Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-04-04, 19:32
eplus napisał/a:
Jazda na wprost ze ślizgającym się jednym kołem to dla systemu już nie jest jazda na wprost, tylko po łuku, ponieważ koła jednej i drugiej strony obracają się z różną prędkością.
Nie bardzo - bo nie ma obrotu poprzecznego, który ESP RÓWNIEŻ kontroluje w celu wykrycia poślizgu bocznego.
Wszystko co działa przy innym poślizgu, nie jest funkcją akurat systemu ESP.
Nie bardzo wiem też w jaki sposób zaobserwowałeś związek pomiędzy jednym kołem danej osi a drugim, skoro na filmikach widać tylko po jednym kole z każdej osi.
Bardziej myślałem tutaj o filmiku rosyjskim (gdzieś od połowy jest test na rolkach, w którym widać wszystkie koła).
Na filmikach kolegi DS można jedynie zaobserwować jaki jest rozdział napędu (przod/tył) w poszczególnych trybach - pokrywa się to z zamieszczonym przeze mnie brytyjskim opisem do X-traila.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-04-04, 19:50
sbrzo napisał/a:
Cav napisał/a:
Nie bardzo wiem też w jaki sposób zaobserwowałeś związek pomiędzy jednym kołem danej osi a drugim, skoro na filmikach widać tylko po jednym kole z każdej osi.
Bardziej myślałem tutaj o filmiku rosyjskim (gdzieś od połowy jest test na rolkach, w którym widać wszystkie koła).
Ok, nie zauważyłem że doszedł nowy filmik.
Żeby być precyzyjnym, mówisz o funkcji układu ABS, a nie ESP jako takim.
Nie wiem jak było w Dusterze 1, czy ten elektroniczny tryb terenowy w ogóle już występował?
Jeśli tak, to czy tylko w wersji z ESP, czy również bez (były takie w 4x4)?
Bo w Dusterze FL odpowiada po prostu za takie działanie nowy ABS w wersji 9.0, ale ZTCW on w ogóle nie występuje w wersji bez ESP.
Żeby być precyzyjnym, mówisz o funkcji układu ABS, a nie ESP jako takim.
Bo w Dusterze FL odpowiada po prostu za takie działanie nowy ABS w wersji 9.0, ale ZTCW on w ogóle nie występuje w wersji bez ESP.
Kwestia nazewnictwa, w tej sytuacji nie chodzi o ESP (Electronic Stability Program – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu), a jego podsystem zwany ogólnie kontrolą trakcji, a ten wykorzystuje nie tylko ABS, ale także steruje silnikiem, dziś wszystkie te systemy są łączone w jeden, wykorzystują te same czujniki itd., wszystkie są pod jednym przyciskiem...
Agresywnie zestrojona kontrola trakcji powinna pozwolić na bezproblemowe zjechanie z rolek, stąd pytanie, czy opcja LOCK rzeczywiście zwiększa czułość hamulców.
Ostatnio zmieniony przez DS 2015-04-04, 20:06, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2015-04-04, 20:31
DS napisał/a:
Kwestia nazewnictwa, w tej sytuacji nie chodzi o ESP (Electronic Stability Program – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu), a jego podsystem zwany ogólnie kontrolą trakcji, a ten wykorzystuje nie tylko ABS, ale także steruje silnikiem, dziś wszystkie te systemy są łączone w jeden, wykorzystują te same czujniki itd., wszystkie są pod jednym przyciskiem...
Agresywnie zestrojona kontrola trakcji powinna pozwolić na bezproblemowe zjechanie z rolek, stąd pytanie, czy opcja LOCK rzeczywiście zwiększa czułość hamulców.
moim zdaniem nic nie zwieksza, tak samo to elektroniczne blokowanie kol przez ABS udajace blokade mostu jest do niczego, mialem to w autach fwd i tam tez bylo do bani.
Poza tym latwo spalic hamulce w trakcie dlugiej zabawy w terenie kiedy uklad hamulcowy bedzie ciagle probowal dohamowac kola.
Za to wylaczenie ESP daje fajne opoznienie zalaczanie ABS w terenie i mozna kola zablokowac tak ze w piachu albo blocie auto lepiej hamuje.
Nie bardzo - bo nie ma obrotu poprzecznego, który ESP RÓWNIEŻ kontroluje w celu wykrycia poślizgu bocznego.
Wszystko co działa przy innym poślizgu, nie jest funkcją akurat systemu ESP.
Zgadzam się Cav. Przy "normalnym" rozumieniu i trybie działania ESP.
Jakby nie było ESP to tylko soft czerpiący dane z czujników ABS plus dodatkowych(akcelerometry poprzeczne czy jak je tam zwał). Nikt nie powiedział że daciowe "ESP w trybie terenowym" wykorzystuje wszystko to co ESP w "normalnym" rozumieniu.
Nie wiem jak było w Dusterze 1, czy ten elektroniczny tryb terenowy w ogóle już występował?Jeśli tak, to czy tylko w wersji z ESP, czy również bez (były takie w 4x4)?
Tak, były takie DD ph1 4x4 bez ESP. Właśnie takiego kupiłem i stąd całe to dociekanie. Próbuję dowieść samemu sobie, że ten bez ESP tak samo sobie nie poradzi w sytuacji w której blokada dyfrów by się przydała, jak DD wyposażony w ESP :)
I wogóle denerwuje mnie że w instrukcji jak byk napisane jest że w LOCKu należy wyłączyć ESP, a gdzieś tam w innych miejscach czytasz że w LOCKu tryb ESP zmienia charakterystykę na "terenową" (cokolwiek przez to rozumieć).
moim zdaniem nic nie zwieksza, tak samo to elektroniczne blokowanie kol przez ABS udajace blokade mostu jest do niczego, mialem to w autach fwd i tam tez bylo do bani.
I to jest jedyny wniosek jaki na razie udało mi się z tego wszystkiego wyciągnąć. Na to właśnie mi wygląda, pomimo tego wszystkiego co deklaruje producent, czy co też wyczytasz na forach. Wydaje mi się że ESP (w funkcji przyblokowywania mostów) to co najwyżej placebo.
Oczywiście przydałby się test na rolkach wykonany tylko i wyłącznie pod tym katem :)
Ja nie mam ESP więc nie porównam, choćbym i rolki zmajstrował w garażu.
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2015-04-04, 22:27
sbrzo napisał/a:
I to jest jedyny wniosek jaki na razie udało mi się z tego wszystkiego wyciągnąć. Na to właśnie mi wygląda, pomimo tego wszystkiego co deklaruje producent, czy co też wyczytasz na forach. Wydaje mi się że ESP (w funkcji przyblokowywania mostów) to co najwyżej placebo.
Oczywiście przydałby się test na rolkach wykonany tylko i wyłącznie pod tym katem :)
Ja nie mam ESP więc nie porównam, choćbym i rolki zmajstrował w garażu.
mysle ze szkoda czasu na zabawy z tym, generalnie w terenie nalezy wylaczac wszystkie pomagacze, wlaczac co tam mamy w ramach opcji 4x4 i ognia
mysle ze szkoda czasu na zabawy z tym, generalnie w terenie nalezy wylaczac wszystkie pomagacze, wlaczac co tam mamy w ramach opcji 4x4 i ognia
Zgadzam się johnson. Tak jak wspominałem - dopiero kupiłem i nie miałem okazji żeby wystarczająco się pobawić. Poza tym mój Duster nie ma ESP więc nie porównam.
moim zdaniem nic nie zwieksza, tak samo to elektroniczne blokowanie kol przez ABS udajace blokade mostu jest do niczego, mialem to w autach fwd i tam tez bylo do bani.
I to jest jedyny wniosek jaki na razie udało mi się z tego wszystkiego wyciągnąć. Na to właśnie mi wygląda, pomimo tego wszystkiego co deklaruje producent, czy co też wyczytasz na forach. Wydaje mi się że ESP (w funkcji przyblokowywania mostów) to co najwyżej placebo.
Są samochody, w których ta funkcja działa bardzo skutecznie. Nie zastąpi to oczywiście oczywiście blokady, ale w wielu sytuacjach potrafi wyciągnąć auto.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-04-05, 07:35
sbrzo napisał/a:
Cav napisał/a:
Nie wiem jak było w Dusterze 1, czy ten elektroniczny tryb terenowy w ogóle już występował?Jeśli tak, to czy tylko w wersji z ESP, czy również bez (były takie w 4x4)?
Tak, były takie DD ph1 4x4 bez ESP.
A czy na pewno wersje DD1 z ESP posiadały wspomniany tryb elektronicznej blokady dyfra w trybie lock, a wersje bez ESP nie?
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-04-05, 07:38
sbrzo napisał/a:
johnson napisał/a:
moim zdaniem nic nie zwieksza, tak samo to elektroniczne blokowanie kol przez ABS udajace blokade mostu jest do niczego, mialem to w autach fwd i tam tez bylo do bani.
I to jest jedyny wniosek jaki na razie udało mi się z tego wszystkiego wyciągnąć. Na to właśnie mi wygląda, pomimo tego wszystkiego co deklaruje producent, czy co też wyczytasz na forach. Wydaje mi się że ESP (w funkcji przyblokowywania mostów) to co najwyżej placebo.
Oczywiście przydałby się test na rolkach wykonany tylko i wyłącznie pod tym katem :)
Ja nie mam ESP więc nie porównam, choćbym i rolki zmajstrował w garażu.
Nie pisz ESP, bo nie o ESP chodzi, tylko o inną funkcję układu ABS.
A ten układ jest przydatny, tylko że działa z opóźnieniem około 2 sekund.
Niemniej potrafi pomóc w sytuacji gdy jedna strona się ślizga, a druga nie.
Tak przynajmniej wynika z wypowiedzi użytkowników, że po 2 s wyraźnie widać przyhamowywanie ślizgającej się strony, w efekcie którego auto łapie przyczepność drugą stroną i rusza, mimo że przez 2 s stało i mieliło jedną stroną.
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4820
Ostatnio zmieniony przez Cav 2015-04-05, 07:43, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-04-05, 07:39
sbrzo napisał/a:
Cav napisał/a:
Nie bardzo - bo nie ma obrotu poprzecznego, który ESP RÓWNIEŻ kontroluje w celu wykrycia poślizgu bocznego.
Wszystko co działa przy innym poślizgu, nie jest funkcją akurat systemu ESP.
Zgadzam się Cav. Przy "normalnym" rozumieniu i trybie działania ESP.
Innego nie może być, bo wszystko inne to już nie ESP, tylko inna funkcja tego samego układu ABS.
Jeśli już to bardziej pasuje do ASR.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2015-04-05, 07:54, w całości zmieniany 1 raz
Sprawdziłem empirycznie w terenie, w piachu, że ESP/ASR przeszkadza, głównie poprzez dławienie silnika gdy wykryje poślizg kół. Być może na płaskiem ale częściowo śliskim pomoże, gdy opory ruchu nie będą zbyt duże (takie jak w piachu). Ale od układu w Dusterze nie oczekiwałbym cudów w terenie. Najlepiej to wyłączyć.
Nie pisz ESP, bo nie o ESP chodzi, tylko o inną funkcję układu ABS.
A ten układ jest przydatny, tylko że działa z opóźnieniem około 2 sekund.
Niemniej potrafi pomóc w sytuacji gdy jedna strona się ślizga, a druga nie.
Tak przynajmniej wynika z wypowiedzi użytkowników, że po 2 s wyraźnie widać przyhamowywanie ślizgającej się strony, w efekcie którego auto łapie przyczepność drugą stroną i rusza, mimo że przez 2 s stało i mieliło jedną stroną.
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4820
Piszę "ESP" bo takiego uproszczenia używa Dacia.Wszyscy tu wiemy o co chodzi i znamy różnice. Zeby być precyzyjnym można by pisac EDL,ale takiego określenia nie znajdziesz w materiałach Dacki.Pisza ci tam o "ESP".Ze w Locku należy wyłączć "ESP" itd....
Czytałem na forum te i formacje o tym ze po 2s przyblokowuje itd. Tylko dlaczego nie widac tego na rolkach, gdzie warunki do obserwacji są idealne??
Sprawdziłem empirycznie w terenie, w piachu, że ESP/ASR przeszkadza, głównie poprzez dławienie silnika gdy wykryje poślizg kół. Być może na płaskiem ale częściowo śliskim pomoże, gdy opory ruchu nie będą zbyt duże (takie jak w piachu). Ale od układu w Dusterze nie oczekiwałbym cudów w terenie. Najlepiej to wyłączyć.
wojtek_pl - zgadzam się w 100%, i raczej nie jest to przypadłość Dustera, a ogólnie tej klasy aut. W ASX jest dokładnie tak samo, fajnie to działa na lodzie czy w błocie - niewielkie opory ruchu, ale w 'terenie' w niczym nie pomoże, wręcz unieruchamia auto, choć system sam w sobie potrafi działać bardzo skutecznie w wyższej klasie aut, co widać np. tu https://www.youtube.com/watch?v=tUFG3Pm-iiM
Myslę, że klasie do 90 tys. zł skuteczniejszy w tej kategorii może okazać się tylko All Grip w trybie Lock (Suzuki)
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-04-06, 04:57
sbrzo napisał/a:
Piszę "ESP" bo takiego uproszczenia używa Dacia.Wszyscy tu wiemy o co chodzi i znamy różnice. Zeby być precyzyjnym można by pisac EDL,ale takiego określenia nie znajdziesz w materiałach Dacki
Ale przynajmniej wiadomo o czym piszesz, a kto nie wie to sobie dogugla.
Tak właśnie należałoby opisywać ten system.
sbrzo napisał/a:
Czytałem na forum te i formacje o tym ze po 2s przyblokowuje itd. Tylko dlaczego nie widac tego na rolkach, gdzie warunki do obserwacji są idealne??
A w którym konkretnie momencie chciałbyś to zobaczyć?
Jaki film/która sekunda?
Bo przecież rolki kręcą się równo dla obu kół danej osi, więc jak dla mnie na rolkach to nie ma prawa wystąpić.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2015-04-06, 05:01, w całości zmieniany 1 raz
Od 25 minuty są testy z ESP/bez ESP z jedną stroną na rolkach. Gdyby EDL znajdujący się w parze z ESP/ABS miał działać to Duster powinien żwawo wyskoczyć z rolek.
Wprawdzie ruscy chcieli tu ukazać wyższość układu z zamontowanym LSD Quaife (czego też specjalnie nie zaobserwowałem), ale skupiam się w tych filmikach na wyłapaniu różnicy pomiędzy włączonym kneflem "ESP" a wyłączonym.
Powyższe nasze rozważania doprowadziły zdaje się do wniosku, że o EDL mowa jest dopiero w ph2, a w ph1 czegoś takiego w pakiecie z ESP nie przewidziano i dlatego w trybie LOCK instrukcja każe wyłączyć ESP koniec kropka.Stąd też pojawiły się te różne opinie że EDL działa/nie działa.
I wszystko by pasowało, tyle że we wspominanym już wątku:
Od 25 minuty są testy z ESP/bez ESP z jedną stroną na rolkach. Gdyby EDL znajdujący się w parze z ESP/ABS miał działać to Duster powinien żwawo wyskoczyć z rolek.
Zauważ, że Duster próbuje kręcić kołem, które nie jest na rolkach, czyli hamulce ingerują po przeciwnej stronie:
2WD ESP
Co do LSD Quaife, to wygląda na jakiś totalny bubel...
Zauważ, że Duster próbuje kręcić kołem, które nie jest na rolkach, czyli hamulce ingerują po przeciwnej stronie:
No niby może i tak, tylko że efekt ani wcale jak dla mnie. Taka subtelna ingerencja układu chyba niewiele by pomogła w wyjechaniu w wykrzyżu przez piaszczystą muldę. Może za wiele się spodziewam od tego całego EDL...
No ale podkreślam jeszcze raz, że skupiam się na wyłapaniu różnicy w tej kwestii miedzy włączonym przyciskiem ESP a wyłączonym (czyli pomiędzy aktywnym EDL a nieaktrywnym).
A z trochę innej beczki popatrzcie na Mudstera:
LSD Mudster
Od 25 minuty są testy z ESP/bez ESP z jedną stroną na rolkach. Gdyby EDL znajdujący się w parze z ESP/ABS miał działać to Duster powinien żwawo wyskoczyć z rolek.
Zauważ, że Duster próbuje kręcić kołem, które nie jest na rolkach, czyli hamulce ingerują po przeciwnej stronie:
2WD ESP
Co do LSD Quaife, to wygląda na jakiś totalny bubel...
cos tutaj nie tak z ta szpera albo jakies symboliczne spiecie, jak mialem rwd ze szpera chyba 45% to na suchym asfalcie zostawialo 2 slady a na mokrym zamiatalo tylkiem zawsze na 2 kola, 2 kola krecily sie praktycznie od razu, bez zwloki
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum