DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Jogger w zimie

Hipolit - 2022-11-17, 11:21
Temat postu: Jogger w zimie
Hej!
Jak sprawują się Wasze Joggery w zimie? Interesuje mnie jak sobie radzą szczególnie na śliskich i stromych podjazdach. Miałem kiedyś Fiata 500L i było bardzo słabo nawet na super zimówkach i z łańcuchami. Mam takie jedno miejsce w Bieszczadach. gdzie nie mogłem nim wyjechać w zimie. Co ciekawe Duster w trybie 2wd dalej dojeżdża na tym podjeździe od Fiata. Tak się zastanawiam, czy we Fiacie problemem nie był zbyt lekki przód. Silnik dci w Dusterze waży więcej może właśnie to daje mu przewagę. Trochę liczyłem, że hybrydowy Jogger będzie miał dopędzane tylne koła i temat będzie rozwiązany. Ale z tego co mi mówili w salonie, to nie mam co liczyć na takie rozwiązanie. Więc zacząłem się zastanawiać, czy przednionapędowy Jogger się u mnie sprawdzi.

DrOzda - 2022-11-17, 12:03

Ja mam doświadczenia z Lodgy , no niestety łańcuchy to podstawa jadąc w góry, przód szybko zrywa przyczepność pod górę.
laisar - 2022-11-17, 17:11

DrOzda napisał/a:
przód szybko zrywa przyczepność pod górę

Może to jednak kwestia opon? Moja MCV-ka zawsze szła "jak przecinak", a ogólne wymiary przecież bardzo podobne do lodgy.

DrOzda - 2022-11-17, 19:12

Aktualnie mam Continental TS860 więc ciężko znaleźć lepsze.
r70 - 2022-11-17, 19:12

Na takich trudnych trasach wiadomo że się jeździ wolniej - czasem w takiej sytuacji lekkie obniżenie ciśnienia w zimówkach może pomoc.
velomar - 2022-11-17, 20:15

A ja się obawiam, że problemem wielu współczesnych samochodów w zimie nie jest słabe dociążenie osi napędzanej czy słaba przyczepność opon, ale nadgorliwe systemy kontroli trakcji (w większości Dacii zresztą nieodłączalne). Twoja MCV-ka, leisar, to chyba jeszcze tego wynalazku nie miała.
Po prostu w pewnych warunkach, na pewnych nawierzchniach koła napędzane muszą buksować, by samochód posuwał się do przodu. Gdy mamy duże nachylenie podjazdu, duże obciążenie auta i dodatkowo zwiększone opory ruchu (grząski śnieg, piach, nawet błoto) ważniejsze jest utrzymanie silnika w zakresie obrotów, przy których generuje on wymaganą w takich warunkach moc, a nie dbanie tylko o to, by koła się nie ślizgały. Dlatego nieodłączalne systemy kontroli trakcji to zbrodnia. To przez nie często samochody grzęzną w zaspach czy na podjazdach, a kierowcy niepotrzebnie palą sprzęgło, by jakoś oszukać elektronikę (no bo coś musi się ślizgać, jak nie opony to sprzęgło, by silnik utrzymać w optymalnym zakresie obrotów).
Oczywiście kontrola trakcji dopuszcza pewien poślizg, zwłaszcza na początku i dopóki koła nie są skręcone (i działa to w większości sytuacji w miarę dobrze), ale w wielu sytuacjach kierowca lepiej by sobie poradził, gdyby sam mógł kontrolować stopień poślizgu kół. Silnik też byłby wdzięczny, że nie musi stukać panewkami, bo elektronika często zmusza go do pracy pod dużym obciążeniem na obrotach biegu jałowego.
W Sandero 2 to przynajmniej można wyrwać bezpiecznik (ten duży od pompy ABS), w Joggerze nie wiem.

Jogger z pełnym obciążeniem, podjazd 25% nachylenia i by ruszyć pod górę trzeba jechać długo na półsprzęgle.
https://www.youtube.com/watch?v=dzl6yMsp2v8

DrOzda - 2022-11-17, 20:19

Akurat Lodgy ma wyłącznik ASR ( coś musi więc być na rzeczy bo w Sandero i Loganie ich nie było) i to pomaga w takich sytuacjach. Tym niemniej nauczony doświadczeniem wolę poświęcić te 5 minut na montaż łańcuchów niż walczyć z podjazdem.
Hipolit - 2022-11-18, 11:40

Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Ja we Fiacie próbowałem różnych wariantów. Z łańcuchami i bez, z włączoną kontrolą trakcji, z wyłączoną, a nawet z wyjętym bezpiecznikiem (wtedy była permanentnie wyłączona :-P ) Nic nie pomagało. Przód się ślizgał. Czasami nawet tyłem lepiej się wjeżdżało niż przodem, dlatego pomyślałem o zbyt lekkim przodzie. Opony miałem też Continentale TS. No nic jak przyjdzie zima to może uda mi się gdzieś pożyczyć Joggera na dłuższe testowanie. Jeśli dawałby radę to skłonny jestem zamienić Dustera na Joggera, bo jest większy i całkiem ładny. :mrgreen:
Michał B24 - 2022-11-18, 12:40

Continentale TS nie są najlepszymi oponami na nasze góry. Tam sie Barum i Kormoran/Dębica lepiej sprawdzają zimą. Jednakże są podjazdy, gdzie nic poza łańcuchami nie daje rady. A zakładanie łańcuchów w 5 minut to niezłe kungfu pitstop jest.
DrOzda - 2022-11-18, 12:59

Trzeba potrenować przed sezonem na sucho i idzie to całkiem sprawnie nawet na najtańszych bez samonapinaczy.
kabaret10 - 2022-11-19, 18:10

velomar napisał/a:

Oczywiście kontrola trakcji dopuszcza pewien poślizg, zwłaszcza na początku i dopóki koła nie są skręcone (i działa to w większości sytuacji w miarę dobrze), ale w wielu sytuacjach kierowca lepiej by sobie poradzi


Masz racje, dzisiaj zrobiła się lekka szklanka i pomagałem kilkuletniemu BMW, które na nowych zimówkach nie dawało rady w ogóle ruszyć. Na zmianę napędzane było lewe lub prawe koło. Trochę go popchałem to pojechał już dalej jednak napędzić się nie mógł.

Z kolei moją skodą na całoroczych kleberach zatrzymałem się specjalnie w tym miejscu i ruszyłem na ćwierć sprzęgle 8-) , samochód elegancko dalej przyspieszał aż do 40 km/h.

Wydaje mi się, że jak odbiorę w końcu daćkę z cvt to jeszcze łatwiej będzie można kontrolować trakcję na takich podjazdach.

tomekptk - 2022-11-19, 18:44

kabaret10 napisał/a:

Z kolei moją skodą na całoroczych kleberach zatrzymałem się specjalnie w tym miejscu i ruszyłem na ćwierć sprzęgle 8-) , samochód elegancko dalej przyspieszał aż do 40 km/h.


Może to dzięki oponom? Miałem Klebery całoroczne w dwóch autach, w Dusterze w wersji SUV Citilander i to były naprawdę świetne opony (w terenie i na normalnych drogach). Jak tylko skończą się obecne fabryczne opony w obecnym aucie chętnie wrócę do tej marki.

kabaret10 - 2022-11-19, 20:09

Cytat:
Może to dzięki oponom? Miałem Klebery całoroczne w dwóch autach, w Dusterze w wersji SUV Citilander i to były naprawdę świetne opony (w terenie i na normalnych drogach). Jak tylko skończą się obecne fabryczne opony w obecnym aucie chętnie wrócę do tej marki.


Wydaje mi się, że byłem sporo lżejszy i to zrobiło też różnicę. Nowe Quadraxery 3 już czekają na odbiór, wyglądają jeszcze lepiej jak generacja 2.

W testach tuż za CC2
https://www.tyrereviews.c...t-Overview.htm.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group