Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2013-12-16, 23:52
Fabryczny LPG
Autor Wiadomość
raven66 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90 TCe S&S LPG
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 12 Lip 2016
Posty: 45
Skąd: Gród Smoka
Wysłany: 2016-07-12, 11:14   

OK, dziękuję za odpowiedzi, trochę mnie uspokoiły. Zacząłem się już niepokoić, że z mój egzemplarz jest felerny lub uszkodzone coś z instalacją...
_________________
Dacia Sombrero 0.9 TCe "White Hurricane"
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1353
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-07-12, 12:20   

Mam podobny styl jazdy do Twojego ( zmiana biegów w okolicach 3000 -3500 rpm) i po mieście spala mi w granicach 7-8 litrów PB - bardziej ze wskazaniem na 8 litrów.
Także chyba wszystko w normie dodając te dodatkowe spalanie związane z LPG. Po 5 tysiącach powinno spaść zużycie - tak było przynajmniej w moim przypadku.
_________________
enjoy the silence
 
p.wojtek 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.0 Tce LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Dołączył: 02 Lip 2016
Posty: 28
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2016-07-15, 20:46   

Zrobiłem na razie swoim Sandro 900 km z czego połowa na benzynie. Zrobiłem trasę 400 km i z pełnego baku nie zużyłem nawet połowy, to chyba całkiem niezły wynik jak na BP. Ostatnio jednak zalałem gaz i jeżdżę na LPG, jeszcze nie zużyłem całego zbiornika więc nie mam pomiaru. Jeżdżę spokojnie i nie piłuję silnika zgodnie z zalecaniami z książki serwisowej w trakcie docierania. Natomiast czy wymiana oleju po okresie docierania czyli po 3000 km jest konieczna?
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3696
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-07-15, 21:19   

p.wojtek napisał/a:
Zrobiłem na razie swoim Sandro 900 km z czego połowa na benzynie. Zrobiłem trasę 400 km i z pełnego baku nie zużyłem nawet połowy, to chyba całkiem niezły wynik jak na BP. Ostatnio jednak zalałem gaz i jeżdżę na LPG, jeszcze nie zużyłem całego zbiornika więc nie mam pomiaru. Jeżdżę spokojnie i nie piłuję silnika zgodnie z zalecaniami z książki serwisowej w trakcie docierania. Natomiast czy wymiana oleju po okresie docierania czyli po 3000 km jest konieczna?

Taki interwał to raczej gest kierowców starej daty, którzy jeszcze pamiętają czasy PRL-u.
Obecnie producent zaleca wymianę oleju po 20 tys. km. Dawniej były to oleje mineralne a teraz mamy syntentyki.
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-07-15, 22:26   

nie znam sie wiec się wypowiem
producent informuje o zachodzeniu procesu docierania w instrukcji obsługi , efektem docierania są zawsze opiłki . Więc skoro proces występuje to jego efekt również , druga sprawa to że nawet nie wiadomo jaki tam olej nawet jest zalany więc czym szybciej się go wymieni tym lepiej , jego czystość też jest wątpliwa .

Proszę nie pisz że ktoś te silniki dociera w fabryce , bo nie dociera .

Wymiana oleju nigdy nie szkodzi , ja bym wymienił sam nie jest to czynność niezbędna do utrzymania gwarancji
_________________
Moje auto
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-07-15, 23:27   

A te opiłki trafiają do filtra. A ponieważ znacznie wzrosła dokładność obróbki i dokładność pasowania. To tym samym intensywne początkowe zużywanie silnika jest minimalne. Więc i ilkość opiłków mała.
 
DD 


Marka: Dacia
Model: Duster 1.6 16V
Silnik: K4M (105KM)
Rocznik: 2015
Wersja: Duster
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 11 Lip 2011
Posty: 651
Skąd: ok. Warszawy
Wysłany: 2016-07-16, 01:22   

Karenzo napisał/a:
nawet nie wiadomo jaki tam olej nawet jest zalany więc czym szybciej się go wymieni tym lepiej
Otóż to, nie wiemy co tam pod wpływem księgowych leją w fabryce do daciek. Gdyby przypadkiem ktoś chciał zlecić i sfinansować badania w laboratorium, to mogę służyć próbką, bo mam odessane "trochę" jeszcze fabrycznego oleju z DD :mrgreen: (bo było wyraźnie ponad MAX, a to jest może dobre, gdy ktoś nie sprawdza poziomu lub/i jego silnik żre olej, ale mnie to nie dotyczy, a lubię utrzymywać dużo poniżej MAX).

Karenzo napisał/a:
Proszę nie pisz że ktoś te silniki dociera w fabryce , bo nie dociera .
Pewnie, że się tych silników w fabryce nie dociera, akurat mają na to nadmiar czasu i energii (a jedno i drugie to kasa), zwłaszcza w dzisiejszch "cięciokosztowych" czasach i budżetowej marce. Poza tym, gdyby te silniki były już w fabryce dotarte (jak sobie niektórzy myślą), to po jaką cholerę by w instrukcji obsługi napisali odpowiedni fragment dotyczący dopiero właśnie docierania :mrgreen: ?
 
mbar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: TCe 90
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Sty 2016
Posty: 273
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2016-07-16, 07:09   

Ja wymieniłem na nowy olej po 4000 km. Koszt wymiany to ok. 130 PLN za olej i 30 wizyta w warsztacie, plus oczywiście oryginalny filtr oleju (ok. 30 PLN) i miedziana podkładka za kilka PLN.

Tak więc za spokój po dotarciu jest to koszt niewielki.
_________________
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-07-16, 07:49   

Kiedyś każdy silnik był w fabryce uruchamiany i sprawdzany. Teraz pewnie wyrywkowo, chociaż małe silniki gaźnikowe są uruchamiane i regulowane w całości. Po regulacji olej jest z nich spusczany i wlewany do kolejnego silnika. Olej leje się dziś normalne spełniające normy producenta. Od lat produkuje się w systemie just it time, kiedyś do silnik niektórzy producenci lali specjalne oleje do silnika na lini produkcyjnej. Dotyczyło to zwłaszcza silników przemysłowych bo czasem silnik długo stał do czasu zamontowania do finalnego produktu. Jedną z takich firm był CAT dawali jakiś zielony olej który bezwzględne należało wymienić do 50h pracy silnika.
Docieranie zachodzi w każdym mechanicznym podzespole który że zobą współpracuje ( pomijam tu między innymi rzeczy z medycyny). To nic innego jak tylko bardzo intensywne zużywanie się części które się do siebie dopasowują. A że dokładność jak już wyżej pisałem wzrosła to proces zachodzi szybko, bardzo szybko.
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 805
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2016-07-16, 23:46   

Takk naprawdę to teraz produkuje sie bryki w systemie nie Just In Time (JIT) tylko Just In Sequence (JIS) czyli na jednej linii produkcyjnej "trzaska" się samochody nie z jednym rodzajem wyposażenia i koloru ale z różnymi konfiguracjami. JIT to nic innego jak logistyczna opcja dostaw na czas w celu zminimalizowania zapasów podzespołów u producenta; koszty magazynowania przerzucone są na dostawców lub jeśli dostawca może sobie na to pozwolić i podejmuje ryzyko takiej produkcji z minimalna powierzchnią magazynową (to też kosztuje) to magazyn jest ruchomy (czyli na samochodzie, który wiezie podzespoły do producenta). Ale to tylko gwoli wyjaśnienia, bez żadnych wycieczek personalnych. :-)
Jeśli chodzi o docieranie- raz, że dokładność wykonania podzespołów silnika wzrosła (co pozwala na uzyskanie interwałów między remontami silnika na poziomie kilkuset tysięcy km versus ok. 50-60 tys. km za czasów małęgo/duzego fiata i poloneza) a dwa to stosuje się honowanie tulei cylindrowych czyli nacinanie rowków na tulejach już w fabryce a nie czekanie aż takie rowki (może nie dokładnie o takich samych kształtach) wykształcą się podczas właśnie docierania silnika jak drzewiej bywało. Jak kali wspomniał to docieranie zachodzi teraz bardzo szybko więc osobiście uważam dodatkową wymianę oleju za nadwrażliwość. W przeciwnym wypadku jedne silniki wykazywały by się długowiecznością a inne musiały by być remontowane przy zauważalnie krótszym przebiegu. A o niczym takim się nie słyszy (pomijam przypadki uszkodzenia silnika z innych przyczyn) od lat więc jak ktoś chce wymieniać olej po 3000km przebiegu dla lepszego samopoczucia to czemu nie?
Aha! Każdy samochód przechodzi przez ścieżkę zdrowia, na której wykonywane są różne testy i kontrole działania wszystkich systemów a co któryś jest odstawiany na bok i "trzepany" bardzo dokładnie poprzez dodatkową kontrolę.
_________________
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2016-07-17, 06:07   

Za mojej młodości honowanie znaczyło coś innego, teraz też Wikipedia nie pisze nic o nacinaniu rowków. :!: :?: :?:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
48piotr 


Marka: Dacia
Model: DUSTER 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Duster
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2010
Posty: 733
Skąd: Puławy
Wysłany: 2016-07-17, 08:14   

piotr. z napisał/a:
jak ktoś chce wymieniać olej po 3000km przebiegu dla lepszego samopoczucia to czemu nie?

Podobnie po zakupie garnków,szklanek itp. można je umyć przed użyciem dla lepszego samopoczucia.
:roll:
_________________
48piotr
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-07-17, 13:42   

Honowanie to proces nadania dokładnych wymiarów i określonej chropowatości powierzchni cylindra. To robi się na etapie produkcji, silnik podczas pracy tego nie zrobi. Dzięki pewnej chropowatości zrobionej pod kontem w tych zagłębieniach trzyma się olej. Dzięki czemu tłok i pierścienie podczas pracy ślizgają się po warstwie oleju. Ponieważ robi się to osełką która ma różną gradację ścierniwa, powierzchnia jest ostra i nie do końca różnorodna. Ale dość szybko zostanie wygładzona przez pierścienie tłoka. Zostaną się tylko zaokrąglone rowki. Oczywiście nie tylko cylinder się dociera. Inne podzespoły silnika i nie tylko też. Jak silnik trochę stał to olej spływa i pierwszy rozruch jest na sucho, lub raczej pół sucho. Co prowadzi do dużego zużycia części. Najwięcej tuleja zużywa się przy ZZ. Przy braku honu pierścieni trą o cylinder działając ją skrobak. Co powoduje coraz intensywniejsze i postępujące zużywanie się silnika.
Ostatnio zmieniony przez kali 2016-07-17, 13:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
Nanouser 


Marka: Renault / Dacia
Model: Clio Grandtour / Sandero
Silnik: 0,9 / 1,2
Rocznik: 2016 / 2013
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2014
Posty: 102
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-07-17, 14:05   

Honowanie to jeden z etapów obróbki tulei cylindrowych. Teraz się robi głowicą laserową ;-)

http://www.czasopismologi...owe/send/-/2677
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-07-17, 17:04   

Nie wszędzie używa się lasera. Sporo tradycyjnie się wytwarza. A jak robisz remont jednostki to zapomnij o laserze.
 
brzuch0 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 w benzynie
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 27 Maj 2016
Posty: 214
Skąd: Tychy
Wysłany: 2016-07-25, 10:47   

Jak to jest z tym fabrycznym LPG w Loganie 1.2. W salonie dowiedziałem się że montują do tych silników instalacje lpg, natomiast dziś zadzwoniłem na infolinie Dacii i tam Pani mówi "producent nie przewiduje montażu instalacji przy tym silniku"
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3696
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-07-25, 10:51   

W konfiguratorze Dacia.pl nie ma silnika 1,2 z fabrycznym LPG, natomiast jest silnik 0,9 Tce z LPG fabrycznym.
Dealerzy mogą tylko do tego silnika 1,2 zamontować LPG i to jest instalacja dokładana przez dealera. ;-)
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
brzuch0 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 w benzynie
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 27 Maj 2016
Posty: 214
Skąd: Tychy
Wysłany: 2016-07-26, 15:41   

Teraz pytanie, chce aby przy zakupie wrzucono mi instalacje LPG koszt dodatkowy 3,5 tyś. Samochód będzie na firmę w kredycie, wiec nie odczuje zbytnio różnicy w wysokości raty .
Teraz pytanie opłaca się montować LPG przy przebiegu rzędu 12 tyś rocznie. 80 % to jazda wokół komina po mieście odcinki 3-7 km. Dwa razy w roku trasa po 1200-1500km .
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-07-26, 16:45   

brzuch0 napisał/a:
Teraz pytanie, chce aby przy zakupie wrzucono mi instalacje LPG koszt dodatkowy 3,5 tyś. Samochód będzie na firmę w kredycie, wiec nie odczuje zbytnio różnicy w wysokości raty .
Teraz pytanie opłaca się montować LPG przy przebiegu rzędu 12 tyś rocznie. 80 % to jazda wokół komina po mieście odcinki 3-7 km. Dwa razy w roku trasa po 1200-1500km .


IMO nie ma sensu.
Nie zwróci się, zimą nawet często na gaz się nie przełączy przy tak krótkich odcinkach.
 
SilverTM 



Marka: Dacia
Model: Duster Fl 4x4/Sandero 2
Silnik: 1.6 LPG/1.2 PB
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 452
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-07-26, 17:03   

Napisz jeszcze jaki okres czasu chcesz użytkować auto? Przy obecnej różnicy 1,5zł LPG a 4,3zł benzna.

Tutaj masz na prawdę dobrze działający kalkulator ( uwzględniający zwiększone koszty rozruchu przeglądów itp )

http://gazeo.pl/lpg/kalkulator-lpg-gazu.html

Co do przełączania to w zimie mój duster przy ujemnych temperaturach potrzebuje 700m max 1km to w momencie jak było -27 stopni. Normalnie odległość wynosi około 300m a teraz w lecie przełącza się po 100m praktycznie. Reduktor musi mieć temperaturę 35stopni. Znajomy wyliczał że u niego 2,5 tyś zwróciło się po przejechaniu około 13 tyś km.

Jeśli planujesz użytkować auto 5 lat np to masz licząc na szybko 60 tyś km ... więc


"W ciągu 5 lata jazdy samochodem z instalacją gazową oszczędzisz: 8 142zł " i ta wycena nie uwzględnia ewentualnej odsprzedaży pojazdu. A zdecydowanie łatwiej sprzedać auto z instalacją lpg ale to temat rzeka.

Ponad 8 tyś zł realnych oszczędnośći ten kalkulator odejmuje benzyne na rozruch i "przepalania" przeglądy, serwis i inne takie duperele.

Sam napisałeś że wrzucisz to do ceny auta tego nie odczujesz zbytnio. Ale psychologicznie odczujesz przyjemność tankowania auta do pełna za około 60zł ;)
_________________
Duster 1.6
Sandero 1.2
Ostatnio zmieniony przez SilverTM 2016-07-26, 17:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-07-26, 17:03   

napisał ktoś kto w życiu nie miał instalacji lpg a już szczególnie fabrycznej LR która przełącza się przy 20 C płynu chłodniczego czyli dziś od razu

Posiadając LPG jeździ się więcej i bardziej spontanicznie choćby mój przykład dostałem 2 dni wolnego i jadę sobie jutro 300 km w jedną stronę nawet nie liczyłem ile to będzie kosztować bo to 1 zbiornik. Nawet przez chwile się nie zastanawiałem czy mogę sobie pozwolić na taki wypad i to jest najlepsze .

Te wyliczenia są o dupę potłuc bo prawie każdy u nas żyje o 1 do 1 więc w domowym budżecie 300 a 600 robi dużą różnice , w moim przypadku jest to komfort psychiczny że nie muszę w ogóle oszczędzać paliwa czyli temat spalania dla mnie nie istnieje .
_________________
Moje auto
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2016-07-26, 17:15, w całości zmieniany 3 razy  
 
brzuch0 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 w benzynie
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 27 Maj 2016
Posty: 214
Skąd: Tychy
Wysłany: 2016-07-26, 17:22   

Karenzo napisał/a:


Posiadając LPG jeździ się więcej i bardziej spontanicznie choćby mój przykład dostałem 2 dni wolnego i jadę sobie jutro 300 km w jedną stronę nawet nie liczyłem ile to będzie kosztować bo to 1 zbiornik. Nawet przez chwile się nie zastanawiałem czy mogę sobie pozwolić na taki wypad i to jest najlepsze .

.

Też tak do tego podchodzę
 
kapelusznik 



Marka: Seat
Model: Ateca
Silnik: 1.0 TSI
Rocznik: 2022
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 24 Kwi 2012
Posty: 912
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-07-26, 17:35   

na dieslu to samo ;-)

ale mając w perspektywie jazdę na krótkich odcinkach, brałbym benzynę + lpg, np STAG - jeszcze nas w rodzinie nie zawiódł

ale warto w kolejce poczekać do ogarniętego gazownika
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-07-26, 17:52   

w zizlu chyba właśnie na odwrót bo jak pociśniesz to ci nawet 12 weźmie
akurat klekoty przy ciśnieniu wezmą więcej od benzyny bo połowa uleci kominem
_________________
Moje auto
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-07-26, 18:08   

Karenzo napisał/a:
w zizlu chyba właśnie na odwrót [..]
akurat klekoty przy ciśnieniu wezmą więcej od benzyny


Nieprawda.
Przy takiej samej prędkości (170+) komputer w dieslu pokazywał 14,8, a w tce 21,5 l.
Diesel nawet rozkręcił się do większej prędkości, mimo że teoretycznie jest wolniejszy niż tce.

Różnice widoczne jeszcze bardziej są w mieście - diesla ciężko zmusić do przekroczenia 8, a tce do zmieszczenia się w 9 l(a często pokazuje ponad 10 na krótkich odcinkach i używaniu gazu).
Na trasie (poza ekstremalnymi sytuacjami), przy równej jeździe, palą podobnie - czyli koło 8 l przy 120-130 km/h.

Oczywiście porównując odchyły w drugą stronę, czyli do jazdy na kropelce, diesel również bije na głowę benzyniaka.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2016-07-26, 18:10, w całości zmieniany 2 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne