Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Temperatura silnika, wentylator chłodnicy
Autor Wiadomość
m4r10 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 115
Rocznik: 2015
Wersja: Ambiance
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 117
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-04-02, 20:49   Temperatura silnika, wentylator chłodnicy

Słuchajcie, mam pewien problem - otóż ostatnio (koniec zimy, temperatury bliskie 5 st. C) zauważyłem pewną "fluktuację". Na krótkich dystansach załączał mi się wentylator chłodnicy, pomimo tego, że silnik nie był rozgrzany. Zainstalowałem Car Scanner i okazało się, że we wskaźniku, który nazywa się "temperatura oleju w silniku" (nawet nie wiem czy duster posiada taką kontrolkę/czujnik) wartości momentalnie ze standardowego zakresu 70-80 st. (temp. pracy) skaczą do 130 st. (!) i załącza się wentylator. Po wyłączeniu silnika, went. pracuje jeszcze 2 sek. i się wyłącza. Po ponownym odpaleniu silnika wszystko jest w normie. Obstawiam jakąś wadę czujnika - chyba, że jest to wynikową czegoś innego.
Dziś zauważyłem, że went. uruchomił się też na trasie na autostradzie. Auto nie zamula, nie zauważyłem spadku osiągów lub wzrostu spalania.
Temperatura płynu chłodnicy w normie, książkowa.

Silnik H4M, 1,6 Sce, 4x4, S&S.
Akumulator 1,5 roku, bez problemów z rozruchem, świece też wymienione ok. roku temu na irydowe; na liczniku 120 kkm; olej zmieniany co 20 kkm; płyn chłodnicy zlany i wymieniony na nowy w zeszłe wakacje.

Będę wdzięczny za sugestie!

Ważne inne, być może ważne przesłanki:
1/ na ostatniej kontroli w stacji diagnostycznej (5 mcy temu), diagnosta zwrócił uwagę, że poziom spali po odpaleniu przekracza normę (stałem dość długo w kolejce), po 5 sek. poziom się unormował
2/ kilka miesięcy temu zapalił mi się Engine Check, zgasł tego samego dnia - obstawiam, że zatankowałem jakieś lewe paliwo
3/ gdy występuje ten w/w problem (załącza się wentylator i słyszę, że chodzi) - zapala się blokada systemu S&S - pomimo, że nie była wcześniej włączona - nie można jej manualnie wyłączyć (!)
 
dudu$ 



Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor
Pomógł: 52 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1928
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2023-04-03, 13:25   

Osobiście obstawiam problem z czujnikiem i to tym od temperatury silnika. Z tego co sam przeżyłem a i czytałem nawet u nas na forum to jest to powtarzająca się usterka w tym silniku. Koszt nowego czujnika maks 50zł, wymiana samemu w 3 minuty.
 
m4r10 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 115
Rocznik: 2015
Wersja: Ambiance
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 117
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-04-03, 22:28   

Też mi się tak wydaje, biorąc pod uwagę, że nic innego się nie dzieję.
Czy ew. ktoś mógłby mnie poratować schematem gdzie znajduje się czujnik temp. oleju w tym silniku? Z góry dzięki!

Faktycznie ceny są "śmieszne" - na szczęście. Obrazek z pierwszej lepszej strony.

Bez tytułu.png
Plik ściągnięto 25 raz(y) 94,19 KB

 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-04-04, 01:24   

Na obrazku wybrany jest niewłaściwy model - duster I 1.6 SCe 2015 to HSAV, a nie HMM1. (To kod dustera II).

W zależności od marki i modelu czujnik z obrazka używany jest zarówno do kontroli temperatury wody, jak i oleju, ale w katalogu części dustera nie znalazłem tego drugiego zastosowania.

Objawy też raczej sugerują problemy z odczytem w układzie chłodniczym.

Czujnik temperatury wody to nr 15:

(OE 2345012920)
 
rob_plk 


Marka: Dacia
Model: D
Silnik: 1.6SCE
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Gru 2018
Posty: 103
Skąd: skąd
Wysłany: 2023-04-04, 07:09   

Nie podniecajcie się ;), temperatura oleju jest wyliczana czysto matematycznie przez sterownik.
Jak wentylatory załączają się bez przyczyny to może być problem z czujnikiem - temperatura nierealna lub przerwa w obwodzie. Ecu nie wie co się dzieje z temp. silnika to zapobiegawczo odpala wentylator, tylko w zasadzie już powinieneś mieć kontrolkę awarii, jak na chwilę rozwiera/szaleje to ignoruje to ale powinno być zapisane jako błąd.
 
m4r10 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 115
Rocznik: 2015
Wersja: Ambiance
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 117
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-04-04, 10:14   

rob_plk napisał/a:
temperatura oleju jest wyliczana czysto matematycznie przez sterownik...

Też tak właśnie sądziłem ale zadziwia mnie fakt, że odczyt temp. płynu chłodniczego był w normie - więc teoretycznie muszą być dwa osobne czujniki. Obstawiam przerwę w odczycie, być może w kostce stykowej, tak jak piszesz. Sprawdzę jak go tylko zlokalizuję!

Laisar, dzięki za zwrócenie uwagi na oznaczenie modelu silnika! Czyli podsumowując, ten sam czujnik (model) montowany jest do odczytu i temp. chłodziwa jak i w innym miejscu do temp. oleju.
 
m4r10 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 115
Rocznik: 2015
Wersja: Ambiance
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 117
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-06-30, 21:42   

Problem rozwiązany! Mam nadzieję, że komuś pomogę na przyszłość, choć oczywiście nie życzę podobnych przypadłości.
Winnym okazała się kumulacja-combo 3 czynników:
1/ czujnik temperatury
2/ zalane świece wodą
3/ przy okazji wymiana filtra powietrza.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne