Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2012-03-16, 23:32
Zimowa jazda (prawie)ekstremalna
Autor Wiadomość
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-15, 14:45   Zimowa jazda (prawie)ekstremalna

Na moich kresach wschodnich od rana zasuwa śnieżyca.Już robią się zaspy, drogowcy jak zwykle śpią, więc postanowiłem przetestować wreszcie pojazd w warunkach, dla jakich go zbudowano :-P .Nigdy nie jeździłem autem, w którym poza ABS jest na pokładzie ASR i odłączany ESP oraz wymuszany i automatyczny napęd na drugą oś. Mam w związku z tym kilka pytań:

1/tryb "Auto", ESP aktywny, jedziemy spokojnie i zaczynamy ostro przyspieszać na mało przyczepnej nawierzchni - trójkąt ESP miga i słychać delikatne terkotanie (przypominające dźwięk działania ABS, tylko o wiele ciszej, auto traci sporo wigoru, przyspieszenie wyraźnie spada - czy to odgłosy pracy i efekt działania ESP?

2/tryb jak wyżej, gwałtownie przyspieszamy na lodzie, auto początkowo ostro przyspiesza,czuje się zerwanie przyczepności,krótka sygnalizacja zadziałania ESP i auto wyraźnie zwalnia, przyczepność powraca, odgłosy podobne jak wyżej - czy to objaw działania ASR? w co ingeruje ASR? - w przepustnicę?

3/tryb jak wyżej. ESP ręcznie odłączone - świeci trójkąt, jedziemy spokojnie, potem ostro przyspieszamy na śliskiej nawierzchni - trójkąt kilka razi miga i gaśnie - czy to oznacza,że ESP ponownie się uzbraja?

4/tryb "LOOK" jedziemy po głębokim śniegu na I lub II biegu, ESP odłączone ręcznie - trójkąt świeci, przyspieszamy, ESP się nie uzbraja a kontrolka nie gaśnie - czy w trybie "LOOK" nie ma automatyki załączenia ESP?

5/tryb "Auto" jedziemy po nawierzchni o ekstremalnie zmiennej przyczepności - raz czarny asfalt, za chwilę zaspy śniegu i jęzory lodu - czy tył w takich sytuacjach się załącza, czy da się to akustycznie zidentyfikować?

6/ostatnia sytuacja - na początku poznając auto nie rozpoznawałem tego dźwięku: Odpalamy silnik i ruszamy - nieważne, na I czy II biegu, po przekroczeniu mniej więcej 5-7 km/h słychać delikatne rytmiczne i szybkie postukiwanie-turkotanie - coś jak działające ESP, ten dźwięk trwa dosłownie sekundę,potem niknie i już go nie słychać, nawet jeśli zatrzymujemy się i ponownie ruszamy. Dźwięk pojawia się zawsze kiedy wyłączymy silnik i pierwszy raz po jego wyłączeniu ruszamy - w aso powiedziano mi,że komputer testuje układy ABS-ESP - czy ktoś zaobserwował coś takiego u siebie?

a tak już poza tematem - postanowiłem sprawdzić auto w warunkach naprawdę zimowych więc zjechałem z szosy w polną zawianą dokumentnie dróżkę (potem zmierzyłem - ok 40 cm miękkiego na szczęście puchu)Po pierwszych kilkunastu metrach myślałem,że będę szukał ciągnika :-P . Tryb "LOOK",ESP stop, dwójeczka 15-20 km/h i auto zarzucając tylko lekko zadkiem jak czołg przejechało do cywilizacji. Cud- miód :mrgreen: Teraz muszę je jakoś odśnieżyć :-) - Uniroyale MS 66 świetnie sobie radzą - na drodze ciche, na śniegu doskonała przyczepność (choć być może spora w tym zasługa pracującej tylnej ośki)
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-02-15, 18:04, w całości zmieniany 12 razy  
 
czaju 



Marka: Dacia,Citroen,Ford
Model: Duster,C4 GP,Fusion
Silnik: 1.5@107,2.0@150,2.0@240 4x4
Rocznik: 2010.2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 1853
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2012-02-15, 14:55   

Cytat:

1/tryb "Auto", ESP aktywny, jedziemy spokojnie i zaczynamy ostro przyspieszać na mało przyczepnej nawierzchni - trójkąt ESP miga i słychać delikatne terkotanie (przypominające dźwięk działania ABS, tylko o wiele ciszej, auto traci sporo wigoru, przyspieszenie wyraźnie spada - czy to odgłosy pracy i efekt działania ESP?

Jak najbardziej - ESP zapobiega poślizgowi kół - także boksowaniu

Cytat:

2/tryb jak wyżej, gwałtownie przyspieszamy na lodzie, auto początkowo ostro przyspiesza,czuje się zerwanie przyczepności,krótka sygnalizacja zadziałania ESP i auto wyraźnie zwalnia, przyczepność powraca, odgłosy podobne jak wyżej - czy to objaw działania ASR?

j/w


Cytat:

3/tryb jak wyżej. ESP ręcznie odłączone - świeci trójkąt, jedziemy spokojnie, potem ostro przyspieszamy na śliskiej nawierzchni - trójkąt kilka razi miga i gaśnie - czy to oznacza,że ESP ponownie się uzbraja?

A może jedynie informuje w tej sposób o tym, że ESP zostało wyłączone, zamiast świecić w sposób ciągły

Cytat:

4/tryb "LOOK" jedziemy po głębokim śniegu na I lub II biegu, ESP odłączone ręcznie - trójkąt świeci, przyspieszamy, ESP się nie uzbraja a kontrolka nie gaśnie - czy w trybie "LOOK" nie ma automatyki załączenia ESP?


Mógłby być spory problem, bo koła winny kręcić się z grubsza z tą samą prędkością więc czujniki nie widzą z grubsza różnicy. Takie moje podejżenie

Cytat:

5/ostatnia sytuacja - na początku poznając auto nie rozpoznawałem tego dźwięku: Odpalamy silnik i ruszamy - nieważne, na I czy II biegu, po przekroczeniu mniej więcej 5-7 km/h słychać delikatne rytmiczne i szybkie postukiwanie - coś jak działające ESP, potem ten dźwięk niknie i już go nie ma, nawet jeśli zatrzymujemy się i ruszamy. Dźwięk pojawia się zawsze kiedy wyłączymy silnik i po jego wyłączeniu ruszamy - w aso powiedziano mi,że komputer testuje układy ABS-ESP - czy ktoś zaobserwował coś takiego u siebie?


Nie mam zielonego pojęcia - może mają racje


A PRZED ODŚNIEŻENIEM ZDJĘCIA?
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-15, 15:04   

już po wstępnym odśnieżeniu :mrgreen:

Zdjęcie0059.jpg
Plik ściągnięto 623 raz(y) 51,69 KB

 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-02-15, 15:10   

ESP ma pomagać w przypadku poślizgu na zakręcie, działa przez hamowanie poszczególnych kół i ewentualne zmniejszenie dawki paliwa (stąd efekt stukania hamulców i utraty mocy). ASR redukuje uślizg przy przyspieszaniu, i również polega na hamowaniu napędzanych kół, efekty działania jak powyżej.
 
48piotr 


Marka: Dacia
Model: DUSTER 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Duster
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2010
Posty: 733
Skąd: Puławy
Wysłany: 2012-02-15, 16:20   

Dar1962 napisał/a:
Na moich kresach wschodnich od rana zasuwa śnieżyca.

Nareszcie doczekałeś się. :mrgreen:
Bo gdyby nie litościwe niebiosa to Duster byłby zbyteczny. :mrgreen: :mrgreen:
_________________
48piotr
 
ajax 



Marka: Daćka i "łopel"
Model: Duster 4X4
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 22 Lis 2010
Posty: 912
Skąd: z Powołania ;-P
Wysłany: 2012-02-15, 16:26   

ad 1 - tak
ad 2 - tak oraz - nie wiem ale prawdopodobnie tak
ad 3 - tak
ad 4 - jest > 50/60 (różnie piszą) km/h
ad 5 - tak w razie potrzeby oraz - mnie się nie udało wysłuchać w trakcie jazdy
ad 5 - logiczne, najprawdopodobniej tak i też tak mam (TTTM ;-) )
Jechałeś Kolego oczywiście na wschód: "Tam musi być jakaś cywilizacja!" ;-) . Odśnieżysz wiosną. A właściwie spłynie samo :mrgreen:
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2012-02-15, 17:11   

bebe napisał/a:
ESP ma pomagać w przypadku poślizgu na zakręcie, działa przez hamowanie poszczególnych kół i ewentualne zmniejszenie dawki paliwa (stąd efekt stukania hamulców i utraty mocy). ASR redukuje uślizg przy przyspieszaniu, i również polega na hamowaniu napędzanych kół, efekty działania jak powyżej.

Tyle się opisałem i zezarło mi. To co kolega podaje, to oczywiście prawda, ale mam małe ALE.

Codzi mi o to, że znane mi VW i Audi znajomych nie potrafią wyjechać pod górę z włączonym ESP - silnik "zdycha". Muszą wyłączać ESP i rozpędzać się (co bywa niebezpieczne).
Myśl francuska chyba przewyższa myśl niemiecką bo Scenic bezproblemowo wyjeżdża pod wspomnianą górę, mimo tego, że kontrolka ESP/ASR świeci się częściowo lub cały czas. Nie czuję żadnego "zamulania" silnika, auto ze stała prędkością pokonuje górę. Natomiast takie "zamulanie" wyraźnie czuję na płaskim podczas prób przyspieszania i gwałtownym kręceniu kierownicą (a auto jedzie po zadanym torze - ewidentne działanie ESP/ASR)

Podejrzewam, że jest dodatkowy czujnik - jakiś przechyłomierz i pod górę ESP/ASR inaczej sie zachowuje, przenosi moc na koło o lepszej przyczepności i delikatniej przyhamowuje ślizgające sie koło, tak, ze nawet tego nie czuć - by pozwolić wyjechać pod górę.
 
Stepway 



Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Cze 2011
Posty: 605
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2012-02-15, 17:29   Re: Zimowa jazda (prawie)ekstremalna

Dar1962 napisał/a:

5/tryb "Auto" jedziemy po nawierzchni o ekstremalnie zmiennej przyczepności - raz czarny asfalt, za chwilę zaspy śniegu i jęzory lodu - czy tył w takich sytuacjach się załącza, czy da się to akustycznie zidentyfikować?

Mogę się mylić, ale nigdy w Dusterze "na ucho" nie zauważyłem dołączenia napędu.

Inna sprawa, że mimo wydawałoby się to oczywiste, tryb LOCK nie zawsze oznacza "zapięcie" na dwie osie. Było o tym na forum kilka razy.

Dar1962 napisał/a:

6/ostatnia sytuacja - na początku poznając auto nie rozpoznawałem tego dźwięku: Odpalamy silnik i ruszamy - nieważne, na I czy II biegu, po przekroczeniu mniej więcej 5-7 km/h słychać delikatne rytmiczne i szybkie postukiwanie - coś jak działające ESP, ten dźwięk trwa dosłownie sekundę,potem niknie i już go nie ma, nawet jeśli zatrzymujemy się i ruszamy. Dźwięk pojawia się zawsze kiedy wyłączymy silnik i pierwszy raz po jego wyłączeniu ruszamy - w aso powiedziano mi,że komputer testuje układy ABS-ESP - czy ktoś zaobserwował coś takiego u siebie?


Miałem właściwy link w schowku :( ale zobacz również ten temat. Z grubsza to samo.

http://daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4445

ASO ma rację. Zresztą o ile mnie pamięć nie myli, jest równiez wzmianka o autodiagnostyce, w instrukcji.
_________________
---
Stepway
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-15, 18:13   

wedle mojej wiedzy w 1,6 4x4 pedał gazu steruje klasyczną linką. Jeśli tak jest istotnie, mechaniczne i bezpośrednie połączenie (brak pedału elektronicznego) oznacza,że ASR w celu zapobieżenia zerwania przyczepności nie może ingerować w przepustnicę. W jaki sposób więc realizuje swoje zdanie? Np ograniczając dawkę paliwa podawaną przez pompę wtryskową?
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-02-15, 18:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2012-02-15, 18:16   

Dar1962, jeśli masz ESP i inne bajery to na pewno nie ma już linki
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
esdziewiaty 



Marka: Mercedes-Benz
Model: GLK
Silnik: 220 CDI 4Matic
Rocznik: 2009
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Sie 2010
Posty: 619
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-02-15, 19:07   

Zdaje się , że przy okazji wprowadzania modyfikacji motoru 1.6 16v, zastapiono linkę gazu elektroniczną przepustnicą. Dla bycia bardziej "EkO" , oraz właśnie możliwości montażu ESP
_________________
Duster u szczęśliwego nowego nabywcy :)
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2012-02-15, 19:20   

wox napisał/a:

Myśl francuska chyba przewyższa myśl niemiecką

Nie wiem jak w Scenicu, ale w Dusterze to raczej myśl japońska jeśli chodzi o 4x4
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-02-15, 19:35   

Dar1962 napisał/a:
Uniroyale MS 66 świetnie sobie radzą - na drodze ciche, na śniegu doskonała przyczepność (choć być może spora w tym zasługa pracującej tylnej ośki)

chyba głównie to co pogrubione... :lol:
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2012-02-15, 19:47   

PiotrWie napisał/a:
wox napisał/a:

Myśl francuska chyba przewyższa myśl niemiecką

Nie wiem jak w Scenicu, ale w Dusterze to raczej myśl japońska jeśli chodzi o 4x4

Napęd wiadomo, że od Nissana, ale nie wiadomo jak z "elektryką", czyli ESP/ASR?
Nie wiadomo, czy to co napisałem ma jakiś sens (z punktu widzenia forum Dacii), bo jeśli Duster ma inną zasadę działania ESP/ASR niż Renault, to można to OKDR. Z tą różnicą, że Duster dzięki 4x4 poradzi sobie na pewno na drodze, którą mam na myśli i mój Scenic bez napędu 4x4 też dzięki inteligentniejszemu ESP/ASR, a "myśl niemiecka" bez napędu 4x4, choć z ESP nie.
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2012-02-15, 19:54   

ciekawe jaka firma jest producentem ESP pracującego w Dusterze? jest około 15 producentów
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-15, 20:45   

myślę,że Rumuni dostają je od Nissana, który produkuje własny układ (pod nazwą ESC – Electronic Stability Control producent Nissin Kogyo ) Francuzi chyba go nie produkują
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-02-15, 20:51, w całości zmieniany 2 razy  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2012-02-15, 20:46   

Dar1962 napisał/a:
wedle mojej wiedzy w 1,6 4x4 pedał gazu steruje klasyczną linką. Jeśli tak jest W jaki sposób więc realizuje swoje zdanie? Np ograniczając dawkę paliwa podawaną przez pompę wtryskową?

Linkę masz albo nie, ale pompy wtryskowej nie masz na pewno. :mrgreen:
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2012-02-15, 20:49   

wox napisał/a:
Podejrzewam, że jest dodatkowy czujnik - jakiś przechyłomierz i pod górę ESP/ASR inaczej sie zachowuje

Przechyłomierz czy akcelerometr to jedno i to samo - czujnik bezwładnościowy nie odróżni przyspieszania auta od wjeżdżania pod górę: w obu przypadkach kierowca jest bardziej wciskany w oparcie i tak samo odbiera to czujnik. No chyba, że jest tam żyroskopowy sztuczny horyzont. :mrgreen:
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2012-02-15, 21:13   

Jak zwał tak zwał (nikt nie ma na razie na tyle wiedzy by to rozgryźć) - jest jakieś "zagadkowe" rozwiązanie - ważne że ESP/ASR inaczej zachowuje się na płaskim, a inaczej pod górę - pozwalają bezproblemowo wyjechać pod górę w przeciwieństwie do VW i Audi.
 
oloj 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dci (90KM) 4x2
Rocznik: 2012
Wersja: Delsey
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Lut 2012
Posty: 76
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-02-15, 22:31   

A jak myślicie czy wersja 1.5 dci (90KM) też sobie dobrze radzi czy lepiej wybrać 1.6 (4x4) zakładając że jeżdżę 90% po mieście.
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4266
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-02-15, 22:34   

oloj napisał/a:
A jak myślicie czy wersja 1.5 dci (90KM) też sobie dobrze radzi czy lepiej wybrać 1.6 (4x4) zakładając że jeżdżę 90% po mieście.


Do miasta sugeruje DCI. Mniej spali, bardziej elastyczny, przy 4x2 wystarczy.
 
Pawel.k 


Marka: Dacia i Fiat
Model: Duster i Scudo
Silnik: 1,5dci i 1.6jtd
Rocznik: 2012 i 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 11 Lut 2012
Posty: 26
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-02-15, 22:36   

Dyskusja diesel czy petrol jest bez większego sensu. KaSy będzie subiektywnie oceniał choćby nie wiem co próbował napisać.
 
oloj 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dci (90KM) 4x2
Rocznik: 2012
Wersja: Delsey
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Lut 2012
Posty: 76
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-02-15, 22:39   

Różnica cenowo w sumie jest mała.
Ostatnio zmieniony przez oloj 2012-02-15, 22:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
oloj 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dci (90KM) 4x2
Rocznik: 2012
Wersja: Delsey
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Lut 2012
Posty: 76
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-02-15, 22:40   

mekintosz napisał/a:
oloj napisał/a:
A jak myślicie czy wersja 1.5 dci (90KM) też sobie dobrze radzi czy lepiej wybrać 1.6 (4x4) zakładając że jeżdżę 90% po mieście.


Do miasta sugeruje DCI. Mniej spali, bardziej elastyczny, przy 4x2 wystarczy.



Mnie też się tak wydaje bo benzyniak to przy mojej ciężkiej nodze i korkach to przynajmniej 12-13 litrów a diesel to myślę że 7 to maks będzie palił.
Tyle że bym się musiał przestawić bo teraz jeżdżę benzyniakiem i dokręcam go na maksa, a dieslem trzeba dołożyć dużo gazu ale szybko (ok. 3tys. obr.) zmieniać biegi prawda?
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-02-15, 22:53   

a benzyniaku z szóstką też trzeba się nieźle namachać lewarkiem :-P
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne