DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Problem z wybieraniem biegu w skrzyni 6-biegowej

sobol1976 - 2023-11-22, 14:59
Temat postu: Problem z wybieraniem biegu w skrzyni 6-biegowej
Zrobiło się zimno i w tym sezonie mam problem z poprawnym wbiciem biegu pierwszego.
Opisując sytuację po kolei: Zaczynam cofać na wstecznym (najczęściej zostawiam samochód na tym biegu na noc), następnie wybijam na luz i potem na jedynkę. Niby biegi wchodzą bez problemu na swoje pozycje ale samochód jedzie nadal do tyłu. Muszę kilkukrotnie operację powtórzyć aby zaskoczyła jedynka. Lewarek, jak to zwykle bywa zimą, chodzi z większym oporem ale to nigdy nie skutkowało taką sytuacją. To skrzynia, olej czy wybierak? Ma tak ktoś? Wygląda na to, że czeka mnie kolejna wizyta w ASO. Po rozgrzaniu wszystko wraca do normy i jak było ciepło też problemu nie było.

Aktyn - 2023-11-22, 15:37

z jedynką nie mam problemów ale za to 2 od poczatku wchodzi wyraźnie gorzej niż pozostałe biegi .. niby tragedii nie ma ale od ideału daleko. / też skrzynia 6 / ... napisz jak u Ciebie z drugim biegiem / pewnie jak to w dacii - duży rozrzut parametrów - jedni maja problem z jedynka inni z 2 czy wstecznym a jeszcze innym skrzynia wyje .../
eio - 2023-11-22, 15:49

Ja mam tak z biegiem wstecznym (skrzynia 5-cio biegowa). W większosci przypadkow zamiast wstecznego wchodzi chyba "4" (wcześniej auto stoi na "1"). W aso powiedzieli tttm.
Dymek - 2023-11-22, 15:52
Temat postu: Re: Problem z wybieraniem biegu w skrzyni 6-biegowej
sobol1976 napisał/a:
To skrzynia, olej czy wybierak?
Skoro bieg Ci się nie zmienia to chyba jasne, że skrzynia nie przestawiona. Mechanizm wybieraka, linki- te rzeczy.
eio napisał/a:
Ja mam tak z biegiem wstecznym (skrzynia 5-cio biegowa). W większosci przypadkow zamiast wstecznego wchodzi chyba "4" (wcześniej auto stoi na "1"). W aso powiedzieli tttm.
A ja się akurat cieszę wzorowo pracującym przełączaniem biegów, którego nie mogę się wręcz nachwalić- bo jeszcze w żadnym samochodzie tak nie miałem. Ideał- leciutko, precyzyjnie i bez nawet jednego zacięcia przez 6 lat. :lol:
Czyli nie TTTM...

sobol1976 - 2023-11-22, 15:54

To nie jest generalnie problem z wybieraniem biegów - manetka chodzi bez problemów nic nie haczy itp. Tak jak napisałem, w zimie zawsze jest trochę bardziej "gumowa" - tak jakby pracowała w gęstym smarze. Tutaj jest sytuacja taka, że wybicie biegu wstecznego na pozycję "luz" albo "jedynkę" nie skutkuje fizycznym wejściem przekładni na luz albo jedynkę. Sprawa dotyczy tylko jedynki i wstecznego. Zaznaczam, że po przejściu na luz nie zwalniałem sprzęgła tylko zaraz wbijałem jedynkę. W bezpiecznych warunkach jutro rano sprawdzę czy "na luzie" też pojedzie do tyłu.
sobol1976 - 2023-11-22, 15:56
Temat postu: Re: Problem z wybieraniem biegu w skrzyni 6-biegowej
Dymek napisał/a:
Mechanizm wybieraka, linki- te rzeczy.


To na 100% ma związek z niską temperaturą. Dlatego podejrzewam olej albo jakieś smarowanie.

sobol1976 - 2023-11-22, 16:00
Temat postu: Re: Problem z wybieraniem biegu w skrzyni 6-biegowej
Dymek napisał/a:
A ja się akurat cieszę wzorowo pracującym przełączaniem biegów...

Też tak miałem w moim poprzednim SSII. Żadnych problemów z biegami o dowolnej porze roku. Szkoda...

Dymek - 2023-11-22, 16:01
Temat postu: Re: Problem z wybieraniem biegu w skrzyni 6-biegowej
sobol1976 napisał/a:
To na 100% ma związek z niską temperaturą. Dlatego podejrzewam olej albo jakieś smarowanie.
OK, przyczyną może być temperatura, ale nie zmienia to faktu, że skoro samochód na jedynce jedzie do tyłu, to skrzynia jest nie przełączona na jedynkę.
DrOzda - 2023-11-23, 09:47

Spróbuj wymienić olej przekładniowy.
Może też być zapowietrzony wysprzęglik.

sobol1976 - 2023-11-24, 10:39

Za tydzień mam wizytę gwarancyjną w ASO - ciekaw jestem co ustalą. Na razie obstawiają na coś z wybierakiem lub cięgnami. Dzisiaj było powyżej zera na termometrze i problem nie wystąpił.
Aronus - 2023-11-28, 14:24

Aktyn napisał/a:
z jedynką nie mam problemów ale za to 2 od poczatku wchodzi wyraźnie gorzej niż pozostałe biegi .. niby tragedii nie ma ale od ideału daleko. / też skrzynia 6 / ... napisz jak u Ciebie z drugim biegiem / pewnie jak to w dacii - duży rozrzut parametrów - jedni maja problem z jedynka inni z 2 czy wstecznym a jeszcze innym skrzynia wyje .../

Też mam problem z dwójką w skrzyni 6 biegowej i napędzie 4x4, ale to moim zdaniem to jest specyfika tej skrzyni. Żeby dwójka dobrze weszła nie można mieć zbyt dużej prędkości na jedynce. Praktycznie jedynka jest tylko do ruszenia potem dwójka. Jak za długo jadę na jedynce to potem dwójka wchodzi z oporem.

sobol1976 - 2023-11-28, 17:25

Po dłuższej obserwacji w oczekiwaniu na wizytę serwisową doszedłem do wniosku, że winna jest sama dźwignia zmiany biegów. W niskich temperaturach lewarek ciężko chodzi w lewo i w prawo z pozycji "luz" i tak samo z oporem/opóźnieniem wraca do pozycji środkowej (jakby poruszał się w gęstym smarze).
Jeśli mam wbić bieg wsteczny muszę unieść pierścień do góry i przesunąć lewarek w lewo/do przodu. Tu oczywiście nie ma problemu z działaniem skrzyni. Natomiast wybicie lewarka na luz powinno zakończyć się szybkim powrotem do pozycji środkowej i charakterystycznym puknięciem sprężyny gdy pierścień wstecznego wraca na swoje miejsce niżej. I to z powodu opóźnionej reakcji lewarka (gdy powoli ustawia się na środku) jest ten kłopot. Nim pierścień i sprężyna odbiją to czasami, nie zauważając tego, wrzucam już jedynkę (co oczywiście okazuje się nieskuteczne).
Dotyczy to tylko sytuacji "wsteczny <-> jedynka" dlatego, że biegi leżą w podobnym miejscu a różni je tylko pozycja pierścienia. Można nad tym oczywiście zapanować ale to nie jest prawidłowe działanie lewarka.

Dymek - 2023-11-28, 20:12

No właśnie... Ale to będzie ładnie jak wyskoczy prawdziwa zima- tak minimum 15 poniżej zera...
sobol1976 - 2023-11-30, 19:26

Mam diagnozę. Przetarta linka zmiany biegów. Podobno problem znany w serwisach i dość częsty w tej generacji Dacii. Mechanik po objawach od razu wiedział co to będzie. Czekam na części z magazynu centralnego i za tydzień mi to wymienią. Warto zwracać uwagę gdyby lewarek wam zaczął ciężko chodzić bo to prawdopodobnie taka przyczyna.
Aktyn - 2024-03-17, 18:53

Zawsze byłem zwolennikiem wymiany oleju w skrzyni biegów ... ale to raczej tak po 100 tys przebiegu.
Ale jak się zobaczy co wyleciało ze skrzyni dustera z przebiegiem 20 tysi to chyba jednak zmienię zdanie....
https://www.youtube.com/watch?v=eC7CTuHwDzQ

Dymek - 2024-03-17, 19:12

Właśnie zmieniałem olej w skrzyni DSSII z przebiegiem 82 tys. km- normalny olej, bez widocznych magicznych kolorów...
nowy - 2024-03-17, 21:52

Dymek napisał/a:
Właśnie zmieniałem olej w skrzyni DSSII z przebiegiem 82 tys. km- normalny olej, bez widocznych magicznych kolorów...


A ile Ci weszło oleju? bo w moim niecałe 3 litry wlali

Dymek - 2024-03-18, 08:43

nowy napisał/a:
A ile Ci weszło oleju? bo w moim niecałe 3 litry wlali
Oficjalnie dokładnie 3 litry poszło, ale że się przelało, to tak dokładnie nie wiadomo :mrgreen: W każdym razie 3 litry to już z przelewem.
nowy - 2024-03-22, 22:26

czyli jak u mnie, bo już sie bałem, ze coś źle zrobił mechanik

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group