DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Na każdy temat - Rozważania o skrzyżowaniu

Czajo - 2022-11-16, 14:22
Temat postu: Rozważania o skrzyżowaniu
Hej, mam drobną rozkminę i w sumie kogo pytam to każdy ma inne zdanie. Sytuacja

Auto B skręca w prawo na strzałce warunkowej, auto A zawraca na świetle zielonym ogólnym. Które auto ma wtedy pierwszeństwo?

temporar - 2022-11-16, 16:07

Wg mnie nie ma konfliktu jak są dwa pasy - każdy powinien zająć swój pas.

W przypadku jednego pasu pierwszeństwo ma auto A.
Zielona strzałka "oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu (...) pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom."

eio - 2022-11-16, 17:16
Temat postu: Re: Rozważania o skrzyżowaniu
Czajo napisał/a:
Auto B skręca w prawo na strzałce warunkowej, auto A zawraca na świetle zielonym ogólnym. Które auto ma wtedy pierwszeństwo?
Kiepsko widać, dlatego odniosę sie do opisu wierząc, że jest zgodny z rysunkiem. Zielona strzałka jest nadawana razem z czerwonym światłem. Auto B musi sie zatrzymać przed sygnalizatorem, później może skręcić zgodnie z kierunkiem strzałki pod warunkiem że "nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom" (par. 96 Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych).
EBmazur - 2022-11-16, 17:59

Dołączam się do kol. temporar.
tomkasz - 2022-11-16, 21:13

Zgadzam się z temporar i automatycznie z EBmazur a opinia eio też jest podobna.

Na marginesie: ostatnio zaliczyłem świeże szkolenie, uczyłem się i zdałem egzamin teoretyczny na kat.d, więc powiedzmy, że jestem na bieżąco z przepisami aktualnymi. Auto A jest po prostu cały czas na wyższej pozycji pierwszeństwa co wynika z zielonego. Auto B jest cały czas na niższej pozycji. Gdyby to było skrzyżowanie równorzędne (bez świateł i znaków pierwszeństwa/podporządkowania) to Auto B miało by pierwszeństwo bo skręca w prawo (mogło by też jechać na wprost zachowując pierwszeństwo) a Auto A skręca w lewo (zasada prawej ręki w zasadzie to właśnie obrazuje).

eplus - 2022-11-16, 22:45

tomkasz napisał/a:
... Gdyby to było skrzyżowanie równorzędne (bez świateł i znaków pierwszeństwa/podporządkowania) to Auto B miało by pierwszeństwo bo skręca w prawo (mogło by też jechać na wprost zachowując pierwszeństwo)...

Znaczy to, że nie mając "wolnej prawej" B ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu równorzędnym? Jest jakiś taki przepis, że kolejność pierwszeństwa określa się przed wjazdem na skrzyżowanie, jak by to głupio nie brzmiało, to jednak przed wjazdem A ma wolną prawą rękę.
Wracając do pierwotnej zagadki - nie chce mi się sprawdzać, ale aby nawrócić na skrzyżowaniu ze światłami, to musi być strzałka kierunkowa i do tego nie zaszkodzi, żeby był wydzielony pas z oznakowaniem poziomym i strzałką np. w lewo plus zawracanie. Zielone ogólne światło nie zezwala na zawracanie.

Hiszpan_JS - 2022-11-16, 23:01

eplus napisał/a:
Zielone ogólne światło nie zezwala na zawracanie.

Zielone ogólne właśnie zezwala. Nie zezwala osobna strzałka do jazdy w lewo, jażeli jest osobny pas.
Coś takiego:

eio - 2022-11-17, 09:57

A jeśli jedno z aut lub oba są TIRami, ciężarówkami albo SUVami z małym promieniem skrętu? Trudno odnieść się do teoretycznej sytuacji, bo w realu zarządca drogi powinien zmniejszyć ryzyko kolizji, np. wyłączając w programatorze zieloną strzałkę, albo włączając ją z jakimś opóźnieniem, wyłączając część pasa ruchu na krzyżówce, albo przypisująć pas dla ruchu prawoskrętnego za pomocą poziomych znaków, jak na zrzucie z Google maps centrum Łodzi:
defunk - 2022-11-17, 11:00

Hiszpan_JS napisał/a:
eplus napisał/a:
Zielone ogólne światło nie zezwala na zawracanie.

Zielone ogólne właśnie zezwala. Nie zezwala osobna strzałka do jazdy w lewo, jażeli jest osobny pas.
Coś takiego:
[url=https://images90.fotosik.pl/631/5ab571b540040df3m.jpg]Obrazek[/URL]



To jest w sumie bardzo ciekawe, bo jednak zgodnie z par. 96 ust. 2 rozporządzenia w/s znaków i sygnałów drogowych

Cytat:
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.


