DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - świece zapłonowe

jan ostrzyca - 2010-02-23, 20:16
Temat postu: świece zapłonowe
Jakie świece stosuje się do 1.6 mpi (K7M)?
W dwóch sklepach proponowano mi rózne, za każdym razem kategorycznie twierdząc, że pasują TYLKO te a inne nie.

laisar - 2010-02-23, 20:34

Naciągacze d:

Pasują wszystkie o płaskim korpusie z uszczelką i następujących odległościach:

0,95 ± 0,05 mm - np CHAMPION RC87YCL, SAGEM RFN58LZ

0,9 ± 0,1 mm - np EYQUEM RFC58LZ2E

1 ± 0,1 mm - np NGK BKR6ESZ-10

- plus oczywiście wszelkie odpowiedniki-zamienniki innych firm.

jackthenight - 2010-02-23, 21:49

laisar napisał/a:
Naciągacze d:

1 ± 0,1 mm - np NGK BKR6ESZ-10F



A to dziwne, bo wyszukiwarka NGK podaje że dla silników 1.4 czy 1.6MPI zaleca :
Świece BKR6E (V‑Line 28)

A co ciekawe to nawet google nie odnajduje takiej frazy : "BKR6ESZ-10F"
Natomiast odnajduje taką : "BKR6ESZ-10" ale nie na polskich stronach, wygląda na to że taka świeca nie jest dostępna w Polsce. Nawet na allegro jej nie ma.

laisar - 2010-02-23, 22:08

Tylko "-10" powinno być, bez "F" - po prostu przy przeklejaniu z serwisówki przyczepił się jakiś śmieć, przepraszam bardzo (i już poprawiłem).

Co do owego "Z-10" - przypuszczam, że to po prostu jakiś opis rozszerzony; ja w zeszłym roku założyłem właśnie "BKR6ES".

Modlishkaaa - 2012-09-04, 09:30
Temat postu: świece zaplonowe
Witajcie ;)

A więc powiedzcie mi jedną rzecz... czy wszystkie świece pasują do każdego auta?? Czy to zależy od marki auta??

Muszę wymienić świece, znajomy poradził mi firmę NGK, gdyż najlepsze są do silników benzyna-gaz. W internecie cena waha się od 10zł wzwyż. Znajomy powiedział,że będą kosztowały ok 10zł/szt. Byłam dziś w sklepie, zapytałam o świece, pan po dłuuuuuuuuuuugich poszukiwaniach stwierdził,że na stanie ich nie ma ale może zamówić a koszt to ok 25zł/szt.

Zastanawiam się czy są jakieś rodzaje itp. zależne od typu auta...

DrOzda - 2012-09-04, 09:35

Ja mam założone przez ASO w tej chwili dwuelektrodowe Motrio.
Poprzednio były zakładane oryginalne, ja nie widzę i nie słyszę żadnej różnicy w pracy silnika ale na forum niektórzy narzekali.
Musisz dobrać według katalogu producenta świec do konkretnego modelu auta i silnika.

Marek1603 - 2012-09-04, 11:08

Poczytaj mój temat.
http://www.daciaklub.pl/f...t=1008&start=30

Modlishkaaa - 2012-09-04, 11:27

widzę, że u siebie zastosowałeś świece NGK, skopiowałam nazwę i sprawdziłam w internecie, koszt kompletu 39zł + 7,50 przesyłka to i tak daje 46,50 a nie 100zł. ( http://filterki.pl/pl/swi...6e-11-4szt.html ) Rozumiem, że takie świece mogłabym zakupić i będą adekwatne, gdyż czytałam u ciebie, że sprawują się dobrze. Tyle, że Ty masz silnik 1,6 a ja mam 1,4 , ale chyba to różnicy nie robi ?
kapelusznik - 2012-09-04, 11:34

Modlishkaaa, wg katalogu NGK do tego silnika stosuje się:
- BKR6E
- V-Line 28
- BKR6EIX

Modlishkaaa - 2012-09-04, 11:37

aha... oki, super dziękuje Wam bardzo za pomoc ;)
TD Pedro - 2012-09-04, 11:43

Modlishkaaa napisał/a:
gdyż najlepsze są do silników benzyna-gaz

domyślam się, że masz w samochodzie instalację LPG... znalazłem coś takiego, może warto rozważyć :-P
http://gazeo.pl/lpg/techn...tykul,6439.html
oraz
http://www.expert.auto.pl...10&kategoria=20

kapelusznik - 2012-09-04, 12:09

TD Pedro napisał/a:
znalazłem coś takiego, może warto rozważyć :-P
http://gazeo.pl/lpg/techn...tykul,6439.html
oraz
http://www.expert.auto.pl...10&kategoria=20

stare przysłowie czeskich pszczół mówi: "BRISK je risk" ;-)

TD Pedro - 2012-09-04, 12:28

kapelusznik napisał/a:
stare przysłowie czeskich pszczół mówi: "BRISK je risk"

a może tak coś bardziej konkretnie :-( ... (mało kto zna zwyczaje pszczół a czeskich to chyba jeszcze mniej :-P )

kapelusznik - 2012-09-04, 12:33

ponoć w BRISKach potrafią się kruszyć porcelanki dookoła elektrody - ja wolałbym nie sprawdzać, czy fabryka poprawiła już jakość i czy takie ukruszenie porcelany (która tym samym dostanie się do silnika) przebiegnie bezawaryjnie ;-)
bossboss - 2012-09-04, 14:44

od zawsze miałem NGK i uważam ze są najlepsze.
Modlishkaaa - 2012-09-04, 19:30

http://www.ngk.de/pl/wysz...GAN/BKR6E/6307/
Zamówiłam takie świece ;) jutro mam do odbioru ;)

Marek1603 - 2012-09-04, 19:32

To napisz potem o doznaniach ;-) z jazdy. :mrgreen: :mrgreen:
Modlishkaaa - 2012-09-04, 19:34

oczywiście,że się podzielę ;) na pewno będzie lepiej niż teraz ;)

Gdyż na zimnym silniku (np. rano) gdy odpalam to tak jakby szwankował, ponad to gasnie mi w trakcie jazdy. Mam nadzieję, że to nie kable ;) 8-)

Marek1603 - 2012-09-04, 19:40

Kable sprawdzisz w nocy. Odpal auto (zostaw na luzie i zaciągniętym ręcznym), podnieś maskę i sprawdź czy nie przeskakują iskry pomiędzy kablami a silnikiem. Jakby nic nie było widać to możesz jeszcze wlać do takiego spryskiwacz - rozpylacza wody i psiknąć na nie taką mgiełką wodną. Jak też nic nie będzie to są oki.
TD Pedro - 2012-09-04, 20:35

Modlishkaaa napisał/a:
ponad to gasnie mi w trakcie jazdy. Mam nadzieję, że to nie kable ;) 8-)

to jest również wielce prawdopodobne :-(

Modlishkaaa - 2012-09-05, 21:47

Dziękuję Marek1603, ;) sprawdzę jutro ;) świece już mam, a własnie a jaki klucz do nich ?? 19 czy 16 ??
Marek1603 - 2012-09-06, 04:55

No to mnie zastrzeliłaś tym pytaniem. :?: :!:

Będę musiał po pracy sprawdzić albo zmierzyć, chyba, że klubowicze wcześniej podpowiedzą.

DrOzda - 2012-09-06, 08:14

Modlishkaaa napisał/a:
Dziękuję Marek1603, ;) sprawdzę jutro ;) świece już mam, a własnie a jaki klucz do nich ?? 19 czy 16 ??

No jak masz już świece to chyba nie trudno sprawdzić, w katalogu producenta też podają :)
Ten mniejszy rozmiar 16 , 19 nie ma są 21 ale do Dacii są węższe.

BKR6E

Typ:BKR6E

Nr porządkowy:6962

Szczegóły

Rozwartość klucza:16,0 mm

Średnica gwintu:14,0 mm

Długość gwintu:19,0 mm

Odstęp elektrod:0,9 mm

Materiał elektrody środkowej:Nickel-Mittelelektrode

Opornik:entstört, 5 kOhm

loganik - 2012-09-06, 08:34

bossboss napisał/a:
od zawsze miałem NGK i uważam ze są najlepsze.


Potwierdzam, są niezawodne!

Modlishkaaa - 2012-09-06, 18:45

DrOzda napisał/a:
Modlishkaaa napisał/a:
Dziękuję Marek1603, ;) sprawdzę jutro ;) świece już mam, a własnie a jaki klucz do nich ?? 19 czy 16 ??

No jak masz już świece to chyba nie trudno sprawdzić, w katalogu producenta też podają :)


uwierz mi... nie mam zielonego pojęcia o świecach ani częściach samochodowych, nie mam też pojęcia czy takie informacje są podane w katalogu producenta czy też nie, :roll:

Marek1603 - 2012-09-06, 20:12

Suma sumarum masz już chyba wszystko więc wymieniaj.

Aha. Jak zdejmiesz "fajkę" ze świecy to dobrze jest mocno dmuchnąć w otwór wokół niej aby piasek wydmuchać i dopiero odkręcać.

W lewo odkręcasz w prawo dokręcasz ;-) i życie staje się prostsze.

Modlishkaaa - 2012-09-07, 14:26

Marek1603, dziękuję Tobie baaaardzo za pomoc ;)
wojtas - 2012-09-07, 21:07

Modlishkaaa napisał/a:
oczywiście,że się podzielę ;) na pewno będzie lepiej niż teraz ;)

Gdyż na zimnym silniku (np. rano) gdy odpalam to tak jakby szwankował, ponad to gasnie mi w trakcie jazdy. Mam nadzieję, że to nie kable ;) 8-)

Może zawory do regulacji masz? ja jestem na etapie poszukiwań dziwnego stukania ,,od czasu do czasu" w silniku. W sumie ja tym sprzętem nie jeżdżę tylko remontuje i pilnuje aby wszystko grało :-) . Co do świec to do 1,6 polecam NGK V-LINE BKR6E jedno elektrodowe

Modlishkaaa - 2012-09-08, 14:01

świece wymienione, pojeżdżę tydzień i się okaże czy dalej szwankuje :-) ;) dziękuję za pomoc ;-)
rafals - 2012-09-29, 21:09

Warto sprawdzić stan dokręcenia świec jeżeli nie użyłaś klucza dynamometrycznego, bo jak były za słabo dokręcone to się odkręcą, wyrwą gwint i głowica do roboty, więc zdejmij fajkę, załóż klucz nasadowy bez pokrętła i spróbuj odkręcić ręką - jak się da to niedobrze -trzeba dokręcić tylko nie przekręcić. A w przypadku świec, to poszczególne pojemności silnika mają odpowiednią przerwę na świecy ale nie wiem gdzie można znaleźć taką tabelę. Pozdrawiam:)
Jupiter - 2012-10-24, 06:39

rafals napisał/a:
Warto sprawdzić stan dokręcenia świec jeżeli nie użyłaś klucza dynamometrycznego, b)


właśnie jaką wartością powinno dokręcać świece w loganie

laisar - 2012-10-24, 06:47

Zależy jaki silnik (: - u Ciebie 25 Nm.

(1.6 8v tak samo, 1.2 16v - 20 Nm, 1.6 16v - 25-30 Nm; diesle - 15 Nm).

lukka16 - 2012-10-28, 09:50

Ważne jest by wymiany świec nie robić na gorącym silniku i nie chodzi tu o ewentualne oparzenie lecz o większą możliwość przekręcenia gwintu w głowicy na ciepło niż na zimno.
Poza tym jak wymienisz na ciepłym to jak ostygnie może zrobić się luz a efekcie po jakimś czasie świeca się odkręci.

RADOSŁAW - 2012-10-30, 16:38
Temat postu: Świece Bosch Platinum Electrode FR7KI332S do Dustera 1,6 LPG
Czy ktoś już używał tych świece Dustera 1,6 16V LPG. Bo tylko znalazłem te świece na Alegro do 1,6 16V a w sklepach nikt nie ma takich informacji ze te świece mogą być do tego silnika. Jeśli ktoś już je używał to proszę o swoje spostrzeżenia o ich działaniu.
Jupiter - 2012-10-30, 21:34

Ciekawe, silnik 1.4 55Kw


wymiana świec na zimnym silniku , po odkręceniu okazuje się że to jeszcze oryginały numer Renault 77 00 500 168 ( mocno już wypalone elektrody ), a więc szukanie bo to świeca dwuelektrodowa .
Dzięki tej stronie
http://www.sparkplug-cros.../CHAMP_PN/OE026
http://www.daciashop.eu/d...th-2-poles.html

i wyjściowemu numerowi wyszło mi
,że dla NGK to BKR6EK V-line 20 .
Takie zostały wkręcone po 40 km wszystko ok

marszelest - 2012-10-30, 22:22

tak z ciekawości ile kosztuje wysyłka do Polski ze sklepu dacia.eu :?:
funbike - 2012-10-31, 17:59

oryginalne świece znajdziesz TU ;-) http://allegro.pl/swiece-...2758190598.html
Mariusz - 2012-11-10, 21:47

Zna może ktoś nr katalogowy oryginalnej świecy RENAULT do Sandero 1,6 87KM?
laisar - 2012-11-11, 23:53

Mariusz napisał/a:
nr katalogowy oryginalnej świecy RENAULT do Sandero 1,6 87KM?

7700500168 - 40 zł brutto.

Mariusz - 2012-11-11, 23:58

Dzięki Laisar :-)
akon - 2012-11-15, 14:46

opinie są różne - jedni chwalą, drudzy mówią, ze to chwyt marketingowy i że równie dobrze można kupić zwykłe świece boscha, ngk czy denso i też będzie dobrze. nie wiem do końca o których mówisz, ale wydaje mi się, że te boscha o których mówisz tu sa dostępne - świece zapłonowe
Endymion - 2012-11-17, 21:07

Ja używam świec Bosch Super 4 , są to świece cztero elektrodowe, mam o nich bardzo dobrą opinię, zauważyłem pozytywną poprawę względem standardowych świec.
Płaciłem ok 17zł./szt.

TD Pedro - 2014-02-25, 19:55

Modlishkaaa napisał/a:
świece wymienione, pojeżdżę tydzień i się okaże czy dalej szwankuje

tydzień minął (no może trochę więcej :-P ) i cisza :-( ... wymiana świec pomogła czy trzeba było jeszcze wymienić przewody? a może jeszcze coś?

keikan - 2014-02-26, 07:05

tu mają ciekawą ofertę oryginalnych świec:

http://www.renault-czesci...,226,98%29.aspx

ale jak ja będę wymieniał to włożę takie:
Świeca zapłonowa

Producent:
BERU

Opis:
=UXF 79 BERU UXT 1 świeca zapłonowa Ultra X TITAN POLY-V (cena za 1 szt.)

Nazwa:
Świeca zapłonowa BERU 0002335606


Cena detaliczna (z VAT):

21.76 PLN

Te są czteroelektrodowe i jak czytałem opinie na necie to naprawdę są ok. a cena niewiele wyższa od ori. Te są do kupienia w InterCarsie

W sumie to jeszcze o tym nie myślę, bo na liczniku dopiero niecałe 25.000 km... ale chyba i tak dla "zdrowotności" autka wymienię przed zalecanym terminem...

delanela - 2014-02-26, 10:02

keikan napisał/a:
ale jak ja będę wymieniał to włożę takie:
Świeca zapłonowa

Producent:
BERU

Opis:
=UXF 79 BERU UXT 1 świeca zapłonowa Ultra X TITAN POLY-V (cena za 1 szt.)

Nazwa:
Świeca zapłonowa BERU 0002335606


Cena detaliczna (z VAT):

21.76 PLN


Jeśli to cena za 1szt to bardzo drogo :-P U mnie z wysyłką za 4szt tych świec zapłacisz 70,00zł brutto ;-) Zapraszam bo nie ma co przepłacać ;-)
Szczegóły na PW ;-)

Karenzo - 2014-02-26, 13:12

Do lpg powinno stosować się 1 elektrodowe świece jest to lepsze przy spalaniu LPG
Ja bym nie stosował 4 elektrodowych do 1.6 16v bo to nie rakieta i nic mu to nie da.
takie bajery 4 elektrodowe to się do nowych silników TSI ,TCE itp wsadze
ten 1.6 16v to na byle czym pojedzie
chcesz zadbać o motor ? wymień olej na lepszy

keikan - 2014-02-27, 11:51

Karenzo napisał/a:

chcesz zadbać o motor ? wymień olej na lepszy


Oj nie musisz mi tego mówić :) już po 3000 km wymieniłem na swój koszt na Castrola Edge Proffessionala :) potem przegląd i znowu wymiana po roku na ten sam olej (a na liczniku było ok. 15.000 km).. W marcu znowu zmieniam olej (przegląd po dwóch latach). Na liczniku będzie 24.0000 km - więc zmieniam częściej niż w Dieslu :)

Akurat na tym nie oszczędzam.
Ale skoro cena stanardowych świec jest prawie taka sama jak "lepszych" to czemu nie założyć lepszych?

Karenzo - 2014-02-27, 15:47

jak nie masz LPG to nie widzę żądnych przeciwwskazań
choć dyskusyjne jest to czy są lepsze
pewnie nie będzie żądnej różnicy
każdy robi co uważa
tak jak każda taka zmiana najwięcej daje satysfakcji właścicielowi że dba :lol:
ze świecami jest jak z wycieraczkami nie ważne jak super wsadzisz i tak lepiej dla auta będzie wymieniać częściej tańsze podzespoły niż lądować super ultra nitro + i trzymać je 2 razy dłużej

123tomek - 2014-08-08, 09:14

Odkopuję temat. Mam 1.6 MPI + LPG (niefabryczne). Czy świece Bosch FR6DC+ (+13) o parametrach:

Odstęp elektrod: 0,8
Moment dokrecenia [Nm]: 28
prawa: 14
Skok gwintu [mm]: 1,25
Długosć gwintu [mm]: 19
Rozmiar klucza: 16
Położenie elektrod [mm]: 3
Ilosć biegunów: 1

będą odpowiednie i czy zmienią się parametry spalania w stosunku do fabrycznych z odstępem elektrod 0,9 a w związku z tym czy wymagana jest regulacja instalacji LPG?

jan ostrzyca - 2014-08-08, 09:30

Świeczki Motrio kosztują ok. 80 zetów w ASO. Za komplet.
laisar - 2014-08-08, 09:45

jan ostrzyca napisał/a:
Za komplet.

...Co oznacza: "z wymianą" C:

(A przynajmniej w warszawskim RRG - mam przed sobą fakturę sprzed miesiąca).

Marek1603 - 2014-08-08, 10:01

Tylko motrio jest dwu elektrodowe. Trzeba o tym pamiętać.

Mnie osobiście lepiej się jeździło MCV-ką na NGK V-LINE BKR 6E. Nie wiem czy pasują do LPG ale myślę, że będą ok.

katalog

laisar - 2014-08-08, 10:11

Marek1603 napisał/a:
motrio jest dwu elektrodowe

Nie tylko.

Marek1603 - 2014-08-08, 10:14

Wiem ale ktoś może nie chcieć takich i musi o tym pamiętać.
kali - 2014-08-15, 23:58

Świec i producentów pełno.
orzeszek2 - 2015-10-26, 11:08

Karenzo napisał/a:
jak nie masz LPG to nie widzę żądnych przeciwwskazań
choć dyskusyjne jest to czy są lepsze
pewnie nie będzie żądnej różnicy
każdy robi co uważa
tak jak każda taka zmiana najwięcej daje satysfakcji właścicielowi że dba :lol:
ze świecami jest jak z wycieraczkami nie ważne jak super wsadzisz i tak lepiej dla auta będzie wymieniać częściej tańsze podzespoły niż lądować super ultra nitro + i trzymać je 2 razy dłużej


Teraz to mam dylemat. Spece z ASO stwierdzili, że powodem mojego nieodpalania silnika są już zużyte świece. Zaproponowali oryginalne Valejo za 216 (22 43 361 34R)zł i może 30-50 zł koszty robocizn. Za zamiennik NGK chcą 300 zł. Teraz mam mętlik w głowie.

laisar - 2015-10-26, 11:13

orzeszek2 napisał/a:
Zaproponowali oryginalne Valejo za 216 (22 43 361 34R)zł i może 30-50 zł koszty robocizn. Za zamiennik NGK chcą 300 zł

Absolutnie nie warto w ASO - robota jest prosta, do wykonania za ułamek kosztów w dowolnym warsztacie niezależnym.

DrOzda - 2015-10-26, 11:17

Dżizas co za zdzierstwo .... po pierwsze jest ryczałt za wymianę za 190 PLN:
http://www.dacia.pl/serwis/ryczalty-serwisowe/
Po drugie oryginalne świece Renault kosztują 18 PLN sztuka czyli 72 PLN (+ przesyłka 16 PLN):
http://www.renault-czesci...221,168%29.aspx
napisać że wymiana jest banalna i do każdej świecy jest idealny dostęp to mało :

Karenzo - 2015-10-26, 11:26

ngk 300 zł
a w sklepie lezą po 8-10 zl szt

jurek - 2015-10-26, 14:45

Dokładnie tak. NGK - tanio w sklepie, tanio wymiana w kazdym serwisie. Moje NGK dobiły do 50 tys i jak na razie palę zawsze od pierwszego strzału. pozdr
orzeszek2 - 2015-10-28, 10:31

Dzięki wszystkim za odpowiedź. To dziwne piszecie, że to drogo za świece , ale w jednym sklepie w moim mieście facet proponował mi świece zapłonowe, to chyba były NGK też za 220 zł i na ich stronie też są standardowe i irydowe, irydowo platynowe. Te to kosztują tyle.

W linku z sklepu nie podali jakiej to firmy świece zapłonowe. W tabelce wymieniają zamienniki takich firm jak PSA, Valeo, Bosch, Renault, Beru. A ja ma części w samochodzie od PSA i Valeo na pierwszym montażu. Tak jest ze światłami przednimi przeciwmgielnymi. To w jakiej firmie Renault zamawia części na pierwszy montaż, albo można powiedzieć, że to oryginał? Co do ryczałtu za wymianę świec to pewnie zaproponowali tą cenę 30 zł. Pewnie by więcej to kosztowało bo gość z ASO chyba użył słowa coś koło 30 zł. Na tej stronie napisali, że dotyczy się niektórych modeli dacii. Nie wiem czy mojego.

Kolejne pytanie to czy przy wykręcaniu świec trzeba wyczyścić miejsce z brudy, ale tak by nie dostał się do silnika. Tak przynajmniej radzi Dieter Korp w swoim poradniku do Dacii. Tylko nie napisał jak to zrobić?

Marek1603 - 2015-10-28, 11:48

Otwory czyścisz przed wykręceniem świec. Jakiś wężyk i dmuchasz w każdy otwór.Ja tak zawsze robię.
Jak masz kompresor to możesz go użyć, delikatnie dmuchnąć.

orzeszek2 - 2015-11-04, 10:33

Marek1603 napisał/a:
Otwory czyścisz przed wykręceniem świec. Jakiś wężyk i dmuchasz w każdy otwór.Ja tak zawsze robię.
Jak masz kompresor to możesz go użyć, delikatnie dmuchnąć.


A jak nie masz sprężarki to szczotką można?

Marek1603 - 2015-11-04, 11:13

Jak masz taką szczotkę, że dostanie do dna otworu/świecy i wydostanie stamtąd piasek itd., to tak. Chociaż ciężko to widzę ale.....
Ja zazwyczaj mam pod ręką koszulki termokurczliwe i przez nie dmucham. :mrgreen:

Ajgor - 2015-11-04, 20:24

Czy mocny odkurzacz nie by ł by lepszy ?
orzeszek2 - 2015-11-04, 20:34

Marek1603 napisał/a:
Jak masz taką szczotkę, że dostanie do dna otworu/świecy i wydostanie stamtąd piasek itd., to tak. Chociaż ciężko to widzę ale.....
Ja zazwyczaj mam pod ręką koszulki termokurczliwe i przez nie dmucham. :mrgreen:


Koszulki termokurczliwe i przez nie dmuchasz. Sorry, ale nie bardzo rozumiem jak.

Marek1603 - 2015-11-04, 21:18

:?: :?: No normalnie. Wkładam koszulkę (jako wężyk) koło świecy, nabieram powietrza w płuca i puuuu w koszulkę. :-P 8-)

Ajgor napisał/a:
Czy mocny odkurzacz nie by ł by lepszy ?


Pewnie, że można ale to już trzeba go wyciągnąć, rozwinąć kabel, włączyć i potem poskładać wszystko. A tak to robisz puuu :mrgreen: w koszulkę i gitara.

route2000 - 2015-11-05, 09:49

Albo kupujesz takie sprężone powietrze w puszce jak w spraju do czyszczenia np. klawiatur komputerowych i jest git. :->
orzeszek2 - 2015-11-08, 15:21

route2000 napisał/a:
Albo kupujesz takie sprężone powietrze w puszce jak w spraju do czyszczenia np. klawiatur komputerowych i jest git. :->


Dobry pomysł.szkoda, że na to wcześniej nie wpadłem.

dar3k - 2016-10-21, 07:48

Odświeżę trochę temat.

Zbieram się w końcu do wymiany świec zapłonowych w swojej MCV 1.6 8v i mam wątpliwości jaki typ świecy wybrać. Interesują mnie świece NGK. Wygrzebałem na forum, że to model BKR6E (VLINE 28) jednoelektrodowe (tak też sugeruje wyszukiwarka na stronach NGK), ale ktoś też wspomniał o dwuelektrodowych BKR6EK (VLINE 20).

Orientuje się ktoś ilu elektrodowe były fabrycznie montowane świece? Ja się przekonam dopiero jak zorganizuje klucz do świec:)

laisar - 2016-10-21, 08:41

dar3k napisał/a:
ilu elektrodowe były fabrycznie montowane świece?

Jedno, takie same dla aut z LPG jak w tych bez instalacji gazowej.

DrOzda - 2016-10-21, 08:45

"Oryginalne" są jednoelektrodowe , Motrio dwuelektrodowe.
route2000 - 2016-10-21, 09:03

Bierz jednoelektrodowe i będzie OK.
Miałem fabrycznie dwuelektrodowe, ale ze względu na LPG to po 40 tys.km wymieniłem na jednoelektrodowe.

Karenzo - 2016-10-21, 16:27

świece wieloelektronowe wprowadzono tylko w celu wydłużenia działania świecy
kali - 2016-10-21, 21:04

Wcale nie. Początek wieloelektrodowych świec miał w silnikach lotniczych.
damiaszek - 2016-10-22, 17:54

Pewność zapłonu w lotnictwie po podstawa, oprócz świeć wieloelektrodowych to po dwie świece na cylinder i dwa odrębne układy zapłonowe :-D .
W lotniczych silnikach tłokowych to wogóle wszystko było wcześniej. W latach 30-40 wprowadzono silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbo z kompresorem jednocześnie, sprężarki wielobiegowe i takie z płynną zmianą wydajności itd. a to wszystko bez komputerów. :-D :-D

dacialoganmcv - 2017-04-09, 22:03
Temat postu: Świeca NGK LZKAR7D-9 w Lodgy 1.6 H4M/HR16DE (Nissan)
Zaciekawiony świecami w swoim aucie, wszak już 12.000 km na LPG, i trzeba zacząć myśleć o tym co jest w oryginale. Więc tak, do silnika 1.6 102 KM w Lodgy są włożone świece NGK LZKAR7D-9. Niby nic, ale.... wszędzie są 7A i 7B. Wymiary, ciepłota, parametry te same co w 7D. Przeszukałem troszkę internetu i wiele osób pyta o to samo. Co te literki znaczą. W NGK odpowiedzieli to co mają w katalogach "specjalny rodzaj". Wszystko byłoby fajnie, ale 7A i 7B są w cenie ok. 20 zł/sztuka, gdzie 7D 40 zł/sztuka w internecie, a w ASO nawet nie pytam, bo pewnie z 70 zł.

Dzwoniłem do osoby, która posiada te świece. Są one zapakowane w oryginalne opakowanie Renault. Nie ma ich w katalogach NGK, nie ma także w porównywarkach świec, u producentów świec nie mogę dobrać ich do mojego silnika (Bosch, NGK, Beru). Osoba odpowiedziała, że w sumie to też nie wie, mogą być "za nowe" i dlatego są tylko w Renault. Jak dla mnie dość głupia odpowiedź.

Po poszukiwaniach domyślam się, że ten parametr za ciepłotą wskazuje na budowę elektrody. Ale nie kojarzę, aby w 7B z Logan MCV z fabrycznym gazem, była inna niż ta w 7D. Porównam wszystkie 3 rodzaje w sklepie u znajomego, który ma dostępne A i B.

Podejrzewam też, że Renault mogło zastrzec sobie na jakiś czas te świece wyłączenie dla siebie.

W Nissanie z tym silnikiem świece były także o większej ciepłocie 6B, do tego różnica w odległości elektrody była 9 i 1,1 mm. Różnicą nie był silnik - moc była identyczna, a jedynie model do którego był zamontowany dany silnik, np. Juke albo QQ. Więc Nissan też nic nie podpowiada....

Ma ktoś może jakiś pomysł bądź swoje doświadczenia o co tu chodzi?.

dacialoganmcv - 2017-04-12, 15:24

Dzisiaj byłem w sklepie i porównałem LZKAR7A, LZKAR7B i LZKAR7D-9. LZKAR7B ma inny kolor stopu na gwincie i jakoś tak bardziej wyróżnia się elektroda. Natomiast 7A i 7D-9 są identyczne. Więc na 99% Renault stworzyło świecę dla siebie, aby móc ciągnąć z tego większe zyski.


dacialoganmcv - 2017-12-19, 13:16

Świeca LZKAR7D-9 (9D) jest już dostępna w sklepach w cenie ok. 30 zł za sztukę. Numer NGK 94951. Według katalogu Brisk zamienna jest z Denso XE20HR-U9 oraz LZKAR7A, LZKAR7B. Oryginał w opisie ma dedykację do H4M w Renault/Dacia. I w innych autach jej nie ma.
pixa - 2019-08-21, 12:44
Temat postu: Czy wymiana świec ma sens?
Witam,

zbliża mi się interwał wymiany świec (60.000 km). Auto chodzi równo i się zastanawiam czy je wymieniać. Koszt żaden, ale zachodu sporo (auto odstawić do serwisu, strata dnia). Wymieniacie co 60 tys km? Czy mogę przeciągnąć do 100 tys i zrobić razem z rozrządem? Sam nie wymienię - brak klucza.

keisyzrk - 2019-08-21, 13:16

Ja u siebie wymieniłem po ok 50tys. Efekt -żadnej różnicy. Tato w swoim aucie jeździł od nowości i przy przebiegu ok 80tys. auto zaczęło szarpać i trzeba było wymienić świece..
laisar - 2019-08-21, 17:19

pixa napisał/a:
Wymieniacie co 60 tys km?

Oczywiście, koszt niewielki, a jeden potencjalny problem z głowy. Raz do roku lub co 15 tys. km i tak warto, żeby mechanik auto pomacał oraz co najmniej wymienił olej i filtr, to przy okazji niewielka dodatkowa robota świece wymienić.

DrOzda - 2019-08-21, 17:26

Świece zużywają się, wypalają się elektrody, rośnie przerwa między nimi a także utlenia się ich rdzeń. Przeciąganie wymiany na niemal dwukrotny przebieg to pozorna oszczędność w perspektywie potencjalnych problemów z zapłonem.
EBmazur - 2019-08-21, 17:42

Cytat:
Sam nie wymienię - brak klucza.

Zawsze można kupić - kosztuje grosze

Kauris - 2019-08-21, 18:02

Moje po sprawdzeniu przez mechanika (po 50kkm i 4 latach) wróciły do dziury.
sobol1976 - 2019-08-21, 18:21

Ja wymieniłem zgodnie z harmonogramem ok 56 tys km. Podczas wymiany mechanik stwierdził, że 2 były już nadpalone. Też uważam, że lepiej wymienić niż potem mieć problem na trasie.
Pedros - 2019-08-21, 19:33

Cytat:
Tato w swoim aucie jeździł od nowości i przy przebiegu ok 80tys. auto zaczęło szarpać i trzeba było wymienić świece..

No i właśnie dlatego świece wymienia się po ustalonym przez producenta czasie/przebiegu. Świece zużywają się jak każda inna część i lepiej wymienić je w odpowiednim terminie niż czekać aż auto odmówi posłuszeństwa w najmniej oczekiwanym momencie. Szarpanie silnika to pół biedy - gorzej gdy np. ukruszy się nadpalony fragment elektrody i wpadnie do cylindra. Nie ma kompletnie sensu oszczędzać na wymianie świec bo można sobie narobić większych wydatków.

dudu$ - 2019-08-21, 20:58

Ja polecam wymianę świec. W każdym ze swoich aut wymieniałem świece, jak silnik pracował na LPG co 20tyś km jak na samej PB co 30tyś km. Wymiana świec to groszowa inwestycja którą w większości aut można przeprowadzić samemu a zapobiegnie różnym problemom typu obciążenie cewek zapłonowych czy co gorsze pękniecie elektrody i wpadniecie jej do cylindra. Mój kierownik w Mazdzie 6 miał ostatnio sytuacje, ze auto zaczęło tracić moc i gorzej jeździć. Na kompie wyszło wypadanie zapłony na 3 cylindrze i mechanik na jakiejś wsi w Polsce od razu wymienił cewke zapłonową za ponad 200zł co nic nie poprawiło. a po jej wymianie w silniku coś zaczęło grzechotać i po prze gazówce przestało. Kierownik wrócił 300km do Warszawy bez mocy, nastepnego dnia postanowiłem sprawdzić stan świec bo po silniku słyszałem, ze silnik nie chodzi na wszystkie cylindry. jakie było moje zdziwienie gdy odkręciłem świecę z 3go cylindra a tam nie było elektrody : :shock: na szczęście po założeniu nowych świec auto jeździ dalej i nic sie w silniku nie uszkodziło ale nie zawsze ma się takie szczęście. Ja mam inne zdanie jak moi przedmówcy i będę namawiał na wymianę świec. W silniku 1.2 16v trwa to raptem 5 minut z tym, że potrzebny jest klucz do świec w rozmiarze 12 i tyle. W moim lodgy silnik ma 54 tyś km i niedługo będę musiał pojawić sie w ASO na wymianę świec bo auto jest na gwarancji i muszę to robić u nich. Koszt części z robocizna 550zł :evil:
Pedros - 2019-08-21, 21:24

dudu$ napisał/a:
Ja mam inne zdanie jak moi przedmówcy

Raczej nie różni się ono zbytnio od mojego :-P

jurek - 2019-08-21, 21:35

Po 30 tys przerwa między elektrodami grubo powyżej zalecanej. Można wprawdzie doginać, ale ja zmieniam co 30. Koszt niewielki, zwłaszcza, że do sprawdzenia i tak trzeba robić to samo co przy wymianie. Po prostu mam spokój. pozdr
DrOzda - 2019-08-21, 21:46

Kauris napisał/a:
Moje po sprawdzeniu przez mechanika (po 50kkm i 4 latach) wróciły do dziury.

Zarąbista oszczędność 60 PLN ...

Mamert - 2019-08-21, 22:10

dudu$ napisał/a:
wymieniałem świece, jak silnik pracował na LPG co 20tyś km jak na samej PB co 30tyś km.

W Loganie 1.6 MPI K7M + LPG wymieniałem wg instrukcji co 40.000 km, nic się z nimi nie działo, co więcej, przewody wymieniłem prewencyjnie przed urlopem przy przebiegu 120.000 km, a cewkę po jej pęknięciu i wypadaniu zapłonu na 2 i 3 cylindrze przy przebiegu ok 150.000-160.000 km.
Cytat:
Zarąbista oszczędność 60 PLN ...

W H4M to już nie jest takie tanie... 4 szt. NGK to ok 170-180 zł, a sam bym się nie podjął wymiany, choć nie jestem jakiś leworęczny i do tej pory robiłem to sam w dotychczasowym moich autach, więc trzeba pewnie doliczyć następne 150-200 zł.
keisyzrk napisał/a:
Tato w swoim aucie jeździł od nowości i przy przebiegu ok 80tys.

To już jest proszenie się o kłopoty, mały jak auto tylko stanie, duży jak świeca się rozkruszy albo wypadnie elektroda i poniszczy gładzie w cylindrze lub wykruszy tłok.
laisar napisał/a:
Raz do roku lub co 15 tys. km

To już jest nadgorliwość, a wiadomo od czego gorsza...

jurek - 2019-08-21, 22:39

Mamert, bój się Boga. 4 świece NGK 170-180 z. ? pozdr
Hiszpan_JS - 2019-08-21, 23:03

Trochę przesadził, ale nie wiele. Świece do 1.6SCe to koszt ok. 150 - 160 zł.
https://mdparts.pl/224019372r-swieca-zaplonowa-renault-moto-dynamic,3,584,5084

Mamert - 2019-08-21, 23:08

Miałem na myśli z przesyłką, a przesyłek na poziomie 8 zł już nie ma... teraz jest ok 20 zł.
A w Gdańsku zamknęli dwie duże hurtownie części obie o nazwie Autopartner choć były to dwie różne firmy.
Zostało jedynie zamawianie z południa Polski.

Hiszpan_JS - 2019-08-21, 23:13

W linku który podałem, z przesyłką, 156 zł :-P
Mamert - 2019-08-21, 23:16

Dzięki, ale na razie mi nie są potrzebne, może ktoś inny skorzysta.
route2000 - 2019-08-22, 08:13
Temat postu: Re: Czy wymiana świec ma sens?
pixa napisał/a:
Witam,

zbliża mi się interwał wymiany świec (60.000 km). Auto chodzi równo i się zastanawiam czy je wymieniać. Koszt żaden, ale zachodu sporo (auto odstawić do serwisu, strata dnia). Wymieniacie co 60 tys km? Czy mogę przeciągnąć do 100 tys i zrobić razem z rozrządem? Sam nie wymienię - brak klucza.

Wymień bez gadania i po krzyku.
Raptem ok. 100 -120 zł. na następne 60 tys. to szkoda kasy???
Bez przesady, chyba, że masz sporo kasy na wszelki wypadek na naprawę silnika. :->
Klucz możesz kupić w każdym sklepie z narzędziami, są specjalne nasadki z gumą wewnątrz do każdego uniwersalnego zestawu narzędzi by łatwiej wyjąć odkręcone świece z otworów. ;-)

jurek - 2019-08-22, 09:07

Trochę zboczę. Na Allegro kupujesz usługę "Smart" za 40z na rok i masz przesyłki powyżej 40z za darmo. Wszystkie przez cały rok na paczkomat. Może do 1,6 są znacznie droższe, bo do 1,2 w sklepie moto, który mam pod nosem płaciłem ostatnio chyba 16 z za sztukę. pozdr
laisar - 2019-08-22, 09:32

Mamert napisał/a:
laisar napisał/a:
Raz do roku lub co 15 tys. km

To już jest nadgorliwość

Z oleum - absolutnie nie.

Mechanikiem można być oczywiście samemu, jeśli ktoś ma chęci, wiedzę, możliwości i pamięć...

...Podobnie jak rolnikiem, krawcem i szewcem, ale jako społeczeństwo lepiej wychodzimy jednak na podziale zadań i zajmowaniem się własną pracą.

DrOzda - 2019-08-22, 09:35

Jedna uwaga , warto dokręcić kluczem dynamometrycznym.
Zbyt słabe dokręcenie może spowodować wydmuchiwanie spalin spod podkładki, zbyt mocne zniekształca podkładkę na tyle że również mogą powstawać przedmuchy.

trybik - 2019-10-23, 07:49
Temat postu: świece
witam
jeżdżę dokerom już 6 rok wypadałoby wymienić świece zapłonowe , może któryś z Szanownych kolegów doradził jakie świece założyć , generalnie na rynku jest ich sporo może cos polecacie ?

DrOzda - 2019-10-23, 08:07

Generalnie oryginały:
https://mdparts.pl/swieca-zaplonowa-7700500168-oryginal-renault,3,283,168
A jak chcesz coś "lepszego" to irydowe:
https://allegro.pl/oferta/swieca-denso-iridium-twin-tip-ik20tt-4702-4-sztuki-7004385451

trybik - 2019-10-23, 08:36

dziękuje za szybka odpowiedź
jurek - 2019-10-23, 09:48

Panie doktorze :shock: używałeś świece irydowe. Albo ktoś z forumowiczów? Na papierze rewelacja, ciekaw jestem opinii używających. pozdr
tAboon - 2019-10-23, 09:53

jurek napisał/a:
Na papierze rewelacja, ciekaw jestem opinii używających.
różnica żadna dla zwykłej eksploatacji samochodu.
keikan - 2019-10-23, 12:48

Ja natomiast czytałem opinie, że irydowe używane w aucie bez LPG mogą nawet zaszkodzić...
Dlatego kupiłem 2 elektrodowe NGK (V-line chyba)

Hiszpan_JS - 2019-10-23, 15:54

keikan napisał/a:
Ja natomiast czytałem opinie, że irydowe używane w aucie bez LPG mogą nawet zaszkodzić.

:shock: Ale... w jaki sposób???

trybik - 2019-10-23, 18:25

Szanowny kolega DrOzda w pierwszym linku zpodał świece oryginalne za 15 zł szt. + koszty wysyłki i zdecydowałem się na te. jestem tradycjonalistą po co przepłacać .
natomiast co do irydowych nie mam zdania . a tak z ciekawości cena za szt 115 czy za komplet?

gawel - 2019-10-23, 19:19

keikan napisał/a:
Ja natomiast czytałem opinie, że irydowe używane w aucie bez LPG mogą nawet zaszkodzić...
Dlatego kupiłem 2 elektrodowe NGK (V-line chyba)


I co jeszcze słyszałeś ? może głosy, no nie idź w ich stronę a lo idź i nie pisz bzdur w daci sandero LPG świece irydowe są montowane fabrycznie i na pewno zaszkodzą.

Pedros - 2019-10-23, 19:46

Cytat:

Ja używałem i mam o nich bardzo dobrą opinię. Mam zamiar w swoim Dusterze takie założyć.
tAboon napisał/a:
różnica żadna dla zwykłej eksploatacji samochodu

Nie zgadzam się z tą opinią ale oczywiście każdy ma prawo do własnej.
Z mojego doświadczenia wynika że w trudnych warunkach są o wiele skuteczniejsze - szybszy rozruch zimą, szybsze nagrzewanie, równiejsza praca silnika. Latem rzeczywiście różnice trudniej zauważyć. Do tego dłuższa żywotność więc warto w silnikach gdzie dostęp do świec jest utrudniony bo rzadziej trzeba do nich zaglądać.

gawel - 2019-10-23, 19:53

Są jeszcze świece denso serii TT niklowe ale o kształcie irydowych i są bardzo tanie 14 zł /1 szt na alledrogo i jeździłem na nich spokojnie 50 tys na LPG w renówce 1,6 i na prawdę była różnica w porównaniu z innymi, beru zwykłe odradzam bo to padlina.
https://youtu.be/i02Iym3sgJc

DrOzda - 2019-10-24, 09:41

trybik napisał/a:
Szanowny kolega DrOzda w pierwszym linku zpodał świece oryginalne za 15 zł szt. + koszty wysyłki i zdecydowałem się na te. jestem tradycjonalistą po co przepłacać .
natomiast co do irydowych nie mam zdania . a tak z ciekawości cena za szt 115 czy za komplet?

Za komplet. Chyba się zdecyduję przy następnej wymianie.

keikan - 2019-10-24, 12:39

gawel napisał/a:

... w daci sandero LPG świece irydowe są montowane fabrycznie....


To akurat tylko potwierdza to, co czytałem...

A głosów nie słyszę. Za to znalazłem jeden z artykułów, o którym wspominałem:

https://mojafirma.infor.pl/moto/eksploatacja-auta/naped-i-skrzynia-biegow/271526,Czy-warto-kupic-drozsze-swiece-irydowe.html

Choć zakładając, że wszyscy jeżdzimy na bezołowiowej, to raczej mój wcześniejszy post jest już nieaktualny.

rysiek223 - 2019-11-19, 19:02

Jakie świece polecacie dla mojej sanderki II silnik 1.2 bez gazu? czy renault oryginały a może jest coś lepszego?
Klucz wiem ze potrzebny długi tylko jaki 16 czy 14 bo spotkałem się że podane są 2 rozmiary https://www.czesciauto24....nowego-zarowego

ansu - 2019-11-20, 01:15

Mam irydowe Denso 20tys km Jakoś nie zauważyłem różnicy na LPG
dudu$ - 2019-11-20, 07:46

rysiek223 napisał/a:
Jakie świece polecacie dla mojej sanderki II silnik 1.2 bez gazu? czy renault oryginały a może jest coś lepszego?
Klucz wiem ze potrzebny długi tylko jaki 16 czy 14 bo spotkałem się że podane są 2 rozmiary https://www.czesciauto24....nowego-zarowego


Do tego silnika nadają się każde świece, nie ma różnicy czy kupisz beru, ngk czy OE, silnik na każdych będzie pracował tak samo i nie zobaczysz różnicy. Ja jak miałem MCV II z tym motorem to kupiłem świece ngk i takie same były od nowości. Dodam że identyczne świece co są w silniku 1.2 16v montowane są w Lodgy 1.6 SCe. A z tego co pamiętam to nasadka która będzie potrzebna do odkręcenia tych świec to 14

Pedros - 2019-11-20, 11:36

ansu napisał/a:
Mam irydowe Denso 20tys km Jakoś nie zauważyłem różnicy na LPG

Nie zauważyłeś bo je masz. Zauważyłbyś gdybyś miał gorsze - szybsze zużycie, łapanie nagaru, po jakimś czasie trudniejsze uruchamianie w niskich temperaturach.

EBmazur - 2019-11-20, 12:43

Cytat:
Do tego silnika nadają się każde świece, nie ma różnicy czy kupisz beru, ngk czy OE, silnik na każdych będzie pracował tak samo i nie zobaczysz różnicy. J
co prawda dosyć dawno temu - wstawiłam beru dedykowane do gazu ( wtedy miałem auto z LPG) w miejsce starych świec . Wyrzuciłam je na śmietnik po 2 dniach użykowania
Pedros - 2019-11-20, 15:23

Cytat:
Wyrzuciłam je na śmietnik po 2 dniach użykowania

Zgaduję: po wymianie silnik został odpalony na chwilę w celu sprawdzenia czy wszystko działa i za moment zgaszony? ;-)

pikodat - 2019-11-20, 15:29

Pedros napisał/a:
Cytat:
Wyrzuciłam je na śmietnik po 2 dniach użykowania

Zgaduję: po wymianie silnik został odpalony na chwilę w celu sprawdzenia czy wszystko działa i za moment zgaszony? ;-)


A mozesz pozostalym uczestnikom forum wytlumaczyc jakie to moze miec znaczenie?

Pedros - 2019-11-20, 15:33

pikodat napisał/a:
Pedros napisał/a:
Cytat:
Wyrzuciłam je na śmietnik po 2 dniach użykowania

Zgaduję: po wymianie silnik został odpalony na chwilę w celu sprawdzenia czy wszystko działa i za moment zgaszony? ;-)


A mozesz pozostalym uczestnikom forum wytlumaczyc jakie to moze miec znaczenie?

Proszę bardzo: nowe świece po pierwszym uruchomieniu powinny zostać wygrzane czyli doprowadzone do nominalnej temperatury pracy i pozostawione tak na chwilę. Gdy się tego nie zrobi może dojść do ich nieodwracalnego uszkodzenia.

EBmazur - 2019-11-21, 07:23

Pedros napisał/a:
Cytat:
Wyrzuciłam je na śmietnik po 2 dniach użykowania

Zgaduję: po wymianie silnik został odpalony na chwilę w celu sprawdzenia czy wszystko działa i za moment zgaszony? ;-)

były dwa - może trzy - dni normalnej eksploatacji , Nawet po nagrzaniu silnika jego praca była nierówna , mułowata.

Pedros - 2019-11-21, 10:56

Cytat:
były dwa - może trzy - dni normalnej eksploatacji , Nawet po nagrzaniu silnika jego praca była nierówna , mułowata.

Najważniejsze jest pierwsze uruchomienie silnika na nowych świecach= to wtedy trzeba je dobrze rozgrzać. Kolejne już nie mają takiego znaczenia.

EBmazur - 2019-11-21, 11:22

Pedros napisał/a:
Cytat:
były dwa - może trzy - dni normalnej eksploatacji , Nawet po nagrzaniu silnika jego praca była nierówna , mułowata.

Najważniejsze jest pierwsze uruchomienie silnika na nowych świecach= to wtedy trzeba je dobrze rozgrzać. Kolejne już nie mają takiego znaczenia.

Jakoś inne świece po założeniu dawały radę bez żadnego specjalnego traktowania .

ansu - 2019-11-21, 11:41

Pedros napisał/a:
ansu napisał/a:
Mam irydowe Denso 20tys km Jakoś nie zauważyłem różnicy na LPG

Nie zauważyłeś bo je masz. Zauważyłbyś gdybyś miał gorsze - szybsze zużycie, łapanie nagaru, po jakimś czasie trudniejsze uruchamianie w niskich temperaturach.

Wcześniej były NGK BKR6E ze 40tys też na LPG. Wymieniłem miały przerwę 1,2mm działały tak samo do końca.

EBmazur - 2019-11-21, 12:50

Cytat:
Najważniejsze jest pierwsze uruchomienie silnika na nowych świecach= to wtedy trzeba je dobrze rozgrzać. Kolejne już nie mają takiego znaczenia

przejrzałem neta ( całkiem sporo różnych portali ) i nigdzie nie wspominają o o tym .

Pedros - 2019-11-21, 13:29

EBmazur napisał/a:

Jakoś inne świece po założeniu dawały radę bez żadnego specjalnego traktowania .

Nie powiedziałem że muszą ulec uszkodzeniu tylko że jest duże prawdopodobieńtwo.
Cytat:
przejrzałem neta ( całkiem sporo różnych portali ) i nigdzie nie wspominają o o tym

słabo szukasz :-P
http://swiece.cba.pl/wymiana_swiecy.html
po wpisaniu w goglach już na pierwszej stronie wyskakuje

EBmazur - 2019-11-22, 07:22

Cytat:
Pedros słabo szukasz :-P
http://swiece.cba.pl/wymiana_swiecy.html
po wpisaniu w goglach już na pierwszej stronie wyskakuje

Otwierałem strony "firmowe " - ta jest jakaś " amatorska"

Pedros - 2019-11-22, 11:09

EBmazur napisał/a:
Otwierałem strony "firmowe " - ta jest jakaś " amatorska"

Podałem pierwszy przykład z brzegu. Temat jest potwierdzony szeroko omawiany na różnych forach motoryzacyjnych i odkąd tak robię nie miałem nigdy problemu ze świecami. Twój wybór czy skorzystasz z tej porady czy nie.

rysiek223 - 2020-02-08, 10:31
Temat postu: jakie świece?
Jak w temacie na najbliższym przeglądzie mam wymianę świec zapłonowych jakie polecacie do mojego silnika 1.2 16v bez gazu.
toka93 - 2020-02-08, 10:32

OEM :)
rysiek223 - 2020-02-08, 10:49

toka93 napisał/a:
OEM :)


OEM jaki numer katalogowy jeśli mogę:)

toka93 - 2020-02-08, 11:07

Jak masz czas do poniedziałku to daj na PW VIN to Ci wycenię OEM i jakieś najbardziej popularne zamienniki :)
laisar - 2020-02-08, 11:22

rysiek223 napisał/a:
jaki numer katalogowy

https://partsouq.com/en/catalog/genuine/locate?c=Renault / Logan / Logan Sandero II (PR 1452) / Engine type: D4F / Vehicle Type: B8J3 / 17 Ignition - Injection / Plugs / N172010: Plugs / 1 - 224018760R - PLUG-SPARK - Engine fabrication number ≥ 140701; Type of climate = Temperate climate - Marking = CHAMPION REA8MX

dudu$ - 2020-02-08, 13:01

W oryginalnych pudełeczkach OEM siedzą świece zapłonowe NGK o oznaczeniu NGK LZKAR7B 5942 i takie sa montowane fabrycznie, koszt za sztukę bez zniżek około 17zł. Ja do swojego MCV II założyłem teraz świece zapłonowe NGK LZKAR7A 6799 bo takie mi dali w IC. Według NGK świece z oznaczeniem 7B montowane sa w silnikach 1.2 16v D4F po 2007 roku a o oznaczeniu 7A do tych samych silników z tym, że od lat produkcji 98-07r. Świece te różnią się tylko jednym parametrem który, na szczęście nie wpływa na prace silnika czyli przewą od elektrody. W świecach NGK LZKAR7B jest to 9mm natomiast w NGK LZKAR7A 8mm, ciepłota i pozostałe parametry są te same.
48piotr - 2020-02-08, 13:19

dudu$ napisał/a:
NGK LZKAR7B jest to 9mm natomiast w NGK LZKAR7A 8mm,

0,9 mm i 0,8mm

dudu$ - 2020-02-08, 17:15

masz rację mój błąd oczywiście chodziło mi o przerwy 0,8mm i 0,9mm a nie 8mm i 9mm
rysiek223 - 2020-02-10, 15:42

Produkty serwisowe na 4 przegląd zakupione wszystkie OEM aby nie było.
Kauris - 2020-02-20, 18:50

Tak wyglądają moje fabryczne świece po 60kkm i 4,5 roku.
Auto Krytyk - 2020-02-21, 12:09

Jak na taki przebieg wyglądają całkiem ok.
Fruxo - 2020-02-21, 16:10

Świece powinno wkręcać się tylko raz , tam jest flansza dociskowa która przy dokręcaniu działa jak uszczelka. Przy ponownym dokręceniu trzeba to zrobić sporo mocniej ale nie jest to już technologicznie poprawnie (tak samo jak z podkładką śruby spustowej w misce olejowej).

Że w daciach dostęp do świec jest bardzo ładny a ceny niskie to można się szarpnąć raz na rok dwa wymienić.
Teraz testuje irydowe boscha zobaczymy ile pociągną

DrOzda - 2020-02-27, 11:40

Lodgy 1.6 MPI - świece po dwóch latach i 30 kkm:
Pedros - 2020-02-27, 15:14

Sam wygląd świec niewiele nam mówi o ich kondycji. Problemem są mikropęknięcia izolatora powstałe w skutek działania wysokiej temperatury, ciśnienia i drgań. Są one źródłem przebicia, zakłóceń powstawania iskry a w skrajnych przypadkach odłamania się fragmentu izolatora. Tak wiec świeca wcale nie musi wyglądać na pierwszy rzut oka źle by była wyeksploatowana.
Black Dusty - 2020-02-27, 15:37

Cytat:
Sam wygląd świec niewiele nam mówi o ich kondycji

Zgadza się, wygląd może coś ewentualnie powiedzieć o spalaniu paliwa.

czeniu74 - 2020-03-13, 16:13

Witam
Zbliża się przegląd instalacji gazowej i chciałem przy okazji wymienić świece na irydowe.
Mam pytanie jakie świece będą pasowały do mojego Dustera?
pozdrawiam
czeniu

dudu$ - 2020-03-13, 17:14

Cześć, nie przesadzaj zakup zwykłe świece jakie powinny być i tyle. Możesz zakupić oryginalne OEM lub NGK LZKAR7D-9D 94951 które sa tymi samymi świecami co OEM z tym, ze w pudełeczku z logiem NGK
sluka - 2020-03-17, 16:56

Świece. Wiele mitów wokół ich narosło, a wszytko przez to, każdy sprzedawca próbuje sprzedać coś droższego zamiast zastosowanego tańszego. Dodatkowo to tańsze może bez problemu żyć 5x dłużej niż zaleca producent. On też chce zarobić;). Najważniejszy parametr to ciepłota. Dobrze dobrana ma wpływ na oczyszczanie się świecy. Pilnować tylko przerwy na elektrodach, ale bez przesady. Kiedy ładnie świeci słońce i zastanawiasz się czy sprawdzić świece, czy też uwalić się na leżaku z chłodnym piwkiem, to na tym drugim zyskamy więcej. Iskry mogą być znacznie dłuższe. Jedyny minus, praktycznie niemierzalny to minimalne opóźnienie zapłonu, a ze względu na dłużej narastające napięcie udarowe i ciut dłuższe formowanie się kanału plazmowego pomiędzy elektrodami. Daleko od wyczynu - całkowicie bez znaczenia.
Wspomniana trwałość, mikropęknięcia itp. Nic nie daje gwarancji, że nowa jest sprawna. Miałem taki przypadek. Nowa, nieużywana, niewyjmowana z kartonika, która pozostała mi po wcześniejszym aucie pasowała mi do rozdrabniarki. To zabrałem jedną, aby podmieć chiński wynalazek na nową markową. Naszarpałem się i na koniec wróciłem do chińskiej świecy. Nowa, markowa nie dawała iskry. Później sprawdziłem kolejne i odpaliły. Ale ta jedna z kompletu nie chciała rozmawiać.
Świeca to na tyle proste urządzenie, że jak działa to działa. Nowa wcale nie musi działać dłużej. Każdy browar przepłacony w cenie świec to browar mniej. To nie odrabialna strata. ;)

keikan - 2020-03-24, 07:05

rysiek223 napisał/a:
Produkty serwisowe na 4 przegląd zakupione wszystkie OEM aby nie było.


Rysiek
Po co Ci aż 2 litry płynu hamulcowego?
U mnie przy wymianie weszło niecałe 0,5 litra...

ansu - 2020-11-18, 21:14

Do du.. te świece
wojtek013 - 2020-11-18, 22:36

Ludzie. Ile te świece kosztują? Dychę za sztukę? Raz na 40-50 tys kilometrów - zwłaszcza na lpg można sobie pozwolić. No i kable. w FF Świece wymieniam co 45 tys (na takie, jakie zaleca fabryka, tylko przerwę zmniejszam z 1,1 na 0,9 - ponoć na lpg cewka ma lżej). Kable pierwsze kuna załatwiła po 40 kilku tys, Kolejne NGK wytrzymały 50 kilka i zaczęła szarpać delikatnie na niskich obrotach pod obciążeniem. Wymieniłem na NGK znowu i święty spokój.
Fruxo - 2020-11-18, 23:47

świece trzeba wymieniać co serwis bo rośnie im oporność i cewki szybciej padają.
DrOzda - 2020-11-19, 09:32

Co serwis tzn. co ile ? BO jeżeli co 30 kkm to owszem zwłaszcza przy eksploatacji na krótkich dystansach. Ale co 10 kkm to przesada - to nie maluch.
dudu$ - 2020-11-19, 10:46

Ja ogólnie w każdym używanym samochodzie przy pierwszym serwisie wymieniam świece zapłonowe, a kolejną wymianę planuję po kolejnych 30 tyś km lub według harmonogramu producenta z tym, że nie przypominam sobie abym , którymś ze swoich aut przejechał więcej niż 25 tyś km. W obecnym Dusterze świece wymieniłem tydzień temu na przeglądzie w ASO ponieważ tak podawał harmonogram czyli 4 lata lub 60 tys km
Pedros - 2020-11-19, 12:38

ansu napisał/a:
Do du.. te świece

Te czyli jakie?

Zima1974 - 2021-02-26, 11:48
Temat postu: świece zapłonowe do LPG do Dacia Logan 2 (2014) 1.2
świece zapłonowe do LPG do Dacia Logan 2 (2014) 1.2
Jakie polecacie?
jak instrukcja wskazuje po 60kkm wymieniłem świece chociaż nic się nie działo
przy 89kkm założyłem gaz
przy 102 kkm silnik tracił moc jakby na jeden gar nie chodził- byłem zmuszony wymienić świece-nic to nie dało, to zmieniłem także przewody WN i cewkę , czyli kompletny układ zapłonowy było ok do tej pory
obecnie przy 113kkm objawy są podobne (silnik traci moc kontrolka check engine i uślizgu kół się pali ) , zamówiłem takie same świece co zwykle (już 3 komplet) NGK LZKAR7B, czekam na dostawę - ale może zmienić na jakieś dedykowane do gazu dla tego modelu?

laisar - 2021-02-26, 12:01

Dowolne markowe zgodne z fabrycznymi, silnik jest prosty i nie ma co wydziwiać z wynalazkami.

W przypadku problemów sprawdzić luzy zaworowe, czujnik położenia wału i przepustnicę, a dopiero potem ewentualnie wymieniać cokolwiek.

(Problemy tylko na jednym paliwie czy obu?).

arnold - 2021-02-26, 13:06
Temat postu: Re: świece zapłonowe do LPG do Dacia Logan 2 (2014) 1.2
Zima1974 napisał/a:
świece zapłonowe do LPG do Dacia Logan 2 (2014) 1.2
Jakie polecacie?
jak instrukcja wskazuje po 60kkm wymieniłem świece chociaż nic się nie działo
przy 89kkm założyłem gaz
przy 102 kkm silnik tracił moc jakby na jeden gar nie chodził- byłem zmuszony wymienić świece-nic to nie dało, to zmieniłem także przewody WN i cewkę , czyli kompletny układ zapłonowy było ok do tej pory
obecnie przy 113kkm objawy są podobne (silnik traci moc kontrolka check engine i uślizgu kół się pali ) , zamówiłem takie same świece co zwykle (już 3 komplet) NGK LZKAR7B, czekam na dostawę - ale może zmienić na jakieś dedykowane do gazu dla tego modelu?


A jak wygląda kwestia luzów zaworowych?

Zima1974 - 2021-02-26, 16:00
Temat postu: Re: świece zapłonowe do LPG do Dacia Logan 2 (2014) 1.2
Zima1974 napisał/a:
świece zapłonowe do LPG do Dacia Logan 2 (2014) 1.2
Jakie polecacie?
jak instrukcja wskazuje po 60kkm wymieniłem świece chociaż nic się nie działo
przy 89kkm założyłem gaz
przy 102 kkm silnik tracił moc jakby na jeden gar nie chodził- byłem zmuszony wymienić świece-nic to nie dało, to zmieniłem także przewody WN i cewkę , czyli kompletny układ zapłonowy było ok do tej pory
obecnie przy 113kkm objawy są podobne (silnik traci moc kontrolka check engine i uślizgu kół się pali ) , zamówiłem takie same świece co zwykle (już 3 komplet) NGK LZKAR7B, czekam na dostawę - ale może zmienić na jakieś dedykowane do gazu dla tego modelu?


problem występuje na obydwu rodzajach paliwa, przepustnica była ostatnio jakies 3-4 tyg czyszczona przez gazownika, na ewentualna regulacje zaworu miałem wpaść do mechanika po ustąpieniu przymrozków ,wcześniej jeszcze silnik gasł po ruszeniu autem np po pracy przy np hamowaniu na krzyżówkach i tak ok 1,5- 2km nim sie rozgrzał (także na obydwu rodzajach paliwa) po ok 2 km nie bylo zadnego problemu aż do teraz.

laisar - 2021-02-26, 16:05

No to luzy zdecydowanie najbardziej podejrzane.
Zima1974 - 2021-03-04, 21:13

Wymieniłem świece,stare były czarne jakby jakiś syf z się dostawał do komory spalania co ma sens bo paliła się kontrolka systemu oczyszczania spalin.Niestety po wymianie swiec po 5km znowu się zapaliła.Jak zbudowany jest układ oczyszczania spalin w silniku 1,2 16 V - d4f, przecież zaworu erg nie ma, z tego co patrzyłem.
arnold - 2021-03-05, 07:15

Tylko katalizator, który jest zarzucony nagarami. Luzy sprawdziłeś? Gdy będziesz miał pewność że zawory się zamykają, sprawdź kompresję. Może coś wyjdzie. Wygląda to na konsumpcję oleju, lub wynik problemów z zapłonem.
keikan - 2021-03-05, 08:58

Ja w 1,2 16V (D4F) w Sandero wymieniłem po przejechaniu 30.000 km (5 rok samochodu) .. Wyglądały jak nowe.. Ale przy tej cenie świec, to przynajmniej sumienie spokojne na kolejne kilka lat...
DrOzda - 2021-03-05, 10:26

A może sonda lambda nie działa skoro wywala check engine a świece są czarne ? Sprawdzałeś kody usterek ?
cookie - 2021-03-07, 20:40

Witam,
Wie ktoś może jaki jest interwał wymiany świec w 0.9 TCE? W drugim małolitrażowym samochodzie mam interwał 60 tys km na zwykłych świecach. W 0,9 są chyba w standardzie irydowe więc może ten interwał jest trochę dłuższy?

Dymek - 2021-03-08, 02:42

cookie napisał/a:
Witam,
Wie ktoś może jaki jest interwał wymiany świec w 0.9 TCE?

Fabrycznie podany interwał to co 60tys km lub co 4 lata.

leech10 - 2021-03-08, 14:41

Hej

Kolega mi mówił, że dla LPG trzeba zmieniać interwał o połowę. Trochę to dla mnie zaskoczenie wymieniać świece co 30.000. Jak wy wymieniacie?

Pozdrawiam
Piotrek

Zima1974 - 2021-03-10, 08:48

auto przyszło od mechanika.... i najblizej był laisar, zawory były podparte i sie pierniczyło, także rprzegląd zaworów co 30 tys obowiązkowo, kontrolka check engine sie swieci nadal ale to ponoc cos z nagrzewaniem sie grzalki w sondzie lamda- ponoc nie przeszkadza w codziennej eksploatacji - teraz sobie uzmysłowiłem ze wszystkim autom (kupionym jako używane)jakie mialem do tej pory na gazie zawsze swiecił sie check engine ;-) , pozdro dla wszystkich bioracych udział w duyskusji
arnold - 2021-03-10, 09:03

Z całym szacunkiem do @Laisar to o luzy pierwszy się zapytałem, gdyby wymiana świec nie pomogłaby od razu należy taką ewentualność sprawdzić ;) To jest podstawa.
Co do checka w żadnym aucie na gaz nie świecił mi się. W jednym był gaźnik, a pozostałe starałem się utrzymywać w sprawności. Jeśli grzałka sondy lambda jest padniętą to lepiej ją wymienić, mimo kosztów. Bo niedogrzana, zanim będzie pracować będzie mordować katalizator i powiększać zużycie paliwa.

michalkurkin - 2021-03-13, 10:06

Chciałem wtrącić swoje trzy grosze do świec zapłonowych. Może komuś się to przyda.
K7M800 + lpg.
Przeczytałem o tym wszystkim, że temperatura pracy na lpg jest wyższa. Że przewagę mają świece dedykowane lpg, oraz te jednoelektrodowe najzwyklejsze.
Dylemat - na jakie świece wymienić?
NGK Laser line te do lpg - efekt: przy pełnym bucie wystrzał.
Valeo jednoelektrodowe najzwyklejsze - przy delikatnym gazie na niskich obrotach lekkie irytujące szarpnięcie.
Brisk lpg: wypadanie zapłonu na jałowych i szarpnięcie w trakcie jazdy.
Każde świece działały idealnie na benzynie, a powyższe efekty tylko na lpg.
Fachowiec od lpg upierał się, że lpg jest wystrojona dobrze z użyciem obd i afr.
Zawory sprawdziłem - luzy w normie.
Powrót do oryginalnych renault dwuelektrodowych - zapomniałem o problemach z lpg 😂😂😂

dudu$ - 2021-03-13, 20:04

Zima1974 napisał/a:
auto przyszło od mechanika.... i najblizej był laisar, zawory były podparte i sie pierniczyło, także rprzegląd zaworów co 30 tys obowiązkowo, kontrolka check engine sie swieci nadal ale to ponoc cos z nagrzewaniem sie grzalki w sondzie lamda- ponoc nie przeszkadza w codziennej eksploatacji - teraz sobie uzmysłowiłem ze wszystkim autom (kupionym jako używane)jakie mialem do tej pory na gazie zawsze swiecił sie check engine ;-) , pozdro dla wszystkich bioracych udział w duyskusji


Jeździłem kilkoma autami an LPG w tym ostatnim moim był logan MCV II z 1.2 16v z 2016 roku i w żadnym z tych aut nie palił mi się Check podczas jazdy na LPG. Mam również kilku znajomych którzy też jedzą na gazie i u żadnego check się nie świeci, wiec albo masz faktycznie sondę uszkodzoną albo coś jest nie tak z ustawieniem LPG. Sonda nie jest droga, porządny zamiennik kupisz za 200-250zł .

Puncu - 2021-03-13, 20:20

michalkurkin napisał/a:
Przeczytałem o tym wszystkim, że temperatura pracy na lpg jest wyższa. Że przewagę mają świece dedykowane lpg, oraz te jednoelektrodowe najzwyklejsze.

To jest bzdura. Temperatura pracy na PLG jest wyższa tylko w przypadku zbyt ubogiej mieszanki. Jeżeli podjemy więcej gazu (dlatego samochody na PLG palą więcej niż benzyny), temperatura jest taka sama.
Świece powinny być takie jak zaleca producent bo to instalacje dopasowujemy do samochodu a nie samochód do instalacji. Każdy dobry gazownik Wam to powie.

kordirko - 2021-10-30, 07:30

Jakie świece są montowane do silnika 1.0 TCe 100 LPG w Dacia Sandero III ?
W instrukcji obsługi pisze, że informacja o świecach powinna być w komorze silnika,
ale nic tam nie widzę.
W harmonogramie serwisowym pisze że wymiana świec co 60 tys. km.

dudu$ - 2021-10-30, 08:35

kordirko napisał/a:
Jakie świece są montowane do silnika 1.0 TCe 100 LPG w Dacia Sandero III ?
W instrukcji obsługi pisze, że informacja o świecach powinna być w komorze silnika,
ale nic tam nie widzę.
W harmonogramie serwisowym pisze że wymiana świec co 60 tys. km.


nie żebym się czepiał ale ""nie pisze" a "jest napisane". I jeżeli w komorze nie ma takiej informacji to bym wykręcił jedną świece zapłonową i sprawdził jakie ma oznaczenie, a jeżeli z jakiś przyczyn jest to nie możliwe, podjechałbym lub zadzwonił do ASO z prośbą o podanie numeru części. Tam na pewno będą wiedzieli bo sprawdzą w swoim systemie.

toka93 - 2021-10-30, 14:23

OEM 224015145R
NGK ILKAR7Q7

Marrtin - 2022-06-13, 09:21

Siema,

Ostatnio zmieniałem świece u siebie w K4M z fabrycznym LPG bo trochę poszarpywał.

Według katalogu NGK do tego silnika idą świece dwuelektrodowe (BKR6EK)
Stare świece to było jakieś denso k20tt 1 elektrodowe, które wyglądały ok.

Po wymianie świec silnik od razu zaczął lepiej pracować na jałowych i stał się nieco bardziej elastyczny.

Ale teraz zastanawiam się, skąd pomysł, że do LPG powinny być 1-elektrodowe świece a nie takie jak zaleca producent?

Czy ktoś ma informacje (nie mogę znaleźć) jakie świece były fabrycznie montowane do Dustera 1.6 16V LPG (K4M 616)?

eio - 2023-01-05, 17:18

Jakie świece do silnika B4D 1.0 SCe?
I jakiego klucza/narzedzia/przedłużki potrzeba do wkręcania/wykrecania świec w tym silniku?

eio - 2023-01-05, 21:43

Te powinny pasować - https://www.iparts.pl/aut...215-100151.html
Wcześniej miałem zaufanie do NGK, to teraz też je wybiorę. Rozmiar klucza 14 - czy potrzebna jakaś niestandardowa przedłużka bo gdzies wyczytalem ze wąsko jest w gnieździe?

edit: zastanawiam się nad dwoma kluczami, ale nie jestem pewien, czy pierwszy będzie zbyt krotki, a drugi - zbyt dlugi:
1. https://allegro.pl/oferta/klucz-do-swiec-zaplonowych-14mm-16mm-21mm-11680239929
2. https://allegro.pl/oferta/klucz-do-swiec-14mm-z-przedluzka-3-8-i-magnesem-12799021871

bartos123 - 2023-01-06, 10:45

Świece NGK jak najbardziej ok. Co do klucza, raczej ten długi, ważniejszą sprawą jest jednak "grubość" końcówki, musi być hmmm cienkościenna, tam jest wąsko. Zobacz też to:
Wymiana świec

eio - 2023-01-06, 11:24

bartos123 napisał/a:
Świece NGK jak najbardziej ok. Co do klucza, raczej ten długi, ważniejszą sprawą jest jednak "grubość" końcówki, musi być hmmm cienkościenna, tam jest wąsko. Zobacz też to:
Wymiana świec

O! Super. Dzięki. Na filmie auto jest identyczne jak moje. Poszukam jeszcze. Mam nadzieję że w drugim moim linku przedłużka z kluczem sie zmieści.

Hiszpan_JS - 2023-01-06, 12:47

Jeżeli dostęp jest taki jak w 1.6SCe, to nie będzie pasował żaden że standardowych kluczy do świec. Ja przy wymianie świec korzystałem z czegoś takiego


eio - 2023-01-06, 12:56

Hiszpan_JS napisał/a:
Jeżeli dostęp jest taki jak w 1.6SCe, to nie będzie pasował żaden że standardowych kluczy do świec. Ja przy wymianie świec korzystałem z czegoś takiego

A jaka jest średnica zewnętrzna w mm tego czegoś?

Hiszpan_JS - 2023-01-06, 14:15

Nie wiem. Po południu będę w domu, to zmierzę.

Edit
19,2 mm

eio - 2023-01-07, 10:32

Hiszpan_JS napisał/a:
19,2 mm

Dzięki. Ten ktory podałem w drugim linku - 18 mm.

Hiszpan_JS - 2023-01-07, 10:47

Więc luzik :-) . Ale to też jest cienkościenny :-P .
eio - 2023-01-10, 15:39

Poprawka. Dzisiaj przyszedl klucz. Wymiar średnicy zewn. w najszerszej części jest o 0,7 mm większy od tego, ktory podalem wczesniej za sprzedawcą. Ale to i tak dobrze. Natomiast wewn. 10 mm kwadrat - akurat tyle co chyba na korek spustu oleju.
Dymek - 2023-01-10, 15:52

eio napisał/a:
Natomiast wewn. 10 mm kwadrat - akurat tyle co chyba na korek spustu oleju.
Wewnętrzny kwadrat musi mieć ok. 10mm, bo to przecież standardowe 3/8" plus luz...
eio - 2023-01-10, 16:18

Dzieki za sprostowanie @Dymek. Na etykietce jest napisane 3/8" - 10 mm. Moja suwmiarka pokazuje 9,8 mm po środku na lekkim wybrzyszeniu. Plus/minus 0,05 mm.
keisyzrk - 2023-01-29, 21:02

Czym różnią się świece NGK o numerach 96142, 94951 i 6799?
Jest jakaś różnica oprócz ceny?

eio - 2023-05-19, 14:22

Niedawno wymieniałem świece zapłonowe - po 5 latach i 53 kkm na liczniku. Silniczek pracuje równiutko i cicho, szybko reaguje, jak przed wymianą świec. Klucz do wymiany świec mieści się w kanałach z dużym luzem, a magnes w nakładce dobrze trzyma świecę. Siła dokręcenia kluczem dynamometrycznym: 25-30 Nm, ustawiłem na 26 Nm.

Znalazłem odrobinę oleju (mniej niż kroplę) na końcówce klucza S1. Wszystkie wymienione świece były suche. Nie wiem czy namagnesowana nasadka klucza S1 mogła zetrzeć odrobinę oleju z miejsca S2, czy S3. Jako pierwszą wymieniałem świecę 3., ale olej zobaczyłem dopiero przy ostatniej wymianie świecy 1. Czy ta odrobina oleju świadczy o jakimś problemie?

dudu$ - 2023-05-19, 19:02

Jeżeli olej znajduje się w okolicy gniazda świecy zapłonowej, oznacza że w tym miejscu delikatnie zaczyna puszczać uszczelka dekla zaworowego. Czy jest to coś strasznego ? Dopóki świeca nie ma kąpieli w oleju to nie ma się czym przejmowac

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group