej, ani uzasadnienia dla obowiązkowego montażu GPF przy wtrysku pośrednim.


To co jest na wikipedii to jest bardzo ogólne opracowanie. A niestety diabeł tkwi w szczegółach i ogólnie bardzo ciężko znaleźć jakieś dobre opracowanie nowym norm (wewnątrz Euro6, bo ciągle taka obowiązuje, ale ma mnóstwo odmian).

Tutaj jest pogląd na mnogość z tabeli naszego TDT:
https://www.tdt.gov.pl/ko...8-lipca-2021-r/
Tutaj jest ogólnie o testach laboratoryjnych i drogowych, które w ISC-FCM mają być bardziej zbliżone do siebie:
https://codozasady.pl/p/nowe-standardy-emisji-spalin
https://moto.pl/MotoPL/7,88389,26645520,od-2021-roku-nie-bedzie-mozna-sprzedawac-niektorych-aut-na.html

Ale wszędzie jest napisane o NOx, co z zasady nie wymaga DPF a układu SCR z AdBlue lub NOx Trap lub czegoś podobnego. Więc być może masz rację, laisar, że nie chodzi o cząstki stałe i GPF ... ale o tlenki azotu. Sprawdzając w moim świadectwie zgodności, emisja NOx dla zasilania LPG to 38,5 mg/km a dla benzyny 14,7. Pytanie czy ten GPF nie jest zintegrowany z jakimś NOx Trap (suchy, bez AdBlue) i prościej było od razu zamontować oba? A może chodzi o umieszczanie softu do zbierania danych o zużyciu paliwa i to pociąga za sobą montaż innych elementów ...

BLACHA_997 - 2022-02-19, 14:40

Thx laisar. Kamień z serca :lol:
laisar - 2022-02-19, 17:52

BLACHA_997 napisał/a:
Kamień z serca

Gdybyś jednak posiadał, to też nie byłoby powodów do obaw:

http://www.daciaklub.pl/f...1828659#1828659
Cytat:
GPF - Filtr cząstek stałych dla benzyny (UWAGA, filtr cząstek stałych dla benzyny różni się zasadniczo od filtra silnika diesla (DPF) głównie ze względu na zastosowane materiały, wykonany z węglika krzemu, GPF przyjmuje kordieryt, minerał żaroodporny, który reaguje z cząsteczkami, powoduje wewnętrzne czyszczenie filtra, które jest ciągłe i samoregulujące - tzn. GPF nie wymaga cykli czyszczenia, nie wymaga wysokiej prędkości przez długi czas od czasu do czasu itp., GPF jest trwale oczyszczany z cząstek, dzięki czemu NIE ZAPYCHA SIĘ)

A od siebie dodam jeszcze, że ów materiał, z którego wykonany jest GPF, nie jest też cenny, więc kradzieży też nie trzeba się bać.

chrom6 - 2022-02-21, 14:22

pewnie w przyszłym tygodniu będę zmieniał olej coprawda w Sandero ale też 1.0 LPG i zrobię wtedy zdjęcia filtra GPF :-) bo jest :-)
chrom6 - 2022-03-02, 21:58

1.0 LPG posiada filtr GPF
brzuch0 - 2022-03-05, 07:01

Będąc na przeglądzie powiedziano mi, że w moim dusterze nie ma żadnego filtra spalin , dacia 1.0 LPG z grudnia 2020 .
Dziwna sprawa ,bo po tygodniu od odebrania z naprawy wyskoczył mi ten sam błąd " skontroluj układ wydechowy".

Lelupi - 2022-03-05, 09:10

Jeżeli auto z grudnia 2020 i skrzynia 6, fap powinien być już w aucie.
brzuch0 - 2022-03-14, 18:16

Lelupi napisał/a:
Jeżeli auto z grudnia 2020 i skrzynia 6, fap powinien być już w aucie.

Dokładnie mój duster ma filtr na którym jest chyba jakiś czujnik temperatury, który uległ uszkodzeniu.

ainam102 - 2022-10-16, 07:39

Dzisiaj pojechałem na przegląd po roku sandero III 1.0 benzyna i okazało się ze komp ma w pamięci błędy filtra GPF i serwis musiał wykonać jak to nazwali "procedurę" co prawdopodobnie było wypalaniem bo słyszałem jak auto miało podwyższone obroty, a niby te filtry miały być takie bez obsługowe, czy ktoś miał już problemy z zapychaniem się filtra cząstek stałych w benzynie?
Szwagier24a - 2022-11-13, 13:05

Mam co prawda Captura II z 2020 (produkcja maj 2020, skrzynia V) i mam katalizator o numerze: 208A06010R czyli bez czujnika różnicy ciśnień i temperatury spalin. Wersje z katalizatorem 208A02744R mają oba te czujniki.
Czy ktoś wie gdzie w silniku z katalizatorem 208A06010R mają czujnik temperatury spalin? Przypuszczam, że wersje 208A02744R to wersje z filtrem cząstek stałych.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group