Pewność zapłonu w lotnictwie po podstawa, oprócz świeć wieloelektrodowych to po dwie świece na cylinder i dwa odrębne układy zapłonowe .
W lotniczych silnikach tłokowych to wogóle wszystko było wcześniej. W latach 30-40 wprowadzono silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbo z kompresorem jednocześnie, sprężarki wielobiegowe i takie z płynną zmianą wydajności itd. a to wszystko bez komputerów.
_________________ Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Zaciekawiony świecami w swoim aucie, wszak już 12.000 km na LPG, i trzeba zacząć myśleć o tym co jest w oryginale. Więc tak, do silnika 1.6 102 KM w Lodgy są włożone świece NGK LZKAR7D-9. Niby nic, ale.... wszędzie są 7A i 7B. Wymiary, ciepłota, parametry te same co w 7D. Przeszukałem troszkę internetu i wiele osób pyta o to samo. Co te literki znaczą. W NGK odpowiedzieli to co mają w katalogach "specjalny rodzaj". Wszystko byłoby fajnie, ale 7A i 7B są w cenie ok. 20 zł/sztuka, gdzie 7D 40 zł/sztuka w internecie, a w ASO nawet nie pytam, bo pewnie z 70 zł.
Dzwoniłem do osoby, która posiada te świece. Są one zapakowane w oryginalne opakowanie Renault. Nie ma ich w katalogach NGK, nie ma także w porównywarkach świec, u producentów świec nie mogę dobrać ich do mojego silnika (Bosch, NGK, Beru). Osoba odpowiedziała, że w sumie to też nie wie, mogą być "za nowe" i dlatego są tylko w Renault. Jak dla mnie dość głupia odpowiedź.
Po poszukiwaniach domyślam się, że ten parametr za ciepłotą wskazuje na budowę elektrody. Ale nie kojarzę, aby w 7B z Logan MCV z fabrycznym gazem, była inna niż ta w 7D. Porównam wszystkie 3 rodzaje w sklepie u znajomego, który ma dostępne A i B.
Podejrzewam też, że Renault mogło zastrzec sobie na jakiś czas te świece wyłączenie dla siebie.
W Nissanie z tym silnikiem świece były także o większej ciepłocie 6B, do tego różnica w odległości elektrody była 9 i 1,1 mm. Różnicą nie był silnik - moc była identyczna, a jedynie model do którego był zamontowany dany silnik, np. Juke albo QQ. Więc Nissan też nic nie podpowiada....
Ma ktoś może jakiś pomysł bądź swoje doświadczenia o co tu chodzi?.
_________________ Programowanie nowszych Dacia/Renault po CAN (np. wyłączanie czujników ciśnienia w oponach, Start Stop, itd.). Moje auto: http://www.daciaklub.pl/f...c.php?p=1714641 Instalacja gazowa BRC Sequent 32
Ostatnio zmieniony przez dacialoganmcv 2017-04-09, 22:05, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 444 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2017-04-12, 15:24
Dzisiaj byłem w sklepie i porównałem LZKAR7A, LZKAR7B i LZKAR7D-9. LZKAR7B ma inny kolor stopu na gwincie i jakoś tak bardziej wyróżnia się elektroda. Natomiast 7A i 7D-9 są identyczne. Więc na 99% Renault stworzyło świecę dla siebie, aby móc ciągnąć z tego większe zyski.
_________________ Programowanie nowszych Dacia/Renault po CAN (np. wyłączanie czujników ciśnienia w oponach, Start Stop, itd.). Moje auto: http://www.daciaklub.pl/f...c.php?p=1714641 Instalacja gazowa BRC Sequent 32
Marka: Dacia
Model: był Logan MCV, jest Lodgy
Silnik: był 1.2 75 GPL, jest 1.6 Sce 100
Rocznik: był 2013, jest 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2013 Posty: 444 Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2017-12-19, 13:16
Świeca LZKAR7D-9 (9D) jest już dostępna w sklepach w cenie ok. 30 zł za sztukę. Numer NGK 94951. Według katalogu Brisk zamienna jest z Denso XE20HR-U9 oraz LZKAR7A, LZKAR7B. Oryginał w opisie ma dedykację do H4M w Renault/Dacia. I w innych autach jej nie ma.
_________________ Programowanie nowszych Dacia/Renault po CAN (np. wyłączanie czujników ciśnienia w oponach, Start Stop, itd.). Moje auto: http://www.daciaklub.pl/f...c.php?p=1714641 Instalacja gazowa BRC Sequent 32
Marka: Dacia
Model: Sandero Open
Silnik: 1.2
Rocznik: 2016 Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Paź 2016 Posty: 634 Skąd: Wro
Wysłany: 2019-08-21, 12:44 Czy wymiana świec ma sens?
Witam,
zbliża mi się interwał wymiany świec (60.000 km). Auto chodzi równo i się zastanawiam czy je wymieniać. Koszt żaden, ale zachodu sporo (auto odstawić do serwisu, strata dnia). Wymieniacie co 60 tys km? Czy mogę przeciągnąć do 100 tys i zrobić razem z rozrządem? Sam nie wymienię - brak klucza.
Ja u siebie wymieniłem po ok 50tys. Efekt -żadnej różnicy. Tato w swoim aucie jeździł od nowości i przy przebiegu ok 80tys. auto zaczęło szarpać i trzeba było wymienić świece..
Oczywiście, koszt niewielki, a jeden potencjalny problem z głowy. Raz do roku lub co 15 tys. km i tak warto, żeby mechanik auto pomacał oraz co najmniej wymienił olej i filtr, to przy okazji niewielka dodatkowa robota świece wymienić.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 79 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3598 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-08-21, 17:26
Świece zużywają się, wypalają się elektrody, rośnie przerwa między nimi a także utlenia się ich rdzeń. Przeciąganie wymiany na niemal dwukrotny przebieg to pozorna oszczędność w perspektywie potencjalnych problemów z zapłonem.
Ja wymieniłem zgodnie z harmonogramem ok 56 tys km. Podczas wymiany mechanik stwierdził, że 2 były już nadpalone. Też uważam, że lepiej wymienić niż potem mieć problem na trasie.
Tato w swoim aucie jeździł od nowości i przy przebiegu ok 80tys. auto zaczęło szarpać i trzeba było wymienić świece..
No i właśnie dlatego świece wymienia się po ustalonym przez producenta czasie/przebiegu. Świece zużywają się jak każda inna część i lepiej wymienić je w odpowiednim terminie niż czekać aż auto odmówi posłuszeństwa w najmniej oczekiwanym momencie. Szarpanie silnika to pół biedy - gorzej gdy np. ukruszy się nadpalony fragment elektrody i wpadnie do cylindra. Nie ma kompletnie sensu oszczędzać na wymianie świec bo można sobie narobić większych wydatków.
Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 49 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1817 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2019-08-21, 20:58
Ja polecam wymianę świec. W każdym ze swoich aut wymieniałem świece, jak silnik pracował na LPG co 20tyś km jak na samej PB co 30tyś km. Wymiana świec to groszowa inwestycja którą w większości aut można przeprowadzić samemu a zapobiegnie różnym problemom typu obciążenie cewek zapłonowych czy co gorsze pękniecie elektrody i wpadniecie jej do cylindra. Mój kierownik w Mazdzie 6 miał ostatnio sytuacje, ze auto zaczęło tracić moc i gorzej jeździć. Na kompie wyszło wypadanie zapłony na 3 cylindrze i mechanik na jakiejś wsi w Polsce od razu wymienił cewke zapłonową za ponad 200zł co nic nie poprawiło. a po jej wymianie w silniku coś zaczęło grzechotać i po prze gazówce przestało. Kierownik wrócił 300km do Warszawy bez mocy, nastepnego dnia postanowiłem sprawdzić stan świec bo po silniku słyszałem, ze silnik nie chodzi na wszystkie cylindry. jakie było moje zdziwienie gdy odkręciłem świecę z 3go cylindra a tam nie było elektrody : na szczęście po założeniu nowych świec auto jeździ dalej i nic sie w silniku nie uszkodziło ale nie zawsze ma się takie szczęście. Ja mam inne zdanie jak moi przedmówcy i będę namawiał na wymianę świec. W silniku 1.2 16v trwa to raptem 5 minut z tym, że potrzebny jest klucz do świec w rozmiarze 12 i tyle. W moim lodgy silnik ma 54 tyś km i niedługo będę musiał pojawić sie w ASO na wymianę świec bo auto jest na gwarancji i muszę to robić u nich. Koszt części z robocizna 550zł
Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna Pomógł: 6 razy Dołączył: 20 Wrz 2007 Posty: 1106 Skąd: krakow
Wysłany: 2019-08-21, 21:35
Po 30 tys przerwa między elektrodami grubo powyżej zalecanej. Można wprawdzie doginać, ale ja zmieniam co 30. Koszt niewielki, zwłaszcza, że do sprawdzenia i tak trzeba robić to samo co przy wymianie. Po prostu mam spokój. pozdr
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-08-21, 22:10
dudu$ napisał/a:
wymieniałem świece, jak silnik pracował na LPG co 20tyś km jak na samej PB co 30tyś km.
W Loganie 1.6 MPI K7M + LPG wymieniałem wg instrukcji co 40.000 km, nic się z nimi nie działo, co więcej, przewody wymieniłem prewencyjnie przed urlopem przy przebiegu 120.000 km, a cewkę po jej pęknięciu i wypadaniu zapłonu na 2 i 3 cylindrze przy przebiegu ok 150.000-160.000 km.
Cytat:
Zarąbista oszczędność 60 PLN ...
W H4M to już nie jest takie tanie... 4 szt. NGK to ok 170-180 zł, a sam bym się nie podjął wymiany, choć nie jestem jakiś leworęczny i do tej pory robiłem to sam w dotychczasowym moich autach, więc trzeba pewnie doliczyć następne 150-200 zł.
keisyzrk napisał/a:
Tato w swoim aucie jeździł od nowości i przy przebiegu ok 80tys.
To już jest proszenie się o kłopoty, mały jak auto tylko stanie, duży jak świeca się rozkruszy albo wypadnie elektroda i poniszczy gładzie w cylindrze lub wykruszy tłok.
laisar napisał/a:
Raz do roku lub co 15 tys. km
To już jest nadgorliwość, a wiadomo od czego gorsza...
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-08-21, 23:08
Miałem na myśli z przesyłką, a przesyłek na poziomie 8 zł już nie ma... teraz jest ok 20 zł.
A w Gdańsku zamknęli dwie duże hurtownie części obie o nazwie Autopartner choć były to dwie różne firmy.
Zostało jedynie zamawianie z południa Polski.
Ostatnio zmieniony przez Mamert 2019-08-21, 23:14, w całości zmieniany 1 raz
Wysłany: 2019-08-22, 08:13 Re: Czy wymiana świec ma sens?
pixa napisał/a:
Witam,
zbliża mi się interwał wymiany świec (60.000 km). Auto chodzi równo i się zastanawiam czy je wymieniać. Koszt żaden, ale zachodu sporo (auto odstawić do serwisu, strata dnia). Wymieniacie co 60 tys km? Czy mogę przeciągnąć do 100 tys i zrobić razem z rozrządem? Sam nie wymienię - brak klucza.
Wymień bez gadania i po krzyku.
Raptem ok. 100 -120 zł. na następne 60 tys. to szkoda kasy???
Bez przesady, chyba, że masz sporo kasy na wszelki wypadek na naprawę silnika.
Klucz możesz kupić w każdym sklepie z narzędziami, są specjalne nasadki z gumą wewnątrz do każdego uniwersalnego zestawu narzędzi by łatwiej wyjąć odkręcone świece z otworów.
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Ostatnio zmieniony przez route2000 2019-08-22, 08:16, w całości zmieniany 2 razy
Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna Pomógł: 6 razy Dołączył: 20 Wrz 2007 Posty: 1106 Skąd: krakow
Wysłany: 2019-08-22, 09:07
Trochę zboczę. Na Allegro kupujesz usługę "Smart" za 40z na rok i masz przesyłki powyżej 40z za darmo. Wszystkie przez cały rok na paczkomat. Może do 1,6 są znacznie droższe, bo do 1,2 w sklepie moto, który mam pod nosem płaciłem ostatnio chyba 16 z za sztukę. pozdr
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum