Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2020-03-22, 12:11
Błąd Check Engine - sondy Lambda
Autor Wiadomość
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2022-03-13, 03:12   

Killer King napisał/a:
Hej,
A kuny nie były pod maską ?
Wygląd jak by nie stykało na kablach.

U mnie ostatnio na pewno była:





Ostatnio zmieniony przez velomar 2022-03-13, 03:24, w całości zmieniany 4 razy  
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3604
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-03-14, 10:25   

velomar napisał/a:
U mnie ostatnio na pewno była:

Piękny widok... :cry:
Różnymi wiązkami tu się ludzie już "chwalili", ale akcji z sondą lambda to chyba jeszcze nie było... A do sondy po katalizatorze się to stworzonko nie dobrało?
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2022-03-14, 18:34   

Kabel do drugiej sondy na szczęście nienaruszony.


W tym nadgryzionym żaden z przewodników nie został całkowicie przecięty, praktycznie sama izolacja nieco ucierpiała.
Konsultowałem się z autoryzowanym serwisem (Zamość), powiedzieli że nie ja pierwszy mam ten problem i polecili doraźnie zaizolować. U nich naprawa wiązałaby się z wymianą całego kabla razem z sondą, czyli koszt kilkuset złotych.
Żadne błędy nie wyskakują, silnik pracuje prawidłowo i nie wiem, co z tym dalej robić.
Zaizolowałem każdy przewodnik oddzielnie taśmą, na wierzch założyłem kawałek okrągłej izolacji (ściągniętej kiedyś z grubego kabla głośnikowego Audioquest) i owinąłem jeszcze z wierzchu taśmą tekstylną.

Jak to fachowo naprawić? Pewnie jakiś elektryk wymieniłby poszczególne przewodniki (może razem z wtyczką). Podobno tego się nie lutuje, tylko łączy na zaciskowe złączki z koszulką termokurczliwą.
Sam raczej nie będę tego robił.
No i jak potem z gwarancją?

P.S.
Kunę widziałem wczoraj niedaleko domu, będąc z psem na spacerze. Mój sąsiad też widywał.
Ten pogryziony kabel zauważyłem dokładnie w dniu napaści Rosji na Ukrainę. Mam nadzieję, że kunie nie posmakowało, bo ta zewnętrzna, miękka izolacja silikonowa kryje pod spodem jakąś plecionkę, może z włókna szklanego?
Ostatnio zmieniony przez velomar 2022-03-14, 18:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3593
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-03-14, 18:47   

Jak nie przegryzione druciki przewodu to izolacja wystarczy aż nadto. Można zamiast ostatniej warstwy taśmy użyć koszulki termokurczliwej dużej średnicy tak aby przeszła przez wtyczkę.
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3604
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-03-15, 10:35   

velomar napisał/a:
Jak to fachowo naprawić? Pewnie jakiś elektryk wymieniłby poszczególne przewodniki (może razem z wtyczką). Podobno tego się nie lutuje, tylko łączy na zaciskowe złączki z koszulką termokurczliwą.
Sam raczej nie będę tego robił. No i jak potem z gwarancją?

Takie i podobne uszkodzenia kabli naprawiam często zawodowo w urządzeniach automatyki przemysłowej. Tutaj w przypadku wiązek automotive sytuacja jest o tyle prosta, że zazwyczaj "piny" wtyczek dają się wymontować-wysunąć z wtyczki "do tyłu" razem z kablem. Wtedy przez wyjęty pin nasuwamy na uszkodzoną żyłę cienką koszulkę termokurczliwą, najlepiej w wersji profesjonalnej "z klejem", obkurczamy i ponownie wprowadzamy wyjęty pin do złączki.
Tutaj w przypadku tej sondy ryzyko zamoczenia kabla jest naprawdę minimalne- sonda jest bardzo wysoko, właściwie tuż pod pokrywą silnika i tak jak zrobiłeś powinno całkowicie wystarczyć.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2022-03-15, 10:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
mne 


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1.2
Rocznik: 2016
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Wrz 2020
Posty: 70
Skąd: PL
Wysłany: 2022-03-30, 17:12   

keisyzrk napisał/a:
Zmień sonde na nowa i tyle. Koszt ok. 200zl. Mniej niż dobry mechanik a będziesz miał pewność czy sonda czy katalizator.


Sonda za katalizatorem zmieniona check engine zgasł i błedów nie pokazuje.
 
QJON919 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1.0 Sce 75
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2022
Posty: 3
Skąd: Kwidzyn
Wysłany: 2022-09-15, 12:58   Dacia Sandero II

Witam kochani! Jestem tu nowy i chciałem na wstępie pozdrowić Wszystkich!;) Borykam się z następującym problemem: W mojej Dacii Sandero II Sce 1.0 pojawiła się ikonka check engine żółta. Po wpięciu u mechanika pod jego komputer pokazał się błąd lambda za katalizatorem. Kilkukrotnie kasowałem ten błąd jednak po jakimś czasie wracał. Nie wiem czy to ważne ale ciągle tankowałem Orlen 95, a to zaczęło się po zatankowaniu paliwem Lotos. Dodatkowo było bardzo gorąco. Chciałem wymienić sonde lambda, nawet obie lecz mechanik poradził mi aby wkręcić Emulator. Fakt błąd się już nie pojawił, niemniej chciałbym doprowadzić moje autko do końca. Bardzo proszę o pomoc! Pozdrawiam.;)
_________________
Dacia POWER!
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-09-15, 13:05   

QJON919 napisał/a:
mechanik poradził mi aby wkręcić Emulator

To nie żaden mechanik, tylko zwykły partacz...

Sonda jak każde urządzenie może się zepsuć, tak samo jak przewód, który do niej prowadzi. Trzeba wyczyścić/naprawić/wymienić, a nie oszukiwać jakimś gównianym emulatorem.

QJON919 napisał/a:
Bardzo proszę o pomoc!

Jedź do prawdziwego mechanika.
 
chrom6 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 100 TCE
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 04 Lis 2021
Posty: 381
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2022-09-15, 15:38   

oczywiście pomysłowy "mechanik" nie weźmie odpowiedzialności za skład spalin i oblany przegląd techniczny, zwiększone zużycie paliwa, przyśpieszone zużycie katalizatora a w ekstremalnym przypadku dziurę w tłoku.

Jedź do normalnego serwisu, zdiagnozują rzeczywistą usterkę ( bo to niekoniecznie musi być uszkodzona sonda ) i naprawią tak jak trzeba.
 
Slawskip 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 dCi 115
Rocznik: 2021
Wersja: Celebration
Dołączył: 16 Lip 2021
Posty: 79
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 2022-09-15, 17:38   

chrom6 napisał/a:
oczywiście pomysłowy "mechanik" nie weźmie odpowiedzialności za skład spalin i oblany przegląd techniczny, zwiększone zużycie paliwa, przyśpieszone zużycie katalizatora a w ekstremalnym przypadku dziurę w tłoku.


Tak i to wszystko przez drugą sondę ZA katalizatorem, która ma tylko za zadanie sprawdzić czy działa katalizator?

Co nie zmienia faktu, że trzeba sprawdzić jaki jest to błąd, bo może być uszkodzona grzałka sondy i wtedy to już całkowicie nie ma wpływu na jazdę, może być uszkodzony kabel, ale może być też uszkodzony katalizator i tutaj może być różnie, ale nie powinno to spowodować dziury w tłoku.
_________________
 
nowy 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: TCe90
Rocznik: 2019
Wersja: Techroad
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Lut 2020
Posty: 429
Skąd: DTR
Wysłany: 2022-09-15, 18:37   

Czasem może zdarzyć się tak, że będzie pokazywało błąd sondy za, a w rzeczywistości uszkodzeniu mogła ulec sonda przed czyli AFR. Ja miałem taki przypadek i dzięki temu w poprzednim samochodzie za jednym zamachem wymieniłem 2. Podpięcie kompa pod OBD i sprawdzenie jak pracują obie sondy powie co i jak.
_________________
Paweł
Ostatnio zmieniony przez nowy 2022-09-15, 18:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
villager 


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Lis 2021
Posty: 144
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2022-09-15, 19:10   

Jeszcze do niedawna samochody miały tylko jedną sondę - przed katalizatorem. I nic się strasznego nie działo, nie wypalały się katalizatory, tłoki zawory. Bo to sonda przed katalozatorem dobiera skład mieszanki paliwowej a druga bada skład spalin. Obecne normy ekologiczne są tak wyśrubowane, że małe odstępstwo od zaprogramowanych parametrów emisji powoduje wyświetlenie błędu. Może też być nieszczelność kolektora przed sondami, wpada lewe powietrze i już skład spalin jest inny niż zaprogramowany. To właśnie sygnalizuje druga sonda. Pierwsza robi to co kiedyś: dobiera skład mieszanki.
Czy twój samochód pali więcej? Czy wykazuje objawy osłabienia? Czy "bierze" olej? Jeśli wszystko jest jak powinno, to uważam, że nie ma co panikować. Trzeba mieć z tyłu głowy, że warto by tę sondę wymienić przy najbliższej okazji. Ale nie panikować. Jeśli diagnostyka błędów nie wykaże innych błędów poza tym jednym (bodajże 402) to nie jest to koniec świata.
Nawtykali tych sond, czujników, pierdółek po to by napędzać klientów ASO i mechanikom. Nie darmo niektórzy twierdzą, że samochód to skarbonka bez dna.
Jeśli, tak jak u mnie, sonda pracuje w zawężonym zakresie napięciowym to podobno można to obejść korygując ustawienia w komputerze. Nie wiem czy w Dacii da się to zrobić, nie rozważałem takiej możliwości.
Czytałem na tym forum, że ktoś kupił używaną Dacię i przypadkiem stwierdził, że dioda sygnalizująca Check Engine została zamalowana czarną farbą ;-) Poza tym wszystko śmigało. Czyli są różne sposoby pozbycia się problemu :mrgreen:
 
QJON919 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1.0 Sce 75
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2022
Posty: 3
Skąd: Kwidzyn
Wysłany: 2022-09-16, 06:23   

Witam serdecznie! Chciałem Wam bardzo serdecznie podziękować za rady i słowa otuchy. Niestety jestem totalnym laikiem choć cały czas się uczę i staram się w miarę możliwości działać.
W takim układzie wymiennie obie sondy lambda i mam do Was Forumowiczów pytanie. Dzwoniłem wczoraj do ASO ale pan nie mógł podejrzeć nr sondy lambda za katalizatorem. Mam do Was ogromną prośbę. Czy ktoś może miałby nr części sond za i przed katem żebym wiedział jakie dokładnie zamówić żeby później nie było nieprzyjemności? Kolorystycznie zauważyłem że są pomarańczowa i niebieska ale nie znam się czy kolor ma znaczenie. Pozdrawiam miłego dnia i proszę o pomoc;)Dacia Sandero II Sce 1.0 FL.
_________________
Dacia POWER!
 
Auto Krytyk 


Marka: .
Model: .
Silnik: .
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 25 Cze 2010
Posty: 819
Skąd: Polska
Wysłany: 2022-09-16, 06:55   

To może być początek problemów z katalizatorem, auta z początków lat produkcji 1.0 sce miały z nim problem.
Druga rzecz nie wymieniaj sond bez sensu, sondę idzie sprawdzić programem diagnostycznym ale trzeba umieć i chcieć poświęcić czas.
Ostatnio zmieniony przez Auto Krytyk 2022-09-16, 06:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
QJON919 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1.0 Sce 75
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2022
Posty: 3
Skąd: Kwidzyn
Wysłany: 2022-09-16, 12:05   

Witam serdecznie;) Auto Krytyku oglądałem przed chwilą Twój odcinek na YT o interfejsach ELM. Z kolei kolega mi podpowiedział że można sprawdzić rezystancję każdej sondy lambda tym samym sprawdzić czy działa poprawnie jakimś specjalnym aparatem - Dla mnie to czarna magia powiem szczerze i boje się że coś uszkodzę w aucie. Wiem że muszę wyciągnąć ten emulator który mama później nie mam pojęcia. Poproszę o pomoc porady. Tak jak pisałeś chęci mam bardzo duże ponieważ bardzo lubię moją Drakulkę staram się aby w niej wszystko grało jak należy. Jak ogarnę forum wstawie kilka fotek auta. ;)
_________________
Dacia POWER!
Ostatnio zmieniony przez QJON919 2022-09-16, 12:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2022-09-16, 13:32   

Na początek wymontuj obie bo to czasem nie takie proste, wyczyść, przejrzyj dokładnie kabelki, skasuj błędy. Na wymianę zawsze zdążysz.
 
bartos123 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV, był Logan
Silnik: 1.0 SCe, 1.6 MPI
Rocznik: 2018, 2005
Wersja: Open
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Maj 2018
Posty: 104
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: 2022-10-18, 17:42   

Dopadło i mnie, świecący check, błąd P0420, po skasowaniu wraca po ok. 30 km.
Odczyty: kolejno sonda druga i sonda pierwsza. Poza tym żadnych objawów typu spadek mocy, nierówna praca, dymienie itp. Sprawdzone styki, wtyczki, szczelność układu wydechowego. Ktoś ma pomysł ? Pierwsza sonda nie działa ?

Screenshot_20221017-132804.png
Plik ściągnięto 22 raz(y) 251,61 KB

Screenshot_20221017-132843.png
Plik ściągnięto 16 raz(y) 244,12 KB

 
keisyzrk 


Marka: dacia
Model: duster 4x2
Silnik: 1.6 sce
Rocznik: 2015
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 373
Skąd: LUBACZÓW/ZAMOŚĆ/RZESZÓW/TARNÓW/LUBLIN

Wysłany: 2022-10-18, 18:46   

Dobrą sondę wybrałeś? We wskazaniach w torque jest kilka do wyboru. Jeżeli wybierzesz niewłaściwa to będzie pokazywało że nie działa.
 
bartos123 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV, był Logan
Silnik: 1.0 SCe, 1.6 MPI
Rocznik: 2018, 2005
Wersja: Open
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Maj 2018
Posty: 104
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: 2022-10-18, 18:58   

Sonda nr. 1 - tak jest nawet na zrzucie ekranu. Dla pewności próbowałem wszystkie dostępne, tylko dla drugiej są wskazania o wartościach takich jak na ekranie.
 
villager 


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Lis 2021
Posty: 144
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2022-10-18, 19:12   

Jeśli nie ma żadnych niepokojących objawów to lać wachę , jeździć i się nie przejmować. Za dobór składu mieszanki odpowiada sonda przed katalizatorem i ona, jeśli coś nawali to przełącza układ doboru mieszanki w tryb awaryjny, który opiera się na wgranych do komputera mapach. Druga sonda, za katalizatorem, informuje wyłącznie o składzie spalin. Skład spalin może się zmieniać w dosyć szerokich granicach z powodu np. rodzaju paliwa, nieszczelności układu wydechowego lub stanu katalizatora. Nie ma więc ona decydującego wpływu na pracę silnika. Jeśli więc aplikacja diagnostyczna (ja mam Pistona) wskazuje na błąd "BANK 2 błąd 0420 praca poniżej zakresu" dotyczy to tej właśnie sondy. Najpierw skasowali mi ten błąd w serwisie, potem u niezależnego mechanika ze wskazaniem na wysokie prawdopodobieństwo ponownego wystąpienia. Potem kasowałem kilka razy sam, aż wreszcie pojechałem jeszcze raz do majstra żeby mi daćkę podłączyli pod komputer, bo ta kontrolka mnie wnerwia. Facet wytłumaczył mi tak jak teraz przekazałem wyżej. Zastrzegł jednak, żeby co jakiś czas prowadzić odczyty błędów, bo ten błąd niejako blokuje kontrolkę "check engine" i jeśli wystąpi inny błąd to nie zostanie on już zasygnalizowany przez tę kontrolkę, gdyż "zajęta jest" poprzednim błędem. Trochę mi to nie w smak, bo wolałbym żeby wszystko grało jak trza, ale zrobiłem już jakiś 1000 km i nie stwierdziłem absolutnie żadnych odstępstw w pracy silnika, mocy itp. Poprzednio zapalała się różnie. Pierwszy raz po ok. 8 tysiącach od kupna (miała już 52 tysiące). Drugi raz po 160 km,. trzeci po 3 tysiącach, ostatnio po 750 km. Miałem też tak, że zapaliła się po tankowaniu na trasie a po 50 km sama zgasła.
 
Auto Krytyk 


Marka: .
Model: .
Silnik: .
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 25 Cze 2010
Posty: 819
Skąd: Polska
Wysłany: 2022-10-19, 07:29   

Przecież P0420 to błąd katalizatora jego braku działania, ewidentnie widać na problemy z katalizatorem. Poczytaj sobie na niemieckim forum Dacii tam jest masa wpisów i tematów: https://www.dacianer.de/threads/lambdasonde.47712/
Auta z początków produkcji 1.0 sce maja ten problem z katalizatorem.
Dodatkowo auta w Niemczech nie przechodziły przeglądów z powodu przekroczonych spalin, pomogła aktualizacja softu silnika.
Ostatnio zmieniony przez Auto Krytyk 2022-10-19, 07:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
villager 


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Lis 2021
Posty: 144
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2022-10-19, 12:59   

Z wpisów na tym forum wynika pośrednio to co tłumaczył mi mój "mechanior" i co przytoczyłem wyżej. Wniosek stąd nasuwa się taki, że nie ma się co tym za bardzo przejmować dopóki nie zbadają nam spalin, bo wtedy może nie przejść badania.
Teraz pytanie: jak przeprogramować jednostkę centralną? O tym też "mechanior" wspominał, że jest taka możliwość, ale nie wie jak to jest w Daciach.
Jak będę w pobliżu ASO to zawołam na bok tego fachmana od elektroniki i spróbuję z nim pogadać jak mężczyzna z mężczyzną (czyli "pa duszam" ;-) ).
 
Armpower 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 LPG
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 13 Mar 2023
Posty: 6
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2023-03-13, 18:39   

Witam czy ma ktoś namiary gdzie mogę kupić wtyczki do sondy lambda tej na górze w dacia dokker 1.6 8V 4 pinowa jest. Bo uległa uszkodzeniu a ktoś mądry ją polutował a chce zakupić org lecz brak wtyczki by połączyć. Z góry dziękuje i pozdrawiam.
 
keisyzrk 


Marka: dacia
Model: duster 4x2
Silnik: 1.6 sce
Rocznik: 2015
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 373
Skąd: LUBACZÓW/ZAMOŚĆ/RZESZÓW/TARNÓW/LUBLIN

Wysłany: 2023-03-13, 18:56   

Allegro? Aliexpress? ewentualnie używana sonda i przekładać wtyczkę..
 
Armpower 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 LPG
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 13 Mar 2023
Posty: 6
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2023-03-13, 21:11   

Ja chce same wtyczki sonde mam ucieli mi fachowcy i polutowali. A jak wiadomo sondy sie nie lutuje wzrasta oporność jej.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne