Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Etanol? / SP95 E10 / E85
Autor Wiadomość
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3595
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-13, 13:08   Dacia a etanol E10

http://wyborcza.biz/bizne...samochodom.html

Cytat:
Za kilka lat koncerny paliwowe będą mogły sprzedawać tylko benzynę zawierającą aż 10 proc. etanolu. A takie paliwo może uszkodzić silniki aż połowy aut jeżdżących dziś po Polsce.
Obecnie benzyna sprzedawana na naszych stacjach benzynowych może zawierać maksymalnie 5 proc. etanolu produkowanego ze zbóż. A benzyna zawierająca więcej tej substancji jest uznawana za biopaliwo i musi być sprzedawana z osobnych dystrybutorów.

Jednak od jesieni do benzyny będzie można w Polsce dodawać do 10 proc. etanolu i to paliwo będzie nadal traktowane jak benzyna - zdecydował Sejm, uchwalając we wtorek przygotowaną przez Ministerstwo Gospodarki nowelizację ustawy o systemie monitorowania i kontroli jakości paliw oraz o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Ta zmiana wynika z dyrektywy Unii Europejskiej, która w zeszłej dekadzie promowała biopaliwa. Aby zwiększyć zużycie tych biododatków w 2009 r., UE zdecydowała, że benzyna sprzedawana w Europie będzie zawierała dwa razy więcej etanolu, niż dopuszczały wcześniejsze normy.

Zgodnie z decyzją Sejmu do końca 2020 r. na stacjach benzynowych powinny być dystrybutory z benzyną zawierającą, tak jak dziś, do 5 proc. etanolu (oznaczone symbolem "E5") oraz osobne dystrybutory z benzyną zawierającą dwa razy więcej etanolu (z symbolem "E10").

Dlaczego? Do baków aut starszej konstrukcji nie można lać benzyny zawierającej ponad 5 proc. etanolu, bo grozi to uszkodzeniem silnika - jak ostrzegają koncerny motoryzacyjne.

Zagrożeni weterani szos

Dopiero od początku tej dekady wszystkie nowe samochody sprzedawane w Unii Europejskiej mają silniki dostosowane do spalania benzyny zawierającej 10 proc. etanolu lub - w przypadku aut z silnikiem Diesla - oleju napędowego zawierającego do 7 proc. estrów tłuszczów roślinnych, wytwarzanych np. z rzepaku. Taki komunikat w kwietniu wydało Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA), podkreślając przy tym, że na razie w UE nie ma jasnych standardów jakości paliw, gwarantujących kierowcom brak problemów wynikających z używania tych nowych odmian paliw.

ACEA opublikowała też wykaz samochodów, które są fabrycznie przygotowane do stosowania benzyny zawierającej 10 proc. etanolu. Pod tym względem nie ma żadnych jasnych reguł. Np. Fiat dopuszcza takie paliwo w większości swoich aut spełniających normę toksyczności spalin Euro3 od rocznika 2000, za wyjątkiem kilku modeli samochodów, takich jak Fiat Bravo 1,6 16V, Palio 1,6 16 V czy Punto 1,8 16V. Benzynę E10 można lać do baków wszystkich aut Opla za wyjątkiem modeli napędzanych silnikiem 2,2 litra z bezpośrednim wtryskiem benzyny o symbolu Z22YH. Toyota nie zezwala na stosowanie takiego paliwa w autach Avensis z silnikami o pojemności 2 i 2,4 litra, produkowanymi do października 2008 r. Volkswagen nie zezwala zaś na stosowanie E10 w autach napędzanych pierwszej generacji silnikami o bezpośrednim wtrysku benzyny FSI, produkowanymi do połowy zeszłej dekady. Lista takich wyjątków jest długa.

Niemieccy kierowcy w 2008 r. podnieśli larum, kiedy ich rząd chciał zezwolić na dolewanie do benzyny 10 proc. etanolu. Ostatecznie Berlin wprowadził benzynę E10 dopiero w 2011 r., kiedy niemieckie stowarzyszenia motoryzacyjne oceniły, iż takiego paliwa nie może tankować tylko nieco ponad 300 tys. aut jeżdżących po niemieckich drogach.

U nas takich aut są za to miliony, bo po akcesji do Unii Europejskiej Polacy zaczęli sprowadzać co rok setki tysięcy używanych aut z Zachodu. Rząd podaje, że według szacunków Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) w 2010 r. tylko 30 proc. z 6,7 mln aut z silnikami benzynowymi w naszym kraju było dostosowane do zużywania E10. A to znaczy, że paliwa tego bez ryzyka uszkodzenia silnika nie wolno było lać do baków ponad 4 mln aut. - Obecnie mniej więcej połowa aut z silnikami benzynowymi w Polsce może nie być dostosowana do E10 - powiedział nam wczoraj szef PZPM Jakub Faryś.

Biopaliwowy pęd

- Nie powinno być problemów. Do końca 2020 r. na stacjach benzynowych trzeba będzie sprzedawać obie odmiany benzyny - uważa Leszek Wieciech, szef Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

To oznacza jednak wyższe koszty i rząd przewiduje kary finansowe dla stacji, które nie będą oferować obu odmian benzyny. Ale już za brak oznaczeń na dystrybutorach z benzyną o diametralnie różnej zawartości etanolu grozi kara tylko 5 tys. zł. Wieciech nie chciał komentować, czy to znaczący wydatek dla stacji benzynowej o dużych obrotach.

Po 2020 r. stacje benzynowe nie będą już musiały sprzedawać benzyny o różnej zawartości etanolu. Czy wtedy odpowiednie paliwo znajdą kierowcy np. wybranych modeli VW czy Toyoty, nieprzystosowanych do E10 i wyprodukowanych pod koniec zeszłej dekady? Wtedy te auta będą miały nieco ponad 10 lat, a właśnie takie pojazdy Polacy najczęściej sprowadzają z Zachodu.

- Wszystko będzie zależało od popytu. Stacje benzynowe z pewnością utrzymają w sprzedaży benzynę z zawartością 5 proc. etanolu, jeśli kierowcy będą ją tankować - uważa Jakub Faryś, podkreślając, że ten popyt będzie zależał także od ceny benzyny E5.

Rząd przewiduje, że podwojenie dodatku etanolu może doprowadzić do wzrostu cen paliw, ale nie oszacował, ile wyniesie ta podwyżka.

Unia Europejska straciła już zapał do promocji biopaliw wytwarzanych z roślin spożywczych, gdyż powoduje to wzrost cen zarówno żywności, jak i paliw. Pod koniec maja europejscy dyplomaci uzgodnili, że do 2020 r. w paliwach stosowanych przez transport Unii ma być 7 proc. biododatków, podczas gdy wcześniej chciano dodawać 10 proc. biododatków. Paliwa sprzedawane w Polsce już w zeszłym roku miały zawierać 7 proc. biokomponentów. Zatem już obecnie możemy realizować plany Unii na koniec dekady, a przyjęta przez Sejm ustawa może doprowadzić do tego, że będziemy przekraczać unijne wymogi, na czym skorzystają głównie producenci biododatków.





Natomiast co do Dacii:
"E10 is cleared for use in all petrol driven Dacia vehicles."

http://www.acea.be/upload...MPATIBILITY.pdf
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2014-06-13, 13:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-13, 13:13   

tce też ? :lol:
_________________
Moje auto
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3595
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-13, 13:30   

Wszystkie silniki od 2010 a jak widać w Dacii również wszystkie starsze.
 
Szajfus 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 16v Hi Flex
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate BlackLine 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 54
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2014-06-13, 20:12   

DrOzda napisał/a:
http://wyborcza.biz/biznes/1,101299,9703245,Orlen_zaczal_sprzedawac_paliwo_z_dodatkiem_85_proc_.html

Oczywiście o Dacii ani słowa - nikt nie kupił Hi-Flexa w Polsce ?


Ktoś tam jednak kupił Hi-flexa :))) ale nie tankuje bioetanolu bo go po prostu nie ma na stacjach. A poza tym cena musiała być dużo niższa od benzyny ze względu na wyższe o 20% spalanie. Przy kupnie chciałem silnik jak w Dusterze 1.6 16V a że w 2012 występował on tylko w wersji przystosowanej do spalania bioetanolu to takiż zakupiłem. Ponadto głowica może być trochę wytrzymalsza przy planowanym zagazowaniu w przyszłości tego karawanu.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 886
Skąd: EL
Wysłany: 2022-12-29, 21:57   E10

E10 - lać, czy nie lać?
Cytat:
1 stycznia 2023 r. znika obowiązek sprzedaży benzyny E5, jeśli na stacji jest E10

https://serwisy.gazetaprawna.pl/energetyka/artykuly/8619036,sprzedaz-benzyny-e5-e10-zmiany-2023-r.html.amp
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 829
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2022-12-30, 09:05   

Ja swoich samochodów truł czy też oszukiwał nie będę, póki na stacjach w regionie będzie normalne paliwo a że stacje są co kilometr czy dwa to któraś mam nadzieję będzie dalej sprzedawała E5 póki będzie w produkcji.
 
Krystian67 


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 Sce 100 KM
Rocznik: 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Paź 2017
Posty: 530
Skąd: Chorzow
Wysłany: 2022-12-30, 09:19   

Ja korzystałem z programu shell .We wtorki i czwartki. Ciekawe czy go utrzymają w przyszłym roku. Jak długo się da , nie naleje nic innego. Zwłaszcza tego badziewia.
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 592
Skąd: Mazury
Wysłany: 2022-12-30, 10:19   

wole nie lać. Pamietam , że za zachodnią granicą była swego czasu mocna dyskusja na temat E10. Nawet oficjalnie przyznano, że jest prawdopodobieństwo krótszej żywotności silnika na tym paliwie.
Krystian67 - tak samo leję we wtorki. Może to sugestia, ale mam warzenie , że silnik bardziej lubi to paliwo
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3621
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-12-30, 10:24   

Artykuł "z dupy"- jak i wszystkie podobne pojawiające się teraz jak grzyby po deszczu, najwyraźniej metodą kopiuj i wklej...
Co tam widzimy?

1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie nowelizacja ustaw o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, która znosi obowiązek sprzedaży na stacjach paliw benzyny E5 (z 5 proc. dodatkiem bioetanolu), jeżeli jednocześnie na tej samej stacji oferowana będzie benzyna E10 z 5 proc. dodatkiem bioetanolu).

To ile ich zdaniem ma mieć ta E10? :mrgreen:
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 886
Skąd: EL
Wysłany: 2022-12-30, 11:04   

Dymek napisał/a:
To ile ich zdaniem ma mieć ta E10? :mrgreen:


Cytat:
E5 – benzyna o maksymalnej zawartości biokomponentów do 5 procent. Obecnie oznaczana, jako PB 95 i PB 98,

E10 - benzyna o maksymalnej zawartości biokomponentów do 10 procent,

Główny Urząd Miar
https://www.gum.gov.pl/pl...enia-paliw.html

Myślę że max 10% biokomponentów w E10 to moze byc np. 5% biokomponentów. A do tego różne inne dodatki - jak shell V-power, czy zimowe. Ciekawe, czy to oznacza że w obecnej shell V-power E5 suma wszystkich dodatków (w tym biokomponentów, zimowych i czyszczących) nie przekracza 5%? Inne pyt. - czy zwolnienie ze sprzedaży E5 na stacji, jeśli w E10 będzie biokomponentów do 5% i pozostalych dodatków do 5%?

edit. cofam to co wcześniej napisałem zieloną czcionką na gorąco. Jedno z drugiego nie wynika. Ale pozostaje pyt. jaki będzie skład E10 V-power, jesli na stacji nie będzie E5. I dlaczego wtedy E 10 (z 5% biokomp) nie mozna oznaczyć E5?
Ostatnio zmieniony przez eio 2022-12-30, 11:26, w całości zmieniany 3 razy  
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 592
Skąd: Mazury
Wysłany: 2022-12-30, 11:35   

eio Będzie do 10 % biokomponentów , jak na mój rozum środki uszlachetniające , różne dodatki zimowe itp nie wchodzą w zakres tych 10 %. Dla benzyny będzie to 10% alkoholu / dla ON 10% olejów roślinnych + ileś tam różnych dodatków + baza .
Jeśli na stacji będzie dostępna E5 to powinna ona pozostać tak oznaczona, aczkolwiek paliwo z 5% dodatkiem mieści się w określeniu "do 10 %".
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-12-30, 11:44   

Lać i się nie trząść - http://www.daciaklub.pl/f...p?p=91668#91668, 2011-05-30, 08:00:
Cytat:
chodzi o domieszkę w wysokości 10% - takie paliwo oznaczone jest jako "SP95-E10" (lub 95-E10) i rzeczywiście wszystkie Dacie posiadają silniki przystosowane do jego użycia.

(Jakby ktoś chciał sprawdzić w ASO - nota techniczna ma nr: 5399E)

Technical Note 5399E - Vehicles compatible with 95-E10 super unleaded fuel with ethanol (SP95-E10) napisał/a:
RENAULT vehicles with petrol engines which were first registered after 1st January 2002 are compatible with SP95-E10.

(11 lat temu...).
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 886
Skąd: EL
Wysłany: 2022-12-30, 12:01   

Cytat:
wzrost zużycia benzyny E10 w porównaniu do E5 jest minimalny. ADAC mówi o – potwierdzonym testami na hamowni – wzroście spalania rzędu 1,5 proc. po zastosowaniu paliwa E10 zamiast E5;

[i inne takie tam....]
Auto-swiat
https://www.auto-swiat.pl...ankowac/myxs64f ]

Nizsza kaloryczność E10, to wyzsze spalanie na 100 km. No i moje statystyki szlag trafi ;-)

Swoja drogą zawartość biokomponentów i róznych dodatków w paliwie, to jest zmienną (którą pominąłem) w moim równaniu spalania w moim aucie, wyjasniajacym nieliniowe różnice w pomiarach z dystrubutora i z licznika. Zawartość dodatkow może sie zmieniać.
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2022-12-30, 12:10   

Na pewno działa niekorzystnie na świece. pozr
 
chrom6 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 100 TCE
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 04 Lis 2021
Posty: 381
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2022-12-30, 13:03   

jurek napisał/a:
Na pewno działa niekorzystnie na świece. pozr


bzdury. jak wchodziły pierwsze paliwa bio też wieszczono duże spalanie, silniki do remontu, obniżenie mocy itd.

po początkowej panice podsycanej medialnymi "faktami" okazało się że w sumie to nic się nie dzieje.

także nie siać paniki.
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2022-12-30, 18:55   

To Twoja opinia. Moja, sprawdzona organoleptycznie jest inna. pozdr
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 592
Skąd: Mazury
Wysłany: 2022-12-30, 19:12   

chrom6
Jak wchodziła benzyna bez dodatku czteroetylku ołowiu to do zbiorników starszych samochodów trzeba było wlewać ( co prawda w małych ilościach ) specjalny dodatek - kto o tym fakcie pamięta?
Swego czasu inne moje auto bardzo lubiło rosyjską benzynę pozbawioną biokomponentów , jeździło na niej naprawdę dużo lepiej, z rury wydechowej nie leciała woda a zimą nisko położony katalizator nie "zarastał " lodem.
W dodatku zarówno alkohol w benzynie jak i olej roślinny w dieslu nie bierze się z niczego - to przecież przerobione artykuły rolne "zabrane" z talerza .
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
Krystian67 


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 Sce 100 KM
Rocznik: 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Paź 2017
Posty: 530
Skąd: Chorzow
Wysłany: 2022-12-30, 19:38   

Do kol. EBmazur .Tez mam takie odczucie. Innego nie poważam. A autko jedzie super. I nie planuję lac nic innego.
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2022-12-30, 21:13   

Coś w tym jest /albo było/. W 1979r byłem w Sojuzie jeszcze Zastawą. Na ichniej wysokooktanowej benzynie, zastawka leciała dużo lepiej niż na polskiej. Ale może to już tylko starcze wspomnienia :cry: pozdr
 
villager 


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Lis 2021
Posty: 144
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2022-12-30, 21:27   

Z ciekawości zajrzałem do karty charakterystyki produktu, który lejemy do zbiorników. Okazuje się, że benzyna stanowi "co najmniej" 50% objętości produktu. Nie jest więc aż tak słodko jakby się wydawało. Połowa to benzyna, reszta dodatki. W tym różnych "alkoholi do 22% max.
Na początek karta charakterystyki PB95 E5 z BP:
https://www.bp.com/conten...-benzyna-95.pdf
A teraz, dla porównania karta charakterystyki produktów Orlenu
https://amicenergy.pl/pliki/1_karta_benzyn_handlowych_wersja_3_z_2020_12_28_ufi.pdf
Swoją drogą porównanie dosyć zastanawiające, bo przecież BP bierze paliwa z Orlenu, więc skąd te różnice w składzie?
Ostatnio zmieniony przez villager 2022-12-30, 21:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 886
Skąd: EL
Wysłany: 2022-12-30, 22:23   

W BP karta chatakteryzuje PB95, a w drugiej - kilka, od PB95 do superplus 98. W BP jest benzyny co najmniej 50%, a w Orlenowskim - do 100%. Przedziały mają część wspólną. Nie wnikam w pozostałe skladniki, np. toluen (5-30%), który podnosi liczbę oktanową paliwa - wystepujący w BP i nie użyty w orlenowskim. Widać paliwa różnią się.

Co innego mi przyszło na myśl. Już podłapalem dlaczego oznaczeniem E5 zdefiniowano paliwa zawierajace do max 5% biokomponentów, zamiast użycia jego dopełnienia - niech będzie A95 (wymyślilem dla odróżnienia, nie wiem czy jest takie w użyciu) wskazującego że w paliwie jest (do) 95% benzyny.
Ostatnio zmieniony przez eio 2022-12-30, 22:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 829
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2022-12-31, 10:25   

Cytat:
Swoją drogą porównanie dosyć zastanawiające, bo przecież BP bierze paliwa z Orlenu, więc skąd te różnice w składzie?

https://www.bankier.pl/wi...en-7966554.html
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 829
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2023-01-01, 14:16   

https://motoryzacja.interia.pl/raport-rynek-paliw/news-nowe-paliwo-juz-na-stacjach-nie-kazdy-moze-je-tankowac-uwaza,nId,6508051
 
Sonar 


Marka: Dacia
Model: Jogger
Silnik: 1.0 TCE
Rocznik: 2022
Dołączył: 02 Cze 2022
Posty: 12
Skąd: Łódź
Wysłany: 2023-01-21, 13:51   

marekwoj napisał/a:
stempik napisał/a:
Autko nowe na gwarancji, a cena paliwa zachęcająca.
Przyznam że to spora pokusa.
Tyle że podobno zużycie Etanolu jest 20% wyższe niż benzyny, a jeśli tak jest to chyba drożej wyjdzie jazda :-P

Jeżdżę swoim Jogger na E10 już od dłuższego czasu i nie zauważyłem najmniejszej różnicy w osiągach samochodu jak i zużyciu paliwa.
Ostatnio zmieniony przez Sonar 2023-01-21, 13:52, w całości zmieniany 1 raz  
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3595
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-11-30, 09:35   

Tylko potwierdzenie że wszystkie współczesne benzynowe Daćki mogą jeździć na E10

https://e10.klimat.gov.pl/

Jeżdżącym na LPG zaleca się jednak tankować E5 z racji tego że benzyna E10 szybciej traci swoje właściwości w baku.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne