DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Etanol? / SP95 E10 / E85

eplus - 2011-04-08, 09:42
Temat postu: Etanol? / SP95 E10 / E85
Trochę offuję, ale wspomniano w wątku LPG, NO2 i metanol. W Dusterze 1,6 Euro 5 (na dowodzie mam nabite paliwo: bioetanol). Próbował ktoś jeździć na jakichś wynalazkach? (W końcu mamy przyzwolenie fabryki.) :mrgreen:
Bo Polonezem jeździłem ze dwa lata (1998-2000) na gazolinie, z początku z tym przeciwstukowym syfem, ale nie bardzo się kalkulowało no i sumienie ekologiczne gryzło, czwarty bak już sucha gazolina - trzeba było się przestawić na jazdę na wysokich obrotach, bo na niskich dzwonił fantastycznie, wiozłem znajomego i on przychwala, że fajny Polonez, cichy silnik, a ja depnąłem do podłogi i pytam: A teraz? :mrgreen: Zaworom nic się nie stało. A cenowo było 2/3 benzyny, spalanie takie samo. 8-) :idea:

PS. Coś mi się pomyliło, teraz w dowodzie nie ma rodzaju paliwa. Ale może warto byłoby spróbować...

stempik - 2011-04-08, 14:40

Autko nowe na gwarancji, a cena paliwa zachęcająca.
Przyznam że to spora pokusa.

walther - 2011-05-29, 18:18

Wszystkie silniki benzynowe Dacii są przystosowane do zasilania bioetanolem
(Tyg. Motor, nr 19/2011)

maciek - 2011-05-29, 18:41

walther, coś kłamią ;-)
opos - 2011-05-30, 07:36

Tylko hi-flex silnik 1.6 105 . A z tego co słyszałem e85 ma być dostępne na razie tylko w Warszawie
laisar - 2011-05-30, 08:00

Z tym przystosowaniem chodzi o domieszkę w wysokości 10% - takie paliwo oznaczone jest jako "SP95-E10" (lub 95-E10) i rzeczywiście wszystkie Dacie posiadają silniki przystosowane do jego użycia.

(Jakby ktoś chciał sprawdzić w ASO - nota techniczna ma nr: 5399E)

marekwoj - 2011-05-31, 07:36

stempik napisał/a:
Autko nowe na gwarancji, a cena paliwa zachęcająca.
Przyznam że to spora pokusa.
Tyle że podobno zużycie Etanolu jest 20% wyższe niż benzyny, a jeśli tak jest to chyba drożej wyjdzie jazda :-P
opos - 2011-05-31, 09:07

Chyba że domieszasz z własnej produkcji ( ale to nielegalne niestety)
eplus - 2011-05-31, 12:15

Pewnego razu czytałem w jakiejś zasadniczej gazecie, że od wszystkiego, co leje się do baku samochodu należy zapłacić akcyzę - obojętne: bimber, rzepak czy nawet woda. Ponieważ "służy do celów napędu pojazdów". Tak mnie to rozśmieszyło, że miałem przez chwilę zamiar napisać do minfina, czy naliczają akcyzę od wody lanej do parowozów :?: Ponieważ "służy do celów napędu pojazdów". :!: :!: :mrgreen: :mrgreen: :-P
marekwoj - 2011-06-01, 07:19

eplus napisał/a:
miałem przez chwilę zamiar napisać do minfina, czy naliczają akcyzę od wody lanej do parowozów :?: Ponieważ "służy do celów napędu pojazdów". :!: :!: :mrgreen: :mrgreen: :-P
Do wody może nie naliczają, ale do węgla na pewno :mrgreen:

Też kiedyś czytałem, że można do starych diesli zatankować np olej jadalny z Biedronki i jest to nawet legalne, pod warunkiem że popędzisz do skarbówki akcyzę odprowadzić :mrgreen:

benny86 - 2011-06-01, 10:20

marekwoj, ,tak marlboro z ukrainy też są legalne jeśli dasz do oclenia i akcyzę zapłacisz, ale wtedy paczka wyjdzie "trochę" drożej niż 3,5zł
DrOzda - 2011-06-01, 10:41

http://wyborcza.biz/bizne...m_85_proc_.html

Oczywiście o Dacii ani słowa - nikt nie kupił Hi-Flexa w Polsce ?

PiotrWie - 2011-07-01, 21:04

laisar napisał/a:
Z tym przystosowaniem chodzi o domieszkę w wysokości 10% - takie paliwo oznaczone jest jako "SP95-E10" (lub 95-E10) i rzeczywiście wszystkie Dacie posiadają silniki przystosowane do jego użycia.

(Jakby ktoś chciał sprawdzić w ASO - nota techniczna ma nr: 5399E)

We Francji na stacjach były dwa rodzaje benzyny - E98 i E 85 - tak była oznaczana na tablicy z cenami, na dystrybutorze i pistolecie - E 95. Czy ktoś się orientuje czy było tam 85% benzyny czy 85% etanolu? Jeździłem na tym bez problemów a nie mam Hi-flexa.

benny86 - 2011-07-01, 21:15

PiotrWie, 85% etanolu:)
piotrres - 2011-07-01, 23:18

PiotrWie napisał/a:
Jeździłem na tym bez problemów a nie mam Hi-flexa.

Przedwczoraj pod bud. L PRz spokałem MCV Hi-flex na jasielskich blachach...

eplus - 2011-07-02, 08:40

Na logikę 85 to będzie liczba oktanowa
Lukas87 - 2011-07-02, 10:55

w AŚ nr 26(826) opisano biopaliwo E85 i testowano na samochodach uwzgledniajac cene PB95-5,17zł a E85-4,87zl

Clio 1,2 16V spaliło na 100km PB95-5,9L a E85-8,3L
Laguna 2,0 16V na 100km PB95-7,5L a E85-10,7L
Saab 9-3 2,0t na 100km PB95-6,7L a E85-9,4

Więc mamy zerową opłacalność gdyż trzeba dopłacić do E85 10zł na każde 100km

benny86 - 2011-07-02, 11:49

eplus, niestety nie, chodzi o zawartość etanolu. Jeden mail do obsługi klienta z lotosu czy orlenu wyjaśni sprawę (2 tyg temu nawet szumnie otwierano stację z tym paliwem, relacje we szystkich mediach były :mrgreen: )
PiotrWie - 2011-07-02, 20:27

Lukas87 napisał/a:
w AŚ nr 26(826) opisano biopaliwo E85 i testowano na samochodach uwzgledniajac cene PB95-5,17zł a E85-4,87zl

Clio 1,2 16V spaliło na 100km PB95-5,9L a E85-8,3L
Laguna 2,0 16V na 100km PB95-7,5L a E85-10,7L
Saab 9-3 2,0t na 100km PB95-6,7L a E85-9,4

Więc mamy zerową opłacalność gdyż trzeba dopłacić do E85 10zł na każde 100km

No to to we Francji raczej miało 85% benzyny - palił chyba nawet mniej niż w Polsce, a na pewno nie więcej.

marekwoj - 2011-07-02, 22:53

PiotrWie napisał/a:
Jeździłem na tym bez problemów a nie mam Hi-flexa.
Paliwo typu E85 (85% etanolu) może powodować w zwykłym silniku korozję układu paliwowego + problemy z uszczelnieniem. HI-Flex jest do tego przystosowany, więc takie problemy się nie pojawią.

Ale jeśli chodzi o samą pracę, to każdy silnik bez problemu na tym pojedzie.

DrOzda - 2011-07-02, 23:05

To się opłaca tylko w samochodach z turbiną gdzie jest możliwość zwiększenia ciśnienia doładowania przy zasilaniu E85 - np. w Saabach. W normalnym wolnossącym aby spalanie E85 nie było wyższe niż Pb95 trzeba by zwiększyć stopień sprężania ale wtedy nici z jazdy na benzynie :)
PiotrWie - 2011-07-03, 12:21

marekwoj napisał/a:
PiotrWie napisał/a:
Jeździłem na tym bez problemów a nie mam Hi-flexa.
Paliwo typu E85 (85% etanolu) może powodować w zwykłym silniku korozję układu paliwowego + problemy z uszczelnieniem. HI-Flex jest do tego przystosowany, więc takie problemy się nie pojawią.

Ale jeśli chodzi o samą pracę, to każdy silnik bez problemu na tym pojedzie.

Na stacjach różnie pisali - ale dzisiaj znalazłem dwa paragony i na obu to samo - SP95-E10, czyli 10% etanolu, można na tym jeździć bez problemu.

benny86 - 2011-07-03, 12:28

Czyli mówimy o dwóch, kompletnie różnych rodzajach paliwa. E10 zawiera 10% etanolu i znaczna większość współczesnych silników - choć nie wszystkie - jest przystosowana do jego spalania. E85 - 85% etanolu i tutaj nieliczne samochody mogą być takim paliwkiem zasilane.
laisar - 2011-07-04, 19:17

PiotrWie napisał/a:
SP95-E10, czyli 10% etanolu, można na tym jeździć bez problemu

A juści.

DD - 2011-07-12, 15:01

eplus napisał/a:
Na logikę 85 to będzie liczba oktanowa

No w tym przypadku jest inna logika niz tradycyjnie zawarta w oznaczniu dawniej etylin, a pozniej bezolowiowek liczba oktanowa. E85 oznacza, ze to paliwo zawiera 85% etanolu, a jesli chodzi o liczbe oktanowa takiej mikstury, to musi byc ona wysoka, bo sklada sie ona w ogromniej czesci z etanolu, ktorego LO jest pond 100.

DrOzda - 2014-06-13, 13:08
Temat postu: Dacia a etanol E10
http://wyborcza.biz/bizne...samochodom.html

Cytat:
Za kilka lat koncerny paliwowe będą mogły sprzedawać tylko benzynę zawierającą aż 10 proc. etanolu. A takie paliwo może uszkodzić silniki aż połowy aut jeżdżących dziś po Polsce.
Obecnie benzyna sprzedawana na naszych stacjach benzynowych może zawierać maksymalnie 5 proc. etanolu produkowanego ze zbóż. A benzyna zawierająca więcej tej substancji jest uznawana za biopaliwo i musi być sprzedawana z osobnych dystrybutorów.

Jednak od jesieni do benzyny będzie można w Polsce dodawać do 10 proc. etanolu i to paliwo będzie nadal traktowane jak benzyna - zdecydował Sejm, uchwalając we wtorek przygotowaną przez Ministerstwo Gospodarki nowelizację ustawy o systemie monitorowania i kontroli jakości paliw oraz o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Ta zmiana wynika z dyrektywy Unii Europejskiej, która w zeszłej dekadzie promowała biopaliwa. Aby zwiększyć zużycie tych biododatków w 2009 r., UE zdecydowała, że benzyna sprzedawana w Europie będzie zawierała dwa razy więcej etanolu, niż dopuszczały wcześniejsze normy.

Zgodnie z decyzją Sejmu do końca 2020 r. na stacjach benzynowych powinny być dystrybutory z benzyną zawierającą, tak jak dziś, do 5 proc. etanolu (oznaczone symbolem "E5") oraz osobne dystrybutory z benzyną zawierającą dwa razy więcej etanolu (z symbolem "E10").

Dlaczego? Do baków aut starszej konstrukcji nie można lać benzyny zawierającej ponad 5 proc. etanolu, bo grozi to uszkodzeniem silnika - jak ostrzegają koncerny motoryzacyjne.

Zagrożeni weterani szos

Dopiero od początku tej dekady wszystkie nowe samochody sprzedawane w Unii Europejskiej mają silniki dostosowane do spalania benzyny zawierającej 10 proc. etanolu lub - w przypadku aut z silnikiem Diesla - oleju napędowego zawierającego do 7 proc. estrów tłuszczów roślinnych, wytwarzanych np. z rzepaku. Taki komunikat w kwietniu wydało Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA), podkreślając przy tym, że na razie w UE nie ma jasnych standardów jakości paliw, gwarantujących kierowcom brak problemów wynikających z używania tych nowych odmian paliw.

ACEA opublikowała też wykaz samochodów, które są fabrycznie przygotowane do stosowania benzyny zawierającej 10 proc. etanolu. Pod tym względem nie ma żadnych jasnych reguł. Np. Fiat dopuszcza takie paliwo w większości swoich aut spełniających normę toksyczności spalin Euro3 od rocznika 2000, za wyjątkiem kilku modeli samochodów, takich jak Fiat Bravo 1,6 16V, Palio 1,6 16 V czy Punto 1,8 16V. Benzynę E10 można lać do baków wszystkich aut Opla za wyjątkiem modeli napędzanych silnikiem 2,2 litra z bezpośrednim wtryskiem benzyny o symbolu Z22YH. Toyota nie zezwala na stosowanie takiego paliwa w autach Avensis z silnikami o pojemności 2 i 2,4 litra, produkowanymi do października 2008 r. Volkswagen nie zezwala zaś na stosowanie E10 w autach napędzanych pierwszej generacji silnikami o bezpośrednim wtrysku benzyny FSI, produkowanymi do połowy zeszłej dekady. Lista takich wyjątków jest długa.

Niemieccy kierowcy w 2008 r. podnieśli larum, kiedy ich rząd chciał zezwolić na dolewanie do benzyny 10 proc. etanolu. Ostatecznie Berlin wprowadził benzynę E10 dopiero w 2011 r., kiedy niemieckie stowarzyszenia motoryzacyjne oceniły, iż takiego paliwa nie może tankować tylko nieco ponad 300 tys. aut jeżdżących po niemieckich drogach.

U nas takich aut są za to miliony, bo po akcesji do Unii Europejskiej Polacy zaczęli sprowadzać co rok setki tysięcy używanych aut z Zachodu. Rząd podaje, że według szacunków Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) w 2010 r. tylko 30 proc. z 6,7 mln aut z silnikami benzynowymi w naszym kraju było dostosowane do zużywania E10. A to znaczy, że paliwa tego bez ryzyka uszkodzenia silnika nie wolno było lać do baków ponad 4 mln aut. - Obecnie mniej więcej połowa aut z silnikami benzynowymi w Polsce może nie być dostosowana do E10 - powiedział nam wczoraj szef PZPM Jakub Faryś.

Biopaliwowy pęd

- Nie powinno być problemów. Do końca 2020 r. na stacjach benzynowych trzeba będzie sprzedawać obie odmiany benzyny - uważa Leszek Wieciech, szef Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

To oznacza jednak wyższe koszty i rząd przewiduje kary finansowe dla stacji, które nie będą oferować obu odmian benzyny. Ale już za brak oznaczeń na dystrybutorach z benzyną o diametralnie różnej zawartości etanolu grozi kara tylko 5 tys. zł. Wieciech nie chciał komentować, czy to znaczący wydatek dla stacji benzynowej o dużych obrotach.

Po 2020 r. stacje benzynowe nie będą już musiały sprzedawać benzyny o różnej zawartości etanolu. Czy wtedy odpowiednie paliwo znajdą kierowcy np. wybranych modeli VW czy Toyoty, nieprzystosowanych do E10 i wyprodukowanych pod koniec zeszłej dekady? Wtedy te auta będą miały nieco ponad 10 lat, a właśnie takie pojazdy Polacy najczęściej sprowadzają z Zachodu.

- Wszystko będzie zależało od popytu. Stacje benzynowe z pewnością utrzymają w sprzedaży benzynę z zawartością 5 proc. etanolu, jeśli kierowcy będą ją tankować - uważa Jakub Faryś, podkreślając, że ten popyt będzie zależał także od ceny benzyny E5.

Rząd przewiduje, że podwojenie dodatku etanolu może doprowadzić do wzrostu cen paliw, ale nie oszacował, ile wyniesie ta podwyżka.

Unia Europejska straciła już zapał do promocji biopaliw wytwarzanych z roślin spożywczych, gdyż powoduje to wzrost cen zarówno żywności, jak i paliw. Pod koniec maja europejscy dyplomaci uzgodnili, że do 2020 r. w paliwach stosowanych przez transport Unii ma być 7 proc. biododatków, podczas gdy wcześniej chciano dodawać 10 proc. biododatków. Paliwa sprzedawane w Polsce już w zeszłym roku miały zawierać 7 proc. biokomponentów. Zatem już obecnie możemy realizować plany Unii na koniec dekady, a przyjęta przez Sejm ustawa może doprowadzić do tego, że będziemy przekraczać unijne wymogi, na czym skorzystają głównie producenci biododatków.





Natomiast co do Dacii:
"E10 is cleared for use in all petrol driven Dacia vehicles."

http://www.acea.be/upload...MPATIBILITY.pdf

Karenzo - 2014-06-13, 13:13

tce też ? :lol:
DrOzda - 2014-06-13, 13:30

Wszystkie silniki od 2010 a jak widać w Dacii również wszystkie starsze.
Szajfus - 2014-06-13, 20:12

DrOzda napisał/a:
http://wyborcza.biz/biznes/1,101299,9703245,Orlen_zaczal_sprzedawac_paliwo_z_dodatkiem_85_proc_.html

Oczywiście o Dacii ani słowa - nikt nie kupił Hi-Flexa w Polsce ?


Ktoś tam jednak kupił Hi-flexa :))) ale nie tankuje bioetanolu bo go po prostu nie ma na stacjach. A poza tym cena musiała być dużo niższa od benzyny ze względu na wyższe o 20% spalanie. Przy kupnie chciałem silnik jak w Dusterze 1.6 16V a że w 2012 występował on tylko w wersji przystosowanej do spalania bioetanolu to takiż zakupiłem. Ponadto głowica może być trochę wytrzymalsza przy planowanym zagazowaniu w przyszłości tego karawanu.

eio - 2022-12-29, 21:57
Temat postu: E10
E10 - lać, czy nie lać?
Cytat:
1 stycznia 2023 r. znika obowiązek sprzedaży benzyny E5, jeśli na stacji jest E10

https://serwisy.gazetaprawna.pl/energetyka/artykuly/8619036,sprzedaz-benzyny-e5-e10-zmiany-2023-r.html.amp

Black Dusty - 2022-12-30, 09:05

Ja swoich samochodów truł czy też oszukiwał nie będę, póki na stacjach w regionie będzie normalne paliwo a że stacje są co kilometr czy dwa to któraś mam nadzieję będzie dalej sprzedawała E5 póki będzie w produkcji.
Krystian67 - 2022-12-30, 09:19

Ja korzystałem z programu shell .We wtorki i czwartki. Ciekawe czy go utrzymają w przyszłym roku. Jak długo się da , nie naleje nic innego. Zwłaszcza tego badziewia.
EBmazur - 2022-12-30, 10:19

wole nie lać. Pamietam , że za zachodnią granicą była swego czasu mocna dyskusja na temat E10. Nawet oficjalnie przyznano, że jest prawdopodobieństwo krótszej żywotności silnika na tym paliwie.
Krystian67 - tak samo leję we wtorki. Może to sugestia, ale mam warzenie , że silnik bardziej lubi to paliwo

Dymek - 2022-12-30, 10:24

Artykuł "z dupy"- jak i wszystkie podobne pojawiające się teraz jak grzyby po deszczu, najwyraźniej metodą kopiuj i wklej...
Co tam widzimy?

1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie nowelizacja ustaw o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, która znosi obowiązek sprzedaży na stacjach paliw benzyny E5 (z 5 proc. dodatkiem bioetanolu), jeżeli jednocześnie na tej samej stacji oferowana będzie benzyna E10 z 5 proc. dodatkiem bioetanolu).

To ile ich zdaniem ma mieć ta E10? :mrgreen:

eio - 2022-12-30, 11:04

Dymek napisał/a:
To ile ich zdaniem ma mieć ta E10? :mrgreen:


Cytat:
E5 – benzyna o maksymalnej zawartości biokomponentów do 5 procent. Obecnie oznaczana, jako PB 95 i PB 98,

E10 - benzyna o maksymalnej zawartości biokomponentów do 10 procent,

Główny Urząd Miar
https://www.gum.gov.pl/pl...enia-paliw.html

Myślę że max 10% biokomponentów w E10 to moze byc np. 5% biokomponentów. A do tego różne inne dodatki - jak shell V-power, czy zimowe. Ciekawe, czy to oznacza że w obecnej shell V-power E5 suma wszystkich dodatków (w tym biokomponentów, zimowych i czyszczących) nie przekracza 5%? Inne pyt. - czy zwolnienie ze sprzedaży E5 na stacji, jeśli w E10 będzie biokomponentów do 5% i pozostalych dodatków do 5%?

edit. cofam to co wcześniej napisałem zieloną czcionką na gorąco. Jedno z drugiego nie wynika. Ale pozostaje pyt. jaki będzie skład E10 V-power, jesli na stacji nie będzie E5. I dlaczego wtedy E 10 (z 5% biokomp) nie mozna oznaczyć E5?

EBmazur - 2022-12-30, 11:35

eio Będzie do 10 % biokomponentów , jak na mój rozum środki uszlachetniające , różne dodatki zimowe itp nie wchodzą w zakres tych 10 %. Dla benzyny będzie to 10% alkoholu / dla ON 10% olejów roślinnych + ileś tam różnych dodatków + baza .
Jeśli na stacji będzie dostępna E5 to powinna ona pozostać tak oznaczona, aczkolwiek paliwo z 5% dodatkiem mieści się w określeniu "do 10 %".

laisar - 2022-12-30, 11:44

Lać i się nie trząść - http://www.daciaklub.pl/f...p?p=91668#91668, 2011-05-30, 08:00:
Cytat:
chodzi o domieszkę w wysokości 10% - takie paliwo oznaczone jest jako "SP95-E10" (lub 95-E10) i rzeczywiście wszystkie Dacie posiadają silniki przystosowane do jego użycia.

(Jakby ktoś chciał sprawdzić w ASO - nota techniczna ma nr: 5399E)

Technical Note 5399E - Vehicles compatible with 95-E10 super unleaded fuel with ethanol (SP95-E10) napisał/a:
RENAULT vehicles with petrol engines which were first registered after 1st January 2002 are compatible with SP95-E10.

(11 lat temu...).

eio - 2022-12-30, 12:01

Cytat:
wzrost zużycia benzyny E10 w porównaniu do E5 jest minimalny. ADAC mówi o – potwierdzonym testami na hamowni – wzroście spalania rzędu 1,5 proc. po zastosowaniu paliwa E10 zamiast E5;

[i inne takie tam....]
Auto-swiat
https://www.auto-swiat.pl...ankowac/myxs64f ]

Nizsza kaloryczność E10, to wyzsze spalanie na 100 km. No i moje statystyki szlag trafi ;-)

Swoja drogą zawartość biokomponentów i róznych dodatków w paliwie, to jest zmienną (którą pominąłem) w moim równaniu spalania w moim aucie, wyjasniajacym nieliniowe różnice w pomiarach z dystrubutora i z licznika. Zawartość dodatkow może sie zmieniać.

jurek - 2022-12-30, 12:10

Na pewno działa niekorzystnie na świece. pozr
chrom6 - 2022-12-30, 13:03

jurek napisał/a:
Na pewno działa niekorzystnie na świece. pozr


bzdury. jak wchodziły pierwsze paliwa bio też wieszczono duże spalanie, silniki do remontu, obniżenie mocy itd.

po początkowej panice podsycanej medialnymi "faktami" okazało się że w sumie to nic się nie dzieje.

także nie siać paniki.

jurek - 2022-12-30, 18:55

To Twoja opinia. Moja, sprawdzona organoleptycznie jest inna. pozdr
EBmazur - 2022-12-30, 19:12

chrom6
Jak wchodziła benzyna bez dodatku czteroetylku ołowiu to do zbiorników starszych samochodów trzeba było wlewać ( co prawda w małych ilościach ) specjalny dodatek - kto o tym fakcie pamięta?
Swego czasu inne moje auto bardzo lubiło rosyjską benzynę pozbawioną biokomponentów , jeździło na niej naprawdę dużo lepiej, z rury wydechowej nie leciała woda a zimą nisko położony katalizator nie "zarastał " lodem.
W dodatku zarówno alkohol w benzynie jak i olej roślinny w dieslu nie bierze się z niczego - to przecież przerobione artykuły rolne "zabrane" z talerza .

Krystian67 - 2022-12-30, 19:38

Do kol. EBmazur .Tez mam takie odczucie. Innego nie poważam. A autko jedzie super. I nie planuję lac nic innego.
jurek - 2022-12-30, 21:13

Coś w tym jest /albo było/. W 1979r byłem w Sojuzie jeszcze Zastawą. Na ichniej wysokooktanowej benzynie, zastawka leciała dużo lepiej niż na polskiej. Ale może to już tylko starcze wspomnienia :cry: pozdr
villager - 2022-12-30, 21:27

Z ciekawości zajrzałem do karty charakterystyki produktu, który lejemy do zbiorników. Okazuje się, że benzyna stanowi "co najmniej" 50% objętości produktu. Nie jest więc aż tak słodko jakby się wydawało. Połowa to benzyna, reszta dodatki. W tym różnych "alkoholi do 22% max.
Na początek karta charakterystyki PB95 E5 z BP:
https://www.bp.com/conten...-benzyna-95.pdf
A teraz, dla porównania karta charakterystyki produktów Orlenu
https://amicenergy.pl/pliki/1_karta_benzyn_handlowych_wersja_3_z_2020_12_28_ufi.pdf
Swoją drogą porównanie dosyć zastanawiające, bo przecież BP bierze paliwa z Orlenu, więc skąd te różnice w składzie?

eio - 2022-12-30, 22:23

W BP karta chatakteryzuje PB95, a w drugiej - kilka, od PB95 do superplus 98. W BP jest benzyny co najmniej 50%, a w Orlenowskim - do 100%. Przedziały mają część wspólną. Nie wnikam w pozostałe skladniki, np. toluen (5-30%), który podnosi liczbę oktanową paliwa - wystepujący w BP i nie użyty w orlenowskim. Widać paliwa różnią się.

Co innego mi przyszło na myśl. Już podłapalem dlaczego oznaczeniem E5 zdefiniowano paliwa zawierajace do max 5% biokomponentów, zamiast użycia jego dopełnienia - niech będzie A95 (wymyślilem dla odróżnienia, nie wiem czy jest takie w użyciu) wskazującego że w paliwie jest (do) 95% benzyny.

Black Dusty - 2022-12-31, 10:25

Cytat:
Swoją drogą porównanie dosyć zastanawiające, bo przecież BP bierze paliwa z Orlenu, więc skąd te różnice w składzie?

https://www.bankier.pl/wi...en-7966554.html

Black Dusty - 2023-01-01, 14:16

https://motoryzacja.interia.pl/raport-rynek-paliw/news-nowe-paliwo-juz-na-stacjach-nie-kazdy-moze-je-tankowac-uwaza,nId,6508051
Sonar - 2023-01-21, 13:51

marekwoj napisał/a:
stempik napisał/a:
Autko nowe na gwarancji, a cena paliwa zachęcająca.
Przyznam że to spora pokusa.
Tyle że podobno zużycie Etanolu jest 20% wyższe niż benzyny, a jeśli tak jest to chyba drożej wyjdzie jazda :-P

Jeżdżę swoim Jogger na E10 już od dłuższego czasu i nie zauważyłem najmniejszej różnicy w osiągach samochodu jak i zużyciu paliwa.

DrOzda - 2023-11-30, 09:35

Tylko potwierdzenie że wszystkie współczesne benzynowe Daćki mogą jeździć na E10

https://e10.klimat.gov.pl/

Jeżdżącym na LPG zaleca się jednak tankować E5 z racji tego że benzyna E10 szybciej traci swoje właściwości w baku.

gawron3 - 2023-11-30, 11:20

Witam, a dlaczego tam w linku jest Tce nie Sce czy to jest ten sam silnik a inne oznaczenie??
Black Dusty - 2023-11-30, 12:14

gawron3 napisał/a:
Witam, a dlaczego tam w linku jest Tce nie Sce czy to jest ten sam silnik a inne oznaczenie??

Różnica jest taka jak między SDI a TDI czy GDI a TGDI.

defunk - 2023-11-30, 15:51

DrOzda napisał/a:

https://e10.klimat.gov.pl/


Nie jestem pewien, czy tej bazie można aż tak bardzo ufać: nie ma czegoś takiego jak Peugeot Rifter (nie ma nawet Partnera) -- ale identyczny Citroën Berlingo z 1,2 PureTech w bazie jest.

Natomiast przy Audi A4 B6 1,6 MPI jest adnotacja

"Modele Audi A4 Avant (czyli Kombi) z silnikiem benzynowym i ogrzewaniem postojowym OEM danego modelu wyprodukowane w latach 2002-2008. E10 nie nadaje się do stosowania w nich w sezonie grzewczym w krajach o chłodniejszym klimacie. Modele Audi A4 Sedan z silnikiem benzynowym i ogrzewaniem postojowym OEM, modele wyprodukowane w latach 2001-2008. E10 nie nadaje się do stosowania w nich w sezonie grzewczym w krajach o chłodniejszym klimacie."

Więc nawet jeśli A4 było z jakimś webasto czy podgrzewaczem silnika, to odpowiedź na pewno jest niekompletna.

Dymek - 2023-12-01, 10:46

DrOzda napisał/a:
https://e10.klimat.gov.pl/
Niby oficjalna polska "strona urzędowa" a marki FSO brak... :roll:
MartinezTychy - 2023-12-01, 12:32

W pozycji Dacia model Duster jest silnik 1.6TCe,pzry Lodgy jest poprawnie 1.6SCe tak więc jest dobrze bo tanio.
eplus - 2023-12-01, 15:57

Jeśli ktoś ma wątpliwości, to proponuję reverse engineering: alkohol oddestylować i wypić, benzynę wlać do baku.
Miałem Poloneza 16GLI (monowtrysk), jeździłem na gazolinie bez uszlachetniacza, dzwonił, ale kosztowo było to jak gaz, a bez żadnej butli. :-D

Krystian67 - 2023-12-05, 19:40

Jeśl można pytac. Auto to opel astra F .Silnik 1.4 rocznik 1998. Czy mogę lac tę nowość do baku. Tzn. E10
eio - 2023-12-05, 19:53

Krystian67 napisał/a:
Jeśl można pytac. Auto to opel astra F .Silnik 1.4 rocznik 1998. Czy mogę lac tę nowość do baku. Tzn. E10

Wchodzisz w link podany wyzej (albo znajdziesz go w linku min. klimatu poniżej), wpisujesz swoje dane i otrzymujesz info. A jeśli brak potwierdzenia, to wiecej możesz dowiedzieć się z linku: Paliwo E10.gov.pl

villager - 2023-12-05, 22:21

eplus napisał/a:
alkohol oddestylować i wypić, benzynę wlać do baku.
Nie da rady. Próbowałem ze spirytusem salicylowym... jakby się dało to litr spirytusu miałbym za 20 złotych :-/
Krystian67 - 2023-12-06, 17:33

Dzięki za podpowiedż . Dowiedziałem się ze tak z linku .Jak wyżej
piotrek400 - 2023-12-07, 01:38

eio napisał/a:
model Duster jest silnik 1.6TCe

A to ciekawa sprawa :-x :mrgreen:
Przejdę się do właściwego departamentu i zapytam kto układał ten "kalkulator". Może mi pokaże owo cudo na polskim rynku :oops:
Albo zmieni na SCe

piotrek400 - 2023-12-07, 10:31

Cytat:
Przejdę się do właściwego departamentu

"jak powiedziałem, tak zrobiłem"
Młody człowiek wpisał spostrzeżenie do tabeli uwag w Excelu, a tu automatycznie komórka wpisała podpowiedź, czyli ktoś się już kapnął, że jest błąd i wpisał to gdzieś wyżej.
Mają poprawić :-)
Pewnie takich uwag jest więcej, bo akurat powyżej miał coś ze stajni VW (coś o golfie).

shrek - 2023-12-13, 21:02

A to taka gowno-burza z tym paliwem. We Francji te paliwo jest tankowane od przynajmniej 15 -stu lat. Wszyscy to leja do obojętnie jakiego auta.
Tutaj nawet na co drugiej stacji można tankować metanol i niektórzy mieszają to nawet pół na pół z benzyną, żeby było taniej, ale to już czuć że auto słabnie przy takiej mieszance.

piotrek400 - 2023-12-17, 06:13

https://autokult.pl/rzad-stworzyl-baze-informacji-o-benzynie-e10-kosztowala-156-tys-zl-teraz-mamy-sami-zglaszac-bledy,6973681127123648a
Jarekf3d - 2023-12-18, 10:56

piotrek400 napisał/a:
https://autokult.pl/rzad-stworzyl-baze-informacji-o-benzynie-e10-kosztowala-156-tys-zl-teraz-mamy-sami-zglaszac-bledy,6973681127123648a


Rząd to idio**

Co do tematu myślę że tutaj dobrze omówione
https://www.youtube.com/w...-zr%C3%B3btosam


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group