Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2019-07-10, 21:11
Płyn chłodzący / do chłodnicy
Autor Wiadomość
Gość

Wysłany: 2009-11-11, 20:21   Re: Płyn chłodniczy

kajos32 napisał/a:
Witajcie .Mam pytanko?Wiecie może jakim płyn do chłodnic stosuje Dacia?


Glaceol RX . A wie ktoś ile jest w układzie chłodzenia tego płynu?????? I zarazem pytanko czy w Loganie Arctic jest filter kabinowy czy nie ma jak to moge sprawdzic :evil: ?? Dzięki

[ Komentarz dodany przez: KaS602: 2009-11-11, 21:18 ]
filtr: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=594
szukaj: http://www.daciaklub.pl/forum/search.php
 
wilanowiak 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,6 16V
Rocznik: 2009
Dołączył: 12 Mar 2009
Posty: 218
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-05-07, 13:00   

minął pierwszy roczek, sprawdzam sobie płyny a tu płyn chłodzący na minimum i to jeszcze przed upałami. Chyba więc kupię 1l. tego płynu Preston o którym jest na poprzednich stronach i sobie doleję. Czy może przez rok jakieś inne lepsze płyny pojawiły się? Rozumiem że na chłodnym silniku poprostu mam odkręcić koreczek dolać trochę płynu i zakręcić i już? Nic dodatkowo nie trzeba robić?
 
tomi 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 SCE 115
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Sie 2008
Posty: 314
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-05-07, 16:45   

U mnie na przeglądzie dolali Glaceol RX Type D.
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-05-07, 20:19   

wilanowiak napisał/a:
minął pierwszy roczek, sprawdzam sobie płyny a tu płyn chłodzący na minimum i to jeszcze przed upałami.


Ciekawe. Sprawdź czy płynu nie ubywa przez pękniętą (odkształconą) obudowę termostatu. Miałem to w Loganie już dwa razy.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
 
wilanowiak 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,6 16V
Rocznik: 2009
Dołączył: 12 Mar 2009
Posty: 218
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-05-08, 08:53   

jan ostrzyca napisał/a:
wilanowiak napisał/a:
minął pierwszy roczek, sprawdzam sobie płyny a tu płyn chłodzący na minimum i to jeszcze przed upałami.


Ciekawe. Sprawdź czy płynu nie ubywa przez pękniętą (odkształconą) obudowę termostatu. Miałem to w Loganie już dwa razy.


Zobaczę dzisiaj, wczoraj dolalem prestona do maxa i zobaczymy przez kilka dni jak stan płynu się zmienia bądź nie
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-05-08, 12:13   

U mnie przez zimę ubyła cała zawartość między min. i max. Po dolewce nic nie ubywa.
_________________
Ostatnio zmieniony przez Beckie 2010-11-13, 17:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
MR 


Marka: Dacia
Model: Logan Laureate
Silnik: 1.4 MPI
Dołączył: 13 Lut 2008
Posty: 45
Skąd: Zachodniopomorskie
Wysłany: 2010-11-12, 21:52   W jakich proporcjach mieszać płyn chłodniczy?

Witam!

Mam pytanie do Kolegów, w jakich proporcjach należy wymieszać koncentrat płynu chłodniczego (LOGAN 1.4).
Mam koncentrat, na opakowaniu piszą, że nie więcej niż w stosunku 2,5 do jednego z wodą, ale dla mnie to za duży rozrzut, bo można w takim razie 1:1 albo 2:1, czyli różnica jest bardzo duża.

Pozdrawiam i szerokiej drogi - MR
_________________
MR
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-11-12, 22:05   

A w tym wątku nie chodzi przypadkiem o płyn chłodzący?
http://pl.wikipedia.org/w...5%82odz%C4%85ce
W odróżnieniu od czynnika chłodniczego???
http://pl.wikipedia.org/w...ch%C5%82odniczy
_________________
 
Mariusz 


Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 1500
Skąd: Ozorków
Wysłany: 2010-11-13, 09:51   

MR ja nie rozcieńczałem tego płynu (glikol) no bo po co.
Ostatnio zmieniony przez Mariusz 2010-11-13, 10:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2010-11-13, 17:06   

To nie jest tak, że koncentrat lepszy. W odpowiednim rozcieńczeniu ma niższą temp. zamarzania niż koncentrat. pozdr
 
Mariusz 


Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 1500
Skąd: Ozorków
Wysłany: 2010-11-13, 22:29   

Niewłaściwa zawartość koncentratu w płynie chłodzącym, wynosząca poniżej 30%, zwiększa ryzyko zamarzania układu oraz powoduje jego nadmierną korozję. Wyższe stężenie glikolu, to wyższa temperatura wrzenia. Zbyt duża zawartość koncentratu (powyżej 70%) może spowodować z kolei przegrzewanie się silnika. Najlepsze rozwiązanie to proporcja 50/50 (temp krzepnięcia -35 stopni). Ja jak wspomniałęm wcześniej dolałem do swojego układu koncentrat bo i tak w zbiorniczku mam rozcieńczony glikol, a zima może być różna.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez Mariusz 2010-11-13, 22:34, w całości zmieniany 2 razy  
 
Endurorider.pl 


Marka: Hyundai
Model: Accent
Silnik: 1.3
Rocznik: 2000
Dołączył: 22 Sie 2010
Posty: 24
Skąd: wAw
Wysłany: 2010-11-14, 22:04   

Info z ulotki K2 Kuler. Sam koncentrat -20*C, wymieszany z wodą 1/1 -35*C. Używałem tego płynu ostatnie 3 lata (alu chłodnica) i zapomniałem o nim aż do chwili kiedy nadszedł czas wymiany na nowy (po 3 latach)
_________________
http://Endurorider.pl
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-11-14, 22:08   

Cytat:
Info z ulotki K2 Kuler. Sam koncentrat -20*C, wymieszany z wodą 1/1 -35*C.


To fajny ten K2 Kuler - czym więcej wody dolejesz do koncentratu tym mniejsza temp. zamarzania ?
Powinno być chyba tak :

Uwaga: Koncentrat zawsze należy rozcieńczać z wodą w proporcji 1:1, aby uzyskać temperaturę zamarzania -35°C lub w proporcji 1 litr KULERA Long Life na 0,5 litra wody, aby uzyskać około -50°C. Nie należy wlewać do chłodnicy czystego koncentratu.

Czyli sam koncentrat ma pewnie z -65 °C
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-11-14, 22:11, w całości zmieniany 2 razy  
 
Endurorider.pl 


Marka: Hyundai
Model: Accent
Silnik: 1.3
Rocznik: 2000
Dołączył: 22 Sie 2010
Posty: 24
Skąd: wAw
Wysłany: 2010-11-14, 22:13   

jackthenight, własnie nie. Przekonanie o tym, ze sam koncentrat ma najniższą temp. zamarzania to urban legend :) Też się zdziwiłem jak kiedyś ktoś mi o tym mówił jednak dopiero materiały producenta rozwiały wszystkie wątpliwości. Opis koncentratu jest tutaj http://www.k2.com.pl/inde...d=305&Itemid=66

Dla nieklikatych:
Uwaga: Koncentrat zawsze należy rozcieńczać z wodą w proporcji 1:1, aby uzyskać temperaturę zamarzania -35°C lub w proporcji 1 litr KULERA Long Life na 0,5 litra wody, aby uzyskać około -50°C. Nie należy wlewać do chłodnicy czystego koncentratu.

Sam koncentrat ma -20* tak jest napisane na ulotce, którą niestety wywaliłem już.
_________________
http://Endurorider.pl
Ostatnio zmieniony przez Endurorider.pl 2010-11-14, 22:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-11-14, 22:17   

No to sobie przeczytaj dokładnie co zacytowałeś :

koncentrat z wodą w proporcji 1 : 1 to -35°C
1 litr koncentratu na 0,5 litra wody daje -50°C

czym mniej wody tym mniejsza temp. zamarzania.

Jak dam 1 litr koncentratu i 0.2 litra wody to będę miał jakieś -60°C
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-11-14, 22:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
Endurorider.pl 


Marka: Hyundai
Model: Accent
Silnik: 1.3
Rocznik: 2000
Dołączył: 22 Sie 2010
Posty: 24
Skąd: wAw
Wysłany: 2010-11-14, 22:21   

jackthenight, wydaje mi się, ze proporcje które zaleca producent są dokładnie przemyślane. Poza tym co z temperaturą wrzenia w lato? BTW: po co Ci do -60*C - bedzie kręcić swój odcinek TopGera na biegunie:)

Zwróć uwagę, że -20*C podałem dla samego koncentratu.

Używam gotowego płynu i całą zeszłą zimę przejeździłem bez zadnego problemu, silnik nagrzewał się bardzo dobrze.
_________________
http://Endurorider.pl
Ostatnio zmieniony przez Endurorider.pl 2010-11-14, 22:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-11-14, 22:40   

Endurorider piszemy o temp. zamarzania a nie wrzenia.

Sam koncentrat ma bardzo niską temp. zamarzania coś pewnie koło -80 stopni albo i niżej.
A ty jak miałeś -20 na opakowaniu to pewnie kupiłeś gotowy płyn a nie koncentrat.

Dolewając wody do koncentratu zwiększasz mu temp zamarzania a nie odwrotnie.

Endurorider.pl napisał/a:

Zwróć uwagę, że -20*C podałem dla samego koncentratu.


Właśnie zwróciłem uwagę na tą głupotę jaką podajesz.

Pod linkiem : http://www.olpak.pl/karty...0koncentrat.pdf
znajduje się karta charakterystyki koncentratu K2 Kuler, w której podają :

Strona 3 - punkt 9. WŁAŚCIWOŚCI FIZYKOCHEMICZNE :

Temperatura krzepnięcia stop C < - 80

co oznacza, że temp. zamarzania koncentratu wynosi poniżej -80 stopni.

Mam nadzieję, że dłużej sprzeczać się nie będziesz, a takie uwagi "Dla nieklikatych:" radziłbym dobrze przemyśleć zanim napiszesz.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-11-14, 23:45, w całości zmieniany 7 razy  
 
Endurorider.pl 


Marka: Hyundai
Model: Accent
Silnik: 1.3
Rocznik: 2000
Dołączył: 22 Sie 2010
Posty: 24
Skąd: wAw
Wysłany: 2010-11-15, 09:02   

jackthenight,

1. Mówiąc o płynie do chłodnicy trzeba pamiętać, że on spełnia dwie funkcje czyli chrobni przed zamarzaniem oraz chroni przed przegrzaniem. Gotowy produkt spełnia obydwa te parametry w zakresie jaki występują w naszym klimacie. Był moment kiedy chciałem sam wlać do chłodnicy koncentrat, ale okazało się że a)nie wolno używać nierozcienczonego koncentratu b)temperatura zamarzania koncentratu deklarowana przez producenta była niższa niż gotowego płynu.
2. Informacja, którą podałem pochodzi z ulotki dołączonej do produktu i nie wyssałem jej z palca. Ton Twojej wypowiedzi jest bardzo nieprzyjemny i w związku z tym postaram się w tym tygodniu znaleźć gdzieś w sklepie Kulera i zrobić fote na potwierdzenie moich słow. Mówię o takiej mini książeczce, która jest zawieszona na butli.
3. Nieklikate osoby to osoby, które nie klikają w link :)))) To jest powszechnie stosowane określenie w usnecie i pod takim zdaniem zamieszcza się całość artykułu etc z myślą o osobach, które mają kiepskie łącze :)
4. Ja się z Tobą nie sprzeczam, po prostu podałem informację za producentem. Nie wiem czemu producent podaje takie dane na produktach i na swojej stronie, ale gotowy k2 kuler sprawdza mi sie od prawie 4 lat i nie zamarzł ostatniej zimy.
_________________
http://Endurorider.pl
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2010-11-15, 10:13   

kupując czasami Glacelf pamiętam, że spotykało się opakowania koncentratu i gotowego płynu, niestety ostatnio potrzebowałem kilka lat temu i nie pamiętam jak wyglądało opakowanie, z tego co pamiętam ta gotowy płyn był w bańce 5l, koncentrat w małej.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-11-15, 11:09   

Masz faktycznie rację.

Znalazłem inną kartę charakterystyki koncentratu płynu do chłodnic preston i
z niej wynika, że temp. zamarzania samego koncentratu wynosi -15*C[

http://www.lotos.pl/pobierz_plik/35987

Również inną ciekawą stronę znalazłem, na której pokazali wykres zależności temperatury zamarzania roztworu woda-glikol etylenowy od stężenia (v/v).



I faktycznie, przy stężeniu glikolu 0% temp zamarzania wynosi 0*C - bo jest sama woda
Przy stężeniu 50% glikolu temp zamarzania wynosi około : -37*C
Przy stężeniu 68% glikolu i 32% wody temp. zamarzania wynosi : -70*C
Natomiast sam koncentrat, czyli stężenie 100% glikolu temp jego zamarzania wynosi poniżej -20*C

Także zwracam honor Endurorider - miałeś faktycznie rację.
A ja źle zasugerowałem się kartą charakterystyki w której był błąd
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-11-15, 12:19, w całości zmieniany 14 razy  
 
Endurorider.pl 


Marka: Hyundai
Model: Accent
Silnik: 1.3
Rocznik: 2000
Dołączył: 22 Sie 2010
Posty: 24
Skąd: wAw
Wysłany: 2010-11-15, 13:28   

jackthenight napisał/a:

Także zwracam honor Endurorider - miałeś faktycznie rację. A ja źle zasugerowałem się kartą charakterystyki w której był błąd


Ciesze się, że udało się te sprawę wyjaśnić :) Błędów nie robi tylko ten kto nic nie robi więc nic złego się nie stało :) Przyznam się szczerze, że jak sam się dowiedziałem o tej zalezności to byłem bardzo mocno zdziwiony bo żyłem w przekonaniu, ze czysty koncentrat jest najbardziej nie zamarzający :P
_________________
http://Endurorider.pl
 
Mariusz 


Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 1500
Skąd: Ozorków
Wysłany: 2010-11-15, 17:27   

To różne żródła różnie podają. Wydaje mi się , że na wpływ temp zamarzania po rozcieńczeniu z wodą mają w dużej mierze inne składniki płynu. Trzeba również mieć na uwadze czy jest to glikol etylenowy, monoetylenowy czy propylenowy.
Ostatnio zmieniony przez Mariusz 2010-11-15, 17:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
koniu 


Marka: Lancia
Model: Ypsilon
Silnik: 1.2
Rocznik: 2016
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Lip 2010
Posty: 516
Skąd: Wrocław / Rybnik
Wysłany: 2010-11-21, 13:40   

Ostatnio dolałem oryginalnego koncentratu do MAX i zaraz po montażu instalacji gazowej w serwisie zobaczyłem poziom poniżej MIN ... czy jest to możliwe przy takiej operacji, żeby coś wyciekło itp? Czy ktoś przy okazji sobie wyłowił ponad 0,5 l świeżego płynu?
 
Cendra 



Marka: Skoda / FSO
Model: Citigo / 125p, Syrena 104
Silnik: 1.0 / 1.5 , 0,8
Rocznik: 12 / 83, 71
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Wrz 2010
Posty: 390
Skąd: Ciechanów/Warszawa
Wysłany: 2010-11-22, 14:43   

Jak masz gaz to układ chłodzenia powiększa się (dochodzi kilka przewodów), płyn musi ogrzać parownik itp. Zamontowali gaz, zalali płyn do układu i stwierdzili, że tyle wystarczy...
Ostatnio zmieniony przez Cendra 2010-11-22, 14:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
Pawlo 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV, Dokker
Silnik: 1,5dci, 1,5dci
Rocznik: 2007, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 333
Skąd: Kraków
Wysłany: 2010-11-22, 18:53   

A później układ się odpowietrzył no i trzeba dolać.....
_________________
Pawlo
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne