Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: laisar
2019-02-19, 02:21
Zużycie paliwa (spalanie)
Autor Wiadomość
m-504256305 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,4
Dołączył: 13 Kwi 2013
Posty: 35
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2013-08-28, 19:48   optymalne obroty

a może wiecie jakie są optymalne obroty dla silnika 1, MPI ? tu chyba jest "pies pogrzebany"
 
Transfogarski 



Marka: Była Dacia
Model: Był Duster 4x4
Silnik: 1.6
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Lut 2013
Posty: 88
Skąd: W-wa
Wysłany: 2013-08-29, 14:32   

carolinus napisał/a:


Jednocześnie mam spore róznice między prędkościomierzem a wskazaniami z gps (automapa)

Ki diabeł? na logikę - jeśli zarówno prędkościomierz jak i licznik obrotów (do pomiaru odległości) używają tego samego impulsu to odległościomierz też powinien pokazywać rozbieżność?

Chyba że osobno podłączony jest prędkościomierz a osobno licznik kilometrów bieżących/całkowitych whatever...

c.


Na mój chłopski rozum: Odchylenia prędkościomierza auta względem GPS jest tym większe im większa jest prędkość. Odbiornik GPS musi potwierdzać swoją pozycję w określonych interwałach zbierając sygnał z satelity. Jeżeli jedziemy szybko to GPS "gubi" więcej kilometrów przy określaniu prędkości niż przy wolniejszej jeździe bo "nie nadąża". Jednocześnie dystans przejechany wg GPS zgadza się z tym przebytym faktycznie. Ergo Prędkościomierze w autach nie zawyżają prędkości - to GPS nie nadąża i zaniża prędkość.

Nie jestem "techniczny" więc nie wiem czy moje rozumowanie ma podstawy w naukach ścisłych ;-)

Oj chyba zrobił się OT
 
radzio 



Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: 2013
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Paź 2012
Posty: 199
Skąd: Zagłębie Dąbrowskie
Wysłany: 2013-08-29, 14:53   

Transfogarski napisał/a:
Jeżeli jedziemy szybko to GPS "gubi" więcej kilometrów przy określaniu prędkości niż przy wolniejszej jeździe bo "nie nadąża".

Przypomina to trochę wytłumaczenie zasady działania cewki indukcyjnej - "dlaczego cewka stanowi opór dla prądu przemiennego? - bo prąd się nie wyrabia na zakrętach (zwojach)"

Transfogarski napisał/a:
Jednocześnie dystans przejechany wg GPS zgadza się z tym przebytym faktycznie.

Jeżeli dystans się zgadza, to prędkość powinna tym bardziej - wzorzec czasu w GPS jest bardzo dokładny, a prędkosć to przecież droga/czas.

Bardziej przychylałbym się do zawyżania wskazań liczników samochodowych (w większości przypadków są to liczniki mechaniczne) niż zaniżania wskazań GPS, zwłaszcza z powodu zaproponowanego przez kolegę powyżej.
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-08-29, 17:04   

radzio napisał/a:
Transfogarski napisał/a:
Jeżeli jedziemy szybko to GPS "gubi" więcej kilometrów przy określaniu prędkości niż przy wolniejszej jeździe bo "nie nadąża".

Przypomina to trochę wytłumaczenie zasady działania cewki indukcyjnej - "dlaczego cewka stanowi opór dla prądu przemiennego? - bo prąd się nie wyrabia na zakrętach (zwojach)"

Fajne, ale to tak nie działa. :) (Znaczy, GPS, nie cewka.) Teoretycznie błąd pomiaru prędkości może wynieść 10 m/s - większość zwykłych chipów GPS odświeża pozycję co 1 sekundę, błąd pomiaru dla zastosowań cywilnych wynosi ±5 m - czyli aż 36 km/h. W praktyce błąd wynosi dużo mniej, a to dzięki uśrednianiu wielu pomiarów. Na dobry ład, to im szybciej (i jednostajniej), tym dokładniejsze wskazanie prędkości z GPSu.

radzio napisał/a:
Transfogarski napisał/a:
Jednocześnie dystans przejechany wg GPS zgadza się z tym przebytym faktycznie.

Jeżeli dystans się zgadza, to prędkość powinna tym bardziej - wzorzec czasu w GPS jest bardzo dokładny, a prędkosć to przecież droga/czas.

Czasu tak, ale drogi (pozycji) nie, patrz wyżej. Jak już wspomniałem, dzięki uśrednianiu można uzyskać całkiem wierne wskazanie. Jako ciekawostka - są GPSy geodezyjne, które leżą w miejscu parę godzin i nic nie robią tylko uśredniają - w efekcie z cywilnego sygnału z błędem ±5 m uzyskują pozycję z dokładnością do milimetrów.

Transfogarski napisał/a:
Bardziej przychylałbym się do zawyżania wskazań liczników samochodowych (w większości przypadków są to liczniki mechaniczne) niż zaniżania wskazań GPS, zwłaszcza z powodu zaproponowanego przez kolegę powyżej.

W Dacii nie są mechaniczne. Wskazówki są osadzone na serwomechanizmach, sterowane są sygnałem prędkości z UCH. Po podłączeniu do UCH można sobie grzebać w ustawieniach prędkościomierza, zmienić współczynnik przeliczający sygnał prędkości (AFAIR nieliniowy) na kąt wskazówki, itp. Mi udało się uzyskać dużo wyższą dokładność wskazań prędkościomierza po prostu dokładnie regulując osadzenie wskazówki na ośce serwomechanizmu - w fabryce są osadzane "na odwal się".
 
carolinus 


Marka: dacia
Model: logan
Silnik: 1.5 dCi 68KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Dołączył: 09 Lip 2013
Posty: 60
Skąd: Warszawa i okolice
Wysłany: 2013-08-29, 18:14   

1.5 dCi 68KM

5 tankowanie przy przebiegu 4157km(od zakupu) / 75797 (całkowity)
- tym razem komp pokazał że spaliłem 44,1L ON,
do pierwszego odbicia wlałem 45,2 L
Ta sama stacja co ostatnio ale inny dystrybutor.

Spalanie na 100km: w/g kompa: 4.5L przy średniej z komputera: 39,5km/h
spalanie z wyliczeń: 4520/979 4.62L/100km

Tym razem zarówno średnie spalanie jak i ilość paliwa w/g kompa i w/g obliczeń niewiele się różni.

[edit]
6 tankowanie od dnia zakupu 5031km /76671 (całkowity)
komputer pokazuje: 87,5L od poprzedniego tankowania i zużycie 4.7L ON/100km

z wyliczeń: 5,33 L ON /100km
- znowu rozbieżności sporawe

Ostatni wynik powyżej 5 ale i tak uważam że to rewelacja ze względu na jadę w korkach :(

Choćby dziś: 11-09-2013 około 17.00
odcinek 7.4km w 75 minut... masakra jakaś normalnie.
Otwarli S2 do Marynarskiej i korki w okolicy GM we wszystkich możliwych kierunkach...
c.
_________________
--
12.V.2021: +165000km od dnia zakupu,
>237kk całkowity
Ostatnio zmieniony przez carolinus 2013-09-11, 17:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
garfield1988gse 



Marka: Dacia
Model: Logan II
Silnik: 1.2 16V
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate
Dołączył: 01 Lip 2013
Posty: 68
Skąd: Woj. łódzkie
Wysłany: 2013-08-30, 17:36   

Dziś sobie policzyłem spalanie na dystansie 515 km z czego 200 km to trasa wyszło mi 7,2 l /100 km przy jeszcze nie dotartym silniku.
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2013-08-30, 22:07   

Wypad do Zakopanego ~400km + trochę jeżdżenia po górskich drogach 100km średnia wyszła 3.9L/100km
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
Domel2250 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Gru 2011
Posty: 752
Skąd: internet
Wysłany: 2013-09-16, 11:02   

Dojazd na 70. Rajd Polski (spokojna jazda do 110km/h-mało wyprzedzań), przejazdy między oesami, plus zabawa i taplanie się w błocie na trasie dwóch oes-ów :mrgreen: , plus powrót do Wawy (tu już zdecydowanie bardziej dynamiczna podróż (przewaga 110-120km/h , momentami do 140km/h, sporo wyprzedzań z redukcjami do 3-ego biegu włącznie). Spalanie na tej trasie, 7,4 l :-) Biorąc pod uwagę powrót i zabawę w błocie na oesach, to bardzo zacny wynik :mrgreen: Znowu się potwierdziło, że przy spokojnej, acz nie emeryckiej jeździe w trasie spokojnie można by zejść poniżej 7l :-D
_________________
Były: Polonez Atu plus 1,6 gsi, Skoda Felicja HB 1,3 glx, fiat uno 0,9....
Ostatnio zmieniony przez Domel2250 2013-09-16, 11:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2013-09-16, 12:02   

i to wychodzi - przynajmniej pod tym względem - przewaga "ośki" DD nad 4x4. W tym drugim trzeba by w takich samych warunkach doliczyć 1,5 l
 
Domel2250 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Gru 2011
Posty: 752
Skąd: internet
Wysłany: 2013-09-16, 12:45   

Za to w mojej "ośce", w niektórych miejscach na błotnistym oesie i w taaaakich koleinach, wjeżdżałem z duszą na ramieniu....a w 4x4, bym się czuł bardziej komfortowo, no i chyba te drogi to było maksimum na co można sobie pozwolić 4x2. W 4x4 byłby dużo większy fun :-P
_________________
Były: Polonez Atu plus 1,6 gsi, Skoda Felicja HB 1,3 glx, fiat uno 0,9....
 
Transfogarski 



Marka: Była Dacia
Model: Był Duster 4x4
Silnik: 1.6
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate2
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Lut 2013
Posty: 88
Skąd: W-wa
Wysłany: 2013-09-17, 15:02   

Trasa Kraków- Warszawa przez Katowice trasa szybkiego ruchu i autostrada prędkość podróżna 120 km/h w porywach do 140 średnie spalanie 8,3. Co ciekawe do Krakowa na tej samej trasie przy takiej samej prędkości ale przy mniej natężonym ruchu (mniej wyprzedzania) spalił mi średnio 8.9 :shock: ale to pewnie dlatego że z Krakowa na Mazowsze jest z górki ;-)
 
Domel2250 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Gru 2011
Posty: 752
Skąd: internet
Wysłany: 2013-09-18, 08:33   

Transfogarski napisał/a:
Trasa Kraków- Warszawa przez Katowice trasa szybkiego ruchu i autostrada prędkość podróżna 120 km/h w porywach do 140 średnie spalanie 8,3. Co ciekawe do Krakowa na tej samej trasie przy takiej samej prędkości ale przy mniej natężonym ruchu (mniej wyprzedzania) spalił mi średnio 8.9 :shock: ale to pewnie dlatego że z Krakowa na Mazowsze jest z górki ;-)


Stawiałbym raczej opory powietrza /wiatr..... :-P

Twój wynik zdaje się potwierdzać opinie @Dar'a1962 jeżeli chodzi o różnicę w spalaniu między 4x4 i 4x2. Po prostu nie chce wyjść inaczej niż te 1-1,5 l/100km :lol:
_________________
Były: Polonez Atu plus 1,6 gsi, Skoda Felicja HB 1,3 glx, fiat uno 0,9....
Ostatnio zmieniony przez Domel2250 2013-09-18, 08:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
Rafi1973 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V 4x4
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Dołączył: 13 Gru 2012
Posty: 1
Skąd: Świętochłowice
Wysłany: 2013-09-27, 15:45   spalanie duster 1.6 4x4

Witam, mój duster pali 12l po mieście. Czy Wam tyle samo łyka?
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 805
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2013-09-27, 16:26   

Każdy może mieć inne wartości spalania zależne od temperamentu kierowcy, stylu jazdy, terenu po jakim się porusza (nawet w tej samej miejscowości można jeździć po innych ulicach, w innych porach- co ma wpływ na natężenie ruchu i korki)- nie da się porównać 1:1 spalania z innym użytkownikiem... Ale niech się wypowiedzą właściciele DD 1.6 4x4.
_________________
 
carolinus 


Marka: dacia
Model: logan
Silnik: 1.5 dCi 68KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Dołączył: 09 Lip 2013
Posty: 60
Skąd: Warszawa i okolice
Wysłany: 2013-09-27, 17:42   

7 tankowanie od dnia zakupu
6000km / 77640 km całkowitego przebiegu

969km od poprzedniego tankowania

zatankowane 47L (do pierwszego odbicia z około 0,8 mniej)
z wyliczeń: ~ 4,77 do 4,85L ON / 100km
komputer pokładowy pokazuje 4.6


jazda praktycznie 50/50 trasa/korki w Warszawie - codziennie 2x 23-26km na dojazdy do/z pracy ,kilka niedługich jazd poza miasto
klima włączana sporadycznie
pozdrawiam, c.
1.5dCi 68km

[errata]
od czasu otwarcia S79/S2 wracając z pracy albo stoję w korkach (odcinek 3km w 30minut to już dla mnie korek) albo nadkładam ponad 10km drogi :/
spalanie nadal poniżej 5L ON/100km z tym że teraz na o wiele krócej zbiornik mi wystarczy :(


----------------
8 tankowanie od dnia zakupu, od poprzedniego tankowania 941km ,
7000km przejechane bezusterkowo (połamania podłokietnika nie liczę),
przebieg całkowity: 78640km

spalanie chyba wzrosło do ~5,2 L/100km
- ale te ze względu na coraz większe i częstsze korki na drodze do i z pracy :/
Komputer nadal pokazuje w porywach do 4.6L On/100km.

Zmiana stylu jazdy też swoje robi - do niedawna starałem się nie przekraczać 2000obr a teraz do 3000 dochodzi.
_________________
--
12.V.2021: +165000km od dnia zakupu,
>237kk całkowity
Ostatnio zmieniony przez carolinus 2013-10-10, 14:45, w całości zmieniany 3 razy  
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2013-09-27, 17:46   

mój obecnie w mieście (raczej miasteczku - bez sygnalizacji świetlnej )około 10 - sporo zależy od stylu jazdy i warunków ruchu. Trzeba hamować silnikiem, optymalizować prędkość i zmianę kolejnych biegów przy dojeździe do skrzyżowań, zachowywać spory odstęp,żeby w razie czego jak najmniej używać hamulca, po przekroczeniu 2 tys wrzucać wyższy bieg,zrezygnować z gwałtownego deptania pedału gazu i w ogóle najlepiej oduczyć się zero-jedynkowego stylu jazdy. I półtora litra się zaoszczędzi :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2013-09-27, 20:34, w całości zmieniany 3 razy  
 
wieza 



Marka: Dacia
Model: LODGY
Silnik: 1,5
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 5 os.
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 26 Cze 2008
Posty: 1919
Skąd: ŁÓDŹ
Wysłany: 2013-09-27, 18:03   

to mnie land Cruser palił 10-12 litrów po miescie
_________________
Przede wszystkim przestronnosc w aucie co dajeLodgy i MCV w dobrej cenie ;)
Stan licznika 115,000 i koniec
Lodgy 120000km i rośnie
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2013-09-27, 18:52   

wieza napisał/a:
to mnie land Cruser

benzyny?
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2013-09-27, 19:01   

a zimą do obecnego spalania spokojnie można doliczyć literek lub półtora :-P
 
janzet 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: dci "110 kucyków i jeden osioł ;-)"
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Cze 2012
Posty: 293
Skąd: Gliwice/Szałsza
Wysłany: 2013-09-27, 19:12   

To chyba dużo te 12. Benzynowa 2.0l C5 paliła mi 9,5-10l.
Myślęze powinien sie w 10 DD 1,6 zawsze zmieścić - ale poprzednicy maja racje - styl jazdy ma znaczenie.
DD 4x4 dci 1,5 w mieście mi pije 8l a jak go gonię to więcej, na trasie poniżej 7 ale poniżej 6 nie zszedłem (na mocno rzeźbionych oponach Geolandar AT 235/70R15). Fakt że nawet na trasie raczej 100 lecę lub 110, poniżej 90 się nie zdarza.
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2013-09-27, 20:38   

może i dużo ale absolutnie nie można mówić jeszcze o jakiejś niesprawności mającej wpływ na przepalanie. Warto ewentualnie sprawdzić ciśnienie i jeśli w kołach są standardowe 2 atmosfery, to dorzucić 2 lub 3 dziesiąte. Takie ciśnienie koła jeszcze nie przepompuje i nie spowoduje nierównomiernego zużycia, auto wprawdzie stanie się nieco twardsze i bardziej sprężyste ale parę dziesiątych litra można na tym zyskać
 
firefox 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 93
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2013-09-27, 21:28   

miasto:12l to mi pali lpg. Benzyny 10l.
_________________
firefox
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2013-09-27, 22:33   

- MSZ Dusterem trzeba się "nauczyć jeździć", 11 l/100 km benzyny to mi nie "pali" nawet zimą w jeździe miejskiej, LPG - tak, nawet potrafi spalić ok. 12 l. - teraz dogadujemy się na niższych poziomach ale pedał gazu traktuję z wielkim szacunkiem :lol: a klocki hamulcowe po 40 kkm niewiele zużyte,
- tydzień temu wróciłem z Rumunii i zdarzało się, że na niektórych odcinkach (od tankowania do tankowania = ok. 500 km) spalanie wychodziło ok. 8,5 l LPG/100 km pomimo forsownych wspinaczek na 1600 - 2000 m npm, jak widać można się z Dusterem "dogadać" :lol: ,
- mamy w DKP jeszcze lepsze osiągi w zakresie spalania... :-)
 
rob.pl 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6+gaz
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 19 Lis 2012
Posty: 5
Skąd: żuławy E-g
Wysłany: 2013-09-28, 07:52   

Po pierwszym tankowaniu gazem i przejechaniu 330 km wyszło mi 9,2 gazu. Bez klimy i na 2wd, w cyklu mieszanym ( większa połowa poza miastem )
 
Hakama 4x4 



Marka: była Dacia jest Nissan
Model: była Duster jest Pathfinder
Silnik: było 1,6 16V 4x4+LPG jest 2.5 dci 4x4reduktor
Rocznik: było 2010 jest 2006
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 16 Maj 2012
Posty: 515
Skąd: Śląsk Cieszyński
Wysłany: 2013-10-03, 06:30   

Należy od róznić jazdę w mieście od jazdy w miejscu.
Jako jazdę w miejscu definiuje się - na potrzeby oblicznia spalania - odcinki na zimnym silniku - jednorazowo do 2 km między którymi następuje postój. Wówczas spokojnie może palić i więcej.
Miasto na ciepłym silniku - oszczędnie 9,2-9,5 nieoszczędnie 10,5 max.
gaz w miescie - bardzo oszczędnie 10,5, normalnie 11,5-12, nieoszczędnie max 12,5 (z jazdą w miejscu częściowo i trochę - 1-1,5 h na zbiornik trudniejszego terenu).
Na zimnym silniku jak przyciśniesz spalisz każdą ilość paliwa.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne