Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: Marcin
2008-01-11, 22:01
Hamowanie z ABS
Autor Wiadomość
Osa_Sandero 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1,0 + LPG
Rocznik: 2021
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 30 Gru 2021
Posty: 79
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Wysłany: 2023-03-26, 11:51   

Nie czytałem całego wątku, tylko kilka postów, ale wydaje mi się, że nie bardzo co niektórzy wiedzą do czego służy ABS.
On nie ma skracać drogi hamowania i naturalne jest, że często ją wydłuża. System ten służy do tego, aby nie wpaść w niekontrolowany poślizg, co jest znacznie bardziej niebezpieczne niż wydłużona droga hamowania. Do skrócenia drogi hamowania najlepsze jest zachowanie "bezpiecznej" prędkości.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3509
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2023-03-26, 19:18   

I to jest podsumowanie 18 stron wątku, nic dodać, nic ująć.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 603
Skąd: Mazury
Wysłany: 2023-03-26, 19:57   

eplus napisał/a:
I to jest podsumowanie 18 stron wątku, nic dodać, nic ująć.

Podobne opinie już się tu pojawiały. Dodam tylko , że zarówno z ABS-esm jak i bez niego trzeba się nauczyć awaryjnego hamowania.
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1150
Skąd: Kępno
Wysłany: 2023-03-26, 20:21   

Osa_Sandero napisał/a:
najlepsze jest zachowanie "bezpiecznej" prędkości.

Najlepiej w połączeniu z zachowanie dystansu adekwatnego do warunków i prędkości.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 847
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2023-03-26, 20:27   

Wszystkie te powyższe słuszne uwagi może zrozumieć tylko ten kto nie ma wyjętych bezpieczników w mózgu.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 606
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-03-28, 02:04   

https://austonhensley.wordpress.com/2012/12/26/why-abs-is-dangerous-and-how-to-disable-it/comment-page-1/
 
Henry 



Marka: Dacia
Model: Duster 4wd
Silnik: 1.3 TCe
Rocznik: 2022
Wersja: Prestige
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2021
Posty: 71
Skąd: Warmia
Wysłany: 2023-03-28, 07:25   

Ale takich bzdur to nie wrzucaj...
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 606
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-03-28, 18:29   

Ale przeczytałeś cały artykuł i komentarze, czy tylko tytuł?
Z którą konkretnie tezą się nie zgadzasz?
Autor wyraźnie mówi o zaletach i wadach ABS-u. Bo chyba nie twierdzisz, że ABS ma same zalety?
W komentarzach też są różne punkty widzenia, różni kierowcy dzielą się swoimi doświadczeniami (także negatywnymi) podczas korzystania z hamulców wyposażonych w ABS np. w ciężkich, zimowych warunkach (a w niektórych częściach świata to znaczna część roku).
Z ABS-em jest trochę tak jak ze szczepionką na słusznie minionego wirusa. Niektórzy chcieli nią uraczyć wszystkich bez wyjątków, nie patrząc na podstawową zasadę medycyny, czyli: "Po pierwsze - nie szkodzić". Jak każdy lek czy preparat, ABS ma swoje skutki niepożądane. I nie dla każdego rachunek zysków i strat wychodzi identycznie. Każdy powinien mieć możliwość wyboru, w oparciu o własne rozeznanie, doświadczenie, umiejętności, warunki w jakich jeździ. Ale niestety wszystkich nas uraczono tym jednakowo, bo jacyś urzędnicy tak zdecydowali. Czasem lekarstwo może być groźniejsze niż choroba i czasem może wręcz zabić (nie tyko może, ale nawet to robi).
Tu nie ma prostych odpowiedzi, temat ten nigdy nie będzie wyczerpany i gadanie o jakichś podsumowaniach jednym zdaniem to oznaka całkowitej ignorancji.
Ostatnio zmieniony przez velomar 2023-03-28, 18:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
Henry 



Marka: Dacia
Model: Duster 4wd
Silnik: 1.3 TCe
Rocznik: 2022
Wersja: Prestige
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2021
Posty: 71
Skąd: Warmia
Wysłany: 2023-03-29, 17:51   

Autor podkreśla tylko wymyślone wady i wyciąga jakąś anegdotkę z zaspą w którą wpadł rzekomo przez ABS. To jeszcze głupsze niż wyciąganie bardzo specyficznych przypadków jak µ-split i twierdzenie że przez tak jednostkowe przypadki lepiej w ogóle wyłączyć ABS.
Oczywiście że należy wiedzieć kiedy ABS działa gorzej - i wtedy jeździć ostrożniej. To jest podsumowanie.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 606
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-04-01, 12:38   

And in cases of limited traction such as snow, ice, and mud – ABS is actually detrimental to your safety, as it significantly (and needlessly) increases stopping distance. In snow or mud, a locked up wheel will dig into the snow – and provide considerable stopping power. If ABS prevents the wheel from locking in this case, almost no braking will occur.
To nie są wymyślone wady, tylko naturalne wady ABS-u wynikające z jego działania, a zjawisko tworzenia klina przed zablokowanymi kołami na luźnej nawierzchni (np. gruba warstwa świeżego śniegu, szuter) jest powszechnie uznane i wiedzą o tym nawet sami producenci. W niektórych samochodach (ale bardzo rzadko) jest nawet opcja Off-Road ABS, czyli inny program obsługujący ten system, pozwalający na zwiększenie stopnia poślizgu (lub nawet na dłuższe zablokowania koła). Pokazywałem przykład z VW Amarokiem, ale przypomnę.
https://www.youtube.com/watch?v=yBOvOmsnYn4
No i teraz postaw się w sytuacji kogoś, kto żyje w rejonie, gdzie prawdziwa zima trwa kilka miesięcy i często występuje grząski śnieg. To, że przeważająca większość samochodów nie ma różnych trybów pracy układu ABS czy choćby możliwości jego legalnego odłączenia jest zbrodnią.
Ja w pełni rozumiem ludzi, którzy wyciągają wtedy bezpieczniki, bo po prostu nie chcą zginąć.
Zjazd ze stromego zbocza, a na dole znak STOP i pulsujący wciąż ABS prawie bez żadnego efektu hamowania to koszmar.
Ostatnio zmieniony przez velomar 2023-04-01, 12:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 847
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2023-04-01, 13:47   

velomar napisał/a:
To, że przeważająca większość samochodów nie ma różnych trybów pracy układu ABS czy choćby możliwości jego legalnego odłączenia jest zbrodnią.
Ja w pełni rozumiem ludzi, którzy wyciągają wtedy bezpieczniki, bo po prostu nie chcą zginąć.
Zjazd ze stromego zbocza, a na dole znak STOP i pulsujący wciąż ABS prawie bez żadnego efektu hamowania to koszmar.

To nie jest zbrodnią ani koszmarem że takie samochody istnieją tylko ludzie mieszkający w takich miejscach i kupujący takie samochody jak Sandero i im podobne żeby tam z nich korzystać to IDIOCI :!:
Ostatnio zmieniony przez Black Dusty 2023-04-01, 13:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 606
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-04-02, 00:14   

W Polsce od 2006 roku wszystkie samochody mają w standardzie obowiązkowy ABS i w ilu procentach da się go wyłączyć? Znasz takie? Sandero niczym się tu nie różni.
Zresztą, co ma do rzeczy Sandero? Rozmawiamy o hamowaniu samochodem wyposażonym w ABS. Brak możliwości zablokowania kół (czyli nieodłączna cecha standardowego ABS-u) w pewnych warunkach (w zimie, takiej prawdziwej, bardzo częstych) będzie powodował znaczne wydłużenie drogi hamowania.

Na szutrze wyniki też są gorsze z ABS-em niż bez.
https://trid.trb.org/view/512305
https://www.google.pl/url...SsjA0KMHLbCRWch
CONCLUSIONS
Comparative brake testing of specifc vehicles on a
gravel surthce shows significant performance differences
with ABS on and off. Averaged G-analyst deceleration
values with ABS deactivated range between 0.59 and 0.66
g while values with ABS activated range from 0.37 to
0.52 g. This translates into increased stopping distances
for one test vehicle of up to 60%. The highest value with
ABS activated, 0.52 g, was from test vehicle 4 which had
rear wheel only ABS.
The AFJS control logic of the test vehicles does not
utilize the potential maximum deceleration rate which
locked wheels may achieve on gravel. It should be noted
that no appreciable vehicle rotation occurred with the
ABS deactivated even at speeds up to 77 km/h.
Further refinement in ABS should consider a ‘best
method’ braking approach
which could include wheel
lock up on some surfaces.
Ostatnio zmieniony przez velomar 2023-04-02, 01:05, w całości zmieniany 4 razy  
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 606
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-04-02, 01:22   

https://www.iasj.net/iasj...d5fc75cf7798c89
Finally, test results indicate that the use of ABS has adverse effects on the brake
stopping distance. At 100 km/h the stopping distance increased by 6.7% and 11.3% on
asphalt and earth roads respectively as a result of using ABS
.
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 888
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-04-02, 08:47   

Cytujesz materiały z końca 20 wieku, a później "Bagdad 2012"? Ja też pamiętam, że chciałem mieć Nokię 6150, a później miałem HTC Wildfire / Buzz, ale jakie ma to dziś znaczenie -- oprócz tego, że jak ktoś lubi sobie potrollować, to kij się zawsze znajdzie?
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 606
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-04-02, 23:01   

No to znajdź mi nowsze.
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 888
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-04-03, 08:58   

velomar napisał/a:
No to znajdź mi nowsze.


No właśnie... ;-)
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 847
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2023-04-03, 10:52   

velomar napisał/a:
No to znajdź mi nowsze.

Nowszych nie ma bo Ci co to pisali nie żyją, nie ominęli przeszkód bo mieli wyjęte bezpieczniki, czy też nie potrafili się dostosować i wyginęli jak dinozaury.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 606
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-09-27, 02:12   

https://www.youtube.com/w...5GQazmwU&t=267s
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-11-15, 12:11   

1. Dane może i nowsze, ale auto stare z jeszcze starszym ABSem.
2. Nawierzchnia szutrowa, na każdej nawierzchni która nie jest spójna ABS wydłuża drogę hamowania. Ciekawe dlaczego nie zrobił testu na asfalcie?
3. Brakuje testu na łuku/z omijaniem przeszkody, z "łapaniem koła pobocza" itp, a nie tylko w idealnej modelowej sytuacji jednorodna nawierzchnia po prostej. Hamowanie awaryjne po prostej to tylko bardzo szczególny przypadek. Jak sobie odpowiednio ustawimy test to taki wynik otrzymamy jaki nam odpowiada.

Przejechałem trochę km autami bez ABS i z ABS. Znam zalety posiadania i braku.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 606
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-11-16, 14:08   

Ciekawe dlaczego nie zrobił testu na asfalcie?
Robił kiedyś test na asfalcie, tylko innym samochodem i z pomiarem czasu zatrzymania, a nie drogi. To nie do końca to samo, bo droga hamowania powiązana jest z czasem w sposób trudny do ustalenia. Może być np. tak, że samochód hamuje z dużym opóźnieniem najpierw, gdy prędkość jest duża, a pod koniec to opóźnienie się zmniejsza, ale z małą prędkością samochód w tym samym czasie pokona znacznie mniejszą drogę niż z dużą. A może być i na odwrót (przy takim samym łącznym czasie hamowania).
W każdym razie jest jeszcze taka kwestia, że samochód z odłączonym ABS-em (poprzez wyjęcie bezpiecznika) to nie to samo co samochód w układem hamulcowym od razu zaprojektowanym do pracy bez ABS-u (pisałem już o tym na poprzedniej stronie). Dlatego w takich porównaniach hamowanie bez ABS-u nigdy nie pokazuje całych możliwości hamulców bez ABS-u.
https://www.youtube.com/w...LMp4MUJU&t=108s
Przejechałem trochę km autami bez ABS i z ABS. Znam zalety posiadania i braku.
No i którą opcję wolisz?
Które hamulce według Ciebie dają lepsze, bardziej bezpośrednie wyczucie nawierzchni?
Ostatnio zmieniony przez velomar 2023-11-16, 14:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-11-20, 10:58   

Wolę opcję z ABS, jeżdżę różnymi drogami, i staram się na tyle przewidywać, aby nie hamować na granicy przyczepności, a w momencie kiedy mi coś takiego się zdarzy to znaczy że popełniłem błąd. Błędy lubią chodzić parami, a błąd przy hamowaniu bez ABS może być kosztowniejszy ( nie tylko z PLN) niż nie do hamowanie z powodu używania ABS.

Najlepsze wyczucie nawierzchni miałem w tico - bezpośredni układ kierowniczy (zero wspomagania), każde nierówności i faktura nawierzchni przenoszone na kierownicę i "dupę" - odczucia z jazdy bardziej przypominające jazdę kartem niż "prawdziwym autem" ;-) zwłaszcza przy przesiadce z większego na mniejszy, odwrotnie już tak to nie działa. Pomimo lepszego czucia hamulców i kierownicy wolę auta z ABS i wspomaganiem.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 847
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2023-11-20, 11:44   

damiaszek napisał/a:
Wolę opcję z ABS, jeżdżę różnymi drogami, i staram się na tyle przewidywać, aby nie hamować na granicy przyczepności, a w momencie kiedy mi coś takiego się zdarzy to znaczy że popełniłem błąd.

To jest właśnie sedno sprawy, ten komu przeszkadza ABS zwyczajnie nie potrafi jeździć :!:
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 606
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-11-20, 16:03   

Black Dusty, powtarzając tą brednię tylko udowadniasz, że nie masz zielonego pojęcia o działaniu systemu ABS, fizyce i zwyczajnie nie potrafisz jeździć.
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 888
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-11-21, 09:44   

velomar napisał/a:
Black Dusty, powtarzając tą brednię tylko udowadniasz, że nie masz zielonego pojęcia o działaniu systemu ABS, fizyce i zwyczajnie nie potrafisz jeździć.


Biorąc pod uwagę, że jeździsz zawrotne 5 tys. km rocznie, przeciętnie z prędkością 30 km/h -- jesteś idealnie miarodajnym teoretykiem w kwestii prowadzenia jakichkolwiek pojazdów ;-)
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 606
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-11-21, 14:01   

A potrafisz coś napisać bez złośliwości? Ty i Black Dusty? I merytorycznie?
Kto tu jest prawdziwym trollem?
Kilkanaście stron wątku, a wasze poszczekiwanie można spokojnie wyrzucić i wątek nic na tym nie straci.
Można przejechać w godzinę 140 km po pustej autostradzie praktycznie bez hamowania, albo w tym samym czasie 30 km w ruchliwym mieście. Kto częściej będzie korzystał z hamulca?
Tylko nie mów mi, że przecież w mieście cały czas można hamować tylko silnikiem. Można, tylko że wtedy prędkość średnia będzie jeszcze mniejsza, bo jeśli nie można zbytnio zwiększyć dopuszczalnej prędkości maksymalnej, a chce się osiągnąć w miarę krótki czas przejazdu, to dynamiczna jazda polega na szybkim rozpędzaniu i szybkim, intensywnym hamowaniu.
A jeśli pan tego nie rozumiesz, panie mądralo, to jesteś pan zwyczajny głąb i należy się "pała" z matematyki i fizyki.
Ostatnio zmieniony przez velomar 2023-11-21, 14:06, w całości zmieniany 3 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne