Wysłany: 2010-10-19, 14:03 Dacia Duster vs Suzuki SX4
Widzę i słyszę, że ludzie mają dylematy co wybrać, a i w prasie pojawiają się coraz częściej porównania. Z uwagi na to, że oczekując na swojego Dustera, przez niemal 3 miesiące jeździłem Suzuki SX4 1.9DDiS (JTD) 4x4 rocznik 2008, napiszę coś od siebie:)
Jazda
Suzuki się nieco lepiej prowadzi, a wynika to z dużo twardszego zawieszenia i nieco precyzyjniejszego układu kierowniczego. Zalety się tutaj jednak kończą, dlatego że twarde zawieszenie wraz z króciutkim rozstawem osi (to w końcu Swift) powoduje że auto podskakuje na nierównościach jak piłka, o jeździe terenowej nie wspominając- jest nie do zniesienia. Zawieszenie nie jest sprężyste i "poddaje się" na krótkich poprzecznych nierównościach. Duster, o ile prowadzi się nieźle (tylne zawieszenie wielowahaczowe - 4x4) to ma całkowitą przewagę nad SX4 w komforcie jazdy. To zasługa niesamowitego mixu zawieszenia Dacia/Nissan z długim skokiem amortyzatorów oraz dużego rozstawu osi (17cm różnicy!).
SX4 nie jest już oferowany z silnikiem 1.9 DDiS więc dla potencjalnego kupującego porównanie nie będzie miarodajne, natomiast była to największa wada tego samochodu. Silnik był głośny, dużo palił (ponad 9l/100 w jeździe miejskiej), skrzynia wyła na najwyższym biegu, co powodowało frustrację na trasie (wysoki ton trudno zagłuszyć radiem). Był natomiast dynamiczny i elastyczny (120KM i 300Nm robi swoje). Dusterem zrobiłem dopiero lekko ponad 1000km, więc zdaję sobie sprawę, że silnik nie osiągnął swoich optymalnych parametrów, natomiast z całą pewnością bije na głowę fiatowskie JTD kulturą pracy i spalaniem (poniżej 8l/100 w mieście, 6.4l/100km Gda-Wawa, 5.6l/100km w spokojnej trasie po Kaszubach). Również skrzynia biegów jest zdecydowanie precyzyjniejsza od tej zastosowanej w Suzuki. To chyba zasługa Nissana bo Renault słynie z naprawdę kiepskich skrzyń biegów. Dynamika Dustera jest tylko nieco gorsza (110KM, 245Nm) od SX4, a to za sprawą trochę niższej masy Dustera. Na koniec należy dodać, że przez „krótką” skrzynię biegów Dacia kończy się w okolicy 160km/h podczas gdy SX4 można spokojnie pomykać 180, a nawet ciut więcej. Aktualnie w miejsce silnika 1.9 oferowany jest fiatowski JTD o poj. 1.6 (90KM) jednak tylko do wersji 2WD, a 2.0 DDiS o mocy 135KM i mom. Obr. 320Nm, który w wersji 4x4 Premium jest jednak sporo droższy niż analogicznego Dustera.
Napęd na 4 koła w obu autach rozwiązany jest podobnie (2WD, Auto, LOCK) i nie widzę dużych różnic w jego działaniu. Jazda w lekkim terenie jest jednak w Dusterze dużo przyjemniejsza, za sprawą tego niesamowitego zawieszenia. Dodam, że w Suzuki było także ESP na bębnowych hamulcach z tyłu- więc Dacia nie jest jedyna.
Wnętrze
Tutaj Suzuki dostaje plusy za ergonomię, bo w Dacii są duże braki (brak temp zew oraz brak automatycznie opuszczanej szyby choćby z lewej strony- rzeczy niezrozumiałe). W ramach przewagi ergonomicznej mieści się również rozmieszczenie przycisków do sterowania poszczególnymi "sprzętami" Design wnętrza również w Suzuki jest ciekawszy, no i rozwiązania jakby nowocześniejsze (mój miał półautomatyczną klimę). Radio wbudowane w deskę zamiast odrzutu z drugiej wojny światowej (Duster) również w Suzuki wygląda o niebo lepiej. Materiałowo jest w obu autach podobnie- morze twardego plastiku z plastikowym sreberkiem w jednym samochodzie (Suzuki) i lakierowanym na wysoki połysk plastikiem w drugim. Duster wygląda natomiast na lepiej zmontowane auto.
Teraz rzecz całkowicie subiektywna - w Dusterze po prostu się lepiej siedzi. Suzuki poprzez swoją "jajowatość" sprawia wrażenia mikrovana, takiego jak np. Daewoo Matiz. Potęgują je okienka z przodu oraz krótkie drzwi kończące się niemal na kolanach kierowcy. Być może z tego powodu SX4 jest wybierany przez kobiety (domysł mój- mojej żonie się nie podobał). Mi się w nim siedziało po prostu źle, fatalne były też fotele, czy raczej krzesła. Duster jest natomiast obszerniejszy, ma więcej miejsca zarówno z przodu jak i z tyłu, oraz dużo większy bagażnik (ponad 100l różnicy). W Suzuki denerwował brak podłokietnika, który można zamówić z pakietu akcesoriów do Dustera- co szczególnie polecam.
Z zakresu bezpieczeństwa SX4, znowu ma przewagę na Dacią, ponieważ posiada kurtynowe poduszki powietrzne, co w Dusterze nie jest w ogóle dostępne. SX4 był również poddany crash-testowi przez Euro-Ncap (****), podczas gdy Duster ma go przejść (podobno) w styczniu.
Z zewnątrz
Sprawa znowu subiektywna. Suzuki próbuje być delikatne i ładne ale terenowe naraz, przez to jest mdłe i byle jakie. Nadwozie jest za krótkie, przez co ma zaburzone proporcje, a przód na siłę udaje koncepcje stylistyczne z poprzedniej generacji BMW serii 5 (tak tak, reflektory). Mi się osobiście kompletnie nie podoba. Dustera ratują właśnie proporcje i krótkie zwisy. Kilka zapożyczeń stylistycznych z Nissana (Xterra/Pathfinder) oraz oryginalny pas przedni powodują że auto po prostu ma charakter. Jeśli Duster ma "wyglądać", konieczny jest pakiet Look i felgi aluminiowe, a z tego co zauważyłem najlepiej prezentują się kolory: biały, czarny i brązowy cajou.
Jakby ktoś miał jeszcze jakieś pytania to piszcie.
Ostatnio zmieniony przez SpikeMike 2010-10-19, 14:05, w całości zmieniany 1 raz
Jeździłem kiedyś Suzukim Wagonem, a teraz czasem zdarza mi się Splashem - i mimo że akurat SX4-a nigdy nie prowadziłem, to po prostu widzę to "oczyma duszy": cały Suzuki...
Aczkolwiek zarzutów o małą dzielność terenową nie ma mu co czynić, bo nie do tego został po prostu zaprojektowany.
Ten DDiS to rzeczywiście JTD w przebraniu???
Natomiast braki Dustera (i reszty Daciek) są bardzo prawdopodobnie zamierzone - na co dobitnie wskazuje np właśnie wycofanie impulsowego otwierania szyb. Za to - jak to w Daćkach (; - jeśli bardzo Ci doskwiera ten dyskomfort, to dość łatwo można mu zaradzić: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1333 (((;
Natomiast braki Dustera (i reszty Daciek) są bardzo prawdopodobnie zamierzone - na co dobitnie wskazuje np właśnie wycofanie impulsowego otwierania szyb.
Przydałyby się kurtyny z tyłu! choćby z dopłatą (byle nie z 4 kpln ) Moja córcia 6,5 wiosen dokonawszy inspekcji DD i przesłuchaniu taty (tata a do czego to jest?) stwierdziła: "...te cztery poduszki to dla dorosłych. A coś dla dzieci?!"
ESP też by nie zawadziło.
Mnie to wygląda że ktoś się tu strasznie boi. Konkurencji wewnętrzej.
_________________ Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?
Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)
A tak przy okazji dowiedziałem się, że te impulsowe przełączniki były i zostały wycofane - no nie skurczybyki jedne ci tam z Renault, lepiej Dacii pilnują niż VW Skody..., lepiej niestety.....
Info o przełącznikach bardzo wartościowe - dzięki - będę męczył mojego sprzedawcę.
Tak SX4 ma silniki diesla od Fiata, i ten 1.9 to stare JTD. Aktualne modele mają Multijeta 1.6 i 2.0. To efekt współpracy między tymi koncernami.
Zapomniałem napisać o jednej rzeczy, która w Dusterze lekko rzuca na kolana. O ile w SX4 (jak w większości dużo droższych Japończyków- patrz Honda CR-V czy nawet Toyota Avensis) pod klapą silnika jest wkurzająca podpórka, w Dusterze jest teleskop oraz mata wygłuszająca. Chciałoby się rzec- tak to się robi w Europie.
Jeszcze niech ktoś powie jak "zhackierować" komputer, żeby pokazywał temp. zew. :)
Ostatnio zmieniony przez SpikeMike 2010-10-19, 20:02, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: MCV , Logan
Silnik: 1.5 dci 68 KM
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 1 raz Dołączył: 23 Mar 2010 Posty: 221 Skąd: Radom
Wysłany: 2010-10-20, 09:11
silnik ddis to naprawdę 1.9 DCI ze zmienną geometrią turbiny z Renault.
Inny jest tylko osprzęt- alternator , pompa .
Jeździłem kolegi Suzuki Grand Vitara - faktycznie głośny , szczególnie przy 120 km/h.
Generalnie na trasy się nie nadaje. Ale zimą , na bezdrożach - nie do pokonania.
A duster- Jak znam życie - to jeśli ssanie na ten model w europie będzie się utrzymywał , to przy "okazji " jakiejkolwiek modernizacji wzrośnie cena. I duster pozostanie w sferze moich marzeń.
silnik ddis to naprawdę 1.9 DCI ze zmienną geometrią turbiny z Renault.
Inny jest tylko osprzęt- alternator , pompa .
Jeździłem kolegi Suzuki Grand Vitara - faktycznie głośny , szczególnie przy 120 km/h.
Generalnie na trasy się nie nadaje. Ale zimą , na bezdrożach - nie do pokonania.
A duster- Jak znam życie - to jeśli ssanie na ten model w europie będzie się utrzymywał , to przy "okazji " jakiejkolwiek modernizacji wzrośnie cena. I duster pozostanie w sferze moich marzeń.
Hej. O ile dobrze się orientuję silnik 1.9 DDiS z Grand Vitary i 1.9DDiS z SX4 to są dwie różne jednostki. Pierwszy ma 129KM i faktycznie jest konstrukcją zapożyczoną z Renault, a drugi to silnik diesla z Sedici czyli JTD.
Marka: Saab
Model: 9-3
Silnik: 2.0
Rocznik: 2000 Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Sty 2008 Posty: 40 Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-10-21, 08:20 Re: Dacia Duster vs Suzuki SX4
Suzuki vs Dacia...niestety, ale nie ma co porównywać, bo to 2 zupełnie rozne auta. raczej porównywalbym dustera z małą vitarą (3D)
SpikeMike napisał/a:
Suzuki SX4 1.9DDiS (JTD) 4x4 rocznik 2008, (...) to w końcu Swift
Niestety nie, tak samo jak nie jest to Sedici, choć klepane na jednej linii. I znam jednego klienta który się przekonał boleśnie o różnicach między SX4 i Sedici
Cytat:
Zawieszenie nie jest sprężyste i "poddaje się" na krótkich poprzecznych nierównościach.
To jest auto na asfalt i może lekki szuter, a nie w teren, tak samo zresztą jak Grand Vitara
Cytat:
1.9 DDiS (...) była to największa wada tego samochodu.
Zgoda
Cytat:
fiatowskie JTD
DDIS to silnik....Renault. I na dziś dzień praktycznie nie ma silnika który pobije fiatowskie JTD.
Wysłany: 2010-10-21, 10:08 Re: Dacia Duster vs Suzuki SX4
Cytat:
To jest auto na asfalt i może lekki szuter, a nie w teren, tak samo zresztą jak Grand Vitara
Nie pisałem o jeździe terenowej ale właśnie o szutrze i miejskich dziurach, hopkach, nierównościach.
Cytat:
DDIS to silnik....Renault. I na dziś dzień praktycznie nie ma silnika który pobije fiatowskie JTD.
2006 Suzuki SX4 1.9 DDiS 4WD engine
Bore × stroke 82.00 mm × 90.40 mm
3.23 in × 3.56 in
Cylinders Inline 4
Displacement 1.9 litre
1910 cc
(116.555 cu in)
Type SOHC
2 valves per cylinder
8 valves in total
Construction
Sump Wet sumped
Compression ratio 18.40:1
Fuel system common rail direct diesel injection
Maximum power 119.6 PS (118 bhp) (88 kW)
@ 3500 rpm
Specific output 61.8 bhp/litre
1.01 bhp/cu in
Maximum torque 280.0 Nm (207 ft·lb) (28.6 kgm)
@ 2000 rpm
bmep 1842.2 kPa (267.2 psi)
Specific torque 146.6 Nm/litre
Maximum rpm
Manufacturer Fiat
Code D1.9AA
Main bearings
Coolant Water
Bore/stroke ratio 0.91
Unitary capacity 477.5 cc per cylinder
Aspiration Turbo D.
Compressor type
Intercooler
Catalytic converter Y
witam wszystkich "kupe lat" fajnie ze opisales porownanie sx4 do dustera ale moim zdaniem to inna klasa auta - bardziej mozna porownac stepwaya do sx4 z napedem na jedna os bo nawet z tego co pamietam to w sandero jest wiekszy kufer niz w sx 4 czy sedici.szkoda ze dacianie robi stepwaya z napedem 4x4 wtedy sx4 i sedici "tak podejrzewam" dostaloby troszkepo tylku przynajmniej nanaszym rynku. pozdrawiam
Gość
Wysłany: 2010-12-07, 20:05
Hmm, sam się kiedyś zastanwiałem co wybrać, ale między benzynami.
Duster - na pewno większy (rozstaw, długość, szerokość etc), większy bagażnik, bardziej komfortowe tłumienie, więszy prześwit, kąt natarcia
SX4 - lepsze przyśpieszenie, większa prędkość maxymalna, mniejsze zużycie paliwa, lepszy współczynnik Cx, gwarancja na blachy 12 lat (w daci 6)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum