Marka: Renault
Model: Thalia
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2005 Pomógł: 7 razy Dołączył: 26 Sty 2013 Posty: 326 Skąd: Katowice
Wysłany: 2017-05-16, 11:34 Mandat za rower na haku
AutoŚwiat napisał/a:
Mandat za rower na haku
Producenci przyoszczędzili, a klienci zapłacą? Można już dostać trzecią tablicę na bagażnik rowerowy. Mało kto zauważył, że większość dotąd sprzedawanych w Polsce bagażników na hak nie spełnia jednak nowych wymagań.
Jeśli jesteś złośliwym policjantem drogówki i widzisz, że ktoś wiezie rowery na haku, od razu wyjmij lizak. Od ubiegłego roku obowiązują przepisy, o których nie wiedzą – albo udają, że nie wiedzą – nawet niektórzy sprzedawcy bagażników. Rozporządzenie, po pierwsze, przewiduje wykorzystywanie bagażników na hak służących do przewozu rowerów (co dotąd było w ogóle nieujęte w przepisach) – i to się chwali. Po drugie jednak, ma wobec tych bagażników wymagania, których większość modeli sprzedanych dotąd w Polsce, a wśród nich wiele sprzedawanych do dziś, nie spełnia.
Zgodnie z przepisem bagażnik musi mieć oświetlone miejsce na tablicę rejestracyjną, kierunkowskazy, światła: awaryjne, pozycyjne, hamowania, przeciwmgielne i cofania. Żeby sprostać wymogom, bagażnik musi mieć 13-pinową wtyczkę, choć w Polsce sprzedawano jeszcze w ubiegłym roku głównie modele z wtyczką 7-pinową...
Zatrzymujesz więc klienta z rowerami i masz 99% szans na to, że powód do mandatu się znajdzie.
Trzeba przyznać, że tacy potentaci, jak Thule, szybko zorientowali się w treści nowych przepisów i wycofali z oferowania bagażników 7-pinowych. Inni do dziś sprzedają modele, za których użycie można dostać mandat. Jak to możliwe, skoro w większości krajów Europy już od lat takie produkty nie spełniają norm i nie są oferowane? Otóż, korzystając z tego, że w Polsce nie było żadnych przepisów na ten temat, polskim kierowcą sprzedawano produkty „potanione”, a w przypadku niektórych producentów – upychano po prostu towar niezbywalny w innych krajach. Ile można zaoszczędzić, sprzedając ekskluzywny bagażnik pozbawiony czterech oprawek z żarówkami, cieńszym kablem i wtyczką starego typu? Kilka euro. Ile musisz wydać, żeby ten bagażnik przystosować do nowych przepisów? Znacznie więcej, a nie zawsze przeróbka jest możliwa.
Pozostaje pytanie: jakim cudem sprzedawcy, w sumie profesjonaliści, nie znają aktualnych wymagań odnośnie towaru, który oferują klientom? To proste: nowych przepisów jest tak wiele i są podawane w formie tak zawiłych rebusów, że dopóki ktoś przypadkiem na nie nie wpadnie i nie ogłosi, to pozostają tylko na papierze. Pocieszające jest to, że minie jeszcze trochę czasu, zanim nasza drogówka się zorientuje.
Widzisz w sklepie bagażnik z niepełnym oświetleniem (albo już taki kupiłeś)? Masz dwa lata, żeby zauważyć wadę i go oddać. Albo go przerobią, albo wymienią na nowy – za darmo.
Wysłany: 2017-05-16, 11:47 Re: Mandat za rower na haku
BogdanK napisał/a:
AutoŚwiat napisał/a:
Mandat za rower na haku
Producenci przyoszczędzili, a klienci zapłacą? Można już dostać trzecią tablicę na bagażnik rowerowy. Mało kto zauważył, że większość dotąd sprzedawanych w Polsce bagażników na hak nie spełnia jednak nowych wymagań.
Jeśli jesteś złośliwym policjantem drogówki i widzisz, że ktoś wiezie rowery na haku, od razu wyjmij lizak. Od ubiegłego roku obowiązują przepisy, o których nie wiedzą – albo udają, że nie wiedzą – nawet niektórzy sprzedawcy bagażników. Rozporządzenie, po pierwsze, przewiduje wykorzystywanie bagażników na hak służących do przewozu rowerów (co dotąd było w ogóle nieujęte w przepisach) – i to się chwali. Po drugie jednak, ma wobec tych bagażników wymagania, których większość modeli sprzedanych dotąd w Polsce, a wśród nich wiele sprzedawanych do dziś, nie spełnia.
Zgodnie z przepisem bagażnik musi mieć oświetlone miejsce na tablicę rejestracyjną, kierunkowskazy, światła: awaryjne, pozycyjne, hamowania, przeciwmgielne i cofania. Żeby sprostać wymogom, bagażnik musi mieć 13-pinową wtyczkę, choć w Polsce sprzedawano jeszcze w ubiegłym roku głównie modele z wtyczką 7-pinową...
Zatrzymujesz więc klienta z rowerami i masz 99% szans na to, że powód do mandatu się znajdzie.
Trzeba przyznać, że tacy potentaci, jak Thule, szybko zorientowali się w treści nowych przepisów i wycofali z oferowania bagażników 7-pinowych. Inni do dziś sprzedają modele, za których użycie można dostać mandat. Jak to możliwe, skoro w większości krajów Europy już od lat takie produkty nie spełniają norm i nie są oferowane? Otóż, korzystając z tego, że w Polsce nie było żadnych przepisów na ten temat, polskim kierowcą sprzedawano produkty „potanione”, a w przypadku niektórych producentów – upychano po prostu towar niezbywalny w innych krajach. Ile można zaoszczędzić, sprzedając ekskluzywny bagażnik pozbawiony czterech oprawek z żarówkami, cieńszym kablem i wtyczką starego typu? Kilka euro. Ile musisz wydać, żeby ten bagażnik przystosować do nowych przepisów? Znacznie więcej, a nie zawsze przeróbka jest możliwa.
Pozostaje pytanie: jakim cudem sprzedawcy, w sumie profesjonaliści, nie znają aktualnych wymagań odnośnie towaru, który oferują klientom? To proste: nowych przepisów jest tak wiele i są podawane w formie tak zawiłych rebusów, że dopóki ktoś przypadkiem na nie nie wpadnie i nie ogłosi, to pozostają tylko na papierze. Pocieszające jest to, że minie jeszcze trochę czasu, zanim nasza drogówka się zorientuje.
Widzisz w sklepie bagażnik z niepełnym oświetleniem (albo już taki kupiłeś)? Masz dwa lata, żeby zauważyć wadę i go oddać. Albo go przerobią, albo wymienią na nowy – za darmo.
Albo jak ktoś się zna na elektryce, to można samemu przerobić światła na kompletne i wymienić gniazdo 7 pinowe na 13 pinowe.
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1061 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2017-05-16, 12:05
Nie można przerabiać homologowanych lamp. Tzn. można, ale policjant bedize mógł pewnie też to ukarać mandatem. Ale nowe, homologowane lampy nie są anie niedostępne, ani takie drogie. Byle by tylko znaleźć model, który będize pasował do bagaznika..
Swoją droga to muszę mój bagażnik sprawdzić czy ma wszystkie wymagane światła. Wtyczkę 13-tkę mam od nowości.
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1061 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2017-05-16, 12:11
Hmm, w sumie dziwny przepis, bo stare przyczepy mogą legalnie nie mieć tych wszystkich dodatkowych świateł (i starą wtyczkę 7-mkę). Czyli możemy podpiąć starą przyczepę ale nie możemy podpiąć starego bagażnika?
_________________
Ostatnio zmieniony przez Lza 2017-05-16, 12:11, w całości zmieniany 1 raz
Przyczepka to stary temat ja świat, a bagażnik to "nowy" temat, bo nie dawno powstał.
Ale i tak to jest dziwne, tak jak pisze Lza, że jednym prawo działa wstecz, drugim już nie.
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-05-16, 18:01
route2000 napisał/a:
Przyczepka to stary temat ja świat, a bagażnik to "nowy" temat, bo nie dawno powstał.
Ale i tak to jest dziwne, tak jak pisze Lza, że jednym prawo działa wstecz, drugim już nie.
Eee tam. po prostu nikt jeszcze nie poszedł do sądu.
Jak pójdzie to wygra w cuglach, powołując się na prawa nabyte.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 80 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3624 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-16, 18:55
ktoś nie umie czytać przepisów, obowiązek świateł cofania dotyczy przyczep powyżej 750 kg młodszych od 2009 roku , pozostaje światło przeciwmgłowe ale to na 7 pinach da się podpiąć bez problemu dodając homologowaną lampkę za kilkanaście pln. ... temat z dudy jak zwykle
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1061 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2017-05-16, 23:19
Hmm, tak sobie pomyślałem, że przecież przed rzeczonym przepisem nie wolno było montować hakowca, który zasłaniał światła samochodu i tablicę. Więc jazda z hakowcami wtedy była wykroczeniem - nie istniały one z pkt widzenia prawa. W tym przypadku więc chyba nie ma mowy o działaniu wstecz. W naszym prawie bagażniki na hak pojawiły się 1 stycznia 2016 i od razu miały mieć te wszystkie światła.
Nie było zakazu montowania takiego bagażnika. Mógł być zamontowany, tylko nie mógł zasłaniać świateł i tablicy rejestracyjnej. Co do zasłaniania świateł to sprawa była prosta, dużo aut ma światła na słupkach w górnej części i takie nie były zasłaniane. Natomiast tablica ma być trwale połączona z pojazdem, widoczna i umieszczona w punktach przewidzianych w rozporządzeniu. Jak ktoś miał "trwałe" mocowanie z homologowanym oświetleniem umieszczone w górnej części klapy to mógł śmiało uzywać taki bagażnik, ale aut spełniających takie warunki chyba nie było za dużo ;).
Z praktyki, jeździłem z takim bagażnikiem przez 5 lat, czasami przekładałem tablice na rowery, czasami nie przekładałem - nigdy nie miałem problemów, niemniej byłem świadomy że mogę je mieć.
_________________ Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1061 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2017-05-17, 15:23
99,8% hakowców wraz z ładunkiem zasłania światła i tablicę, a jak nie zasłania, to można i bez dodatkowej tablicy i świateł jeździć i dzisiaj. Więc nie ma sensu drążyć tematu w ten sposób.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6
Dołączył: 09 Sie 2017 Posty: 15 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-08-08, 10:47 Bagażnik rowerowy na hak do Lodgy
Witam
Posiadam bagażnik rowerowy THULE EUROWAY G2 922 z funkcją pochylenia całej platformy (o jakieś 45stopni). Ta funkcja ma umożliwić otwarcie tylnej klapy bez konieczności demontowania całego bagażnika.
Funkcja ta doskonale sprawdzała się w Toyocie Yaris jednak w Lodgy klapa kończy się dużo niżej w stosunku do kuli haka i mimo wychylenia całej platformy klapa ciągle haczy o bagażnik i nie da się w pełni otworzyć.
Czy ktoś z Was jest w stanie polecić inny bagażnik rowerowy do Daci Lodgy, który umożliwiałby dostęp do przestrzeni bagażowej mimo zamontowanych rowerów?
Prawdopodobnie sprawdzi się jedynie odchylany i odsuwany jednocześnie. Piszę prawdopodobnie, bo w interpacku dostałem informację że ten bagażnik powinien dać możliwość otowrzenia klapy przy załadowanych rowerach, ale jeszcze tego nie sprawdziłem na swoim aucie. Puki co jeżdzę z nieuchylnym bagażnikiem a w trasie sięgamy do bagaży przez składane siedzisko drugiego rządu.
Mam platformę Interpack Trio i niestety też nie otwiera mi się klapa w Logdy.
jest to spowodowane konstrukcją samego haka i bardzo dużą klapą bagażnika.
Mam platformę Amos'a na 4 rowery, nieodchylaną ale w tym roku po zamontowaniu z rowerami musiałem się dostać do bagażnika. Poluzowałem więc zaczep na kuli i opuściłem ją aż belka z tablicą i światłami oparła się o ziemię a i tak musiałem zdjąć pierwszy rower od klapy żeby otworzyć. Ciężko chyba będzie znaleźć taką platformę odchylaną która pozwoli otworzyć klapę.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum