Masz rację Duster jest brzydki i to go chyba wyróżnia w tłumie SUV-ów obecnie na drodze. Poza tym jest cholernie skuteczny w swojej prostocie i możliwościach jezdnych.
Dla mnie Duster to taki budżetowy odpowiednik starego Land Rovera Defendera.
Piękna prosta karoseria spełniająca określone założenia. Jak widzę kolejną odmianę hondy crv to mdli mnie prawie jak na widok passata, a Dusterek wzbudza bardzo pozytywne emocje, na drodze prawie jak promyk słońca między chmurami.
_________________ Im lepsza terenówka, tym dalej trzeba iść po traktor...
Marka: Mitsubishi
Model: Carisma
Silnik: 1.9 DID
Rocznik: 2002 Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Sty 2013 Posty: 133 Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2013-01-23, 09:06
Dyziek napisał/a:
Dla mnie Matiz to budzetowy odpowiednik Lincolna Navigatora...
Czlowieku, sa pewne granice fantazji.
Myślę, że autor miał coś innego na myśli.
Jeśli chodzi o obecnie produkowane samochody, to jedynie Dacia Sandero mi się spodobała. Mam na myśli wygląd zewnętrzny. Pozostałe są jakieś nudne i nie wzbudzają żadnych emocji. Dacię chciałbym przetestować :)
Jakoś przemawia do mnie opcja posiadania auta możliwie najtańszego, bezawaryjnego, które ma mnie wozić, a nie wyglądać prestiżowo czy udowadniać cokolwiek.
Marka: Renault
Model: Megane Scenic I
Silnik: 1.6 8V 90 KM LPG
Rocznik: 1998
Dołączył: 21 Wrz 2012 Posty: 95 Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-01-23, 22:48
Gimbo -> mam tak samo z nową Sandero - też na pierwszym miejscu stawiam tanie, bezawaryjne auto, która ma mnie wozić a nie cokolwiek udowadniać. Pewnie gdybym miał pensję z dodatkowym zerem na końcu mój światopogląd w kwestii pojazdów by się zmienił, ale póki co nic się na to nie zanosi ;)
Marka: Mitsubishi
Model: Carisma
Silnik: 1.9 DID
Rocznik: 2002 Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Sty 2013 Posty: 133 Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2013-01-24, 10:42
RenaultDacia napisał/a:
też na pierwszym miejscu stawiam tanie, bezawaryjne auto, która ma mnie wozić a nie cokolwiek udowadniać
To też jest bardzo ważne. Nienawidzę aut, w których nie można nic zrobić bez pomocy serwisu czy specjalnych narzędzi. Swoją Cari sam serwisuję i ma się bardzo dobrze.
Nowy Sandero ma jeszcze jedną zaletę - bardzo mi się podoba. Jest to pierwsze auto od bardzo dawna, którego wygląd tak mi się spodobał.
Zastanawiam się nad zmianą głównie z powodu chęci ograniczenia kosztów. Chociaż nie wiem czy tak się da... Myślałem o wersji z LPG, wtedy miesięcznie oszczędzałbym na samym paliwie ponad 100zł. Niestety sama instalacja zwróci się po ok. dwóch latach, do tego dojdą wyższe koszty przeglądów i wiele innych rzeczy.
Doszedłem do wniosku, że Sandero byłby dobrym wyborem (ale lepszym będzie Sander/Logan kombi) z tego prostego powodu, że jeżdżę stosunkowo mało, a najdłuższe wyjazdy nie przekraczają 100km.
Ostatnio zacząłem się zastanawiać czy jest sens kupować Sandero Stepway... czy różnica w użytkowaniu w porównaniu do "zwykłego" jest zauważalna...
Jeśli chodzi o off-topic - Dacia nie ma zbyt mocnych silników, wiec prędkości osiągane przez te auta nie będą zawrotne, co przyczyni się do oszczędności na mandatach ;)
Wysłany: 2013-01-30, 19:31 Jak walczyć z fotoradarami
Jest to dość ciekawy tekst pokazujący kruczki prawne które można wykorzystać do walki z rostowski photography .
Od siebie dodam że naprawdę działa ponieważ w Polsce zwykle nie mają wszystkich zezwoleń .
Sposób na fotoradary
Skopiuje dla potomnych
Cytat:
"Szanowny Panie Komendancie,
W dniu 22.07.2012 o godz. 19.30, zostało zrobione zdjęcie (rzekomo mojego pojazdu) o Numerze Rej. 12PIGS43 i przesłano dokumentację na mój adres. Jednakże obawiam się, że przesłana dokumentacja jest niestety niekompletna, a co za tym idzie, obawiam się również, że wykazany na zdjęciu z fotoradaru - pomiar prędkości - może niestety nie być prawidłowy, o ile na zdjęciu został faktycznie uwieczniony mój pojazd. Bardzo chciałbym pomóc Panu Komendantowi w ustaleniu sprawcy wykroczenia, ale najpierw proszę o rozwianie wszelkich moich wątpliwości. Jednak - do rzeczy:
Oświadczam zgodnie z prawdą, iż nie wiem, czy na zdjęciu został uwieczniony mój pojazd, gdyż po polskich drogach porusza się wiele pojazdów podobnych do tych z przesłanego przez Państwa zdjęcia, natomiast tablice rejestracyjne są elementem łatwo wymienialnym i można je bez problemu podrobić i zamontować w innym pojeździe. Moje wątpliwości mogłyby zostać rozwiane w przypadku umożliwienia porównania znaków szczególnych pojazdu jak numer identyfikacyjny pojazdu czy numer silnika z danymi w dowodzie rejestracyjnym mojego pojazdu, tak jak to jest sprawdzane na przeglądach okresowych. Nie wspomnę już o tym, że na zdjęciu nie widać /ani marki ani modelu pojazdu ani rodzaju nadwozia/, a także nie mam możliwości sprawdzenia koloru pojazdu, co budzi moje wątpliwości czy to faktycznie jest mój pojazd. Tutaj jednak poproszę o przesłanie zdjęcia w wyższej rozdzielczości (i jeśli to możliwe w kolorze), co niewątpliwie pozwoli na rozpoznanie pewnych cech szczególnych sfotografowanego pojazdu, natomiast nie ulega wątpliwości, że większość samochodów, wygląda podobnie (szczególnie w perspektywie zdjęcia „od tyłu” / „z przodu”), więc i mój samochód jest podobny do tego pojazdu ze zdjęcia. Dlatego też zwracam się z uprzejmą prośbą o przesłanie fotografii w wysokiej rozdzielczości i w kolorze – rozpoznanie cech szczególnych mojego pojazdu, oraz niewykadrowanej, żeby mieć pewność, że na oryginalnym zdjęciu nie znajduje się inny pojazd, którego ewentualna obecność mogłaby zafałszować pomiar prędkości.
Poproszę o przesłanie dokumentu uprawniającego Komendę Policji w Pacanowie do użycia fotoradaru marki /nazwa marki fotoradaru/ o numerze /numer fotoradaru/ w dn. 22.07.2012 na /lokalizacja sfotografowanego zdarzenia/ lub podanie odpowiednich aktów prawnych, na mocy których Komenda Policji w Pacanowie dokonała pomiaru prędkości. A także dokumentu zezwalającego funkcjonariuszom Komendy Policji w Pacanowie na prowadzenie pomiarów w lokalizacji umiejscowienia fotoradaru przy użyciu radarowego przyrządu kontroli prędkości, wydaną i podpisaną przez odpowiedzialnego za ten rejon Komendanta Policji na wskazany czas kontroli (Ustawa prawo o ruchu drogowym Dz. U. z 2005 r. nr 108, poz. 908, z późniejszymi zmianami).
Poproszę o podanie dokładnego adresu umiejscowienia fotoradaru w dniu 22.07.2012 na /lokalizacja sfotografowanego zdarzenia/.
Poproszę o przesłanie dokumentacji potwierdzającej, iż zgodnie z przepisami prawnymi obowiązującymi od 1 lipca 2011 r. strefa pomiaru prędkości była oznaczona znakiem D-51. a urządzenie fotoradaru było oznaczone kolorem żółtym.
Poproszę o przesłanie dokumentu legalizacji wtórnej oraz ponownej/kolejnej/okresowej urządzenia użytego w czasie pomiaru.
Poproszę o przesłanie dokumentacji potwierdzającej brak występowania zakłóceń mechanicznych, elektromagnetycznych i innych mających wpływ na dokonywanie pomiaru przez radarowy przyrząd pomiaru prędkości wydany przez właściwy Państwowy/ Okręgowy Urząd Miar w formie oficjalnego pisma np. świadectwa legalizacji miejsca dokonywania pomiaru lub świadectwa homologacji miejsca dokonywania kontroli. Prośbę swoją motywuję faktem, iż miejsce pomiaru prędkości musi spełniać wymagania wskazane w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 listopada 2007 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym.
Poproszę o przesłanie informacji na temat sytuacji meteorologicznej w dniu 22.07.2012 (ze szczególnym uwzględnieniem godzin /zakres godzinowy przed i po godzinie zdarzenia/), która również ma wpływ na wynik prowadzonego pomiaru tj. temperatury oraz wilgotności względnej powietrza. Szczególnie ważnym czynnikiem jest wilgotność względna powietrza, a z tego co pamiętam to /tu wymienić np. że w miesiącu kiedy nastąpiło zdarzenie/ był dość bogaty w opady atmosferyczne, więc istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że wilgotność względna powietrza przekroczyła graniczną wartość 95%, a więc pomiar dokonany w wilgotności powietrza powyżej 95% byłby nieprawidłowy.
W przesłanej przez Państwa dokumentacji brakuje danych funkcjonariuszy dokonujących kontroli i/lub instalujących urządzenie wraz z osobowym zezwoleniem do wykonywania kontroli wydanym przez KPP (Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dn. 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego Dz. U. z dnia 18 lipca 2008 art. 14), a zgodnie z kodeksem drogowym dokonujący kontroli ma obowiązek okazać te dokumenty samodzielnie lub na żądanie osoby kontrolowanej. Pomijam fakt, że wysłana do mnie korespondencja była podpisana faksem, a nie oryginalnym podpisem funkcjonariusza Policji. Stąd prośba o przesłanie stosownych dokumentów.
W przesłanej przez Państwa dokumentacji brakuje również informacji o sposobie instalacji fotoradaru oraz jego osłonie w czasie przeprowadzenia pomiaru, czyli rodzaj gruntu, na jakim umiejscowiono fotoradar, kącie, jaki oś fotoradaru tworzyła z osią jezdni w chwili pomiaru. Nieprawidłowe ustawienie kąta powoduje zafałszowany pomiar prędkości, a przez to niezachowanie urzędowego wymogu dokładności pomiaru urządzenia. Nie znając kąta pomiaru urządzenia, nie można ustalić rzeczywistej prędkości mierzonego pojazdu, a urządzenia radarowe mogą pokazywać błędne dane w przypadku niezachowania wymaganego kąta między osią fotoradaru a osią jezdni. Dlatego też proszę o przesłanie stosownych dokumentów.
Proszę o dokładne informacje - czy w przesłanej przez Państwa dokumentacji prędkość zarejestrowanego pojazdu jest już pomniejszona o błąd pomiarowy, który dla urządzenia /nazwa fotoradaru/ wynosi ± /podać błąd pomiarowy urządzenia/ km/h (dla prędkości poniżej 100 km)?
Na jakiej podstawie prawnej Komenda Policji w Pacanowie wystawia wezwanie i mandat karny? Proszę o podanie stosownych regulacji prawnych.
Uprzejmie proszę o przesłanie informacji kto jest właścicielem fotoradaru marki /nazwa fotoradaru/ o numerze /numer fotoradaru/, a także czy Komenda Policji w Pacanowie sama zajmuje się obróbką zdjęć wykonanych przez ww. fotoradar czy zleca to firmom zewnętrznym? Jeżeli tak, to proszę o podanie danych podmiotu.
Na zakończenie pragnę zwrócić się do Pana Komendanta z prośbą o przesłanie ww. dokumentów (podanych w punktach), dzięki którym będę mógł rozwiać swoje wątpliwości odnośnie przesłanego mi wezwania / mandatu karnego, a także odnośnie pojazdu oraz osoby znajdującej się na zdjęciu z fotoradaru.
Niekompletna dokumentacja stawia pod znakiem zapytania zasadność wskazania sprawcy wykroczenia, gdyż nie jest do końca jasnym, czy faktycznie doszło do wykroczenia, tj. czy zarejestrowane zdarzenie spełnia warunki określone w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, oraz szczegółowy zakres badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych z dn. 9 listopada 2007 r. Proszę o przesłanie ww. dokumentacji w ciągu 14 dni kalendarzowych od daty otrzymania niniejszego pisma.
W przypadku braku przesłania ww. dokumentacji będę mieć podstawy do przypuszczenia, iż Komenda Policji w Pacanowie nie posiada ww. dokumentów a jednocześnie, że doszło po prostu do próby wyłudzenia grzywny (przez Urzędników Administracji Terenowej w celu podreperowania moim kosztem - budżetu Państwa oraz Gminy Pacanów - co stanowi podstawę (i jest moim prawnym obowiązkiem) do złożenia w Prokuraturze doniesienia o popełnieniu przestępstwa z Art. 300 KK.
Marka: Dacia
Model: Journey
Silnik: 1,2 TCe
Rocznik: 2025 Pomógł: 10 razy Dołączył: 17 Sie 2011 Posty: 824 Skąd: ŚLĄSK
Wysłany: 2013-01-30, 19:57
Po pierwsze: było już na forum.
Po drugie: Cyt: "Od sibie dodam że naprawdę działa ponieważ w polsce zwyklę nie mają wszystkich zezwoleń". Nie bądź taki pewny gdyż zamiana MK na grzywnę sądową nie zawsze się opłaca
No i po trzecie: administratorem fotoradarów nie jest Policja tylko Inspekcja Transportu Drogowego
_________________ Nowa zabawka DD 2 :)
Ostatnio zmieniony przez BLACHA_997 2013-01-30, 20:03, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Mitsubishi
Model: Carisma
Silnik: 1.9 DID
Rocznik: 2002 Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Sty 2013 Posty: 133 Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2013-01-30, 21:57
Niektóre nawigacje mają mapy fotoradarów, jednak nie jest to zbyt dobre rozwiazanie - szybko tracą na aktualności.
Myślę, że dobrym pomysłem jest aplikacja Yanosik na Androida (to nie jest reklama, często jej używam przy dłuższych wyjazdach i dobrze pokazuje lokalizacje fotoradarów i kontroli drogowych).
Dodatkowo można zainwestować w CB-Radio, a profesjonaliści - w antyradar
Jeśli ograniczymy prędkość, to i tak nie ma gwarancji, że nie dostaniemy jakiegoś zdjęcia.
Jeśli ograniczymy prędkość, to i tak nie ma gwarancji, że nie dostaniemy jakiegoś zdjęcia.
Bo nie wystarczy zejść ze 120 na 90 jeśli ograniczenie jest 60 d:
Proszę o przykład radaru cykającego fotki przy jeździe zgodnej z przepisami - zrobimy zgłoszenie odpowiednim służbom, kol. BLACHA na pewno nas fachowo wesprze...
Kol. Blacha kiedyś tu pisał, że jest strażakiem, a było też już o tym w sieci, że w jakiejś wiosce fotoradar fotografuje WSZYSTKIE pojazdy, po czym straż wiejska wypatruje, kto gadał przez komórkę, a kto nie zapiął pasów.
Te instrukcje działają nie tylko w Pacanowie. Trzeba zmienić Policję na ITD. No i ja bym raczej nie powoływał się na to że tablice rejestracyjne to element łatwo wymienialny - i co - akurat na pojazd takiej marki i typu jakim się poruszam?!
Jednak używając mózgu można sporo z tego wykorzystać.
Kol. Blacha kiedyś tu pisał, że jest strażakiem, a było też już o tym w sieci, że w jakiejś wiosce fotoradar fotografuje WSZYSTKIE pojazdy, po czym straż wiejska wypatruje, kto gadał przez komórkę, a kto nie zapiął pasów.
Była kiedyś taka akcja.. Gostek jechał autem wolno - nawet wolniej niż przepisy pozwalały. Fotoradar pstryknął mu fotkę. Facet widząc, że fotopstryczek jest rozregulowany chciał sobie zrobić jaja, zawrócił i jeszcze raz dał sobie pstryknąć foktę - tym razem w wyciągniętym środkowym palcem w geście "FU" i tak ze 3 razy...
Zdziwił się potem, że dostał jednak mandat... z brak pasów
p.s.
co do fotoradarów - ja mam navigację, która ostrzega przed fotoradarami i przy okazji przypomina o prawidłowej prędkości... Ale i tak bardziej przydawało mi się to przy 180 KM pod maską... Dusterem jeździ się jakby "dostojniej"...
Tak czy inaczej - 50 km/h .... hmmmm - bez komentarza
Marka: Mitsubishi
Model: Carisma
Silnik: 1.9 DID
Rocznik: 2002 Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Sty 2013 Posty: 133 Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2013-01-31, 08:42
keikan napisał/a:
Tak czy inaczej - 50 km/h .... hmmmm - bez komentarza
Mnie parę razy uratowała jazda z prędkością ok. 50km/h po mieście. Kilkakrotnie debile zajeżdżali mi drogę przy zmianie pasa... jechałem wówczas motocyklem, więc spotkanie z samochodem mogłoby być trochę bolesne. Dla własnego bezpieczeństwa jeżdżę wolniej jeśli widzę w pobliżu jakiekolwiek samochody.
Najgorsze jest to, że idioci na górze zajmują się dojeniem ludzi poprzez radary a nikt nie pilnuje bezpieczeństwa na drodze. Policja jest coraz mniej widoczna w trudnych/niebezpiecznych miejscach. Co ja mówię... tam Policji w ogóle nie ma.... Potrafią tylko stawiać radary żeby nas doić...
Ale jest druga jeszcze gorsza sprawa... narastające zbydlęcenie Polaków za kierownicą... Nie było tego 15 lat temu (a jeździłem wtedy takim mikrusem jak Tico i nie było problemu) a z roku na rok jest coraz gorzej. Najgorsza sytuacja (spośród miast które odwiedzam) jest w Szczecinie. Nie wiem skąd ci ludzie się biorą, ale na tych samych trasach czyli jadąc z pracy codziennie widuje się coraz większą ilość bandytów. Wymuszanie, zajeżdżanie drogi, zatrzymywanie na środku drogi zeby iść do kiosku, 100 km/h po osiedlowych ulicach itd... Masakra...
Przez lata jeździłem co roku kilka (7-8) razy przez Polskę i jest coraz gorzej. Najprzyjemniej jeździ się po Śląsku... Nie wiem dlaczego, ale tam jest mniej bydła za kierownicą (mówię o lokalnych rejestracjach). A w moim kochanym Szczecinie jest tego najwięcej... Jeśli na trasie 5 km w centrum miasta mam codziennie kilka przypadków skrajnego bandytyzmu na drodze to rodzi się pytanie co się dzieje w Polsce z ludźmi???
Gimbo:
Na to niestety nie mam wpływu. Ja ręki do tego nie przyłożyłem... Najciekawsze, że gdyby były wybory teraz to pewnie złotousty władca radarów został by wybrany przez ludzi ponownie...
Marka: Mitsubishi
Model: Carisma
Silnik: 1.9 DID
Rocznik: 2002 Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Sty 2013 Posty: 133 Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2013-02-01, 13:32
Tak tylko wspomniałem.
Wszyscy narzekają na to, co się dzieje ale jakoś nikt nie chwali się wprost, że na tych ludzi głosował i to dzięki nim mamy teraz to, co mamy.
Żeby nie było - nie mam zamiaru nikogo przekonywać, namawiać ani pouczać. Chcę tylko zwrócić uwagę, że politycy robią to, na co pozwolą im ludzie, którzy ich wybrali.
Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Kwi 2010 Posty: 1700 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-02-01, 13:40
Gimbo napisał/a:
Chcę tylko zwrócić uwagę, że politycy robią to, na co pozwolą im ludzie, którzy ich wybrali.
Takie rzeczy to do działu HUMOR, bo działu POLITYKA nie ma i raczej jest niewskazany, bo to przyjazne Forum.
A żeby nie było OT, fotoradary nie są złe, ani źle postawione! Co najwyżej złe mogą być: ograniczenia, złe mogą być drogi, rozwiązania przejść dla pieszych, brak chodników na wsiach, nieoznaczeni odblaskami rowerzyści.. Fotoradar sam z siebie nie jest zły - pilnuje tylko założeń, a to tylko te mogą, ale nie muszą być błędne.
Ostatnio zmieniony przez Prezes 2013-02-01, 13:40, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Mitsubishi
Model: Carisma
Silnik: 1.9 DID
Rocznik: 2002 Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Sty 2013 Posty: 133 Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2013-02-01, 14:20
Prezes napisał/a:
A żeby nie było OT, fotoradary nie są złe, ani źle postawione!
Z tym się zgadzam.
Prezes napisał/a:
ograniczenia, złe mogą być drogi, rozwiązania przejść dla pieszych, brak chodników na wsiach,
Z tym się zgodzić nie mogę, bo eksperci w TVN mówili inaczej.
Prezes napisał/a:
nieoznaczeni odblaskami rowerzyści.
Oni zawsze są źli. Nieoznaczeni rowerzyści to pijacy, bo każdy pijak to rowerzysta!
Fotoradary są fajne, super i ekstra. Trzeba łatać dziurę budżetową, a nie myśleć o własnym portfelu i pieniądzach na życie. Budżet jest najważniejszy!
Poza tym... przecież nikt nie stawia fotoradarów aby na nich zarabiać. Chodzi tylko i wyłącznie o nasze bezpieczeństwo.
Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Kwi 2010 Posty: 1700 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-02-01, 15:04
Gimbo napisał/a:
Oni zawsze są źli. Nieoznaczeni rowerzyści to pijacy, bo każdy pijak to rowerzysta!
Oj są. W nocy, w deszczu na wąskiej uliczce.. Bo nie chodzi o to, że nie lubię rowerzystów, sam rowerem kilka krajów zjeździłem
Gimbo napisał/a:
Fotoradary są fajne, super i ekstra. Trzeba łatać dziurę budżetową, a nie myśleć o własnym portfelu i pieniądzach na życie. Budżet jest najważniejszy!
Poza tym... przecież nikt nie stawia fotoradarów aby na nich zarabiać. Chodzi tylko i wyłącznie o nasze bezpieczeństwo.
Dla bezpieczeństwa są ograniczenia. Fotoradary są po to, by zarabiać na niebezpieczeństwie. Nie przeczę, ale czy to znaczy, że mam jeździć niebezpiecznie? I uprzedzając pytanie - nie wydaje mi się, że zawsze jeżdżę przepisowo, ale robię postępy . Jednak fotoradary są oznakowane i jeśli ktoś nie zgadza się z ograniczeniem to chociaż niech na te 500 metrów zwolni, żaden problem. A jak nie widzi znaków - to za szybko jedzie Ograniczenia prędkości też czemuś służą i nie sądzę, że zarabianiu.
Ostatnio zmieniony przez Prezes 2013-02-01, 15:05, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum