Prawidlowe hamowanie to: wciskasz hamulec, jak kola sie zablokuja - lekko popuszczasz, jak znow zaczynaja krecic - jeszcze lzej dociskasz itd... Tak samo dziala ABS i mysle, ze dobrze zaprogramowany powinien lepiej sobie radzic od najlepszego kierowcy (bo szybciej wyczuje zblokowanie kola).
Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012 Pomógł: 13 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 1371 Skąd: Warmia
Wysłany: 2009-05-20, 12:27
Beckie napisał/a:
Tzn, że jeśli mam już ABS to nie zatrzymam auta lepiej niż zrobi to system
Raczej nie, bo jak juz wspomnialem wczesniej ABS z EBD jest w stanie kontrolowac kazde kolo niezaleznie. Tego nie zrobi nawet najlepszy kierowca w samochodzie bez ABS.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV oraz MCV II
Silnik: 1,6 MPI oraz TCe 90 E-R
Rocznik: 2009 oraz 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Maj 2009 Posty: 196 Skąd: okolice Poznania
Wysłany: 2009-05-20, 20:24
Mam wieloletni, wyuczony nawyk hamowania pulsacyjnego w sytuacjach awaryjnych -przy utracie przyczepności. Dlatego boję się trochę tego ABS-u. Nie wiem, ile czasu zajmie mi zmiana tego nawyku. Chyba jednak pojadę gdzieś potrenować to hamowanie. Ale - czy dobrze myślę - w "normalnym" hamowaniu, bez blokowania kół, jego obecności (ABS-u) nie zauważę?
Nie odkryję chyba Ameryki, jak przypomnę, że nie można mieć 100 % pewności - ABS wydłuża drogę hamowania w pewnych przypadkach - gdy na nawierzchni o dobrej przyczepności znajdują się np. liście, piasek, śnieg, błoto. W takiej sytuacji zablokowane koła (auto bez ABS) przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania.
Edit:
Działanie ABS-u zauważysz wyraźnie - poczujesz odbicia pedału hamulca i usłyszysz stukanie (terkotanie; nie wiem jak to nazwać).
Logana MCV mam od niedawna, ale już zauważyłem różnice abs/brak abs. Wcześniej miałem lanosa. Na suchym asfalcie zatrzymuje się znacznie szybciej i już kilka razy było z pedałem w podłodze- jakoś nie miałem problemu z odbijaniem pedała, mam ciężką nogę ;) logan stopuje szybko, a bagaż się tak samo szybko przemieszcza po bagażniku.
W zimie popróbuję z abs i bez niego - po prostu wyjmę przy testach bezpiecznik od abs i porównam :)
Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna Pomógł: 6 razy Dołączył: 20 Wrz 2007 Posty: 1106 Skąd: krakow
Wysłany: 2009-05-29, 20:02
Abs na pewno lepszy, ale niestety dotyczy to dobrej nawierzchni. Na tzw pralce głupieje bo koła tracą na moment przypność, i wtedy hamuje gorzej niż wprawny kierowca. W niektórych warunkach zimowych też, ale generalnie z abs bezpieczniej. pozdr
Na tzw pralce głupieje bo koła tracą na moment przypność, i wtedy hamuje gorzej niż wprawny kierowca.
No właśnie - Czy z ABS można hamować na granicy poślizgu tak aby system nie zadziałał i czy w takim przypadku kilkakrotne odpuszczenie na ułamek sekundy skróciłoby drogę hamowania
Marka: Renault
Model: Megane 2 ph2
Silnik: 1.6 Pomógł: 2 razy Dołączył: 19 Wrz 2007 Posty: 251 Skąd: ETM
Wysłany: 2009-05-31, 11:22
Nie radzę bo to nic nie daje. Lepiej nieco zmienić tor jazdy - aby koła omijały tarkę czy dziury. Jestem zaskoczony tym wątkiem. ABS właśnie zastępuje "pulsowanie nogą" i robi to przy pomocy elektroniki która zdecydowanie szybciej reaguje jak przeciętny kierowca. Należy jednak pamiętać o wadach tego systemu czyli "zgłupienie" na tarce lub szybkie wyłączenie systemu przy zabrudzeniu czujników. Generalnie ABS jest pomocny bo pozwala lepiej hamować niewyszkolonym kierowcom no i daje poczucie komfortu "lepszej" kontroli nad hamowaniem - po prostu w panicznej sytuacji kierowiec może sobie kopnąć w pedał mająć pewność że poślizgu nie będzie. Poślizg to jednak spora blokada psychiczna u wielu osób i powoduje że nie ma pełnego hamowania ze strachu przed poślizgiem. A to właśnie często pełne hamowanie od samego początku jest kluczowe dla dobrego krótkiego zatrzymania się. Natomiast wyszkolony kierowca w wielu sytuacjach lepiej wyhamuje auto bez absu niż z nimi będzie miał kontrolę i skorzysta z dobrodziejstwa blokady kół i poślizgu. I jeszcze WAŻNA rzecz: dobre opony z prawidłowym bieżnikiem. Bieżnik opony zużyty w połowie jest już poważnie odczuwalny w reakcjach samochodu i należy odpowiednio dostosować technikę jazdy.
Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna Pomógł: 6 razy Dołączył: 20 Wrz 2007 Posty: 1106 Skąd: krakow
Wysłany: 2009-05-31, 14:52
Niby pulsacyjnie można, bo abs działa po mocnym depnięciu na hamulec. Pełną konrolę na autem bez abs będzie miał zawodnik, albo naprawdę świetny kierowca. Jednak dla przeciętnego kierowcy abs często jest wybawieniem od dzwona, zwłaszcza przy dohamowaniu na zakręcie. Ale jak przegniesz to nic nie pomoże. pozdr
Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012 Pomógł: 13 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 1371 Skąd: Warmia
Wysłany: 2009-06-01, 21:24
DUCATI napisał/a:
jak sie "przesuwa auto bokiem" ?
Gdy dojezdzasz bokiem do zkretu i zdajesz sobie sprawe, ze zrobiles to za wczesnie wystarczy wtedy zablokowac wszystkie kola i przesunac samochod na zewnatrz, gdy obierze wlasciwa trase przejazdu puszczasz hamulec i jazda dalej do przodu...
Z ABS np. nie da sie przesunac auta bokiem przed zakretem, gdy za wczesnie sie do niego zlozyles
hehe, a mi z abs'em udało się ustawić auto bokiem do kierunku jazdy, przed skrzyżowaniem, bez ręcznego :D
Chociaż do dziś nie wiem jak to zrobiłem :D (mam teorię, że to zasługa lekkiego tyłka i lodu przykrytego warstwą śniegu :D)
Nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z ABS, a testować przyszło mi przy przebiegu 000016km jadąc z salonu do domu. Było mokro a idiota przede mną gwałtownie zatrzymał się na pasie ruchu bo mu telefon zadzwonił. Nie popieram rozmów bez zestawu, ale zdrowy rozsądek wskazany
Gdy miałem CC kobieta jadąca przede mną stwierdziła, że musi wpuścić kierowcę z ulicy podporządkowanej, bo pewnie długo już stoi. Jechała około 60km/h i wcisnęła pedał hamulca na max'a. Uratował mnie wtedy system zapalający światła awaryjne przy ostrym hamowaniu.
Według mnie każde auto powinno mieć coś takiego.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum