Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
sygnalizacja manewru , migam w lewo jadę w prawo ?!
Autor Wiadomość
Grzechub 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: K7M 1,6 87KM LPG
Rocznik: 2012 240kkm
Wersja: Stepway
Dołączył: 04 Sie 2012
Posty: 46
Skąd: Opolskie
  Wysłany: 2013-07-07, 11:52   sygnalizacja manewru , migam w lewo jadę w prawo ?!

Cztery sytuacje
1. Klasyczne skrzyżowanie. Drogi przecinają się pod katem prostym Po prawej znak A-7 . Ja na podporzadkowanej - chcę jechać w prawo. Migam w prawo , droga na którą wjeżdzam pusta , skręcam w prawo za chwilę migacz zwalnia się sam lub ja go wyłączam.

2. Wjeżdżam na trasę szybkiego ruchu (dwupasmowa ) ... Wczesniej mam znak C2 (nakaz jazdy za znakiem w prawo ) abym nie pomylił kierunków ;-) , dalej kawałek rozbiegówki , Migam że chcę zmienić pas (bo mi się kończy.. ) i o ile nikomu nie zajeżdzam drogi wykonuję manewr właczenia się do ruchu . Migacz wyłącza się, jedziemy. Było :Migacz w lewo, kierownica w lewo wjeżdżam na pas PRAWY i kontynuujemy jazdę .

3 . Zjeżdżam z trasy szybkiego ruchu. Zajmowałem pas PRAWY a więc wczesniej widząc że zbliżam się do zjazdu : migacz w prawo bo - będę jechał w prawo i z chwilą znalezienia się na zjezdzie zwalniam( lub wcześniej ale uważam aby gwałtownie nie blokować pojazdów za mną ). Pojawia zię znak ustąp pierwszeństwa A7 i zakaz skretu w lewo B21, skrzyżowanie z drogą z pierwszeństwem , będę jechał w prawo a więc migam w prawo kierownica w prawo i o ile na drodze z pierwszeństwem nie zajadę nikomu drogi wjeżdżam na nią ale wykonuję manewr w prawo!
Niestety co drugi kierowca sygnalizuje na tym skrzyżowaniu tak jak na rozbiegówce (której nie ma !) manewr w LEWO (!) ale jedzie w prawo :shock:

4. Droga dwukierunkowa dochodzi pod kątem ostrym do drogi dwukierunkowej z pierwszeństwem przejazdu. Jadę podporzadkowaną prawy pas oczywiście , przed skrzyżowaniem znak A7 ustąp oraz zakaz skrętu w lewo B-21. Chcę jechać w prawo... czyli sygnalizuję wcześniej w prawo , kierownica w prawo i o ile sytuacja pozwala albo ustępuję albo wykonuję skręt i jadę.... . Co trzeci kierowca mimo znaków drogowych zakazu skrętu w lewo miga w LEWO i jedzie w ... prawo :shock:
Komentarz znajomych : włączasz się do ruchu z zatoczki, parking - migasz w lewo bo wjeżdżasz na prawy pas . Na skrzyzowaniu skręcasz lub jedziesz prosto - nie właczasz się do ruchu- migasz w stronę którą będziesz jechał .

Jakiś komentarz do migam w lewo jadę w prawo ?
 
Dusterjack 



Marka: Dacia/Jeep
Model: Duster/Grand Cherokee
Silnik: 1,5 dCi 110 4x4/ 3.0 CRD 4x4
Rocznik: 2011 / 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Sie 2010
Posty: 319
Skąd: wielkopolska
Wysłany: 2013-07-07, 17:12   

Do dyskusji dodam jeszcze jedną sytuację manewrów na rondzie.

Zbliżając się do ronda z zamiarem skrętu w lewo lub zawrócenia (najczęściej trzeci i czwarty wyjazd), sygnalizujemy manewr lewym migaczem i tuż przed wyjazdem z ronda sygnalizujemy zjazd prawym migaczem. Niestety robi to tylko około 10% kierowców.
Co więcej, niektórzy twierdzą że to błąd i w ogóle nie sygnalizują swojego manewru przed wjazdem na rondo gdy maja zamiar zawrócić lub skręcić w prawo.
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2013-07-07, 17:26   

Dusterjack napisał/a:
Co więcej, niektórzy twierdzą że to błąd i w ogóle nie sygnalizują swojego manewru przed wjazdem na rondo gdy maja zamiar zawrócić lub skręcić w prawo

Na przykład ja. Bo uważam, że mryganie wszystkimi kierunkowskazami po kolei ma zerowy sens i denerwuje mnie, jak kierowcy mrygają w lewo.

Sygnalizacja tylko przed wybranym zjazdem jest najlepsza, bo komunikat jest najprostszy - mryga to zjeżdża, nie mryga to nie zjeżdża.

A jak się jedzie z mryganiem w lewo to co ma oznaczać? Drugi zjazd? Trzeci? A może ten, którym się przyjechało? A może trzy obroty dookoła i dopiero zjazd? ;)
 
Piotr 


Marka: Renault
Model: Megane III Grandtour
Silnik: 1.6 16v 110 KM
Rocznik: 2015
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Sty 2009
Posty: 58
Skąd: Łódź
Wysłany: 2013-07-07, 17:35   

Marmach napisał/a:
Dusterjack napisał/a:
Co więcej, niektórzy twierdzą że to błąd i w ogóle nie sygnalizują swojego manewru przed wjazdem na rondo gdy maja zamiar zawrócić lub skręcić w prawo

Na przykład ja.


Ja też nigdy nie mrygam lewym kierunkowskazem na rondzie - bo to jest błąd. Sygnalizować należy tylko zmianę kierunku jazdy, czyli zjazd ze skrzyżowania o ruchu okrężnym.
Skoro wjeżdżam w ruch okrężny (zawsze oznaczony odpowiednim znakiem) to jest oczywiste, że będę jechał po okręgu w lewą stronę- zgodnie z przepisami. Jeśli chcę zjechać ze skrzyżowania o ruchu okrężnym wtedy włączam prawy kierunkowskaz, by zasygnalizować zmianę kierunku jazdy.
 
_Big_Mac_ 



Marka: Ford
Model: Focus III
Silnik: 1.6 EB 150KM
Rocznik: 2013
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Paź 2010
Posty: 150
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2013-07-07, 19:12   

Swoją drogą, dawno temu na kursie na kat. B instruktor nam mówił, że kierunkowskazu używamy w dwóch sytuacjach: zmiana kierunku jazdy i zmiana pasa. Zadał podchwytliwe pytanie: "Jak stoję przy chodniku, zaparkowany, i chcę wyjechać z kolumny zaparkowanych aut, migam w lewo?". Okazuje się, że nie - według prawa, ruszenie z miejsca przy chodniku nie jest zmianą pasa ani kierunku.

Oczywiście zaraz tenże instruktor powiedział, że tak naprawdę mamy migać, bo prawo prawem, a najważniejsze, to żeby nasze zamiary były czytelne dla innych i żeby jechać bezpiecznie.

Co do Twoich punktów 3 i 4, czyli dróg krzyżujących się pod ostrym kątem i braku rozbiegówki - należy zadać sobie pytanie dla kogo migamy. Czy dla tych za nami, czy dla tych jadących z lewej, po głównej, że zaraz będziemy wjeżdżać na ich pas. Ja w takich sytuacjach często zachowuję się, jakbym był na pasie rozbiegowym (którego nie ma) i migam w lewo, bo to jest bardziej czytelne i widoczne dla tych na głównej, a to oni są najbardziej niebezpieczni. Oni nie widzą prawej strony mojego auta i prawego migacza. Ja mam kierownicę skręconą w prawo, ale z ich punktu widzenia wbijam się na ich pas poruszając się w lewo w ich polu widzenia, także to jest uzasadnione.

Na rondach migam tylko przed swoim zjazdem (i zmieniając pasy).
 
Przemek77 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.4 +LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Kwi 2013
Posty: 314
Skąd: LUBLIN / GŁUSK / ABRAMOWICE
Wysłany: 2013-07-07, 19:23   

Piotr napisał/a:
Ja też nigdy nie mrygam lewym kierunkowskazem na rondzie - bo to jest błąd. Sygnalizować należy tylko zmianę kierunku jazdy, czyli zjazd ze skrzyżowania o ruchu okrężnym.
Skoro wjeżdżam w ruch okrężny (zawsze oznaczony odpowiednim znakiem) to jest oczywiste, że będę jechał po okręgu w lewą stronę- zgodnie z przepisami. Jeśli chcę zjechać ze skrzyżowania o ruchu okrężnym wtedy włączam prawy kierunkowskaz, by zasygnalizować zmianę kierunku jazdy.

Mnie tak uczono na kursie.
Ale czy coś się nie zmieniło ostatnio? Miałem już kilka przypadków na rondach, że "L" jadąc po rondzie migało kierunkiem w lewo, a przy zjeździe nie zasygnalizowało nic. Żeby to zwykły samochód był, ale "ELka"...?
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1696
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-07-08, 07:46   

Przemek77 napisał/a:
Żeby to zwykły samochód był, ale "ELka"...?

To chyba właśnie wszystko tłumaczy. Dopiero się uczy i nie ma koordynacji kierownica-kierunkowskazy :-P

Na rondzie nie trzeba włączać kierunkowskazu w lewo, ale można, aby uzmysłowić innym użytkownikom ronda swój zamiar. Najważniejszy jednak jest kierunkowskaz w prawo przy zjeździe. Praktyki, które pomagają innym, a nie są wymagane przepisami, warto ucieleśniać w życiu.
 
Przemek77 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.4 +LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Kwi 2013
Posty: 314
Skąd: LUBLIN / GŁUSK / ABRAMOWICE
Wysłany: 2013-07-08, 08:32   

Prezes napisał/a:
Przemek77 napisał/a:
Żeby to zwykły samochód był, ale "ELka"...?

To chyba właśnie wszystko tłumaczy. Dopiero się uczy i nie ma koordynacji kierownica-kierunkowskazy :-P

No... ale po to chyba na siedzeniu pasażera swoje spocone dupsko uwalił "pan instruktor", żeby takiemu żóltodziobowi koordynację wyrobić i wbić w nawyk :)
Ja jak jeszcze zdawałem na "maluszku" to mój instruktor przy każdym rondzie niemal krzyczał "Nie pal kierunku w lewo! Teraz w prawo pal bo zjeżdżamy!"
Ostatnio zmieniony przez Przemek77 2013-07-08, 08:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1696
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-07-08, 09:04   

Może tam też krzyczał. Głupio jakby za kierunek łapał (który jest z lewej strony kierującego), bo mogliby rondo na wprost przejechać :mrgreen:
 
Domel2250 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Gru 2011
Posty: 752
Skąd: internet
Wysłany: 2013-07-08, 13:22   

Piotr napisał/a:
Marmach napisał/a:
Dusterjack napisał/a:
Co więcej, niektórzy twierdzą że to błąd i w ogóle nie sygnalizują swojego manewru przed wjazdem na rondo gdy maja zamiar zawrócić lub skręcić w prawo

Na przykład ja.


Ja też nigdy nie mrygam lewym kierunkowskazem na rondzie - bo to jest błąd. Sygnalizować należy tylko zmianę kierunku jazdy, czyli zjazd ze skrzyżowania o ruchu okrężnym.
Skoro wjeżdżam w ruch okrężny (zawsze oznaczony odpowiednim znakiem) to jest oczywiste, że będę jechał po okręgu w lewą stronę- zgodnie z przepisami. Jeśli chcę zjechać ze skrzyżowania o ruchu okrężnym wtedy włączam prawy kierunkowskaz, by zasygnalizować zmianę kierunku jazdy.


+1 :-)

A co do pkt 3 i 4 to Ja zawsze daje kierunkowskaz w prawo, za wyjątkiem sytuacji, gdy tuż za skrzyżowaniem będą skręcał w lewo i włączał się na drogę z pierwszeństwem od razu na środkowy, lub skrajny lewy pas, wtedy od razu przy manewrze skrętu w prawo daję lewy kierunkowskaz. Uważam , że tak jest najczytelniej dla wszystkich innych użytkowników drogi, a ja mam ręce zajęte, kierownicą a nie zbędnym wachlowaniem manetkami, co uważam za nie do końca najbezpieczniejsze rozwiązanie sytuacji, czyli skręcania w prawo , ale nie na prawy pas (manetki prawo /lewo uważam za mało rozsądne :-D )
_________________
Były: Polonez Atu plus 1,6 gsi, Skoda Felicja HB 1,3 glx, fiat uno 0,9....
Ostatnio zmieniony przez Domel2250 2013-07-08, 13:32, w całości zmieniany 2 razy  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-07-08, 21:22   

_Big_Mac_ napisał/a:
Oczywiście zaraz tenże instruktor powiedział, że tak naprawdę mamy migać, bo prawo prawem, a najważniejsze, to żeby nasze zamiary były czytelne dla innych i żeby jechać bezpiecznie.

Otototototototototo! IMHO chodzi o to, żeby w możliwie czytelny sposób poinformować ogół o swoich zamiarach. W szczególności - sygnalizowanie skrętu w czasie skrętu, albo najlepiej po (widziałem takie przypadki - "manewr się udał!" ;D ) za wiele sensu nie ma, bo zazwyczaj widać, co kto robi. Co innego zamiary. Przed wspomnianym rondem na ten przykład włączam lewy kierunkowskaz (jeśli skręcam w lewo/zawracam), ale po pierwsze, jeśli rondo ma więcej niż jeden pas, a po drugie - przed (już na rondzie - nie, plus prawy kierunkowskaz przy zjeżdżaniu). Dzięki temu kierowcy czekający przed rondem po prawej mogą włączyć się do ruchu - bo widzą, że będę jechał w lewo, więc nie będę im się snuł po prawym pasie.

Tak samo przy włączaniu się do ruchu pod ostrym kątem - jadę w prawo, ale mrygam kierunkowskazem lewym - nawet nie po to, żeby sygnalizować zamiar (zakładam, że nie ma wyboru, jest nakaz skrętu w prawo), tylko żeby mocniej się rzucić w oczy jadącym drogą z pierwszeństwem - zawszeć to jak cóś mryga, lepiej się odcina w naszym małpim móżdżku. :)

Byłem kiedyś na szkoleniu z jazdy defensywnej i tam prowadzący powiedział mi fajną rzecz - żebym sygnalizował swoje zamiary tak, jakby za mną jechał w kolumnie kolega - czytelnie, z wyprzedzeniem, możliwie rozwiewając wszelkie wątpliwości. Nie jest to łatwe, po latach wyrabiania nawyku nie zdradzania swoich zamiarów przeciwnikom ;) , ale uważam, że warto i staram się jak mogę. :]
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2013-07-09, 17:45   

bebe napisał/a:
Przed wspomnianym rondem na ten przykład włączam lewy kierunkowskaz (jeśli skręcam w lewo/zawracam), ale po pierwsze, jeśli rondo ma więcej niż jeden pas,

Ale to wtedy tylko jadąc lewym pasem ronda, bo inaczej można to odczytać jako chęć zmiany pasa na rondzie...

bebe napisał/a:
Tak samo przy włączaniu się do ruchu pod ostrym kątem - jadę w prawo, ale mrygam kierunkowskazem lewym - nawet nie po to, żeby sygnalizować zamiar (zakładam, że nie ma wyboru, jest nakaz skrętu w prawo)

I tu widać przede wszystkim niedorozwój przepisów i oznaczeń, bo sygnalizujący w ten sposób na egzaminie kursant mógłby pewnie zostać uwalony - a niesłusznie.

bebe napisał/a:
Byłem kiedyś na szkoleniu z jazdy defensywnej i tam prowadzący powiedział mi fajną rzecz - żebym sygnalizował swoje zamiary tak, jakby za mną jechał w kolumnie kolega - czytelnie, z wyprzedzeniem, możliwie rozwiewając wszelkie wątpliwości.

No i właśnie o to chodzi. A na drogach masowo trafiają się talenty, co to najpierw hamują do 5kmh, a potem wrzucają kierunek, albo wrzucają go jak już tylko błotnikiem zahaczają o pas ruchu, który właśnie opuścili...
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-07-09, 18:35   

Marmach napisał/a:
bebe napisał/a:
Przed wspomnianym rondem na ten przykład włączam lewy kierunkowskaz (jeśli skręcam w lewo/zawracam), ale po pierwsze, jeśli rondo ma więcej niż jeden pas,

Ale to wtedy tylko jadąc lewym pasem ronda, bo inaczej można to odczytać jako chęć zmiany pasa na rondzie...

Inaczej się nie da - w lewo tylko z lewego pasa. Tyle że przed rondem, nie na rondzie. Na rondzie, jak się nie mryga, to znaczy, że chce się jeździć w kółko ;), jak się mryga, to tylko prawym kierunkowskazem żeby zasygnalizować zamiar opuszczenia ronda.
 
Dusterjack 



Marka: Dacia/Jeep
Model: Duster/Grand Cherokee
Silnik: 1,5 dCi 110 4x4/ 3.0 CRD 4x4
Rocznik: 2011 / 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Sie 2010
Posty: 319
Skąd: wielkopolska
Wysłany: 2013-07-09, 20:24   

bebe ma racje, a kto nie sygnalizuje na rondzie chęci jazdy w lewo lub zawracania robi błąd.
Tu dość jasno to pokazano: http://www.youtube.com/watch?v=QNthF0BCOh4
i na potwierdzenie od fachowca: http://www.youtube.com/watch?v=Pt_Ri0Vl3dw

Należy pamiętać, że chodzi tu o nasze bezpieczeństwo. Jadący z przeciwka (wjeżdżający na rondo) ma pewność, że nie jedziemy ani w prawo, ani prosto, tylko będziemy przecinać jego kierunek jazdy i on musi nas przepuścić. Gdy nie włączymy lewego migacza może nam się "wcisnąć" i spowodować kolizję. Ktoś kiedyś mądrze tłumaczył: jeśli chodzi o migacze rondo traktować jak zwykłe skrzyżowanie prostopadłe i wtedy te zasady łatwiej nam pozostaną w pamięci.

Przepisy mówią o tym jasno i myślę że nie można mieć tu swobodnej interpretacji, ułatwi to nam bezpieczne i płynniejsze poruszanie się przez tego typu skrzyżowania.
Ostatnio zmieniony przez Dusterjack 2013-07-09, 20:40, w całości zmieniany 3 razy  
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2013-07-11, 20:13   

bebe napisał/a:
Tyle że przed rondem, nie na rondzie.

Ok, ale rozumiem że w tej sytuacji albo można wjechać na rondo na lewy pas i nie wyłączać lewego kierunku aż do momentu wrzucenia prawego i zjazdu z ronda, albo wjeżdżając na środkowy (który również może służyć do skrętu w lewo na rondzie, tak jak i prawy), wyłączyć kierunek zaraz po wjechaniu na rondo (żeby nie sugerować chęci zmiany pasa na samym rondzie).

Dla mnie trochę dziwne - wyłączać kierunek po wjechaniu na skrzyżowanie, a przed zakończeniem manewru :)

Dusterjack napisał/a:
Należy pamiętać, że chodzi tu o nasze bezpieczeństwo. Jadący z przeciwka (wjeżdżający na rondo) ma pewność, że nie jedziemy ani w prawo, ani prosto, tylko będziemy przecinać jego kierunek jazdy i on musi nas przepuścić.

Ale przecież interpretacja tego jest zależna tylko i wyłącznie od umowy - bo dla mnie oczywiste jest, że jak ktoś nie miga w prawo, to jedzie dookoła i wtedy ustępuję mu pierwszeństwa. I nigdy nie patrzę, czy ktoś ma lewy kierunek, bo jest mi to zupełnie niepotrzebne :) (lewy kierunek mógłby się przydać tylko na naprawdę mikro-rondach, kiedy z bliska widać samochód nadjeżdżający z naprzeciwka do ronda).

Problem polega na tym, że żadne przepisy nie określają chyba jednoznacznie zasad sygnalizacji na rondzie, a w niektórych przypadkach występują ronda niekoliste, np z zakazem jazdy w lewo, jak rondo De Palmy w Warszawie.
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-07-12, 06:01   

Marmach napisał/a:
wjeżdżając na środkowy (który również może służyć do skrętu w lewo na rondzie, tak jak i prawy)

Nie, nie może! Znaczy, zgodnie z przepisami - może, ale ludzi jeżdżących z prawego pasa w lewo i z lewego w prawo powinno się tarzać w smole i pierzu! :Z Jeśli rondo ma więcej pasów niż jeden i nie ma znaków F-10 i/lub P-8*, to w lewo tylko ze skrajnego lewego, w prawo tylko ze skrajnego prawego, prosto z każdego.
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2013-07-12, 19:04   

bebe napisał/a:
w lewo tylko ze skrajnego lewego, w prawo tylko ze skrajnego prawego, prosto z każdego


Ee! Myślę, że to rodzi poważne komplikacje.

Bo to znaczy, że skręcając z w lewo na rondzie z dwoma-trzema pasami, między przedostatnim a ostatnim (czyli docelowym) zjazdem z ronda trzeba w tej sytuacji zmienić pas z lewego na prawy - albo ścinać dwa pasy naraz, co grozi zajechaniem komuś drogi. Albo zmieniać po jednym pasie w prawo po każdym mijanym zjeździe, no ale wtedy lepiej mieć rondo turbinowe.

Ja raczej należę do grupy ludzi przynajmniej częściowo opierzonych, bo szczególnie jeśli nie ma ruchu, to jadę zawsze prawym pasem (toć nawet przepisy nakazują jazdę jak najbliżej prawej strony jezdni :P).

I tak, czepiam się, ale to chyba dlatego, że ogólnie ronda z więcej niż jednym pasem uważam za, cytując klasyka, "pomiot roweru i ośmiornicy".
 
Grzechub 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: K7M 1,6 87KM LPG
Rocznik: 2012 240kkm
Wersja: Stepway
Dołączył: 04 Sie 2012
Posty: 46
Skąd: Opolskie
Wysłany: 2013-07-13, 20:33   

Po analizie wypowiedzi , przejrzeniu kolejnych filmików z egzaminów na prawo jazdy wraz z komentarzem i odnośnikami do Kodeksu Drogowego dochodze do wniosku ze w przypadku skrzyżowania po zjezdzie z trasy szybkiego ruchu oraz wjazd na drogę z podporządkowanej na drogę z pierwszeństwem (sytuacja 3 i 4 ) :
- nie włączam sie do ruchu i nie jest to pas zanikający
- muszę ustąpić pojazdom nadjeżdżajacym z lewej strony
- mam zakaz skrętu w lewo
ponieważ zmieniam kierunek jazdy - będę TERAZ jechał w prawo (nastęną ewentualną zmianę mam obowiązek sygnalizować ale przed zmianą ! ) ...... sygnalizuję w PRAWO i jadę w prawo. Jak będę za chwilę ( nie teraz ) jechał w lewo to po wjeżdzie na droge z pierwszeństwem migam w lewo i pojadę w lewo lub jeśli w prawo to w prawo.

Co powiecie na jazdę na suwak ?
Ostatnio zmieniony przez Grzechub 2013-07-13, 20:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
d3mol3k 



Marka: dacia/dacia
Model: dokker/duster
Silnik: 1.5 dci 90/1.6 SCe
Rocznik: 2012/2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 22 Lut 2013
Posty: 1093
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2013-07-13, 20:39   

Dusterjack napisał/a:
Ktoś kiedyś mądrze tłumaczył: jeśli chodzi o migacze rondo traktować jak zwykłe skrzyżowanie prostopadłe i wtedy te zasady łatwiej nam pozostaną w pamięci.


Dusterjacku - to którą prostujemy, a która jest prostopadłą?

Prostujemy "rondo" i wlotowa jest prostopadła czy prostujemy wlotową do ronda a nasza (jesteśmy w obu przypadkach już na rondzie) jest tą prostopadłą?

Osobiście staram się zawsze sygnalizować zamiar wykonanego manewru wcześniej tak jak bym chciał by inni użytkownicy informowali mnie o zamiarach swoich manewrów. Na rondzie jeśli będę zjeżdżał pierwszym zjazdem po wjechaniu na nie włączam prawy przed wjazdem - wtedy ten który oczekuje na wjazd na tym moim zjeździe może wjechać na rondo (pamiętać jednak należy o ograniczonym zaufaniu do użytkowników ruchu :-( )

Ogólnie dość często odnoszę wrażenie iż w wielu samochodach dźwignia przełącznika kierunkowskazów jest pod wysokim napięciem :-) i kierowcy panicznie boją się jej dotknąć.
_________________
Autko do jeżdżenia - zużycie poglądowe dla zainteresowanych: 1.6 SCe 115 KM
 
Piotr 


Marka: Renault
Model: Megane III Grandtour
Silnik: 1.6 16v 110 KM
Rocznik: 2015
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Sty 2009
Posty: 58
Skąd: Łódź
Wysłany: 2013-07-13, 21:43   

Grzechub napisał/a:
Co powiecie na jazdę na suwak ?


W Polsce nie wykonalne.
Jeździ za dużo debili, którzy blokują prawy i lewy pas, żeby nikt ich przypadkiem nie wyprzedził. I finał jest taki, ze wszyscy stoją w kilometrowym korku, zamiast jechać.
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-07-13, 22:39   

Piotr napisał/a:
Grzechub napisał/a:
Co powiecie na jazdę na suwak ?

W Polsce nie wykonalne.

Nie wiem jak w Polsce, ale w Warszawie bardzo często. :)

Np. na zwężeniu z trzech pasów do jednego na wjeździe na Prymasa z Kasprzaka w stronę ronda Zesłańców - zazwyczaj jest tam korek po horyzont, wszyscy siedzą sobie na zderzakach i pilnują, żeby się nikt nie wcisnął, śmierć, k*tas, zniszczenie. :] Po czym dojeżdżasz sobie spokojnie do końca swojego pasa, włączasz kierunkowskaz i, lo and behold, wpuszczają cię bez problemu. :) Ile razy tam jadę, a jest korek, to wbijam na lewy pas, bo zazwyczaj tylko na nim jest jeszcze miejsce, żeby nie zostać na rondzie, i nie pamiętam już, kiedy mi się zdarzyło, żeby mnie ktoś nie chciał wpuścić.

Jakiś czas temu przebudowywali skrzyżowanie Domaniewskiej z Niepodległościami i też zwężenie, korek po horyzont, wszystko stoi, masakra. Po czym na samym zwężeniu pełny wersal, zanim na dobry ład włączysz kierunkowskaz, już masz miejsce na jadącym pasie. :)

U mnie pod domem, na Wałbrzyskiej, za skrzyżowaniem z Rolną w stronę Służewca, też jest pas, o którym wszyscy wiedzą, że się kończy. :) Jednak czasem ja czy inni nań wjeżdżają, żeby nie zostać na skrzyżowaniu na czerwonym świetle, albo żeby zrobić miejsce dla kolejnych chętnych. Chociaż kiepsko to wygląda, bo prawy pas stoi, a lewy chwilowo jedzie, i tak nie mam problemów z byciem wpuszczonym (o wpuszczaniu nie wspominając).

Generalnie - im gorszy korek, tym łatwiej - bo jak wszyscy stoją dłuższą chwilę, to jasnym się staje, że nikt nie próbuje nikogo wykiwać, tylko wszyscy dzielą ten sam los. Gorzej jest w korku jadącym, niesymetrycznym lub nieoczywistym :) , ale też nie miewam problemów ze zmianą pasa.

Ale ja truskawki cukrem... ;)
 
d3mol3k 



Marka: dacia/dacia
Model: dokker/duster
Silnik: 1.5 dci 90/1.6 SCe
Rocznik: 2012/2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 22 Lut 2013
Posty: 1093
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2013-07-14, 20:33   

W Szczecinie też zawsze stosuję. No cóż mentalność większości kierowców jest taki iż jeśli jeden z pasów wkrótce się kończy automatycznie zjeżdżają na ten który biegnie dalej. Swego czasu na pewnej ulicy Derdowskiego jeden z pasów się kończył może za góra 500 m za skrzyżowaniem wiecznie korki prawy pas zawalony autami od skrzyżowania do ronda z Ku Słońcu a lewy wolny na tychże 500 m :-) teraz po zmianie organizacji wszyscy wala do owego ronda lewym a prawy jakiś taki spokojny i w miarę pustawy :-) .

Wielokrotnie spotykam się z reakcją że o ile jadę tym kończącym się staram się wpasować w auta jadące niekończącym się mając lukę na swój samochodzik nagle przed końcem mojego pasa kierowca jadący obok za mną przyśpiesza :-( . No cóż. Ogólnie jadąc miastem trzymam odległość za poprzedzającym nie samochodem rzędu 2 sekund czyli: raz - dwa - trzy który wystarcza aby ktoś jadący pasem obok mógł wjechać pomiędzy nas w razie gdyby trzeba było ominąć coś na jego pasie.

Jazda na suwak jest OK tylko kierowcy musza się z niej korzystać i zmienić swoją kulturę osobistą. Podoba mi się rozwiązanie niemieckie:

_________________
Autko do jeżdżenia - zużycie poglądowe dla zainteresowanych: 1.6 SCe 115 KM
 
_Big_Mac_ 



Marka: Ford
Model: Focus III
Silnik: 1.6 EB 150KM
Rocznik: 2013
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Paź 2010
Posty: 150
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2013-07-16, 21:13   

Czy w tym rozwiązaniu niemieckim jest określone, przepisem lub zwyczajem, która strona ustępuje gdy auta jadą równolegle?
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-07-17, 11:51   

_Big_Mac_ napisał/a:
Czy w tym rozwiązaniu niemieckim jest określone, przepisem lub zwyczajem, która strona ustępuje gdy auta jadą równolegle?

"Pojazd nadjeżdżający z prawej ma pierwszeństwo."? (Nie wiem, zgaduję.)
 
d3mol3k 



Marka: dacia/dacia
Model: dokker/duster
Silnik: 1.5 dci 90/1.6 SCe
Rocznik: 2012/2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 22 Lut 2013
Posty: 1093
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2013-07-17, 23:08   

_Big_Mac_ napisał/a:
Czy w tym rozwiązaniu niemieckim jest określone, przepisem lub zwyczajem, która strona ustępuje gdy auta jadą równolegle?


Znalazłem tyle (w wolnym tłumaczeniu googla):
Cytat:
§ 7. Stosowanie pasów przez pojazdy silnikowe

(1) Na drogach z wielu pasów ruchu dla jednego kierunku jest dozwolone do kierowania pojazdami o ofercie na ile prawo (§ 2, pkt 2) różnią się, gdy natężenie ruchu uzasadnia, że. Lanes to część jezdni, pojazd wymaga wielośladowe nieograniczonego jazdy na drodze.
(2) Jeśli ruch tak gęste, że nie tworzy się na pasach ruchu dla jednego kierunku kolejek pojazdów, może być napędzany w prawo szybciej niż w lewo.
(2a) Jeśli jest kierunek na drodze do kolejki ruchu na danym pasie lewym lub wolnej jazdy, pojazdy te mogą wyprzedzać nieco większą prędkością i skrajnej prawicy ostrożność.
(3) W miastach - z wyjątkiem autostradach (postać 330,1) - dozwolony pojazdów o całkowitej masie pojazdu nieprzekraczającej 3,5 tony na drogach z kilku wyznaczonych pasów ruchu dla jednego kierunku (rejestracja 296 lub 340), aby wybrać wolne pasy ruchu, nawet jeśli Wymogi określone w pkt 1 zdanie 1 nie istnieje. Następnie wolno jechać szybciej niż w lewo w prawo.
(3a) są na drodze trzy pasy ruchu w obu kierunkach od wytycznych (340 znaków) podświetlona, ​​może nie w lewo, zarezerwowane dla nadjeżdżających pojazdów i środkowy pas służyć do wyprzedzania. To samo odnosi się do jezdni, jak pięciu pasów ruchu w obu kierunkach przez wytyczne (340 znaków) zaznaczono dwóch lewej, zarezerwowanej dla jadących z naprzeciwka, i pas środkowy. Kto chce skręcić w lewo, może zaliczyć do obu kierunkach na środku pasa w każdym kierunku jazdy na trzy lub pięć pasów ruchu.
(3b) oznakowanych pasów ruchu dla obu kierunków z czterema według wytycznych (340 znaków), to dwa lewe pasy ruchu w kierunku pas ruchu, ruchu zarezerwowanych wyłącznie i nie może być wykorzystywany do wyprzedzania. To samo odnosi się do sześciu pasów ruchu jezdnie dla trzech pasów ruchu w lewo w kierunku jazdy.
(3c) poza zbudowany na jednym kierunku są trzy pasy ruchu oznaczone znakiem 340 muszą pojazdy silnikowe, inne do jazdy z przykazaniem, jak daleko w prawo, środkowy pas podróżowali tam stale, w których - zachować się po prawej stronie pojazdu - tylko teraz, a następnie lub pracuje. To samo dotyczy na drogach o więcej niż trzy pasy ruchu oznaczone jako kierunek na drugi pas ruchu z prawego skrzydła. Lewy pas może korzystać tylko z zewnątrz zabudowanych pojazdów o całkowitej masie pojazdu przekraczającej 3,5 tony oraz wszystkie pojazdy z przyczepami jeżeli klasyfikuje się tam w celu obracając w lewo.
(4) Jeżeli na drogach z wieloma pasami kierunku ciągłego prowadzenia pasa nie jest możliwe lub jest zamykanie jednego pasa, ma na celu umożliwienie utrudnione na dalej sprzętu przejście do sąsiedniego pasa w taki sposób, aby te pojazdy bezpośrednio przed zwężenie w każdej wymiany może zorganizować pojazd porusza się za pomocą pasa ruchu pojazdu (zapinana na zamek).
(5) We wszystkich przypadkach, jeden pas ruchu może być zmieniony, jeżeli zagrożenie dla innych użytkowników dróg jest wykluczone. Każda zmiana pasa ruchu ma być ogłoszone i wyraźnie, biorąc kierunkowskazy są używane.
Nie Oficjalny Spis treści

Oryginał brzmi tak:

Cytat:
§ 7 Benutzung von Fahrstreifen durch Kraftfahrzeuge

(1) Auf Fahrbahnen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung dürfen Kraftfahrzeuge von dem Gebot möglichst weit rechts zu fahren (§ 2 Absatz 2) abweichen, wenn die Verkehrsdichte das rechtfertigt. Fahrstreifen ist der Teil einer Fahrbahn, den ein mehrspuriges Fahrzeug zum ungehinderten Fahren im Verlauf der Fahrbahn benötigt.
(2) Ist der Verkehr so dicht, dass sich auf den Fahrstreifen für eine Richtung Fahrzeugschlangen gebildet haben, darf rechts schneller als links gefahren werden.
(2a) Wenn auf der Fahrbahn für eine Richtung eine Fahrzeugschlange auf dem jeweils linken Fahrstreifen steht oder langsam fährt, dürfen Fahrzeuge diese mit geringfügig höherer Geschwindigkeit und mit äußerster Vorsicht rechts überholen.
(3) Innerhalb geschlossener Ortschaften – ausgenommen auf Autobahnen (Zeichen 330.1) – dürfen Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse bis zu 3,5 t auf Fahrbahnen mit mehreren markierten Fahrstreifen für eine Richtung (Zeichen 296 oder 340) den Fahrstreifen frei wählen, auch wenn die Voraussetzungen des Absatzes 1 Satz 1 nicht vorliegen. Dann darf rechts schneller als links gefahren werden.
(3a) Sind auf einer Fahrbahn für beide Richtungen insgesamt drei Fahrstreifen durch Leitlinien (Zeichen 340) markiert, dann dürfen der linke, dem Gegenverkehr vorbehaltene, und der mittlere Fahrstreifen nicht zum Überholen benutzt werden. Dasselbe gilt für Fahrbahnen, wenn insgesamt fünf Fahrstreifen für beide Richtungen durch Leitlinien (Zeichen 340) markiert sind, für die zwei linken, dem Gegenverkehr vorbehaltenen, und den mittleren Fahrstreifen. Wer nach links abbiegen will, darf sich bei insgesamt drei oder fünf Fahrstreifen für beide Richtungen auf dem jeweils mittleren Fahrstreifen in Fahrtrichtung einordnen.
(3b) Auf Fahrbahnen für beide Richtungen mit vier durch Leitlinien (Zeichen 340) markierten Fahrstreifen sind die beiden in Fahrtrichtung linken Fahrstreifen ausschließlich dem Gegenverkehr vorbehalten; sie dürfen nicht zum Überholen benutzt werden. Dasselbe gilt auf sechsstreifigen Fahrbahnen für die drei in Fahrtrichtung linken Fahrstreifen.
(3c) Sind außerhalb geschlossener Ortschaften für eine Richtung drei Fahrstreifen mit Zeichen 340 gekennzeichnet, dürfen Kraftfahrzeuge, abweichend von dem Gebot möglichst weit rechts zu fahren, den mittleren Fahrstreifen dort durchgängig befahren, wo – auch nur hin und wieder – rechts davon ein Fahrzeug hält oder fährt. Dasselbe gilt auf Fahrbahnen mit mehr als drei so markierten Fahrstreifen für eine Richtung für den zweiten Fahrstreifen von rechts. Den linken Fahrstreifen dürfen außerhalb geschlossener Ortschaften Lastkraftwagen mit einer zulässigen Gesamtmasse von mehr als 3,5 t sowie alle Kraftfahrzeuge mit Anhänger nur benutzen, wenn sie sich dort zum Zwecke des Linksabbiegens einordnen.
(4) Ist auf Straßen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder endet ein Fahrstreifen, ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Übergang auf den benachbarten Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, dass sich diese Fahrzeuge unmittelbar vor Beginn der Verengung jeweils im Wechsel nach einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug einordnen können (Reißverschlussverfahren).
(5) In allen Fällen darf ein Fahrstreifen nur gewechselt werden, wenn eine Gefährdung anderer Verkehrsteilnehmer ausgeschlossen ist. Jeder Fahrstreifenwechsel ist rechtzeitig und deutlich anzukündigen; dabei sind die Fahrtrichtungsanzeiger zu benutzen.


http://www.gesetze-im-int...13BJNG000100000
_________________
Autko do jeżdżenia - zużycie poglądowe dla zainteresowanych: 1.6 SCe 115 KM
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne