Wysłany: 2023-04-02, 20:49 Temperatura silnika, wentylator chłodnicy
Słuchajcie, mam pewien problem - otóż ostatnio (koniec zimy, temperatury bliskie 5 st. C) zauważyłem pewną "fluktuację". Na krótkich dystansach załączał mi się wentylator chłodnicy, pomimo tego, że silnik nie był rozgrzany. Zainstalowałem Car Scanner i okazało się, że we wskaźniku, który nazywa się "temperatura oleju w silniku" (nawet nie wiem czy duster posiada taką kontrolkę/czujnik) wartości momentalnie ze standardowego zakresu 70-80 st. (temp. pracy) skaczą do 130 st. (!) i załącza się wentylator. Po wyłączeniu silnika, went. pracuje jeszcze 2 sek. i się wyłącza. Po ponownym odpaleniu silnika wszystko jest w normie. Obstawiam jakąś wadę czujnika - chyba, że jest to wynikową czegoś innego.
Dziś zauważyłem, że went. uruchomił się też na trasie na autostradzie. Auto nie zamula, nie zauważyłem spadku osiągów lub wzrostu spalania.
Temperatura płynu chłodnicy w normie, książkowa.
Silnik H4M, 1,6 Sce, 4x4, S&S.
Akumulator 1,5 roku, bez problemów z rozruchem, świece też wymienione ok. roku temu na irydowe; na liczniku 120 kkm; olej zmieniany co 20 kkm; płyn chłodnicy zlany i wymieniony na nowy w zeszłe wakacje.
Będę wdzięczny za sugestie!
Ważne inne, być może ważne przesłanki:
1/ na ostatniej kontroli w stacji diagnostycznej (5 mcy temu), diagnosta zwrócił uwagę, że poziom spali po odpaleniu przekracza normę (stałem dość długo w kolejce), po 5 sek. poziom się unormował
2/ kilka miesięcy temu zapalił mi się Engine Check, zgasł tego samego dnia - obstawiam, że zatankowałem jakieś lewe paliwo
3/ gdy występuje ten w/w problem (załącza się wentylator i słyszę, że chodzi) - zapala się blokada systemu S&S - pomimo, że nie była wcześniej włączona - nie można jej manualnie wyłączyć (!)
Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor Pomógł: 52 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1928 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2023-04-03, 13:25
Osobiście obstawiam problem z czujnikiem i to tym od temperatury silnika. Z tego co sam przeżyłem a i czytałem nawet u nas na forum to jest to powtarzająca się usterka w tym silniku. Koszt nowego czujnika maks 50zł, wymiana samemu w 3 minuty.
Też mi się tak wydaje, biorąc pod uwagę, że nic innego się nie dzieję.
Czy ew. ktoś mógłby mnie poratować schematem gdzie znajduje się czujnik temp. oleju w tym silniku? Z góry dzięki!
Faktycznie ceny są "śmieszne" - na szczęście. Obrazek z pierwszej lepszej strony.
Na obrazku wybrany jest niewłaściwy model - duster I 1.6 SCe 2015 to HSAV, a nie HMM1. (To kod dustera II).
W zależności od marki i modelu czujnik z obrazka używany jest zarówno do kontroli temperatury wody, jak i oleju, ale w katalogu części dustera nie znalazłem tego drugiego zastosowania.
Objawy też raczej sugerują problemy z odczytem w układzie chłodniczym.
Marka: Dacia
Model: D
Silnik: 1.6SCE Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Gru 2018 Posty: 103 Skąd: skąd
Wysłany: 2023-04-04, 07:09
Nie podniecajcie się ;), temperatura oleju jest wyliczana czysto matematycznie przez sterownik.
Jak wentylatory załączają się bez przyczyny to może być problem z czujnikiem - temperatura nierealna lub przerwa w obwodzie. Ecu nie wie co się dzieje z temp. silnika to zapobiegawczo odpala wentylator, tylko w zasadzie już powinieneś mieć kontrolkę awarii, jak na chwilę rozwiera/szaleje to ignoruje to ale powinno być zapisane jako błąd.
temperatura oleju jest wyliczana czysto matematycznie przez sterownik...
Też tak właśnie sądziłem ale zadziwia mnie fakt, że odczyt temp. płynu chłodniczego był w normie - więc teoretycznie muszą być dwa osobne czujniki. Obstawiam przerwę w odczycie, być może w kostce stykowej, tak jak piszesz. Sprawdzę jak go tylko zlokalizuję!
Laisar, dzięki za zwrócenie uwagi na oznaczenie modelu silnika! Czyli podsumowując, ten sam czujnik (model) montowany jest do odczytu i temp. chłodziwa jak i w innym miejscu do temp. oleju.
Problem rozwiązany! Mam nadzieję, że komuś pomogę na przyszłość, choć oczywiście nie życzę podobnych przypadłości.
Winnym okazała się kumulacja-combo 3 czynników:
1/ czujnik temperatury
2/ zalane świece wodą
3/ przy okazji wymiana filtra powietrza.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum