Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Wynalazki wspomagające eko-jazdę
Autor Wiadomość
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-08-13, 23:38   Wynalazki wspomagające eko-jazdę

Dawno temu, za czasów silników gaźnikowych, można było sobie zamontować urządzenie, które wskazywało czy jedzie się ekonomicznie. Niestety nie udało mi się wyguglać nic na ten temat, ale pamiętam ów aparat z pierwszego samochodu mojego taty - skody 105 S. Podłączało się go jakimiś wężykami do silnika, mocowało do deski rozdzielczej, a wyglądał mniej więcej tak:

ekodinks.png
Plik ściągnięto 7893 raz(y) 9,07 KB

 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-08-13, 23:44   

Teraz znów pojawiają się wynalazki w podobnym celu - przedtem Gear Shift Indicator (bodajże w BWM i Toyotach), a ostatnio Eco-Pedal: http://www.samar.pl/__/__...cie-paliwa.html

Nie wiem czemu, ale GSI jakoś nie zbierał pochwał - a przecież żaden z tych systemów niczego nie wymusza, a jedynie wskazuje, jakie są optymalne obroty w stosunku do aktualnej prędkości.
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-08-14, 00:40   

Był taki wynalazek montowany standardowo, uwaga, w TRABANCIE oraz w Wartburgu.
Na wężyku paliwa zamontowany był przepływomierz, a z układu zapłonu elektronicznego wystawiany był jakiś sygnał, na desce rozdzielczej zamontowany był wskaźnik składający się bodajże z 7 LEDów.
Cztery pierwsze diody w kolorze zielonym informowały o ekonomicznym spalaniu, następne trzy żółte straszyły zbyt dużym spalaniem.
Powiem szczerze że wynalazek był całkiem, całkiem, przełączało się biegi po dojechaniu do ostatniej zielonej diody, jazda dynamiczna a jednak ekonomiczna.
Było to dosyć psychologiczne podejście do sprawy, ponieważ cyferki na kompie samochodowym nie robią aż takiego wrażenia jak zapaljąca się żółta dioda.
Jednym słowem żółte diody w moim wypadku zapalały się tylko i wyłącznie przy wyprzedzaniu.
Innym bardzo ciekawym urządzeniem w Trabancie, było AUTOMATYCZNE SPRZĘGŁO, ale może nie będę was zanudzał moim pierwszym ulubionym autkiem.
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7414
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2008-08-14, 04:53   

Widzę Mamert, że mamy wspólne początki związane z motoryzacją. Ja miałem wartburga 353 jeszcze drążek zmiany biegów w kierownicy. Miłe wspomnienia. A tak co do tego wskaźnika to masz rację, że był w dechę. Teraz się nic nie opłaca, a jak by tak montować coś takiego w wersjach najuboższych zamiast komputera.
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-08-14, 14:21   

Cytat:
Marek (od 17.07.2007 już 2009km i rośnie)

No ty jeżdzisz bardzo ekonomicznie, ponad rok i tylko 2009 km :mrgreen:
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2008-08-14, 20:47   

koledzy- to byl tzw wakuometr, czyli pokazywal jakie jest podcisnienie w kolektorze ssacym. podcisnienie to mowi o wielkosci uchylenia przepustnicy. mowiac prosto informowalo jak ciezka noga jest na pedale gazu. to sie wiaze bezposrednio ze zuzyciem paliwa. poniewaz elektronika byla wtedy u nas w powijakach, stosowano proste metody ale dosc skuteczne. pozdr
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-08-14, 21:48   

Brawo ten pan! (: Jak już się zna nazwę, to od razu wszystkiego można się szczegółowo dowiedzieć - dzięki. Np wyguglane http://www.youtube.com/watch?v=d5K5tos6sFY - prawie identyczny jak ten pamiętany przeze mnie.

A proste metody zazwyczaj są najskuteczniejsze...
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-08-14, 22:30   

http://www.youtube.com/wa...feature=related
A tu można zobaczyć economizer ala Trabant :lol:

No i był komputer spalania, z dokładnym pomiarem :lol: :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=ubhZXEBk0eQ
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7414
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2008-08-17, 19:01   

Mamert dzięki za znalezienie zonka.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne