Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2127 Skąd: Lublin
Wysłany: 2008-07-08, 09:48 prędkość vs obroty
Mam pytanie do kolegów ujeżdżjących MCV 1.6 mpi 8v jaka jest licznikowa prędkość w km/h, na V biegu, przy obrotach:
1) 2000/min
2) 2500/min
3) 3000/min
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2127 Skąd: Lublin
Wysłany: 2008-07-08, 15:58
U mnie wg licznika jest tak:
1) 2000/min: 70 km/h
2) 2500/min: 85km/h
3) 3000/min: ???
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
Hmmm czy różnice w przełożeniach są istotne? Wydaje mi się, że są one minimalne i tak np. w 1.6 16v na piątce przy 2000 jest licznikowe ok. 65 km/h, przy 2500 jest to ok. 85 km/h, przy 3000 - ok. 98 km/h. Niemal identyczne przełożenia miała skrzynia w Clio II 1.2 8v. Zauważyłem, że dzisiejsze skrzynie są bardzo podobnie skonstruowane. W większości przypadków zestopniowanie uznaje się za optymalne, gdy silnik benzynowy na kolejnych biegach przy 3000 obrotów uzyskuje kolejno 20, 40, 60, 80 i 100 km/h (skrzynia 5-biegowa). Diesel z kolei podobne prędkości uzyskuje przy 2500 obrotów. Jeśli obroty na biegach przy podanych prędkościach są wyższe, uznaje się, że przełożenia są skrócone, jeśli niższe - wydłużone.
Wydłużenie biegów powoduje większy komfort akustyczny, a w przypadku piątki i jazdy na trasie - niższe zużycie paliwa. Odbija się to jednak negatywnie na tzw. elastyczności i auto dłużej się rozpędza, co skutkuje ujemnymi punktami w testach.
Skrócenie przełożeń pozwala na uzyskiwanie lepszych przyspieszeń kosztem jednak podwyższonego poziomu hałasu i podwyższonego zużycia paliwa.
Gdyby tak w Loganie w opcji była skrzynia 6-biegowa, to była by bajka - wyobraźcie sobie: jazda 100 km/h (piątka) i w benzyniaku obroty spadają z ok 3000 do 2500 na szóstce, lub w dieslu z 2375 do 2000.
_________________ 102 000km zadowolenia za kierownicą Dacii.
Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2127 Skąd: Lublin
Wysłany: 2008-07-10, 13:29
laisar napisał/a:
Jakie zatem wnioski końcowe? (;
MCV nie warto przekraczać prędkości podróżnej 100km/h. Ze względu na zuzycie paliwa i BEZPIECZEŃSTWO.
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
Jako wniosek ogólny pasuje właściwie do wszystkich aut, ale w konkretnych sytuacjach to już zależy od wielu szczegółów - zwłaszcza że dalece nie wszystko da się obiektywnie przeliczyć na dutki...
Sprawdziłem wczoraj dokładnie: 50km/godz, V. bieg, o grubość wskazówki mniej niż 1500 obr - żadnych problemów. Działa to nawet na lekkich podjazdach, choć ewentualne utrzymanie prędkość wymaga czasem delikatnego dodawania gazu (lub rzecz jasna redukcji, ale nie o tym piszemy) - przy wciśnięciu pedału gazu do deski dźwięki i wibracje stają się trochę nieprzyjemne, ale po płaskim trwają dosłownie parę sekund.
Eksperyment wymaga jednak... mocnych nerwów (; - zwłaszcza w warunkach warszawskiego ruchu dziennego <; Raz, że wymaga sporego kawałka drogi, na której inni kierowcy osiągają co najmniej dwukrotnie większe prędkości (inna sprawa, że te 50km/h nawet bez nich faktycznie wydaje się tempem iście żółwim), a dwa, że jest coś trochę niezwykłego w jadącym aucie, którego silnika właściwie nie słychać...
W każdym razie, jak się komuś nudzi za kierownicą a nie ma akurat dużego niedoczasu, to zamiast bawić się w tradycyjne polskie wyścigi d: polecam trochę poeksperymentować w drugą stronę - nad slow-drivingiem (coś jak slow-food? ;) jazdą ekonomiczną itp
Marka: Dacia
Model: Logan Ambiance
Silnik: 1390 cm, 75 KM Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Wrz 2007 Posty: 548 Skąd: Katowice
Wysłany: 2008-11-12, 17:04
Silnik 75 KM w Dacii-najwszechstronniejszy jest 4 bieg. Można jechać 50 km/g przy 1800 obr/min. jak i 110 km/g przy 3500 obr/min.
Zastanawiam się jakie są faktyczne oszczędności w spalaniu benzyny jeśli zamiast jechać 50 km/g na 3 biegu (około 2200 obr/min), wrzucimy 4 bieg, i mamy 1800 obr/min. W tych drobnych rożnicach dopiero widać istotę ekonomicznej, oszczędnej jazdy.
Ostatnio na drodze, w godzinach popołudniowych, gdy zmrok powoli zapadał, mijałem się kilkakrotnie z Lexusem 300 GS. Z czystej ciekawości, aby poznać co to za samochód poćwiczyłem trochę szybką (w miarę) jazdę. Wszyscy pasażerowie byli pewni, że to Toyota Corolla . Trochę się zdziwiłem Ksenonowe reflektory przednie, aluminiowe felgi, podwójny wydech, szerokie opony. I to przyspieszenie-samochód błyskawicznie połykał asfalt! Mhh, trochę dziwna ta Corolla
Cały czas pędziłem za tajemniczym pojazdem na IV biegu, zmieniając tylko prędkość od 80 km/g do około 120 km/g.
Na skrzyżowaniu wreszcie postój, ostrożny podjazd pod tylny zderzak, i wybuch śmiechu. "Wiesz, co ty goniłeś? Lexusa!". Trzylitrowy, sześciocylindrowy silnik, 249 KM, he, he, he...
Teraz to przynajmniej wiem jaki silnik potrzebuję w swojej Daćce
_________________ Skoda 105 S (1982-1989), Polonez 1500 SLE (1989-2000), 3×Fiat 126p (19??-2002), czasami pożyczane Daewoo Tico, Skoda Felicia
astanawiam się jakie są faktyczne oszczędności w spalaniu benzyny jeśli zamiast jechać 50 km/g na 3 biegu (około 2200 obr/min), wrzucimy 4 bieg, i mamy 1800 obr/min.
Są spore :)
Oczywiscie zakładając rownomierną jazdę po prostym.
Jesli mnie pamiec nie myli to na 4 przy 50 km/h spokojnie da sie wyciagac 4,3-4-6 l/100 km
Przy 3 bedzie to zdecydowanie ponad 5 litrow
Dla pewnosci w weekend sprawdze i ew. zedytuje posta ;)
Podstawowa zasada ekojazdy - staramy się jechać w miarę możliwości na jak najwyższym biegu, więc dla mnie jazda na 3 z prędkością 50 km/h to bezsens, skoro możemy jechać na 4 (tym bardziej w dieslu, gdzie od 40 km/h na 4 "spokojnie się zbiera").
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum