Wysłany: 2011-07-23, 10:04 Zachowanie DD 4X4 trybie 4X2
Mój Aussie ma już ponad 3 500 km i można było sprawdzić zachowanie auta w trybach 4X4 i 4X2 przy pokonywaniu zakrętów.
Spostrzeżenia są następujące:
1. W trybie 4X4 auto wykazuje niewielką podsterowność ale jest do opanowania pomimo, że napęd jest kierowany tylko na przednią oś w zakrętach i łukach do 90 stopni i do szybkości około 120 km/h na asfalcie bez włączania się ESP. Na szutrze do szybkości około 90-100 km/h. Powyżej tych prędkości na krótko włącza się ESP aby wyrównać chęć jazdy prosto.
2. W trybie 4X2 podsterowność jest bardzo duża poza tym auto myszkuje szczególnie na szutrze. Pokonywanie zakrętów jest możliwe bez włączenia ESP na znacznie mniejszych prędkościach - asfalt do 90-100 km/h na szutrze 70-80 km/h
Moim zdaniem zawieszenie DD jest dobrze zestrojone do napędu auto czyli 4X4. Zachowanie trybie 4X2 na pewno może zaoszczędzić paliwo ale zdecydowanie moim zdaniem jest bardziej niebezpieczne w dynamicznej jeździe.
Ostatnio zmieniony przez chriskb 2011-07-23, 10:06, w całości zmieniany 1 raz
Wysłany: 2011-07-23, 13:40 Re: Zachowanie DD 4X4 trybie 4X2
chriskb napisał/a:
Mój Aussie ma już ponad 3 500 km i można było sprawdzić zachowanie auta w trybach 4X4 i 4X2 przy pokonywaniu zakrętów.
Spostrzeżenia są następujące:
1. W trybie 4X4 auto wykazuje niewielką podsterowność ale jest do opanowania pomimo, że napęd jest kierowany tylko na przednią oś w zakrętach i łukach do 90 stopni i do szybkości około 120 km/h na asfalcie bez włączania się ESP. Na szutrze do szybkości około 90-100 km/h. Powyżej tych prędkości na krótko włącza się ESP aby wyrównać chęć jazdy prosto.
2. W trybie 4X2 podsterowność jest bardzo duża poza tym auto myszkuje szczególnie na szutrze. Pokonywanie zakrętów jest możliwe bez włączenia ESP na znacznie mniejszych prędkościach - asfalt do 90-100 km/h na szutrze 70-80 km/h
Moim zdaniem zawieszenie DD jest dobrze zestrojone do napędu auto czyli 4X4. Zachowanie trybie 4X2 na pewno może zaoszczędzić paliwo ale zdecydowanie moim zdaniem jest bardziej niebezpieczne w dynamicznej jeździe.
Mam też ten typ ale nie potwierdzam wszystkich twoich spostrzeżeń.
Naped 4x4 a 4x2 przy predkości jak piszesz ok 120 km/h bez poślizgu bocznego to taki sam tryb. Dopiero od chwili WYRAŹNYGO poslizgu kół ( działanie żyroskopu + ABS) zaczyna działać ESP próbując ustabilizować tor jazdy. Kiedy próbujesz jeździć po szutrze musisz wyłaczyć ESP ponieważ doprowadzisz do sytuacji, że ESP odetnie dopływ paliwa aby prędkość spadła do takiej , przy której układ będzie działać skutecznie ( patrz zima i zaspa). Ogólnie w terenie nie używa się systemów typu ESP.
Duster na przy prędkościach większych niż 60 km/h ma tylko napęd na jedną oś a dopiero przy uślizgu przednich kół dołącza się oś tylna. To nie jest napęd stricte 4x4 tylko proteza.
To co opisujesz to zasługa ESP a nie napędu 4x4.
pozdrawiam z codziennych jazd na torze terenowym
Wysłany: 2011-07-23, 14:29 Zachowanie DD 4X4 trybie 4X2
To są moje spostrzeżenia, ja nie mam dużego doświadczenia z napędem 4X4. Dotychczas używałem głównie aut z tylnym napędem i znamionami nadsterowności. Mam duże doświadczenie na drogach z luźną nawierzchnią. Oczywiście do bardzo szybkiej jazdy po szutrze wyłączam ESP, ale w testach chciałem sprawdzić jak ESP koryguję jazdę ponad prawa fizyki.
Nie jestem specjalistą co się dzieje z tylnym napędem w trybie auto ale moje subiektywne odczucie wskazuje, że stabilizacja pojazdu różni się tych dwóch trybach. W trybie 4X2 auto myszkuje i to nie tylko w wejściu w zakręt ale również podczas wyjścia z otwartą przepustnicą.
Natomiast w trybie auto pojazd jedzie jak tramwaj i bardzo rzadko trzeba używać odjęcia gazu podczas wejścia w zakręt, wystarczy redukcja biegu i trzymanie auta na wyższych obrotach. Przy wyjściu z zakrętu nie zauważyłem myszkowania i nie trzeba w ogóle używać kontry gdy jedzie się na granicy poślizgu.
Wysłany: 2011-07-23, 21:35 Re: Zachowanie DD 4X4 trybie 4X2
chriskb napisał/a:
To są moje spostrzeżenia, ja nie mam dużego doświadczenia z napędem 4X4. Dotychczas używałem głównie aut z tylnym napędem i znamionami nadsterowności. Mam duże doświadczenie na drogach z luźną nawierzchnią. Oczywiście do bardzo szybkiej jazdy po szutrze wyłączam ESP, ale w testach chciałem sprawdzić jak ESP koryguję jazdę ponad prawa fizyki.
Nie jestem specjalistą co się dzieje z tylnym napędem w trybie auto ale moje subiektywne odczucie wskazuje, że stabilizacja pojazdu różni się tych dwóch trybach. W trybie 4X2 auto myszkuje i to nie tylko w wejściu w zakręt ale również podczas wyjścia z otwartą przepustnicą.
Natomiast w trybie auto pojazd jedzie jak tramwaj i bardzo rzadko trzeba używać odjęcia gazu podczas wejścia w zakręt, wystarczy redukcja biegu i trzymanie auta na wyższych obrotach. Przy wyjściu z zakrętu nie zauważyłem myszkowania i nie trzeba w ogóle używać kontry gdy jedzie się na granicy poślizgu.
to fajnie , że są jeszcze chętni do eksperymentowania z różnymi warunkami i wyposażeniem.
Ja bardzo dużo z racji pracy jeździłem w teren samochodami 4x4 i porównując teraz możliwości Dustera uważam, że jeździ nieźle poza asfaltem. Dziwne zachowuje się skrzynia biegów zapięta na 4, słychać jakieś metaliczne dźwięki, znacznie gorzej jest w trybie auto bo podczas cofania występuje wyraźne szarpnięcie. Nie ma osłony rury wydechowej i 2x uszkodziłem sobie wydech. Trzeba na to uważać.
Najgorzej , ze nie wiemy jak długo buda zachowa sztywność. Mało to waży więc blachy muszą być cienkie. Jeśli okaże się , że całość zwiotczała to Duster jest do d.. bo zaraz wda się korozja i będzie po wszystkim. We wrześniu dodatkowo zabezpieczam antykorozyjnie całość.
Co do poślizgów i wyjścia z nich to takie samochody nie należą do topowych i DD nie jest wyjątkiem. Uważaj aby nie wywalił się na plechy. Stanąłem kiedyś w stanie równowagi jadąc 100 jedną stroną asfaltem a drugą po mokrej trawie. Mocne hamowanie przed potłuczonym szkłem i gdyby nie ESP to leżę. Moja wina, nie zdążyłem nawet pierdnąć.
pozdrawiam
Ja te testy zachowania samochodu wykonywałem na zamkniętym obiekcie dla ruchu - byłe tereny wojskowe na Kaszubach. W normalnej jeździe nie szaleje. Ale dla mnie jest ważne jak zachowuję się auto w różnych warunkach i dlatego warto od czasu do czasu trochę potrenować.
Dzięki za info, spróbuję zachowania auta na dwóch różnych przyczepnościach. Co do poślizgów to mogę powiedzieć, że na szutrze DD nie jest taki zły pomimo, że jest lekko pod sterowny. Na asfalcie silnik ma zdecydowanie za mało mocy aby nim wywijać. Powiem krótko to auto nie nadaje się do driftingu.
Ja opisuję różnicę w zachowaniu samochodu pomiędzy trybem AUTO 4x4 i trybem 4X2. Tryb 4x4 LOCK u mnie rozłącza się przy około 60 km/h.
Dodam jeszcze, że w terenie na razie tylko raz musiałem włączyć tryb 4X4 LOCK, gdy wspinałem się leśną podmokłą drogą pod górę z koleinami zostawionymi przez maszyny leśne. Zauważyłem, że w trybie AUTO 4X4 DD potrafi pokonać całkiem trudny teren.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum