Wysłany: 2015-01-15, 23:35 Dacia Lodgy - dane w dowodzie rejestracyjnym
Witam
Prosiłbym o wpisanie wartości z DR waszych Lodgy. Interesują mnie pozycje:
F1, F2, F3, G, O1, O2.
Chce porównać jakie różnice wartości występują pomiędzy różnymi wersjami silnikowymi i wyposażenia. I skąd producent np. u mnie wziął wartość O1 na poziomie 1400 kg jeśli nie ma to żadnego zastosowania w praktyce.
Dziękuję
Dziękuję za szybkie odpowiedzi.
Temat wynikł przy okazji merytorycznych przygotowań do rejestracji przyczepy kempingowej sprowadzonej o DMC = 1300 kg.
Dwa wydziały komunikacji, dwie stacje OSKP, dwie komendy i każdy mówi co innego co do możliwości jakie stwarza mój pojazd. Hitem była wypowiedź aspiranta wydziału ruchu drogowego który stwierdził, iż do ciągnięcia potrzebuje prawa jazdy B + E.
Jeden z diagnostów doczepił się do pozycji O1 która w naszym wypadku ma wartość 1400 kg. Wg niego tak nie powinno być. Ogólnie bardzo fajnie spędziłem dzień.
Dzwoniłem również do RP o weryfikację danych zawartych zarówno w DR jak i świadectwie zgodności. Najpierw miła Pani stwierdziła, że mogę jeździć, a po krótkiej konsultacji, że nie mogę bo pozycja F3 (DMC zespołu pojazdów) ma wartość 3085 kg. Niestety nie potrafiła mi już odpowiedzieć to po co RP wpisuje na świadectwie homologacji wartość O1 przyczepy z hamulcem na 1400kg skoro z tego co mówi jedno wyklucza drugie. Tak więc postanowiłem napisać do RP. Dostałem już wiadomość iż mam przesłać skany dokumentów. Dla mnie DMC pojazdu F1 1885 + O1 1400 = 3285 kg.
Zobaczymy co odpiszą.
W moim przypadku najlepiej byłoby mieć wersję 1,5 dci 110 KM w wersji 5os. )
Dziękuje za namiar Od kilku dni jestem zarejestrowany na tym forum.
Niestety nasi ustawodawcy tak potrafią zagmatwać proste sprawy, że głowa boli. Problem pojawia się przy kontroli kiedy spotka się nadgorliwego stróża prawa. Wychodzi, że jeżdżąc w Polsce trzeba mieć przy sobie "Prawo o ruchu drogowym" oraz zbiór innych rozporządzeń.
Ogólnie analizując inne marki to nasze pojazdy wypadają bardzo dobrze jeśli chodzi o możliwości holownicze - przynajmniej na papierze. Zagmatwanie wprowadza różnica wartości w dowodzie, ale już doszedłem co i jak. W gruncie rzeczy można powiedzieć, iż tok myślenia RP daje nam większe możliwości niż innym
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1061 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2015-01-18, 14:03
Hamulec najazdowy nie jest hamulcem w rozumieniu tej pozycji w dowodzie rejestracyjnym. Przyczepa musiała by mieć system hamulcowy sterowany z systemu hamulcowego samochodu. (tak jak jest w ciężarówkach, z tym że tam są systemy pneumatyczne, łatwe do połączenia specjalnym szybkozłączem i kablem pneumatycznym). Ja się z taką przyczepą dla osobówek nigdy nie spotkałem (w której hamulce byłby połączone z systemem hamulcowym samochodu ciągnącego). Natomiast DMC przyczepy z hamulecam najazdowym liczy się z jakiegoś wzoru, niestety nie wiem z jakiego.
Jeśli już dogrzebałeś się jakiej DMC przyczepę możesz holować Lodgym proszę napisz, to dla mnie byłaby ciekawa informacja. Wydaje mi się, że kempinga o DMC 1300 powinieneś legalnie podpiąć do tego samochodu.
A z innej ciekawości, jaki moment obrotowy ma Twój silnik?
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1061 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2015-01-18, 15:04
DrOzda napisał/a:
1400 to DMC dla każdej przyczepy z najazdowym bez żadnego przeliczania.
Pole O1 określa DMC przyczepy z hamulcem. Definicja hamulca jest taka, że jest to hamulec uruchamiany z pozycji kierowcy (sterowany pedałem hamulca lub inną dźwignią / przełącznikiem). Hamulec najazdowy nie spełnia tych kryteriów ponieważ jest autonomiczny. (uruchamia się pod wpływem parcia przyczepy na hak holowniczy).
Dla przyczep z hamulcem najazdowym stosuje się wzór: Stosunek masy (dmc) pojazdu do masy (dmc) przyczepy musi być jak 1,33:1 (czyli auto o DMC 1330 kg może ciągnąć przyczepę o DMC 1000kg)
Akurat w przypadku Logdy z tego wzoru otrzymujemy mniej więcej wartość 1400kg, ale dla wielu samochodów wynik zw wzoru wychodzi całkiem inny niż wbity w pole O1.
Cytat:
a kogo się pytasz o moment obrotowy ?
W zasadzie to chodzi mi o silniki dCi 90 / 110 km, Jaki one mają moment obr?
Sprawa wygląda tak że należy przeliczyć DMC według wzoru który jest podany wyżej. Tzn. bierzemy DMC przyczepy x 1,33 = mamy wynik. Jeśli wartość jest mniejsza lub równa od DMC pojazdu to jest ok. Jeśli większa to takiej przyczepy nie mogę ciągnąć.
Dodatkowo musi być spełniony warunek: rzeczywista masa pojazdu ciągnącego RMC musi być większa niż RMC przyczepy.
Musimy również zwrócić uwagę na pole F3 DR. I w tej wartości się zmieścić. Tzn. jeśli mamy np wbite 3085 kg (jak ja) odejmuje 1300(moja przyczepa) = wychodzi ile mogę mieć w autku łącznie z nim. Wyszła wartość 1785 kg - MW 1298= 487 kg. Reasumując moje auto mogę załadować 487 kg łącznie z pasażerami.
I to tyle jeśli chodzi o obostrzenia przy kat. B
Radzę oczywiście zważyć swoją przyczepę na wadze legalizowanej, bo to co w papierach nie koniecznie pokrywa się z tym co w rzeczywistości. A jednak o bezpieczeństwo chodzi.
Ostatnio zmieniony przez luk80 2015-01-18, 18:36, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum