DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Ustawianie / korekta / regulacja świateł reflektorów

laisar - 2009-09-14, 09:32

http://www.daciaklub.pl/f...p?p=38949#38949
Beckie napisał/a:
Czy w Daciach jest regulacja świateł - korekta ustawienia?

No jak to - a mogłoby nie być??? Jakby się wtedy ustawiało światła przy badaniach technicznych?

jackthenight - 2012-05-30, 17:56

http://www.daciaklub.pl/f...p=131164#131164
Piotr_K napisał/a:
Światła ustawiajmy po każdej wymianie żarowek

Nadgorliwość ?

Piotr_K - 2012-05-30, 23:34

jackthenight napisał/a:
Piotr_K napisał/a:
Światła ustawiajmy po każdej wymianie żarowek

Nadgorliwość ?

Hm, może przezorność? Masz pewność, że włókno w każdej nowej żarówce zajmuje identyczne miejsce w przestrzeni bańkowej?

Może z ustawianiem to jest nadgorliwość, ale prostszy sposób np. na drzwiach czy ścianie garażu uspokoi sumienie ;)

wojtek_pl - 2012-05-31, 07:51

Piotr_K napisał/a:
jackthenight napisał/a:
Piotr_K napisał/a:
Światła ustawiajmy po każdej wymianie żarowek

Nadgorliwość ?

Hm, może przezorność? Masz pewność, że włókno w każdej nowej żarówce zajmuje identyczne miejsce w przestrzeni bańkowej?

Może z ustawianiem to jest nadgorliwość, ale prostszy sposób np. na drzwiach czy ścianie garażu uspokoi sumienie ;)

No w koncu wg jakichs norm te zarowki sa robione wlasnie po to aby wlokno zawsze bylo w tym samym miejscu w reflektorze. Wiec owszem, sprawdzenie na jakiejs scianie czy swieci tak samo jak drugi reflektor jest wskazane ale jazda na ustawianie swiatel to juz nadgorliwosc, szczegolnie ze nigdy nie masz pewnosci, ze ustawia dobrze. Ojcu w ASO ustawiali z premedytacja za nisko i tlumaczyli, ze tak ma byc...

bebe - 2012-05-31, 09:18

Ja nie mam odpowiedniej ściany, więc jeżdżę za każdym razem. :) Może w Dusterze jest inaczej, ale w Loganie da się włożyć żarówkę źle i da się przestawić pochylenie przy wymianie, czego jestem pięknym przykładem. :P W trasy często jeżdżę w nocy, więc wolę mieć pewność, że nikogo nie oślepiam (u innych wkurza mnie to niemiłosiernie), a jednocześnie światła świecą najlepiej jak to możliwe.
chriskb - 2012-05-31, 15:49

bebe,

Ścian w W-wie jest chyba wystarczająca ilość.

Samodzielne ustawianie świateł.

W tym celu potrzebna nam będzie gładka ściana (np. od garażu).

1. Sprawdzamy, czy ciśnienie powietrza w oponach jest zgodne z zalecanym.
2. Ustawiamy nieobciążony samochód na równym podłożu w odległości 5 metrów przed pionowym ekranem (ścianą) (jeżeli w aucie jest regulator wysokości ustawiamy go na pozycję 0)
3. Na ścianie zaznaczamy łatwo zmywalną farną dwa krzyżyki, które odpowiadają środkom reflektorów (można w tym celu podjechać autem jak najbliżej ściany, zaznaczyć środki reflektorów, a następnie cofnąć pojazd) i przedłużyć ramiona krzyży w dół; poniżej poziomych ramion krzyży narysować w odległości 60 mm od ich środków linię poziomą "x", która od punktu przecięcia się z pionowymi ramionami krzyża powinna wznosić się do góry pod kątem 15 stopni. Powstała w ten sposób linia jest granicą światła i cienia.

Załączam rysunek jak to wygląda.

bebe - 2012-05-31, 20:38

Jakbyś mi kazał teraz, w nocy o północy, z pamięci wskazać jakąś ścianę, do której można swobodnie podjechać samochodem, a potem cofnąć się na 5 m, to miałbym niejaki problem. :) Do tego jeszcze dobrze by było, żeby mnie nie zgarnęła policja/strusie miejskie za malowanie po ścianach. :D No i kątomierz trzeba mieć, albo chociaż podstawową wiedzę z Pitagorasa. ;)

A serio - dzięki, przyda się, jeśli nie mi, to komuś na pewno. Dzięki!

monopios - 2012-05-31, 21:18

chriskb napisał/a:
Samodzielne ustawianie świateł

Jak posiadałem Golfa, to zdarzyło mi się kilka razy ustawiać światła w nim samodzielnie i to bez żadnych graffiti na ścianach. Podjeżdżałem na równym terenie na odległość ok. 6m do ściany, regulacje wysokości na max do góry, wychodziłem z auta i podchodziłem do świateł spoglądając na jakiej wysokości jest ogniskowa światła względem mojej nogi, później podchodziłem do ściany i jak ogniskowa była poniżej wcześniejszej wysokość - to oznaczało że snop światła jest opadający, czyli ok. Prawe światło (od strony pasażera) zawsze ustawiałem troszkę wyżej i troszkę bardziej w stronę pobocza.

Nikt nigdy mi nie mrugał światłami i na przeglądzie okresowym nigdy nie zwrócono uwagi przy pomiarach, że miałem źle ustawione światła.

chriskb - 2012-06-01, 06:50

monopios,

Całkowicie się zgadzam z kolegi wypowiedzią, nie ma lepszego przyrządu optycznego niż ludzkie oko. :idea:

skaktus - 2012-06-03, 12:34

Co do ustawiania świateł co wymianę żarówki - nadgorliwość w pełnym wymiarze. Żarówki znanych producentów mają minimalne odstępstwa jeśli chodzi o jakość poszczególnych modeli a jeśli żarnik jest krzywy, to nawet regulacja nie pomoże.
Dusterjack - 2013-01-06, 13:23

Jest też inny sposób, może nie tak dokładny ale dla codziennego sprawdzenia idealny.
Po fachowym ustawieniu świateł w salonie lub warsztacie, we własnym garażu ustaliś stałą odległość od ściany np 1 m i zanaczyć na ścianie linie gdzie kończy się rzut naścianie świateł i przechodzi w miejsce nieoświetlone. Najlepiej obrysować granicę światła z cieniem na całej szerokości samochodu. Rano po odpaleniu i włączeniu swiateł od razu wiem czy wszytsko jest OK. Zauwałyłem dzięki temu, że np. po regulcji wysokości świateł po załadowaniu bagażu i później po wyładunku towaru i regulacji świateł na zero, niestety światła nie wracają dokładnie w tą samą pozycję. Są niżej. Chyba jest to wina linek, może temperatury zewnętrznej i kilka innych czynników.

Beckie - 2013-01-13, 22:02

:idea: Ścianka do kontroli ustawienia świateł na każdej stacji benzynowej! :idea:
cookie - 2014-08-13, 13:27

Ma ktoś może jakiś rysunek poglądowy odnośnie regulacji w nowym loganie i jakim rozmiarem klucza się do tego dobierać? Po otworze wygląda to na cos bardzo cienkiego albo nawet śrubokręt, a nie chce sobie obrobić końcówek.
Scyzor - 2016-04-22, 09:22
Temat postu: Domowy sposób na sprawdzenie ustawienia świateł?
Od pewnego czasu mam wrażenie, że światła mojej Daćki świecą zbyt nisko. Przy okazji przeglądu poprosiłem o sprawdzenie ustawienia świateł, ale powiedziano mi, że wszystko jest ok. Znacie jakiś "domowy" sposób na sprawdzenie poprawności ustawienia świateł? Czy nie kombinować tylko od razu podjechać na jakąś stację diagnostyczną?
laisar - 2016-04-22, 09:28

DACIA Klub Polska » DACIA » Kompendium Dacii » Ustawianie / korekta / regulacja świateł reflektorów » http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=8229
Scyzor - 2016-04-22, 09:42

No i Bóg zapłać.
Ślepy jestem - bo szukałem.

Pozdrawiam,

BogdanK - 2016-04-22, 22:10

:arrow: http://www.swiatla.its.wa...ianie_wiate.pdf
amakarewicz - 2017-08-30, 09:02

laisar napisał/a:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?p=38949#38949
Beckie napisał/a:
Czy w Daciach jest regulacja świateł - korekta ustawienia?

No jak to - a mogłoby nie być??? Jakby się wtedy ustawiało światła przy badaniach technicznych?


A można prosić analogiczny rysunek do Lodgy/dokker?

RowerekCombi - 2017-08-30, 19:49

amakarewicz napisał/a:
laisar napisał/a:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?p=38949#38949
Beckie napisał/a:
Czy w Daciach jest regulacja świateł - korekta ustawienia?

No jak to - a mogłoby nie być??? Jakby się wtedy ustawiało światła przy badaniach technicznych?


A można prosić analogiczny rysunek do Lodgy/dokker?



I do Sandero 2 Fl tez przy okazji rysunek bardzo proszę :oops:

shrek - 2017-08-30, 20:34

Wyzej masz rysunek tylko dane z lampy potrzebujesz.
laisar - 2017-09-05, 17:43

We wszystkich modelach ta regulacja jest mniej więcej w tym samym miejscu - wystarczy podnieść maskę i sprawdzić dokąd biegnie linka regulacji, bo światła ustawia się w siłowniku na jej końcu.
RowerekCombi - 2017-09-05, 19:32

Bardzo dziękuję ja już sobie znalazłem i ustawiłem :mrgreen:
KarolDep - 2020-12-28, 21:21

Odświeżę temat świateł.

Czy ktoś się orientuje, jaka może być przyczyna, jeśli nie działa korekta świateł (ta z kabiny) na jeden reflektor (od strony pasażera)?
Duster 2019 1.6 115 km

Dziś ustawiałem światła na stacji diagnostycznej bo źle świeciły. Ten od kierowcy trochę za wysoko a od pasażera to całkiem na ziemie.
pozdro

toka93 - 2020-12-28, 22:40

Wypięta linka?
Killer King - 2020-12-29, 08:05

Na 100% wypięta linka przy kloszu.
Przekręć pozycje świateł na minimum, tak aby naciąg linki był jak najmniejszy.
Linkę nasadzasz bez problemu w prowadnicę - trudność: [*] jedna gwiazdka.

Pedros - 2020-12-29, 09:20

KarolDep napisał/a:
Dziś ustawiałem światła na stacji diagnostycznej bo źle świeciły. Ten od kierowcy trochę za wysoko a od pasażera to całkiem na ziemie

Chcesz powiedzieć, że diagnosta skorygował ustawienie świateł i nie zwrócił uwagi na wyczepioną linkę regulacji? Jeśli tak, to po wpięciu linki znów będzie potrzebna korekta ustawień.

KarolDep - 2020-12-29, 23:37

dzieki za podpowiedz. faktycznie wypieta linka. juz załatwione.
velomar - 2021-03-14, 00:36

Też odkryłem dzisiaj u siebie wypiętą linkę regulacji w prawym reflektorze (od pasażera). Przypuszczam, że miałem tak od początku i to mogła być główna przyczyna słabych świateł, które moim zdaniem świeciły za nisko. Kręcąc pokrętłem w kabinie widać było, że snop się rusza, ale trudno było wykryć, że prawa strona nie chodzi. No i pobocze było słabo oświetlone nawet w najwyższej pozycji pokrętła. Dziś wracałem z Lublina już po nocy i wydaje mi się, że jest dużo lepiej. Dlatego muszę nieco zwrócić honor światłom Sandero, bo pisałem kiedyś że to najgorsze światła, jakie miałem. Już miałem nawet zmieniać żarówki na jakieś z plusem (może też warto), ale najpierw jeszcze poobserwuję, bo jednak zasięg z prawej strony wyraźnie się wydłużył (poprzednio lampa była cały czas w najniższej pozycji).
W każdym razie warto zwrócić na to uwagę, bo linka ta zbyt łatwo się wypina - nawet z lewej strony, chcąc otworzyć skrzynkę z bezpiecznikami (linka leci nad nią) mi się to zdarzyło, ale wtedy od razu zauważyłem.
Trochę kiepsko to zaprojektowali i warto chyba zabezpieczyć cienką trytką, by nie wypadło.

toka93 - 2021-03-14, 07:53

Ale regulacją tylko opuszczasz lampy. Jest na 0 to jest najwyżej. Na 3 najniżej.
Dymek - 2021-03-14, 17:43

toka93 napisał/a:
Ale regulacją tylko opuszczasz lampy. Jest na 0 to jest najwyżej. Na 3 najniżej.

No właśnie nie. Przy ustawieniu na 0 i wypięciu linki snop światła opada.

telecaster1951 - 2021-03-15, 07:31

Cytat:

Ale regulacją tylko opuszczasz lampy. Jest na 0 to jest najwyżej. Na 3 najniżej.
Ale na poziomie 0, linka jest napięta. Na 3 jest zluzowana.
arnold - 2021-03-15, 08:35

Tak, pozycją zluzowanej/odpiętej linki jest reflektor świecący nisko.
velomar napisał/a:
Trochę kiepsko to zaprojektowali i warto chyba zabezpieczyć cienką trytką, by nie wypadło.

Trytytka na niewiele się tam zda, bo jeśli konstrukcja mocowania linki jest taka sama jak przed liftem, to skośna powierzchnia od spodu utrudnia zaciśnięcie opaski na mocowaniu pancerza.

Dymek - 2021-03-15, 10:53

velomar napisał/a:
Trochę kiepsko to zaprojektowali i warto chyba zabezpieczyć cienką trytką, by nie wypadło.

Jak zwykle masz jakiegoś pecha- u mnie żeby wypiąć taką linkę, trzeba zdrowo pancerzem szarpnąć. Nie wyobrażam sobie przypadkowego wypięcia linki. A w zimę szczególnie, bo plastik twardnieje.

velomar - 2021-03-15, 12:30

arnold napisał/a:
Tak, pozycją zluzowanej/odpiętej linki jest reflektor świecący nisko.
velomar napisał/a:
Trochę kiepsko to zaprojektowali i warto chyba zabezpieczyć cienką trytką, by nie wypadło.

Trytytka na niewiele się tam zda, bo jeśli konstrukcja mocowania linki jest taka sama jak przed liftem, to skośna powierzchnia od spodu utrudnia zaciśnięcie opaski na mocowaniu pancerza.


Powierzchnia od spodu jest minimalnie pod skosem. Trytki jeszcze nie zakładałem, ale wydaje mi się, że powinna się trzymać. W ostateczności można jeszcze z wierzchu dać kawałek taśmi izolacyjnej, by się trytka nie przemieściła.

Niby mocowanie pancerza siedzi mocno, jeśli się je dobrze umieści (i linka jest naprężona, czyli lampa w pozycji najwyższej), ale pod wpływem drgań i np. w jeździe z pełnym obciążeniem, czyli z korektą w dół, na popuszczonej lince może się wysunąć.
U mnie z prawej strony pewnie już w fabryce marokańskie rączki (bo moje Sandero chyba stamtąd) za słabo się postarały.

Albo faktycznie mam pecha - krzywo kierownica, zniekształcając szyba, pali więcej niż innym... .

arnold - 2021-03-15, 12:45

U mnie kot, lub kuna zrzuciła linkę, bo na silniku pozostawiła martwego gołębie ;)
Dymek - 2021-03-15, 13:03

velomar napisał/a:
Niby mocowanie pancerza siedzi mocno, jeśli się je dobrze umieści (i linka jest naprężona, czyli lampa w pozycji najwyższej), ale pod wpływem drgań i np. w jeździe z pełnym obciążeniem, czyli z korektą w dół, na popuszczonej lince może się wysunąć.

Hmm... jeśli masz na myśli samoczynne cofnięcie i wysunięcie się pancerza z uchwytu, to w moim egzemplarzu to niemożliwe- linka nawet popuszczona całkowicie regulatorem nie jest całkowicie luźna i wymaga solidnego naciągnięcia przy wczepianiu w reflektor. Pancerz nie jest w stanie się cofnąć aby wypaść z zacisku. Światła przy maksymalnym opuszczeniu ich pokrętłem w kabinie i tak świecą wyżej niż przy całkowicie odłączonej lince- czyli jest spore naprężenie wstępne linki.
Może masz rację i Twój prawy reflektor miał źle ustawioną regulację wysokości na samym reflektorze (o ile to w ogóle możliwe), dlatego linka jest za luźno po jej zwolnieniu regulatorem w kabinie?

acco - 2022-11-10, 22:10
Temat postu: Regulacja świateł
Witajcie chciałem się podzielić spostrzeżeniem odnośnie regulacji świateł mijania na stacji diagnostycznej.Miałem ostatnio takie regulacje dwie,pierwszą jakieś dwa tygodnie temu bo coraz ciemniej a dużo jeżdżę wieczorem i przez las a drugą dzisiaj bo żarówka nie mogła spalić się przed pierwszą regulacją tylko wczoraj.Wymieniłęm obie żarówki i pojechałem znowu do diagnosty.
Tutaj zaczyna się niewiadoma za pierwszym razem zmierzyłem wysokość i wynosiła 85cm na odległości od ściany 10m,dzisiaj 88cm nie sprawdzałbym tego,ale jadąc do pracy kilka samochodów mi błysnęło.
Wg.informacji jakie przeczytałem o regulacji świateł to po wyliczeniu powinny być na wysokości 80cm w odległości 10m od ściany.
Nie zauważyłem żeby diagności jakoś specjalnie ustawiali przyrząd,po prostu podnoszą go na wysokość reflektora a centymetr lub dwa w górę czy w dół to na drodze duża różnica.
No chyba że się mylę.

Dymek - 2022-11-15, 10:55
Temat postu: Re: Regulacja świateł
acco napisał/a:
Nie zauważyłem żeby diagności jakoś specjalnie ustawiali przyrząd,po prostu podnoszą go na wysokość reflektora a centymetr lub dwa w górę czy w dół to na drodze duża różnica.
No chyba że się mylę.
Te przyrządy pomiarowe na SKP mają (w zależności od modelu) sporą tolerancję na ustawienia "startowe" i diagnosta nie musi robić z tych czynności zbędnych ceregieli. Przykładowa tolerancja to +/- 3cm w pionie lub poziomie a odległość całego urządzenia od reflektora w zakresie 30-70 cm. Także nie zawsze nasze wrażenie, że pomiar jest robiony "na odwal się" ma pokrycie w rzeczywistości.
piotrek400 - 2022-11-15, 22:16

Ja z kolei, jeśli mam ustawione na pozycji 0, to dosyć często kierowcy mi mrugają. Po przestawieniu na 1, nie spotkałem się z żadnym sygnałem od strony nadjeżdżajacych z naprzeciwka. Dodam, że najczęściej jeżdżę sam, pustym autem.
Już myślałem o korekcie ustawienia lamp przy rocznym serwisie, ale takie ustawienie bywa "pomocne" na drodze. Kilkanaście razy zdarzyło mi się być wyprzedzonym na drodze, by za chwilę hamować nagle, bo wyprzedzający zdawał się szukać "frajera na kajak", albo nie radził sobie w głowie ze znaczkiem D... Po ustawieniu na 0 i w ten sposób "waleniu po oczach" praktycznie większość odjeżdżała do przodu - odnajdując ponownie "swoją prędkość przelotową".
Nie jest to eleganckie z mojej strony, ale czego się nie robi dla bezpieczeństwa :lol:

Lelupi - 2022-11-16, 18:00

Mało, że jest mocno nieeleganckie z Twojej strony, to jeszcze bardzo niebezpieczne również dla Ciebie, absolutnie nie służy bezpieczeństwu na drodze. W zasadzie jest to już przejaw agresji na drodze.
piotrek400 - 2022-11-16, 18:36

Oczywiście! Ale w żadnym wypadku nie widać tej "agresji" u osób postępujących wg opisanego schematu... :mrgreen:
Przepraszam, ale nie kupuję tego sposobu myślenia.
Z resztą nie muszę. Nie od tego jest to forum.
Wyznaję zasadę: wilki nie przejmują tym, co myślą...
Szerokości!

tomkasz - 2022-11-16, 21:02

Jeżeli chodzi o ustawienie na "0" tych "linkowych" mechanizmów to ja mam jedno spostrzeżenie z mojego Dustera. Da się przekręcić u mnie poniżej 0 (nie w stronę 1). I jakoś zaraz po zakupie sobie sprawdzałem czy działa więc dałem na max i potem na niby "0" i potem mi mrugali na drodze. Podjechałem na stację diagnostyczną, a diagnosta żebym sprawdził i ustawił na 0. Było właśnie trochę poniżej 0, przestawiłem na 0. Po badaniu wyszło, że wszystko jest w najlepszym porządku ... więc to przekręcenie poniżej 0 może powodować oślepianie na pustym (aucie). Od tego czasu nikt mi nie mruga, że go oślepiam :-D .
Lelupi - 2022-11-16, 21:54

Też byłem poprawić ustawienie świateł w Dusterze f.2, niestety oślepiałem.
Trochę obawiałem się regulacji, w tej wersji auto podnosi automatycznie wiązkę świateł krótkich do góry po załączeniu świateł długich, ale nie widzę jakiejś zmiany na minus. Długie są nadal takie średnie. :) , krótkimi już nie powoduję dyskomfortu innych kierowców.

acco - 2022-11-18, 19:41
Temat postu: Re: Regulacja świateł
Dymek napisał/a:
acco napisał/a:
Nie zauważyłem żeby diagności jakoś specjalnie ustawiali przyrząd,po prostu podnoszą go na wysokość reflektora a centymetr lub dwa w górę czy w dół to na drodze duża różnica.
No chyba że się mylę.
Te przyrządy pomiarowe na SKP mają (w zależności od modelu) sporą tolerancję na ustawienia "startowe" i diagnosta nie musi robić z tych czynności zbędnych ceregieli. Przykładowa tolerancja to +/- 3cm w pionie lub poziomie a odległość całego urządzenia od reflektora w zakresie 30-70 cm. Także nie zawsze nasze wrażenie, że pomiar jest robiony "na odwal się" ma pokrycie w rzeczywistości.


Przy tych 88 cm wysokości które zmierzyłem po drugiej regulacji reflektory świeciły po drzewach nie jest to bezpieczne dla kierowców nadjeżdżających z przeciwka,oczywiście obniżyłem jadąc bo robienie zdjęć w oczy w nocy to nic ciekawego,ale po regulacji na przyrządzie jadąc sam bez bagażu powinienem być pewien sprawności samochodu.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group