Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2008-11-28, 01:26
Pokonywanie zakrętów (+ zachowanie przy dużych prędkościach)
Autor Wiadomość
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-11-20, 12:33   

bebe napisał/a:
Przy prędkości przelotowej 140 km/h wyprzedzenie tira, ale też wyjechanie zza ekranów, z Przejścia dla Zwierząt Dużych i innych przeszkód stałych owocuje mocno odczuwalnym bujem i zmianą toru jazdy wymagającą korekty. Przy wietrze bocznym efekt jest silniej odczuwalny, przy braku wiatru - słabiej, ale jest.

ale te objawy są typowe dla większości samochodów... (za wyjątkiem niskich "przyklejonych" do asfaltu :lol: )
 
kapelusznik 



Marka: Seat
Model: Ateca
Silnik: 1.0 TSI
Rocznik: 2022
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 24 Kwi 2012
Posty: 912
Skąd: Poznań
Wysłany: 2012-11-20, 12:44   

TD Pedro napisał/a:
ale te objawy są typowe dla większości samochodów... (za wyjątkiem niskich "przyklejonych" do asfaltu :lol: )

dokładnie
w swojej historii "za kółkiem" miałem okazję użytkować dłużej (na dłuższych trasach) kilka aut
- Ford Sierra
- Fiat Brava
- Skoda Felicia
- Mercedes A
- Dacia Logan

kolejność nieprzypadkowa - w takiej właśnie kolejności uszeregowałbym te auta pod względem komfortu wyprzedzania ciężarówek

i nie chodzi tu o moc tych aut (bo w takim przypadku Mercedes powinien wskoczyć na 1sze miejsce a Logan przed Felicię) tylko o kombinację wysokości i zawieszenia ;-)

po prostu im niższe auto tym przyjemniej się wyprzedza duże zestawy drogowe
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-11-20, 12:57   

bebe napisał/a:
mocno odczuwalnym bujem i zmianą toru jazdy wymagającą korekty

Otóż właśnie - a MSZ: czasem lekko bujnie, czasami trzeba nieco mocniej przytrzymać kierownicę. Albo więc mam gdzie indziej poustawiane progi percepcji, albo moja daćka jeździ jednak inaczej - trzeciej opcji nie widzę...


bebe napisał/a:
Matylda ma również tendencję do dziwnych zachowań przy wejściu w zakręt z dohamowaniem

Cargo? ((((;

(Muszę w końcu zapytać w Szkole Reno i Akademii Bezpiecznej Jazdy o opłaty za te ich tory - może ktoś jeszcze by się skusił...).
 
wat 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,5 dCi 110
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 30 Lip 2010
Posty: 1146
Skąd: Zabrze/Hindenburg
Wysłany: 2012-11-20, 14:18   

Laisar twoja dać ka może nie jeżdzi inaczej może ty poprostu masz na pace zawsze pół tony czegoś i lepiej trzyma się drogi i jest nizej zawieszona niż pozostałe :-P
 
Farurej 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6
Rocznik: 2012
Wersja: Duster
Dołączył: 19 Paź 2012
Posty: 55
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-11-20, 14:56   

Laisar:; Ja się piszę na tory, jeśli cena będzie znośna. No i jak DD wreszcie odbiorę...
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-11-20, 18:41   

TD Pedro napisał/a:
ale te objawy są typowe dla większości samochodów... (za wyjątkiem niskich "przyklejonych" do asfaltu :lol: )

Nie wiem. Z moich samochodów:
  1. Suzuki Alto - nie wyjeżdżałem nim nigdy za Warszawę, bo bałem się, że stanę gdzieś w polu. :)
  2. Peugeot 106 - nie rozwijał prędkości 140 km/h na płaskim ;) , ale przy 130 licznikowych nie było takiego efektu.
  3. Mazda 323F BJ - nie reagowała na wiatr w ogóle, w zakrętach jeździła jak tramwaj, w dodatku o neutralnej charakterystyce. :)
Nie moich samochodów było dużo więcej, ale też nie przypominam sobie żadnego, który zachowywałby się w podobny sposób. Insza inszość, że żaden z nich nie miał takiej powierzchni burty i tak wysokiego zawieszenia.

Możemy się kiedyś umówić na jeżdżenie autostradą, względnie na Cargo, chociaż Cargo się boję, bo znów będziemy stać i gadać na mrozie dwie godziny. :>
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-11-20, 19:44   

@bebe
- wyraziłem się trochę nieprecyzyjnie :-( mniej chodziło mi o bujanie o którym napisałeś a bardziej o:
bebe napisał/a:
i zmianą toru jazdy wymagającą korekty. Przy wietrze bocznym efekt jest silniej odczuwalny, przy braku wiatru - słabiej, ale jest.

- ja pisząc o "większości samochodów" za oczywiste uznałem, że w grę wchodzą wyłącznie te dla których cytowana prędkość (140 km/h) jest (była) osiągalna :-P ,
- z drugiej strony nie jest łatwo opisać precyzyjnie doznania z opisaną przez Ciebie "dolegliwością" a jeszcze trudniej w oparciu o taki opis takie doznania do siebie "przyłożyć"...
- MCV nigdy w żadnych okolicznościach nie miałem przyjemności jeździć :-( i być może dlatego nie da się tychże doznań ulokować na jednej porównawczej płaszczyźnie :-)
- z "wynalazków motoryzacyjnch" :-P które posiadałem i których gabaryty można by próbować porównać do MCV to kombi: Kadett, Astra, Nevada, Nubira, Megane a z trochę większych (wyższych) to dwa Kangoo i Vaneo i zawsze występowały mniejsze lub większe perturbacje przy wyprzedzaniu "TIRÓW" wyjazdach z lasów itp. nawet przy mniejszch prędkościach...
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-11-20, 23:23   

wat napisał/a:
może ty poprostu masz na pace zawsze pół tony czegoś i lepiej trzyma się drogi i jest nizej zawieszona niż pozostałe

Zazwyczaj faktycznie płyniemy autostradami całą familiją - ale jednak nie zawsze. A te kilka razy, kiedy jechałem zupełnie, ale to zupełnie sam i niemal na pusto też nie różniły się odczuciami - więc to chyba nie to...


bebe napisał/a:
Cargo się boję

Nie ma podstaw, przecież to ma być spot jeżdżony (((;


bebe napisał/a:
Możemy się kiedyś umówić na jeżdżenie autostradą

Do najbliższego weekendu mogę dopiero wieczorami, ale potem - "hulaj dusza".
 
dystrykt9 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V 105KM
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 579
Skąd: okolice Warszawy
Wysłany: 2012-11-22, 20:21   

laisar napisał/a:
(Muszę w końcu zapytać w Szkole Reno i Akademii Bezpiecznej Jazdy o opłaty za te ich tory - może ktoś jeszcze by się skusił...).

Laisar, ja bym się tym wstępnie zainteresował, gdyby udało się zbić trochę te ich ceny. Ale przy aktualnych wydatkach dopiero po Nowym Roku.
No i w sumie najlepiej byłoby chyba na własnych autach, a nie ichnich, żeby uczyć się zachowań swojej maszyny.

Przykładowe kursy

W Akademii Bezpiecznej Jazdy:
Kurs I
- Nauka kontroli poślizgu - jednodniowy, praktyka - aktualna cena dla klienta indywidualnego: 620 PLN brutto (w cenie lunch + certyfikat)

Kursy odbywają się 7 dni w tygodniu w sesjach porannych od 10:00 oraz popołudniowych od 15:00.

Program:
1. Pozycja za kierownicą
2. Efektywność pracy za kierownicą
3. Dynamiczny skręt – koordynacja pracy kołem kierowniczym i pedałem gazu
4. Hamowanie na wprost na nawierzchni śliskiej
5. Jazda po łuku o nawierzchni śliskiej
6. Hamowanie na łuku o nawierzchni śliskiej
7. Hamowanie z ominięciem przeszkody
8. Ćwiczenie reakcji na uślizg osi tylnej auta tzw. troleje – kontra kierownicą

W Szkole Jazdy Renault:
- Doskonalenie techniki jazdy I stopnia
Szkolenie pierwszego stopnia trwa do 7 godzin, przy czym 5 godzin poświęcone jest na zajęcia praktyczne na autodromie.

Cena szkoleń dla klientów flotowych w grupach 12-osobowych: 690 zł + VAT za osobę.
Cena szkolenia obejmuje materiały szkoleniowe, certyfikaty i pamiątkowe zdjęcia, a także lunch, kawę, herbatę, zimne napoje i ciastka.

Program:
■Prawidłowa pozycja za kierownicą
■Jazda slalomem pokonywanym na pierwszym biegu po płycie poślizgowej
■„Linia”, czyli ćwiczenie szybkiej pracy rąk na kierownicy
■Jazda po kręgu poślizgowym
■Jazda na trolejach
■Hamowanie z ABS na śliskiej nawierzchni
■Przejazd zakrętu ze zmieniająca się nawierzchnią
■Awaryjna zmiana pasa ruchu
■Pokonywanie zakrętu przechodzącego przez wzniesienie
■Opcjonalnie: alko-test
■Próba sprawnościowa na czas
_________________
Poszło dobrze. Jest duster... :)
duster dystrykta - dystrykt dustera
Mój kanał na YT - filmy z wypraw DKPL
 
Dyziek 



Marka: Cytryna i Helmut
Model: inny
Silnik: benzyna i ropniak
Rocznik: inny
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Sie 2012
Posty: 437
Skąd: Wawa
Wysłany: 2012-11-26, 22:12   

Bebe, masz samochod z plaszczyzna boczna przypominajaca wielka podwojna plyte kartonowo-gipsowa (bez urazy). Do tego zawieszenie tego samochodu jest nastawione na 'nie-niemieckie-autostrady' (autko ma wysoko do asfaltu), zas jego charakter jest roboczy (tzw towos, czyli towarowo-osobowy). 140 to nie jest mala predkosc dla niego.
Jesli masz watpliwosci, pojedz na diagnostyke do OSKP. Za takie badanie 2 lata temu placilem 50 PLN, a potrafia byc upierdliwi. Zwlaszcza, jesli ich o to poprosisz.
Ostatnio zmieniony przez Dyziek 2012-11-26, 22:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-11-27, 01:18   

Dyziek napisał/a:
Bebe, masz samochod z plaszczyzna boczna przypominajaca wielka podwojna plyte kartonowo-gipsowa (bez urazy). Do tego zawieszenie tego samochodu jest nastawione na 'nie-niemieckie-autostrady' (autko ma wysoko do asfaltu), zas jego charakter jest roboczy (tzw towos, czyli towarowo-osobowy). 140 to nie jest mala predkosc dla niego.

Ależ ja mam pełną świadomość tego. :) Po czym przychodzi taki laisar i mówi, że jego egzemplarz jeździ jak po szynach, nie przechyla się prawie wcale, i w ogóle to przesądy, światło ćmiące. ;)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-11-27, 01:31   

bebe napisał/a:
i w ogóle to przesądy

No, no, no - przecież od razu dopuściłem też możliwość, że to ja osobiście jestem nieczułym mutantem d;

PS Jakby co, to ja próby autostradowe mogę dopiero od czwartku...
 
Dyziek 



Marka: Cytryna i Helmut
Model: inny
Silnik: benzyna i ropniak
Rocznik: inny
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Sie 2012
Posty: 437
Skąd: Wawa
Wysłany: 2012-11-27, 17:37   

Bebe, a moze nasz Szanowny Admin wyszedl z zalozenia, ze tym razem wcieli sie w swojego avatara i bedzie opowiadal bajki :lol:


sorry za OT ;)

nie moglem sie powtrzymac :-P
 
ian 



Marka: Dacia
Model: Logan Ambiance
Silnik: 1390 cm, 75 KM
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 548
Skąd: Katowice
Wysłany: 2012-12-06, 00:14   

Wystarczyło skorzystać z wyszukiwarki (i dobrych rad laisara ;-) ), podobny temat (o bujaniu nadwoziem i dziwnych zachowaniach Daciek na zakręcie już był-dawno, dawno temu...):
http://www.daciaklub.pl/f...?t=1359&start=0
_________________
Skoda 105 S (1982-1989), Polonez 1500 SLE (1989-2000), 3×Fiat 126p (19??-2002), czasami pożyczane Daewoo Tico, Skoda Felicia
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-12-06, 01:25   

Dyziek napisał/a:
bedzie opowiadal bajki

Chętnie poddam się weryfikacji za pomocą testu drogowego [:


@ian: Choć trochę mi szkoda fajnego "mojego" tytułu tematu, to oczywiście racja - zatem scalone, dzięki.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2012-12-06, 01:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-12-07, 16:06   

Korzystając z okazji, że kończę pracę wcześniej niż ogół populacji, wracając z tejże (pracy, nie populacji) wpadłem na ośnieżony parking pod übermarketem i poślizgałem się pół godzinki. :]

Najpierw wyszalałem się troszeczkę, kręcąc ósemki wokół latarni, a potem na spokojnie próbowałem wyczaić moment, w którym samochód traci przyczepność i kontrolować poślizg. Wnioski: masakra. :>

Podsterowność jest po prostu gigantyczna, po utracie przyczepności przez przednie koła dodawanie czy ujmowanie gazu nie daje totalnie nic, to samo się tyczy pogłębiania skrętu lub szukania przyczepności przez kontrę. Jedyne, co odnosi jakiś efekt, to wciśnięcie hamulca - z ABSem auto całkiem kulturalnie zaczyna robić mniej więcej to, czego od niego oczekuję. Dość nieprzyjemnie zaskoczyła mnie też duża bezwładność po podcięciu tylnej osi ręcznym - w odróżnieniu od moich poprzednich aut, po zerwaniu przyczepności tylnej ośki MCVka obraca się zgodnie z moim zamiarem, ale zachowuje dalej tor jazdy, nie wchodząc praktycznie w zakręt. Oczywiście, po rzuceniu jej w taki poślizg zapomnieć można o kontrolowaniu go przednimi kołami - można się zakręcić kierą na śmierć, zawachlować gazem na amen, żadna działalność nie wpłynie na kurs raz obrany. :> Niefajne jest też to, że praktycznie nie czuć momentu, kiedy samochód zaczyna tracić przyczepność przy spokojnym pokonywaniu zakrętu. Że nie czuć, kiedy odzyskuje, to akurat nie dziwi, bo nie odzyskuje. :>

Dodatkowo wyszło na jaw, że przez dość duże przełożenie kierownicy w MCVce nabrałem nawyku "kurierskiego" kręcenia kierownicą - nadgarstkiem na koronie kierownicy, zamiast konfesjonalnie przekładając łapki. :( W związku z czym mam ambitny plan jeździć sobie na ów parking w miarę możliwości i trenować kręcenie kierownicą. :|

Podsumowując - jeśli szukasz samochodu do ślizgania się po parkingu, to Dacia Logan MCV nie jest dobrym wyborem. :]
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-12-07, 16:18   

DD też można próbować ale po włączeniu trybu 2x i wyłączeniu ESP. Tylko,że ESP po gwałtownym dodaniu gazu ma skłonności do ponownego samodzielnego załączania i nie ma zabawy
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-12-07, 17:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-12-07, 17:11   

bebe napisał/a:
dodawanie czy ujmowanie gazu nie daje totalnie nic, to samo się tyczy pogłębiania skrętu lub szukania przyczepności przez kontrę

A to nie jest aby normalne zachowanie auta podsterownego? (:


bebe napisał/a:
jeśli szukasz samochodu do ślizgania się po parkingu, to Dacia Logan MCV nie jest dobrym wyborem

bebe napisał/a:
nie odzyskuje

Nie odzyskuje, czyli ślizga się dalej - ergo do ślizgania się MCV-ka jest idealna... ((((;
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-12-07, 17:47   

laisar napisał/a:
bebe napisał/a:
dodawanie czy ujmowanie gazu nie daje totalnie nic, to samo się tyczy pogłębiania skrętu lub szukania przyczepności przez kontrę

A to nie jest aby normalne zachowanie auta podsterownego? (:

Ogólnie - jest. Tyle, że są auta mniej podsterowne i bardziej podsterowne. MCVka jest bardziej, duuużo bardziej.


laisar napisał/a:
bebe napisał/a:
jeśli szukasz samochodu do ślizgania się po parkingu, to Dacia Logan MCV nie jest dobrym wyborem

bebe napisał/a:
nie odzyskuje

Nie odzyskuje, czyli ślizga się dalej - ergo do ślizgania się MCV-ka jest idealna... ((((;

Tak, do niekontrolowanego ślizgania się będzie idealna. :] Ona, albo poduszkowiec z urwaną kierownicą. :>
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2012-12-08, 01:16   

bebe napisał/a:
W związku z czym mam ambitny plan jeździć sobie na ów parking w miarę możliwości i trenować kręcenie kierownicą. :|

Uwaga na Straż Wiejską...
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-12-08, 12:39   

ale chyba place przed super/hiper/eksta... marketami są ich własnością i SW nic do tego...
 
kapelusznik 



Marka: Seat
Model: Ateca
Silnik: 1.0 TSI
Rocznik: 2022
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 24 Kwi 2012
Posty: 912
Skąd: Poznań
Wysłany: 2012-12-08, 18:43   

TD Pedro, mam nadzieję, że o takiej tabliczce słyszałeś

;-)
place są własnością marketów, ale jeżeli przed wjazdem na parking jest taka tabliczka, to Policja i Straż Miejska mają pełne prawo podjąć czynności na tym terenie

co innego jak tabliczki nie ma
Ostatnio zmieniony przez kapelusznik 2012-12-08, 18:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2012-12-08, 19:04   

Lubelaki :mrgreen: , jeśli była możliwość pojechania na Tor Lublin w zimowych warunkach chcielibyście :?: ;-) ( koszt około 20zł)
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-12-08, 21:00   

kapelusznik napisał/a:
co innego jak tabliczki nie ma

fakt, że coraz trudniej o takie miejsca... pewnie niedługo znikną całkiem...
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2012-12-08, 21:40   

bebe, a może Ty masz opony do bani :?: :idea:
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne