DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Technika jazdy - Systemy bezpieczeństwa i teoria kompensacji ryzyka.

velomar - 2023-01-14, 16:30
Temat postu: Systemy bezpieczeństwa i teoria kompensacji ryzyka.
Zebrałem trochę materiałów do przemyśleń na ten temat:
https://dziennikubezpieczeniowy.pl/2004/06/03/Jeszcze_o_kompensacji_ryzyka/artykul/16275
https://www.latimes.com/a...sk35-story.html
https://www.theverge.com/...-crash-research
https://www.youtube.com/watch?v=UeZl_V7BnC0
https://www.youtube.com/watch?v=cWDCpHHt35s

EBmazur - 2023-01-14, 17:40

Jak ktoś wali taki tekst :" Inaczej mówiąc kompensujemy sobie zabezpieczenia ryzykowniejszym zachowaniem. ( ...) Człowiek bez spadochronu z najwyższym tylko trudem da się namówić za skok z wysokości pięciu kilometrów.Człowiek zaopatrzony w spadochron czyni to nieraz wręcz z rozkoszą." i odnosi to do zachowania się kierowców mających świadomość stosowania różnych systemów bezpieczeństwa , to dalej już nie czytam.
Skoczek bez spadochronu to nie ryzykant tylko samobójca.
Pewnego rodzaju zabezpieczeniem/ systemem bezpieczeństwa dla skoczka jest spadochron zapasowy ( to są jego "pasy bezpieczeństwa")

velomar - 2023-01-15, 07:09

https://www.l-instruktor....ml#.Y8OTUv6ZNPY
defunk - 2023-01-15, 09:10
Temat postu: Re: Systemy bezpieczeństwa i teoria kompensacji ryzyka.
velomar napisał/a:
Zebrałem trochę materiałów do przemyśleń na ten temat:
https://dziennikubezpieczeniowy.pl/2004/06/03/Jeszcze_o_kompensacji_ryzyka/artykul/16275
https://www.latimes.com/a...sk35-story.html
https://www.theverge.com/...-crash-research
https://www.youtube.com/watch?v=UeZl_V7BnC0
https://www.youtube.com/watch?v=cWDCpHHt35s



Nic nie zebrałeś, po prostu przekopiowałeś parę linków; bajdełej to jest taka inna teoria -- że wiele osób zgadza się z tym, co ostatnio przeczytało/obejrzało, zwłaszcza jeśli w miarę pasuje to do ich poglądów ;-)

Kauris - 2023-01-15, 14:35

To teraz jest dobry moment, by skonfrontować to ze statystyką. Skoro przytaczasz coś co w jednym z linków jest nazwane "badaniami z lat 70-tych", można się chyba pokusić o luźną ocenę efektu obranego kierunku w kwestii poprawy bezpieczeństwa na drogach po 50-ciu latach i potem zastanowić się czy warto sobie zawraca głowę konstruktami typu "kompensacja ryzyka". Bo takie coś zapewne występuje, ale tak jak płaskość linii horyzontu, w oderwaniu od całego obrazu, może rodzić niepotrzebne pomysły...
velomar - 2023-01-15, 22:30
Temat postu: Re: Systemy bezpieczeństwa i teoria kompensacji ryzyka.
defunk napisał/a:

Nic nie zebrałeś, po prostu przekopiowałeś parę linków; bajdełej to jest taka inna teoria -- że wiele osób zgadza się z tym, co ostatnio przeczytało/obejrzało, zwłaszcza jeśli w miarę pasuje to do ich poglądów ;-)

Kolejny malkontent - zamiast podziękować, że wygrzebuję z czeluści internetu ciekawe rzeczy, to od razu krytykuje.

velomar - 2023-01-16, 03:13

Jeśli ktoś wątpi w teorię kompensacji ryzyka to niech spojrzy choćby na futbol amerykański i jak zmieniał się sposób gry na coraz bardziej agresywny wraz ze zmianami w sprzęcie ochronnym (kaski, zbroje). Problem wstrząśnienie mózgu i późniejsze trwały zmiany w mózgu (chroniczna encefalopatia pourazowa) to problem, o którym mówi się coraz głośniej w środowisku.
https://www.youtube.com/watch?v=oGwe1Hf2Igg
https://www.youtube.com/w...G7FdapKwck&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=Y8F7xNe3ygs
https://www.youtube.com/watch?v=8Kuvpjw1fAo

EBmazur - 2023-01-16, 04:46

Cytat:
velomarKolejny malkontent - zamiast podziękować, że wygrzebuję z czeluści internetu ciekawe rzeczy, to od razu krytykuje.

Co dla Ciebie jest ciekawe to niekoniecznie ciekawi innych.

Michał B24 - 2023-01-16, 09:24

Cytat:


Ta teoria, znajduje potwierdzenie w rzeczywistości, jednakże nie należy tego brać tak dosłownie.

Przykład z naszych dróg: Jak ktoś jeździł Fiatem 126p (P jak Sport oczywiście), to jeździł nim z prędkością 80-90 posiadając rodzinę. młody jechał ponad jednego Macha :-P

Dziś jazda maluchem drogą krajową, przyspiesza siwienie, choroby krążenia i serca, bo jest po prostu niebezpieczna.

W dzisiejszych czasach, cały system, jest oparty na współczesnych rozwiązaniach i jazda autem bez ABS, ESP, czy innych TTLi (trzy tajemnicze litery), robi się po prostu dużo bardziej niebezpieczna niz w okresie, gdy to auto było nowe. Inaczej się jeździ, szybciej, wincej, wincej.

No nie da się cofnąć czasu, często zmieniam auta. Na co dzień, jeżdżę współczesnym, ale do zabawy mam takie starodawne i niestety no inaczej sie jeździ. To już nie te czasy, aby na co dzień jeździć staruchem. No mnie brak ABS zaskakuje czasem, choć kiedyś umiałem nim zahamować lepiej niż z ABSem. No już człek wyszedł z wprawy. treningiem można przywrócić tą umiejętność, ale wole ten czas poświęcić na trening własnego organizmu, lub spędzenie czasu z przyjaciółmi w knajpie, niż ćwiczyć umiejętność panowania nad dupowozem w imię ascezy. Wole ascezę ćwiczyć w innych obszarach życia...

defunk - 2023-01-16, 10:39
Temat postu: Re: Systemy bezpieczeństwa i teoria kompensacji ryzyka.
velomar napisał/a:
defunk napisał/a:

Nic nie zebrałeś, po prostu przekopiowałeś parę linków; bajdełej to jest taka inna teoria -- że wiele osób zgadza się z tym, co ostatnio przeczytało/obejrzało, zwłaszcza jeśli w miarę pasuje to do ich poglądów ;-)

Kolejny malkontent - zamiast podziękować, że wygrzebuję z czeluści internetu ciekawe rzeczy, to od razu krytykuje.


Ależ nie widzę niczego nadzwyczajnego w tym, że coś sobie pomyślałeś, znalazłeś w sieci garść linków potwierdzających Twe tezy -- i wrzuciłeś te odnośniki. Nawet nie byłoby nadzwyczajnym gdybyś choćby streścił to, co tam jest napisane; większym wysiłkiem byłoby problemowe przedstawienie zagadnienia (za i przeciw).

Dla mnie jest nadzwyczajne, że się dziwisz, że internet reaguje jak reaguje, tj. niektórzy (ja) kpiną ;-)

velomar - 2023-01-16, 15:33

Nie będę streszczał np. rozmowy z profesorem Fredem Menneringiem (Fred Mannering, Executive Director of the Center for Urban Transportation Research, and Professor of Civil and Environmental Engineering at the University of South Florida) trwającej 1g13min. Mogę wskazać ciekawe fragmenty. Nie będę pisał elaboratów na kilka stron i stawiał tez, bo i tak laisar dopatrzy się gdzieś odniesienia do polityki albo propagowania jakiegoś światopoglądu i wyrzuci mój wysiłek do kosza (co już wielokrotnie, bezczelnie czynił).
Michał B24 - 2023-01-16, 16:12

Co nie zmienia faktu, że z tą teorią sie nie do końca zgadzam, bo rozwój technologii istotnie przesuwa granicę bezpieczeństwa, żyjemy duzo bardziej ryzykownie niż 30 lat temu, jadac szybciej, szybciej pokonujac zakrety, ale kiedyś mielismy do dyspozycji konia i karetę. Dla nich to dopiero ryzykownie sie zachowujemy.

Co nie zmienia faktu, że dać palec, a wezmą cała rękę. Tak jest Świat poukładany.

defunk - 2023-01-16, 16:31

Michał B24 napisał/a:
żyjemy duzo bardziej ryzykownie niż 30 lat temu, jadac szybciej, szybciej pokonujac zakrety, ale kiedyś mielismy do dyspozycji konia i karetę. Dla nich to dopiero ryzykownie sie zachowujemy.


Słyszałem kiedyś taki żarcik (a może dwa): że jak w przyszłości ludzkość ustali, na podstawie wykopalisk, że kiedyś podróż polegała na tym, że dwa pojazdy rozpędzały się w sposób, który gwarantował (w przypadku kolizji) bardzo poważne konsekwencje, aby szarżować na siebie -- i omijać się w ostatniej chwili o kilka łokci -- to nie będzie w stanie w to uwierzyć.
Kontra jest właśnie taka, że jazda konna była i tak bardziej ryzykowna, bo koń mógł się zbiesić i ponieść, pogryźć, zrzucić, etc., trzeba było go karmić, dać mu odpocząć... No ale w gruncie rzeczy wówczas podróżowała olbrzymia mniejszość, bo cała reszta co najwyżej dojeżdżała do pierwszego większego miasteczka na targowisko.

laisar - 2023-01-16, 16:11

Poprzednie posty zostały skasowane z powodu obrażania interlokutorów, a nie przez politykę.
velomar - 2023-01-16, 21:02

https://www.youtube.com/watch?v=emg8qCFkduU
Henry - 2023-01-16, 21:53

Michał B24 napisał/a:
W dzisiejszych czasach, cały system, jest oparty na współczesnych rozwiązaniach i jazda autem bez ABS, ESP, czy innych TTLi (trzy tajemnicze litery), robi się po prostu dużo bardziej niebezpieczna niz w okresie, gdy to auto było nowe. Inaczej się jeździ, szybciej, wincej, wincej.


U mnie ABS i ESP widzę aktywne tylko na polnej drodze jak jest dużo błota. Na asfalcie nigdy. Najwięcej niebezpiecznych sytuacji fundujemy sobie sami. To nie z samochodami ani ze zwiększonym ruchem jest problem.

velomar - 2023-01-19, 17:39

https://www.youtube.com/watch?v=p36NLTOQnwM
https://www.youtube.com/watch?v=rjdabZmR5Yc
https://www.youtube.com/watch?v=4WzwyjyFOwU

velomar - 2023-01-19, 17:58
Temat postu: Re: Systemy bezpieczeństwa i teoria kompensacji ryzyka.
defunk napisał/a:
większym wysiłkiem byłoby problemowe przedstawienie zagadnienia (za i przeciw).

Tu masz zestawienie za i przeciw:
https://www.ncbi.nlm.nih....les/PMC1123100/

Michał B24 - 2023-01-20, 08:56

Znamy angielski, ale wklejanie linków słabo działa.

Może tak opisz problem, do tego bibliografia?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group