Marka: Dacia
Model: Logan MCV oraz MCV II
Silnik: 1,6 MPI oraz TCe 90 E-R
Rocznik: 2009 oraz 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Maj 2009 Posty: 196 Skąd: okolice Poznania
Wysłany: 2009-05-19, 22:26 Celowe blokowanie pasa przed zwężeniem jezdni dwupasmowej
Sytuacja często spotykana:
Dwupasmówka, w pewnym miejscu jeden pas kończy się np. z powodu robót drogowych. Przed zwężeniem na pasie, którym jest kontynuacja - kolbiasty korek. Drugim pasem zasuwają ci, którym się śpieszy, wciskając się przed jego końcem na sąsiedni pas. W końcu któryś z grzecznie czekających w kolejce kierowców wkurza się, wjeżdża na pas obok i jadąc ślimaczo, równolegle do jakiegoś pojazdu blokuje przejazd tym niecierpliwym, umożliwiając tym samym szybsze rozładowanie korka.
Muszę przyznać, że widząc taką sytuację mam ambiwalentne odczucia. Stojąc w korku, właściwie cieszę się, że ktoś blokuje tych "bezczelnych". Ale czy blokujący nie łamie przepisów, pozostawiając przed sobą spory kawałek pustego pasa ruchu?
W krajach o ugruntowanej kulturze jazdy, oba pasy byłyby jednakowo obłożone, a kierowcy przy zwężeniu jechali by na "zamek błyskawiczny". Ja mam pomysł na rozwiązanie, choć w pewnym stopniu, tego problemu Nie pamiętam, czy to gdzieś widziałem, czy mi się przyśniło
Wydaje mi się, że jest to złamanie przepisów, bo w ten sposób ktoś blokuje ruch. To taki trochę samosąd - ktoś sam ustala sobie co innym wolno a co nie.
Mnie denerwuje takie "społecznictwo". Są dwa pasy legalne i każdy może wybrać którym chce jechać. Najlepiej by było gdyby jechać dwoma, a potem wszyscy wjeżdżają na tzw. choinkę czy zamek błyskawiczny. Myślę, że to nieco przyśpieszyłoby jazdę.
Dużo lepiej gdyby ci "społecznicy" zajęli się dynamiczną jazdą w korku. Czasem stoi się kilkanaście minut przed jakimiś światłami, a już na skrzyżowaniu kolejne samochody wolno się przetaczają, zwykle w odstępie 50 m od siebie... aż się prosi, żeby nieco docisnąć, co by jak najwięcej aut przejechało w jednym cyklu. Tu jest problem. Zamiast na prostej grzać jak wariat przez miasto albo blokować innych w korku, trzeba sprawnie przejeżdżać przez korkujące się miejsca.
_________________ Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!
www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
Marka: Dacia
Model: Logan MCV oraz MCV II
Silnik: 1,6 MPI oraz TCe 90 E-R
Rocznik: 2009 oraz 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Maj 2009 Posty: 196 Skąd: okolice Poznania
Wysłany: 2009-05-20, 18:34
Beckie napisał/a:
Ano było z tym, że tam chodziło o bezmyślne blokowanie pasa, który się kończył.
Ano. To zupełnie inne sytuacje. Twa tiry jadące "w parze" przez kilkaset metrów - miałem to na co dzień chyba przez dwa lata przebudowy s11. Zgadzam się z kolegą psur, że to pachnie takim samosądem. Byłem nawet świadkiem dużej pyskówki, prawie mordobicia między blokującym a śpieszącym się. Pewnie w KD nie ma odniesienia wprost do takiej sytuacji, ale może koledzy znajdą taki, który da się tu zastosować.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV oraz MCV II
Silnik: 1,6 MPI oraz TCe 90 E-R
Rocznik: 2009 oraz 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Maj 2009 Posty: 196 Skąd: okolice Poznania
Wysłany: 2009-05-20, 20:56
Wox - dla mnie też. Ale u nas niestety nie ma najczęściej zastosowania. "Zamek" ma jednak jedną wadę, zmusza do zachowywania minimalnej prędkości i częstego wyhamowywania, co wpływa na przelotowość takiego zwężenia.
Co wy na to :
Na końcu obu pasów ustawić sygnalizatory (mogą być takie przenośne), 50 lub 100 m odcinek przed zwężeniem ustawić pachołki pomiędzy pasami i puszczać ruch na przemian z obu pasów - w odpowiednich do natężenia ruchu cyklach.
nie widzę w tym złamania przepisów i sam tak robię (chyba że słyszę karetkę etc). Przecież skoro wolno jechać po obydwóch pasach to jadę - nie mogę zjechać na prawy (w końcu jest korek), a prędkość dostosowana do warunków drogowych :) Zresztą nie zbyt wolna jazda może być ukarana, jednak czym się różni moja wolna jazda od tej jadących obok :), albo jedziemy 1 za 1 ale korek ustawia się na całości długości na wszystkich pasach.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV oraz MCV II
Silnik: 1,6 MPI oraz TCe 90 E-R
Rocznik: 2009 oraz 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Maj 2009 Posty: 196 Skąd: okolice Poznania
Wysłany: 2009-05-20, 22:02
wox napisał/a:
Nie sprawdzi się to - większość kierowców nie potrafi dynamicznie (zdroworozsądkowo) ruszać spod świateł.
Odnośnie "zamka" - kojarzę go raczej z płynną jazdą (oczywiście może to być tylko moje spostrzeżenie)
Przecież jadąc "na zamek" każdy musi przyhamować żeby wpuścić kogoś z sąsiedniego pasa (wszyscy jadą w korku "zderzak w zderzak"). Kontrolowanie kolejności jazdy też hamuje ruch.W przypadku świateł, jeśli stanąłeś na czerwonym powiedzmy jako 12, to jest szansa, że jest to twoje ostatnie zatrzymanie. Jak ruszysz, to już jedziesz. Sytuacja trochę podobna (przy zachowaniu proporcji odległości) do sygnalizatorów często stosowanych przy przewężeniach jezdni dwukierunkowej.
"Zamek" ma jednak jedną wadę, zmusza do zachowywania minimalnej prędkości i częstego wyhamowywania, co wpływa na przelotowość takiego zwężenia.
Raczej z winy kierowcow niz zamka... "Wystarczy" jechac z glowa, odstepy robic odpowiednio wczesniej i plynnie wjezdzac. Jak jest korek to i tak nie ma wiekszego znaczenia, ale nie zawsze jest..
Sytuacja Bekiego jest taka sama.. :P
Madra sygnalizacja mogla by pomoc, ale przeciez nie beda wszedzie stawiac swiatel.. (mam nadzieje)
blokowanie pasa to raczej nie jest dostosowanie predkosci do warunkow ruchu :P
Nie mam nic przeciwko organizacji ruchu na zamek, ale zachowanie co niektórych szybkich uważam za cwaniactwo. Odnoszę wrażenie, że nie dorośliśmy do pewnych rozwiązań. W ciągu roku robię około 50.000km po polskich drogach i wiele numerów przeżyłem, jest wielu co wolniutko ruszają spod świateł, albo skręcają w prawo ze środkowego pasa mając do dyspozycji prawy pas do prawoskrętu. Według mnie jak widzę korek w związku ze zwężeniem drogi to uważam, że za wczasu trzeba sobie znaleźć miejsce w kolejce, a nie ciąć do końca i wpychać się na siłę na bezczelnego.
Według mnie jak widzę korek w związku ze zwężeniem drogi to uważam, że za wczasu trzeba sobie znaleźć miejsce w kolejce, a nie ciąć do końca i wpychać się na siłę na bezczelnego.
Według mnie należy grzecznie dojechać do końca pasa, jeśli nie ma luki po drodze, żeby nie blokować tych co za nami i cierpliwie poczekać. A nie wpychać się na bezczelnego. Ja tę metodę stosuję i raczej nie narzekam
Marka: Dacia
Model: Logan Ambiance
Silnik: 1390 cm, 75 KM Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Wrz 2007 Posty: 548 Skąd: Katowice
Wysłany: 2009-05-21, 09:47
Jeśli są roboty drogowe, jeden pas wyłączony z ruchu, to teraz jest już takie oznakowanie, że z daleka widać zmianę organizacji ruchu. Takie sytuacje ćwiczę na co dzień na tzw. "gierkówce" (odcinek od wjazdu na wysokości M1 w Czeladzi do Siewierza). Cały czas coś remontują.
Tylko jak ktoś jedzie samochodem 140-150 km/g, to po co będzie utrudniał sobie życie hamując, zmieniając pas ruchu etc. Zwróćcie uwagę, kto dojeżdża do końca pasa i liczy na życzliwość kierowców (Audi A4, Ford Focus, Ford Mondeo, Opel Vectra, Toyota Avensis, Volkswagen Passat itp.). Bycie kierowca chyba do czegoś zobowiązuje (ocena sytuacji na drodze, przewidywanie konsekwencji własnego zachowania).
Denerwuja mnie kierowcy, którzy na dwupasmówkach jadą sobie ze średnią prędkością 50-60 km/g. Co prawda przepisowo prawym pasem, ale dlaczego tak wolno? 20-30 km/g więcej uczyni z nich demonów prędkości?
_________________ Skoda 105 S (1982-1989), Polonez 1500 SLE (1989-2000), 3×Fiat 126p (19??-2002), czasami pożyczane Daewoo Tico, Skoda Felicia
Wg mnie jak ruch plynny to metoda Marcina, jak korek - Beckiego.
Sie zastanawiam dlaczego robi sie korek jak jest zwezenie i auta sie wleka nawet na dlugim odcinku juz za zwezeniem mimo, ze kawalek dalej juz jest 2-pasmowka i mozna grzac 80 km/h... i dlaczego sie mowi "2-pasmowka" zamiast "2-pasowka" ;)
Marka: Kia
Model: cyd kombi
Silnik: 1.6 a/t
Rocznik: 2008 Pomógł: 1 raz Dołączył: 24 Kwi 2009 Posty: 219 Skąd: Warszawa Bielany
Wysłany: 2009-05-21, 10:16
DUCATI napisał/a:
Jak na 2-pasmowkach to pol biedy...
Wg mnie jak ruch plynny to metoda Marcina, jak korek - Beckiego.
Sie zastanawiam dlaczego robi sie korek jak jest zwezenie i auta sie wleka nawet na dlugim odcinku juz za zwezeniem mimo, ze kawalek dalej juz jest 2-pasmowka i mozna grzac 80 km/h... i dlaczego sie mowi "2-pasmowka" zamiast "2-pasowka" ;)
Bo są dwa PASMA, pod dwa (lub więcej) PASY każdy ....
Borys
podobno to również tygodnik ursynowski :)
w fizyce jeszcze są pasma przewodzenia, wzbronione, walencyjne i Macha.
co do częstotliwości warto by dodać że nie tyle same częstotliwości co ich zakresy :)
tak jak zaznaczył przedmówca, pasmo jest zbiorem pasów. Ogólnie jest to coś w rodzaju "pola" dla fizyk - jak się nie wie jak jakieś zjawisko nazwać to jest to "pole" - elektromagnetyczne, kwantowe teorie pola etc.
Pasmo jest zbiorem, więc dlaczego nie mówić analogicznie do pasma górskiego - pasmo pasowe :)
Marka: Dacia
Model: Logan MCV oraz MCV II
Silnik: 1,6 MPI oraz TCe 90 E-R
Rocznik: 2009 oraz 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Maj 2009 Posty: 196 Skąd: okolice Poznania
Wysłany: 2009-05-21, 21:13
W KD (jestem teraz specjalistą) używany jest termin "droga dwujezdniowa". Pasmo jest określeniem potocznym, powszechnie używanym i zrozumiałym, które odnosi się do jednej z jezdni drogi dwujezdniowej (fajne masło maślane), przeznaczonej do jazdy w jednym kierunku, składającej się z jednego lub więcej pasa ruchu.
Pasmo nie jest okresleniem potocznym i powszechnym, uzywa sie okreslenia PAS.
Cytat:
pasmo drogowe - zbiór pasów drogowych w tym samym kierunku i zwrocie :)
dwupasmówka = droga cztero bądź więcej (w Polsce czasami mniej) pasowa :)
Skoro pasmo to zbior (czyli zakladamy conajmniej 2 pasy) to dwupasmowka musi miec conajmniej 4.
Ja jednak mysle, ze w oklersleniu "dwupasmowka" chodzi jednak o pasy, nie pasma :P
Pasmo gorskie czego jest zbiorem ? A pasmo przenoszenia ? To bardziej przedzial czestotliwosci niz zbior...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum