Wysłany: 2022-11-16, 14:22 Rozważania o skrzyżowaniu
Hej, mam drobną rozkminę i w sumie kogo pytam to każdy ma inne zdanie. Sytuacja
Auto B skręca w prawo na strzałce warunkowej, auto A zawraca na świetle zielonym ogólnym. Które auto ma wtedy pierwszeństwo?
Wg mnie nie ma konfliktu jak są dwa pasy - każdy powinien zająć swój pas.
W przypadku jednego pasu pierwszeństwo ma auto A.
Zielona strzałka "oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu (...) pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom."
Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.4 T LPG
Rocznik: 2018
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 14 Sie 2021 Posty: 253 Skąd: małopolska
Wysłany: 2022-11-16, 21:13
Zgadzam się z temporar i automatycznie z EBmazur a opinia eio też jest podobna.
Na marginesie: ostatnio zaliczyłem świeże szkolenie, uczyłem się i zdałem egzamin teoretyczny na kat.d, więc powiedzmy, że jestem na bieżąco z przepisami aktualnymi. Auto A jest po prostu cały czas na wyższej pozycji pierwszeństwa co wynika z zielonego. Auto B jest cały czas na niższej pozycji. Gdyby to było skrzyżowanie równorzędne (bez świateł i znaków pierwszeństwa/podporządkowania) to Auto B miało by pierwszeństwo bo skręca w prawo (mogło by też jechać na wprost zachowując pierwszeństwo) a Auto A skręca w lewo (zasada prawej ręki w zasadzie to właśnie obrazuje).
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
... Gdyby to było skrzyżowanie równorzędne (bez świateł i znaków pierwszeństwa/podporządkowania) to Auto B miało by pierwszeństwo bo skręca w prawo (mogło by też jechać na wprost zachowując pierwszeństwo)...
Znaczy to, że nie mając "wolnej prawej" B ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu równorzędnym? Jest jakiś taki przepis, że kolejność pierwszeństwa określa się przed wjazdem na skrzyżowanie, jak by to głupio nie brzmiało, to jednak przed wjazdem A ma wolną prawą rękę.
Wracając do pierwotnej zagadki - nie chce mi się sprawdzać, ale aby nawrócić na skrzyżowaniu ze światłami, to musi być strzałka kierunkowa i do tego nie zaszkodzi, żeby był wydzielony pas z oznakowaniem poziomym i strzałką np. w lewo plus zawracanie. Zielone ogólne światło nie zezwala na zawracanie.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 892 Skąd: EL
Wysłany: 2022-11-17, 09:57
A jeśli jedno z aut lub oba są TIRami, ciężarówkami albo SUVami z małym promieniem skrętu? Trudno odnieść się do teoretycznej sytuacji, bo w realu zarządca drogi powinien zmniejszyć ryzyko kolizji, np. wyłączając w programatorze zieloną strzałkę, albo włączając ją z jakimś opóźnieniem, wyłączając część pasa ruchu na krzyżówce, albo przypisująć pas dla ruchu prawoskrętnego za pomocą poziomych znaków, jak na zrzucie z Google maps centrum Łodzi:
To jest w sumie bardzo ciekawe, bo jednak zgodnie z par. 96 ust. 2 rozporządzenia w/s znaków i sygnałów drogowych
Cytat:
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
Jakkolwiek będziemy pojmować hierarchię dyrektyw ruchu drogowego ("stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych..."), strzałka na pasie do skrętu w lewo nie może "nadpisywać" sygnalizatora S-2.
Co do tego czy zawracający na zielonym przy sygnalizatorze S-1 nadal ma priorytet wynikający z zielonego:
Cytat:
sygnał zielony - [oznacza] zezwolenie na wjazd za sygnalizator
więc z tym nawrotem na zielonym lepiej uważać, zwłaszcza, że obowiązek zachowania szczególnej ostrożności dotyczy obu kierowców, zaś po nawrotce niewątpliwie ma tego wyjeżdżającego z prawej strony (art. 25 ust. 1 pord).
Bajdełej jeśli pod pytaniem o pierwszeństwo kryje się pytanie o to, kto będzie ponosił odpowiedzialność za ew. kolizję -- będzie ją ponosił ten, kto ją spowodował A tu możliwości jest znacznie więcej niżby wynikało z prostego rysuneczku (liczą się krótkie sekundy).
To jest w sumie bardzo ciekawe, bo jednak zgodnie z par. 96 ust. 2 rozporządzenia w/s znaków i sygnałów drogowych
Cytat:
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
Właśnie chodzi o to że nie można zawracać jeżeli jednocześnie, na pasie do skrętu w lewo jest strzałka na jezdni i sygnalizator świetlny.
Cytat:
Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych kierowca jadący pasem, na którym namalowana jest biała „strzałka kierunkowa do skręcania” w lewo- czyli znak poziomy P-8b, może na takim skrzyżowaniu także zawrócić. Jest jednak pewien wyjątek.
§ 87. 1. ust. 2:
„Strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo, umieszczona na skrajnym lewym pasie ruchu, oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem pionowym B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3”.
Zatem jeśli jednocześnie na pasie ruchu do jazdy w lewo na skrzyżowaniu namalowany jest znak P-8b a dodatkowo umieszczony jest sygnalizator S-3, kierowcy nie wolno w tym miejscu zawrócić.
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Bajdełej jeśli pod pytaniem o pierwszeństwo kryje się pytanie o to, kto będzie ponosił odpowiedzialność za ew. kolizję -- będzie ją ponosił ten, kto ją spowodował A tu możliwości jest znacznie więcej niżby wynikało z prostego rysuneczku (liczą się krótkie sekundy).
ja wczoraj byłem autem B, kolizji nie było ;)
zaczęło mnie zastanawiać, czy przypadkiem nie wymusiłem i chyba jednak wymusiłem, ale...
auto A zawracało z pasa do skrętu w lewo, przed nim był sznureczek pojazdów faktycznie skręcających w lewo. I kiedy ja byłem już na skrzyżowaniu (ruszyłem na strzałce warunkowej upewniwszy się, że nikomu nie wymuszę) to auto A dopiero było na środku skrzyżowania.
Po prostu mnie tęga rozkmina złapała i wiem już jak się zachować na przyszłość
Zatem jeśli jednocześnie na pasie ruchu do jazdy w lewo na skrzyżowaniu namalowany jest znak P-8b a dodatkowo umieszczony jest sygnalizator S-3, kierowcy nie wolno w tym miejscu zawrócić.
Z tym, że na rysunku jest sygnalizator S-1
Natomiast rzeczywiście można powiedzieć, że przepisy są nieco zamotane i trzeba prawie habilitacji z sygnalizatorów, albowiem:
par. 87 ust. 2 rozporządzenia oznacza, że sygnalizator S-3 -- taki jak ten
-- nie pozwala na zawracanie
Strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo, umieszczona na skrajnym lewym pasie ruchu, oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem pionowym B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3.
ale już zgodnie z par. 96 ust. 2 sygnalizator S-2
zawracanie dopuszcza:
Cytat:
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
Zatem jeśli jednocześnie na pasie ruchu do jazdy w lewo na skrzyżowaniu namalowany jest znak P-8b a dodatkowo umieszczony jest sygnalizator S-3, kierowcy nie wolno w tym miejscu zawrócić.
Z tym, że na rysunku jest sygnalizator S-1
Natomiast rzeczywiście można powiedzieć, że przepisy są nieco zamotane i trzeba prawie habilitacji z sygnalizatorów, albowiem:
par. 87 ust. 2 rozporządzenia oznacza, że sygnalizator S-3 -- taki jak ten
Obrazek-- nie pozwala na zawracanie
Strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo, umieszczona na skrajnym lewym pasie ruchu, oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem pionowym B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3.
ale już zgodnie z par. 96 ust. 2 sygnalizator S-2
Obrazek zawracanie dopuszcza:
Cytat:
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
Tak. Masz rację. Na rysunku jest S1 i ten sygnalizator zezwala na zawracanie. Natomiast moje posty odnosiły się do tej wypowiedzi
Cytat:
Zielone ogólne światło nie zezwala na zawracanie.
Natomiast w twoim poście pomyliłeś zdięcia. Jak to przytomnie napisał nowy, właśnie sygnalizator na pierwszym zdięciu zezwala na zawracanie (oczywiście jeżeli nie ma znaku B23), a na drugim nie wolno zawracać.
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Ostatnio zmieniony przez Hiszpan_JS 2022-11-18, 06:19, w całości zmieniany 2 razy
Racja, pomyliłem opis, więc jeszcze raz, sięgając do rozporządzenia:
- sygnalizator S-2 ("warunkowy"), zezwalający na skręt w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23 (par. 96 ust. 2);
- strzałka kierunkowa w lewo (znak poziomy P-8b) także oznacza zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3 (par. 96 ust. 2).
W sumie durne bo niepotrzebnie skomplikowane -- mam nadzieję, że nowe rozporządzenie o znakach jednak to uprości.
Zielone ogólne właśnie zezwala. Nie zezwala osobna strzałka do jazdy w lewo, jażeli jest osobny pas.
Masz rację, ale tak, jak napisałem, było w kodeksie, z którego zdawałem prawo jazdy.
Ale wtedy nie byłoby problemu, bo był przepis, że zawrający ustępuje pierwszeństwa wszystkim innym pojazdom. Niejednoznaczność - skręca czy zawraca - była nieistotna. I komuś to przeszkadzało, trzeba podzielić włos na czworo: sygnalizacja z zielonym polem, z wydzielonym pasem, z pasem i strzałką, z zakazem zawracania i z żółtym migającym.
A moja druga kwestia? Czy nadal "pierwszeństwo przejazdu określa się przed wjazdem na skrzyżowanie"? Czy dotyczy to także skrzyżowań o ruchu okrężnym (to chyba to samo, co rondo)?
_________________ K4M - NOT tested on animals
Ostatnio zmieniony przez eplus 2022-11-18, 16:39, w całości zmieniany 1 raz
eplusCzy nadal "pierwszeństwo przejazdu określa się przed wjazdem na skrzyżowanie"? Czy dotyczy to także skrzyżowań o ruchu okrężnym (to chyba to samo, co rondo)?
Rondo jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym . Nie każde skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest rondem . Pierwszeństwo określa się przed skrzyżowaniem , także tych o ruchu okrężnym
Ale przecież wszystkie drogi dojazdowe do ronda mają jednakowy priorytet.
Ale drogi / jezdnie dojazdowe nie stykają się ze sobą bezpośrednio . A znak A 7 umieszczony w obrębie skrzyżowania obowiązuje do najbliższej jezdni .
Wszystko się zgadza, jeśli stoi znak A7, musisz ustąpić pierwszeństwa wjeżdżając na rondo, niezależnie z której drogi wjeżdżasz. Będąc na rondzie, nie musisz ustępować wjeżdżającym.
Jeśli znaku A7 nie ma, to znajdując się na rondzie, musisz ustąpić pierwszeństwa włączającemu się do ruchu okrężnego. Słowem gdy tego znaku nie ma, to wjeżdżający na rondo ma pierwszeństwo
Bardziej miałem na myśli, że rondo może być rozległe, a sytuacja nie jest statyczna, jak na obrazku z kursu. Traktor dojeżdża do ronda albo skrzyżowania, motocykl jest 500 metrów od niego. Traktorzysta ocenia, że droga jest wolna, nikogo nie widać. Motocyklista wpada na skrzyżowanie znikąd.
Drugi motyw:
Załączam rysunek odręczny. B dojeżdża do skrzyżowania. Z jego lewej pędzi C, oczywiście ma pierwszeństwo. Naprzeciw B na środku skrzyżowania stoi A z lewym kierunkowskazem. C przejechał, kto teraz? B nie wie, czy A skręca z drogi podporządkowanej jadąc z północy, czy musiał na chwilę przerwać manewr zawracania na głównej drodze ze względu na pierwszeństwo C? Oczywiście kolejność przejazdu została ustalona przed wjazdem na skrzyżowanie.
W starych przepisach zawracający miał obowiązek ustąpić wszystkim innym, B miałby bez wątpliwości pierwszeństwo.
Spalić kodeks drogowy
cross.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 33,41 KB
_________________ K4M - NOT tested on animals
Ostatnio zmieniony przez eplus 2022-11-19, 10:09, w całości zmieniany 3 razy
W starych przepisach zawracający miał obowiązek ustąpić wszystkim innym, B miałby bez wątpliwości pierwszeństwo.
Moje zdanie jest takie że dalej "B" ma pierwszeństwo. "A" ma prawą zajętą, niezależnie czy jedzie z północy, czy zawraca, czy jedzie z Pcimia Dolnego .
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum