Marka: Dacia
Model: 2x Logan, 2x Logan MCV, Logan II, Logan III
Silnik: 1.4MPI, 2x1.6MPI, 1.2 16V, 1.0SCE, 1.0TCE
Rocznik: 2005, 2005, 2008, 2014, 2017, 2022
Wersja: Logan Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Kwi 2011 Posty: 309 Skąd: Polska centralna
Wysłany: 2012-04-09, 19:53 opornica wentylatora czy coś innego?
(przypominam, że mam tylko 1 bieg wentylatora i to od przekrecenia kluczyka nawet bez uruchamiania auta)
No i w końcu rozebrałem konsolę i:
magiczny kabelek prowadzi z bezpiecznika do kostki opornicy (do brązowego przewodu)
a opornica jakby cała... pomierzyłem to wykazuje opór w róznych kombinacjach połączeń jej styków
a przełącznik nie mał sladów spalenia, rozebrałem go prawie całego aż kuleczki powylatywały od pokretęł (ledwo je tam poupychałem skracając sprężynki - pokrętła teraz "chodzą" lżej)
A sprawdzałeś czy przychodzi napięcie na przełącznik? Bo dopiero z niego idzie na opornicę i wentylator. Jeżeli nie masz napięcia to nie będzie działać pomimo, że wszystko dobre.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-04-09, 21:31
Cytat:
(nie jestem elektromechanikiem :)
No właśnie.
Jakbyś był kiedyś w Łodzi lub zamierzał jechał to daj mi znać, zadzwoń do mnie : (numer podam ci na PW)
i wtedy samemu ci sprawdzę co jest nie tak z tym wentylatorem. Pewnie tak będzie szybciej :)
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-04-09, 21:40, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-04-10, 05:55
A wtyczka przy przełączniku podłączona - może się wypięła ?
Przy wtyczce od pokrętła/przełącznika masz takie przewody (interesują cie grube przewody) :
żółty - zasilanie główne
brązowy - pierwszy bieg
Biały - drugi bieg
fioletowy - trzeci bieg
szary - czwarty bieg
i chyba beżowy - to zasilanie wentylatora
czarny - masa
Przy opornicy masz podobnie :
brązowy - pierwszy bieg
Biały - drugi bieg
fioletowy - trzeci bieg
szary - czwarty bieg
Czy na żółtym jest napięcie sprawdzasz tak jak napisałeś. Czyli jedną końcówką do żółtego a drugą gdzieś do masy, możesz również do czarnego przewodu (bo to też masa). Sprawdzasz przy włączonej stacyjce.
Skoro ktoś podłączył na krótko napięcie do brązowego przewodu - czyli zrobił tylko pierwszy bieg, to pewnie miał jakiś powód :) No ciekaw jestem co tam się zepsuło.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-04-10, 05:57, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: 2x Logan, 2x Logan MCV, Logan II, Logan III
Silnik: 1.4MPI, 2x1.6MPI, 1.2 16V, 1.0SCE, 1.0TCE
Rocznik: 2005, 2005, 2008, 2014, 2017, 2022
Wersja: Logan Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Kwi 2011 Posty: 309 Skąd: Polska centralna
Wysłany: 2012-04-29, 18:01 opornica wentylatora czy coś innego?
wiem, że gigant jestem bo tak długo nie odpisywałem ale wczoraj dopiero znalazłem chwilkę...
sytuacja przedstawia się nastepująca:
- po odłączeniu tego kabelka od bezpiecznika nie ma napięcia na żadnym przewodzie,
- po podłączeniu tak jak było napecie jest na:
(od lewej)
rzad dolny: szary - nie, szary - tak, fioletowy - tak, biały - tak, brązowy - tak, żółty - nie
rząd górny: granatowy - nie, czarny - nie, pomarańczowy - nie
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-04-29, 18:11
A czy stacyjka była przekręcona, czyli włączona ?
Bo jak na żółtym nie ma napięcia, to działać nie będzie.
A jeśli stacyjka była włączona, a na żółtym nie było napięcia to musisz ustalić czemu nie ma na zółtym napięcia bo być powinno.:)
A na krótko i tylko dla pewności możesz ten kabel co poprzedni właściciel na krótko podłączył do brązowego kabla, odłącz go od brązowego i podłącz do kabla żółtego - wtedy zaczną ci działać wszystkie biegi.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-04-29, 18:23, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: 2x Logan, 2x Logan MCV, Logan II, Logan III
Silnik: 1.4MPI, 2x1.6MPI, 1.2 16V, 1.0SCE, 1.0TCE
Rocznik: 2005, 2005, 2008, 2014, 2017, 2022
Wersja: Logan Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Kwi 2011 Posty: 309 Skąd: Polska centralna
Wysłany: 2012-04-30, 08:28 opornica wentylatora czy coś innego?
oczywiście stacyjka była przekręcona.
jackthenight napisał/a:
A na krótko i tylko dla pewności możesz ten kabel co poprzedni właściciel na krótko podłączył do brązowego kabla, odłącz go od brązowego i podłącz do kabla żółtego - wtedy zaczną ci działać wszystkie biegi.
a nie mogę tak na zawsze zostawić :)
czyli podsumowując: opornica i przełączniki dobre...
tylko po żółtym kablu muszę polecieć i sprawdzić gdzie się przerwał bądź upalił... a gdzie on idzie.....
Jeszcze taka uwaga - pomysł. Może ktoś wymieniał bezpiecznik i wysunęła się wsuwka z gniazda pod bezpiecznikiem i nie mam przejścia. Sprawdź wyciągając bezpieczniki ewentualnie dobierz się do skrzynki od spodu i sprawdź.
Moja drakulka sie chyba zaczyna psuc (po 80tys bez usterek). nawiew w kabinie chodzi tylko na 4 biegu. z innych postow i z tego co mechanik mowi wyglada na to ze opornica padla. Bezpieczniki i przekazniki sprawdzone. Moj mechanik twierdzi ze trzeba pol samochodu rozbierac. Ale mieszkam teraz w Szwecji, a im sie tu nie chce wysilac.
Wyczytalem w poscie http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=6571 ze jest dostep pod pedalami. Sprawdzilem, ale po odsunieciu dwoch warst wygluszajacych nie znalazlem nic co moglo by przypominac opornice.
Tamten model to byla benzyna, ja mam Sandero Laureate dCi 68 koni, z klimatyzacja.
Czy ktos wie moze jak sie dostac do opornicy? Rzeczywiscie trzeba silnik rozbierac?
wszystko wskazuje na upaloną opornicę , bo wiatrak chodzi CI na 4ce, czyli bez opornika.
Opornicę łatwo sprawdzić , jeśli tylko umiesz wyciągnąć wtyczkę z panelu sterowania nawiewem. Co dziwne na schemacie występuje razem z wiatrakiem na elemencie 164, ale powinna być odłączana.
Wystarczy sprawdzić oporność na pinach wtyczki z panela sterowania ( na schemacie element 319) czyli przelecieć piny 6(masa - CZARNA szóstka na schemacie ) z , po kolei : 2,3,4,5 (od największej rezystancji do najmniejszej )
... wg tego schematu który wstawił kolega w poście który wstawiłeś
Nie powinna być nieskończona , czyli na mierniku uniwersalnym rózna od "1"
A ten element na końcu opornicy (między tymi dwoma nóżkami), to nie jest czasami tzw. bezpiecznik termiczny. Robi przerwę jeżeli się przegrzeje. Spróbuj go zewrzeć kawałkiem przewodu i sprawdź czy działa nawiew. Potem sobie dokupisz taki w sklepie z elektroniką z 1zł i masz sprawną opornicę.
A te bezpieczniki termiczne nie muszą mieć określonego prądu? Wypadałoby chyba dobrać zamiennik o takim samym prądzie wyłączenia (przepalenia). Poza tym nie powinien zadziałać w normalnym stanie pracy, więc należałoby poszukać przyczyny jego zadziałanie, a to pewnie będzie usterka opornicy Sprawdzanie przez zwarcie może wyjaśnić sprawę - jak po chwili działania pójdą dymy z opornicy, to będzie wszystko jasne
Wielkie dzieki😊powiedzcie tylko jeszcze jak ta opornice wygrzebac - bo w moim modelu jakos jej nie znalazlem pod kolumna kierownicy. Trzeba rozkrecac panel sterowania i szukac gdzies pod regulacja nawiewu?
W sumie uzywana opornice znalazlem za 30zl ns allegro, nie oplaca sie kombinowac z lutowaniem.
Lajkinik, wszystkie dane powinny być na tym bezpieczniku napisane.
Mogło coś wpaść w wentylator i przyblokować. Jak puściło na 4 to puściło.
Akifue weź go zewrzyj najpierw i sprawdzisz czy działa.
Jest ona, tak jakby pod deską rozdzielczą. Zanurkuj pod kierownicę i popatrz tam gdzie wylatuje powietrze "na nogi" z nawiewu. Może być widać tylko ta białą kostkę, a opornica w kanale nawiewu.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2015-01-22, 09:31, w całości zmieniany 2 razy
Jestem pewny na 100%, że padł bezpiecznik termiczny. Miałem to parę razy tak samo w Scenicu i sam to naprawiałem (elektryk zaśpiewa min.100 zł za robotę). Tylko UWAGA nie lutować nóżek bezpiecznika, bo znowu się spali od temperatury kolby lutownicy (ostrzeżenie dla tych co będą samodzielnie naprawiać).
Naprawa polega na wycięciu samego starego bezpiecznika bez nóżek (nóżki zostawiamy).
Nowy bezpiecznik przykładamy do istniejących nóżek, skracamy nadmiar lub, jak kto ma zręczne palce, długie druty nowego bezpiecznika owinąć wokół nóżek, albo skracamy je i drucikiem miedzianym (0,5 mm2) owijamy je dookoła dość mocno.
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum