Wysłany: 2009-02-20, 13:39 LED-owe zamienniki żarówek w aucie
Właśnie skończyłem wymianę żarówek kierunkowskazów pozycyjnych stopów wstecznego i przeciwmgielnego oraz wnętrza na LEDy. Efekt jest doskonały. Przyczyną zajęcia się sprawą była próba pozbycia się pomarańczowych żarówek kierunków a skończyło się totalną wymianą. Panie i Panowie UWAGA wymiana kierunków i pozycji z przodu wymaga dużo cierpliwości i jest prawie nie do zrobienia w trasie ( albo w obecności patrolu - bo panu żarówka nie świeci ). Ale po kolei
1. kierunki pomarańcz P21w wymieniłem na Ba15s pomarańcz 24x dio LED 12V 1156
2. Pozycje przód W5W na R10 biała 4x LED dioda 3mm 12V
3. Wnętrze W5W na R10 biała 4x LED dioda 3mm 12V
4. Stop P21/5W na Bay15d czerw 24x diody LED 12V 1157
5. Wsteczny P21W na Ba15s biała 8x diody LED 12V R5W
6. Przeciwmgielny P21W na Ba15s czerwona 24x diody LED 12V 1156
7. Tablica tył W5W na R10 biała 1x LED dioda walcowa 12V
8. kierunki bok W5W muszą zostać nie wymienione po ich wymianie nie świecą przednie
kierunki ale trudno, tam pomarańczu prawie nie widać
9. Wsteczny góra MCV P21W miałem wymienić na Ba15s biała 8x diody LED 12V R5W
ale efekt był za słaby więc zostawiłem UWAGA w tym świetle zamieniono + i - na
kostce a więc dla LED trzeba zamienić miejscami przewody we wtyczce
Problem
jeden - żarówki pomarańczowe mają asymetryczne zatrzaski bagnetowe
Ledy należy z jednej strony spiłować - trzymają mocno.
Podsumowanie
z przodu brak pomarańczowej poświaty nie włączonych kierunków
i białe światła postojowe
z tyłu brak pomarańczowej poświaty nie włączonych kierunków
białe światło wsteczne i oświetlenia tablicy
niestety nie zdecydowałem się pozbyć czerwonej nakładki przeciwmgielnego choć i to
było moim zamiarem. stopy sprawiają dobre wrażenie a zmiany widać tylko po
dokładnym wpatrzeniu się w klosze.
Środek czyli wnętrze po zmroku oświetlone białym światłem
Koszty
wbrew przewidywaniom zamknęły się w kwocie 120 PLN + przesyłki
Sprzęt
znalazłem na stronie http://sklep.ledy.pl/ bez problemów z zamówieniem płatnośc
przelew odbór 2 dni od zamówienia
po zmroku spróbuję zrobić zdjęcia
_________________ koniec gwarancji, co będzie dalej?
77000 i Wszystko w porządku
MCV 1,6 16v 7 Laur(y)
dotyczy to w/g mojej wiedzy tylko świateł mijania i drogowych reszta to sygnalizacja obecności zasada jest jedna (czytaj moja ) nie może być gorzej z jasnością sygnalizacji
P1150329.JPG
Plik ściągnięto 413 raz(y) 166,34 KB
P1150327.JPG
Plik ściągnięto 383 raz(y) 159,88 KB
P1150318.JPG
Plik ściągnięto 369 raz(y) 149,02 KB
P1150316.JPG
Plik ściągnięto 388 raz(y) 160,03 KB
_________________ koniec gwarancji, co będzie dalej?
77000 i Wszystko w porządku
MCV 1,6 16v 7 Laur(y)
zasada jest jedna (czytaj moja ) nie może być gorzej z jasnością sygnalizacji
Dlatego właśnie pytałem poza konkursem - wiadomo, że jak światła dobrze świecą to raczej nikt się nie przyczepi... Aczkolwiek ciekaw jestem też jestem opinii np diagnosty.
po pierwszej przejażdżce po wymianie stwierdzam efekt uboczny wszystkie zarówki świecą na awaryjnych z normalną częstotliwością. przy używaniu kierunkowskazów w sposób codzienny w ruchu przerywacz kierunkowskazów działa z większą częstotliwością może w ten sposób informuje o przepalonej żarówce ( choć wszystkie trzy działają ) może brakuje obciążenia normalnie wymuszanego żarówką a teraz przy tak małym poborze prądu sugeruje usterkę . Zanim coś wymyślę czy ktoś może coś podpowiedzieć
_________________ koniec gwarancji, co będzie dalej?
77000 i Wszystko w porządku
MCV 1,6 16v 7 Laur(y)
Wszystko jest OK do odpukać wypadku - wtedy nie będzie wypłaty z AC i możliwe orzeczenie o winie - jesli inny uczestnik, nawet kłamiąc, powie że nie widział np kierunkowskazu. Każda żarówka ma homologację E..... wybitą na cokole lub bance. Brak tej homologacji to woda na młyn dla organów ścigania i ubezpieczycieli
Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012 Pomógł: 13 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 1371 Skąd: Warmia
Wysłany: 2009-02-20, 18:19
GREST napisał/a:
używaniu kierunkowskazów w sposób codzienny w ruchu przerywacz kierunkowskazów działa z większą częstotliwością może w ten sposób informuje o przepalonej żarówce ( choć wszystkie trzy działają ) może brakuje obciążenia normalnie wymuszanego żarówką a teraz przy tak małym poborze prądu sugeruje usterkę . Zanim coś wymyślę czy ktoś może coś podpowiedzieć
Wroc so standardu, lub wepnij standardowa zarowke w obwod tak, by jej nie bylo widac (pod blotnikiem?). Tyle, ze wtedy warto by przejrzec calosc pod katem poboru pradu tak przy kierunkowskazach jak i awaryjnych oraz ew. problemow, ktore moga sie pojawic.
Nieco chalupnicza metoda ale powinno zadzialac ;)
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-02-20, 18:37, w całości zmieniany 1 raz
Może z przodu zdejmę Led i wstawię P21w Chrom i będzie dobrze, trzeba poeksperymentować. Zabawa z rezystorem albo dodatkową zarówką mnie nie przekonuje.
_________________ koniec gwarancji, co będzie dalej?
77000 i Wszystko w porządku
MCV 1,6 16v 7 Laur(y)
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2009-02-20, 23:10
GREST napisał/a:
Może z przodu zdejmę Led i wstawię P21w Chrom i będzie dobrze, trzeba poeksperymentować. Zabawa z rezystorem albo dodatkową zarówką mnie nie przekonuje.
To wcale nie zabawa. Ledy pod różne napięcia niskie właśnie montuje z wraz odpowiednio dobranym rezystorem. U ciebie żarówka Led też ma w sobie rezystor, ponieważ dioda pracuje na napięciu około 1.6 V . Zmierz rezystancję żarówki.
Następnie dobierz taki właśnie rezystor i połącz szeregowo z żarówką led.
Z racji tego że Ledy mają długą żywotność, będzie ci to działać prawie na wieki amen.
PS. Oczywiście ja za Ledami nie jestem, i wolę zwykłe żarówki. W swoim aucie mam żarówki.
Nieraz widząc auta z ledami trochę wieje wiochą, ale każdy lubi to co woli i nie mam nic do tego.
Zgadzam się z GeRRaD - kupić dobrą żarówkę a efekt będzie lepszy.
Będzie ciężko bo jest inna kiedy włókno jest zimnie i inna kiedy jest ciepłe. Zimne ma mniejszą rezystancję. Ale to prąd stały więc można po prostu policzyć tylko po co. Te diody są sterowane prądem i jest on juz dobrany optymalnie. Kombinowanie z dodawaniem oporności skończy się tym że opornik ograniczy przepływający prąd i o tyle mniej trafi do diód. W efekcie będzie ciemniej.
Poza wszystkim jednak mam wrażenie że w przeciwieństwie do żarówki dioda promieniuje pod sporo mniejszym kątem i z boku może być dużo gorzej widzialna.
Wziąwszy wszystko pod uwagę jestem za żarówką. No i żeby była wyprodukowana w Polsce, bo mamy przecież kryzys.
Ostatnio zmieniony przez stempik 2009-02-21, 09:09, w całości zmieniany 1 raz
....a tak na marginesie tuning to nie zawsze wiocha. Raczej jaki kraj i gust użytkownika taki tuning. U nas niestety przeważa 10 i więcej letni wóż (koniecznie niemiecki ) oblepiony spojelerami z pleksi garażowej roboty plus neony za kilka PLN
Poczekam na cieplejsze dni a w międzyczasie przyjrzę się schematowi instalacji elektrycznej. Czasowe niepowodzenie dotyczy tylko żarówek kierunkowskazu i wynika z przerywacza który widocznie musi mieć obciążenie bo sprawdza sprawność żarówek, brak z przodu lub tyłu powoduje zmianę częstoliwości świecenia kierunków. Ma to swoje plusy ale w przypadku led wyszło in minus. Powróciłem do żarówek pomarańczowych bo to trochę denerwuje przyzwyczajonego do sposobu pulsowania kierunkowskazów. Pozostałe zachowują się poprawnie. Trzeba będzie przemyśleć sprawę poborów prądu przez Ledy kierunków i współdziałanie z przerywaczem, a jest to de fakto przekażnik z układem elektronicznym.
_________________ koniec gwarancji, co będzie dalej?
77000 i Wszystko w porządku
MCV 1,6 16v 7 Laur(y)
Być może istnieje po prostu możliwość ustawienia innego czasookresu przerywacza (zapewne najlepiej eksperymentalnie) - kierunkowskazy sterowane są przez UCH (moduł zespolony), który ma sporo opcji...
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-02-21, 13:23
Jedna żarówka powinna mieć ok 6.85 ohma, żarówki LED mają kilka kiloohmów, więc trzeba podłączyć opornik bocznikowy (równoległy).
R1 - opór żarówki LED (wartość mniejsza zmnieżona przy zachowaniu polaryzacji)
R2 - opornik bocznikowy
R3 - opór zwykłej żarówki (6.85 ohma)
Wstawiamy do wzoru : R3= (R1*R2)/(R1+R2)
wyciągamy R2 i mamy opornik.
*** Tylko uwaga ten opornik będzie się grzał i to mocno ***
Moim zdaniem lepiej zostawić zwykłe żarówki w kierunkach.
Kolega ma rację. Można wykorzystać oporniki z końcówek mocy wzmacniaczy akustycznych. Najtańsze są chyba 5 W w obudowach ceramicznych ale jeśli wziąć cztery i je połączyć (dwie pary szeregowo połączyć równolegle) to powinno starczyć tyle że jedynym zyskiem okaże się wtedy długowieczność LED-ów. Innych oszczędności a zwłaszcza tych liczonych w watach to raczej nie będzie
@jackthenight: Podłączyłbyś się tym swoim cudownym pudełkiem i sprawdził czy nie można po prostu zmienić czasu migania - byłoby naprawdę najprościej...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum