DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Dacia Duster dCi 4x4 - dziwne zachowanie napędu

Gawin - 2012-03-02, 17:07
Temat postu: Dacia Duster dCi 4x4 - dziwne zachowanie napędu
No i stało się... w Bukowinie zaczęły się roztopy a co za tym idzie coraz trudniej wyjechać z podwórka. I tu spotkała mnie niemiła niespodzianka związana z napędem 4x4.

Aby wydostać się na drogę musiałem przedostać się przez rozmokły śnieg, no i spore nachylenie terenu. W pewnym momencie Duster się zakopał. Włączyłem tryb LOCK i nic, ani do przodu ani do tyłu.

Okazało się że przednie prawe koło jest w powietrzu, tylne lewe zakopane do połowy felgi w rozmokłym śniegu, pozostałe 2 koła na lodzie. No i zaczął się problem bo w trybie:
- 2WD kręci się przednie prawe koło ( to które jest w powietrzu)
- AUTO na zmianę kręcą się koła które stoją na lodzie ( po przekątnej)
- LOCK kręcą się koła które stoją na lodzie, po przekątnej z tą samą prędkością.
W żadnym z ustawień nie kręciło się koło które było zakopane w śniegu.

No i aby się wydostać z tej sytuacji musiałem podsypać popiołem pod przednie lewo koło tak aby złapało przyczepność na lodzie.

I tak się teraz zastanawiam czy ten typ tak ma, czy może jest to wina uszkodzonego sterownika napędu (na który czekam, a który jest przyczyną rozłączania napędu jak twierdzi ASO).
Czy może ktoś jeszcze zauważył podobne zachowanie DD 4x4?

esdziewiaty - 2012-03-02, 17:15

Czy na pokładzie jest ESP?
Gawin - 2012-03-02, 17:16

Nie posiadam ESP.
esdziewiaty - 2012-03-02, 17:29

Na mój rozum to wszystko jest ok, i TenTypTakMa. Brak ESP niestety będzie powodował takie psikusy. Co więcej, nie wiemy jaka była przyczepność na kole w śniegu. Hipotetycznie, gdyby było ESP, a koło w śniegu miało większa przyczepność niż to na lodzie, system zablokowałby koło znajdujące się na lodzie, i napęd poszedłby na koło w śniegu. Ale, jako ze ESP nie ma, to ja osobiście uważam , że jak już wcześniej wspomniałem, ten typ tak ma.
bebe - 2012-03-02, 18:40

...przy czym chodzi o ASR, a nie ESP. :)
esdziewiaty - 2012-03-02, 19:27

Racja, racja. ASR jest składnikiem ESP, bez którego nie występuje.
wojtek_pl - 2012-03-02, 19:54

Zachowanie normalne. Czy kręciły się wszystkie 4 koła w trybie 4x4 lock ? To będące w powietrzu również ?

Szczerze mówiąc to jestem zaskoczony bo w takiej sytuacji kręcić się powinny koła mające mniejszy opór (to w powietrzu i to w dziurze) ale widocznie lód stawiał mniejszy opór niż dziura ;) . Ale to koło w powietrzu mnie zastanawia...

ASR teoretycznie by pomógł, gdyby nie dławił mocy silnika. A tak zdławi i silnik nie będzie miał dość siły aby wyciągnąć auto. Dlatego systemy dedykowane do terenówek są ... drogie ... i nie montowane w tanich autach (Duster, Koleos, Tiguan, itp SUVy).

Dar1962 - 2012-03-02, 20:16

w takim razie niech ktoś mający praktyczne doświadczenie w tym temacie mnie oświeci -
mamy do pokonania odcinek trudnego terenu (grząskie błoto, głęboki śnieg itd) JAK ustawić poszczególne systemy:bieg,prędkość obrotowa silnika, 4x4,LOCK, ESP (i powiązany z nim ASR) żeby nie utknąć i zapewnić autu najlepsze możliwości pokonania przeszkody?

Gawin - 2012-03-02, 20:26

wojtek_pl napisał/a:
Czy kręciły się wszystkie 4 koła w trybie 4x4 lock ? To będące w powietrzu również ?


Nie w trybie lock tylko 2 koła po przekątnej raczej z tą samą prędkością. Nie, to koło w powietrzu kręciło się tylko w trybie 2WD.

Natomiast jeśli chodzi o głęboki śnieg - przebijanie się przez zaspy - pod którym nie ma lodu to testowałem jedynkę i lock (zaspy sięgały do połowy drzwi) i przeszło.

wojtek_pl - 2012-03-02, 20:40

Gawin napisał/a:
wojtek_pl napisał/a:
Czy kręciły się wszystkie 4 koła w trybie 4x4 lock ? To będące w powietrzu również ?


Nie w trybie lock tylko 2 koła po przekątnej raczej z tą samą prędkością. Nie, to koło w powietrzu kręciło się tylko w trybie 2WD.


A to bardzo dziwne. Bo kręci się to koło, które ma mniejszy opór a koło będące w powietrzu nie ma oporu...

Jeszcze pytanie: jak sprawdzałeś, które koło się kręci a które nie ?

Gawin - 2012-03-02, 20:51

Żona siedziała w samochodzie i dodawała gazu a ja patrzyłem które się kręci.
RnR - 2012-03-02, 23:26

wojtek_pl napisał/a:


ASR teoretycznie by pomógł, gdyby nie dławił mocy silnika. A tak zdławi i silnik nie będzie miał dość siły aby wyciągnąć auto. Dlatego systemy dedykowane do terenówek są ... drogie ... i nie montowane w tanich autach (Duster, Koleos, Tiguan, itp SUVy).


asr w Dd nie dławi w trybie lock. Prosimy o szczegóły w czym gorszy jest system dd z esp od drogich Oczywiście z podobnymi systemami np. X-drive?

SpikeMike - 2012-03-05, 16:09

Brak ASR i ESP= brak EDL czyli elektronicznej szpery. Bez tego cały system 4x4 traci sens przy nawet lekkim wykrzyzu bo cała moc idzie w koło które utraciła przyczepność. Każdy kto miał terenowe auto z blokada centralnego dyfra będzie wiedział o co chodzi.

A poza tym warunki które opisałes ocenilbym jako trudne.

maurycy - 2012-03-06, 09:55

No nie...a Ja nie wziąłem ESP,bo przy konfiguracji auta trochę wahaliśmy się z żoną co brać a co nie...i sprzedawca nam mówi że w sumie jak nie jeździmy na trasach a tylko na miejscu (górzysty teren) to to ESP nie jest aż tak potrzebne...no ręce opadają...
wojtek_pl - 2012-03-06, 10:09

Oooo... To niezle was w balona zrobil... Gory = duzo kretych drog, czesto z zakretami bez widocznosci, za ktorymi moga sie kryc niespodzianki i wtedy ESP bardzo sie przyda podczas omijania takich niespodzianek...

Poza tym ESP za 1200 zl ? To prawie darmo w porownaniu z innymi markami...

maurycy - 2012-03-06, 13:04

Panowie,czy ktoś w prostych słowach (nie jestem mechanikiem) wyjaśni mi czy skoro nie będę miał ESP to 4x4 mogę sobie włożyć w......??? Całym czasem byłem w świadomości (poniekąd przez Pana sprzedawcę) że ESP jest potrzebne na normalnej drodze (czytaj nie na podjeździe na pierwszym biegu w śniegu) po to żeby przy wpadnięciu w poślizg skorygować tor jazdy...Do tego nie jest mi to potrzebne - nie miałem tego z żadnym samochodzie i jakoś przeżyłem...ale mam podjazd do domu leśną drogą ,która w zimie wiadomo jak wygląda i też nie mam zamiaru jeździć 100 km/h po tej drodze...dlatego zależało mi na napędzie 4x4...ale teraz to juz sam nie wiem...
laisar - 2012-03-06, 13:19

maurycy napisał/a:
4x4 mogę sobie włożyć w......???

Nie, ale bez ASR - który jest dostępny wyłącznie z ESP - jego [napędu 4x4x] możliwości są po prostu znacznie ograniczone... (Jak to np widać w pierwszym poście tego tematu).

Dar1962 - 2012-03-06, 14:59

maurycy napisał/a:
teraz to juz sam nie wiem...

Nasz klient - nasz pan.Nie wiadomo, na jakim etapie realizacji jest twoje zamówienie - nic o tym nie wspominałeś.Jeśli auto nie zostało jeszcze zmontowane, zawsze można uzupełnić zamówienie o ten system - jeden z kolegów z forum tak uczynił. Możesz również zrezygnować z odbioru już wyprodukowanego egzemplarza - przy obecnej skali popytu diler bez problemu sprzeda go praktycznie od ręki komuś innemu - i ponownie ułożyć specyfikację, jaka cię interesuje.Oznacza to niestety kolejne dwa miesiące oczekiwania. Byłem w podobnej sytuacji - mogłem odebrać w starym jeszcze roku auto bez ESP lub czekać do nowego na auto z tym układem.Wybrałem drugie wyjście i skończyło się 4 miesięcznym maratonem.

ESP jest ważnym układem bezpieczeństwa czynnego auta, który w istotny sposób wspiera optymalne działanie układu 4x4 - dotyczy to również - a może w szczególności trakcji w szczególnie trudnych warunkach drogowych - o czym miałem okazję już nieraz się przekonać

SpikeMike - 2012-03-06, 15:06

maurycy napisał/a:
No nie...a Ja nie wziąłem ESP,bo przy konfiguracji auta trochę wahaliśmy się z żoną co brać a co nie...i sprzedawca nam mówi że w sumie jak nie jeździmy na trasach a tylko na miejscu (górzysty teren) to to ESP nie jest aż tak potrzebne...no ręce opadają...


Komentarz, że ręce opadają jest całkowicie na miejscu, jakiś skończony ******. Nie pamiętam już dokładnie ale UE robiła badania, z których wynikało, że ESP w bardzo wysokim stopniu podnosi poziom bezpieczeństwa czynnego w samochodach, dlatego jest obowiązkowe we wszystkich nowych samochodach wprowadzanych na rynek od listopada 2011. To tak abstrahując zupełnie od kwestii zwiększania możliwości terenowych tego samochodu bo ten układ mocno wspiera cały napęd 4x4.

eplus - 2012-03-06, 17:45

Dla równowagi przypomnę, jak to rok temu i więcej wszyscy dziennikarze i eksperci rozpływali się nad dzielnością terenową Dustera, kiedy ESP jeszcze nawet w planach nie było. ;-)
esdziewiaty - 2012-03-06, 17:58

Kiedy jest ona ponadprzeciętna. Jednak w sytuacji wykrzyżu osi bez blokady mechanizmu różnicowego nie zdziałamy za wiele. W ŻADNYM pojeździe. Trzeba mieć to na uwadze pokonując przeszkody terenowe.
wojtek22 - 2012-03-06, 17:59

Ajtam nie było mój z 09.2010 ma
SpikeMike - 2012-03-06, 20:00

eplus napisał/a:
Dla równowagi przypomnę, jak to rok temu i więcej wszyscy dziennikarze i eksperci rozpływali się nad dzielnością terenową Dustera, kiedy ESP jeszcze nawet w planach nie było. ;-)


ESP było od samego początku dostępne, tyle ze wyłącznie do wersji 1.5dCi 110 4x4. Zamawialem taką w cżerwcu 2010 czyli 3 miesiące od podjęcia produkcji.

PiotrWie - 2012-03-06, 21:24

maurycy napisał/a:
Panowie,czy ktoś w prostych słowach (nie jestem mechanikiem) wyjaśni mi czy skoro nie będę miał ESP to 4x4 mogę sobie włożyć w......??? Całym czasem byłem w świadomości (poniekąd przez Pana sprzedawcę) że ESP jest potrzebne na normalnej drodze (czytaj nie na podjeździe na pierwszym biegu w śniegu) po to żeby przy wpadnięciu w poślizg skorygować tor jazdy...Do tego nie jest mi to potrzebne - nie miałem tego z żadnym samochodzie i jakoś przeżyłem...ale mam podjazd do domu leśną drogą ,która w zimie wiadomo jak wygląda i też nie mam zamiaru jeździć 100 km/h po tej drodze...dlatego zależało mi na napędzie 4x4...ale teraz to juz sam nie wiem...

Nie przejmuj się - ja jeżdżę prawie póltora roku 2x4 po drogach leśnych i polnych na co dzień i twierdzę, że jak nie będziesz miał metra śniegu to dasz radę nawet 2x4, a jak będziesz miał to nie dasz rady i 4x4 z ESP i innymi cudami. Różnica pomiędzy 2x4 i 4x4 jest przede wszystkim w błocie - czasem muszę przejeżdżać dużym rozpędem przez błotniste kawałki i na oblodzonej równej drodze , na drodze polnej zaśnieżonej więcej dają łańcuchy niż 4x4.
A kilkanaście dni temu przejechałem zaśnieżoną drogą z takimi zaspami że miejscami ryłem przodem - ale dało radę. Jak wyjechałem na asfalt to najpierw myślałem że zgubiłem obciążniki wyważające koła, bo mi strasznie drgała kierownica, ale okazało się że tylko mam felgi pełne śniegu :-D

kisu - 2012-03-06, 21:41

maurycy napisał/a:
Panowie,czy ktoś w prostych słowach (nie jestem mechanikiem) wyjaśni mi czy skoro nie będę miał ESP to 4x4 mogę sobie włożyć w......??? Całym czasem byłem w świadomości (poniekąd przez Pana sprzedawcę) że ESP jest potrzebne na normalnej drodze (czytaj nie na podjeździe na pierwszym biegu w śniegu) po to żeby przy wpadnięciu w poślizg skorygować tor jazdy...Do tego nie jest mi to potrzebne - nie miałem tego z żadnym samochodzie i jakoś przeżyłem...ale mam podjazd do domu leśną drogą ,która w zimie wiadomo jak wygląda i też nie mam zamiaru jeździć 100 km/h po tej drodze...dlatego zależało mi na napędzie 4x4...ale teraz to juz sam nie wiem...



popatrz tutaj - może najlepiej sam wyciągnij wnioski czy 4x4 oraz w 4x4 LOCKU coś daje - zwróć uwagę na TCF (on/off) oraz 2WD/4WD/4WD Lock -
http://www.youtube.com/watch?v=KYws-l-t0ZQ

Dar1962 - 2012-03-06, 23:54

kisu napisał/a:
popatrz tutaj - może najlepiej sam wyciągnij wnioski czy 4x4 oraz w 4x4 LOCKU coś daje - zwróć uwagę na TCF (on/off) oraz 2WD/4WD/4WD Lock -
http://www.youtube.com/watch?v=KYws-l-t0ZQ

zawodnik stanowczo przegina z gazem, kto tak normalnie rusza po lodzie? :-P

jkab - 2012-03-07, 18:50

Dar1962 napisał/a:
zawodnik stanowczo przegina z gazem, kto tak normalnie rusza po lodzie? :-P

Przecież chodzi o pokazanie zachowania auta w różnych trybach napędu. jak nie doda gazu to jeszcze w trybie 4x2 by ruszył, i co ? ;-)

Piotr_K - 2012-03-07, 21:03

maurycy napisał/a:
Panowie,czy ktoś w prostych słowach (nie jestem mechanikiem) wyjaśni mi czy skoro nie będę miał ESP to 4x4 mogę sobie włożyć w......??? Całym czasem byłem w świadomości (poniekąd przez Pana sprzedawcę) że ESP jest potrzebne na normalnej drodze (czytaj nie na podjeździe na pierwszym biegu w śniegu) po to żeby przy wpadnięciu w poślizg skorygować tor jazdy...Do tego nie jest mi to potrzebne - nie miałem tego z żadnym samochodzie i jakoś przeżyłem...ale mam podjazd do domu leśną drogą ,która w zimie wiadomo jak wygląda i też nie mam zamiaru jeździć 100 km/h po tej drodze...dlatego zależało mi na napędzie 4x4...ale teraz to juz sam nie wiem...


Cały wątek jest tutaj: http://www.daciaklub.pl/f...p=110316#110316

Dacia ma esp+asr firmy Bosch

Tutaj informacje i filmy z zachowań - http://www.bosch-esperien...situations.html

Film szkoleniowy o ESP http://mojeauto.tv/Technika/ESP_Bosch,v,82184.html

Ja bym radził domówić ESP i poczekać z odbiorem ..... temat przemęczyłem dogłębnie i takie moje zdanie.

maurycy - 2012-03-08, 10:26

dziękuję Panowie za wszystkie informacje...Przez ostatnie dwa dni wałkowałem temat ESP tak,że nawet w nocy miałem .....kontrolowane poślizgi.. ;-) ale na poważnie...wiem że jest to system poprawiający bezpieczeństwo- to nie podlega dyskusji. dlaczego go nie zamówiłem..? hm..nie będę winy zrzucał na sprzedawcę...bo to JA go nie zamówiłem a nie sprzedawca. Ktoś tu powiedział że nie wyobraża czy nie zamówiłby auta bez ESP...Ja znowu nie wyobrażam sobie mojego auta bez 4x4...i tak możemy polemizować...miałem do tej pory 3 samochody (wszystkie kupione w salonie) i żadne nie miało ESP ,i naprawdę nie miałem nigdy takiej sytuacji żeby mi tego systemu brakowało (czytaj sytuacja na drodze)Natomiast brakowało mi napędu na cztery koła.Ktoś powie - no tak ale ASR....wiem ale mam dużo znajomych którzy przemieszczają się tymi samymi drogami co ja ,samochodami 4x4 ..różnymi - Honda,Suzuki, itp. nikt nie ma ESP,ASR...i nie słyszałem żeby gdzieś się zakopał czy nie mógł wyjechać..więc nie będę z tego powodu (braku ESP ASR) robił tragedii. Rozmawiałem z gościem ,który jest kierownikiem serwisu renault.,(mój klient) pytałem jak się ma brak systemu ESP ASR do napędu 4x4....? Czy jest to ogromny problem,duży problem,średni..a może malutki...i czy mam za wszelką cenę mieć ten system...powiedział mi tak - że system ten wzmaga inteligencje napędu,ale w taki sam sposób jak może pomóc,może też przeszkadzać...mam się tym absolutnie nie przejmować,bo w moim konkretnym przypadku te 1200 zł mogą być w ogóle nie potrzebne...i powiedział jeszcze coś ciekawego że (podobno) w instrukji pisze że przy jeździe np w śniegu z napędem 4x4 -należy wyłączyć ESP...nie pytałem o szczegóły bo nie miałem czasu ale czy ktoś to może potwierdzić...??? reasumując...Będę miał naj naj naj naj Autko na świecie i jestem przekonany że będzie mi służyło dobrze,...pozdrawiam
laisar - 2012-03-08, 10:54

maurycy napisał/a:
przy jeździe np w śniegu z napędem 4x4 -należy wyłączyć ESP

Owszem - ale to nie wyłącza całkowicie ASR, a jedynie jego sterowanie silnikiem, pozostawiając coś w rodzaju EDS, jak najbardziej przydatnego w terenie. Stąd "namawianie" do poważnego rozważenia domówienia "ESP" - nie ze względu na samo ESP, ale funkcje dodatkowe, jakie się z nim wiążą, a niedostępne osobno.

PiotrWie - 2012-03-08, 11:27

Z mojego doświadczenia wynika, że dopóki jedziesz po drodze - polnej, leśnej czy innej to dasz sobie radę - najważniejszy jest prześwit. Wszystkie rozważania o wyższości 4x4 czy 4x4 z ESP są pod kątem off road, czyli zaorane pole, wyschnięty lub nie strumień itp - na ten temat się nie wypowiadam. A na drodze to możesz albo się powiesić jak są za głębokie koleiny ( i wtedy żaden napęd ci nie pomoże) albo utknąć w za głębokiej zaspie - takiej powyżej wysokości przodu - gdy działasz jak pług śnieżny - raz mi się coś takiego zdarzyło - samochód nie odsuwa śniegu na bok tylko zbiera przed sobą, w pewnym momencie urosła zaspa przede mną powyżej poziomu klapy i dalej nie dało się jechać - musiałem się wycofać po swoich śladach. Ale nie wiem w jaki sposób w tej sytuacji mógłby pomóc napęd na 4 koła czy ESP. A część z tych 1200 zł zainwestuj w myjkę ciśnieniową - jak będziesz jeździł drogą leśną to w okresie "mokrym" będziesz musiał myć codziennie :mrgreen: Czy zamówiłeś kolor zlewający się z błotem?
laisar - 2012-03-08, 11:59

PiotrWie napisał/a:
nie wiem w jaki sposób w tej sytuacji mógłby pomóc napęd na 4

W przytoczonej - pewnie nijak. Przydałby się natomiast, gdybyś się już zakopał, przodem albo tylko jedną stroną.

Z kolei ESP w ogóle nie jest potrzebny w terenie, tylko ewentualnie do (szybkiej) jazdy po zwykłych drogach. Przydają się jednak czasem inne systemy, sprzedawane w pakiecie o nazwie "ESP".

eplus - 2012-03-08, 13:28

maurycy napisał/a:
w moim konkretnym przypadku te 1200 zł mogą być w ogóle nie potrzebne.


Gdyby tak się faktycznie okazało, to chętnie podam numer mojego konta. ;-)

maurycy - 2012-03-08, 14:51

Hahaha ...to z tym kontem dobre. Auto mam na dniach do odbioru i juz nic nie będę "mieszał" takie zamówiłem i takie będzie. Wierze że jak do tej pory nie odczuwałem braku ESP w moich autkach ,tak teraz nie odczuje braku ASR. Na początku się trochę przeraziłem tym faktem,ale to głównie z mojej nie wiedzy....teraz wiem że choć to na pewno "mądre wynalazki" - to jestem w stanie bez nich żyć...Tak szczerze powiedziawszy to chyba (w moim przypadku) lepiej zainwestować te 1200 zł w dobre opony zimowe...
chriskb - 2012-03-08, 15:41

maurycy,

Nie ma się co przejmować brakiem ESP, korzystam z auta ponad 6 miesięcy i w jeździe zimowej po zaśnieżonych, polnych drogach, gdy używałem napędu 4 Lock, zawsze miałem wyłączone ESP. Auto jest wtedy lekko nadsterowne, IMHO o wiele bezpiecznie nim jechać.

Dar1962 - 2012-03-08, 17:26

maurycy napisał/a:
lepiej zainwestować te 1200 zł w dobre opony zimowe...

chyba doinwestować :-P - niezłe opony zimowe dla 4x4 do dwukrotność tej sumy

LEWCIO - 2015-10-13, 08:17

Witam, podepnę się pod temat bo mam taki problem a właściwie zapytanie do użytkowników 4x4, bo mam taki objaw że przy załączonym napędzie 4x4 i ostrym skręcanie auto wyraźnie zwalnia, czuć opór i na asfalcie koła piszczą, mówię tu oczywiście przy ostrym skrecaniu, np zawracaniu. Nie wiem czy to usterka czy tak ma być bo wcześniej nie zauważyłem tych objawów. Z góry dziękuję za pomoc.
wojtek_pl - 2015-10-13, 08:41

NIE włącza się 4x4 Lock na (suchym) asfalcie !

4x4 lock spina na sztywno przednią i tylną oś. A przy skręcie droga, którą ma do przejechania przednia oś jest większa niż ma tylna. Przy ostrym skręcie szczególnie. Stąd piszczą opony bo się ślizgają aby wyrównać drogi przejechane przez obie osie. Normalnie do tego służy centralny mechanizm różnicowy a w Dusterze sprzęgło międzyosiowe NIEZABLOKOWANE w pozycji 4x4 Lock.

PS. Nie pisz w kilku wątkach tego samego. I co to jest za samochód : "DOUSTER" ???

Dar1962 - 2015-10-13, 09:56

kolega wyżej wyjaśnił wszystko - radzę unikać włączania "4x4 Lock" bez potrzeby. Przejazd przez zaspę, błoto itd. przy w miarę prostych kołach (ewentualnie można wyłączyć wtedy ESP). Ogólnie najlepiej jeździć w trybie "Auto". Ja z trybu "2x4" praktycznie nie korzystam
Karenzo - 2015-10-13, 11:56

wojtek_pl napisał/a:
.

PS. Nie pisz w kilku wątkach tego samego. I co to jest za samochód : "DOUSTER" ???

to jakieś rumuńska podróba samochodo podobna

LEWCIO - 2015-10-13, 13:58

Witam, dziękuję za wyjaśnienie, sądziłem że jest to tryb przewidziany także do jazdy po asfalcie w końcu 4x4 niektórzy używają przy trudnych warunkach drogowych, tak to jest Duster.
Chyba chodziło Ci 4x4 auto...
Tak czy siak bardzo dziękuję za info...

DrOzda - 2015-10-13, 14:40

Kolegom chodzi o wpis danych w profilu użytkownika masz tam DOUSTER.
A co do trybu stałego 4x4 to radzę doczytać instrukcję obsługi - sprzęgło międzyosiowe automatycznie rozłącza się przy przekroczeniu 80 km/h - to nie jest Subaru AWD :)

Dar1962 - 2015-10-13, 17:45

LEWCIO napisał/a:
sądziłem że jest to tryb przewidziany także do jazdy po asfalcie

można oczywiście jechać w tym trybie również po asfalcie, tyle,że wolno, pytanie - po co?bo po przekroczeniu 45 km/h (realnie nieco szybciej - ponad 70 km/h) napęd i tak przełączy się samoczynnie w tryb "Auto" chroniąc sprzęgło międzyosiowe przed przegrzaniem. W trudnych warunkach drogowych(np intensywne opady śniegu czy deszczu)"Auto" wystarczy w zupełności.

LEWCIO - 2015-10-13, 19:38

A dziękować, nie podróbka tylko literówka, co do trybu auto słyszałem niestety że się nie sprawdza, zwłaszcza jego czas reakcji... 😁
GORDINI - 2015-10-13, 19:47

Napisz dokładnie o co chodzi. Coś słyszałeś, ktoś coś powiedział itd. to trochę mało do konkretnych odpowiedzi.
fotorobart - 2015-10-13, 20:28

DrOzda napisał/a:
(...)
A co do trybu stałego 4x4 to radzę doczytać instrukcję obsługi - sprzęgło międzyosiowe automatycznie rozłącza się przy przekroczeniu 80 km/h - to nie jest Subaru AWD :)


tylko dlaczego w czasie rozłączenia/wyłączenia na zegarze nie wyświetla 2WD??
na której stronie instrukcji to pisze?

wojtek_pl - 2015-10-14, 06:37

Bo jest 4x4 AUTO. Znaczy dołączy napęd tylnej osi jak będzie potrzebny.
Lajkonik - 2015-10-14, 06:45

LEWCIO napisał/a:
Witam, dziękuję za wyjaśnienie, sądziłem że jest to tryb przewidziany także do jazdy po asfalcie w końcu 4x4 niektórzy używają przy trudnych warunkach drogowych, ...

No właśnie - w trudnych warunkach, jak sam napisałeś. A trudne warunki, to np. oblodzenie, błoto pośniegowe, rzeka przelewająca się przez drogę :mrgreen: , itd. Przy dobrych warunkach nie używaj i po sprawie.

Dar1962 - 2015-10-14, 10:43

LEWCIO napisał/a:
co do trybu auto słyszałem niestety że się nie sprawdza, zwłaszcza jego czas reakcji... 😁

akurat w Dusterze działa bezproblemowo,praktycznie bez opóźnień, co wynika między innymi z budowy sprzęgła (elektromagnetyczne a nie wiskotyczne jak w wielu budżetowych rozwiązaniach) Zresztą to sprawdzona i przez lata testowana konstrukcja nissana

Drakula - 2015-10-16, 08:03

A no właśnie, a propos działania bez opóźnień. Dzięki ostatnio dość nieprzyjemnej pogodzie sporo jeżdżę w trybie AUTO. Kilka razy podczas ruszania zabuksowały koła. Wcześniej też to się zdarzało, ale jakoś traktowałem to jako rzecz normalną. Teraz czytam, że powinno działać praktycznie bez opóźnień. Więc jak to jest z tymi opóźnieniami? Powód dla mnie do zmartwienia, czy sytuacja normalna?
wojtek_pl - 2015-10-16, 08:08

Normalne. Aby napęd na tył się włączył to przednie koła muszą jednak zabuksować trochę aby wystąpiła różnica w prędkości pomiędzy przodem a tyłem.

Szybkość działania objawia się tym, że przednie wykonają np jeden obrót w miejscu a przy zwykłej wiskozie musi tych obrotów być więcej.

GORDINI - 2015-10-16, 16:28

Cytat:
Szybkość działania objawia się tym, że przednie wykonają np jeden obrót w miejscu a przy zwykłej wiskozie musi tych obrotów być więcej.

Co to znaczy zwykła wiskoza?
Mam Haldex w Seacie Altei Freetrack i żadnej zwłoki w dopinaniu nie ma.

wojtek_pl - 2015-10-16, 18:27

Haldex to co innego.
laisar - 2015-10-22, 10:47

Przede wszystkim to haldeksy są różne, więc różnie się zachowują - https://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction
DS - 2022-09-24, 15:59

Dar1962 napisał/a:
kisu napisał/a:
popatrz tutaj - może najlepiej sam wyciągnij wnioski czy 4x4 oraz w 4x4 LOCKU coś daje - zwróć uwagę na TCF (on/off) oraz 2WD/4WD/4WD Lock -
http://www.youtube.com/watch?v=KYws-l-t0ZQ

zawodnik stanowczo przegina z gazem, kto tak normalnie rusza po lodzie? :-P

Hah, przypadkiem po 10 latach trafiłem na ten wątek.
Zawodnik nie przegina z gazem - system wspomagania ruszania w ASX bardzo mocno trzyma hamulce, przy manualnej skrzyni nie da się inaczej ruszyć, bo silnik zgaśnie.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group