1/tryb "Auto", ESP aktywny, jedziemy spokojnie i zaczynamy ostro przyspieszać na mało przyczepnej nawierzchni - trójkąt ESP miga i słychać delikatne terkotanie (przypominające dźwięk działania ABS, tylko o wiele ciszej, auto traci sporo wigoru, przyspieszenie wyraźnie spada - czy to odgłosy pracy i efekt działania ESP?
Nie - ASR.
Cytat:
2/tryb jak wyżej, gwałtownie przyspieszamy na lodzie, auto początkowo ostro przyspiesza,czuje się zerwanie przyczepności,krótka sygnalizacja zadziałania ESP i auto wyraźnie zwalnia, przyczepność powraca, odgłosy podobne jak wyżej - czy to objaw działania ASR?
Tak.
Cytat:
w co ingeruje ASR? - w przepustnicę?
Też - oraz w hamulce.
Cytat:
3/tryb jak wyżej. ESP ręcznie odłączone - świeci trójkąt, jedziemy spokojnie, potem ostro przyspieszamy na śliskiej nawierzchni - trójkąt kilka razi miga i gaśnie - czy to oznacza,że ESP ponownie się uzbraja?
Tak - po przekroczeniu 50 km/h.
Cytat:
4/tryb "LOOK" jedziemy po głębokim śniegu na I lub II biegu, ESP odłączone ręcznie - trójkąt świeci, przyspieszamy, ESP się nie uzbraja a kontrolka nie gaśnie - czy w trybie "LOOK" nie ma automatyki załączenia ESP?
Jest - powyżej 60 km/h (o 10 więcej niż w 2WD/Auto).
Cytat:
5/tryb "Auto" jedziemy po nawierzchni o ekstremalnie zmiennej przyczepności - raz czarny asfalt, za chwilę zaspy śniegu i jęzory lodu - czy tył w takich sytuacjach się załącza
Jeśli następuje uślizg kół - to tak.
Cytat:
czy da się to akustycznie zidentyfikować?
Prawdopodobnie tak, ale trzeba by wiedzieć czego nasłuchiwać (:
po dynamicznym dodaniu gazu (I lub II) samochód
rusza całkiem fajnie dzięki ASR po czym przy równie dynamicznym ostrym
skręcie kierownicą tył traci przyczepność i ma miejsce klasyczna nadsterowność
OIMW przejście do nadsterowności to właśnie cecha automatycznych 4x4.
Przy "Locku" nadsterowność chyba nie powinna się pojawiać nagle...
Cytat:
Skąd ta różnica w działaniu systemu przy różnych prędkościach. [...]
Nie ma czasem jakieś granicznej prędkości przy której ESP zaczyna działać?
System działa raczej tak samo, tylko przy różnych prędkościach ma zapewne odmienną efektywność.
Przy LOCKu nadsterowność można wywołać pedałem gazu-jest to bardzo przyjemne(ESP pozwala na odrobinę zabawy, odłączony już niczego nie"psuje").
U mnie w trybie LOCK ESP uzbraja się przy około 82km/h.
_________________ Duster u szczęśliwego nowego nabywcy :)
Przypadek nr 1
Miejsce: wyjazd z posesji na drogę osiedlową,kąt 90 stopni
Warunki: ubity śnieg, małe prędkości lecz duże przyśpieszenie
Ustawienia: napęd w trybie AUTO lub LOCK, załączone ESP/ASR
Co się dzieje: po dynamicznym dodaniu gazu (I lub II) samochód
rusza całkiem fajnie dzięki ASR po czym przy równie dynamicznym ostrym
skręcie kierownicą tył traci przyczepność i ma miejsce klasyczna nadsterowność.
I powiem szczerze mój dotychczasowy stary Fiacik Brava takich jaj nie wyczyniał
przy podobnym stylu jazdy.
Po pierwsze to będzie różnica w zachowaniu się auta w trybie AUTO w stosunku do LOCK, więc nie wrzucaj tego do jednego worka.
Po drugie, aby napęd tylnej osi działał dobrze to musi się rozgrzać. Po nocnym postoju nie oczekuj, że dołączanie tylnego napędu będzie błyskawiczne. Spróbuj zrobić to samo na rozgrzanym aucie.
Być może ESP włącza się do akcji dopiero powyżej pewnej prędkości.
Z moich testów wynika, że ESP rzeczywiście pozwala na lekkie uślizgi tyłu ale przy próbie kontry brutalnie sprowadza kierowcę na ziemię. To znaczy, mogłem jeździć w kółko z uslizgującym się tyłem i jeśli ESP interweniowało to robiło to delikatnie. Ale w momencie przekręcenia kierownicy w drugą stronę momentalnie terkotały hamulce i auto wyprostowywało się jakby na kij nadziane. No i zwalniało, także nie wiem, czy wszystkie 4 koła nie hamowały w takim przypadku lub silnik nie dostał polecenia zmniejszenia mocy.
Przyznam, że nie próbowałem testować ESP na suchym asfalcie bo to wymaga ćwiczeń przy dużo większej prędkości a ja mam stracha i nie robię takich testów na ulicy.
Koledzy, a jak ASR współpracuje z trybem AUTO?
Czysto teoretycznie, to ASR ma zapobiegać lub minimalizować poślizg kół napędzanych (przednich), a to z kolei jest sprzeczne z zasadą działania trybu AUTO, który wymaga poślizgu przedniej osi - jak to wygląda w praktyce?
A jak ma wyglądać? Normalnie: bez ASR - przednia oś się uślizguje, więc dołączany jest tył; z ASR - przednia oś się uślizguje, więc dołączany jest tył oraz działa ASR, przyhamowując wizgające koło.
To może inaczej - ja działa sam ASR, czy tak jak system kontroli trakcji?
Miałem okazję jeździć vw golfem wyposażonym tylko w ASR, tam system ten praktycznie 'zatrzymywał' koła, co miałoby się nijak do zasady działania trybu auto, zatem musi być jakiś margines dopuszczający poślizg.
ASR wyrównuje prędkości kół (chyba tylko napędzanych...). Może być taka sytuacja, gdy wszystkie 4 napędzane koła będą się ślizgać na lodzie z tą samą prędkością i nie pojedziesz.
Natomiast dobrym pytaniem jest czy działa tylko na koła napędzane czy też porównuje prędkości WSZYSTKICH kół, nawet w trybie 2WD...
Czyli ASR to dokładnie ten sam system, co TCS, TC, TCL, EDS i pewnie jeszcze trochę podobnych nazw.
I przypuszczam, że skoro ESP działa na wszystkie koła, to ASR też, wykorzystuje informacje z tych samych czujników :)
To na pewno. Z tych samych czujników obrotów kół korzysta ABS, ASR, ESP jak i sterownik tylnego napędu. Pytanie czy w trybie 2WD ASR korzysta tylko z czujników kół przednich ?
Moim zdaniem ASR to nie to samo co kontrola trakcji, chociaż różni producenci mogą stosować różne definicje TC. Za moich czasów ASR był tylko systemem pomagającym przy ruszaniu.
I mam wrażenie, że ASR wyrównuje obroty kół na danej osi a nie pomiędzy osiami (w trybie AUTO), bo od tego jest sterownik tylnego napędu.
Może zrobię parę filmików 300fps na temat działania napędu i ASR to będzie widać jak tył się załącza i jak ASR przyhamowuje koła. O ile będzie śnieg i trochę mrozu w te święta.
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2012-12-14, 11:00, w całości zmieniany 1 raz
Za moich czasów ASR był tylko systemem pomagającym przy ruszaniu.
No właśnie, ja pamiętam ten system właśnie w takiej formie, i to bardzo agresywanie działający, jak we wspomnianym golfie :)
Przy sprzęgle elektormagnetycznym, pomiędzy osiami ASR na pewno nic nie robi, tylne koła nie zakręcą się szybciej niż przednie, może w przypadku centralnego dyfra jest inaczej.
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-12-15, 17:39
na kresach wschodnich zima napier....la od rana, spadło sporo śniegu a po południu doszła do tego zawieja, więc warunki do testów DD idealne. Wykorzystałem powyższe skrupulatnie na sporym asfaltowym, pustym placu, pięknie oblodzonym i pokrytym dodatkowo na wierzchu świeżo spadłym śniegiem. Żeby test był w miarę porównywalny, wytyczyłem trasę w postaci sporej ósemki, którą pokonywałem na biegu II. Interesowały mnie 3 opcje:
1/ 2x4, ESP-ASR OFF - auto zachowuje się w zasadzie jak przednio-napędówka - w zasadzie, bo nie do końca. Przy ostrym dodaniu gazu przyczepność przedniej osi na takiej nawierzchni zerwać jest bardzo łatwo, ale po ujęciu gazu auto w miarę sprawnie rusza (być może pomagają niezłe opony zimowe). Na łukach, żeby uzyskać nadsterowność i zarzucenie tyłu,warto wspomóc się ręcznym, bo bez tego auto zamiata bagażnikiem dość niemrawo.
2/ 4x4, ESP-ASR OFF - po wdepnięciu gazu przednia oś zrywa przyczepność, ale po mniej niż sekundzie, kiedy zaczyna pracować oś tylna, auto dość sprawnie i w miarę równo przyspiesza mimo poślizgu,który po uruchomieniu tylnej osi zmniejsza się znacznie. Na łukach nadsterowność pojawia się dość późno, auto skręca dość niechętnie ale ogólnie utrzymuje tor jazdy
3/4x4, ESP-ASR ON - start bez poślizgu, ASR uniemożliwia buksowanie kół niemal natychmiast, na łuku po energicznym dodaniu gazu silnik jest brutalnie kastrowany z obrotów a ESP przyhamowuje koła, kontrolka miga.W zasadzie nie ma znaczenia, jak głęboko wdepnie się pedał gazu. Po zadziałaniu automatyki trakcji pojazd bardzo mocno zacieśnia skręt,co początkowo może być zaskakujące
Wniosek: jeśli ktoś zastanawia się, czy zamówić w wyposażeniu ESP,to lepiej zrezygnować z radia niż tego mądrego wynalazku
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-12-15, 17:48, w całości zmieniany 7 razy
Czemu zawsze zima jest fajna tam gdzie mnie nie ma...
Z moich dzisiejszych testów dodam, ze ASR/ESP pomaga przy wjeżdżaniu na śliską górkę przy AUTO lub LOCK (bo na 2WD to nie chciał jechać w ogóle ). Znaczy przy małych oporach ruchu (ślisko) ale nie w piachu (duże opory). Znaczy pomimo hamowania poszczególnych kół i dławienia silnika małe opory pozwalają mimo wszystko jechać do przodu.
Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Sie 2011 Posty: 237 Skąd: Polska
Wysłany: 2012-12-20, 00:59
Dar1962 napisał/a:
2/ 4x4, ESP-ASR OFF - po wdepnięciu gazu przednia oś zrywa przyczepność, ale po mniej niż sekundzie, kiedy zaczyna pracować oś tylna, auto dość sprawnie i w miarę równo przyspiesza mimo poślizgu,który po uruchomieniu tylnej osi zmniejsza się znacznie. Na łukach nadsterowność pojawia się dość późno, auto skręca dość niechętnie ale ogólnie utrzymuje tor jazdy
Potwierdzam. Nie mam ESP-ASR i doświadczyłem tego co opisujesz w p.2 w czasie ostatnich opadów śniegu (też na Kresach Wschodnich).
Inna sprawa, że od kiedy zrobiło się ślisko i jeżdżę w trybie Auto zupełnie nie mogę się powstrzymać przed wciskaniem gazu pod koniec skrętu . Wystarczy trochę śniegu żeby odkryć swoją niedojrzałość . Mam nadzieję, że śnieg stopi się szybciej niż moje sprzęgło.
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-12-23, 17:05
fajny test - oponki fabryczne continentala? "kierownik" mógł nieco energiczniej deptać na pedał - auto szybciej zrywałoby przyczepność i układy wspomagania trakcji wcześniej wkraczałyby do działania. Ciekawa sprawa - nawet przy blokadzie 4x4 tylna oś zaczyna kręcić nieco później - albo mi się wydaje?
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-12-23, 17:11, w całości zmieniany 3 razy
Opony zimowe, więc przyczepność mimo śniegu była całkiem dobra. Pedał był deptany ale ASR tak działał, że dusił silnik czy to przez interwencję w przepustnicę czy też hamulcami, że nie miał siły się kręcić.
Co do 4x4 to być może kręciło się i ślizgało niewidoczne koło z drugiej strony.
A swoją drogą to muszę przerobić ten film tak aby był odtwarzany w nieco przyspieszonym tempie. Wtedy lepiej widać jak ASR przyhamowuje koła.
BTW, miałem nadzieję, że będzie to lepiej widać...
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2012-12-23, 20:21, w całości zmieniany 1 raz
Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022 Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Gru 2011 Posty: 549 Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2013-02-19, 12:44
To tak w związku z odpadami śniegu
image.jpg
Plik ściągnięto 273 raz(y) 114,57 KB
_________________ Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2013-02-19, 20:34
u mnie nie tak ekstremalnie ale też od poranka sypie i zawiewa. Byłem od rana na wsi i niedawno dopiero wracałem 10 kilometrową, lokalną (więc praktycznie nieodśnieżaną) drogą. Żeby nie 4x4 byłbym bez szans, bo na drogę nawiało półmetrowe zaspy-jęzory śniegu. A tak Drakula przeszła jak burza
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2013-02-19, 20:34, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum