|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
|
Dawne modele Dacii - Tłoki ze 126p do dacii 1300
pikachu1986 - 2022-02-23, 08:34 Temat postu: Tłoki ze 126p do dacii 1300 Witam, jestem w trakcie remontu silnika 1300 (oznaczenie silnika 810). W sprzedaży nie ma już zestawów naprawczych więc gdzieś na forum przeczytałem że można przeszczepić tłoki od 126p 600. Tłok faktycznie podobny i po rozwierceniu tulei powinien pasować, jedyne co nie pasuje to wysokość tłoka ( 40mm a dacia 37,5). Wymiana korbowodów na 126p też raczej nie wchodzi w grę bo korbowód jest sporo krótszy. Chciałbym zapytać kogoś kto przerabiał temat w jaki sposób to było zrobione.
Marek1603 - 2022-02-27, 21:32
Była firma w Grójcu która w tamtych czasach to robiła ale w jaki sposób to nie mam pjęcia. Rozmawiałem kiedyś z gościem który miał hurtownię części do aut PRL i mówił że jeszcze czymś mapylali jakby oksydowanie czy coś. Wtedy pół milona spokojnie jeżdził silnik.
eplus - 2022-02-28, 06:09
A jak można było nakręcić pół miliona przy benzynie na kartki i bez paszportu
Marek1603 - 2022-02-28, 06:45
Wiesz dobrze, że można było. A przynajmniej jednostki mogły.
Jak pamiętasz ludzie jeździli na handel po całej części wschodniej Europy.
Osobiście znam ludzi, którzy jeździli też do Berlina pociągami, a potem autami.
daciowy - 2022-02-28, 08:58
Witajcie!
Według mojej wiedzy trzeba mieć tłoki od 126p 600 cm i założyć je na oryginalne korbowody Daci 1300 (prawdopodobnie pasują na sworznie) skracając od dołu do wymiaru tłoków Daci. Następnie rozwiercić tuleje bo tłoki od malucha są grubsze niż miała Dacia i to cały problem.
A więc bułka z masłem. Silnik będzie wtedy trochę mocniejszy a czy przejdzie pół miliona to trzeba testować.
To indiański sposób naprawy silnika w przypadku braku dostępności oryginalnego zestawu naprawczego, do zrobienia nawet przez domorosłego mechanika amatora.
Z tego co słyszałem kolega "pikachu1986" już ma poszukiwane części. Pozdrawiam
Black Dusty - 2022-02-28, 09:18
daciowy napisał/a: | skracając od dołu do wymiaru tłoków Daci. |
Nie znam się, ale jeżeli zostawić odrobinę dłuższe od oryginału to powinno być większe sprężanie i większa moc, oczywiście trzeba to zrobić z głową.
daciowy - 2022-02-28, 18:00
Za sprężanie odpowiadają pierścienie tłokowe i stan techniczny całości a długość tłoka powinna być taka jak ją opracowali konstruktorzy silnika gdyby były za długie to mogłyby wtedy generować problemy jakie? Może byłaby kolizja z korbami wału? Pewności nie mam ale jeśli można tłok zastępczy od 126p w prosty sposób dopasować do wymiaru wysokości oryginalnych to lepiej nie kombinować.
Marek1603 - 2022-03-02, 10:51
Najlepiej wziąć dwa tłoki, zwymiarować je po prostu i porównać.
Dacia:
Długość [mm]: 62,500
Średnica cylindra [mm]: 73,00
Sworzeń o śr. [mm]: 20
Numer komponentu: 08-333400-10
Wielkość kompresji [mm]: 37,500
Długość trzpienia [mm]: 64
Komplet tłoków:
https://www.iparts.pl/cze...109.html#100529
A tak w ogóle to czemu nie szukać od renault. Przecież te silniki były tam montowane np. Renault 5.
Black Dusty - 2022-03-02, 13:36
daciowy napisał/a: | Za sprężanie odpowiadają pierścienie tłokowe |
One są tylko uszczelnieniem i nie mają znaczenia gdy są sprawne a taki stan należy uważać za normę.
daciowy napisał/a: | Może byłaby kolizja z korbami wału? |
Istotniejszym problemem jest kolizja z zaworami, na nią trzeba bardziej zwracać uwagę przy modyfikacjach by nie przesadzić.
daciowy - 2022-03-02, 20:08
Jeśli pierścienie nie mają wpływu na moc silnika bo jak twierdzisz kolego "Black Dusty" są tylko uszczelnieniem to spróbuj przegrzać silnik i wtedy zobaczysz. Pierścionki stracą sprężystość i okaże się że spod maski uciekły koniki i rozbiegły się po okolicy. Silnik będzie odpalał ale o normalnej jeździe można zapomnieć.
(Kupiłem nie dawno Dacię 1975r. z taką usterką i trzeba robić motor a ściślej wymienić pierścienie).
A jeśli chodzi o kolizję z zaworami to tutaj jest mowa o tłokach od malucha a one są dłuższe tylko od sworznia w dół, w przeciwnym kierunku mają wymiar taki jak oryginalne od Daci więc kolizja z zaworami nie wchodzi w grę.
Black Dusty - 2022-03-02, 20:23
daciowy napisał/a: | to spróbuj przegrzać silnik i wtedy zobaczysz. Pierścionki stracą sprężystość i okaże się że spod maski uciekły koniki i rozbiegły się po okolicy. Silnik będzie odpalał ale o normalnej jeździe można zapomnieć. |
Chyba nie zauważyłeś że wyraźnie zaznaczyłem
Black Dusty napisał/a: | nie mają znaczenia gdy są sprawne a taki stan należy uważać za normę. |
i nie rozważam sytuacji anormalnych.
daciowy napisał/a: | one są dłuższe tylko od sworznia w dół, w przeciwnym kierunku mają wymiar taki jak oryginalne od Daci |
Tych wymiarów nie znam, podkreśliłem tylko to co jest mniej oczywiste od Twoich uwag a łatwiej ten błąd popełnić.
daciowy - 2022-03-02, 20:36
Najważniejsze jest żebyśmy sobie popisali na tematy które nas interesują i doszli do jakiegoś konsensusu.
Chociaż jak zauważyłem tutaj ciężko jest uruchomić jakiś merytoryczny dyskurs.
Marzy mi się żeby Klubowicze pokazywali swoje stare auta z opisami podobnie jak w tym klubie.
-----------------------------------------------
https://www.capri.pl/club/cars?car=transit
|
|