Jakkolwiek będziemy pojmować hierarchię dyrektyw ruchu drogowego ("stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych..."), strzałka na pasie do skrętu w lewo nie może "nadpisywać" sygnalizatora S-2.

Co do tego czy zawracający na zielonym przy sygnalizatorze S-1 nadal ma priorytet wynikający z zielonego:

Cytat:
sygnał zielony - [oznacza] zezwolenie na wjazd za sygnalizator


więc z tym nawrotem na zielonym lepiej uważać, zwłaszcza, że obowiązek zachowania szczególnej ostrożności dotyczy obu kierowców, zaś po nawrotce niewątpliwie ma tego wyjeżdżającego z prawej strony (art. 25 ust. 1 pord).

Bajdełej jeśli pod pytaniem o pierwszeństwo kryje się pytanie o to, kto będzie ponosił odpowiedzialność za ew. kolizję -- będzie ją ponosił ten, kto ją spowodował ;-) A tu możliwości jest znacznie więcej niżby wynikało z prostego rysuneczku (liczą się krótkie sekundy).

Hiszpan_JS - 2022-11-17, 15:39

Cytat:
To jest w sumie bardzo ciekawe, bo jednak zgodnie z par. 96 ust. 2 rozporządzenia w/s znaków i sygnałów drogowych

Cytat:
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.


Właśnie chodzi o to że nie można zawracać jeżeli jednocześnie, na pasie do skrętu w lewo jest strzałka na jezdni i sygnalizator świetlny.

Cytat:
Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych kierowca jadący pasem, na którym namalowana jest biała „strzałka kierunkowa do skręcania” w lewo- czyli znak poziomy P-8b, może na takim skrzyżowaniu także zawrócić. Jest jednak pewien wyjątek.
§ 87. 1. ust. 2:
„Strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo, umieszczona na skrajnym lewym pasie ruchu, oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem pionowym B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3”.

Zatem jeśli jednocześnie na pasie ruchu do jazdy w lewo na skrzyżowaniu namalowany jest znak P-8b a dodatkowo umieszczony jest sygnalizator S-3, kierowcy nie wolno w tym miejscu zawrócić.

Czajo - 2022-11-17, 15:43

defunk napisał/a:


Bajdełej jeśli pod pytaniem o pierwszeństwo kryje się pytanie o to, kto będzie ponosił odpowiedzialność za ew. kolizję -- będzie ją ponosił ten, kto ją spowodował ;-) A tu możliwości jest znacznie więcej niżby wynikało z prostego rysuneczku (liczą się krótkie sekundy).


ja wczoraj byłem autem B, kolizji nie było ;)
zaczęło mnie zastanawiać, czy przypadkiem nie wymusiłem i chyba jednak wymusiłem, ale...

auto A zawracało z pasa do skrętu w lewo, przed nim był sznureczek pojazdów faktycznie skręcających w lewo. I kiedy ja byłem już na skrzyżowaniu (ruszyłem na strzałce warunkowej upewniwszy się, że nikomu nie wymuszę) to auto A dopiero było na środku skrzyżowania.


Po prostu mnie tęga rozkmina złapała i wiem już jak się zachować na przyszłość

defunk - 2022-11-17, 16:50

Hiszpan_JS napisał/a:
Zatem jeśli jednocześnie na pasie ruchu do jazdy w lewo na skrzyżowaniu namalowany jest znak P-8b a dodatkowo umieszczony jest sygnalizator S-3, kierowcy nie wolno w tym miejscu zawrócić.


Z tym, że na rysunku jest sygnalizator S-1 ;-)

Natomiast rzeczywiście można powiedzieć, że przepisy są nieco zamotane i trzeba prawie habilitacji z sygnalizatorów, albowiem:

par. 87 ust. 2 rozporządzenia oznacza, że sygnalizator S-3 -- taki jak ten
-- nie pozwala na zawracanie

Strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo, umieszczona na skrajnym lewym pasie ruchu, oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem pionowym B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3.


ale już zgodnie z par. 96 ust. 2 sygnalizator S-2
zawracanie dopuszcza:

Cytat:
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.

nowy - 2022-11-17, 22:14

https://www.auto-swiat.pl...g55cq7m#slajd-1

Można się śmiać. Pozwalam :mrgreen:

nowy - 2022-11-17, 22:26

defunk napisał/a:
par. 87 ust. 2 rozporządzenia oznacza, że sygnalizator S-3 -- taki jak ten
-- nie pozwala na zawracanie




To nie jest S-3 tylko S-2 i zezwala na zawracanie, choć chyba jeszcze takich nie widziałem

Cytat:
ale już zgodnie z par. 96 ust. 2 sygnalizator S-2
zawracanie dopuszcza:


To jest akurat S-3 i zezwala tylko na jazdę na wprost lub lewo. Zawracanie możliwe kiedy sygnalizacja jest wyłączona lub pulsująca i nie ma znaku B-23

Hiszpan_JS - 2022-11-18, 06:12

defunk napisał/a:
Hiszpan_JS napisał/a:
Zatem jeśli jednocześnie na pasie ruchu do jazdy w lewo na skrzyżowaniu namalowany jest znak P-8b a dodatkowo umieszczony jest sygnalizator S-3, kierowcy nie wolno w tym miejscu zawrócić.


Z tym, że na rysunku jest sygnalizator S-1 ;-)

Natomiast rzeczywiście można powiedzieć, że przepisy są nieco zamotane i trzeba prawie habilitacji z sygnalizatorów, albowiem:

par. 87 ust. 2 rozporządzenia oznacza, że sygnalizator S-3 -- taki jak ten
Obrazek-- nie pozwala na zawracanie

Strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo, umieszczona na skrajnym lewym pasie ruchu, oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem pionowym B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3.


ale już zgodnie z par. 96 ust. 2 sygnalizator S-2
Obrazek zawracanie dopuszcza:

Cytat:
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.

Tak. Masz rację. Na rysunku jest S1 i ten sygnalizator zezwala na zawracanie. Natomiast moje posty odnosiły się do tej wypowiedzi
Cytat:
Zielone ogólne światło nie zezwala na zawracanie.


Natomiast w twoim poście pomyliłeś zdięcia. Jak to przytomnie napisał nowy, właśnie sygnalizator na pierwszym zdięciu zezwala na zawracanie (oczywiście jeżeli nie ma znaku B23), a na drugim nie wolno zawracać.

defunk - 2022-11-18, 09:15

Racja, pomyliłem opis, więc jeszcze raz, sięgając do rozporządzenia:

- sygnalizator S-2 ("warunkowy"), zezwalający na skręt w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23 (par. 96 ust. 2);
- strzałka kierunkowa w lewo (znak poziomy P-8b) także oznacza zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3 (par. 96 ust. 2).

W sumie durne bo niepotrzebnie skomplikowane -- mam nadzieję, że nowe rozporządzenie o znakach jednak to uprości.

eplus - 2022-11-18, 16:36

Hiszpan_JS napisał/a:
eplus napisał/a:
Zielone ogólne światło nie zezwala na zawracanie.

Zielone ogólne właśnie zezwala. Nie zezwala osobna strzałka do jazdy w lewo, jażeli jest osobny pas.


Masz rację, ale tak, jak napisałem, było w kodeksie, z którego zdawałem prawo jazdy.
Ale wtedy nie byłoby problemu, bo był przepis, że zawrający ustępuje pierwszeństwa wszystkim innym pojazdom. Niejednoznaczność - skręca czy zawraca - była nieistotna. I komuś to przeszkadzało, trzeba podzielić włos na czworo: sygnalizacja z zielonym polem, z wydzielonym pasem, z pasem i strzałką, z zakazem zawracania i z żółtym migającym.

A moja druga kwestia? Czy nadal "pierwszeństwo przejazdu określa się przed wjazdem na skrzyżowanie"? Czy dotyczy to także skrzyżowań o ruchu okrężnym (to chyba to samo, co rondo)?

EBmazur - 2022-11-18, 21:04

Cytat:
eplusCzy nadal "pierwszeństwo przejazdu określa się przed wjazdem na skrzyżowanie"? Czy dotyczy to także skrzyżowań o ruchu okrężnym (to chyba to samo, co rondo)?

Rondo jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym . Nie każde skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest rondem . Pierwszeństwo określa się przed skrzyżowaniem , także tych o ruchu okrężnym

eplus - 2022-11-18, 21:33

Ale przecież wszystkie drogi dojazdowe do ronda mają jednakowy priorytet.
eio - 2022-11-18, 21:37

eplus napisał/a:
Ale przecież wszystkie drogi dojazdowe do ronda mają jednakowy priorytet.
No i ustawiony przed rondem znak A-7, lub jego brak, wskazuje kto i gdzie ma pierwszeństwo ;-)
EBmazur - 2022-11-18, 21:53

Cytat:
Ale przecież wszystkie drogi dojazdowe do ronda mają jednakowy priorytet.

Ale drogi / jezdnie dojazdowe nie stykają się ze sobą bezpośrednio . A znak A 7 umieszczony w obrębie skrzyżowania obowiązuje do najbliższej jezdni .

Michał B24 - 2022-11-19, 09:39

EBmazur napisał/a:
Cytat:
Ale przecież wszystkie drogi dojazdowe do ronda mają jednakowy priorytet.

Ale drogi / jezdnie dojazdowe nie stykają się ze sobą bezpośrednio . A znak A 7 umieszczony w obrębie skrzyżowania obowiązuje do najbliższej jezdni .


Wszystko się zgadza, jeśli stoi znak A7, musisz ustąpić pierwszeństwa wjeżdżając na rondo, niezależnie z której drogi wjeżdżasz. Będąc na rondzie, nie musisz ustępować wjeżdżającym.

Jeśli znaku A7 nie ma, to znajdując się na rondzie, musisz ustąpić pierwszeństwa włączającemu się do ruchu okrężnego. Słowem gdy tego znaku nie ma, to wjeżdżający na rondo ma pierwszeństwo

eplus - 2022-11-19, 09:58

Bardziej miałem na myśli, że rondo może być rozległe, a sytuacja nie jest statyczna, jak na obrazku z kursu. Traktor dojeżdża do ronda albo skrzyżowania, motocykl jest 500 metrów od niego. Traktorzysta ocenia, że droga jest wolna, nikogo nie widać. Motocyklista wpada na skrzyżowanie znikąd.
Drugi motyw:
Załączam rysunek odręczny. B dojeżdża do skrzyżowania. Z jego lewej pędzi C, oczywiście ma pierwszeństwo. Naprzeciw B na środku skrzyżowania stoi A z lewym kierunkowskazem. C przejechał, kto teraz? B nie wie, czy A skręca z drogi podporządkowanej jadąc z północy, czy musiał na chwilę przerwać manewr zawracania na głównej drodze ze względu na pierwszeństwo C? Oczywiście kolejność przejazdu została ustalona przed wjazdem na skrzyżowanie. :evil:
W starych przepisach zawracający miał obowiązek ustąpić wszystkim innym, B miałby bez wątpliwości pierwszeństwo.
Spalić kodeks drogowy :!:

Hiszpan_JS - 2022-11-19, 10:58

eplus napisał/a:
W starych przepisach zawracający miał obowiązek ustąpić wszystkim innym, B miałby bez wątpliwości pierwszeństwo.

Moje zdanie jest takie że dalej "B" ma pierwszeństwo. "A" ma prawą zajętą, niezależnie czy jedzie z północy, czy zawraca, czy jedzie z Pcimia Dolnego :-D .

defunk - 2022-11-19, 15:05

eplus napisał/a:
W starych przepisach zawracający miał obowiązek ustąpić wszystkim innym


Aż sprawdziłem -- rzeczywiście!


art. 18 ust. 4 ustawy prawo o ruchu drogowym z 1983 r.

Cytat:
Kierujący pojazdem zawracając jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa również pojazdom wjeżdżającym z drogi podporządkowanej.

EBmazur - 2022-11-19, 15:34

Michał B24przecież to wynika wprost z rozporządzenia o znakach i sygnałach : czyli § 36.
2. Znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie

eplus - 2022-11-19, 21:27

Hiszpan_JS napisał/a:
Moje zdanie jest takie że dalej "B" ma pierwszeństwo. "A" ma prawą zajętą, niezależnie czy jedzie z północy, czy zawraca, czy jedzie z Pcimia Dolnego :-D .

A zonk, "pierwszeństwo określa się przed wjazdem na skrzyżowanie", a przed wjazdem A był prawdopodobnie na głównej, B na podporządkowanej. I bądź tu mądry. :idea: :evil:

EBmazur napisał/a:
Michał B24przecież to wynika wprost z rozporządzenia o znakach i sygnałach : czyli § 36.
2. Znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie

No k*rde - na moim wjeździe na rondo mogły być te dwa znaki - rondo i trójkąt - i musiałem ustąpić, ale czy na kolejnym wjeździe też jest trójkąt? Bo ja go będąc na rondzie nie widzę. Czy kierowca z tamtego wjazdu musi mi ustąpić?

EBmazur - 2022-11-20, 06:58

Cytat:
eplus
No k*rde - na moim wjeździe na rondo mogły być te dwa znaki - rondo i trójkąt - i musiałem ustąpić, ale czy na kolejnym wjeździe też jest trójkąt? Bo ja go będąc na rondzie nie widzę. Czy kierowca z tamtego wjazdu musi mi ustąpić?

Nie widzisz , ale powinieneś pamiętać , że :"2. Znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie
Jadąc po rondzie jesteś na skrzyżowaniu , wjeżdżający z każdej strony ma ustąpić. Że na takim rondzie każdy wjeżdżający ma A7 mówią inne rozporządzenia ( warunki techniczne )

Hiszpan_JS - 2022-11-20, 07:46

eplus napisał/a:
A zonk, "pierwszeństwo określa się przed wjazdem na skrzyżowanie", a przed wjazdem A był prawdopodobnie na głównej, B na podporządkowanej. I bądź tu mądry. :idea: :evil:

To, gdzie A był "prawdopodobnie" jest nieważne. W momencie "jak na rysunku", z punktu widzenia B, jest po lewej i znajduje się na drodze równorzędnej. Więc obowiązuje reguła prawej ręki.
A co do
defunk napisał/a:
eplus napisał/a:
W starych przepisach zawracający miał obowiązek ustąpić wszystkim innym


Aż sprawdziłem -- rzeczywiście!


art. 18 ust. 4 ustawy prawo o ruchu drogowym z 1983 r.

Cytat:
Kierujący pojazdem zawracając jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa również pojazdom wjeżdżającym z drogi podporządkowanej.

Zawracający nadal musi ustąpić innym uczestnikom ruchu
Art. 22 ust 4
Cytat:
Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.

EBmazur - 2022-11-20, 10:01

Hiszpan_JS
czym innym jest zmiana pasa ruchu , czym innym skręt / zawracanie na skrzyżowaniu . Różne miejsca - różne przepisy. Zawracając można też mieć kogoś z lewej strony i przecinać jego pas ruchu , bez wjeżdżania na niego

Hiszpan_JS - 2022-11-20, 13:22

Nie wiem czy zauważyłeś, zawracając też zmieniasz pas ruchu. W omawianym przypadku pojazd B nie wie czy A zawraca czy skręca w lewo. I zwróć uwagę że nic to nie zmienia. Tak czy tak pojazd B ma pierwszeństwo.
EBmazur napisał/a:
Zawracając można też mieć kogoś z lewej strony i przecinać jego pas ruchu , bez wjeżdżania na niego

To raczej tyczy się większych aut, które mają duży promień skrętu. A wtedy nie ma chyba idioty który zawracając w lewo z prawego pasa twierdziłby że ma pierwszeństwo przed tymi z lewej.

eio - 2022-11-20, 14:05

Ciekawe, bo szerokie studium różnych przypadków z zawracaniem i wątpliwości, podano tutaj: https://motoryzacja.interia.pl/raporty/polski-kierowca/polski-kierowca/news-zawracasz-a-wiesz-kto-wtedy-ma-pierwszenstwo,nId,2467255

Po1997 r. byla zmiana prd:
Cytat:
...zgodnie z obecną regulacją - kierujący pojazdem zawracającym ma pierwszeństwo wobec pojazdu B, który może skręcać w prawo...

więcej: https://www.l-instruktor....ml#.Y3ofKqTTnCg

Zbigniew Drexler, ekspert z zakresu prawa o ruchu drogowym, autor książek
Data publikacji: 23 lipca 2014, 14:44

Natomiast cała odpowiedź Drexlera wskazuje że sytuacja jest pokręcona:

Cytat:
zgodnie z obecną regulacją - kierujący pojazdem zawracającym ma pierwszeństwo wobec pojazdu B, który może skręcać w prawo (jak pokazano) lub jechać prosto, natomiast znajdujący się w tym samym miejscu kierujący pojazdem skręcającym w lewo, musi ustąpić pojazdowi B. Czy można wymagać, aby w takich warunkach, kierujący pojazdem B orientował się czy pojazd symbolizowany literą A, jest pojazdem zawracającym, czy skręcającym w lewo jadąc (z dołu) z kierunku przeciwnego?
Zbigniew Drexler,

A tutaj podpowiedź Dobrowolskiego - krytyka Drexlera:

Cytat:
(...)Zawracający na drodze z pierwszeństwem, tak jak zmieniający kierunek jazdy w lewo, nie ma pierwszeństwa przed jadącym z kierunku przeciwnego(...) [wjeżdżającego na krzyżówkę z drogi podporządkowanej - eio]

Opracował Ryszard Roman Dobrowolski
Opracowanie jest recenzją
książki Zbigniewa Drexlera
Przepisy ruchu drogowego wydawanej przez WKŁ, a następnie Przepisy ruchu drogowego z ilustrowanym komentarzem wydawanej przez Grupę IMAGE z Warszawy.
WTOREK, 3 MARCA 2020
Zalecam przeczytać całą odpowiedź - link: http://mrerdek1.blogspot....odze-z.html?m=1

Warto przeczytać całą odpowiedź Dobrowolskiego i zapomnieć o interpretacjach Drexlera. Drexlera zacytowałem wczesniej, by wskazać źródło problemow interpretacyjnych nowych uregulowań.

eplus - 2022-11-20, 15:27

Ksiądz pana wini, pan księdza, a nam chłopom zewsząd nędza.
Pożal się, Boże, eksperci.
Spalić kodeks drogowy!

EBmazur - 2022-11-20, 15:31

Hiszpan_JSSkręcając na skrzyżowaniu też zmieniasz pas ruchu - czy stosujesz się wtedy do Art. 22.4 czy też do Art. 25. 1 PoRD. Dla mnie odpowiedź jest prosta- gdzie zawracasz takie stosujesz przepisy.
Hiszpan_JS - 2022-11-20, 17:01

Nie. Nie zastanawiam się jaki wtedy paragraf będzie odpowiedni. A ty stajesz przed skrzyżowaniem i sprawdzasz jaki paragraf będzie pasował do sytuacji? :lol:
EBmazur - 2022-11-20, 18:49

Hiszpan_JS napisał/a:
Nie. Nie zastanawiam się jaki wtedy paragraf będzie odpowiedni. A ty stajesz przed skrzyżowaniem i sprawdzasz jaki paragraf będzie pasował do sytuacji? :lol:

Nie zastanawiam się - stosuję . W dodatku w PoRD nie ma paragrafów

Hiszpan_JS - 2022-11-20, 19:57

Nie obrażaj się. To miał być żart.
EBmazur - 2022-11-20, 19:59

Hiszpan_JS napisał/a:
Nie obrażaj się. To miał być żart.

Nie obrażam się - na to u mnie trzeba naprawdę zasłużyć

Czajo - 2023-02-03, 11:38

Pozwolę sobie odkopać temat, bo dziś miałem identyczną sytuację na tym samym skrzyżowaniu, ale dziś ją nagrałem :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=j2zG5tRob9E

ps. pomijam już, że auto zawracające nie zachowało swojego pasa ruchu.
ps2. Tak samo jak poprzednio ruszyłem spod strzałki upewniwszy się, że mogę wjechać, jak widać na filmie kilka aut przez zawracającym normalnie skręca w lewo. Zawracający wyraził chęć zawracania jak już byłem na skrzyżowaniu

nowy - 2023-02-03, 12:04

Podpowiedz tylko jakie to skrzyżowanie? bo muszę coś sprawdzić w street view
defunk - 2023-02-03, 12:41

Czajo napisał/a:

ps. pomijam już, że auto zawracające nie zachowało swojego pasa ruchu.


Nie trzeba tego pomijać: skoro zawracając w dodatku zmienił pas -- czyli wjeżdżał na ten, na który wjeżdżałeś też Ty -- to kłania się art. 22 ust. 4 pord:

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać (...) oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.

Czajo - 2023-02-03, 13:52

nowy napisał/a:
Podpowiedz tylko jakie to skrzyżowanie? bo muszę coś sprawdzić w street view

https://tinyurl.com/koordynatySkrzyzowania
Film nagrałem będąc na Armii Krajowej skręcając w Warszawską.

tomek73 - 2023-02-03, 20:12

Czajo, wjeżdżasz na skrzyzowanie na czerwonym, strzałka pozwala Ci wjechać tylko warunkowo. Czyli musisz ustapić pierszeństwa wszystkim, dla których ruch jest otwarty. Jezeli zawracający ma swiatło zielone, to ma pierszeństwo. W 26 sek. nagrania widać że gość zawraca, a Ty jesteś jeszcze daleko od skrzyzowania wiec masz czas na reakcje.
ps. na zielonej strzałce powinieneś się zatrzymać - wolno sie niezatrzymywać ale to opcja dodatkowo płatna ;-)

eio - 2023-02-04, 10:27

Czajo napisał/a:
ps2. Tak samo jak poprzednio ruszyłem spod strzałki upewniwszy się, że mogę wjechać, jak widać na filmie kilka aut przez zawracającym normalnie skręca w lewo. Zawracający wyraził chęć zawracania jak już byłem na skrzyżowaniu


1. Nie wiem czy dobrze znalazłem kierunki - wg nich sprawdzałem znaki drogowe przed krzyżówkami poprzez google street. Oznaczenia dróg DW527 i DK51 na google mapie są dla mnie mylące. Nie widziałem świateł kierunkowych po stronie zawracającego (podejrzewam, że gdyby były, to zielona strzałka dla ruchu poprzecznego byłaby wyłączona). Wniosek: zawracający nie miał pierwszeństwa. Więcej tutaj: http://www.daciaklub.pl/f...hlight=#1837496 (interpretacje Drexlera wyrzucić do kosza; zalecam przeczytać cały tekst Dobrowolskiego z rysunkami sytuacyjnymi). Nie warto walczyć o swoje pierwszeństwo na krzyżówce. Inny przepis (nie chcę go teraz szukać) wskazuje, że jeśli mogłeś uniknąć kolizji, to powinieneś jej uniknąć.

2. Nie zatrzymałeś się na czerwonym z zieloną strzałką warunkową.

edit:
3. Tutaj: https://autokult.pl/zielona-strzalka-warunkowa-a-zawracanie-na-skrzyzowaniu-kto-ma-pierwszenstwo,6809463786043521a wniosek autora jest sprzeczny z moim 1. punktem odpowiedzi. Podaję jego przykład, by każdy mógł się wypowiedzieć. Jestem ciekaw rozwiązania. Ja widzę to tak: zawracający na zielonym świetle S-1 ma prawo na wjazd za sygnalizator (pod pewnymi warunkami), musi ustąpić innym uczestnikom z pierwszeństwem ruchu jadącym znaprzeciwka, jeżeli zawracający przetnie ich kierunek jazdy... Przeglądając powtórnie film zobaczyłem, że ruch do jazdy na zielonym S-1 (dla zawracającego) jest wahadłowy - najpierw zielone mają auta znaprzeciwka (względem zawracającego) do jazdy na wprost i skręcających, a później zielone mają z przeciwnego kierunku (wtedy pojawia się zielona strzałka warunkowa w prawo dla drogi poprzecznej z autem autora filmu). Czyli zawracający nie musi ustępować kierowcom jadącym znaprzeciwka, bo ich nie ma wtedy na krzyżówce. Pytanie - jak interpretować sytuację na krzyżówce ustawioną przez zarządcę dróg? Czy zawracający musi ustąpić pierwszeństwa autorowi filmu wjeżdżającemu z zielonej strzałki, czy ma przed nim pierwszeństwo? Czy zarządca dróg dobrze przemyślał sprawę i zinterpretował przepisy drogowe? W wielu innych przypadkach - podobnych sytuacjach w Łodzi - zielona strzałka warunkowa jest wtedy wyłączona. Zawracający na zielonym S-1 nie zawraca sobie wtedy głowy wjeżdżającymi autami z poprzecznej drogi na zielonej strzałce.

4. Z PoRD (link ISAP z dn. 04.02.2013) zniknęły artykuły 87-99. Brak przepisów o S-1. Czy coś przegapiłem?

eio - 2023-02-04, 12:07

Ad 4. Zapomniałem, że te przepisy są w Rozpoorządzeniu, a w nim:
Cytat:
§ 97. 1. Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).
2. Przepisy § 95 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do sygnałów nadawanych przez sygnalizator kierunkowy S-3.
3. Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.


Z punktu 3. - kiedy jest zielone kierunkowe do skrętu w lewo i zawracania, to strzałka zielona (S-2) dla ruchu z drogi poprzecznej jest wyłączona (powinna być). W opisanym przypadku na krzyżówce zamiast S-3 zarządca dróg zastosował ogólny S-1 i nie wyłączył strzałki zielonej z poprzecznej drogi.

defunk - 2023-02-04, 16:27

eio napisał/a:
Inny przepis (nie chcę go teraz szukać) wskazuje, że jeśli mogłeś uniknąć kolizji, to powinieneś jej uniknąć.


art. 3 ust. 1 pord
Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.

EBmazur - 2023-02-04, 23:03

Cytat:
defunkto kłania się art. 22 ust. 4 pord:

Po mojemu nie kłania się - przepis nie ma zastosowania dla skręcania/zawracania na skrzyżowaniu. Sprawa nie jest zbyt dobrze uregulowana przepisami ( a starzy Górale pamiętają, że "stary "kodeks drogowy nakazywał ustąpienie pierwszeństwa wszystkim przy zawracaniu).
Są dwie szkoły:
1. Pierwszeństwo ustala się przed skrzyżowaniem - więc zawracający miałby w opisanym przypadku pierwszeństwo.
2. Pojazd przed zawróceniem , po wykonaniu "pierwszego skrętu" jest w ciągu drogi pozbawionej pierwszeństwa przejazdu.
Cytat:
eio
Z PoRD (link ISAP z dn. 04.02.2013) zniknęły artykuły 87-99. Brak przepisów o S-1

nie przegapiłeś, czyli :"DZIAŁ IV
Bezpieczeństwo ruchu drogowego
Rozdział 1
(uchylony)
Sygnalizatory są opisane w rozporządzeniu o znakach i sygnałach

defunk - 2023-02-05, 09:55

EBmazur napisał/a:
Cytat:
defunkto kłania się art. 22 ust. 4 pord:

Po mojemu nie kłania się - przepis nie ma zastosowania dla skręcania/zawracania na skrzyżowaniu. (...)
1. Pierwszeństwo ustala się przed skrzyżowaniem - więc zawracający miałby w opisanym przypadku pierwszeństwo.
2. Pojazd przed zawróceniem , po wykonaniu "pierwszego skrętu" jest w ciągu drogi pozbawionej pierwszeństwa przejazdu.



Po pierwsze jeśli jedziesz po skosie od lewego pasa do prawego, to zmieniasz pas, niezależnie od tego czy jest to na skrzyżowaniu czy po zawracaniu -- przecież nie jest tak, że skoro ja zakręcałem/zawracałem, to mogę wjechać na dowolny pas, nie patrząc na to co się na nim dzieje (czy nie jedzie już nim inne auto).
Po drugie zmiana pasa zawsze następuje "tu i teraz" i nie ma żadnego "ustalania pierwszeństwa przed skrzyżowaniem" (nb. w tym przypadku zmiana nastąpiła za skrzyżowaniem, więc na sytuację nie ma wpływu ew. naruszenie "warunkowej strzałki").

EBmazur - 2023-02-05, 12:31

Co do zmiany pasa ruchu na skrzyżowaniu - jadąc drogą z pierwszeństwem i skręcając wjeżdżasz przecież na pas ruchu , który jest kontynuacją pasa dla drogi poprzecznej( będącej podporządkowaną ) . Nie można wtedy przecież stosować się do art 22 PoRD ,zachodziłaby sprzeczność ze znakiem D-1.
Manewr zawracania na nagraniu miał miejsce w obrębie skrzyżowania.

defunk - 2023-02-05, 16:31

EBmazur napisał/a:
Co do zmiany pasa ruchu na skrzyżowaniu - jadąc drogą z pierwszeństwem i skręcając wjeżdżasz przecież na pas ruchu , który jest kontynuacją pasa dla drogi poprzecznej( będącej podporządkowaną ) . Nie można wtedy przecież stosować się do art 22 PoRD ,zachodziłaby sprzeczność ze znakiem D-1.


Od tego jest hierarchia dyrektyw ruchu drogowego (art. 5 pord):
- jeśli znak drogowy nakazuje coś innego, niż przepis -- stosujesz się do znaku;
- jeśli znak nakazuje coś innego, niż sygnał świetlny -- stosujesz się do sygnalizacji.

Zatem:
- ogólnie na skrzyżowaniu zawsze ustępujesz temu, kto jedzie z prawej -- chyba że znak pokazuje coś innego -- chyba że sygnalizacja pokazuje coś innego;
- jeśli zmieniasz pas ruchu, to zawsze ustępujesz pojazdowi, który już nim jedzie (lub wjeżdża z prawej).

IMHO na filmie była taka sytuacja, że tamten kierowca po nawrotce zajął jakiś tam pas, a dopiero następnie zaczął zjeżdżać do prawego, na który z prawej wjeżdżał filmujący.
Oczywiście można się spierać na ile to było jeszcze skrzyżowanie, na ile filmujący wcześniej naruszył obowiązek zatrzymania się i ustąpienia miejsca -- ale to są aspekty na tyle detaliczne, że w razie kolizji byłoby współsprawstwo, oparte już choćby na naruszeniu wymogu zachowania szczególnej ostrożności przez obu kierowców: na skrzyżowaniu, przy zmianie pasa, na naruszeniu obowiązku unikania działań, które mogą zagrozić bezpieczeństwu w ruchu -- a w ostateczności na naruszeniu zasady ograniczonego zaufania.

EBmazur - 2023-02-05, 16:55

Cytat:
defunk
Od tego jest hierarchia dyrektyw ruchu drogowego (art. 5 pord):
- jeśli znak drogowy nakazuje coś innego, niż przepis -- stosujesz się do znaku;

To jest oczywista oczywistość - zgodnie z tą hierarchią nagrywający miał znak A7 .
Z rozporządzenia :"§ 5. 5. Znak A-7 „ustąp pierwszeństwa” ostrzega o skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem. Znak A-7 znajdujący się w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony."
§ 43. 1. Znak D-1 „droga z pierwszeństwem” oznacza początek lub kontynuację drogi z pierwszeństwem.
Tak więc oba znaki "stoją' ponad Art.22 PoRD
Cytat:
IMHO na filmie była taka sytuacja, że tamten kierowca po nawrotce zajął jakiś tam pas, a dopiero następnie zaczął zjeżdżać do prawego, na który z prawej wjeżdżał filmujący.

Filmujacy nie wjeżdżał na ten pas ruchu z prawego pasa tylko z jezdni ( a więc pasa) prostopadłej do niego - wszystko dzieje się w obrębie skrzyżowania i mają zastosowanie przepisy o krzyżowaniu się kierunków ruchu a nie o zmianie pasa.Obaj kierowcy dokonywali zmiany kierunku jazdy a nie zmiany pasa ruchu


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group