Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2011-02-22, 13:53
Wyższość opon zimowych nad letnimi.
Autor Wiadomość
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2021-01-14, 13:40   

Myślę, że jednak większość nie uczy się zimowej techniki i polega na tych systemach. Pewnie to i lepiej biorąc po uwagę wszystkie za i przeciw. Powinna być tylko możliwość ich wyłączenia. pozdr
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 835
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-01-14, 14:08   

velomar napisał/a:
Jak mogłem się za własne pieniądze tak unieszczęśliwić?


Ponieważ w każdym wątku mamy rozkosz czytać Twe lamenty, odpowiem Tobie jeszcze raz -- jak się uchowałeś tyle lat? Nie wiedziałeś, że teraz samochody mają ABS i podobne cuda techniki? Nie prowadziłeś przez te 30 lat żadnego w miarę nowego samochodu??!
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2021-01-14, 14:26   

Wydaje mi się że FSO Warszawa w tym przypadku, to aż nad to i tyle.
Ja zauważyłem jedno, nowe czy stare, drogie czy tanie, szanse się wyrównały, wszystkimi jeździć trzeba umieć, jedynie napędy dają jakieś fory. I powiem szczerze że mój 125p z czasów młodości jeździł najlepiej w zimę, problemy czasem robił niedociążony tył, ale był tam za to feedback.
Należy mieć na uwadze wzrost natężenia ruchu, stąd się bierze zwiększanie ilości systemów wspomagających kierowcę. Kiedyś awaryjne i przeciwmgłowe tylne też nie było obowiązkowe, a ich wprowadzenie było złe?
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1695
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-01-14, 15:19   

defunk, Nie karm trola! 8-)
arnold, 125p to mój pierwszy samochód.. na letnich oponach to dopiero był feedback zimą :oops:
Napęd na tył, śliska nawierzchnia i gaz w podłogę na zakręcie - oj można było wyczuć auto. Fiatem nauczyłem się bączkować na parkingach, co pomogło w życiu celować między drzewa jednego razu.. po tej przygodzie miałem pierwsze zimowe nalewki i od tamtej pory co zima miałem prawdziwe zimówki, aż do aktualnego Dustera, gdzie zim ostatnio nie było..
ABS i inne takie nie przeszkadzają w sprawdzeniu, które opony hamują które nie, więc systemów do ogumienia bym nie mieszał
Ostatnio zmieniony przez Prezes 2021-01-14, 15:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2021-01-14, 15:34   

Małpy różnych rzeczy się uczą a człowiek nie potrafi.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-01-14, 15:42   

Black Dusty napisał/a:
człowiek nie potrafi

Potrafi - ale czasem nie chce.
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2021-01-14, 16:26   

laisar napisał/a:
ale czasem nie chce.

Tylko po co zapisał się do tej szkoły i to za własne pieniądze które zmarnował, traci czas na niechciane nauki i zdrowie. Dla mnie wytłumaczenie jest tylko jedno.
 
gawel 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway Laureate LPG
Silnik: 0,9 LPG
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway Laureate
Dołączył: 31 Maj 2019
Posty: 356
Skąd: WPR
Wysłany: 2021-01-14, 17:01   

J dziś testowałem na różnych drogach w warunkach zimowych wielosedonówki Kleber Quadraxer 2 i jestem pod warazeniem można spokojnie lecieć 130 nie ma problemu abs tez się nie zalączył ani razu
_________________
Martwią się bogacze, gdzie pochować swoje dacze:)
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1695
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-01-14, 20:51   

gawel napisał/a:
nie ma problemu abs tez się nie zalączył ani razu

Czyli żaden test, test dziś jak zrobiłem to i na zimowych i na moich abs się włączał i to były warunki do testowania, a nie jak się 130 jedzie..
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2021-01-14, 23:44   

Prezes napisał/a:

ABS i inne takie nie przeszkadzają w sprawdzeniu, które opony hamują które nie, więc systemów do ogumienia bym nie mieszał

Jeśli rozumiesz zasadę działania systemów ABS i ASR to powinieneś wiedzieć, że systemy te operują w jakimś "oknie" (sweet spot) poślizgu opony (różne dane spotykałem, ale jest to zwykle gdzieś w okolicy 10-20 %). Zarówno podczas przyspieszania jak i hamowania nie ma zatem możliwości sprawdzenia, jaką przyczepność oferuje opona np. przy poślizgu 50 %, albo przy całkowitym zablokowaniu na śniegu, bo ABS do tego nie dopuści. Kontrola trakcji umożliwia wprawdzie znacznie więcej, ale zwykle przez bardzo krótką chwilę. Nie da się długotrwale przyspieszać z prędkością obrotową kół przekraczającą np. te 50% poślizgu, bo moc będzie redukowana albo nawet zadziałają hamulce, by spowolnić koła.
W samochodzie bez systemów mogę stopniowo zwiększać stopień poślizgu koła i obserwować jak opona się zachowuje, jaką siłę przenosi, czy ta siła wzrasta czy maleje. Mogę np. chwilowo zablokować koła i po odgłosie sunących opon wnioskować jaką mam nawierzchnię z lewej, a jaką z prawej strony, czy to lód, taki czy inny, szorstki czy gładki, miękki czy twardy, cienki czy gruby. Czy warto na moment poświęcić nieco przyczepności by za chwilę opona "przegryzła się" przez wierzchnią warstwę i dotarła do bardziej przyczepnego podłoża.
Dojeżdżając do zakrętu mogę pedałem gazu próbkować (sondować) nawierzchnię, zrywając przyczepność i na podstawie danego biegu, prędkości i stopnia wciśnięcia gazu określić z jak śliską nawierzchnią mam do czynienia i z jaką prędkością pokonywać zakręt. Będąc już w zakręcie też na bieżąco mogę operować pedałem gazu doprowadzając do podsterowności czy nadsterowności, a reakcje w aucie "surowym" (czyli bez systemów) będą natychmiastowe, a nie przefiltrowane przez centralny komputer pokładowy zarządzający mocą silnika i hamulcami.
Nie chcę tutaj zbyt mocno rozwijać tych przemyśleń i chętnie przeniosę się z tą dyskusją do odpowiedniego wątku, ale z całą pewnością systemy te utrudniają bezpośrednią ocenę właściwości opon w całym spektrum ich przyczepności (rozumianej jako siła tarcia przy różnym stopniu poślizgu, od 0-100%, w tym również poślizgu bocznego). Z tym chyba nikt nie jest w stanie polemizować.

Oczywiście będę jeździł i obserwował, bo śniegu coraz więcej i zapowiadają mrozy, więc jakieś pojęcie o oponach wielosezonowych Nokian sobie z czasem wyrobię, ale zdania na temat systemów bezpieczeństwa nie zmienię.
Ostatnio zmieniony przez velomar 2021-01-15, 00:01, w całości zmieniany 4 razy  
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 584
Skąd: Mazury
Wysłany: 2021-01-15, 07:12   

Cytat:
jurekMyślę, że jednak większość nie uczy się zimowej techniki i polega na tych systemach. Pewnie to i lepiej biorąc po uwagę wszystkie za i przeciw. Powinna być tylko możliwość ich wyłączenia. pozdr

Albo się uczy z uwzględnieniem działania systemów
Cytat:
velomar
Dojeżdżając do zakrętu mogę pedałem gazu próbkować (sondować) nawierzchnię, zrywając przyczepność i na podstawie danego biegu, prędkości i stopnia wciśnięcia gazu określić z jak śliską nawierzchnią mam do czynienia i z jaką prędkością pokonywać zakręt. Będąc już w zakręcie też na bieżąco mogę operować pedałem gazu doprowadzając do podsterowności czy nadsterowności, a reakcje w aucie "surowym" (czyli bez systemów) będą natychmiastowe, a nie przefiltrowane przez centralny komputer pokładowy zarządzający mocą silnika i hamulcami.

Swego czasu właśnie tak postąpiłem - sprawdziłem przyczepność przed zakrętem . Tylko że na samym zakręcie diametralnie się ta przyczepność zmieniła - na szczęście nie wypadłem z drogi podczas obrotu o 180 stopni . Zapewne mając Twoje umiejętności pojechałbym jak po szynach ( albo i nie - jak wszystkie koła są w poślizgu na lodzie to pedałem gazu i hamulcem dużo nie zdziałasz )
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2021-01-15, 09:23   

EBmazur napisał/a:
na szczęście nie wypadłem z drogi podczas obrotu

Bo Ty masz szczęście a kierowca zdolniejszy od Stiga i jemu podobnych ma umiejętności, tylko dlaczego marnuje się na tym forum. ;-)
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1695
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-01-15, 10:19   

velomar, nawet nie chce mi się czytać Twoich wywodów. Piszesz nie na temat, gdybyś nie miał tych systemów to i tak by Ci krzywa szyba przeszkodziła w super jeździe.

Prosta sprawa, są dwa auta, jedno na zimówkach, drugie na słabej całorocznej. Oba mają ESP, ABS i inne takie, o których proszę już nie pisz, albo załóż swój własny wątek do narzekania i pisania jak to było drzewiej.

Idąc dalej, pierwsze auto hamuje na 5 metrach z 30 km/h drugie na 13 metrach.
Interesuje mnie lepsza całoroczna, jak ma się do zimówki, czy ktoś testował organoleptycznie, albo ma taką możliwość?
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 835
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-01-15, 13:02   

Prezes napisał/a:
Idąc dalej, pierwsze auto hamuje na 5 metrach z 30 km/h drugie na 13 metrach.
Interesuje mnie lepsza całoroczna, jak ma się do zimówki, czy ktoś testował organoleptycznie, albo ma taką możliwość?


Prawdziwi twardziele gardzą wynalazkami Mr. Dunlopa -- więc ja uważam, że nie ma to jak koła z łyki. Albo nie, prawdziwi twardziele gardzą wynalazkiem koła.

(MSPANC)
 
macminer 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Wrz 2018
Posty: 245
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2021-01-15, 19:55   

gawel napisał/a:
dziś testowałem na różnych drogach w warunkach zimowych wielosedonówki Kleber Quadraxer 2


A ja dziś na nielubianych i wyśmiewanych wielosezonowych Bridgestone Dueler fabrycznie montowanych w Dusterze dojechałem z Gliwic do Wisły na sam koniec (parking Czarna Wisełka pod szlakiem czarnym na Baranią Górę). Było i 130 km/h na autostradzie, i 50 na lekkim błocie pośniegowym, i 30 na głębszym błocie pośniegowym, i 20 na śniegu.

Owszem, ESP momentami się włączał (przy samym końcu trasy), ale ani razu autem nie rzuciło, nie wpadło w poślizg, nie straciło trakcji.

Krótko mówiąc - mi nie przeszkadzają ESP, ABS i inne systemy, a na wielosezonowych bez znaczka śnieżynki da się jeździć także zimą, jeśli kierowca wie, co robi i nie pakuje się tam, gdzie i większość zimówek będzie miała problemy (lód, głębszy śnieg).

Zastanawiam się natomiast nad sensownością zakupu łańcuchów na opony (tekstylnych, np. z Norauto) - to w krytycznych sytuacjach rozwiązałoby problem "ostatniej mili", gdy faktycznie muszę gdzieś w górach podjechać po zaśnieżonej nawierzchni.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2021-01-15, 21:30   

Prezes napisał/a:
\
Interesuje mnie lepsza całoroczna, jak ma się do zimówki, czy ktoś testował organoleptycznie, albo ma taką możliwość?

Tak, tygodnik "Motor", nr 1-2/2021.
Jest tam test opon wielosezonowych (205/55R16), a na koniec porównanie z zimówką marki premium (Goodyear UltraGrip 9+).
Zwycięzcą testu wielosezonowych został Continental AllSeason Contact, potem Michelin Cross Climate+, Bridgestone Weather Control A005, Goodyera Vector 4Seasons Gen2, Yokohama BlueEarth 4S AW21, Hankook Kinergy 4S2 H750 i na końcu nasz Kormoran All Season.
Podam dla porównania wyniki w kilku zimowych konkurencjach (odpowiednio: Continental, najtańszy Kormoran i zimowa Goodyear).


Hamowanie na śniegu (w metrach, z 40 km/h): 26,4/26,8/24,8
Trakcja na śniegu (siła napędowa w N, z wyłączonym ASR, poślizg kół 10-60%): 3442/3070/3581
Jazda na czas na torze na śniegu (w sekundach): 76,2/78,7/75,5
Jak widać, na śniegu współczesne wielosezonówki nie odstają znacząco od dobrej zimówki. Nawet najtańszy Kormoran jest całkiem bezpieczny zimą (choć słabo wypada na mokrym).
Zimówka jest porównywalna na mokrym do lidera wielosezonowych (w niektórych konkurencjach lepsza, w niektórych gorsza), ale gorsza na suchym. Gdyby wpleść w to porównanie także oponę letnią (nawet premium), przegrałaby z warunkach zimowych z kretesem. Widywałem takie porównania i o ile pamiętam, to np. siła napędowa na śniegu (trakcja) letnich to były wartości rzędu 700-800 N (nawet wobec Kormorana to przepaść). Hamowanie na śniegu też było znacznie dłuższe.
Zatem opona letnia (a te o których piszesz nie mają homologacji pełnowartościowej wielosezonówki, a tylko oznaczenie M+S) w typowych, zimowych warunkach nawet się nie umywa do budżetowej całorocznej, nie mówiąc już o tych premium.
Ostatnio zmieniony przez velomar 2021-01-15, 21:37, w całości zmieniany 3 razy  
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1695
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-01-15, 22:25   

velomar napisał/a:
Zatem opona letnia (a te o których piszesz nie mają homologacji pełnowartościowej wielosezonówki, a tylko oznaczenie M+S) w typowych, zimowych warunkach nawet się nie umywa do budżetowej całorocznej, nie mówiąc już o tych premium.

Dzięki, że na temat!
Właśnie, ta informacja, że jest całoroczna na stronie amerykańskiej.. pomyślałem dziś, że dotyczy Kalifornii :mrgreen:

Zasadniczo mam do wyboru na szybko, bo później może się nie przydać całoroczna chińska Imperial, przez nikogo nie testowana zimą, ale z wyglądu na taką wygląda, albo jak kiedyś zimówki i wrócę do zmieniania opon.. może nexeny, prawdopodobnie będą jutro od ręki dostępne tam gdzie wyjeżdżam..
 
Killer King 



Marka: Fiat
Model: TIPO SW
Silnik: 1.4
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 297
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2021-01-16, 09:31   

Dodam tylko, że aktualnie w mojej górskiej miejscowości nie ma możliwości bezpiecznej jazdy na wilosezonach o czym przekonują się teraz turyści z aglomeracji Ślaskiej. Wyjątki 4x4
Wszywko ładnie wyglądam tam gdzie jeżdżą pługi i sypią na potęgę solą - czyli tylko główne drogi.
No niektórzy to nawet na zimówkach mają problem, bo nie potrafią ruszać na śniegu. Od takie przyzwyczajenie z miast, gdzie nigdy nie ma sniegu/błota poślizgowego.
Na parkingach cyrk, jeden wypycha drugiego, wszywko rusza na pełnym gazie :lol:

A na domiar szczęki opadają, jak za kółko wsiada np. emerytka 70+ i rusza bez problemu - bo mieszka tu od zawsze i dla niej to normalny dzień :shock:
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1695
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-01-16, 10:45   

macminer napisał/a:
a na wielosezonowych bez znaczka śnieżynki da się jeździć także zimą,

Jeździć potwierdzam da się, ale hamować już nie. Piszę dla innych, bo mam ten dylemat od 3 lat..
Na ślizgawce gdzie zestawiełem je z zimowymi, slalomowanie lewo prawo też spoko, nie zarzucało, pod oblodzony stromy wiadukt też podjechałem, ale hamowanie już tylko silnikiem. I coćbyś nie wiem jak był przewidujący, to zawsze może Cię coś zaskoczyć i wtedy droga hamowania aż 2,5 razy krótsza uważam, że warta kasy jaką trzeba wydać na lepsze zimowo opony

Ponieważ dostępność opon na stronie nie pokryła się z realem, wymienię opony dopiero we wtorek.. wybór mi się poszerzył znacząco i po analizach cena/jakość/wyniki testów/znów cena zamawiam całoroczne Falkeny AS210. Mam nadzieję, że będzie śnieg i ślizgawka do testowania, napiszę wtedy czy warto -> koszt 410 pln sztuka
Ostatnio zmieniony przez Prezes 2021-01-16, 10:47, w całości zmieniany 1 raz  
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1695
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-01-16, 10:50   

Killer King napisał/a:
Na parkingach cyrk, jeden wypycha drugiego, wszywko rusza na pełnym gazie

Może mają automatyczne skrzynie biegów? Jeździłem takimi bez 4x4 i są trudne do wyczucia, i trudniej też się nimi rozbujać ;-)
 
Killer King 



Marka: Fiat
Model: TIPO SW
Silnik: 1.4
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 297
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2021-01-16, 11:07   

Prezes napisał/a:

Może mają automatyczne skrzynie biegów? Jeździłem takimi bez 4x4 i są trudne do wyczucia, i trudniej też się nimi rozbujać ;-)

Jak by to było w USA, to możliwe, bo tam np. w I kwartale 2019 roku zaledwie 1,1% nowych aut było wyposażone w ręczną skrzynię.
W 2015 roku udział aut ze skrzyniami automatycznymi w Unii Europejskiej (28 krajów) wzrósł do 25%
Wiec statystycznie ( wg danych na rok 2015 ) co czwarty na tym parkingu mógł mieć automat :)

Tylko, że idąc na spacer z psem statystycznie mamy po 3 nogi...
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2021-01-16, 11:25, w całości zmieniany 2 razy  
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2021-01-16, 13:51   

A pewien profesor statystyki utopił się kiedyś w jeziorze o średniej głębokości 10 cm :-( .
 
macminer 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Wrz 2018
Posty: 245
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2021-01-16, 15:02   

Prezes napisał/a:
Jeździć potwierdzam da się, ale hamować już nie.


Dokładnie tak. Dlatego pisząc poprzedniego posta podałem różne prędkości dla różnych nawierzchni. Trzeba mieć świadomość, że opony bez odpowiedniej rzeźby bieżnika nie będą skutecznie hamować, więc trzeba jechać odpowiednio wolniej.

Swoją drogą, od kilkudziesięciu lat jeżdżę na rowerze, przez wiele sezonów jeździłem też zimą, więc mam niezłe wyczucie nawierzchni/opon. Tam, gdzie jest ślizgawka (lód), z wyjątkiem kolców nic nie pomoże. A często w zimie lodu naprawdę nie da się przewidzieć, więc ogólnie warto jeździć wolniej, zachowywać większy dystans, a nie ufać temu, że ma się superprofesjonalne zimowe opony.
 
Killer King 



Marka: Fiat
Model: TIPO SW
Silnik: 1.4
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 297
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2021-01-16, 15:35   

macminer napisał/a:
A często w zimie lodu naprawdę nie da się przewidzieć, więc ogólnie warto jeździć wolniej, zachowywać większy dystans, a nie ufać temu, że ma się superprofesjonalne zimowe opony.


Oczywiście można jeździć całą zimę np. na letnich oponach jak i również na wielosezonowych.
Np. w mieście można spokojnie jeździć na całorocznych i nie odczujesz różnicy.

Zabawa zaczyna się jak pojedziesz tam, gdzie są zimowe warunki i nawet jak dostosujesz prędkość do warunków, to i tak może zabraknąć drogi hamowania.
Bo nie przewidzisz tego, że dziecko wyskoczy na drogę, ktoś przed tobą gwałtownie zahamuje, czy wymusi.
Tu nie liczy się oszczędność, czy praktyczność, tylko czyjeś zdrowie i życie.

Nie ukrywa, że tylko w tym roku miałem kilka przypadków przy których wielosezonowe mogły sobie nie poradzić a i tak jechałem wolno. Pewnych rzeczy nie przewidzi nawet najlepszy kierowca i wtedy potrzebujesz każdego centymetra przyczepności.

Nie jestem przeciwnikiem wielosezonowych, czy jazdy na letnich całą zimą.
Jednak ze względu na warunki jakie mam przez cześć zimy za oknem, nie mam mam zamiaru narażać czyjegoś zdrowia.
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2021-01-16, 15:48   

Killer King napisał/a:
Zabawa zaczyna się jak pojedziesz tam, gdzie są zimowe warunki...

Killer King napisał/a:
Jednak ze względu na warunki jakie mam przez cześć zimy za oknem, nie mam mam zamiaru narażać czyjegoś zdrowia.
Nie wyobrażam sobie jak w takich warunkach można jeździć na kiepskich zimowych, czy (o zgrozo) letnich :shock:


_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Ostatnio zmieniony przez Hiszpan_JS 2021-01-16, 16:00, w całości zmieniany 2 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne