DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Tylne hamulce bębnowe

Inka - 2023-08-05, 12:53
Temat postu: Tylne hamulce bębnowe
Mam pytanie.
Chodzi o tylne hamulce bębnowe.
Bo właśnie odkryłam że mój samochód będzie miał z tyłu bębny nie tarcze.
Jestem zaskoczona że w 2023 bębny, jeździłam z bębnami 10 lat temu i mam złe wspomnienia. Szukanie oszczędności akurat w hamulcach?

Trochę się teraz martwię i uprzejmie proszę o opinie osoby które cokolwiek się na tym znają.
Czy jest się czym martwić?
I czy po okresie gwarancyjnym mozna ewentualnej wymienić bębny na tarcze?

Wiem że tylne hamulce to tylko 30% ale przy ostrym hamowaniu 30% też ma znaczenie. Poza tym bębny są dużo cięższe niż tarcze, czy większe obciążenie tylnej osi nie ma negatywnego wpływu? I czy fakt że z przodu siła hamowania jest większa niż z tyłu nie powoduje zapadnięcia się samochodu przy silnym.hamowaniu? Tzw nurkowania?

laisar - 2023-08-05, 14:15

Inka napisał/a:
Czy jest się czym martwić?

Nie.

r70 - 2023-08-05, 14:27

SS to nie jest sportowy samochód, jest stosunkowo lekki i na hamulce dostosowane do osiągów, zastosowania i ceny. Mi w DD2fl ani w capturze nigdy nie przeszkadzało że mam tyłu bębny :)
Inka - 2023-08-05, 14:59

r70 napisał/a:
SS to nie jest sportowy samochód

Sportowy, nie sportowy, ale czy jak będę jechać 120 /140 w trzy osoby i z bagażami i będę musiała.gwaltownie zahamować to będzie miało znaczenie że z tyłu są tylko hamulce bębnowe czy nie?
Proszę powiedzcie jak jest.

EBmazur - 2023-08-05, 15:45

Mam od 5 lat sandero, co prawda ze słabszym silnikiem . Na hamulce nie narzekam, a kilka razy trzeba było naprawdę mocno awaryjnie hamować.
Inka - 2023-08-05, 15:57

EBmazur napisał/a:
Mam od 5 lat sandero, co prawda ze słabszym silnikiem . Na hamulce nie narzekam, a kilka razy trzeba było naprawdę mocno awaryjnie hamować.

Dzięki!

Inka - 2023-08-05, 16:04

Dzięki wszystkim za odpowiedzi!
laisar - 2023-08-05, 18:14

Inka napisał/a:
będzie miało znaczenie że z tyłu są tylko hamulce bębnowe czy nie?

Nie.

Inka - 2023-08-05, 18:45

laisar napisał/a:
Inka napisał/a:
będzie miało znaczenie że z tyłu są tylko hamulce bębnowe czy nie?

Nie.

Dzięki!

laisar - 2023-08-05, 19:21

Inka napisał/a:
czy po okresie gwarancyjnym mozna ewentualnej wymienić bębny na tarcze?

Można, ale nie wolno.

(Fizycznie się da, ale prawo nie dopuszcza takiego modyfikowania układu hamulcowego).

Inka - 2023-08-05, 21:07

laisar napisał/a:
Inka napisał/a:
czy po okresie gwarancyjnym mozna ewentualnej wymienić bębny na tarcze?

Można, ale nie wolno.

(Fizycznie się da, ale prawo nie dopuszcza takiego modyfikowania układu hamulcowego).

A, ok, rozumiem. I rozumiem ze jest ok z tymi hamulcami:)

laisar - 2023-08-05, 23:25

Jak najbardziej OK, to nie jest odpowiednik silnika parowego, tylko normalne, zwyczajne, w zupełności wystarczające rozwiązanie.

I mają swoje zalety - np trwałość, mniejsze wymagania serwisowe czy lepsze użycie w parkowaniu - mimo trochę gorszej skuteczności w jeździe "sportowej"... A tarczówki oczywiście swoje wady, jak każde istniejące rozwiązanie, bo nigdy nie ma idealnych.

Inka - 2023-08-06, 07:56

laisar napisał/a:
Jak najbardziej OK, to nie jest odpowiednik silnika parowego, tylko normalne, zwyczajne, w zupełności wystarczające rozwiązanie

Dziękuję, faktycznie tak do nich podeszłam jakby to był odpowiednik silnika parowego ;)
z przeszłości miałam z takimi hamulcami zle doświadczenia ale wtedy może były po prostu zużyte i tyle. Zużyte tarcze też będą źle działać w sumie. Dzięki za uspokojenie:)

MartinezTychy - 2023-08-07, 17:08

Inka, Bądź spokojna, nie pierwszy i nie ostatni samochód z hamulcami bębnowymi. Słabsze wersje silnikowe innych producentów również mają bębny z tyłu, nawet biorąc pod uwagę 2023r.
Inka - 2023-08-07, 17:59

MartinezTychy napisał/a:
Inka, Bądź spokojna, nie pierwszy i nie ostatni samochód z hamulcami bębnowymi. Słabsze wersje silnikowe innych producentów również mają bębny z tyłu, nawet biorąc pod uwagę 2023r.

Ok, dzięki:)

route2000 - 2023-08-08, 10:41

Inka, tylko wsiadać i jechać. A reszta to ASO w ramach gwarancji to naprawia.
Sam mam Lodgy już 9 lat i nie musiałem cokolwiek robić z tylnymi hamulcami, nawet na okresowym badaniu w SKP wynik siły hamowania są bardzo dobre, sam byłem aż zdziwiony...

dudu$ - 2023-08-08, 12:59

Pamiętać trzeba tylko, że według harmonogramu przeglądów producent zaleca w 8 roku zdjąć bęben i wyczyścić zgromadzony pył. Osobiście polecam czynność tą dokonywać raz na 40tyś km i przy okazji nasmarować styk szczęk z tarczą kotwiczną aby przy puszczaniu hamulca nam nie piszczało nic z tylnej osi. Można to zrobić samemu albo u mechanika za pewni 100-150zł więc tragedii nie ma.
r70 - 2023-08-08, 14:41

U mnie po przebiegu prawie 60tys przednie hamulce są w stanie świetnym, z ledwo wyczuwalnym rantem na tarczy (mam wrażenie że taki sam czułem pod palcem jak miał 10tys km przejechane ) a Ty @dudu$ mi piszesz że 20tys temu powinienem już tył czyścić ? Częściej niż raz w roku rozbierać bebny ? ;)
Łukasz_M - 2023-08-08, 14:43

Bębny sa OK, ale różnie z nimi bywa. U mnie wspomniane powyżej czyszczenie i smarowanie było konieczne przed wakacjami tj. jakieś 3.5 roku po wyjechaniu z salonu a w styczniu na przeglądzie już mi proponowali to zrobić bo podobno piszczało - ja nie słyszałem ale po 2-3 miesiącach usłyszałem. Zrobiłem poza ASO w maju za 120zł.
Łukasz_M - 2023-08-09, 07:30

r70 napisał/a:
U mnie po przebiegu prawie 60tys przednie hamulce są w stanie świetnym, z ledwo wyczuwalnym rantem na tarczy (mam wrażenie że taki sam czułem pod palcem jak miał 10tys km przejechane ) a Ty @dudu$ mi piszesz że 20tys temu powinienem już tył czyścić ? Częściej niż raz w roku rozbierać bebny ? ;)

Jeśli przejechałeś 60k i przód jest w dobrym stanie to może właśnie tył ma u Ciebie większą siłę hamowania i warto go wyczyścić. Nigdzie nie jest powiedziane że siła hamowania przodu i tyłu jest identyczna. Zasada jest też taka że im więcje syfu w bębnach tym trudniej może być je rozebrać więc ich czyszczenie nie koniecznie musi wynikać z tego że piszczy przy puszczaniu hamulca czy słabo hamuje tylko z przezorności, poprawi to zresztą równiez samą siłe hamowania.

Co do przodu to jak nie odczuwasz różnicy w tym rancie pomiędzy 10 a 60 tyś km to może Ci ten przód bardzo słabo hamuje.. i całe hamowanie idzie na bębny lub\i silnik.
Po 60tyś km tarcze przeważnie są już bliżej konieczności ich wymiany niż bezpiecznego zużycia pozwalajacego na przejechanie kolejnych 60 tyś.
Jak rozumiem tego Dustera miałeś na przeglądzie gdzie mierzyli siłę hamowania ostatnio w 2021 roku

dudu$ - 2023-08-09, 10:46

r70 napisał/a:
U mnie po przebiegu prawie 60tys przednie hamulce są w stanie świetnym, z ledwo wyczuwalnym rantem na tarczy (mam wrażenie że taki sam czułem pod palcem jak miał 10tys km przejechane ) a Ty @dudu$ mi piszesz że 20tys temu powinienem już tył czyścić ? Częściej niż raz w roku rozbierać bebny ? ;)


W każdej swojej Dacii od razu po zakupie ściągałem bębny w celu usunięcia pyłu i przesmarowaniu. Tu masz zdjęcia z czyszczenia w obecnym moim Dusterze, auto z grudnia 2018 roku, przebieg na tamten moment +/- 30tyś. km. Tragedii nie było ale po czyszczeniu wszystko wygląda lepiej.



Oczywiście jak ktoś nie chce to nie musi, ale zgromadzony pył z biegiem czasu przyczynia się do pogorszenia skuteczności pracy samego hamulca oraz może powodować uszkodzenie jego elementów np. samoregulatora.

r70 - 2023-08-09, 11:59

Łukasz_M, mój duster miał przegląd rejestracyjny przy przebiegu ok 25-27tyś w październiku 2022 - hamulce nie budziły zastrzeżeń, przegląd w ASO na 45tyś w ASO na przełomie maj/kwiecień 2023 :)
Aha, opony też chyba mam wadliwe bo bieżnik zarówno letnich jak i zimowych jest w świetnej kondycji (tył prawie jak nówki) ;)
Do bębnów nie zajrzę, ale podejrzewam że hamulce z przodu wytrzymają drugie tyle :)

dudu$ - 2023-08-09, 14:08

r70 napisał/a:
Łukasz_M, mój duster miał przegląd rejestracyjny przy przebiegu ok 25-27tyś w październiku 2022 - hamulce nie budziły zastrzeżeń, przegląd w ASO na 45tyś w ASO na przełomie maj/kwiecień 2023 :)
Aha, opony też chyba mam wadliwe bo bieżnik zarówno letnich jak i zimowych jest w świetnej kondycji (tył prawie jak nówki) ;)
Do bębnów nie zajrzę, ale podejrzewam że hamulce z przodu wytrzymają drugie tyle :)


Bo oni nie robią nic poza harmonogram wynikający z przebiegu i rocznika auta. Im na tym nie zależy, koszt czyszczenia bębnów w ASO jakiś czas temu wynosił 150zł. Myślę, że teraz podnieśli stawki i kosztować to będzie 250-300zł. Czy olej w silniku również wymieniasz według harmonogramu co 2 lata lub 30tyś km a filtr powietrza co 4 lata lub 60tyś. km? Poza tym jak będziesz kontrolował stan niektórych układów częściej niż zaleca producent dasz rade zapobiec awarii. W poprzednim Dusterze o czym pisałem wielokrotnie również czyściłem bębny i przy przebiegu 46tyś. km okazało się, że w fabryce jak składali tylne hamulce coś sknocili i w prawym tylnym kole gumka cylinderka była źle założona, więc ja uważam, że warto co jakiś czas zaglądać tu i tam w swoim aucie a nie tylko jeździć na myjnię i je myć.

r70 - 2023-08-09, 15:26

Dzięki za sugestie :)
Łukasz_M - 2023-08-10, 14:39

r70 napisał/a:
Łukasz_M, mój duster miał przegląd rejestracyjny przy przebiegu ok 25-27tyś w październiku 2022 - hamulce nie budziły zastrzeżeń, przegląd w ASO na 45tyś w ASO na przełomie maj/kwiecień 2023 :)
Aha, opony też chyba mam wadliwe bo bieżnik zarówno letnich jak i zimowych jest w świetnej kondycji (tył prawie jak nówki) ;)
Do bębnów nie zajrzę, ale podejrzewam że hamulce z przodu wytrzymają drugie tyle :)

r70 założyłem że kupiłeś nowy samochód w 2021 roku i przez to pierwszy przegląd właśnie wtedy się odbył. Kolejny (obowiązkowy) dla nowego samochodu powinieneś mieć w okolicach października 2024 tj. po trzech latach. Skoro 2021 w twoim opisie oznacza że wtedy kupiłeś używany\ lub robisz nie obowiązkowe przeglądy to skąd ja mam to wiedzieć.
Zdania o tarczach sile hamowania z przodu nie zmieniam - wygląda że całkiem sporo jeździsz a statystyka mówi że twoje tarcze starczą na jakieś 20-30 tyś - jak wiadomo Dacia nie słynie z pancernych materiałów.
Co do Twoich opon się nie wypowiadam bo nie mam pojęcia z którego są roku, choć prawdopodobnie mają około 2 lat z 5-7 lat przez który dobre jakościowo opony zachowują swoje parametry fizykochemiczne i po takim czasie winny być zmieniane - jeśli wcześniej bieżnik się nie zetrze.

r70 - 2023-08-10, 15:00

Łukasz_M, samochód jest z przełomu 10/11 2021i ma LPG więc przegląd robi się co roku od nowości. Mam akurat tylko stara suwmiarkę pod ręką więc nie podam mega dokładnego wyniku, ale rant ma ok 0.5mm. przebieg powyżej 58kkm. Możne założyli mi tarcze Prestige ? ;)
dudu$ - 2023-08-10, 17:09

r70 napisał/a:
Łukasz_M, samochód jest z przełomu 10/11 2021i ma LPG więc przegląd robi się co roku od nowości. Mam akurat tylko stara suwmiarkę pod ręką więc nie podam mega dokładnego wyniku, ale rant ma ok 0.5mm. przebieg powyżej 58kkm. Możne założyli mi tarcze Prestige ? ;)


na pewno w tym roczniku jest z przody inny system hamulcowy niż w autach z pierwszych lat produkcji jak mój. U mnie na bank są tarcze 269mm u Ciebie będzie to 280mm

r70 - 2023-08-10, 17:53

jeśli tak jest, to zakładając takie same materiały (to tylko niczym nie poparte założenie) trwałość 280mm musi być większa, więc może to tłumaczyć różnicę.
r70 - 2023-08-17, 10:21

Dziś przy okazji interwencję u jednego z lokalnychmechaników, poprosiłem o zweryfikowanie przednich hamulców w mojej dusterze. Tak na szybko stwierdził że tarcze są bardzo dobrym stanie i na pewno przeżyją klocki a klocków jest nie mniej niż połowa jeszcze.
Czyli tak jak zakładałem, powinienem 100 000 zrobić na pierwszy hamulcach.

dudu$ - 2023-08-17, 10:44

r70 napisał/a:
Dziś przy okazji interwencję u jednego z lokalnychmechaników, poprosiłem o zweryfikowanie przednich hamulców w mojej dusterze. Tak na szybko stwierdził że tarcze są bardzo dobrym stanie i na pewno przeżyją klocki a klocków jest nie mniej niż połowa jeszcze


wszystko zależy od tego jak była przeprowadzana ta weryfikacja. Często wkładam palucha w otwory w feldze i macam nim po tarczy hamulcowej, a latarką świece i sprawdzam grubość klocków hamulcowych ale to jest raczej tz. amatorska weryfikacja. Chcesz wiedzieć w jakim stanie faktycznie są tarcze to nie zostaje nic innego jak sprawdzić ich grubość za pomocą suwmiarki. Maksymalne zużycie tarcz podawane przez producenta to około 2,5mm . W tarczach 269mm grubość tarcz nowych to 22,5mm natomiast jej minimalna grubość nie może zejść do 19,8mm. Są to tak małe wartości, że bez suwmiarki nie ocenimy faktycznego stanu tarcz hamulcowych, no chyba że są ona już tak zużyte że witać to gołym okiem

trybik - 2023-08-17, 11:54

witam ,
mam dokera z 2013 r. przebieg cos ok 100 tyś. ostatnio miałem incydent właśnie z tylnymi hamulcami. odkleiła się taśma hamulca i zablokowała tylne prawe koło . dzięki uprzejmości kolegi i za cenę części tj. 174 zł auto zostało naprawione . gdyby nie incydent z odklejona okładzina to podejrzewam że jeździł bym do dziś . gdy otworzyliśmy tylne piasty to źle to nie wyglądało ,przód zrobiony w roku ubiegłym.
w moim przypadku takich awarii nie jest dużo , mimo że nie robiłem co rocznych przeglądów np. hamulców, i być może części z roku 2013 sa zdecydowanie lepsze niż w autach obecnych i oby było tak dalej


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group