Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: laisar
2019-02-19, 02:21
Zużycie paliwa (spalanie)
Autor Wiadomość
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2022-10-13, 12:20   

To masz dość ciężką nogę, ale szybko nie jeździsz.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 887
Skąd: EL
Wysłany: 2022-10-13, 18:59   

Ja po przejechaniu 48 kkm mam srednią zużycia 5,5 l/100 km. [/list]
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-10-13, 20:00   

I to w dużym i cięższym kombi jak widzę.
Zaczynam szukać... ;) 1.0SCe nadaje się pod LPG (wszystkie/pewne wersje/żadne) ?
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 594
Skąd: Lubelskie

Wysłany: 2022-10-13, 20:37   

Michał B24 napisał/a:
To masz dość ciężką nogę, ale szybko nie jeździsz.

W sensie średniej prędkości na pewno nie, bo np. dzisiejszy wyjazd "do miasta", w celu załatwienia kilku spraw i zrobienia zakupów wyglądał tak (wyzerowałem komputer przed wyjazdem):
DST: 12,5 km
Vśr: 22,1 km/h
Średnie spalanie: 8,8 l/100 km.
W sumie było sześć parkowań po drodze (jedno to zajazd na stację paliw). System Start-Stop mam permanentnie dezaktywowany, więc aby pokonać ten dystans silnik musiał pracować prawie przez 34 minuty.
Niemiec dojeżdżający do pracy autostradą, taką samą Sandero jak moja, przez 34 minuty pokona 68 km (zakładając jazdę ze stałą prędkością 120 km/h, jeszcze dość komfortową i ekonomiczną dla tego silnika). Z pewnością uzyska niższe spalanie ode mnie.
Ktoś powie, że ja prawie nic nie jeżdżę, bo od lipca 2020 roku przejechałem tylko 10700 km, ale przeliczając to na czas spędzony za kierownicą to już zupełnie inaczej wygląda.
Dlatego moim zdaniem każdy współczesny samochód powinien mieć też licznik motogodzin (technicznie żaden problem i żaden koszt, a pewnie te informacje i tak są zapisywane w sterownikach i da się je wydobyć, ale lepiej gdyby były podane jak na tacy). Wtedy porównując całkowity przebieg do liczby motogodzin dałoby się określić sposób eksploatacji pojazdu i podawane średnie spalanie miałoby jakiś szerszy kontekst.
Mógłby być też licznik średniej prędkości obrotowej silnika dla dystansu całkowitego. A do tego licznik rozruchów (w tym na zimnym silniku).
Wbrew temu, co niektórzy mogą sądzić, średnio biorąc ja wcale nie jeżdżę jak wariat, a te dynamicznie i ostro przejechane kilometry stanowią tylko niewielki procent mojego całkowitego przebiegu. Moim zdaniem decydujący wpływ na moje wysokie (według niektórych) średnie spalanie ma jednak duży procentowy udział dystansu przejechanego na zimnym silniku.
I tym sposobem obniżyłem potencjalną cenę mojego egzemplarza, gdybym chciał go kiedyś sprzedać. No bo niby pierwszy właściciel, mały przebieg, laleczka, ale połowę dystansu na zimnym. Cóż, trudno, takie są fakty.
Ostatnio zmieniony przez velomar 2022-10-13, 20:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 887
Skąd: EL
Wysłany: 2022-10-14, 06:40   

W MCVII silnik jest ten sam co w Sandero z tamtego rocznika. Myślę że masa mojego bolida wraz z kierowcą i ładunkiem (od zerowego do maxa) mieści się w przedziale 1200-1555 kg (dmc). Zrobiłem sobie apke w arkuszach googla, ktora przelicza m.in. zużycie po każdym tankowaniu. Pomijając długie trasy, ok. 1 kkm, na krótszych (40-80 km) zauważyłem wahania w średnim zużyciu, od ok. 4 ( :shock: ) do 7,2 l/100 km. W ostatnim roku, dwóch latach, szczęśliwie omijałem olbrzymie korki miejskie. Testowałem jazdę emerycką i agresywną na kolejnych tankowaniach, hamowanie silnikiem i hamulcem. Najniższe spalanie na dystandach 40-80 km otrzymywałem przy jeździe emeryckiej hamując pedałem, a nie silnikiem. Na wynik miała też wplyw wymiana oleju, ale o tym później. Przy hamowaniu silnikiem rosła różnica w szacunkach spalania podawanych przez komputer i obliczanych na dystrubutorze, na niekorzyść dystrybutora. Silnik 1,0 SCe jest mały (downsizing) i bardzo się nagrzewa, przy normalnej jeździe nawet do 140 C (gdzieś na forum podawałem moje pomiary). Dlatego do chłodzenia zużywa trochę więcej benzyny (tak gdzieś czytałem), co tlumaczyłoby ubytek paliwa. Przy wykręcaniu większych obrotów i hamowaniu silnikiem zużywa sporo benzyny. Dodatkowo olej szybciej traci swoje właściwości. Po jego wymianie silnik znowu pracuje oszczędnie. Wniosek - jeśli jeździsz agresywniej, częściej wymieniaj olej w silniku.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-10-14, 07:42   

Dogłębna analiza.
Rozumiem że temp. oleju rośnie do 140stC ? bo układ chłodzenia pewnie utrzymuje temp w optymalnym zakresie ?
Jeśli tak, to ja bym spróbował oleju o niskiej lepkości który ma lepszą przewodność termiczną - lepiej odprowadza ciepło a więc lepiej chłodzi silnik.
Co do hamowania silnikiem - wbrew temu co piszą "poradniki" nie jest to w moim odczuciu najlepszy sposób na oszczędzanie paliwa - wg. mnie dobrze się sprawdza na trasie kiedy operując tylko gazem mogę regulować prędkość, ale jeśli utrata prędkości potrzebna jest większa i przewidywalna (np. dojazd do miejscowości, ograniczenia prędkości) to lepiej działa odpowiednie wcześniejsze "żeglowanie" i w ostatniej fazie ewentualnie hamulec.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
grzegorzcz 
Zielony listek


Marka: dacia
Model: sandero stepway III (wcześniej II)
Silnik: tce90
Wersja: Comfort
Dołączył: 17 Paź 2022
Posty: 9
Skąd: warszawa
Wysłany: 2022-10-17, 09:37   

Michał B24 napisał/a:
Wcale nie, Sandero III na ECO jedzie dużo lepiej niż SS II na ECO.

Potwierdzam SSIII mniej pali niż SSII. Wynika to najprawdopodobniej z 6 biegowej skrzyni, poprzednio była 5. Wcześniej miałem 5 lat SSII.
_________________
grzegorzcz
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-10-21, 18:33   

Przy okazji zrobiłem dziś test spalania w zakorkowanym Kaliszu, Ostrowie i obrzeżach (czyli typowy miejski, daleki od weekendowego albo nocnego)
Tankowanie do pełna i start ok godziny 7.30, koniec testu o 17.13 ze stanem licznika 115km i znów tankowanie do pełna - weszło 7.56L LPG z kilkukrotnym "ubijaniem". Średnie spalanie z dystrybutora wyszło 6.56L/100 LPG (wg kompa 7.0) Całość na rozgrzanym silniku, cały czas na LPG. Ruch duży, korki wkurzające. Temp na dworze 6-10stC. W ciągu tych ok.10h miałem o ile pamiętam 9albo 10 przystanków o długości kilkadziesiąt minut - do powyżej godziny kiedy silnik na pewno wychładzał się .
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2022-10-21, 18:55, w całości zmieniany 1 raz  
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 594
Skąd: Lubelskie

Wysłany: 2022-11-07, 18:01   

https://www.youtube.com/watch?v=0tef5qTHzYk
Aż do taki niskich obrotów bym nie schodził, ale faktycznie nawet w wolnossącym silniku małej pojemności (1,0 SCE) najniższe spalanie uzyskuję, gdy jak największa część dystansu jest przejechana na piątym biegu z prędkością 70-80 km/h. Czwarty bieg po płaskim przy tej prędkości daje już zbyt małe obciążenie silnika i stosunek generowanej mocy do strat własnych jest mniej korzystny, dając wyższe zużycie. Po prostu cały sukces ekonomicznej jazdy (oprócz ograniczenia oporów ruchu (prędkość) i niepotrzebnych strat na hamowanie (przewidywanie sytuacji drogowej)) to utrzymywanie silnika w zakresie największej jego sprawności, czyli zakresie gdzie z jednostki spalonego paliwa wyprodukuje on najwięcej energii mechanicznej. A to ma miejsce właśnie przy dość niskich obrotach i sporym obciążeniu.
Jednak z obawy o trwałość silnika ja nie stosuję się do podpowiedzi ekoniańki i biegi na wyższe zmieniam nieco później.
Ostatnio zmieniony przez velomar 2022-11-07, 18:03, w całości zmieniany 1 raz  
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-11-07, 22:15   

Ja myślę że 3 cylindry i pojemność 1L nie pretendują mojego nie małego bolidu do jazdy z prędkościami obrotowymi poniżej 2tyś na piątce i 2.3-2.4 na 6tce. W zasadzie jedynie na 4ce czasami toczę się przy 1.5-1.6tyś obrotów, ale najczęściej nie schodzę na tym biegu poniżej 1.7-1.8tyś.
Może to podnosi spalanie, ale mam wrażenie że układ napędowy mniej cierpi.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-11-11, 13:37   

Kilkadziesiąt kilometrów DK11 sprzed kilku dni ;) Prędkość 50-80km/h (może momentami do 90?)- taka droga, taki ruch.
Sporo żeglowania, trochę hamowania silnikiem. Opony zimowe, tem ok 8-10stC

srednie4_3.jpg
Plik ściągnięto 44 raz(y) 32,35 KB

predkosc53.jpg
Plik ściągnięto 39 raz(y) 38,42 KB

_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2022-11-11, 13:41, w całości zmieniany 2 razy  
 
Hipolit 



Marka: Renault
Model: Koleos II
Silnik: 2.0 dci
Rocznik: 2019
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 27 Kwi 2020
Posty: 122
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2022-11-11, 15:07   

r70, zaciekawiło mnie to, co napisałeś o żeglowaniu. Zawsze wydawało mi się, że w manualu to nie ma racji bytu. Napisz coś więcej kiedy i jak to wykorzystujesz. Jestem bardzo ciekaw, o wyniki spalania masz rewelacyjne.
_________________
Duster złapał wirusa. :)
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-11-11, 16:46   

Oczywiście nie gaszę silnika w trasie (powinna być taka wersja S&S - ale pewnie łatwiej byłoby ją bezpiecznie zaimplementować w miękkiej hybrydzie ;)
Po prostu jak mam przewidywalną drogę to często wyrzucam na luz i wytracam w ten sposób prędkość zamiast hamować hamulcem, lub silnikiem :) A że często obserwuję trasę bardzo daaaleko, to często mogę to stosować takie techniki;)
Jak widzę ze zbliżam się do ograniczenia prędkości czy białej tablicy miejscowości, ale stojących samochodów, to odpowiednio wcześniej wyrzucam na luz tak żeby ograniczeniu mieć trochę powyżej oczekiwanej prędkości - wtedy sprzęgło, właściwy bieg, spokojne odpuszczenie sprzęgła i jazda (jak trzeba to min. podkręceni obrotów gazem). To tak w dużym skrócie ;)
Hamowanie silnikiem też często stosuję na trasie, ale wtedy kiedy muszę szybciej wytracić prędkość, albo w terenie górzystym) - wtedy najczęściej, z redukcją biegu (często z lekkim dopasowanie obrotów silnika).
Może zagmatwanie to brzmi, ale większość to nawyki :)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Łukasz_M 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: Blue dCi 95
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lis 2019
Posty: 363
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2022-11-11, 19:20   

Czyli jednym zdaniem to twoje 'żeglowanie' nie ma na celu oszczędzania paliwa tylko... no właśnie po co ci to żeglowanie skoro zwiększa zużycie tego paliwa..??
Gdybyś nie zrzucał biegu i nie dodawał gazu to też byś zwalniał tylko wolniej, po częściowym zwolnieniu zrzucasz bieg i dalej zwalniasz powoli.. tak do pierwszego biegu z zerowym zużyciem paliwa.
Do tego to żeglowanie może być niebezpieczne gdybyś jednak nagle potrzebował tego silnika.
Ostatnio zmieniony przez Łukasz_M 2022-11-11, 19:28, w całości zmieniany 2 razy  
 
villager 


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Lis 2021
Posty: 145
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2022-11-11, 21:04   

Łukasz_M napisał/a:
zrzucasz bieg i dalej zwalniasz powoli.. tak do pierwszego biegu z zerowym zużyciem paliwa.
Jeśli silnik "chodzi", nie gaśnie to nie można mówić o "zerowym zużyciu paliwa". Ktoś, kto opowiada takie bzdury niech zrobi eksperyment: niech rozpędzi samochód do prędkości, np. 50 km/h po czym nie wrzucając na luz przekręci kluczyk w stacyjce wyłączając zapłon. Wtedy zrozumie co to jest jak silnik ma "zerowe zużycie paliwa". To, że na wyświetlaczu pojawia się "0" jako wskaźnik chwilowego zużycia paliwa nie świadczy absolutnie, że silnik rzeczywiście nie pobiera i nie spala paliwa. Pobiera i spala tylko o wiele mniej niż gdyby pracował na biegu jałowym. Gdyby nie pobierał to by zwyczajnie zgasł. Jeśli ktoś uruchamiał silnik z tzw. zaciągu to wie jak się zachowuje silnik zanim "zaskoczy" i podejmie pracę. A czasem trzeba go przeciągnąć kilkanaście metrów, więc jest wystarczająco dużo czasu by zaobserwować jego zachowanie.
Łukasz_M napisał/a:
to żeglowanie może być niebezpieczne
A z tym w pełni się zgadzam. To bardzo głupi nawyk zjeżdżając ze wzniesienia wrzucać na luz i pozwolić by koła kręciły się jak chcą. Wystarczy koleina, garb na jezdni i można się przejechać na oddział intensywnej terapii. Ja też miałem taki nawyk w przeświadczeniu, że oszczędzam paliwo. Aż trafiłem na koleinę... Już nigdy więcej tego nie zrobię. I nikomu nie radzę.
 
Osa_Sandero 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1,0 + LPG
Rocznik: 2021
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 30 Gru 2021
Posty: 78
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Wysłany: 2022-11-11, 22:04   

"To, że na wyświetlaczu pojawia się "0" jako wskaźnik chwilowego zużycia paliwa nie świadczy absolutnie, że silnik rzeczywiście nie pobiera i nie spala paliwa. Pobiera i spala tylko o wiele mniej niż gdyby pracował na biegu jałowym."

Mam nadzieję, że system edukacji poprawi się i będzie "produkował" coraz mniej takich ekspertów. Mnie już w podstawówce uczyli, a potem przypominali w średnie szkole kilka podstawowych praw fizycznych. I pewno mi nie uwierzysz, ale silnik (z układem wtryskowym i komputerem tym sterującym) spokojnie może nie pobierać wcale paliwa przez długie okresy. Dla Ciebie to pewno magia, ale to wszystko wynika z tego jak ten świat jest skonstruowany. Mówię tu o hamowaniu silnikiem. jazda na tzw. luzie rzeczywiście powoduje jakieś minimalne spalanie. Ale nie porównywalne z normalną jazdą. Dlatego najlepsze osiągi w spalaniu to jak potrafisz przewidzeć sytuację na drodze - kulanie się na luzie i w końcowym etapie dochamowywanie silnikiem.
Ostatnio zmieniony przez Osa_Sandero 2022-11-11, 22:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-11-11, 22:54   

Łukasz_M, Ty o teorii ja o praktyce - takie żeglowanie, albo wybieg jak ktoś woli
oszczędza paliwo - jeśli się je umiejętnie stosuje to bardziej niż zachowanie które odpisujesz Ty.
Co do bezpieczeństwa, to może tak - jazda samochodem jest generalnie niebezpieczna ; )
villager, tak jak napisałem, w terenie pagórkowatym stosuje hamowanie silnikiem w zasadzie zawsze. Czego stosuje redukcję i wyższe obroty silnika na niższym biegu - dzieki temu często mogę sporo nawet ostrzejszych zjazdów pokonać bez deptania hamulca.
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2022-11-11, 23:16, w całości zmieniany 5 razy  
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 594
Skąd: Lubelskie

Wysłany: 2022-11-12, 00:21   

Łukasz_M napisał/a:
Czyli jednym zdaniem to twoje 'żeglowanie' nie ma na celu oszczędzania paliwa tylko... no właśnie po co ci to żeglowanie skoro zwiększa zużycie tego paliwa..??
Gdybyś nie zrzucał biegu i nie dodawał gazu to też byś zwalniał tylko wolniej, po częściowym zwolnieniu zrzucasz bieg i dalej zwalniasz powoli.. tak do pierwszego biegu z zerowym zużyciem paliwa.
Do tego to żeglowanie może być niebezpieczne gdybyś jednak nagle potrzebował tego silnika.

Cała oszczędność z jazdy na luzie wynika z tego, że samochód z odłączonym od kół silnikiem zwalnia wolniej, niż samochód zwalniający na biegu nawet wysokim w stosunku do prędkości. Inaczej mówiąc, ma większy wybieg. Po prostu bilans energetyczny wychodzi korzystniej, bo wprawdzie silnik pracujący na luzie na wolnych obrotach potrzebuje nieco paliwa, ale za to nie generuje dodatkowego oporu i nie pobiera energii kinetycznej z ruchu pojazdu, co miałoby miejsce podczas hamowania silnikiem. Utrzymanie tych, powiedzmy, 800 obr/min (bieg jałowy) wymaga mniej energii niż podczas pracy negatywnej (tak, silnik z odłączonym dopływem paliwa wykonuje pracę negatywną) z prędkością obrotową jaką zwykle wykorzystuje się podczas hamowania silnikiem.
Paradoksalnie, im większa prędkość, tym samochód jadący na luzie ma niższe spalanie chwilowe, bo silnik w jednostce czasu spala cały czas tą samą ilość paliwa, a pokonuje większą odległość przy większej prędkości, więc iloraz tych wartości jest tym mniejszy, im wyższa prędkość. Da się to bardzo łatwo zaobserwować podczas wyświetlania chwilowego spalania.
Osobiście nie jestem fanem jazdy na luzie, ale na płaskich odcinkach bez zakrętów, z dużą widocznością do przodu, czasem ją ostatnio stosuję i faktycznie da się wtedy nieco obniżyć średnie spalanie taką techniką.
Ostatnio zmieniony przez velomar 2022-11-12, 00:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
villager 


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Lis 2021
Posty: 145
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2022-11-12, 09:33   

Osa_Sandero napisał/a:
Mnie już w podstawówce uczyli, a potem przypominali w średnie szkole kilka podstawowych praw fizycznych. I pewno mi nie uwierzysz, ale silnik (z układem wtryskowym i komputerem tym sterującym) spokojnie może nie pobierać wcale paliwa przez długie okresy.
Powinieneś to zgłosić do jakiegoś urzędu i opatentować. Właśnie dowiodłeś, że perpetuum mobile istnieje. Może nawet Ig Nobla dostaniesz ;-)
 
Lelupi 


Marka: Dacia
Model: Duster FL/ Ph.2
Silnik: 1,0/1.0
Rocznik: 2020/2021
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 31 Paź 2021
Posty: 61
Skąd: Poznań
Wysłany: 2022-11-12, 10:40   

Ja tutaj żadnego perpeetum mobile nie widzę. Energia dostarczana jest poprzez koła poruszającego się auta, która jest wytracana na pokonanie oporów całej mechaniki oraz zamieniona w energię cieplną.
Ostatnio zmieniony przez Lelupi 2022-11-12, 10:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 594
Skąd: Lubelskie

Wysłany: 2022-11-12, 13:47   

https://www.youtube.com/watch?v=M6YO2bN0nt0
 
yeti65 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 tce LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Prestige
Dołączył: 21 Lis 2021
Posty: 115
Skąd: Warmia
Wysłany: 2022-11-12, 23:08   

r70 napisał/a:
Oczywiście nie gaszę silnika w trasie (powinna być taka wersja S&S - ale pewnie łatwiej byłoby ją bezpiecznie zaimplementować w miękkiej hybrydzie ;)
Po prostu jak mam przewidywalną drogę to często wyrzucam na luz i wytracam w ten sposób prędkość zamiast hamować hamulcem, lub silnikiem :) A że często obserwuję trasę bardzo daaaleko, to często mogę to stosować takie techniki;)
Jak widzę ze zbliżam się do ograniczenia prędkości czy białej tablicy miejscowości, ale stojących samochodów, to odpowiednio wcześniej wyrzucam na luz tak żeby ograniczeniu mieć trochę powyżej oczekiwanej prędkości - wtedy sprzęgło, właściwy bieg, spokojne odpuszczenie sprzęgła i jazda (jak trzeba to min. podkręceni obrotów gazem). To tak w dużym skrócie ;)
Hamowanie silnikiem też często stosuję na trasie, ale wtedy kiedy muszę szybciej wytracić prędkość, albo w terenie górzystym) - wtedy najczęściej, z redukcją biegu (często z lekkim dopasowanie obrotów silnika).
Może zagmatwanie to brzmi, ale większość to nawyki :)

Jeżdżę identycznie, tylko nie używam SS i trybu eco. Ale bez problemu schodzę poniżej 7l gazu, przeważnie 6,8. Pomiar z dystrybutora, bo u mnie wskaźnik dalej zawyża spalanie o ponad 1l
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2022-11-13, 20:44   

W weekend, trasa Trójmiasto Wrocław i powrotem z trzema rowerami. Dwa na plecach, jeden na dachu.

Spalanie początkowe przy prędkości 117 na tempomacie 12.4. Po zdjęciu jednej sakwy, spadło do 10.8, po zdjęciu drugiej sakwy z roweru w poprzek, 8.2

Także opór powietrza ma znaczenie.
 
barney 


Marka: Dacia
Model: Sandero III
Silnik: 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Dołączył: 05 Sie 2021
Posty: 23
Skąd: Łódź
Wysłany: 2022-11-13, 21:07   

Czyli 3 rowery dają 8.2l, a 3 rowery + 2 sakwy 12.4? Co to za sakwy są? :-D
Z mojej strony - dołożenie 1 roweru na bagażniku na hak to jakieś +1L/LPG. Z sakwą i 2 bidonami ;-)
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-11-14, 02:37   

Opory aerodynamiczne rosną wraz z kwadratem prędkości - przy 117km/h każda pogorszenie aerodynami odbija się w widoczny sposób na spalaniu; rowery na dachu mocno zaburzają aerodynamikę, a na tylnej klapie jeszcze bardziej. Dobrze że przy takiej prędkości tych sakw nie zerwało z rowerów.
Natomiast rower przewożony na haku niemal nie wpływa na spalanie - Berlingiem HDI woziłem 2 rower na haku i miały wpływ na spalanie na trasie na poziomie ok. 0,2-0,4L/100 ON.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne