Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: Marcin
2008-01-11, 22:01
Hamowanie z ABS
Autor Wiadomość
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 556
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-15, 21:02   

A ja przetestowałem ABS zimą, na oblodzonej drodze. rozpędziłem się do 50km/h i wdepnąłem hamulec do podłogi - ABS purkotał, purkotał i purkotał, a samochód jechał, jechał i jechał i pomimo opon zimowych [fakt, że Dębica Frigo2 są raczej "gówniane" jak na zimówki] hamowałem około 200m, ale miałem pełną kontrolę nad kierownicą - tzn mogłem jechać slalomem bez poślizgu. Tylko takie jakieś mam wrażenie, że szybciej zatrzymał bym auto hamując tylko ręcznym hamulcem - miałem wrażenie, że hamuję silnikiem, a nie hamulcami.

A tak przy okazji, czy da się "oszukać" ABS jeżeli przy hamowaniu zablokujemy tylne koła ręcznym hamulcem?
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-06-15, 21:44   ,

Czyli co... 3 swiatla stopu to jeszcze za malo by zauwazyc, ze ktos hamuje ? Jeszcze dodatkowe 2 potrzebne ? To tak jak z ostrzami maszynek do golenia.. za rok ktos dojdzie do genialnego odkrycia, ze jeszcze kolejene 2 swiatelka by sie przydaly, za 10 lat bedzie cala choinka ;)

Cytat:
A tak przy okazji, czy da się "oszukać" ABS jeżeli przy hamowaniu zablokujemy tylne koła ręcznym hamulcem?

Zapewne tak, o ile mozna to nazwac oszukaniem :)
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 556
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-15, 22:00   

DUCATI napisał/a:
o ile mozna to nazwac oszukaniem


Chodziło mi o to, czy jak zablokujemy tylne koła ręcznym hamulcem, to ABS przestanie działać i przednie koła też się zablokują.
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2009-06-15, 22:04   

Andrzej napisał/a:
Chodziło mi o to, czy jak zablokujemy tylne koła ręcznym hamulcem, to ABS przestanie działać i przednie koła też się zablokują

Kiedys troche sie tak bawilem. Troche czasu potrzeba, by po zablokowaniu tylnych kol ABS sie wylaczyl. W sytuacjach awaryjnych na pewno to nie zadziala.

Tu chyba cos o tym bylo :) http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=1451,
http://www.daciaklub.pl/f...p?p=21828#21828
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 556
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-28, 20:17   

Wczoraj spróbowałem oszukać ABS ręcznym. Jezdnia była mokra [i pusta...], rozpędziłem się do 60km/h, wcisnąłem hamulec do podłogi. ABS zaczął działać i wtedy zaciągnąłem do oporu ręczny.
Zauważyłem zwiększenie siły hamowania, ale samochód zarzucił tyłem. Ze względu na stosunkowo małą prędkość, i co za tym idzie dość krótką drogę hamowania nie jestem pewien czy ABS przestał działać, ale w sytuacji awaryjnej można w ten sposób skrócić drogę hamowania, oczywiście kosztem utraty sterowności.
Może kiedyś spróbuję przy większej szybkości...
 
Seal 


Marka: Dacia
Model: Duster 4X2
Silnik: 1,5 dCI 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 846
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-28, 20:26   

Tylko abyś tak nie wypadł:

MCV.jpg
Plik ściągnięto 208 raz(y) 35,47 KB

 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 556
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-28, 21:17   

Seal napisał/a:
Tylko abyś tak nie wypadł:

Postaram się :mrgreen:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 418 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18032
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-06-30, 23:20   

Cytat:
w sytuacji awaryjnej można w ten sposób skrócić drogę hamowania, oczywiście kosztem utraty sterowności.

Trochę to walka z dżumą za pomocą tyfusu - tym bardziej, że "bawiąc" się lewarkiem ręcznego raczej ciężko się skupić na ominięciu przeszkody (o co w końcu chodzi w posiadaniu ABS).

Ale zapewnie są jakieś sytuacje, kiedy nawet nie ma co myśleć o omijaniu, więc być może wtedy sztuczka z ręcznym może się rzeczywiście przydać...

(...tylko że do takiej sytuacji to najlepiej byłoby się jednak przygotować poważniej (; ).
 
antropolog 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi 68 KM
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 212
Skąd: Oława
Wysłany: 2009-07-02, 17:31   

Miałem okazję przez parę dni przetestować ABS ( ulewy na południu Polski, punkt odniesienia - Daewoo lanos sedan) i zauważyłem, że o ile na suchym posiadanie przyczepności skraca drogę hamowania i jest to na prawdę super, to na mokrym ABS już tak szybko nie zatrzyma auta, ale i tak auto lepiej hamuje niż auto z zablokowanymi kołami czy z hamowaniem pulsacyjnym. Jednak potwierdzam subiektywnie własnym doświadczeniem iż najważniejsza cecha ABS'u , czyli możliwość zmiany kierunku jazdy podczas ostrego hamowania to nieocenione dobrodziejstwo systemu. Ja musiałem sie tylko nauczyć, a w zaszadzie przeprogramować myślenie w sytuacjach awaryjnych z " jak tu najszybciej zatrzymać samochód i nie stracić przyczepności" na " wcisnąć jak najszybciej pedał hamulca do oporu, nie puszczać pod naporem odbicia i pilnować dokąd sie dojedzie i jak ew. ominąć przeszkodę" - troszkę to trwało, ale już to obczaiłem.
_________________

 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2010-12-27, 15:31   

Osobiście bym Ci odradzal - sytuacje w których ABS wydłuża drogę hamowania u normalnego kierowcy są tak rzadkie że można powiedziedzieć prawie niemożliwe ( pod jedną osią liście, pod drugą żwir??? W takich sytuacjach po prostu trzeba jechać wolniej. A likwidując ABS postępujesz jak człowiek który nie zapina pasa bezpieczeństwa bo spotkał się z sytuacją że ktoś uwiązł w pasach i np się spalił. Oczywiście jest to mozliwe ale pasy szkodża jednej osobie na 10000 uratowanych, więc są przydatne, i tak samo ABS pomoże Ci 1000 razy zanim pierszy raz zaszkodzi.
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2010-12-27, 18:03   

PiotrWie, wydaje mi się, że jeśli ktoś decyduje się na montaż wyłącznika ABS'u to jest świadomy tego, jak ten układ działa oraz jakie są jego wady i zalety.
 
Jarosław P 



Marka: dacia
Model: sandero
Silnik: 1,4 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Dołączył: 31 Mar 2009
Posty: 536
Skąd: Bielsko-Biała
  Wysłany: 2010-12-27, 18:46   

[ Komentarz dodany przez: Beckie: 2010-12-27, 22:16 ]
Posty przeniesione z tematu: http://www.daciaklub.pl/f...p?p=73205#73205

Po to ktos wymyslił ABS i zastosował go w samochodach aby było bezpieczniej , wygodniej itd.
JAk czytam na forum o takich pomysłach typu wyłącznik ABS to zaraz nasuwa mi sie skojarzenie do gościa ,który chciał zawracać wisłę kijem ! To typowe myslenie wiejskiego filozofa. Pewno że są sytuacje w których ABS może wydłużyć drogę hamowania ale system ten był przetestowany przed wdrożeniem do produkcji i używany jest od wielu lat w samochodach z wyższej półki , a teraz stał się już standardem nawet i w tych tanich.
Jest cały czas udoskonalany i wprowadzane są nowe jego wersje.
Dlatego nie rozumię ludzi którym przychodzą do głowy takie pomysły.
Ostatnio zmieniony przez Beckie 2010-12-27, 22:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3497
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2010-12-27, 19:24   

No i najważniejszy argument: jest to "wymóg Unii" - więc nie może być zły.
Awaryjnie to ABS można wyłączyć kluczykiem na 0 (podciśnienia w serwie wystarczy).
Jedna możliwa komplikacja: auta z ABSem mają ulgowo potraktowane zagadnienie zapobiegania blokowaniu tylnej osi - bo z ABSem nie ma prawa się zablokować. Krótka Felka ma korektor progresywny - im silniej hamuje przód, tym mniejszy przyrost hamowania tyłu. Felka kombi ma bardziej precyzyjny układ - zawór mechaniczny redukujący hamowanie tylnej osi, gdy buda idzie w górę, a więc nie tylko siła hamowania, ale i załadowanie bagażnika decyduje.
A w Dacii z ABSem jaka jest korekcja? Pewnie żadna z powyższych...
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-12-27, 19:32   

Tym razem jechałem tą drogą po raz trzeci i wiedziałem, że przed skrzyżowaniem na pewno będzie szklanka. Jechałem jakieś 40 km/h (za mną dość blisko limuzyna co najmniej klasy średniej) i ze 150 m przed skrzyżowaniem postanowiłem rozpocząć hamowanie (jechałem drogą z pierwszeństwem i chciałem skręcić w prawo tak jak droga z pierwszeństwem prowadzi). Oczywiście momentalnie włączył się ABS i z tym jego terkotaniem przeleciałem połowę dystansu jaki dzielił mnie od zakrętu bez wyraźnej zmiany prędkości (znowu było z górki i miałem wrażenie, że prędkość wręcz rośnie). I ponownie użyłem ręcznego, tył delikatnie wyniosło w kierunku osi jezdni (zbyt energicznie się z nim obszedłem tym razem) ale poradziłem sobie z tym bez większego problemu (Daćkę mą mimo mizernych Barumów na kołach raczej trudno wyprowadzić z równowagi) i wszedłem w zakręt z prędkością odpowiednią do warunków. Ale za to kierujący autem za mną, prawdopodobnie spanikował, w wyniku czego auto najpierw zatańczyło a potem obróciło się o 180 stopni. A wszystko to przez ABS!
_________________
Ostatnio zmieniony przez Beckie 2010-12-27, 19:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
Jarosław P 



Marka: dacia
Model: sandero
Silnik: 1,4 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Dołączył: 31 Mar 2009
Posty: 536
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2010-12-27, 19:46   

Bez ABS koła by zablokowało i koniec kontroli nad pojazdem , a przy ABS auto no cóż toczy się i nie chce się zatrzymać ale jedzie prosto i jest możliwość manewru. Na lodzie praw fizyki nie oszukasz. Najlepiej nie wyjeżdżać z domu :-)
 
Nikita_Bennet 


Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 733
Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2010-12-27, 20:06   

koła by zablokowało to fakt.
Faktem jest też że odkąd mam prawko hamulec nożny/główny stosuję pulsacyjnie i blokowanie kól nie następowało zbyt często. Fajna sprawa ten ABS ale kiedyś trzeba byłobyć ostrożniejszym i bardzo dobrze umieć jeździć na szklance. Teraz każdy myśli - mam abs to kół mi nie zblokuje ;)
Ostatnio zmieniony przez Nikita_Bennet 2010-12-27, 20:07, w całości zmieniany 2 razy  
 
marekwoj 


Marka: Hyundai
Model: I30 CW
Silnik: 1.6 CRDI
Rocznik: 2010
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 20 Cze 2008
Posty: 197
Skąd: Jaktorów
Wysłany: 2010-12-27, 20:14   

PiotrWie napisał/a:
A likwidując ABS postępujesz jak człowiek który nie zapina pasa bezpieczeństwa bo spotkał się z sytuacją że ktoś uwiązł w pasach i np się spalił.
Dokładnie :) Podwoziłem kiedyś znajomą z pracy (kobitka po 50) i widzę że pasów nie zapięła. Pytam dlaczego, to mi dowodzi że kiedyś ktoś komuś powiedział, że znajomy znajomego kuzyna brata stryja .... nie zapiął pasów, wypadł przez okno a samochód wpadł do rzeki i utonął. Mocno połamany przeżył, ale gdyby miał zapięte pasy, to na pewno by się utopił. Więc ona się pasów boi i nie zapina :lol:
Ostatnio zmieniony przez marekwoj 2010-12-27, 20:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3497
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2010-12-27, 20:21   

Jarosław P napisał/a:
Bez ABS koła by zablokowało i koniec kontroli nad pojazdem , a przy ABS auto no cóż toczy się i nie chce się zatrzymać ale jedzie prosto i jest możliwość manewru. Na lodzie praw fizyki nie oszukasz. Najlepiej nie wyjeżdżać z domu :-)

No a tego gościa w limuzynie z tyłu obróciło, a na pewno miał ABS...
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1698
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-27, 20:33   

Sprytne to skręcanie na szklance przy 40km/h. Następnym razem trzeba będzie zwolnić, albo wyłączyć ten paskudny ABS. No i bez ABS'u będzie można zblokowanymi kołami jeszcze lepiej wyślizgać drogę do skrzyżowania... hmmmm nie wpadł bym na to. A tak poważnie, kiedyś nie miałem ABS'a, ale odkąd kilka razy mi się przydał w pożyczonym aucie, nie wyobrażam sobie kolejnego auta bez tego systemu. A jak się go nie lubi, to polecam napęd na tylną ośkę. Wtedy co zakręt to gazowanie i jest fun i poślizg też się wtedy też przydaje, a ABS nie.
P.S.
Na śliskim jak wiadomo,że nie będzie ciekawie polecam hamowanie silnikiem. Ja na ślizgawkach prawie wcale hamulca nie używam.
Ostatnio zmieniony przez Prezes 2010-12-27, 20:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-12-27, 22:24   

Chyba się nie zrozumieliśmy...
40 km/h jechałem po śniegu i ze 200 m przed skrzyżowaniem przypomniałem sobie, że ostatnio jak tędy jechałem było trochę ślisko... Ciekawe czy Czaju albo esdziewiaty tez by byli zdania, że jechałem za szybko? :mrgreen:
Kolega, z którym jechałem wcześniej tą trasą stwierdził, że Daćka ma bardzo czuły ten ABS choć zaterkotał tylko 3 razy a warunki były naprawdę ekstremalne. I wierzcie mi, (potwierdzają to moje wpisy o przestrzeganiu ograniczeń prędkości itp.) że poruszam się z naprawdę dużym marginesem na wypadek gdyby niewiadomocobysięmogłoprzydażyć.
Jeśli mam być bardziej ostrożny, to pozostaje mi już tylko to, co
Jarosław P napisał/a:
Najlepiej nie wyjeżdżać z domu :-)
_________________
 
jacusb 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Rocznik: 2011
Wersja: Duster
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Lis 2010
Posty: 209
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-27, 22:38   

Jarosław P napisał/a:

Po to ktos wymyslił ABS i zastosował go w samochodach aby było bezpieczniej , wygodniej itd.


Co to za argument? Ludzie wymyślali mnóstwo niepotrzebnych, niebezpiecznych i niewygodnych rzeczy i to, że ktoś coś wymyślił nie oznacza, że trzeba tego używać - patrz filtr cząstek stałych.

ABS poprawia bezpieczeństwo tylko wtedy, jeżeli chcesz wyminąć przeszkodę, jak chcesz zachamować to niestety przeszkadza. Ciekawe jak wyminąć przeszkodę jak po przeciwnym pasie zasuwają samochody a z prawej rów?

Wygoda - bardzo subiektywne kryterium. Dlatego wyłącznik jest bardzo fajny. Nikt nie mówi o całkowitym wyłączaniu ABS, ale o zamontowaniu włącznika, który pozwala w zależności od humoru kierowcy albo go włączyć albo nie.
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2010-12-27, 22:40   

Nie rozumię krytyki pod adresem rzekomo "czułego" abs-u. Ten system właśnie po to opatentowano żeby unikać poślizgu i zawsze zapewnić możliwośc manewrowania autem. Jak słyszę takie bzdety to przypomina mi się słynny wpis z protokołu powypadkowego pzu "przychamowałam lekko, aby ten człowiek upadł jak najdelikatniej" :mrgreen:
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2010-12-28, 15:52   

jacusb napisał/a:


Co to za argument? Ludzie wymyślali mnóstwo niepotrzebnych, niebezpiecznych i niewygodnych rzeczy i to, że ktoś coś wymyślił nie oznacza, że trzeba tego używać - patrz filtr cząstek stałych.

Filtr cząstek stałych jest potrzebny i przydatny ale nie dla kierowcy a dla tak zwanego ogółu.
Dokładnie to samo mówiono kiedyś o benzynie bezołowiowej i katalizatorach - też dla kierowcy niepotrzebne i narażają go na większe wydatki
 
jacusb 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Rocznik: 2011
Wersja: Duster
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Lis 2010
Posty: 209
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-28, 16:13   

PiotrWie napisał/a:
Dokładnie to samo mówiono kiedyś o benzynie bezołowiowej i katalizatorach - też dla kierowcy niepotrzebne i narażają go na większe wydatki

Tak samo o genialnym pomyśle przymusu jazdy non stop na światłach. Liczba wypadków jakoś nie zmalała i co ciekawe teraz zaczyna się wycofywać z tego pomysłu.

PiotrWie napisał/a:
Filtr cząstek stałych jest potrzebny i przydatny ale nie dla kierowcy a dla tak zwanego ogółu.

Pewnie chodzi Ci o ekologię? Niestety jak zwykle to bywa nie jest tak dobrze jak mówą producenci. Niby FAP zmniejsza wydzielanie sadzy i jest "eko" ale nikt nie bierze pod uwagę kosztów "ekologicznych" wyprodukowania filtra, składowania zużytych, podniesionego spalania podczas wypalania filtra, produkcji dodatkowych płynów, .... Ekologia pełną gębą, całkiem jak z żarówkami energooszczędnymi
Ostatnio zmieniony przez jacusb 2010-12-28, 16:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-12-28, 16:25   

jacusb napisał/a:
Ekologia pełną gębą,
... najważniejsze, żeby żabki nad Rospudą, pięknie kumkały ... inne rzeczy nie maja znaczenia. ;-)
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne