Michał B24przecież to wynika wprost z rozporządzenia o znakach i sygnałach : czyli § 36.
2. Znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie
Moje zdanie jest takie że dalej "B" ma pierwszeństwo. "A" ma prawą zajętą, niezależnie czy jedzie z północy, czy zawraca, czy jedzie z Pcimia Dolnego .
A zonk, "pierwszeństwo określa się przed wjazdem na skrzyżowanie", a przed wjazdem A był prawdopodobnie na głównej, B na podporządkowanej. I bądź tu mądry.
EBmazur napisał/a:
Michał B24przecież to wynika wprost z rozporządzenia o znakach i sygnałach : czyli § 36.
2. Znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie
No k*rde - na moim wjeździe na rondo mogły być te dwa znaki - rondo i trójkąt - i musiałem ustąpić, ale czy na kolejnym wjeździe też jest trójkąt? Bo ja go będąc na rondzie nie widzę. Czy kierowca z tamtego wjazdu musi mi ustąpić?
_________________ K4M - NOT tested on animals
Ostatnio zmieniony przez eplus 2022-11-19, 21:34, w całości zmieniany 1 raz
eplus
No k*rde - na moim wjeździe na rondo mogły być te dwa znaki - rondo i trójkąt - i musiałem ustąpić, ale czy na kolejnym wjeździe też jest trójkąt? Bo ja go będąc na rondzie nie widzę. Czy kierowca z tamtego wjazdu musi mi ustąpić?
Nie widzisz , ale powinieneś pamiętać , że :"2. Znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie
Jadąc po rondzie jesteś na skrzyżowaniu , wjeżdżający z każdej strony ma ustąpić. Że na takim rondzie każdy wjeżdżający ma A7 mówią inne rozporządzenia ( warunki techniczne )
_________________ Czerwone jeżdżą szybciej
Ostatnio zmieniony przez EBmazur 2022-11-20, 06:59, w całości zmieniany 1 raz
A zonk, "pierwszeństwo określa się przed wjazdem na skrzyżowanie", a przed wjazdem A był prawdopodobnie na głównej, B na podporządkowanej. I bądź tu mądry.
To, gdzie A był "prawdopodobnie" jest nieważne. W momencie "jak na rysunku", z punktu widzenia B, jest po lewej i znajduje się na drodze równorzędnej. Więc obowiązuje reguła prawej ręki.
A co do
defunk napisał/a:
eplus napisał/a:
W starych przepisach zawracający miał obowiązek ustąpić wszystkim innym
Aż sprawdziłem -- rzeczywiście!
art. 18 ust. 4 ustawy prawo o ruchu drogowym z 1983 r.
Cytat:
Kierujący pojazdem zawracając jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa również pojazdom wjeżdżającym z drogi podporządkowanej.
Zawracający nadal musi ustąpić innym uczestnikom ruchu
Art. 22 ust 4
Cytat:
Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Hiszpan_JS
czym innym jest zmiana pasa ruchu , czym innym skręt / zawracanie na skrzyżowaniu . Różne miejsca - różne przepisy. Zawracając można też mieć kogoś z lewej strony i przecinać jego pas ruchu , bez wjeżdżania na niego
_________________ Czerwone jeżdżą szybciej
Ostatnio zmieniony przez EBmazur 2022-11-20, 10:05, w całości zmieniany 2 razy
Nie wiem czy zauważyłeś, zawracając też zmieniasz pas ruchu. W omawianym przypadku pojazd B nie wie czy A zawraca czy skręca w lewo. I zwróć uwagę że nic to nie zmienia. Tak czy tak pojazd B ma pierwszeństwo.
EBmazur napisał/a:
Zawracając można też mieć kogoś z lewej strony i przecinać jego pas ruchu , bez wjeżdżania na niego
To raczej tyczy się większych aut, które mają duży promień skrętu. A wtedy nie ma chyba idioty który zawracając w lewo z prawego pasa twierdziłby że ma pierwszeństwo przed tymi z lewej.
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Ostatnio zmieniony przez Hiszpan_JS 2022-11-20, 13:31, w całości zmieniany 1 raz
Zbigniew Drexler, ekspert z zakresu prawa o ruchu drogowym, autor książek
Data publikacji: 23 lipca 2014, 14:44
Natomiast cała odpowiedź Drexlera wskazuje że sytuacja jest pokręcona:
Cytat:
zgodnie z obecną regulacją - kierujący pojazdem zawracającym ma pierwszeństwo wobec pojazdu B, który może skręcać w prawo (jak pokazano) lub jechać prosto, natomiast znajdujący się w tym samym miejscu kierujący pojazdem skręcającym w lewo, musi ustąpić pojazdowi B. Czy można wymagać, aby w takich warunkach, kierujący pojazdem B orientował się czy pojazd symbolizowany literą A, jest pojazdem zawracającym, czy skręcającym w lewo jadąc (z dołu) z kierunku przeciwnego?
Zbigniew Drexler,
A tutaj podpowiedź Dobrowolskiego - krytyka Drexlera:
Cytat:
(...)Zawracający na drodze z pierwszeństwem, tak jak zmieniający kierunek jazdy w lewo, nie ma pierwszeństwa przed jadącym z kierunku przeciwnego(...) [wjeżdżającego na krzyżówkę z drogi podporządkowanej - eio]
Opracował Ryszard Roman Dobrowolski
Opracowanie jest recenzją
książki Zbigniewa Drexlera
Przepisy ruchu drogowego wydawanej przez WKŁ, a następnie Przepisy ruchu drogowego z ilustrowanym komentarzem wydawanej przez Grupę IMAGE z Warszawy.
WTOREK, 3 MARCA 2020
Zalecam przeczytać całą odpowiedź - link: http://mrerdek1.blogspot....odze-z.html?m=1
Warto przeczytać całą odpowiedź Dobrowolskiego i zapomnieć o interpretacjach Drexlera. Drexlera zacytowałem wczesniej, by wskazać źródło problemow interpretacyjnych nowych uregulowań.
Ostatnio zmieniony przez eio 2022-11-20, 14:27, w całości zmieniany 4 razy
Hiszpan_JSSkręcając na skrzyżowaniu też zmieniasz pas ruchu - czy stosujesz się wtedy do Art. 22.4 czy też do Art. 25. 1 PoRD. Dla mnie odpowiedź jest prosta- gdzie zawracasz takie stosujesz przepisy.
Nie. Nie zastanawiam się jaki wtedy paragraf będzie odpowiedni. A ty stajesz przed skrzyżowaniem i sprawdzasz jaki paragraf będzie pasował do sytuacji?
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Nie. Nie zastanawiam się jaki wtedy paragraf będzie odpowiedni. A ty stajesz przed skrzyżowaniem i sprawdzasz jaki paragraf będzie pasował do sytuacji?
Nie zastanawiam się - stosuję . W dodatku w PoRD nie ma paragrafów
ps. pomijam już, że auto zawracające nie zachowało swojego pasa ruchu.
ps2. Tak samo jak poprzednio ruszyłem spod strzałki upewniwszy się, że mogę wjechać, jak widać na filmie kilka aut przez zawracającym normalnie skręca w lewo. Zawracający wyraził chęć zawracania jak już byłem na skrzyżowaniu
ps. pomijam już, że auto zawracające nie zachowało swojego pasa ruchu.
Nie trzeba tego pomijać: skoro zawracając w dodatku zmienił pas -- czyli wjeżdżał na ten, na który wjeżdżałeś też Ty -- to kłania się art. 22 ust. 4 pord:
Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać (...) oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
Czajo, wjeżdżasz na skrzyzowanie na czerwonym, strzałka pozwala Ci wjechać tylko warunkowo. Czyli musisz ustapić pierszeństwa wszystkim, dla których ruch jest otwarty. Jezeli zawracający ma swiatło zielone, to ma pierszeństwo. W 26 sek. nagrania widać że gość zawraca, a Ty jesteś jeszcze daleko od skrzyzowania wiec masz czas na reakcje.
ps. na zielonej strzałce powinieneś się zatrzymać - wolno sie niezatrzymywać ale to opcja dodatkowo płatna
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 892 Skąd: EL
Wysłany: 2023-02-04, 10:27
Czajo napisał/a:
ps2. Tak samo jak poprzednio ruszyłem spod strzałki upewniwszy się, że mogę wjechać, jak widać na filmie kilka aut przez zawracającym normalnie skręca w lewo. Zawracający wyraził chęć zawracania jak już byłem na skrzyżowaniu
1. Nie wiem czy dobrze znalazłem kierunki - wg nich sprawdzałem znaki drogowe przed krzyżówkami poprzez google street. Oznaczenia dróg DW527 i DK51 na google mapie są dla mnie mylące. Nie widziałem świateł kierunkowych po stronie zawracającego (podejrzewam, że gdyby były, to zielona strzałka dla ruchu poprzecznego byłaby wyłączona). Wniosek: zawracający nie miał pierwszeństwa. Więcej tutaj: http://www.daciaklub.pl/f...hlight=#1837496 (interpretacje Drexlera wyrzucić do kosza; zalecam przeczytać cały tekst Dobrowolskiego z rysunkami sytuacyjnymi). Nie warto walczyć o swoje pierwszeństwo na krzyżówce. Inny przepis (nie chcę go teraz szukać) wskazuje, że jeśli mogłeś uniknąć kolizji, to powinieneś jej uniknąć.
2. Nie zatrzymałeś się na czerwonym z zieloną strzałką warunkową.
edit:
3. Tutaj: https://autokult.pl/zielona-strzalka-warunkowa-a-zawracanie-na-skrzyzowaniu-kto-ma-pierwszenstwo,6809463786043521a wniosek autora jest sprzeczny z moim 1. punktem odpowiedzi. Podaję jego przykład, by każdy mógł się wypowiedzieć. Jestem ciekaw rozwiązania. Ja widzę to tak: zawracający na zielonym świetle S-1 ma prawo na wjazd za sygnalizator (pod pewnymi warunkami), musi ustąpić innym uczestnikom z pierwszeństwem ruchu jadącym znaprzeciwka, jeżeli zawracający przetnie ich kierunek jazdy... Przeglądając powtórnie film zobaczyłem, że ruch do jazdy na zielonym S-1 (dla zawracającego) jest wahadłowy - najpierw zielone mają auta znaprzeciwka (względem zawracającego) do jazdy na wprost i skręcających, a później zielone mają z przeciwnego kierunku (wtedy pojawia się zielona strzałka warunkowa w prawo dla drogi poprzecznej z autem autora filmu). Czyli zawracający nie musi ustępować kierowcom jadącym znaprzeciwka, bo ich nie ma wtedy na krzyżówce. Pytanie - jak interpretować sytuację na krzyżówce ustawioną przez zarządcę dróg? Czy zawracający musi ustąpić pierwszeństwa autorowi filmu wjeżdżającemu z zielonej strzałki, czy ma przed nim pierwszeństwo? Czy zarządca dróg dobrze przemyślał sprawę i zinterpretował przepisy drogowe? W wielu innych przypadkach - podobnych sytuacjach w Łodzi - zielona strzałka warunkowa jest wtedy wyłączona. Zawracający na zielonym S-1 nie zawraca sobie wtedy głowy wjeżdżającymi autami z poprzecznej drogi na zielonej strzałce.
4. Z PoRD (link ISAP z dn. 04.02.2013) zniknęły artykuły 87-99. Brak przepisów o S-1. Czy coś przegapiłem?
Ostatnio zmieniony przez eio 2023-02-04, 11:17, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 892 Skąd: EL
Wysłany: 2023-02-04, 12:07
Ad 4. Zapomniałem, że te przepisy są w Rozpoorządzeniu, a w nim:
Cytat:
§ 97. 1. Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).
2. Przepisy § 95 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do sygnałów nadawanych przez sygnalizator kierunkowy S-3.
3. Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Z punktu 3. - kiedy jest zielone kierunkowe do skrętu w lewo i zawracania, to strzałka zielona (S-2) dla ruchu z drogi poprzecznej jest wyłączona (powinna być). W opisanym przypadku na krzyżówce zamiast S-3 zarządca dróg zastosował ogólny S-1 i nie wyłączył strzałki zielonej z poprzecznej drogi.
Inny przepis (nie chcę go teraz szukać) wskazuje, że jeśli mogłeś uniknąć kolizji, to powinieneś jej uniknąć.
art. 3 ust. 1 pord
Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.
Po mojemu nie kłania się - przepis nie ma zastosowania dla skręcania/zawracania na skrzyżowaniu. Sprawa nie jest zbyt dobrze uregulowana przepisami ( a starzy Górale pamiętają, że "stary "kodeks drogowy nakazywał ustąpienie pierwszeństwa wszystkim przy zawracaniu).
Są dwie szkoły:
1. Pierwszeństwo ustala się przed skrzyżowaniem - więc zawracający miałby w opisanym przypadku pierwszeństwo.
2. Pojazd przed zawróceniem , po wykonaniu "pierwszego skrętu" jest w ciągu drogi pozbawionej pierwszeństwa przejazdu.
Cytat:
eio
Z PoRD (link ISAP z dn. 04.02.2013) zniknęły artykuły 87-99. Brak przepisów o S-1
nie przegapiłeś, czyli :"DZIAŁ IV
Bezpieczeństwo ruchu drogowego
Rozdział 1
(uchylony)
Sygnalizatory są opisane w rozporządzeniu o znakach i sygnałach
Po mojemu nie kłania się - przepis nie ma zastosowania dla skręcania/zawracania na skrzyżowaniu. (...)
1. Pierwszeństwo ustala się przed skrzyżowaniem - więc zawracający miałby w opisanym przypadku pierwszeństwo.
2. Pojazd przed zawróceniem , po wykonaniu "pierwszego skrętu" jest w ciągu drogi pozbawionej pierwszeństwa przejazdu.
Po pierwsze jeśli jedziesz po skosie od lewego pasa do prawego, to zmieniasz pas, niezależnie od tego czy jest to na skrzyżowaniu czy po zawracaniu -- przecież nie jest tak, że skoro ja zakręcałem/zawracałem, to mogę wjechać na dowolny pas, nie patrząc na to co się na nim dzieje (czy nie jedzie już nim inne auto).
Po drugie zmiana pasa zawsze następuje "tu i teraz" i nie ma żadnego "ustalania pierwszeństwa przed skrzyżowaniem" (nb. w tym przypadku zmiana nastąpiła za skrzyżowaniem, więc na sytuację nie ma wpływu ew. naruszenie "warunkowej strzałki").
Co do zmiany pasa ruchu na skrzyżowaniu - jadąc drogą z pierwszeństwem i skręcając wjeżdżasz przecież na pas ruchu , który jest kontynuacją pasa dla drogi poprzecznej( będącej podporządkowaną ) . Nie można wtedy przecież stosować się do art 22 PoRD ,zachodziłaby sprzeczność ze znakiem D-1.
Manewr zawracania na nagraniu miał miejsce w obrębie skrzyżowania.
Co do zmiany pasa ruchu na skrzyżowaniu - jadąc drogą z pierwszeństwem i skręcając wjeżdżasz przecież na pas ruchu , który jest kontynuacją pasa dla drogi poprzecznej( będącej podporządkowaną ) . Nie można wtedy przecież stosować się do art 22 PoRD ,zachodziłaby sprzeczność ze znakiem D-1.
Od tego jest hierarchia dyrektyw ruchu drogowego (art. 5 pord):
- jeśli znak drogowy nakazuje coś innego, niż przepis -- stosujesz się do znaku;
- jeśli znak nakazuje coś innego, niż sygnał świetlny -- stosujesz się do sygnalizacji.
Zatem:
- ogólnie na skrzyżowaniu zawsze ustępujesz temu, kto jedzie z prawej -- chyba że znak pokazuje coś innego -- chyba że sygnalizacja pokazuje coś innego;
- jeśli zmieniasz pas ruchu, to zawsze ustępujesz pojazdowi, który już nim jedzie (lub wjeżdża z prawej).
IMHO na filmie była taka sytuacja, że tamten kierowca po nawrotce zajął jakiś tam pas, a dopiero następnie zaczął zjeżdżać do prawego, na który z prawej wjeżdżał filmujący.
Oczywiście można się spierać na ile to było jeszcze skrzyżowanie, na ile filmujący wcześniej naruszył obowiązek zatrzymania się i ustąpienia miejsca -- ale to są aspekty na tyle detaliczne, że w razie kolizji byłoby współsprawstwo, oparte już choćby na naruszeniu wymogu zachowania szczególnej ostrożności przez obu kierowców: na skrzyżowaniu, przy zmianie pasa, na naruszeniu obowiązku unikania działań, które mogą zagrozić bezpieczeństwu w ruchu -- a w ostateczności na naruszeniu zasady ograniczonego zaufania.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum