Wysłany: 2009-03-02, 11:31 Dacia Duster - koncept ujawniony!
Na konferencji prasowej w Genewie, przed otwarciem mającego się w tym mieście odbyć salonu samochodowego, koncern Dacia ujawnił sławetny już koncept: Dacię Duster (znany do tej pory jako ZEntry).
długość: 4250 mm
szerokość: 1640 mm (Błąd?). (Prawdopodobnie).
wysokość: 1495 mm
rozstaw osi: 2804 mm
rozstaw kół przednich: 1637 mm
rozstaw kół tylnych: 1640
waga własna: 1300 kg
pojemność bagażnika: 470 L
opony: 245/35 ZR21
typ silnika: dCi
moc maksymalna: 105 KM (77 kW)
maksymalny moment obrotowy: 240 Nm przy 2000 obr./min
przyśpieszenie do 100 km/godz: 9.6 s
zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 5.3 L/100km
emisja CO2 w cyklu mieszanym: 139g/km
skrzynia biegów: 6+1
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-03-02, 12:02
Bardzo, bardzo. Nieźle im to wyszło.
Jedyne co mnie zastanawia to uparte dążenie projektantów do braku słupka środkowego.
Może mi ktoś wytłumaczyć czemu ma to służyć, ani to praktyczne, ani ładne (kurołapacze z syreny) a i sztywność kabiny (bezpieczeństwo) zachwiana.
Mnie się podoba (: - także brak słupka środkowego. To bardzo praktyczne (i przede wszystkim: fotogeniczne (; ) rozwiązanie - ma się świetny dostęp do kabiny. Przy współczesnych materiałach nie musi wpływać na bezpieczeństwo - a wytrzymałość konstrukcji rekompensuje się także po prostu inną budową drzwi. Tyle że to rozwiązanie drogie, więc do produkcji popularnej raczej nie trafia.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-03-02, 14:17
laisar napisał/a:
rozwiązanie - ma się świetny dostęp do kabiny.
Hmm, jak wsiada jedna osoba to tak, ale jak dwie to się robi tłok do jednego otworu, nie chcę już nawet pomyśleć jak się wsiada do tyłu przy blisko zaparkowanym aucie.
Nikt mnie nie przekona do praktyczności tego rozwiązania (poza dobrym rosole).
Jeśli otwór jest odpowiednio duży (a wydaje się, że jest), a drzwi otwierają się wystarczająco szeroko (j.w.), to wszystko jedno, czy drzwi otwierają się w te czy we wte - kto się ma zmieścić, to się zmieści, nawet jeśli będzie to robił w kolejce. Czyli dokładnie tak samo jak na ciasnym parkingu - też się trzeba przepuszczać, żeby w ogóle dojść do drzwi...
A że każde rozwiązanie ma swoje dobre i złe strony, to chyba oczywista oczywistość (;
Hmm, ciekawy vehicul ;)
Nawet mi się podoba
Tylko:
- co z widocznoscią do tyłu
-jak się otwiera kufer.
Koleżanki i Koledzy:
przyjdzie Pan Księgowy (nie uwłaczając )
i wyrówna: tj przywróci normalność
zamiast LED H4, "szklany dach" za dopłatą, alufelgi też
Już zaczynami odkładać do świnki-skarbonki
.... i pomyśleć, że Roomster szokował
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-03-02, 23:18, w całości zmieniany 1 raz
Samochód całkiem, całkiem.
Tylko te tylne boki są jakieś takie entyaerodynamiczne, nie wiem co to ma być, wloty powietrza do bagażnika ? Poza tym w lusterku wstecznym widać będzie pewnie tyle co w MCV z trzecim rzędem siedzeń.
Też jestem zdania, że niemal nic z niego nie zostanie gdy trzeba będzie ustawiać linię produkcyjną :)
Tylko te tylne boki są jakieś takie entyaerodynamiczne, nie wiem co to ma być, wloty powietrza do bagażnika ?
Wcale nie koniecznie takie antyaerodynamiczne - podobnie zresztą jak np dyfuzory na dachu tego ekstra eko-Logana... Po prostu w tej dziedzinie niektóre rozwiązania faktycznie są sprzeczne z intuicją [:
Cytat:
Poza tym w lusterku wstecznym widać będzie pewnie tyle co w MCV z trzecim rzędem siedzeń.
Dlaczego? Autko jest nie za długie, a tył ma przecież ładnie przeszklony, trochę a la Citroen C4 copue. Choć oczywiście do widoczności np traktora wiele mu brakuje... (;
Cytat:
Też jestem zdania, że niemal nic z niego nie zostanie gdy trzeba będzie ustawiać linię produkcyjną :)
Ale o czym Wy wszyscy gadacie? Jaka linia produkcyjna, jacy księgowi?! Toż to jest przecież pojazd koncepcyjny - nikt nigdy nie projektował go z myślą o produkcji... Jak to napisał Piotrres w temacie obok: to jest jedynie "Demonstrator Technologii" - i Wyglądu, można by jeszcze dodać. Zgodnie z oficjalnymi wypowiedziami możemy co najwyżej liczyć, że w przyszłości jakieś elementy stylistyczne nawiązujące do Dustera mogą się pojawić się w innych modelach Dacii.
Ogólnie - to taka bardzo zaawansowana reklama wizualna: "Patrzcie, co nawet Dacia może zrobić!" (;
Ciekawe: długość jak sedana: 4250, rozstaw osi nieco większy.
Położenie lusterek bocznych cokolwiek dziwne.
Co do drzwi z prawej: to jestem jak najbardziej za: rower(y), narty, teleskop...
Mój kolega z pracy zauwazył, że przynajmniej pasażerowie nie wysiadą pod nadjeżdżające auto (dot. zwłaszcza dzieci) Mam nadzieję, że fotel kierowcy się składa i umożliwia wysiadanie jak w 3 drzwiowcu. Względy bezpieczeństwa.
A poza tym czy auto musi być symetryczne ?
Ciekaw jestem jak bedzie wygladał pojazd seryjny na bazie tego konceptu. O ile powstanie
Generalnie podoba mi się, ten samochód Spielberga [/list]
@ laisar:
Cytat:
Wcale nie koniecznie takie antyaerodynamiczne - podobnie zresztą jak np dyfuzory na dachu tego ekstra eko-Logana.
Na początku myslałem, że to błąd renderowania, ale nie: to jest rodzaj bocznych slotów (po polsku: skrzeli) ograniczających obszar oderwania za autem. Nie jest to sprzeczne z intuicją (zwłaszcza moją ) a raczej z doświadczenia codziennego ("Nikt w ten sposób nie lata na Marsa to i wy nie bedziecie robić tego w tel sposób !" )
Mam nadzieję, że coś jednak z tego projektu zostanie. Pamiętacie ?: najpierw była "wypasiona" Dacia "Steppe", a nieco ponadrok później wsalonach był MCV.
Myślę, że autko na bazie "Kurzaczka" miało by swoich zwolenników.
Mam nadzieję, że fotel kierowcy się składa i umożliwia wysiadanie jak w 3 drzwiowcu. Względy bezpieczeństwa.
Żeście się uczepili... Jakie względy bezpieczeństwa?! W koncepcie? Chyba żeby można go było szybko opuścić, jak się na niego stoisko wystawowe przewróci... (; Przecież jeśli to-to gdziekolwiek faktycznie po ulicy jeździ (co wcale nie jest takie oczywiste, bo np filmik może być zrobiony cały komputerowo), to w takiej obstawie, że w przypadku nieszczęścia kierowcę wyciągnęliby ustanawiając nowy rekord świata...
Cytat:
A poza tym czy auto musi być symetryczne ?
"Symetria to piękno głupców" - mawiał jeden mój profesor, ale w przypadku samej bryły nie walory estetyczne są przecież najistotniejsze, a już pod względem praktycznym to w sumie "niezły" pomysł... (;
Natomiast jeśli chodzi o drzwi czy wnętrze - żadna symetria nie jest rzecz jasna potrzebna.
Cytat:
jak bedzie wygladał pojazd seryjny na bazie tego konceptu. O ile powstanie
Raczej nie będzie, bo nie ma takiego planu, żeby powstał - no chyba że podobne entuzjastyczne oceny wpłyną na kogoś w centrali... ((((:
Cytat:
Nie jest to sprzeczne z intuicją (zwłaszcza moją ) a raczej z doświadczenia codziennego
Ty jesteś skrzywiony wykształceniem - osobom, które nie miały przedmiotu pod kryptonimem "mechanika płynów" intuicja (właśnie w sensie "doświadczenia codziennego") mówi to, co powiedziała Mikelemu - że takie rozwiązania są antyaerodynamiczne: "no bo przecież odstaje, to musi przeszkadzać" [: I oczywiście do pewnego stopnia mają rację - no przecież faktycznie przeszkadza, tyle że powoduje również, że w innym miejscu coś przestaje przeszkadzać znacznie bardziej i bilans wychodzi na plus.
Cytat:
Mam nadzieję, że coś jednak z tego projektu zostanie.
P.w. - coś podobno na pewno... Np atrapa? (;
Z kombi sytuacja była jednak trochę inna - to był właśnie od początku projekt MCV-ki, a Steppe było tylko na jej bazie.
Cytat:
Kurzaczka
Właściwie to chyba powinno być "Odkurzacz" albo "Antykurz" albo "Podkurzaczka" ((((((;
Ale faktycznie dość wąska - postawiłbym teorię, że to wynik podporządkowania koncepcji właśnie aerodynamice. No i nikt się tym nie przejął, bo faktyczne właściwości użytkowe takiego auta zawsze ustępują bajerowatości.
A mnie nazwa auta kojarzy się z samobieżnym działkiem przeciwlotniczym M42 Duster
Co do mechaniki płynów, to na studiach zajmowałem się tylko płynami rozweselającymi, bo ja humanista jestem.
Nie zgadzam się też z opinią, że koncept car to jedynie próbka tego, co nasi kreślarze potrafią, bo wiadomo, że zrobienie auta tylko do oglądania żadną filozofią dla koncernów nie jest. Problemy zaczynają się właśnie w momencie w którym trzeba to coś zacząć składać na linii....
Ale chciałbym żeby choć zarys nadwozia przetrwał i był bazą dla jakiegoś fajnego SUVa.
Ale chciałbym żeby choć zarys nadwozia przetrwał i był bazą dla jakiegoś fajnego SUVa.
Howgh !
laisar napisał/a:
Ty jesteś skrzywiony wykształceniem - osobom, które nie miały przedmiotu pod kryptonimem "mechanika płynów" intuicja (właśnie w sensie "doświadczenia codziennego") mówi to, co powiedziała Mikelemu - że takie rozwiązania są antyaerodynamiczne
Jechałem sobie dzisiaj rano do RST, myśli płynęły bez cenzury i... pomyślałem o tym co Mikele uznał za element antyaerodynamiczny
To jest wlot typu NACA (jak gdyby negatyw skrzydła gotyckiego) Wiry przeciwbieżne, które się generują na jego krawędziach "napychaja" powierze do otworu.
.
W YF93A chodziło o to by przepływ przed otworem wlotowym przyhamować, a tutaj a by przyspieszyć, stąd lustrzane odbicie kształtu w Dacii, w porówaniu z zastosaniami lotniczymi
Tym otworem jest krawędź slotu tylnego, zasilającgo w powierzne obszar za ścięciem bagażnika. To rozwiązanie redukuje "base drag" (opór denny, parhdon), jak mawiają balistycy (zewnętrzni) czyli opór ciśnieniowy nadwozia. Gdyby zastosować slot na górze pojazdu, to redukowałby docisk tylnej osi, co jest niekorzystne ("antyspojler" )
Rzecz niekonwencjonalna jeśli chodzi o pojazdy.
Samochód ma wyraźny boat-tailing, również ograniczający opór ciśnieniowy.
Odbywa się to kosztem kufra i kanapy z tyłu, niestety.
Ciekawa sprawa to wysokie połozenie lusterek. Są tam położone tak a nie inaczej aby:
1. Nie zaburzać przepływu przez ww.opisany kanał
2. Przy zerkaniu w lusterko nie tracić kontaktu z tym co przed nami (ważne przy wyprzedzaniu)
3. Utrudnić wyhaczenie lusterkiem o inny pojazd na parkingu
4. Ponieważ auto jest dosć zbieżne ku górze i ma wyraźne przewężenie ku tylowi, takie położenie więc to położenie zwiększa pole widzenia w lusterku.
Poza tym... rzecz przyzwyczajenia.
Jak się porrzyglądać, to widać, że ktoś
włożył w to wiele pracy umysłowej i serca ( op pieniądzach, jako gentleman, tu nie wspomnę ) I jako belfrowi choćby z tych względów szkoda mi by całkowcie został w postaci makiety. Krtku, to takie moje drugie zboczenia zawodowe
P.S. Nie podoba mi się ta "wanna" kierowcy.
P.S.1 A propos "Kurzaczyka", to moja Lolcia (l.5) mówiła tak kiedyś na odkurzacz:-)
________________________________________________________________________
aha i jeszcze jedno:
http://www.wysokieobroty....iaj_debiut.html
dacia_duster_aero.jpg
Plik ściągnięto 309 raz(y) 77,74 KB
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-03-04, 00:40, w całości zmieniany 2 razy
Ale w tym myśliwcu bo bokach kadłuba są najzwyklejsze w świecie wloty zimnego powietrza do turbiny silnika odrzutowego
Dacia Duster takiego chyba nie ma (a może ?).
Kłócić się o przepływ powietrza wokół nadwozia się nie będę, bo się na tym zupełnie nie znam, po prostu na "zdrowy chłopski rozum" wydawało mi się, że takie wloty zawsze są po to, żeby coś chłodzić wpadającym powietrzem, silnik, hamulce, cokolwiek...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum